HOTĂRÂRE nr. 1.138 din 15 noiembrie 2001

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 15/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 782 din 7 decembrie 2001
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 4MODIFICA PEHG 743 31/08/2000 ANEXA 1
ART. 4MODIFICA PENORMA 31/08/2000 CAP. 2
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE INDIRECTA LALEGE 416 18/07/2001 ART. 35
ActulREFERIRE LALEGE 366 10/07/2001
ActulREFERIRE LAOG 40 30/01/2000 ART. 5
ActulREFERIRE INDIRECTA LAOUG 16 13/03/2000
ActulREFERIRE INDIRECTA LAOUG 5 18/02/2000
ActulREFERIRE LAOUG 118 30/06/1999 ART. 5
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 107
ART. 4REFERIRE INDIRECTA LALEGE 416 18/07/2001 ART. 35
ART. 4REFERIRE INDIRECTA LALEGE 366 10/07/2001 ART. 1
ART. 4MODIFICA PEHG 743 31/08/2000 ANEXA 1
ART. 4REFERIRE INDIRECTA LAOUG 16 13/03/2000
ART. 4REFERIRE INDIRECTA LAOUG 5 18/02/2000
ART. 4MODIFICA PENORMA 31/08/2000 CAP. 2
ART. 4REFERIRE LAOUG 118 30/06/1999
ANEXA 1REFERIRE LAORDIN 1013 06/06/2001
ANEXA 1REFERIRE LAORDIN 873 12/06/2001
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 366 10/07/2001
ANEXA 1REFERIRE LAOUG 60 25/04/2001
ANEXA 1REFERIRE LAOG 40 30/01/2000 ART. 4
ANEXA 1REFERIRE LAOG 40 30/01/2000 ART. 6
ANEXA 1REFERIRE LAOG 40 30/01/2000 ART. 10
ANEXA 1REFERIRE LAOUG 118 30/06/1999 ART. 2
ANEXA 1REFERIRE LAOUG 118 30/06/1999 ART. 5
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEPLAN 18/07/2002

pentru aprobarea Schemei de microcredite în vederea administrării sumelor alocate Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale pentru acordarea de microcredite persoanelor fizice



În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României, ale art. 5 din Ordonanţa Guvernului nr. 40/2000 privind acreditarea agentiilor de credit în vederea administrării fondurilor pentru acordarea de microcredite, precum şi ale art. 5 alin. (1) lit. c) şi alin. (4) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 118/1999 privind înfiinţarea şi utilizarea Fondului naţional de solidaritate, cu modificările şi completările ulterioare, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 366/2001,Guvernul României adopta prezenta hotărâre. + 
Articolul 1.Se aprobă Schema de microcredite în vederea administrării sumelor alocate Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale pentru acordarea de microcredite persoanelor fizice, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
 + 
Articolul 2În limita sumelor alocate pentru acordarea de microcredite persoanelor fizice, în termen de 30 de zile de la data aprobării bugetului de stat Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale poate organiza, conform legii, selecţia prin licitaţie publică a agentiilor de credit în vederea administrării fondului.
 + 
Articolul 3La selecţia prevăzută la art. 2 vor participa numai agenţiile de credit care nu au în administrare un fond de microcredite acordat de Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale pentru acordarea de microcredite persoanelor fizice.
 + 
Articolul 4Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abroga secţiunea a 2-a "Microcredite" a capitolului II "Utilizarea Fondului naţional de solidaritate" din Normele metodologice de aplicare a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 118/1999 privind înfiinţarea şi utilizarea Fondului naţional de solidaritate, cu modificările şi completările ulterioare, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 743/2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 457 din 15 septembrie 2000, cu modificările ulterioare.PRIM-MINISTRUADRIAN NASTASEContrasemnează:–––––-Ministrul munciişi solidarităţii sociale,Marian SarbuMinistrul finanţelor publice,Mihai Nicolae Tanasescu
 + 
AnexăSCHEMA DE MICROCREDITEîn vederea administrării sumelor alocate Ministerului Muncii şiSolidarităţii Sociale pentru acordarea de microcredite persoanelor fizice + 
Capitolul 1Dispoziţii generale + 
Articolul 1Prezenta schema de microcredite reglementează procedurile în baza cărora Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale acorda în administrare fonduri publice agentiilor de credit selectate prin licitaţie deschisă organizată în condiţiile legii.
