HOTĂRÂRE nr. 1.257 din 14 decembrie 2023

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 28/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1149 din 19 decembrie 2023
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 1MODIFICA PEHG 962 27/09/2001
ART. 1MODIFICA PENORMA 27/09/2001 ANEXA 2
ART. 1MODIFICA PENORMA 27/09/2001 ANEXA 11
ART. 1MODIFICA PENORMA 27/09/2001 ANEXA 22
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHG 962 27/09/2001
ActulREFERIRE LANORMA 27/09/2001 ANEXA 2
ActulREFERIRE LANORMA 27/09/2001 ANEXA 11
ActulREFERIRE LANORMA 27/09/2001 ANEXA 22
ActulREFERIRE LALEGE (R) 152 15/07/1998
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 108
ART. 1MODIFICA PEHG 962 27/09/2001
ART. 1REFERIRE LAHG 962 27/09/2001
ART. 1MODIFICA PENORMA 27/09/2001 ANEXA 2
ART. 1MODIFICA PENORMA 27/09/2001 ANEXA 11
ART. 1MODIFICA PENORMA 27/09/2001 ANEXA 22
ART. 1REFERIRE LANORMA 27/09/2001
ANEXA 0REFERIRE LALEGE 81 30/03/2018
ANEXA 0REFERIRE LACODUL MUNCII (R) 24/01/2003 ART. 108
ANEXA 0REFERIRE LACODUL MUNCII (R) 24/01/2003 ART. 109
ANEXA 0REFERIRE LACODUL MUNCII (R) 24/01/2003 ART. 110
ANEXA 1REFERIRE LANORMA 27/09/2001
ANEXA 2REFERIRE LANORMA 27/09/2001
ANEXA 3REFERIRE LANORMA 27/09/2001
 Nu exista acte care fac referire la acest act





În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. + 
ARTICOL UNICAnexele nr. 2, 11 și 22 la Normele metodologice pentru punerea în aplicare a prevederilor Legii nr. 152/1998 privind înființarea Agenției Naționale pentru Locuințe, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 962/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 626 din 4 octombrie 2001, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se înlocuiesc cu anexele nr. 1-3 la prezenta hotărâre.

PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
p. Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
Marin Țole,
secretar de stat
Ministrul sănătății,
Alexandru Rafila
Ministrul educației,
Ligia Deca
București, 14 decembrie 2023.Nr. 1.257. + 
Anexa nr. 1(Anexa nr. 2 la normele metodologice)MINISTERUL DEZVOLTĂRII, LUCRĂRILOR PUBLICE ȘI ADMINISTRAȚIEISe aprobă.Ministru,…………….
LISTA
cuprinzând locuințele pentru tineri, destinate închirierii, propuse
a fi finanțate potrivit Legii nr. 152/1998 privind înființarea Agenției Naționale
pentru Locuințe în anul ……… din credite de angajament

Nr. crt. Județul Localitatea Amplasament Numărul de locuințe Valoarea estimată de finanțat prin ANL Total din care:
Buget de stat Surse proprii ANL
Titlul ….. Titlul ….. Titlul ….. Titlul …..
Obiective de investiții în continuare – locuințe pentru tineri
Obiectiv
Obiectiv
…………
TOTAL 1
Obiective de investiții în continuare – locuințe pentru specialiști din sănătate și/sau învățământ
Obiectiv
Obiectiv
…………
TOTAL 2
Obiective de investiții noi – locuințe pentru tineri
Obiectiv
Obiectiv
…………
TOTAL 3
Obiective de investiții noi – locuințe pentru specialiști din sănătate și/sau învățământ
Obiectiv
Obiectiv
…………
TOTAL 4
Alte cheltuieli de investiții – locuințe pentru tineri
TOTAL 5
Alte cheltuieli de investiții – locuințe pentru specialiști din sănătate și/sau învățământ
Total 6
TOTAL GENERAL


