HOTĂRÂRE nr. 1.265 din 22 noiembrie 1996

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 12/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 320 din 2 decembrie 1996
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 1ABROGAT DEHG 2075 24/11/2004
ART. 2ABROGAT DEHG 2075 24/11/2004
ANEXA 1ABROGAT DEHG 2075 24/11/2004
ANEXA 1COMPLETAT DEHG 1363 20/12/2000
ANEXA 1MODIFICAT DEHG 1363 20/12/2000
ANEXA 1MODIFICAT DEHG 791 02/12/1997
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 2COMPLETEAZA PEHG 1043 22/12/1995 ART. 2
ART. 2MODIFICA PEHG 1043 22/12/1995 ART. 2
ART. 2MODIFICA PEHG 1043 22/12/1995 ART. 3
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulCONTINE PENORMA 22/11/1996
ActulREFERIRE LALEGE 134 29/12/1995 ART. 44
ART. 1APROBA PENORMA 22/11/1996
ART. 1REFERIRE LALEGE 134 29/12/1995
ART. 2COMPLETEAZA PEHG 1043 22/12/1995 ART. 2
ART. 2MODIFICA PEHG 1043 22/12/1995 ART. 2
ART. 2MODIFICA PEHG 1043 22/12/1995 ART. 3
ART. 2MODIFICA PEHG 1043 22/12/1995 ART. 3
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 72 12/07/1996 ART. 70
ANEXA 1PENTRU APLICAREALEGE 134 29/12/1995
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 134 29/12/1995
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEORDIN 37 06/02/2004
ActulREFERIT DEORDIN 42 16/02/2004
ActulREFERIT DEORDIN 71 15/03/2004
ActulREFERIT DEDECIZIE 620 30/04/2004
ActulREFERIT DENORMA 30/04/2004
ActulREFERIT DEORDIN 157 06/07/2004
ActulREFERIT DEORDIN 178 20/08/2004
ActulREFERIT DEORDIN 82 19/06/2003
ActulREFERIT DEORDIN 158 18/09/2003
ActulREFERIT DEORDIN 159 18/09/2003
ActulREFERIT DERAPORT 03/02/2003
ActulREFERIT DEORDIN 198 14/11/2003
ActulREFERIT DEORDIN 207 28/11/2003
ActulREFERIT DEORDIN 217 22/12/2003
ActulREFERIT DEORDIN 219 22/12/2003
ActulREFERIT DEORDIN 9 17/01/2002
ActulREFERIT DEORDIN 48 21/03/2002
ActulREFERIT DEORDIN 52 25/03/2002
ActulREFERIT DERAPORT 09/04/2002
ActulREFERIT DEORDIN 135 19/07/2002
ActulREFERIT DEORDIN 166 12/09/2002
ActulREFERIT DEORDIN 179 24/10/2002
ActulREFERIT DEORDIN 198 27/11/2002
ActulREFERIT DEORDIN 208 24/12/2002
ActulREFERIT DEORDIN 209 24/12/2002
ActulREFERIT DEORDIN 95 04/06/2001
ActulREFERIT DEORDIN 96 05/06/2001
ActulREFERIT DEORDIN 103 20/06/2001
ActulREFERIT DEDECIZIE 187 10/09/2001
ActulREFERIT DEORDIN 146 13/09/2001
ActulREFERIT DEORDIN 204 21/12/2001
ActulREFERIT DEORDIN 36 16/03/2000
ActulREFERIT DEORDIN 154 11/05/2000
ActulREFERIT DEORDIN 204 05/07/2000
ActulREFERIT DEORDIN 240 25/08/2000
ActulREFERIT DEORDIN 333 07/11/2000
ActulREFERIT DEORDIN 23 26/02/1999
ActulREFERIT DEORDIN 114 19/07/1999
ActulREFERIT DEORDIN 158 30/09/1999
ActulREFERIT DEORDIN 193 12/11/1999
ActulREFERIT DEORDIN 43 25/03/1998
ActulREFERIT DEORDIN 41 18/03/1998
ActulREFERIT DEORDIN 98 17/08/1998
ActulREFERIT DEORDIN 157 23/12/1998
ActulREFERIT DEOUG 49 15/09/1997
ActulREFERIT DEORDIN 103 08/12/1997
ART. 1ABROGAT DEHG 2075 24/11/2004
ART. 2ABROGAT DEHG 2075 24/11/2004
ART. 14REFERIT DEORDIN 101 08/12/1997
ART. 27REFERIT DEORDIN 101 08/12/1997
ART. 29REFERIT DEORDIN 96 02/12/1997
ART. 31REFERIT DEORDIN 96 02/12/1997
ANEXA 1ABROGAT DEHG 2075 24/11/2004
ANEXA 1REFERIT DEHG 251 13/03/2002
ANEXA 1REFERIT DEHG 885 16/08/2002
ANEXA 1REFERIT DEORDIN 19 19/01/2001
ANEXA 1COMPLETAT DEHG 1363 20/12/2000
ANEXA 1MODIFICAT DEHG 1363 20/12/2000
ANEXA 1MODIFICAT DEHG 791 02/12/1997
ANEXA 1REFERIT DEORDIN 6 12/03/1997
ANEXA 1REFERIT DEORDIN 14 27/03/1997





În temeiul dispozițiilor art. 44 alin. 2 din Legea petrolului nr. 134 din 29 decembrie 1995,Guvernul României hotărăște: + 
Articolul 1Se aprobă Normele metodologice pentru aplicarea Legii petrolului nr. 134/1995, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. + 
Articolul 2Hotărârea Guvernului nr. 1.043/1995 privind unele măsuri în domeniul cooperării cu parteneri străini la explorarea de țiței și gaze în România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 299 din 28 decembrie 1995, se modifica și se completează după cum urmează:1.Articolul 2 se completează cu un nou alineat (2), cu următorul cuprins:(2)Agenția Națională pentru Resurse Minerale va putea încheia contracte de servicii cu agenți economici români specializați, pentru aducerea la îndeplinire a obligațiilor rezultate din acordurile încheiate înainte de intrarea în vigoare a Legii petrolului nr. 134/1995.2.Articolul 3 se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 3Bunurile și serviciile care constituie obiectul transferului de tehnologie, cât și programele de perfecționare a personalului, prevăzute în contractele de explorare și de împărțire a producției, vor fi coordonate de Agenția Națională pentru Resurse Minerale, în condițiile prevăzute în Normele metodologice pentru aplicarea Legii petrolului nr. 134/1995.

PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemnează:
Președintele Agenției Naționale
pentru Resurse Minerale,
Doru Laurian Badulescu
Ministru de stat,
ministrul finanțelor,
Florin Georgescu
 + 
Anexă
NORME METODOLOGICE
pentru aplicarea Legii petrolului nr. 134/1995
 + 
Capitolul 1Explorarea geologica + 
Articolul 1Lucrările de explorare desemnează ansamblul de studii și operațiuni care se realizează pentru cunoașterea condițiilor geologice de acumulare a petrolului, considerate ca atare prin instrucțiuni ale Agenției Naționale pentru Resurse Minerale. + 
Articolul 2În funcție de scopul urmărit, lucrările de explorare se executa în fazele de prospecțiune, identificare a zăcămintelor, evaluare calitativă și cantitativă, precum și de exploatare experimentala, în cadrul cărora se realizează și cercetarea științifică specifică. + 
Articolul 3Cercetarea științifică consta în sistematizarea, analizarea și interpretarea tuturor datelor geologice, geofizice, biostratigrafice, sedimentologice, geochimice și altele asemenea, obținute prin lucrările de cercetare anterioare, în vederea fundamentarii geologice și proiectării în condiții eficiente de noi lucrări de explorare. + 
Articolul 4Prospectiunea consta în executarea de lucrări de cartare geologica, magnetometrie, gravimetrie, seismometrie, geochimie, teledetectie, sonde de explorare-prospecțiune și alte lucrări, în scopul stabilirii condițiilor geologice generale favorabile acumularii petrolului.Lucrările în faza de prospecțiune au ca scop cunoașterea condițiilor geologice generale, de formare și acumulare a petrolului, a structurii regionale, a succesiunii litologice în zona considerată de perspectiva.Lucrările de prospecțiune se executa și numai pe bază de permis acordat de Agenția Naționala pentru Resurse Minerale din inițiativa acesteia sau a agenților economici, persoane juridice române sau străine, care probează interesul de a li se acordă dreptul efectuării de operațiuni petroliere în acest regim. Astfel de lucrări nu fac obiectul unui drept de preemptiune. + 
Articolul 5În faza de identificare a zăcămintelor se realizează forajul de deschidere, care are ca obiectiv identificarea unor noi acumulari de petrol. + 
Articolul 6În cazul descoperirii unor acumulari de petrol pe baza datelor obținute prin foraje de deschidere și, după caz, a celor obținute în faza de prospecțiune, se poate declara descoperire de zacamint comercial.După prima sonda cu rezultat, se elaborează de către titularul acordului petrolier proiectul pentru sondele de evaluare, care se aproba de Agenția Naționala pentru Resurse Minerale.
 + 
Articolul 7În faza de evaluare cantitativă și calitativă a zăcămintelor se realizează săparea sondelor de explorare-evaluare și exploatarea experimentala, prin care se stabilesc extinderea suprafețelor productive, parametrii geologo-fizici, potențialul zăcămintelor descoperite, precum și condițiile tehnico-economice de exploatare.Datele obținute în aceasta faza trebuie să asigure elaborarea studiilor de zacamint cu calculul rezervelor și a studiilor de fezabilitate tehnico-economică, în vederea fundamentarii deciziei de trecere la faza de dezvoltare.
 + 
Articolul 8Prin acordurile petroliere vor fi stabilite volumele și valorile programului minimal de lucrări necesare precizarii perspectivelor petroliere din perimetru, cu stabilirea termenelor de execuție. + 
Articolul 9Volumul și termenele de execuție a lucrărilor de explorare, în afară programului minimal, se stabilesc în urma negocierii cu Agenția Naționala pentru Resurse Minerale. + 
Articolul 10Lucrările de explorare din programul minimal și cele din afară acestuia se executa în baza unor proiecte elaborate de titular și aprobate de Agenția Naționala pentru Resurse Minerale. + 
Articolul 11Exploatarea experimentala se executa pe baza unui proiect elaborat de titular, iar condițiile de realizare vor fi stipulate în acord. + 
Articolul 12Regimul sondelor de explorare se stabilește prin instrucțiuni tehnice elaborate de Agenția Naționala pentru Resurse Minerale. + 
Articolul 13Partea din perimetrul de explorare data în administrare sau concesiune, în care, în urma lucrărilor efectuate, nu s-au pus în evidenta zăcăminte comerciale conform prevederilor acordului petrolier, va fi pusă la dispoziția Agenției Naționale pentru Resurse Minerale, libera la orice fel de obligații.Termenul de renunțare și punere la dispoziție este data la care se încheie perioada de explorare prevăzută în acord, dacă prin acesta nu s-au stabilit termene intermediare.
 + 
Capitolul 2Dezvoltarea și exploatarea + 
Articolul 14Lucrările de dezvoltare și exploatare a zăcămintelor de petrol se pot executa numai pentru rezerve confirmate de Agenția Naționala pentru Resurse Minerale.Confirmarea rezervelor de petrol se face pe baza instrucțiunilor tehnice elaborate de Agenția Naționala pentru Resurse Minerale.