 + 
Articolul 2Sumele alocate Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale sunt constituite prin alocari de la bugetul de stat, din sursele prevăzute la art. 2 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 118/1999 privind înfiinţarea şi utilizarea Fondului naţional de solidaritate, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 366/2001, prevăzute în bugetul Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale în vederea acordării de microcredite persoanelor fizice prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. c) din ordonanţa de urgenţă menţionată.
 + 
Articolul 3Agenţiile de credit sunt persoane juridice, fără scop lucrativ, constituite sau recunoscute potrivit legii, care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 6 din Ordonanţa Guvernului nr. 40/2000 privind acreditarea agentiilor de credit în vederea administrării fondurilor pentru acordarea de microcredite, precum şi criteriile prevăzute în prezenta schema de microcredite.
 + 
Articolul 4Agenţiile de credit selectate în baza procedurilor şi criteriilor aprobate prin prezenta schema, care primesc în administrare fonduri pentru acordarea de microcredite, sunt abilitate sa acorde microcredite numai persoanelor fizice care desfăşoară sau doresc sa desfăşoare activităţi pe cont propriu, generatoare de venituri, în vederea întreţinerii materiale proprii şi a familiei.
 + 
Articolul 5(1) Fondul pentru microcredite se acordă în administrare unei agenţii de credit de către Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, în baza unui contract încheiat între Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale şi agenţia de credit, denumit în continuare contract de administrare.(2) Fondul pentru microcredite acordat în administrare unei agenţii de credit nu poate fi mai mare decât echivalentul în lei al unui milion de euro, calculat la cursul comunicat de Banca Naţionala a României în ziua anterioară semnării contractului de administrare.
 + 
Articolul 6Durata circuitului financiar al fondului pentru microcredite prevăzut în contractul de administrare este de 48 de luni de la data încheierii acestuia, dacă printr-un alt act normativ nu se prevede altfel.
 + 
Articolul 7(1) Microcreditul reprezintă un împrumut rambursabil, cu dobânda, acordat la cererea solicitanţilor, cu valoare nominală de până la 10.000 euro, acordat în lei la cursul comunicat de Banca Naţionala a României în ziua anterioară eliberării sumelor, cu o perioadă de rambursare de până la 36 de luni, cu sau fără perioada de graţie.(2) Microcreditul se acordă în baza unui contract, denumit în continuare contract de microcredite, încheiat între agenţia de credit şi beneficiarul microcreditului.
 + 
Capitolul 2Beneficiarii de microcredite + 
Articolul 8(1) Beneficiari de microcredite sunt persoanele fizice aflate în situaţii de extrema dificultate, care desfăşoară sau sunt autorizate sa desfăşoare, în condiţiile legii, activităţi pe cont propriu, generatoare de venituri pentru întreţinerea materială proprie şi a familiei.(2) Se afla în situaţii de extrema dificultate, în sensul prevederilor prezentei scheme de microcredite, persoanele care nu au loc de muncă şi au realizat venituri nete lunare pe membru de familie în luna precedenta solicitării microcreditului de până la 50% din salariul de baza minim brut pe ţara.
 + 
Articolul 9(1) În sensul prevederilor art. 8 alin. (2), termenul familie desemnează soţul, sotia şi copiii lor necăsătoriţi care locuiesc şi gospodăresc împreună.(2) Se asimilează termenului de familie şi persoana singura, cu sau fără copii necăsătoriţi, care locuieşte şi se gospodareste singura sau împreună cu copiii săi.(3) Prin termenul copil se înţelege copilul provenit din căsătoria soţilor, copilul unuia dintre soţi, copilul adoptat, precum şi copilul încredinţat unuia sau ambilor soţi ori dat în plasament familial sau pentru care s-a instituit tutela ori curatela potrivit legii.
