HOTĂRÂRE nr. 1.163 din 23 noiembrie 2023

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 27/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1068 din 27 noiembrie 2023
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 500 11/07/2002 ART. 42
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 108
ANEXA 1REFERIRE LAHOTARARE 1284 19/10/2022
 Nu exista acte care fac referire la acest act





În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 42 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. + 
Articolul 1Se reaprobă Nota de fundamentare privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiții „Achiziție de 20 de rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2“, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. + 
Articolul 2Finanțarea proiectului de investiții prevăzut la art. 1 se realizează din fonduri externe nerambursabile, prin Planul național de redresare și reziliență, componenta 4 – „Transport sustenabil“, și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii. + 
Articolul 3Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară, răspunde de modul de utilizare a sumei prevăzute în anexă, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacșu
Ministrul transporturilor și infrastructurii,
Sorin-Mihai Grindeanu
Ministrul finanțelor,
Marcel-Ioan Boloș
București, 23 noiembrie 2023.Nr. 1.163. + 
ANEXĂ
NOTĂ DE FUNDAMENTARE
privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente
proiectului de investiții „Achiziție de 20 de rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2“
În cadrul Planului național de redresare și reziliență – Pilonul I, obiectivul componentei C4 – „Transport sustenabil“ este de a spori sustenabilitatea sectorului transporturilor din România prin sprijinirea tranziției verzi și digitale a sectorului, respectiv de a dezvolta o infrastructură de transport durabilă și ecologică, cu standarde de siguranță adecvate, care să contribuie la finalizarea rețelelor transeuropene de transport (TEN-T) și la descongestionarea nodurilor urbane, stimulând în același timp tranziția către un transport sustenabil la nivel național, fiind vizate acțiuni orientate către dezvoltarea de măsuri „environmental friendly“. Totodată, se are în vedere continuarea obiectivelor strategice europene și românești în ceea ce privește dezvoltarea rețelei transeuropene de transport feroviar și creșterea sustenabilă a economiei europene, proiecte de îmbunătățire a calendarului trenurilor, prin introducerea unor obiective previzibile și servicii de înaltă frecvență sprijinite de existența unei flote de material rulant care respectă cel puțin dispozițiile standardelor tehnice de interoperabilitate (STI), standardelor tehnice internaționale și europene relevante (ISO și EN) și ale altor Standarde tehnice naționale aplicabile (SRs).Componenta de transport a Planului național de redresare și reziliență include două reforme și patru investiții, achiziția de material rulant nou destinat exclusiv transportului de călători fiind cea de-a doua investiție aprobată.La nivel național, România dispune de o infrastructură feroviară de 10.766 km (din care 4.361 km reprezintă rețeaua TEN-T), din care doar 37,4% este electrificată, respectiv 4.030 km (sursa: EU Statistical Pocketbook 2019).Principalele elemente care justifică achiziția de material rulant nou destinat transportului feroviar public de călători, conform Studiului de fezabilitate nr. 22/222 din 17.05.2022 pentru achiziția de material rulant feroviar în tracțiune electrică pentru conectarea centrelor urbane din România – RE-IR-2, sunt următoarele:(i)în ultimii 15 ani, în România nu s-au făcut achiziții publice de material rulant nou destinat transportului feroviar public de călători;(ii)operatorul de transport feroviar de călători cu capital de stat nu a achiziționat și nu are în parcul activ un număr suficient de materiale rulante care să deservească publicul călător;(iii)operatorii de transport feroviar de călători cu capital privat, care au intrat pe piața de transport feroviar din România, au achiziționat numai material rulant secondhand, cu o vechime considerabilă, care nu mai corespunde din punctul de vedere al cerințelor europene de calitate și siguranță;(iv)respectarea prevederilor regulamentelor europene [Regulamentului (UE) nr. 1.315/2013 al Parlamentului European și al Consiliului privind orientările Uniunii pentru dezvoltarea rețelei transeuropene de transport] și adaptarea strategiei naționale în domeniul transporturilor după strategia europeană 2020 ce se axează pe necesitatea evoluției transportului electric cu emisii scăzute, reducând emisiile, contribuind la durabilitatea mediului, la atenuarea schimbărilor climatice, ce diminuează dependența Europei de petrolul importat, prin reducerea emisiilor din transporturi cu 60% până în 2050, comparativ cu 1990, nivel care trebuie atins, printre altele, prin transferul pasagerilor interurbani pe distanțe medii și al transportului de marfă de la transportul rutier la cel feroviar sau pe apă.