 + 
Articolul 15Faza de dezvoltare începe de la data aprobării proiectului de exploatare, pe baza rezervelor confirmate și a declarării caracterului comercial al zacamintului. + 
Articolul 16Proiectul de exploatare care sta la baza executării lucrărilor de dezvoltare și de exploatare trebuie să conțină toate datele necesare pentru evaluarea resurselor și rezervelor de petrol, ținând seama de tehnologiile de exploatare aplicabile, de costurile și prețurile existente la data evaluării și de evoluția acestora în perspectiva, și se pune în aplicare cu avizul Agenției Naționale pentru Resurse Minerale.Proiectul va cuprinde și delimitarea perimetrului de exploatare.
 + 
Articolul 17Trecerea la exploatare se poate face numai după asigurarea condițiilor de captare a petrolului și de evacuare a apelor reziduale. + 
Articolul 18Începerea operațiunilor de exploatare se autorizeaza de către Agenția Naționala pentru Resurse Minerale. + 
Articolul 19În situațiile în care, în perioada de valabilitate a acordului petrolier, pe baza îmbunătățirii tehnologiei sau prin comportarea în exploatare a zacamintului, rezultă rezerve suplimentare față de cele prevăzute în studiul de exploatare aprobat, din inițiativa titularului de acord sau la solicitarea Agenției Naționale pentru Resurse Minerale, se pot conveni, printr-un acord adițional, condițiile de exploatare a acestor rezerve.
 + 
Capitolul 3Clasificarea sondelor realizate în cadrul operațiunilor petroliere + 
Articolul 20În funcție de obiectivul urmărit, sondele se clasifica astfel:a)Sonde de explorare-prospecțiune care se executa exclusiv în faza de prospecțiune și urmăresc cunoașterea succesiunii stratigrafice și fundamentarea unor ipoteze privind structura geologica generală, caracteristicile litologice, petrofizice, geochimice ale unor formațiuni cu potențial petrolifer.b)Sonde de explorare-deschidere, având ca scop identificarea uneia sau mai multor acumulari de petrol localizate într-o structura situata în cadrul perimetrului ce formează obiectul acordului petrolier.Sunt, de asemenea, sonde de explorare-deschidere și acele sonde care identifica acumulari și pe alta structura sau structuri din cadrul aceluiași perimetru.c)Sonde de explorare-evaluare, având ca scop conturarea zacamintului și obținerea informațiilor necesare pentru evaluarea cantitativă și calitativă a rezervelor, precum și determinarea condițiilor tehnice și economice pentru valorificarea acestora.d)Sonde de exploatare realizate în vederea exploatării industriale a zăcămintelor de petrol și care pot fi de extracție, injecție sau auxiliare (parametrice, salvare).
 + 
Capitolul 4Clasificarea rezervelor de petrol + 
Articolul 21Zăcământul reprezintă o acumulare naturala de petrol, caracterizată, de regula, printr-un sistem unitar hidrodinamic, localizata în limitele unei structuri. + 
Articolul 22Zacamint comercial se considera acela pentru care s-a dovedit posibilitatea recuperării petrolului în condițiile tehnice existente și economice stabilite.Noțiunea se extinde și la acumulari naturale de hidrocarburi separate hidrodinamic, situate în limitele aceleiași structuri, dar pentru care exploatarea este justificată din punct de vedere tehnic și economic numai pe ansamblu.
 + 
Articolul 23Resursa geologica de petrol reprezintă totalitatea cantităților sau volumelor de petrol din acumularile naturale descoperite și presupuse. + 
Articolul 24Rezerva de petrol reprezintă partea din resursa geologica estimată ca poate fi extrasa în condițiile tehnice existente și a carei extracție este justificată din punct de vedere economic. + 
Articolul 25Evaluarea rezervelor se face prin studii întocmite pentru date de referința. + 
Articolul 26După gradul de certitudine ce li se poate atribui, rezervele pot fi clasificate în categoriile: dovedite, probabile și posibile. + 
Articolul 27Clasificarea rezervelor în categorii, după gradul de certitudine, și în grupe, după mecanismul și sursa de energie de dislocare a petrolului, sub clasificari după alte criterii, cît și condițiile tehnice de clasificare în categorii și grupe, respectiv conținutul-cadru al studiilor de evaluare a resurselor geologice și a rezervelor se fac prin instrucțiuni tehnice elaborate de Agenția Naționala pentru Resurse Minerale. + 
Articolul 28Agenția Naționala pentru Resurse Minerale constituie fondul național de resurse geologice și de rezerve de petrol pe baza rezervelor confirmate, a miscarii anuale a resurselor geologice și a rezervelor prin lucrări efectuate, raportate de titularii acordurilor petroliere.Modul de constituire și de urmărire a evoluției fondului național de resurse geologice și de rezerve de petrol, cît și de raportare a datelor referitoare la evoluția fondului național de resurse geologice și rezerve de petrol se fac în conformitate cu instrucțiunile tehnice elaborate de Agenția Naționala pentru Resurse Minerale.Datele oficiale privind fondul național de rezerve de petrol sunt cele înscrise în evidentele Agenției Naționale pentru Resurse Minerale.