 + 
Articolul 10(1) La stabilirea venitului net lunar pe membru de familie, prevăzut la art. 8 alin. (2), se iau în considerare toate veniturile pe care membrii acesteia le realizează, inclusiv cele care, în condiţiile legii, provin din indemnizaţia de şomaj, creanţe legale, convenţii civile de întreţinere aflate în executare, indemnizaţii cu caracter permanent, alocaţii de stat pentru copii, alocaţii de întreţinere pentru copiii încredinţaţi sau dati în plasament, bursele pentru elevi şi studenţi acordate în condiţiile legii, precum şi ajutorul care se acordă sotiilor celor care satisfac serviciul militar obligatoriu.(2) Dacă familia are în proprietate terenuri, clădiri, spaţii locative sau alte bunuri mobile ori imobile, la stabilirea venitului net lunar pe membru de familie se iau în considerare arenda, chiriile, alte fructe civile produse de acestea.
 + 
Articolul 11Persoanele fizice care desfăşoară, în condiţiile legii, activităţi pe cont propriu pot solicita microcredit pentru achiziţionarea de mijloace fixe, materii prime, materiale, energie, combustibil, precum şi pentru alte servicii necesare realizării proiectului în scopul dezvoltării unei activităţi pentru care au fost autorizate.
 + 
Articolul 12Persoanele fizice autorizate în condiţiile legii sa desfăşoare activităţi pe cont propriu pot solicita microcredit dacă prezintă o propunere fundamentată pentru iniţierea şi dezvoltarea unei afaceri.
 + 
Articolul 13Selectarea persoanelor fizice solicitante de microcredite revine agentiilor de credit şi se realizează pe baza criteriilor stabilite de acestea, cu respectarea condiţiilor prevăzute la art. 8-12.
 + 
Capitolul 3Selectarea agentiilor de credit + 
Articolul 14(1) Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale va întreprinde măsurile necesare începerii procedurii de selectare, prin licitaţie deschisă, a agentiilor de credit, conform prevederilor Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 60/2001 privind achiziţiile publice.(2) Selectarea agentiilor de credit se realizează de către o comisie de evaluare, formată din 7 membri, constituită în cadrul Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, ale carei componenta, conducere şi atribuţii se stabilesc prin ordin al ministrului muncii şi solidarităţii sociale.
 + 
Articolul 15(1) Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale va transmite spre publicare în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a – Achiziţii publice -, anunţul de participare a agentiilor de credit interesate în administrarea fondului pentru microcredite.(2) În anunţul de participare prevăzut la alin. (1) se va stabili data limita pentru depunerea ofertelor, care nu trebuie să fie mai devreme de 40 de zile de la data publicării anunţului de participare.
 + 
Articolul 16(1) Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale are obligaţia de a asigura întocmirea documentaţiei pentru elaborarea şi prezentarea ofertei, care trebuie să cuprindă cel puţin următoarele:a) informaţii generale privind Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale;b) cerinţele minime de calificare şi documentele ce urmează să fie prezentate de candidaţi pentru îndeplinirea cerinţelor respective;c) caietul de sarcini;d) instrucţiuni privind datele limita care trebuie respectate şi formalităţile care trebuie îndeplinite, inclusiv cele privind garanţia de participare şi cea de buna execuţie, referitoare la modul de prezentare şi de depunere a ofertei, precum şi perioada de valabilitate a ofertei;e) instrucţiuni privind modul de elaborare şi de prezentare a propunerii financiare;f) informaţii privind criteriul aplicat pentru atribuirea contractului de achiziţie publică.(2) Structura, conţinutul şi modul de utilizare a documentaţiei pentru elaborarea şi prezentarea ofertei sunt cele prevăzute în Ordinul ministrului finanţelor publice şi al ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 1.013/873/2001 privind aprobarea structurii, conţinutului şi modului de utilizare a Documentaţiei standard pentru elaborarea şi prezentarea ofertei pentru achiziţia publică de servicii, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 340 din 27 iunie 2001.