MINISTERUL DEZVOLTĂRII, LUCRĂRILOR PUBLICE ȘI ADMINISTRAȚIEI
Secretar de stat,
……………………………
Direcția ……………………………
AGENȚIA NAȚIONALĂ PENTRU LOCUINȚE
Director general,
……………………………
Direcția ……………………………
În cazul obiectivelor noi de investiții, pentru prioritizarea investițiilor propuse a se include în programul anual de construcții de locuințe pentru tineri, destinate închirierii, se au în vedere următoarele criterii:A.Criterii de acces la finanțare:a)în localitatea analizată să nu existe un obiectiv de investiție în execuție prin Planul național de redresare și reziliență cu aceeași destinație – locuințe pentru tineri, destinate închirierii, inclusiv pentru specialiști din sănătate și învățământ;b)să nu existe mai mult de 20% locuințe nerepartizate din fondul existent, realizat în anii anteriori;c)UAT-ul să nu aibă restanțe în virarea sumelor cuvenite ANL, la sfârșitul anului anterior;d)terenul propus să nu fie cuprins în nicio hartă de risc la inundații.B.Criterii de ierarhizare stabilite prin punctaj:

Criteriul Punctaj
1. Obiective de investiții pentru care s-a elaborat documentația tehnico-economică (depusă la ANL), dar nu mai mult de 5 ani față de data aplicării criteriilor de ierarhizare, și nu s-a ajuns la faza de aprobare a indicatorilor tehnico-economici – pentru cea mai înaintată dată (număr de zile calendaristice de la data emiterii avizului față de data aplicării criteriului) se acordă 10 puncte – pentru altă dată: Punctaj = (număr de zile pentru dată curentă/număr de zile pentru data cea mai înaintată) x 10 puncte 10
2. Amplasarea pe terenuri libere de orice sarcini
– terenuri viabilizate complet sau în cazul în care utilitățile sunt la maximum 5 m de limita amplasamentului 20
– terenuri viabilizate la distanțe de 5-50 m față de limita amplasamentului 10
– terenuri viabilizate parțial 5
3. Acoperirea numărului de locuințe propus cu numărul de cereri
– în proporție de peste 200% 20
– în proporție de peste 150% 10
– în proporție de peste 100% 5
4. Situație demografică
– creștere demografică 10
– fără creștere demografică 5
– scădere demografică -10
NOTĂ:Se face media datelor statistice comunicate de Institutul Național de Statistică pe intervalul 18-35 ani.
5. Stadiu fizic la data includerii în program
– investiție nouă 20
– structură existentă realizată în proporție de 51-100% 10
– structură existentă realizată în proporție de până la 50% 5
6. Documentație de urbanism pentru amplasamentul propus – PUZ/PUD, aprobată în ultimii 5 ani 10
7. Numărul de autorizații de construire emise la nivel de localitate – pentru numărul cel mai mare de autorizații/localitate se acordă 10 puncte – pentru altă situație: Punctaj = (număr de autorizații pentru amplasamentul propus/numărul cel mai mare de autorizații) x 10 puncte NOTĂ: Se iau în considerare ultimele datele publicate de Institutul Național de Statistică față de data aplicării criteriilor de ierarhizare. 10
8. Terenuri amplasate în vecinătatea monumentelor istorice –10

