HOTĂRÂRE nr. 1.213 din 29 noiembrie 2023

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 27/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1101 din 7 decembrie 2023
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 500 11/07/2002 ART. 42
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 108
ANEXA 1REFERIRE LAHOTARARE 1191 29/09/2022
ANEXA 1REFERIRE LAHG 395 02/06/2016
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 98 19/05/2016
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 98 19/05/2016 ART. 215
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 98 19/05/2016 ART. 221
ANEXA 1REFERIRE LANORMĂ 02/06/2016
ANEXA 1REFERIRE LANORMĂ 02/06/2016 ART. 137
 Nu exista acte care fac referire la acest act





În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 42 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. + 
Articolul 1Se reaprobă Nota de fundamentare privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiții „Achiziția de 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile să circule cu o viteză maximă situată în intervalul 160 km/h-200 km/h și să tracteze până la 16 vagoane de călători“, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. + 
Articolul 2Finanțarea proiectului de investiții prevăzut la art. 1 se realizează din fonduri externe nerambursabile, prin Planul național de redresare și reziliență, „Componenta 4 – Transport sustenabil“, și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii. + 
Articolul 3Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară, răspunde de modul de utilizare a sumei prevăzute în anexă, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
p. Viceprim-ministru,
Mihaela-Ioana Kaitor,
secretar de stat
Ministrul transporturilor și infrastructurii,
Sorin-Mihai Grindeanu
Ministrul investițiilor și proiectelor europene,
Adrian Câciu
Ministrul finanțelor,
Marcel-Ioan Boloș
București, 29 noiembrie 2023.Nr. 1.213. + 
ANEXĂ
NOTĂ DE FUNDAMENTARE
privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente
proiectului de investiții „Achiziția de 16 locomotive electrice noi
pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile să circule cu o viteză maximă
situată în intervalul 160 km/h-200 km/h și să
tracteze până la 16 vagoane de călători“
În cadrul Planului național de redresare și reziliență – pilonul I, obiectivul „Componenta C4 – Transport sustenabil“ este de a spori sustenabilitatea sectorului transporturilor din România prin sprijinirea tranziției verzi și digitale a sectorului, respectiv de a dezvolta o infrastructură de transport durabilă și ecologică, cu standarde de siguranță adecvate, care să contribuie la finalizarea rețelelor transeuropene de transport (TEN-T) și la descongestionarea nodurilor urbane, stimulând în același timp tranziția către un transport sustenabil la nivel național, fiind vizate acțiuni orientate către dezvoltarea de măsuri „environmental friendly“. Totodată, se are în vedere continuarea obiectivelor strategice europene și românești în ceea ce privește dezvoltarea rețelei transeuropene de transport feroviar și creșterea sustenabilă a economiei europene, proiecte de îmbunătățire a calendarului trenurilor, prin introducerea unor obiective previzibile și servicii de înaltă frecvență sprijinite de existența unei flote de material rulant care respectă cel puțin dispozițiile standardelor tehnice de interoperabilitate (STI), standardelor tehnice internaționale și europene relevante (ISO și EN) și ale altor standarde tehnice naționale aplicabile (SRs).Componenta de transport a Planului național de redresare și reziliență include două reforme și patru investiții, achiziția de material rulant nou destinat exclusiv transportului de călători fiind cea de-a doua investiție aprobată.La nivel național, România dispune de o infrastructură feroviară de 10.766 km (din care 4.361 km reprezintă rețeaua TEN-T), din care doar 37,4% este electrificată, respectiv 4.030 km (sursa: EU Statistical Pocketbook 2019).În esență, situația se prezintă astfel:• flota curentă de material rulant deținută de operatorii de servicii privați și de stat din România a depășit deja sau este pe cale să își încheie ciclul de viață. Din acest motiv există riscul ca până în 2026 să nu mai existe nicio garnitură de tren disponibilă, aptă pentru îndeplinirea obligațiilor minime de serviciu public;• cea mai mare parte a materialului rulant existent în România nu are nivelul de calitate impus de obligațiile de serviciu public. Tehnologiile folosite sunt depășite. Prin urmare, materialul rulant nu îndeplinește standardele de calitate necesare pentru punerea în aplicare a contractelor de servicii publice, ceea ce necesită, așadar, înlocuirea acestuia;• următoarele obiective și criterii au fost luate în considerare la determinarea rutelor interregionale prioritare (cele care ar fi operate cu noile seturi de trenuri achiziționate prin prezentul proiect):– prioritatea