 + 
Articolul 17(1) Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale are obligaţia de a asigura obţinerea unui exemplar al documentaţiei pentru elaborarea şi prezentarea ofertei de către orice agenţie de credit care a înaintat o solicitare în acest sens.(2) Preţul de vânzare al exemplarului documentaţiei pentru elaborarea şi prezentarea ofertei nu trebuie să fie mai mare decât costul multiplicării acestuia, la care se adauga costul transmiterii exemplarului de către Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, dacă modalitatea de obţinere nu este preluarea directa de către agenţiile de credit.(3) Preţul de vânzare şi modalitatea de obţinere a documentaţiei pentru elaborarea şi prezentarea ofertei vor fi stabilite în anunţul de participare prevăzut la art. 15 alin. (1).
 + 
Articolul 18(1) Agenţiile de credit interesate vor solicita Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale documentaţia pentru elaborarea şi prezentarea ofertei.(2) În situaţia în care agenţiile de credit vor solicita clarificări privind elementele cuprinse în documentaţia pentru elaborarea şi prezentarea ofertei, Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale are obligaţia sa răspundă în scris acestora în termen de 5 zile de la data înregistrării solicitării.
 + 
Articolul 19Până la data limita de depunere a ofertelor agenţiile de credit vor transmite Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale pachetele sigilate care conţin ofertele şi documentele care le însoţesc.
 + 
Articolul 20Comisia de evaluare prevăzută la art. 14 alin. (2) va proceda la:a) deschiderea ofertelor;b) examinarea şi verificarea îndeplinirii de către ofertanţi a condiţiilor referitoare la eligibilitate, înregistrare, capacitate tehnica şi economico-financiară;c) stabilirea clarificarilor necesare cu privire la documentele prezentate de ofertanţi;d) calificarea ofertanţilor care îndeplinesc condiţiile prevăzute la lit. b) şi excluderea celor care nu îndeplinesc condiţiile respective;e) examinarea ofertelor prezentate de ofertanţi calificaţi şi stabilirea clarificarilor necesare cu privire la ofertele respective;f) respingerea ofertelor necorespunzătoare;g) evaluarea ofertelor declarate corespunzătoare şi stabilirea ofertei câştigătoare;h) întocmirea şi înaintarea către conducerea Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale a hotărârii comisiei de evaluare cu privire la rezultatul aplicării procedurii pentru atribuirea contractului de administrare.
 + 
Articolul 21(1) În termen de cel mult două zile de la data la care comisia de evaluare a stabilit oferta câştigătoare Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale are obligaţia de a transmite, simultan, tuturor ofertanţilor o comunicare, în scris, referitoare la rezultatul licitaţiei.(2) În cazul ofertanţilor castigatori comunicarea trebuie să precizeze şi faptul ca sunt invitaţi în vederea încheierii contractelor de administrare.
 + 
Articolul 22(1) În perioada de valabilitate a ofertei, dar nu mai devreme de 15 zile de la data transmiterii comunicării privind rezultatul licitaţiei, Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale are obligaţia de a încheia cu agenţiile de credit câştigătoare contractele de administrare.(2) În vederea încheierii contractului de administrare comisia de evaluare este imputernicita sa negocieze clauzele contractuale.(3) Modelul contractului de administrare este prezentat în anexa nr. 1.
 + 
Articolul 23În termen de 30 de zile de la data încheierii contractului de administrare Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale are obligaţia de a transmite spre publicare în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a – Achiziţii publice -, anunţul de atribuire a contractului.