 + 
Capitolul 5Regimul de punere în valoare a zăcămintelor de petrol + 
Articolul 29În vederea dării în administrare sau concesionarii, Agenția Naționala pentru Resurse Minerale întocmește anual, până la data de 30 septembrie, lista perimetrelor care se dau în administrare sau în concesiune, care se publică în Monitorul Oficial al României până la data de 31 decembrie a aceluiași an. + 
Articolul 30Regiile autonome, precum și alte persoane juridice române sau străine, care probează interesul de a primi drept de efectuare de operațiuni petroliere, își vor manifesta dreptul de inițiativa, prevăzut de art. 12 din Legea petrolului nr. 134/1995, anual, până cel mai tirziu la data de 30 septembrie. + 
Articolul 31Solicitarea dării în administrare se face până la data de 31 ianuarie a anului următor publicării listei, cu excepția situațiilor prevăzute la art. 43 din Legea petrolului nr. 134/1995, pentru care reglementarea situației juridice se va face în termen de un an de la intrarea în vigoare a acesteia. + 
Articolul 32Solicitarea dării în administrare va fi însoțită de o documentație al carei conținut se stabilește prin instrucțiuni tehnice emise de Agenția Naționala pentru Resurse Minerale, diferențiat în funcție de situația perimetrului la data solicitării.Agenția Naționala pentru Resurse Minerale va întocmi actul de dare în administrare în termen de cel mult 3 luni de la data solicitării și îl va supune spre aprobare Guvernului, în condițiile reglementărilor legale în vigoare.În vederea elaborării actului de dare în administrare, Agenția Naționala pentru Resurse Minerale poate cere date suplimentare, caz în care termenul curge de la data primirii acestora. + 
Articolul 33Termenul de începere a administrării curge de la data aprobării acordului de către Guvern. Prevederile acestuia rămân valabile pe toată durata administrării, în condițiile stabilite la data încheierii acordului. + 
Articolul 34Acordul petrolier pentru darea în concesiune este contractul de concesiune. + 
Articolul 35Actele de dare în administrare sau în concesiune constituie acorduri petroliere care, în funcție de felul operațiunilor ce urmează a fi executate, pot fi:a)act de dare în administrare pentru explorare și exploatare;b)act de dare în administrare pentru dezvoltare și exploatare;c)act de dare în administrare pentru exploatare;d)contract de concesiune explorare-dezvoltare-exploatare;e)contract de concesiune dezvoltare-exploatare;f)contract de concesiune exploatare;g)permis de prospecțiune;h)acord al Agenției Naționale pentru Resurse Minerale privind asocierea titularului cu alte persoane juridice române sau străine în vederea executării operațiunilor petroliere prevăzute în actul de dare în administrare sau concesiune. + 
Articolul 36În vederea stabilirii clauzelor acordurilor petroliere, Agenția Naționala pentru Resurse Minerale va elabora modele de contract, pe baza cărora se vor negocia acordurile. + 
Articolul 37În cazurile în care, pe parcursul realizării operațiunilor petroliere apar situații care nu au putut fi prevăzute la încheierea acordului, părțile, de comun acord, vor putea încheia acte adiționale care intră în vigoare la data aprobării lor de către Guvern. + 
Articolul 38Aprobarea schimbării titularului unui acord petrolier, în cadrul dreptului de transfer acordat prin art. 16 din Legea petrolului nr. 134/1995, se poate da în condițiile în care noul titular are același statut juridic și face dovada capacității financiare și competentei tehnice necesare realizării operațiunilor petroliere rămase de executat.Agenția Naționala pentru Resurse Minerale eliberează aprobarea în termen de 3 luni de la data la care se face dovada celor menționate.
 + 
Capitolul 6Regimul datelor și informațiilor obținute prin operațiuni petroliere + 
Articolul 39Toate datele și informațiile obținute din operațiunile petroliere, indiferent de perioada când au fost obținute, aparțin statului român și constituie baza naționala de date din domeniul resurselor de petrol. + 
Articolul 40Dreptul de utilizare a datelor se acordă titularului de acord petrolier numai pe durata acordului. Titularii acordurilor petroliere vor primi drepturi de utilizare a datelor de la Agenția Naționala pentru Resurse Minerale. Datele și informațiile astfel obținute nu pot fi transmise altor persoane fizice sau juridice sau publicate fără aprobarea Agenției Naționale pentru Resurse Minerale. + 
Articolul 41Organizarea bazei naționale de date din domeniul resurselor de petrol, exploatarea și valorificarea acestora se realizează de către Agenția Naționala pentru Resurse Minerale.Documentele, datele și informațiile, pentru a căror consultare și utilizare se percep tarife, se stabilesc de către Agenția Naționala pentru Resurse Minerale, cu avizul Ministerului Finanțelor.
 + 
Articolul 42Titularii acordurilor petroliere au obligația să asigure obținerea, întocmirea, ținerea la zi și transmiterea, în modalitățile solicitate de Agenția Naționala pentru Resurse Minerale, a datelor, informațiilor și documentațiilor referitoare la operațiunile petroliere pe care le-au executat.Modalitățile și termenele de transmitere a datelor, informațiilor și documentațiilor se stabilesc prin instrucțiuni tehnice elaborate de Agenția Naționala pentru Resurse Minerale.
 + 
Articolul 43Caracterul datelor, informațiilor și documentelor se stabilește prin instrucțiuni tehnice întocmite de Agenția Naționala pentru Resurse Minerale, în conformitate cu legislația în vigoare. + 
Articolul 44La expirarea acordurilor petroliere, toate datele și informațiile obținute în perimetrul care a constituit obiectul acordului se pun, de către titular, la dispoziția Agenției Naționale pentru Resurse Minerale. + 
Articolul 45Regia Autonomă a Petrolului "Petrom" București și Regia Autonomă a Gazelor Naturale "Romgaz" Medias, cît și ceilalți agenți economici români care, în conformitate cu prevederile art. 43 din Legea petrolului nr. 134/1995, au dreptul sa desfășoare activități de explorare, dezvoltare și exploatare, se considera titulari de acord petrolier.
