privind organizarea şi funcţionarea învăţământului la distanta în învăţământul superior
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României şi ale art. 15 alin. (8) şi (9), ale art. 60 alin. (1) şi (2) şi ale art. 161 alin. (2) din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, precum şi ale Legii nr. 88/1993 privind acreditarea instituţiilor de învăţământ superior şi recunoaşterea diplomelor, republicată,Guvernul României adopta prezenta hotărâre. +
Articolul 1Învăţământul la distanta (ID) este o formă moderna de învăţământ superior prin care se asigura posibilităţi de formare iniţială, de perfecţionare sau reconversie profesională unor categorii largi de cetăţeni, fără întreruperea activităţii lor profesionale. +
Articolul 2Programele universitare în sistem ID asigura următoarele tipuri şi niveluri de pregătire profesională:a) calificări superioare universitare, finalizate prin examene de absolvire – colegiu, prin examen de licenţă sau de diploma – facultate; … b) specializări la nivel postuniversitar, inclusiv prin studii aprofundate, masterat, finalizate prin diplome; … c) perfecţionare profesională finalizată prin certificate; … d) reconversie profesională finalizată prin diplome. … +
Articolul 3Sunt abilitate sa organizeze ID în specializări determinate instituţiile de învăţământ superior – universităţi, facultăţi, colegii acreditate sau care au obţinut acreditarea în acest scop. Pentru organizarea şi finanţarea ID instituţiile de învăţământ superior acreditate în acest scop se pot asocia cu alte instituţii de învăţământ superior, fundaţii, agenţii guvernamentale sau organisme neguvernamentale interesate în perfecţionarea sau în reconversia profesională. +
Articolul 4Iniţierea şi managementul programelor în sistem ID la nivelul universitatii sau al facultăţii/colegiului se fac în structuri instituţionale specializate: centre ID sau departamente ID. +
Articolul 5Centrele/departamentele ID oferă programe de studii în baza unor convenţii de parteneriat cu facultăţile de profil. +
Articolul 6Centrele/departamentele ID se organizează şi funcţionează pe baza unui regulament propriu de funcţionare, în care se prevăd structura instituţional-funcţională, condiţiile de admitere şi de desfăşurare a procesului de instruire, sistemul de evaluare şi de certificare a studiilor, drepturile şi obligaţiile studenţilor şi ale instituţiei ofertante. Regulamentul de organizare şi funcţionare a centrelor/departamentelor ID se aproba de senatul instituţiei de învăţământ superior organizatoare de ID, care are şi obligaţia să asigure publicitatea acestuia. +
Articolul 7Diplomele şi certificatele de studii eliberate de instituţiile de învăţământ superior, în condiţiile legii, pentru specializările în sistem ID conferă aceleaşi drepturi ca şi cele eliberate pentru specializările de la forma de învăţământ zi. +
Articolul 8Planul de învăţământ şi programele sunt evaluate conform unor criterii generale şi standarde obligatorii, elaborate de Consiliul Naţional de Evaluare Academica şi Acreditare şi de Ministerul Educaţiei Naţionale. Fiecare componenta, precum şi alte dimensiuni ale materialului curricular – prezentarea grafica, originalitatea metodologică – sunt supuse evaluării sistematice. +
Articolul 9Instituţia organizatoare de ID utilizează o metodologie specifică de pregătire a studenţilor, în care sunt incluse: suporturi de curs (curs scris, casete audiovideo, dischete, CD-ROM, pachete de invatare, indrumatoare de studiu, culegeri tematice), cadre didactice desemnate pentru fiecare student, perioade intensive de pregătire-evaluare (cel puţin una pe semestru, la sediul instituţiei sau la centrele teritoriale). +