NOTE:1.Se mențin în programul de finanțare toate obiectivele noi de investiții din anul anterior pentru care sunt depuse documentațiile solicitate de ANL, dar nu s-a ajuns la faza de aprobare a indicatorilor tehnico-economici sau la etapa de achiziție publică de servicii de proiectare și execuție de lucrări.2.Ierarhizarea obiectivelor de investiții se face în ordinea descrescătoare a punctajului pentru fiecare județ în parte.3.Se are în vedere repartizarea echilibrată a fondurilor alocate de la bugetul de stat pe județe, destinate pentru finanțarea obiectivelor de investiții propuse de reprezentanții unităților administrativ-teritoriale, utilizând cel puțin unul dintre următorii indicatori:a)ponderea numărului de unități administrativ-teritoriale din județ din totalul numărului de unități administrativ-teritoriale la nivel național (conform solicitărilor înregistrate la ANL):P = număr de unități administrativ-teritoriale din județ/număr total de unități administrativ-teritoriale x 100;Fonduri alocate la nivel de județ = P x fonduri totale alocate pentru investiții noi;b)ponderea numărului de unități locative aferente obiectivelor de investiții aflate în promovare de fiecare județ din totalul investițiilor aflate în promovare la nivel național:P = număr de unități locative propuse în județ/număr total de unități locative propuse x 100;Fonduri alocate la nivel de județ = P x fonduri totale alocate pentru investiții noi.4.Nu se vor include la finanțare, simultan, două obiective de investiții din aceeași localitate, excepție făcând locuințele pentru specialiștii din sănătate și/sau învățământ.În cazul în care, după aplicarea criteriilor de prioritizare, în funcție de sumele alocate de la bugetul de stat cu această destinație, se obțin punctaje similare pentru două sau mai multe investiții din aceeași localitate, vor avea prioritate investițiile stabilite conform Programului de guvernare valabil la data aplicării criteriilor de prioritizare.5.Sumele necesare pentru finanțarea obiectivelor de investiții cuprinse în acest capitol de cheltuieli se alocă în limita fondurilor bugetare alocate anual de la bugetul de stat pentru programul de construcții de locuințe pentru tineri, destinate închirierii. + 
Anexa nr. 2(Anexa nr. 11 la normele metodologice)
CRITERII-CADRU
pentru stabilirea ordinii de prioritate în soluționarea cererilor de locuințe
și în repartizarea locuințelor pentru tineri, destinate închirierii
A.Criterii de acces la locuință:1.Titularul cererii de repartizare a unei locuințe pentru tineri, destinată închirierii, trebuie să fie major, în vârstă de până la 35 de ani la data depunerii cererii, și să poată primi repartiție pentru locuință în cel mult 60 de luni de la împlinirea acestei vârste.Cererea de locuință se efectuează numai individual și în nume propriu.NOTĂ*):Prin excepție, în cazul construcțiilor de locuințe, destinate închirierii în mod exclusiv specialiștilor din învățământ sau sănătate, conform prevederilor art. 3 alin. (2) din Normele metodologice, pot depune cereri pentru repartizarea unei locuințe pentru tineri, destinate închirierii, și după împlinirea vârstei de 35 de ani.*) Nota se va prelua în cadrul criteriilor doar pentru locuințele destinate închirierii în mod exclusiv specialiștilor din învățământ sau sănătate.2.Titularul cererii de locuință și ceilalți membri ai familiei acestuia – soț/soție, copii și/sau alte persoane aflate în întreținerea acestuia – trebuie să nu dețină și să nu fi deținut o altă locuință în proprietate și/sau să nu fie beneficiarul unei alte locuințe cu chirie, proprietate de stat, proprietate a unității administrativ-teritoriale sau a unității în care își desfășoară activitatea, în localitatea în care a solicitat locuință. Pentru sectoarele municipiului București această restricție se referă la locuințe care au fost sau sunt deținute în municipiu, indiferent în care sector al acestuia. Pentru locuințele realizate pe terenuri aflate în proprietatea județului această restricție se referă la locuințe care au fost sau sunt deținute în județ, indiferent în care comună, oraș sau municipiu din raza administrativ-teritorială a județului sunt amplasate. Cuprinderea teritorială la care se referă această cerință se va stabili de către consiliile locale/consiliile județene, cu avizul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, în sensul și în corelare cu cele precizate la criteriul de acces de la pct. 3.Acte doveditoare: declarații autentificate ale titularului cererii și, după caz, ale soției/soțului și ale celorlalți membri majori din familia acestuia.NOTĂ:Restricția referitoare la nedeținerea unei locuințe în proprietate nu are în vedere locuințele înstrăinate în urma unei acțiuni de partaj sau locuințele trecute în proprietatea statului în mod abuziv și care nu au fost retrocedate în natură. Restricția nu se aplică în cazul deținerii cu chirie a unui spațiu locativ în cămine de familiști sau nefamiliști și nici chiriașilor din locuințele preluate abuziv de stat și care fac obiectul unor solicitări de retrocedare sau care sunt retrocedate către foștii proprietari. Prin cămine de familiști sau nefamiliști se înțelege clădirile dotate cu camere de locuit individuale și cu dependințele, dotările și utilitățile comune. De asemenea, restricția nu se aplică în situația în care titularul cererii de locuință și ceilalți membri ai familiei acestuia – soț/soție, copii și/sau alte persoane aflate în întreținerea acestuia – dețin, alături de alte persoane, cote-părți dintr-o locuință, dobândite în condițiile legii.3.Titularul cererii de locuință trebuie să își desfășoare activitatea**) în localitatea în care sunt amplasate locuințele. Cuprinderea teritorială la care se referă această cerință se va stabili de consiliile locale/consiliile județene, cu avizul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației. Se va avea în vedere posibilitatea extinderii acestei cuprinderi teritoriale și în afara localității în care s-a solicitat locuința, în cazuri motivate de existența unor platforme industriale, puncte de lucru ale unor unități economice din localitate, așezăminte de ocrotire socială, aeroporturi, nave maritime sau fluviale, unități turistice, cultural-sportive și de agrement sau alte asemenea cazuri, în care își desfășoară activitatea solicitanții de locuințe.