 + 
Capitolul 7Accesul la terenurile necesare operațiunilor petroliere + 
Articolul 46Suprafețele necesare efectuării operațiunilor petroliere se stabilesc în documentații elaborate în acest scop de către titularii acordurilor petroliere, care vor cuprinde, în mod obligatoriu, mărimea suprafețelor și regimul juridic al acestora.Aceasta documentație se va anexa la proiectul lucrărilor prevăzut la art. 16, ce urmează să se efectueze.Pentru desfășurarea lucrărilor în faza de dezvoltare și exploatare, se instituie de către Agenția Naționala pentru Resurse Minerale perimetre de exploatare, în conformitate cu instrucțiunile tehnice emise de aceasta. + 
Articolul 47Suprafețele ce urmează a fi afectate nu vor putea depăși dimensiunile strict necesare asigurării desfășurării în bune condiții a operațiunilor petroliere, vor fi delimitate după principiul celei mai mici atingeri posibile aduse dreptului de proprietate și nu pot depăși limitele perimetrului de explorare sau exploatare, după caz. + 
Articolul 48Accesul titularilor la terenurile necesare efectuării oricăror operațiuni petroliere se face, de regula, prin instituirea unui drept de servitute legală. În cazul în care exercitarea dreptului de servitute legală nu se poate realiza prin negociere cu proprietarii terenurilor, titularul acordului va solicita soluționarea neintelegerilor instanțelor judecătorești competente. + 
Articolul 49Pentru operațiunile petroliere care constituie lucrări de utilitate publică, executate în limitele unui perimetru de exploatare, terenurile necesare, precum și construcțiile aferente pot face obiectul exproprierii, în condițiile prevederilor legale. Terenurile expropriate se dau în administrare, concesiune sau se închiriază, după caz, titularilor acordurilor petroliere. + 
Articolul 50În cazurile în care titularul operațiunilor petroliere optează pentru accesul la terenuri în limitele perimetrului de exploatare, ca urmare a exproprierii acestora, inițierea procedurii de expropriere se va realiza conform prevederilor legale în vigoare. + 
Articolul 51Documentul de dare în administrare, concesiune sau de închiriere, după caz, a terenurilor expropriate, se încheie între expropriator și titularul acordului petrolier. + 
Articolul 52Titularii operațiunilor petroliere sunt obligați sa transmită Agenției Naționale pentru Resurse Minerale, în termen de 15 zile, copii de pe titlurile în baza cărora au obținut dreptul de acces la terenuri.
 + 
Capitolul 8Cartea petroliera + 
Articolul 53Cartea petroliera este instrumentul de evidenta care cuprinde totalitatea actelor juridice de orice natura referitoare la un perimetru petrolier sau în legătură cu acesta, toate datele referitoare la proprietatea terenurilor, situația topografica a perimetrului respectiv și a tuturor lucrărilor și facilităților petroliere existente, cît și situația rezervelor de petrol și a producției, pe substanțe, din cadrul acestuia. + 
Articolul 54Cartea petroliera conține:a)registrul cu datele juridice și administrative referitoare la perimetre, care va cuprinde toate datele și informațiile cu privire la identificarea perimetrelor, acordul petrolier și avizele sau autorizațiile pentru executarea operațiunilor petroliere, precum și actele care justifica aceste date și informații;b)registrul cu date tehnice și economice ale perimetrului și, în cadrul acestuia, după caz, pe zăcăminte, care va cuprinde toate datele și informațiile privind lucrările petroliere efectuate fizic și valoric, situația rezervelor, producția fizica și valorică și facilitățile petroliere existente;c)harti și planuri de situație necesare sustinerii înscrisurilor din registre.
 + 
Articolul 55Conținutul de detaliu al Cărții petroliere, precum și modul de întocmire a acesteia se vor stabili prin instrucțiuni tehnice emise de Agenția Naționala pentru Resurse Minerale.
 + 
Capitolul 9Obligațiile titularilor acordurilor petroliere care efectuează operațiunipetroliere de explorare, dezvoltare și exploatare + 
Articolul 56Titularii acordurilor petroliere, care executa lucrări de explorare, au următoarele obligații:a)sa înceapă lucrările de explorare numai pe baza unor proiecte geologice de execuție, elaborate în conformitate cu prevederile acordului petrolier și avizate de Agenția Naționala pentru Resurse Minerale.b)să respecte prevederile proiectelor geologice, să execute integral operațiunile prevăzute de investigare geologica și geofizica în gaurile de sonde și sa adapteze cercetarea la condițiile geologice intilnite, cu informarea prealabilă a Agenției Naționale pentru Resurse Minerale;c)să efectueze punerea în producția de proba a sondelor de explorare numai cu aprobarea prealabilă a Agenției Naționale pentru Resurse Minerale ;d)sa nu înceapă exploatarea de proba înainte de asigurarea captarii lichidelor produse prin sonde;e)să asigure conservarea probelor de teren prelevate din sondele de explorare, conform prevederilor din acorduri;f)să efectueze măsurătorile topografice și sa realizeze transpunerea pe planuri a sondelor de explorare executate și sa transmită anual Agenției Naționale pentru Resurse Minerale planul topografic actualizat al perimetrului care face obiectul acordului petrolier;g)sa ia toate măsurile necesare prevenirii degradării zăcămintelor și pierderilor de rezerve prin eruptii libere la sonde și prin emanatii de gaze în spatele coloanelor sondelor;h)sa abandoneze sondele de explorare numai cu avizul Agenției Naționale pentru Resurse Minerale și cu luarea măsurilor de protecție a zăcămintelor și a suprafeței;i)sa anunțe Agenția Naționala pentru Resurse Minerale, în termen de 24 de ore, despre eruptiile libere la sonde;j)sa nu intrerupa activitatea de explorare pe o perioadă de peste 30 de zile fără anunțarea Agenției Naționale pentru Resurse Minerale;k)sa anunțe Agenția Naționala pentru Resurse Minerale despre începerea activității de explorare într-un perimetru cu cel puțin 15 zile înainte și încetarea activității de explorare cu o anticipatie de maximum 60 de zile.