 + 
Capitolul 4Circuitul financiar al fondului de microcredite + 
Articolul 24Agenţia de credit selectata va deschide la unitatea de trezorerie şi contabilitate publică în a carei raza teritorială îşi desfăşoară activitatea conturi în lei care nu sunt purtătoare de dobânzi, cu următoarele destinaţii:a) un cont destinat încasării sumelor alocate de Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, reprezentând transe ale fondului pentru microcredite;b) un cont pentru încasarea sumelor rambursate şi a dobânzilor aferente de la beneficiarii de microcredite;c) un cont destinat încasării comisionului transmis de Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, corespunzător transelor alocate pentru fondul pentru microcredite.
 + 
Articolul 25Beneficiarul de microcredite va deschide un cont de disponibil în lei la o unitate bancară sau la o filiala a Casei de Economii şi Consemnaţiuni în a carei raza teritorială urmează să îşi desfăşoare activitatea, pentru a primi sumele care reprezintă microcreditul.
 + 
Articolul 26Microcreditul poate fi acordat şi sub forma de bunuri şi/sau de servicii contractate şi achitate direct de agenţia de credit la furnizor, în conformitate cu prevederile contractului de microcredite.
 + 
Articolul 27(1) Prima transa acordată agenţiei de credit din fondul pentru microcredite care face obiectul contractului va fi prevăzută în contractul de administrare şi nu va depăşi 10% din fondul pentru microcredite.(2) Următoarele transe, până la limita fondului pentru microcredite, vor fi solicitate Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale de către agenţia de credit pe măsura încheierii de către aceasta a contractelor de microcredite, conform modelului prezentat în anexa nr. 2.(3) Valoarea minima a unei transe va fi de 5% din fondul pentru microcredite care face obiectul contractului de administrare.
 + 
Articolul 28Microcreditele pot fi acordate şi în transe în condiţiile stabilite prin contractul de microcredite.
 + 
Articolul 29Beneficiarii de microcredite vor rambursa agenţiei de credit microcreditele şi dobânzile aferente în conturile prevăzute la art. 24 lit. b).
 + 
Articolul 30Sumele încasate de agenţiile de credit din rambursarile microcreditelor, dobânzile aferente acestora, inclusiv dobânzile încasate de la bănci comerciale sau de la Casa de Economii şi Consemnaţiuni, după caz, pentru sumele care reprezintă microcredite, vor fi virate lunar de agenţiile de credit Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale în contul deschis de acesta la trezoreria statului.
 + 
Articolul 31Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale va restitui lunar bugetului de stat sumele încasate potrivit art. 30.
 + 
Capitolul 5Garanţiile şi nivelul dobânzilor + 
Articolul 32Agenţia de credit va negocia cu fiecare beneficiar de microcredit valoarea şi natura garanţiilor considerate acceptabile pentru fiecare proiect sau, după caz, propunere de afacere, în funcţie de evaluarea riscului realizată de aceasta.
 + 
Articolul 33Responsabilitatea privind aprecierea valorii garanţiei pentru fiecare microcredit revine în exclusivitate agenţiei de credit.
 + 
Articolul 34(1) Garantarea microcreditului se face, în principal, cu bunurile achiziţionate din microcreditul acordat, precum şi cu alte bunuri care aparţin solicitantului şi/sau girantilor acestuia.(2) Valoarea totală a garanţiilor trebuie să fie de cel puţin 1,5 ori valoarea microcreditului, dar nu mai mult decât dublul sumei solicitate.(3) Bunurile care se constituie ca garanţie vor fi asigurate pe întreaga perioadă de derulare a rambursarii microcreditului la o societate de asigurări legal constituită.
 + 
Articolul 35(1) Dobânda percepută de la beneficiarii de microcredite va fi de 50% din taxa oficială a scontului stabilită de Banca Naţionala a României la fondul pentru microcredite.(2) Comisionul acordat de Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale agenţiei de credit pentru administrarea fondului pentru microcredite va fi suportat din fondul alocat Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale pentru acordarea de microcredite.(3) Valoarea comisionului prevăzut la alin. (2) nu poate depăşi cheltuielile de administrare a fondului pentru microcredite, conform documentelor justificative prezentate de agenţia de credit.
