În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, al art. 84 alin. (2) din Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările și completările ulterioare, și al art. I alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 46/2024 privind unele măsuri bugetare și pentru modificarea și completarea unor acte normative,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. +
Articolul 1(1)Pentru sprijinirea familiilor și persoanelor singure afectate de fenomenele meteorologice deosebite produse în luna septembrie 2024 se aprobă acordarea de ajutoare de urgență din creditele bugetare aprobate cu această destinație în bugetul Ministerului Muncii și Solidarității Sociale pentru anul 2024.(2)În sensul prezentei hotărâri, fenomenele meteorologice deosebite cuprind atât inundațiile, cât și fenomenele asociate acestora, respectiv alunecările de teren ori alte situații similare. +
Articolul 2(1)Ajutoarele de urgență prevăzute la art. 1 se acordă pentru fiecare familie sau persoană singură afectată de fenomenele meteorologice deosebite, indiferent de veniturile acesteia, în sumă de 10.000 lei.(2)În cazul în care, ca urmare a fenomenelor meteorologice deosebite definite potrivit art. 1 alin. (2), se înregistrează pierderi de vieți omenești, familia persoanei decedate beneficiază suplimentar de suma de 10.000 lei, pentru fiecare persoană decedată din familie.(3)În situația prevăzută la alin. (2), ajutorul se plătește soțului/soției ori rudelor de gradul 1 sau 2 ori, în lipsa acestora, persoanei fizice care demonstrează cu documente doveditoare că s-a ocupat de organizarea înmormântării.(4)Ajutorul de urgență se acordă numai pentru persoanele singure și familiile din localitățile afectate și în care acestea trăiesc efectiv, indiferent de regimul juridic al deținerii locuinței. În cazul în care persoana singură sau familia deține mai multe locuințe afectate, ajutorul se acordă o singură dată, pentru o singură locuință. +
Articolul 3(1)Ajutoarele de urgență nominale se aprobă prin notă de către ministrul muncii și solidarității sociale sau de persoana desemnată în acest scop, pe baza borderourilor întocmite de către agențiile pentru plăți și inspecție socială din județele afectate, cu sprijinul primăriilor localităților afectate și al instituției prefectului.(2)Borderourile prevăzute la alin. (1) se avizează de primarii localităților afectate și de prefecți și conțin în mod obligatoriu:a)numele și prenumele titularului ajutorului de urgență; … b)codul numeric personal; … c)adresa de domiciliu/reședință; … d)suma propusă cu titlu de ajutor de urgență, în conformitate cu nivelurile și limitele prevăzute la art. 2. … (3)Pe baza borderourilor centralizatoare prevăzute la alin. (1), Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială întocmește situațiile centralizatoare cu titularii ajutorului de urgență cu propunerea de aprobare, pe care le transmite Ministerului Muncii și Solidarității Sociale pentru aprobare.(4)Plata ajutorului de urgență se poate face atât prin mandat poștal, cât și prin cont bancar. Pentru plata prin cont bancar, titularul își va exprima opțiunea în scris pe baza unei declarații pe propria răspundere.(5)Colectarea și prelucrarea datelor necesare acordării ajutoarelor de urgență se fac cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 679/2016 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), precum și ale legislației naționale aplicabile domeniului protecției datelor. +
Articolul 4Prin derogare de la prevederile art. 54 și 55 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.154/2022, cu modificările și completările ulterioare, acordarea ajutorului de urgență prevăzut la art. 1 se realizează pe baza documentelor prevăzute la art. 3 alin. (1) și (2). +