**) Pentru situațiile în care titularii cererii de locuință își desfășoară activitatea la domiciliu sau în regim de telemuncă se face dovada adresei la care își desfășoară activitatea, cu respectarea prevederilor art. 108110 din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, sau, după caz, cu respectarea prevederilor Legii nr. 81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă, cu modificările și completările ulterioare.NOTĂ:Prin excepție, în cazul când se extinde cuprinderea teritorială a criteriului, solicitanții care își desfășoară activitatea în afara localității în care sunt amplasate locuințele trebuie să facă dovada că au domiciliul stabil de cel puțin un an în această localitate, iar pentru locuințele realizate pe terenuri aflate în proprietatea județului trebuie să facă dovada că au domiciliul stabil de cel puțin un an în județul respectiv.4.Repartizarea locuințelor se face în limita fondului disponibil, luându-se în considerare atât locuințele libere din fondul existent, cât și locuințele ce urmează a fi finalizate în cadrul unor obiective de investiții aprobate și cuprinse în programul de construcții de locuințe pentru tineri, destinate închirierii.NOTE:– Lista de priorități se stabilește ori de câte ori este cazul, dacă în anul respectiv urmează să se finalizeze și să se repartizeze locuințe noi pentru tineri, destinate închirierii, dacă titularii cererilor de locuințe înscriși în lista aprobată inițial nu mai îndeplinesc criteriile de acces la locuință sau dacă există locuințe pentru tineri rămase vacante.– Solicitanții înscriși în lista de priorități, cu respectarea criteriilor de la pct. 1, 2 și 3, care nu pot beneficia de repartizarea unei locuințe în limita fondului disponibil în anul respectiv, pot primi repartiții în anii următori, în limita fondului disponibil în fiecare an și în noua ordine de prioritate stabilită.B.Criterii de ierarhizare stabilite prin punctaj:1.Situația locativă actuală1.1.Chiriaș în spațiu din fond locativ privat ………………………………………. 10 puncte1.2.Tolerat în spațiu ………………………………………………………………………… 7 puncte1.3.Suprafața locuibilă deținută (cu chirie, tolerat în spațiu): – mp/locatar –a)mai mare de 15 mp și până la 18 mp inclusiv …………………………………. 5 puncteb)mai mare de 12 mp și până la 15 mp inclusiv …………………………………. 7 punctec)8 mp și până la 12 mp inclusiv ……………………………………………………… 9 puncted)mai mică de 8 mp ……………………………………………………………………… 10 puncteNOTĂ:În cazul celor tolerați în spațiu, toată suprafața locativă a imobilului se împarte la numărul total al locatarilor, în care sunt incluși și cei care nu fac parte din familia solicitantului de locuință, dar care locuiesc în același imobil. În cazul spațiilor locative închiriate, suprafața locativă deținută conform contractului de închiriere se împarte numai la numărul membrilor familiei solicitantului de locuință. La stabilirea numărului de membri ai familiei solicitantului de locuință se va avea în vedere componența familiei definită la lit. A pct. 2.2.Starea civilă actuală2.1.Starea civilă:a)căsătorit …………………………………………. 10 puncteb)necăsătorit ……………………………………….. 8 puncte2.2.Număr de persoane în întreținere:a)copii– 1 copil ……………………………………….. 2 puncte– 2 copii ………………………………………. 3 puncte– 3 copii ………………………………………. 4 puncte– 4 copii ……………………………………… 5 puncte– > 4 copii ……………………………………… 5 puncte + 1 punct pentru fiecare copilb)alte persoane, indiferent de numărul acestora ……………………………………………………… 2 puncte3.Starea de sănătate actualăBoala de care suferă solicitantul sau un alt membru al familiei ori aflat în întreținere necesită, potrivit legii, însoțitor sau o cameră în plus …………………. 2 puncte4.Vechimea cererii solicitantului4.1.până la 1 an ………………………………………. 1 punct4.2.între 1 și 2 ani ……………………………………… 3 puncte4.3.între 2 și 3 ani ……………………………………… 6 puncte4.4.între 3 și 4 ani …………………………………….. 9 puncte4.5.pentru fiecare an peste 4 ani ……………………………… 4 puncte5.Nivelul de studii și/sau pregătire profesională5.1.fără studii și fără pregătire profesională …………………………………………………………………. 5 puncte5.2.cu școală generală, fără pregătire profesională și/sau cu specializare la locul de muncă ……… 8 puncte5.3.cu studii medii, fără pregătire profesională și/sau cu specializare la locul de muncă …………… 10 puncte5.4.cu pregătire profesională, prin studii medii sau profesionale de specialitate și/sau prin studii superioare de scurtă durată ……………………. 13 puncte5.5.cu studii superioare ……………………………………………. 15 puncteNOTĂ:Se va puncta ultimul nivel de studii încheiat și atestat conform legii.6.Situații locative sau sociale deosebite6.1.tineri proveniți din case de ocrotire socială și care au împlinit 18 ani ……………………….. 15 puncte6.2.tineri care au adoptat sau adoptă copii ………………………………………………………………… 10 puncte6.3.tineri evacuați din case naționalizate ……………………………………………………………………… 5 puncte7.Venitul mediu net lunar/membru de familie7.1.mai mic decât salariul minim pe economie …………………………………………………………… 15 puncte7.2.între salariul minim pe economie și salariul mediu net pe economie ………………………… 10 puncteNOTE:– Criteriile de ierarhizare stabilite prin punctaj se aplică numai solicitanților de locuință care au îndeplinit în totalitate criteriile specificate la lit. A.– În cazul înregistrării unor punctaje egale, solicitanții vor fi departajați în funcție de situația locativă constatată la data efectivă a repartizării locuințelor, având prioritate, numai în acest caz, solicitanții a căror situație locativă este sau poate deveni, în mod iminent, gravă. Dacă nici acest criteriu nu este suficient, departajarea se poate face în funcție de vechimea cererii solicitantului, luându-se în considerare data efectivă a înregistrării cererii (ziua/luna/anul), având prioritate în acest caz solicitantul a cărui cerere are vechime mai mare. În cazul când departajarea nu se poate efectua nici în baza acestor criterii, au prioritate solicitanții care au punctajul cel mai mare acordat pe baza criteriilor cu caracter de protecție socială (starea civilă + starea de sănătate actuală).C.Criterii specifice***):În cazul locuințelor destinate în mod exclusiv tinerilor specialiști din învățământ sau sănătate se pot propune și adopta criterii specifice în suplimentarea celor prevăzute de criteriile-cadru, în conformitate cu prevederile art. 14 alin. (8) lit. c) din Normele metodologice.***) Punctul C. „Criterii specifice“ nu se va propune și adopta pentru locuințele pentru tineri destinate închirierii.
 + 
Anexa nr. 3(Anexa nr. 22 la normele metodologice)AprobatOrdonator principal de crediteMinistrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,…………………………
LISTA
obiectivelor de investiții propuse a fi finanțate din credite bugetare în anul ………….. pentru angajamentele legale contractate
Titlul ……………………………