a fost acordată pentru prima dată axei coridorului principal Constanța-București-Brașov-Sighișoara- Arad (Coridorul IV), care a fost sau este modernizată în prezent, unde majoritatea fondurilor europene pentru infrastructură au fost investite până în prezent;– s-a acordat prioritate rutelor cu cerere dovedită, existentă pentru transportul feroviar, care leagă orașele în care se înregistrează pasagerii cu transport feroviar înalt, cu trafic semnificativ posibil;– s-a acordat prioritate rutelor care leagă orașele principale și orașele secundare de cele patru orașe gravitaționale (București, Cluj-Napoca, Iași și Timișoara), precum și serviciilor de conectare a celor patru orașe. Au fost de preferat rutele care fac acest lucru prin deservirea cât mai multor orașe secundare posibile;– s-a acordat preferință rutelor în care serviciile feroviare ar putea deține un avantaj concurențial temporal față de serviciile rutiere;– preferința a fost acordată rutelor care asigură conexiuni bune la principalele rute ale coridorului principal, care funcționează ca rute de alimentare și sporind sinergia rețelei;– materialul rulant existent în România nu are nivelul de calitate cerut de publicul călător, iar tehnologiile de fabricație ce au fost utilizate sunt depășite, nefiind posibil a se asigura îndeplinirea standardelor de calitate prevăzute în contractele de servicii publice.Introducerea locomotivelor electrice LE, ce fac obiectul acestei achiziții publice, vizează creșterea eficienței modului de exploatare a serviciilor de transport feroviar de călători, reducerea poluării și creșterea confortului pe o serie de rute de pe rețeaua feroviară publică electrificată sau în curs de electrificare, după cum urmează:1.Dej-Brașov-București-Constanța;2.Timișoara-Arad-Brașov-București-Constanța;3.Timișoara-Cluj-Napoca-Iași;4.Iași/Suceava-București-Constanța.Nota de fundamentare privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiții „Achiziția de 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile să circule cu o viteză maximă situată în intervalul 160 km/h-200 km/h și să tracteze până la 16 vagoane de călători“, în baza Studiului de fezabilitate nr. 22/266 din 8.06.2022 privind realizarea unor investiții în parcul de locomotive și vagoane din România, aferente liniilor electrificate, în vederea reducerii poluării, creșterii eficienței, accesibilității și gradului de digitalizare a transportului feroviar de călători, a fost avizată favorabil de Consiliul tehnico-economic al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii cu Avizul nr. 82/91 din 29.08.2022.În Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 966 din 4 octombrie 2022, a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 1.191/2022 pentru aprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiții „Achiziția de 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile să circule cu o viteză maximă situată în intervalul 160 km/h-200 km/h și să tracteze până la 16 vagoane de călători“.Valoarea totală a cheltuielilor de investiții, aprobată în condițiile anterior menționate, a fost de 438.323 mii lei, inclusiv TVA.Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a demarat proiectul „Achiziția de 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile să circule cu o viteză maximă situată în intervalul 160 km/h-200 km/h și să tracteze până la 16 vagoane de călători“ prin publicarea Anunțului de participare având nr. CN1048061 din 9.10.2022, numărul sub care a fost publicat la JOUE: 2022/S 197-558599, criteriul de atribuire utilizat fiind cost-calitate, iar factorul „costul pe durata de viață a produsului“ (Life Cycle Cost – LLC) a avut cea mai mare pondere, respectiv 70% din punctajul total acordat ofertei. În cadrul ședinței de evaluare a ofertei financiare din data de 25.10.2023, comisia de evaluare a constatat faptul că oferta financiară depășește valoarea estimată de ARF la demararea achiziției, prin raportul de consultare a pieței. Valoarea estimată a achiziției stabilită în cadrul anunțului de participare este cuprinsă în intervalul 702.453.762 lei, fără TVA – 1.036.568.887 lei, fără TVA, iar oferta financiară este în sumă de 767.510.640 lei, fără TVA, compusă din valoarea de livrare a 16 locomotive electrice și contravaloarea mentenanței pentru o perioadă de 20 de ani. Comisia de evaluare a solicitat Direcției generale programe europene transport din cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, cu care ARF are încheiat Contractul de finanțare nr. 25 din 6.04.2023, un punct de vedere cu privire la posibilitatea suplimentării fondurilor necesare încheierii contractului de achiziție în conformitate cu prevederile art. 215 alin. (4) din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare, și prevederile art. 137 alin. (2) lit. e) și f) din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 395/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziție publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare, coroborat cu prevederile art. 221 alin. (1) lit. f) pct. (ii) din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare. Direcția generală programe europene transport a transmis comisiei de evaluare, prin Adresa nr. 35.677 din 27.10.2023, faptul că „valoarea contractului de finanțare poate fi suplimentată cu mențiunea că această suplimentare va fi încadrată ca sursă de finanțare Contribuție națională, dat fiind faptul că limita alocării din Mecanismul de redresare și reziliență a fost deja atinsă“.Față de cele constatate, precizăm faptul că, potrivit prevederilor art. 215 alin. (4) din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare: Oferta este considerată inacceptabilă dacă nu îndeplinește condițiile de formă aferente elaborării și prezentării acesteia, a fost prezentată de către un ofertant care nu are calificările necesare sau al cărei preț depășește valoarea estimată, astfel cum a fost stabilită și documentată înainte de inițierea procedurii de atribuire, iar această valoare nu poate fi suplimentată.Prin prevederile art. 137 alin. (2) lit. e) și f) din Hotărârea Guvernului nr. 395/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziție publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare, au fost aduse clarificări cu privire la prevederile art. 215 din Legea nr. 98/2016, cu modificările și completările ulterioare, astfel: În condițiile art. 215 alin. (4) din Lege, oferta este considerată inacceptabilă în următoarele situații: (…)e)prețul, fără TVA, inclus în propunerea financiară depășește valoarea estimată comunicată prin anunțul de participare și nu există posibilitatea disponibilizării de fonduri suplimentare pentru îndeplinirea contractului de achiziție publică respectiv;f)prețul, fără TVA, inclus în propunerea financiară depășește valoarea estimată comunicată prin anunțul de participare și, deși există posibilitatea disponibilizării de fonduri suplimentare pentru îndeplinirea contractului de achiziție publică respectiv, se constată că acceptarea unei astfel de oferte ar conduce la modificarea substanțială în sensul depășirii procentelor de la art. 221 alin. (1) lit. f) pct. (ii) din Lege.Totodată, în conformitate cu prevederile art. 221 alin. (1) lit. f) pct. (ii) din Legea nr. 98/2016, cu modificările și completările ulterioare: + 
Articolul 222(1)Contractele de achiziție publică/Acordurile-cadru pot fi modificate, fără organizarea unei noi proceduri de atribuire, în următoarele situații: (…)f)fără a exista nevoia de a verifica dacă sunt îndeplinite condițiile prevăzute la alin. (7) lit. a)-d), atunci când sunt îndeplinite în mod cumulativ următoarele condiții: (…) (ii)valoarea modificării este mai mică decât 10% din prețul contractului de achiziție publică inițial, în cazul contractelor de achiziție publică de servicii sau de produse, sau mai mică decât 15% din prețul contractului de achiziție publică inițial, în cazul contractelor de achiziție publică de lucrări; (…)
Ținând cont de prevederile art. 221 din Legea nr. 98/2016, cu modificările și completările ulterioare, se constată că suplimentarea fondurilor necesare nu ar conduce la o modificare substanțială a contractului de achiziție.Coroborând prevederile antereferite, oferta nu va fi respinsă ca inacceptabilă dacă:a)se face dovada posibilității alocării unor fonduri suplimentare; și b)excedentul de preț nu depășește pragul de 10% din prețul contractului în cazul achiziției de servicii sau de produse sau, respectiv, de 15% din prețul contractului de achiziție publică de lucrări (acceptarea unei astfel de oferte nu ar conduce la modificarea substanțială a contractului, în sensul legii). Luând în considerare punctul de vedere al Direcției generale programe europene transport și faptul că excedentul de preț nu depășește pragul de 10% din prețul contractului, rezultă astfel necesitatea suplimentării fondurilor necesare încheierii contractului de achiziție în conformitate cu prevederile art. 215 alin. (4) din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare, și prevederile art. 137 alin. (2) lit. e) și f) din Hotărârea Guvernului nr. 395/2016, cu modificările și completările ulterioare, coroborat cu prevederile art. 221 alin. (1) lit. f) pct. (ii) din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare, prin ajustarea componentei de investiție de capital, respectiv a investiției necesare pentru achiziția celor 16 locomotive electrice, în vederea finalizării etapei de evaluare financiară.Astfel, în conformitate cu propunerea financiară a operatorului economic, rezultă că, pentru achiziționarea a 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, este necesară suma totală de 106.529 mii euro, cu TVA, respectiv 528.882 mii lei, cu TVA (calculat la cursul euro BNR de 4,9647 lei de la data de 30.10.2023), conform tabelului următor: Curs BNR pt. 30.10.2023: 1 euro = 4,9647 lei