 + 
Capitolul 6Administrarea fondului pentru microcredite + 
Articolul 36(1) În termen de 5 zile calendaristice de la semnarea contractului de administrare agenţia de credit va proceda la informarea publică iniţială, prin publicarea într-un cotidian naţional de mare tiraj şi afişarea la sediul sau a procedurii de acordare a microcreditelor.(2) Procedura de acordare a microcreditelor este cea prezentată de agenţia de credit în oferta pe baza căreia a fost acreditata.
 + 
Articolul 37Agenţia de credit poate organiza campanii de informare publică în timpul derulării contractului de administrare, ori de câte ori considera ca este necesar.
 + 
Articolul 38Începând cu data stabilită de agenţia de credit solicitanţii se pot adresa acesteia cu cereri în vederea solicitării de microcredite.
 + 
Articolul 39(1) Agenţia de credit are obligaţia sa sprijine solicitanţii de microcredite pentru întocmirea documentelor prevăzute în procedura de acordare a microcreditelor.(2) În termen de 30 de zile calendaristice de la înregistrarea cererii agenţia de credit este obligată sa comunice solicitanţilor de microcredite decizia luată.
 + 
Articolul 40Agenţia de credit va monitoriza fiecare contract de microcredite prin:a) urmărirea utilizării, pe destinaţii, a microcreditelor, conform contractelor de microcredite;b) urmărirea respectării clauzelor contractuale, în special a celor referitoare la data stabilită pentru plata ratelor de rambursare a microcreditului şi a dobânzii aferente;c) verificarea activităţii beneficiarilor de microcredite care au întârziat plata ratelor şi/sau a dobânzii şi notificarea acestora începând cu a cincea zi lucrătoare de la data scadentei acestora;d) verificarea integrităţii garanţiilor depuse pentru microcredit.
 + 
Articolul 41În condiţiile rezilierii contractului de administrare, în conformitate cu art. 4 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 40/2000, Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale va prelua toate obligaţiile agenţiei de credit ce decurg din administrarea fondului pentru microcredite până la desemnarea prin licitaţie a unei alte agenţii de credit căreia acesta îi va fi dat în administrare.
 + 
Articolul 42Agenţia de credit este obligată sa restituie integral Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, până la expirarea duratei contractului de administrare, fondul pentru microcredite dat în administrare, inclusiv dobânzile aferente.
 + 
Capitolul 7Mecanismul de raportare, evaluare, supraveghere şi control ale activităţilor agentiilor de credit + 
Articolul 43Agenţiile de credit vor transmite Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale următoarele situaţii:a) situaţia privind acordarea de microcredite, conform modelului prezentat în anexa nr. 3, până în a zecea zi lucrătoare a fiecărei luni;b) raportul final privind activitatea desfăşurată, conform modelului prezentat în anexa nr. 4, în termen de 30 de zile de la expirarea contractului de administrare;c) orice situaţie pe care Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale o solicita.
 + 
Articolul 44Agenţia de credit are obligaţia sa comunice în scris Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale orice modificare intervenita în activitatea acesteia care poate conduce la nerespectarea clauzelor contractuale.
 + 
Articolul 45Agenţia de credit are obligaţia sa organizeze contabilitate distinctă în vederea înregistrării operaţiunilor contabile referitoare la fondul pentru microcredite, conform prevederilor legale în vigoare.
 + 
Articolul 46Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale va exercita, la sediul agenţiei de credit, controlul asupra modului de administrare a fondului pentru microcredite.
 + 
Articolul 47Auditarea agentiilor de credit în legătură cu activitatea de administrare a fondului pentru microcredite se realizează de către structurile proprii de audit ale Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, potrivit reglementărilor legale în domeniu.