Articolul 5Pentru plata ajutoarelor de urgență prevăzute la art. 1 se aprobă suplimentarea bugetului Ministerului Muncii și Solidarității Sociale pe anul 2024 din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, cu suma de 100.000 mii lei credite de angajament, respectiv 100.000 mii lei credite bugetare, la capitolul 68.01 „Asigurări și asistență socială“, titlul 57 „Asistență socială“, articolul 57.02 „Ajutoare sociale“, alineatul 57.02.01 „Ajutoare sociale în numerar“. +
Articolul 6Se autorizează Ministerul Finanțelor să introducă, la propunerea ordonatorului principal de credite, modificările corespunzătoare în structura cheltuielilor bugetului de stat și în volumul și structura bugetului Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, în vederea majorării acestuia cu sumele alocate din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, potrivit art. 5. +
Articolul 7(1)Familiile și persoanele singure prevăzute la art. 2, identificate potrivit prevederilor art. 3 alin. (1) și (2), denumite în continuare beneficiari, primesc, suplimentar, un ajutor de urgență în sumă de 15.000 lei, pentru achiziționarea de bunuri de folosință îndelungată în gospodărie, precum și de combustibil solid și petrolier necesar pentru încălzirea locuinței și prepararea apei calde și a hranei.(2)Prin bunuri de folosință îndelungată în gospodărie se înțelege, în sensul prezentei hotărâri, mobilier de strictă necesitate, obiecte sanitare, materiale de construcții și aparate electrocasnice.(3)În categoria aparate electrocasnice se includ:a)mașină de spălat rufe; … b)aragaz/mașină de gătit; … c)frigider/combină frigorifică; … d)televizor. … (4)Beneficiarii ajutorului de urgență prevăzut la alin. (1) au obligația de a achiziționa cel puțin trei aparate electrocasnice diferite din cele prevăzute la alin. (3).(5)Ajutorul prevăzut la alin. (1) se plătește exclusiv prin mandat poștal.(la 25-09-2024,
Actul a fost completat de ARTICOLUL UNIC din HOTĂRÂREA nr. 1.171 din 25 septembrie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 965 din 25 septembrie 2024
)
+
Articolul 8(1)Odată cu primirea ajutorului prevăzut la art. 7 alin. (1), beneficiarii au obligația de a încheia o convenție cu agențiile pentru plăți și inspecție socială din județele afectate, prin care se obligă să cheltuiască suma acordată până la data de 31 decembrie 2024, să prezinte documentele doveditoare privind achiziția bunurilor și combustibilului, precum și la restituirea sumelor ce nu pot fi justificate prin documente doveditoare ori care nu au fost cheltuite până la data de 31 decembrie 2024.(2)Prin documente doveditoare se înțelege factura fiscală și bonul fiscal/înscrisul privind dovada plății.(3)Modelul convenției prevăzute la alin. (1) se aprobă prin ordin comun al ministrului muncii și solidarității sociale și al ministrului finanțelor, în termen de 5 zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri, și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.(4)Plata ajutorului de urgență prevăzut la art. 7 alin. (1) este condiționată de semnarea convenției.(5)Convenția se semnează în 2 exemplare, din care unul rămâne la beneficiar și unul la nivelul agențiilor pentru plăți și inspecție socială din județele afectate.(6)Convențiile semnate de beneficiar se transmit agențiilor pentru plăți și inspecție socială din județele afectate, prin intermediul Companiei Naționale Poșta Română – S.A., pe bază de borderou. Modelul borderoului se stabilește de comun acord între Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială și Compania Națională Poșta Română – S.A.(la 25-09-2024,
Actul a fost completat de ARTICOLUL UNIC din HOTĂRÂREA nr. 1.171 din 25 septembrie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 965 din 25 septembrie 2024
)
+