În esență, situația se prezintă astfel:• flota curentă de material rulant deținută de operatorii de servicii privați și de stat din România a depășit deja sau este pe cale să își încheie ciclul de viață. Din acest motiv, există riscul ca, până în 2026, să nu mai existe nicio garnitură de tren disponibilă, aptă pentru îndeplinirea obligațiilor minime de serviciu public;• cea mai mare parte a materialului rulant existent în România nu are nivelul de calitate impus de obligațiile de serviciu public. Tehnologiile folosite sunt depășite. Prin urmare, materialul rulant nu îndeplinește standardele de calitate necesare pentru punerea în aplicare a contractelor de servicii publice, fiind necesară, așadar, înlocuirea acestuia;• următoarele obiective și criterii au fost luate în considerare la determinarea rutelor interregionale prioritare (cele care ar fi operate cu noile seturi de trenuri achiziționate prin prezentul proiect):– prioritatea a fost acordată pentru prima dată axei coridorului principal Constanța-București-Brașov-Sighișoara-Arad (Coridorul IV), care a fost sau este modernizată în prezent, unde majoritatea fondurilor europene pentru infrastructură au fost investite până în prezent;– s-a acordat prioritate rutelor cu cerere dovedită, existentă pentru transportul feroviar, care leagă orașele în care se înregistrează transport feroviar intens, cu posibil trafic semnificativ;– s-a acordat prioritate rutelor care leagă orașele principale și orașele secundare de cele patru orașe gravitaționale (București, Cluj-Napoca, Iași și Timișoara), precum și serviciilor de conectare a celor patru orașe. Au fost de preferat rutele care fac acest lucru prin deservirea cât mai multor orașe secundare posibile;– s-a acordat preferință rutelor în care serviciile feroviare ar putea deține un avantaj concurențial temporal față de serviciile rutiere;– preferința a fost acordată rutelor care asigură conexiuni bune la principalele rute ale coridorului principal, care funcționează ca rute de alimentare, sporind sinergia rețelei;• materialul rulant existent în România nu are nivelul de calitate cerut de publicul călător, iar tehnologiile de fabricație ce au fost utilizate sunt depășite, nefiind posibilă asigurarea îndeplinirii standardelor de calitate prevăzute în contractele de servicii publice.Introducerea ramelor electrice de lung parcurs RE-IR-2 vizează creșterea eficienței modului de exploatare a serviciilor de transport feroviar de călători, reducerea poluării și creșterea confortului pe o serie de rute de pe rețeaua feroviară publică electrificată sau în curs de electrificare, după cum urmează:1.Oradea-Cluj-Napoca-Sighișoara-Brașov;2.Cluj-Napoca-Alba Iulia-Simeria (Deva)-Târgu Jiu-Craiova-Calafat;3.Brașov-Sfântu Gheorghe-Miercurea-Ciuc-Bacău-Iași;4.Brașov-Sfântu Gheorghe-Miercurea-Ciuc-Bacău-Suceava;5.Galați-Mărășești (Focșani)-Bacău-Iași;6.Galați-Mărășești (Focșani)-Bacău-Suceava;7.Galați-Brăila-Constanța-Mangalia;8.Iași-Bacău-Mărășești (Focșani)-Barboși (Galați)-Brăila-Constanța-Mangalia;9.Suceava-Bacău-Mărășești (Focșani)-Barboși (Galați)-Brăila-Constanța-Mangalia;10.Giurgiu-București-Ciulnița (Slobozia)-Călărași.Nota de fundamentare privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiții „Achiziția de 20 de rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2“ destinate transportului feroviar de călători, în baza Studiului de fezabilitate nr. 22/222 din 17.05.2022 pentru achiziția de material rulant feroviar în tracțiune electrică pentru conectarea centrelor urbane din România – RE-IR-2, a fost avizată favorabil de Consiliul tehnico-economic al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii cu Avizul nr. 72/81 din 20.06.2022.În Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1029/2022 a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 1.284/2022 pentru aprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente achiziției de rame electrice noi în cadrul proiectului de investiții „Achiziție de 20 de rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2“.Valoarea totală a cheltuielilor de investiții, aprobată în condițiile anterior menționate, a fost de 911.042 mii lei, inclusiv TVA.Autoritatea pentru Reformă Feroviară – ARF are calitatea de beneficiar direct, atât în cadrul Planului național de redresare și reziliență (PNRR) al României pentru perioada de programare 2021-2027, pentru fondurile alocate sectorului de transport feroviar, cât și în cadrul altor programe de finanțare europeană nerambursabilă (PT 2021-2027), pentru fondurile alocate sectorului de transport feroviar, în sensul creșterii mobilității pe rețeaua feroviară TEN-T centrală și nu numai, pentru dezvoltarea unui sistem de transport multimodal, de calitate, durabil și eficient, creșterea sustenabilității și calității transportului feroviar din România, pentru perioada de programare 2021-2027, prin dezvoltarea și reabilitarea unor sisteme feroviare complete de înaltă calitate și interoperabilitate și promovarea măsurilor de reducere a zgomotului.ARF a derulat procedura de achiziție publică ce a făcut obiectul Anunțului de participare nr. CN1049902, publicat la data de 27.11.2022 în SICAP și în JOUE; conform cerințelor precizate în Studiul de fezabilitate nr. 22/222 din 17.05.2022, criteriul de atribuire utilizat a fost cost-calitate, iar factorul „costul pe durata de viață al produsului“ (Life Cycle Cost-LLC) a avut cea mai mare preponderență, respectiv 70% din punctajul total acordat ofertei.Procedura de atribuire, prin licitație deschisă, a achiziției de material rulant nou destinat transportului public interregional (RE-IR) feroviar de călători s-a finalizat prin publicarea, în data de 12.09.2023, a Raportului final al procedurii nr. 6.524 din 12.09.2023, încărcat în SEAP.Suma totală a achiziției s-a încadrat în bugetul estimat pentru realizarea acestei achiziții, ofertantul câștigător prezentând un buget mai ridicat pe costul de capital, prețul de achiziție pentru o ramă de tip RE-IR fiind astfel de 41.684 mii lei (fără TVA), față de 38.279 mii lei (fără TVA), valoare care a rezultat din consultarea de piață din 2022 (Raport consultare piață nr. 22/194 din 3.05.2022), respectiv de 49.604 de mii lei cu TVA, față de 45.552 mii lei cu TVA.Conform Raportului final al procedurii nr. 6.524 din 12.09.2023, încărcat în SEAP, a rezultat că, pentru achiziționarea a 20 de rame electrice interregionale de lung parcurs destinate transportului feroviar de călători (RE-IR-2), este necesară suma totală de 199.885.915 euro cu TVA, respectiv 992.074 mii lei cu TVA (calculat la cursul leu/euro al BNR de 4,9632 lei de la data de 7.09.2023), conform tabelului următor:Curs BNR pentru 7.09.2023: 1 euro = 4,9632 lei