Nr. crt. Denumirea lucrării Alocație bugetară aprobată ……….. Credite solicitate în perioada …….. Plăți efectuate în perioada ……… Credite solicitate pe luna ………… Plăți preliminate pe luna …………… Credite solicitate pe luna …………..
Total, din care:
A Lucrări de investiții în continuare
1 Program de construcții de locuințe pentru tineri, destinate închirierii, din care:
1.1 locuințe pentru specialiști din sănătate și/sau învățământ
2 Program de construcții de locuințe de serviciu
3 Program-pilot de construcții de locuințe sociale pentru comunitățile de romi
B Lucrări de investiții noi
1 Program de construcții de locuințe pentru tineri, destinate închirierii, din care:
1.1 locuințe pentru specialiști din sănătate și/sau învățământ
2 Program de construcții de locuințe de serviciu
3 Program-pilot de construcții de locuințe sociale pentru comunitățile de romi
C Alte cheltuieli de investiții
1 Program de construcții de locuințe pentru tineri, destinate închirierii, din care:
1.1 locuințe pentru specialiști din sănătate și/sau învățământ
2 Program de construcții de locuințe de serviciu
3 Program-pilot de construcții de locuințe sociale pentru comunitățile de romi


MINISTERUL DEZVOLTĂRII, LUCRĂRILOR PUBLICE ȘI ADMINISTRAȚIEI
SECRETAR DE STAT,
…………………………….
Direcția ………………………………….
Direcția ………………………………….
AGENȚIA NAȚIONALĂ PENTRU LOCUINȚE
Director general,
…………………………….
Direcția ………………………………….
Direcția ………………………………….
Control financiar preventiv

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x