Articolul 9(1)Până la data de 31 decembrie 2024, beneficiarii au obligația de a depune la primăria de domiciliu/reședință documentele doveditoare care dovedesc achiziția bunurilor prevăzute la art. 7.(2)Valoarea însumată a bunurilor, respectiv a combustibilului, așa cum sunt definite la art. 7, și pentru care se depun documentele doveditoare potrivit art. 8 alin. (2) poate depăși suma de 15.000 lei, caz în care suma ce depășește acest cuantum reprezintă aport propriu al beneficiarului.(3)Până la data de 31 ianuarie 2025, primăriile transmit agențiilor pentru plăți și inspecție socială din județele afectate documentele doveditoare prezentate de beneficiari, pe bază de borderou. Modelul borderoului se stabilește de către Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială și se comunică primăriilor din localitățile afectate.(4)Borderoul prevăzut la alin. (3) conține cel puțin următoarele:a)numele și prenumele titularului ajutorului de urgență; … b)codul numeric personal; … c)adresa de domiciliu/reședință; … d)suma primită de beneficiar, respectiv 15.000 lei; … e)suma cheltuită, potrivit documentelor doveditoare prezentate pe categorii de cheltuieli conform art. 7. … (la 25-09-2024,
Actul a fost completat de ARTICOLUL UNIC din HOTĂRÂREA nr. 1.171 din 25 septembrie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 965 din 25 septembrie 2024
)
+
Articolul 10(1)Până la data de 28 februarie 2025, agențiile pentru plăți și inspecție socială din județele afectate stabilesc sumele de restituit pentru fiecare beneficiar și emit deciziile de recuperare a sumelor rămase necheltuite.(2)Beneficiarii au obligația de a restitui sumele ce nu pot fi justificate prin acte doveditoare ori care nu au fost cheltuite până la data de 31 decembrie 2024, în termen de maximum 60 de zile de la comunicarea deciziei de recuperare.(3)Sumele se restituie în contul indicat de agențiile pentru plăți și inspecție socială din județele afectate.(4)Decizia de recuperare prevăzută la alin. (1) constituie titlu de creanță de la data comunicării. După expirarea termenului prevăzut la alin. (2), decizia de recuperare devine titlu executoriu.(5)După termenul prevăzut la alin. (2), pe baza deciziei prevăzute la alin. (4), aceasta, împreună cu dovada comunicării către debitor, se transmite organelor fiscale centrale în vederea recuperării sumelor înscrise în titlul executoriu, conform prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, însoțite de precizări referitoare la suma rămasă de recuperat, precum și data de la care urmează a fi calculate obligațiile fiscale accesorii pentru aceasta.(la 25-09-2024,
Actul a fost completat de ARTICOLUL UNIC din HOTĂRÂREA nr. 1.171 din 25 septembrie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 965 din 25 septembrie 2024
)
+
Articolul 11Pentru plata ajutoarelor de urgență prevăzute la art. 7 alin. (1), suplimentar față de sumele alocate în baza art. 5, se aprobă suplimentarea bugetului Ministerului Muncii și Solidarității Sociale pe anul 2024 din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, cu suma de 35.000 mii lei credite de angajament, respectiv 35.000 mii lei credite bugetare, la capitolul 68.01 „Asigurări și asistență socială“, titlul 57 „Asistență socială“, articolul 57.02 „Ajutoare sociale“, alineatul 57.02.01 „Ajutoare sociale în numerar“, prevederile art. 6 aplicându-se corespunzător.(la 25-09-2024,
Actul a fost completat de ARTICOLUL UNIC din HOTĂRÂREA nr. 1.171 din 25 septembrie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 965 din 25 septembrie 2024
)
+
Articolul 12Măsurile de sprijin instituite prin prezenta hotărâre vor fi decontate din fonduri externe nerambursabile în măsura în care se va stabili un astfel de mecanism european de finanțare.(la 25-09-2024,
Actul a fost completat de ARTICOLUL UNIC din HOTĂRÂREA nr. 1.171 din 25 septembrie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 965 din 25 septembrie 2024
)
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacșu
Ministrul muncii și solidarității sociale,
Simona Bucura-Oprescu
Ministrul finanțelor,
Marcel-Ioan Boloș
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
Adrian-Ioan VeșteaBucurești, 16 septembrie 2024.Nr. 1.145.––