Valoare unitară RE-IR fără TVA Valoare unitară RE-IR cu TVA
euro mii lei euro mii lei
8.398.567,85 41.684 9.994.295,75 49.604

Valoare 20 RE-IR fără TVA Valoare 20 RE-IR cu TVA
euro mii lei euro mii lei
167.971.357 833.676 199.885.915 992.074

A fost respectat bugetul total estimat, dar este necesară ajustarea componentei de investiție de capital, respectiv a investiției necesare pentru rame RE-IR.Finanțarea proiectului de investiții se va realiza din fonduri externe nerambursabile, prin Planul național de redresare și reziliență, componenta 4 – „Transport sustenabil“ și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.A fost obținut Avizul Consiliului tehnico-economic al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii nr. 161/170 din 26.09.2023 pentru reaprobarea Notei de fundamentare – Actualizare indicatori tehnico-economici aferenți proiectului de investiții: „Achiziție de 20 de rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2“, ulterior notei de fundamentare aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.284/2022. Datele din nota de fundamentare au fost actualizate, conform anexei la documentul de avizare anterior menționat, cu caracteristicile principale și indicatorii tehnico-economici ai proiectului de investiții „Achiziție de 20 de rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2“.Având în vedere situația actuală a proiectului de investiții „Achiziție de 20 de rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2“, faptul că soluția tehnică nu a suferit modificări față de Studiul de fezabilitate nr. 22/222 din 17.05.2022 ce a făcut obiectul Avizului CTE-MTI nr. 75/84 din 4.09.2020 și faptul că indicatorii tehnico-economici aprobați prin Hotărârea Guvernului nr. 1.284/2022 au fost calculați pe baza Raportului de consultare a pieței nr. 22/194 din 3.05.2022, a fost necesară o actualizare a acestor indicatori.Valorile actualizate sunt necesare pentru fazele următoare de implementare, și anume:– semnarea contractelor de achiziție publică cu ofertanții declarați câștigători;– începerea execuției și supervizarea activităților de implementare.Valoarea totală a investiției este de 992.074 mii lei, din care suma de 558.725 mii lei din fonduri externe nerambursabile, prin Planul național de redresare și reziliență – Pilonul I, obiectivul componentei C4 – „Transport sustenabil“, iar suma de 433.349 mii lei de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.În condițiile anterior menționate, pentru „Achiziția de 20 de rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2“ este necesară alocarea sumei totale de 992.074 mii lei cu TVA (conform Raportului final al procedurii nr. 6.524 din 12.09.2023, încărcat în SEAP).Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară, răspunde de modul de utilizare a sumelor aprobate în proiectul de act normativ.
CARACTERISTICI PRINCIPALE ȘI INDICATORI TEHNICO-ECONOMICI
ai proiectului de investiții „Achiziția de 20 de rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2“
Titular: Ministerul Transporturilor și InfrastructuriiBeneficiar: Autoritatea pentru Reformă FeroviarăAmplasament: bd. Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1, BucureștiIndicatori tehnico-economici:

Valoarea totală a proiectului de investiții, inclusiv TVA mii lei 992.074
(în prețuri valabile în data de 7.09.2023; 1 euro = 4,9632 lei)
Eșalonarea investiției
– Anul I mii lei 298.000
– Anul II mii lei 50.000
– Anul III mii lei 644.074
– Capacități:
• rame electrice RE-IR buc. 20
– Durata de execuție a proiectului de investiții luni 32

Finanțarea investițieiFinanțarea proiectului de investiții se realizează din fonduri externe nerambursabile, prin Planul național de redresare și reziliență (PNRR) – componenta 4 – „Transport durabil“ și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x