Valoare unitară LE, fără TVA Valoare unitară LE, cu TVA
mii euro mii lei mii euro mii lei
5.595 27.777 6.658 33.055

Valoare 16 LE, fără TVA Valoare 16 LE, cu TVA
mii euro mii lei mii euro mii lei
89.520 444.439 106.529 528.882

Finanțarea proiectului de investiții se va realiza din fonduri externe nerambursabile, prin Planul național de redresare și reziliență, „Componenta 4 – Transport sustenabil“, și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.A fost obținut Avizul Consiliului tehnico-economic al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii nr. 193/202/2023 pentru reaprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiții „Achiziția de 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile să circule cu o viteză maximă situată în intervalul 160 km/h-200 km/h și să tracteze până la 16 vagoane de călători“, ulterior notei de fundamentare aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.191/2022. Datele din nota de fundamentare au fost actualizate, conform anexei la documentul de avizare anterior menționat, cu caracteristicile principale și indicatorii tehnico-economici ai proiectului de investiții. A fost respectat bugetul total estimat, dar este necesară ajustarea componentei de investiție de capital, respectiv a investiției necesare pentru locomotive electrice LE.Având în vedere situația actuală a proiectului de investiții „Achiziția de 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile să circule cu o viteză maximă situată în intervalul 160 km/h-200 km/h și să tracteze până la 16 vagoane de călători“, faptul că soluția tehnică nu a suferit modificări față de Studiul de fezabilitate nr. 22/266 din 8.06.2022 ce a făcut obiectul avizului Consiliului tehnico-economic al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii nr. 82/91 din 29.08.2022 și faptul că indicatorii tehnico-economici aprobați prin Hotărârea Guvernului nr. 1.191/2022 au fost calculați pe baza Raportului de consultare a pieței nr. 22/199 din 4.05.2022, a fost necesară o actualizare a acestor indicatori.Valorile actualizate sunt necesare pentru fazele următoare de implementare, și anume:– finalizare evaluare ofertă financiară și încheiere raport procedură;– semnarea contractului de achiziție publică cu ofertantul declarat câștigător;– începerea execuției și supervizarea activităților de implementare.Valoarea totală a investiției este în sumă de 528.882 mii lei, din care suma de 368.339 mii lei din fonduri externe nerambursabile prin Planul național de redresare și reziliență – pilonul I, obiectivul „Componenta C4 – Transport sustenabil“, iar suma de 76.099 mii lei de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.În condițiile anterior menționate pentru proiectul de investiții „Achiziția de 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile să circule cu o viteză maximă situată în intervalul 160 km/h-200 km/h și să tracteze până la 16 vagoane de călători“ este necesară alocarea sumei totale de 528.882 mii lei, cu TVA.Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară, răspunde de modul de utilizare a sumelor aprobate în proiectul de act normativ.
CARACTERISTICILE PRINCIPALE ȘI INDICATORII TEHNICO-ECONOMICI
ai proiectului de investiții „Achiziția de 16 locomotive electrice
noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile să circule cu o viteză
maximă situată în intervalul 160 km/h-200 km/h și
să tracteze până la 16 vagoane de călători“
Reaprobare indicatori tehnico-economici
Titular: Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Beneficiar: Autoritatea pentru Reformă Feroviară Amplasament: bd. Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1, BucureștiIndicatori tehnico-economici

Valoarea totală a proiectului de investiții, inclusiv TVA (în prețuri valabile în data 30.10.2023; 1 euro = 4,9647 lei) mii lei 528.882
1. Eșalonarea investiției, inclusiv TVA
– Anul I mii lei 79.332
– Anul II mii lei 33.055
– Anul III mii lei 416.495
– Capacități:
• Locomotive electrice LE buc. 16
– Durata de execuție a proiectului de investiții luni 31

Finanțarea investițieiFinanțarea proiectului de investiții se realizează din fonduri externe nerambursabile [Planul național de redresare și reziliență (PNRR) – „Componenta 4 – Transport sustenabil“] și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x