Articolul 10Baza materială a departamentelor/centrelor ID include în mod necesar spaţii proprii administrative şi de învăţământ, laboratoare multimedia, reţele de calculatoare, acces la Internet, resurse tehnice pentru multiplicarea materialelor şi auxiliarelor curriculare. +
Articolul 11Personalul didactic este cel prevăzut în Legea nr. 128/1997 privind statutul personalului didactic pentru învăţământul superior şi beneficiază de aceleaşi drepturi şi obligaţii. +
Articolul 12Cadrele didactice şi nedidactice din cadrul ID sunt remunerate din fondurile aferente programelor de ID, în condiţiile legii.Fondurile aferente programelor ID se constituie din taxe de studiu percepute în condiţiile legii, sume alocate de la bugetul de stat pe baza cifrei de şcolarizare aprobate anual prin hotărâre a Guvernului pentru învăţământul universitar de stat, precum şi din alte surse de venituri obţinute în condiţiile legii. +
Articolul 13Studenţii înscrişi la ID încheie un contract cu instituţiile de învăţământ superior organizatoare de ID, în care se specifică drepturile şi obligaţiile părţilor. +
Articolul 14Instituţiile de învăţământ superior pot aloca din cifra de şcolarizare pentru admiterea în învăţământul superior de stat finanţat de la bugetul de stat un număr de locuri pentru forma de învăţământ la distanta. +
Articolul 15Durata studiilor în cadrul ID este mai mare cu un an decât cea prevăzută la forma de învăţământ zi. +
Articolul 16În cazul masteratului sau al reconversiei profesionale, pentru care sunt prevăzuţi 1-2 ani şi, respectiv, un an şi jumătate, durata cursurilor în regim ID se măreşte cu un semestru. +
Articolul 17În învăţământul superior, la forma ID funcţionează sistemul creditelor transferabile, valoarea acestora pentru fiecare disciplina fiind stabilită de senatul fiecărei universităţi organizatoare de ID. +
Articolul 18Programele ID în specializările determinate, prevăzute la art. 2 lit. a), pot fi organizate numai de instituţiile de învăţământ superior care au acreditate respectivele specializări la forma de învăţământ zi. +
Articolul 19Programele ID prevăzute la art. 2 lit. a) se evalueaza şi se propun pentru acreditare de către Consiliul Naţional de Evaluare Academica şi Acreditare. Procesul de acreditare vizează evaluarea academica periodică, respectiv metodologia specifică de pregătire a ID şi baza materială a centrelor/departamentelor ID.Instituţiile interesate în organizarea ID achită la data depunerii cererii o taxa pentru fiecare specializare, în cuantumul a trei salarii brute de profesor universitar din învăţământul de stat, cu o vechime maxima, potrivit art. 12 alin. (3) din Legea nr. 88/1993 privind acreditarea instituţiilor de învăţământ superior şi recunoaşterea diplomelor, republicată.Acreditarea programelor ID se face prin hotărâre a Guvernului pe baza raportului Consiliului Naţional de Evaluare Academica şi Acreditare, avizat de Ministerul Educaţiei Naţionale. +
Articolul 20Pentru programele prevăzute la art. 2 lit. b), c) şi d) acreditarea se face pe baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educaţiei Naţionale.Instituţiile militare de învăţământ superior, cu avizul Ministerului Educaţiei Naţionale, pot elabora metodologii proprii pentru programele şi nivelurile de pregătire prevăzute la art. 2 lit. b), c) şi d). +
Articolul 21În universităţile interesate programele ID se înfiinţează şi funcţionează numai după acreditarea acestora, potrivit Legii nr. 88/1993 şi prezentei hotărâri.PRIM-MINISTRUMUGUR CONSTANTIN ISARESCUContrasemnează:–––––Ministrul educaţiei naţionale,Andrei MargaMinistrul munciişi protecţiei sociale,Liviu Lucian AlbuMinistrul finanţelor,Decebal Traian RemesPreşedintele Consiliului Naţionalde Evaluare Academica şi Acreditare,Ioan Mihailescu––––-