 + 
Articolul 57Titularii acordurilor petroliere, care executa lucrări de dezvoltare și exploatare, au următoarele obligații:a)sa înceapă lucrările de dezvoltare și exploatare numai pe rezerve confirmate și pe baza studiilor tehnico-economice de exploatare întocmite în conformitate cu prevederile acordului petrolier și avizate de Agenția Naționala pentru Resurse Minerale;b)să respecte prevederile studiilor tehnico-economice de exploatare și sa întocmească programe anuale de exploatare pe care să le transmită spre avizare Agenției Naționale pentru Resurse Minerale până la data de 31 decembrie a anului anterior celui la care se referă;c)sa țină evidenta zilnica a cantităților de țiței condensat și de gaze extrase, pe sonde, zăcăminte și perimetre de exploatare, în conformitate cu instrucțiunile tehnice emise de Agenția Naționala pentru Resurse Minerale;d)sa utilizeze numai tehnologiile de exploatare avizate de Agenția Naționala pentru Resurse Minerale;e)să raporteze Agenției Naționale pentru Resurse Minerale modificările importante ale comportării zăcămintelor în procesul de exploatare, în raport cu prevederile studiilor sau proiectelor tehnice de exploatare;f)sa nu sisteze procesul de exploatare pe o perioadă mai mare de 30 de zile, fără avizul Agenției Naționale pentru Resurse Minerale;g)sa anunțe la Agenția Naționala pentru Resurse Minerale producerea de eruptii libere la sonde în termen de 24 de ore;h)să solicite aprobarea Agenției Naționale pentru Resurse Minerale pentru injectarea apelor reziduale în subsol;i)sa abandoneze sondele de exploatare numai cu avizul Agenției Naționale pentru Resurse Minerale și cu luarea măsurilor de protecție a zăcămintelor și a suprafeței.
 + 
Articolul 58Titularii acordurilor petroliere sunt obligați sa înceapă operațiunile petroliere stabilite în acorduri la datele prevăzute în acestea. + 
Articolul 59În cazurile în care, prin lucrările executate, se constata extinderea zacamintului într-unul sau mai multe perimetre adiacente pe care operează titulari diferiți, la solicitarea Agenției Naționale pentru Resurse Minerale aceștia sunt obligați să se asocieze.În cadrul asocierii, titularii sunt obligați să asigure întocmirea unor studii unitare de evaluare a rezervelor și tehnico-economice de exploatare, care să se refere la întregul zacamint.
 + 
Articolul 60Modalitățile și condițiile privind utilizarea forței de muncă autohtona și a echipamentelor și materialelor produse în România sunt cele stabilite, în condițiile legii, prin acordul petrolier.
 + 
Capitolul 10Exploatarea sistemului național de transport al petrolului + 
Articolul 61Prin conducte magistrale se înțelege ansamblul de conducte și stații de pompare sau comprimare pentru transportul petrolului, situate între punctele de predare-primire de la titularii de acorduri petroliere sau furnizori, până la stațiile de livrare către utilizatori sau la export. + 
Articolul 62Instalațiile, echipamentele și dotările aferente ansamblului de conducte magistrale din cadrul sistemului național de transport cuprind: agregate de pompare sau comprimare, rezervoare (cu excepția celor de inmagazinare a gazelor naturale), instalații de tratare, echipamente de protecție catodica, sisteme de măsurare, de control, de telecomunicații și sisteme computerizate de achiziție și prelucrare autonomă a datelor (tip SCADA). + 
Articolul 63Exploatarea sistemului național de transport al petrolului, care se înscrie în noțiunea generală de exploatare prevăzută de Legea petrolului nr. 134/1995, desemnează ansamblul de activități pentru preluarea, pomparea sau comprimarea și predarea petrolului, precum și al celor de întreținere și reparare a conductelor, instalațiilor echipamentelor și dotărilor aferente. + 
Articolul 64Exploatarea se realizează de către unități specializate, care se organizează și funcționează potrivit legislației în vigoare.Dreptul de exploatare a sistemului național de transport al petrolului se exercită prin dare în administrare sau concesiune pe baza acordului petrolier încheiat cu Agenția Naționala pentru Resurse Minerale.Aceste unități, având calitatea de transportator comun, au obligația de a presta servicii de transport în condiții egale pentru toți producătorii și furnizorii, în schimbul unor tarife stabilite de Agenția Naționala pentru Resurse Minerale. + 
Articolul 65Construirea, precum și executarea lucrărilor care conduc la modificări importante în structura și capacitatea de transport ale unui sistem de conducte de petrol se fac cu avizul Agenției Naționale pentru Resurse Minerale.Punerea în funcțiune a sistemelor aflate în situațiile menționate la alin. 1 se face, după testarea acestora, în conformitate cu prescripțiile tehnice în vigoare.Abandonarea sau dezactivarea unui sistem de transport al petrolului sau a unei porțiuni din acesta se face cu acordul Agenției Naționale pentru Resurse Minerale și cu obligația unității specializate de a asigura preluarea și transportul petrolului din sectorul respectiv. + 
Articolul 66Reglementările, instrucțiunile și prescripțiile tehnice specifice proiectării, construirii și exploatării sistemului național de transport al petrolului vor fi revizuite prin grija unităților specializate de transport și vor fi supuse avizării Agenției Naționale pentru Resurse Minerale în termen de 12 luni de la data intrării în vigoare a Legii petrolului nr. 134/1995. + 
Articolul 67Unitățile ale căror trasee de conducte, zone de siguranță și protecție sau traversari sunt comune vor încheia contracte de cooperare vizind măsurile de siguranță a sistemului și remedierea avariilor. + 
Articolul 68În vederea exploatării în condiții de siguranță a sistemului național de transport al petrolului, se interzice, cu excepția cazurilor de forta majoră, întreruperea alimentarii cu energie electrica și a legăturilor telefonice sau de radiocomunicatii. + 
Articolul 69Producerea de pagube sistemului național de transport al petrolului sau mediului înconjurător, ori prejudicierea în orice alt mod a siguranței în exploatare a sistemului atrage, după caz, răspunderea materială, disciplinară, civilă, contravențională sau penală a celor vinovați. + 
Articolul 70Dreptul de acces în zona de siguranță și protecție este diferențiat în funcție de natura operațiunilor ce urmează să se efectueze, astfel:a)permanent, pentru verificarea zilnica a stării traseului și a echipamentelor montate pe conducta, pentru verificarea stării izolatiei conductelor și a sistemului de protecție catodica, cu informarea anuală a proprietarilor de terenuri;b)ocazional, pentru lucrări de intervenție și reparații în caz de avarii, cu anunțarea, pentru fiecare situație în parte, a proprietarilor de terenuri.În cazul interventiilor ocazionale, unitățile specializate vor lua măsuri de limitare, pe cît posibil, a pagubelor aduse dreptului de proprietate asupra terenurilor.Pentru orice paguba produsă, proprietarii terenurilor vor fi despăgubiți, cuantumul despăgubirilor fiind stabilit prin negociere cu unitățile specializate care au provocat paguba. În cazul în care nu se ajunge la înțelegere, litigiul se soluționează pe cale judecătorească.
 + 
Capitolul 11Taxe și redevențe + 
Articolul 71Titularii drepturilor de administrare sau concesiune, persoane juridice române sau străine, autorizate sa desfășoare, pe baza acordurilor petroliere încheiate cu Agenția Naționala pentru Resurse Minerale, activități de exploatare a zăcămintelor de petrol din România, sunt plătitori de taxe pe activitatea de exploatare și de redevențe. + 
Articolul 72Obligația de plată a taxei pe activitatea de exploatare și a redeventei petroliere ia naștere din momentul realizării producției în faza de exploatare, respectiv de exploatare experimentala. + 
Articolul 73Pentru cazurile prevăzute la art. 43 alin. 1 din Legea petrolului nr. 134/1995, obligația de plată a taxei pentru activitatea de exploatare ia naștere începând cu data intrării în vigoare a legii, potrivit art. 29 din această lege, iar pentru redeventa petroliera, începând cu data aprobării acordului de dare în administrare, respectiv de concesiune, dar nu mai tirziu de 12 luni de la data intrării în vigoare a legii. + 
Articolul 74Baza de calcul al taxei de exploatare și al redeventei petroliere o reprezintă producția bruta de petrol, masurata la ieșirea din stațiile de separare și tratare a petrolului, exclusiv volumul gazelor reinjectate în zacamint sau al celor extrase concomitent cu țițeiul, neutilizate și nici valorificate de către concesionar, care se predau statului fără plata. + 
Articolul 75Cota de 3%, reprezintă taxa pe activitatea de exploatare, este unica, nediferentiata pe zăcăminte.Taxa pe activitatea de exploatare se calculează și se înregistrează în contabilitate lunar, se plătește anual și este scadenta la data de 31 ianuarie a anului următor, pentru anul expirat.
 + 
Articolul 76Valoarea producției se calculează pe baza prețurilor practicate în perioada la care se referă taxarea, stabilite conform legii.Dacă în cursul perioadei pentru care se calculează taxa au avut loc modificări de prețuri, calculul se va face pe etape corespunzătoare prețurilor, alocându-se fiecărei perioade prețul practicat.
 + 
Articolul 77Măsurarea și evidenta producției brute de petrol se stabilesc prin acordurile petroliere, pe baza instrucțiunilor tehnice elaborate de Agenția Naționala pentru Resurse Minerale. + 
Articolul 78Sumele reprezentind plati pentru taxa pe activitatea de exploatare se constituie ca venit la bugetul de stat, potrivit Legii nr. 72/1996 privind finanțele publice, și se utilizează și în anii următori pentru finanțarea investițiilor din domeniul petrolier, pentru operațiuni petroliere.Propunerile de cuprindere în bugetul de stat anual și de stabilire a destinației fondurilor se fac de către Agenția Naționala pentru Resurse Minerale.
 + 
Articolul 79În termen de 15 zile de la aprobarea acordului petrolier, titularii acordurilor vor depune la organul fiscal teritorial de care aparțin declarația de înregistrare ca plătitor de taxe.Plătitorii au obligația să depună un decont anual privind taxa de exploatare la organul fiscal teritorial de care aparțin, până la data de 31 ianuarie inclusiv a fiecărui an, pentru anul expirat, data până la care trebuie plătită taxa declarata.Modelul decontului anual se va stabili prin instrucțiuni tehnice elaborate de Agenția Naționala pentru Resurse Minerale conform prevederilor art. 36 lit. i) din Legea petrolului nr. 134/1995, cu avizul Ministerului Finanțelor. + 
Articolul 80Cota pe baza căreia se calculează redeventa petroliera se stabilește procentual. Nivelul cotei este convenit între Agenția Naționala pentru Resurse Minerale și titularul acordului petrolier pentru fiecare zacamint în parte, se înscrie în acordul petrolier și se menține pe toată perioada de valabilitate a acordului, dacă părțile nu au convenit altfel.Redeventa este platibila în natura de către titularii acordului petrolier, trimestrial, cu scadența până la data de 20 a primei luni a trimestrului următor.
 + 
Articolul 81Predarea la stat a cantităților de petrol, reprezentind redevențe petroliere, se face la statia de predare a titularului de acord pe bază de proces-verbal de predare-primire, întocmit între titular și unitatea specializată de transport al petrolului.Se considera cantități predate la stat drept redeventa cantitățile înscrise în procesele-verbale de predare-primire, pe baza cărora titularul de acord petrolier efectuează înregistrările în contabilitate și justifica predarea redeventei.Calculul redevențelor se face lunar și se înregistrează în contabilitatea titularilor de acorduri petroliere.Procesele-verbale de predare-primire vor fi transmise de titulari la Agenția Naționala pentru Resurse Minerale în termen de 15 zile de la data predării redeventei.
 + 
Articolul 82Cheltuielile aferente transportului petrolului, reprezentind redeventa în natura cuvenită statului, pe conductele de transport ale sistemului național, se suporta de către utilizatorul petrolului și se achită transportatorului. + 
Articolul 83Modalitățile de preluare și valorificare a cantităților de petrol, reprezentind redeventa, vor fi stabilite prin instrucțiuni tehnice elaborate de Agenția Naționala pentru Resurse Minerale. + 
Articolul 84Contravaloarea petrolului, reprezentind redeventa petroliera, predat utilizatorilor, se va plati de către aceștia, în termen de cel mult 10 zile de la preluare, în contul titularilor de acorduri, de la care provine, corespunzător prețurilor în vigoare la data preluării petrolului. + 
Articolul 85Titularii acordurilor petroliere vor vărsa sumele reprezentind contravaloarea redeventei petroliere la bugetul de stat până la data de 5 a celei de-a doua luni a trimestrului următor.Plătitorii de redevențe petroliere vor depune trimestrial, până la data de 5 a celei de-a doua luni a trimestrului următor, la organul fiscal de care aparțin, un decont trimestrial, după modelul ce se va stabili prin instrucțiuni tehnice elaborate de Agenția Naționala pentru Resurse Minerale, cu avizul Ministerului Finanțelor, conform art. 36 lit. i) din Legea petrolului nr. 134/1995.
 + 
Articolul 86Verificarea datelor pe baza cărora se calculează taxa pe activitatea de exploatare și redeventa petroliera se face de către Agenția Naționala pentru Resurse Minerale și organele de stat cu atribuții în domeniul controlului financiar.Verificarea exactitatii calculului sumelor datorate drept taxe pe activitatea de exploatare și a volumului redevențelor petroliere, precum și a respectării scadentelor prevăzute de Legea petrolului nr. 134/1995 și a normelor metodologice de aplicare a acesteia se face de organele de stat cu atribuții în domeniul controlului financiar.
 + 
Articolul 87Pentru neplata la termen a taxei pe activitatea de exploatare se calculează majorări de întârziere în cotele și conform procedurilor prevăzute de legislația în vigoare în perioada la care s-a constatat intirzierea.Pentru neplata în termen a redeventei petroliere se aplică prevederile clauzelor din acordurile petroliere, potrivit art. 32 alin. 2 din Legea petrolului nr. 134/1995.
 + 
Articolul 88Taxele și redevențele prevăzute în Legea petrolului nr. 134/1995 sunt deductibile la stabilirea profitului impozabil.
 + 
Capitolul 12Utilizarea și evidenta sumelor încasate de Agenția Naționala pentru ResurseMinerale prin perceperea de tarife + 
Articolul 89Sumele încasate în lei și în valută, prin perceperea tarifelor prevăzute la art. 33 din Legea petrolului nr. 134/1995, se administrează de către Agenția Naționala pentru Resurse Minerale în regim extrabugetar, potrivit art. 70 alin. 1 lit. d) din Legea nr. 72/1996 privind finanțele publice. + 
Articolul 90Sursele de finanțare extrabugetare se evidențiază în bugetul de venituri și cheltuieli potrivit reglementărilor legale.Evidenta contabila a operațiunilor privind mijloacele extrabugetare se conduce potrivit planului de conturi pentru instituțiile publice.
 + 
Articolul 91Disponibilitățile bănești din mijloacele extrabugetare, aflate în cont la finele anului, se reportează în anul următor conform prevederilor art. 33 alin. 2 din Legea petrolului nr. 134/1995.
 + 
Capitolul 13Dispoziții finale și tranzitorii + 
Articolul 92Începând cu data intrării în vigoare a Legii petrolului nr. 134/1995, partea română, în cadrul acordurilor petroliere încheiate înainte de intrarea în vigoare a acesteia, va fi reprezentată de Agenția Naționala pentru Resurse Minerale în locul Societății Comerciale „Rompetrol” – S.A.Predarea activului și pasivului Societății Comerciale "Rompetrol" – S.A. se va face pe bază de protocol.
 + 
Articolul 93Bunurile și serviciile care constituie obiectul transferului de tehnologie, cît și programele de perfecționare a personalului, prevăzute în acordurile de concesiune încheiate cu parteneri străini, vor fi destinate instituțiilor publice și agenților economici români de profil.Darea în folosință a bunurilor corporale și necorporale se face de către Agenția Naționala pentru Resurse Minerale, gratuit, instituțiilor publice sau prin închiriere, agenților economici.Chiriile se stabilesc de către Agenția Naționala pentru Resurse Minerale, cu avizul Ministerului Finanțelor.Sumele încasate se fac venit la bugetul de stat prin Agenția Naționala pentru Resurse Minerale.
 + 
Articolul 94Până la reglementarea juridică a statutului unităților specializate în transportul petrolului prin sistemul național de transport, aceasta activitate va fi desfășurată de Societatea Comercial "Compet" – S.A., pentru țiței, și de către Regia Autonomă a Gazelor Naturale "Romgaz" Medias, pentru gaze naturale.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x