 + 
Articolul 48Agenţia de credit va pune la dispoziţie Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale bilanţul contabil şi toate documentele necesare pentru reevaluarea anuală realizată de Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale.
 + 
Articolul 49(1) Ca urmare a raportului de evaluare Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale îşi rezerva dreptul sa notifice agenţiei de credit, în termen de 10 zile de la aprobarea acestuia, constatările privind nerespectarea schemei de microcredite, a clauzelor contractului de administrare, precum şi a clauzelor contractelor de microcredite.(2) Agenţia de credit este obligată ca în termen de 30 de zile de la data notificării să prezinte Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale măsurile întreprinse în vederea eliminării aspectelor semnalate.(3) În cazul nerespectării obligaţiei prevăzute la alin. (2) Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale îşi rezerva dreptul de a rezilia unilateral contractul de administrare.
 + 
Articolul 50Dacă din raportul de evaluare rezultă încălcări de natura penală sau civilă, în termen de 5 zile lucrătoare de la aprobarea raportului Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale va lua toate măsurile necesare conform art. 10 din Ordonanţa Guvernului nr. 40/2000.
 + 
Capitolul 8Dispoziţii finale + 
Articolul 51Pe măsura aplicării prezentei scheme de microcredite aceasta va putea fi modificată şi completată în funcţie de rezultatele obţinute şi de schimbările legislative intervenite, prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale.
 + 
Articolul 52Disponibilităţile din sumele alocate de Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale agentiilor de credit, rămase la finele anului în contul acestora, se reportează în anul următor cu aceeaşi destinaţie.
 + 
Articolul 53Agenţiile de credit nu vor realiza profit din derularea contractului de administrare.
 + 
Articolul 54Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezenta schema de microcredite.
 + 
Anexa 1–––la schema de microcredite–––––––––Contract de administrare a fondului pentru microcreditenr. ……. data …………1. Părţi contractanteÎntre Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale ……………, adresa/sediu ………….., telefon/fax ……….., număr de înmatriculare la registrul comerţului ………….., cod fiscal ……….., cont trezorerie ……….., reprezentat prin ………………/(denumirea conducătorului), funcţia ………….., în calitate de agenţie guvernamentală,şi între …………./(denumirea), adresa/sediu ……………., telefon/fax …………, număr de înmatriculare la registrul comerţului ………, cod fiscal …………., cont trezorerie …………, reprezentat prin ………./(denumirea conducătorului), funcţia ……………..,în calitate de agenţie de credit,a intervenit prezentul contract.2. Obiectul contractului2.1. Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale acorda agenţiei de credit, în termen de cel mult 5 zile de la data intrării în vigoare a contractului, prima transa din fondul pentru microcredite în suma de ………… lei, care nu va depăşi 10% din fondul pentru microcredite.2.2. La solicitarea agenţiei de credit, pe măsura încheierii contractelor de microcredite între agenţia de credit şi beneficiarii de microcredite, Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale acorda agenţiei de credit suma solicitată, în termen de 10 zile de la data solicitării, care nu poate fi mai mica de 5% din fondul pentru microcredite.2.3. Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale plăteşte agenţiei de credit comisionul în suma de …….. lei convenit pentru derularea prezentului contract, care reprezintă cheltuielile de administrare a fondului pentru microcredite.2.4. Agenţia de credit administrează fondul pentru microcredite, în suma de …………. lei, pe o perioadă de cel mult 48 de luni de la data intrării în vigoare a prezentului contract.2.5. Disponibilităţile din sumele alocate de Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale agenţiei de credit, rămase la finele anului în contul acesteia, se reportează în anul următor cu aceeaşi destinaţie.2.6. Administrarea fondului pentru microcredite de către agenţia de credit consta în acordarea de microcredite persoanelor fizice care îndeplinesc condiţiile prevăzute la cap. II din schema de microcredite aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.138/2001.3. Durata contractului3.1. Durata contractului este de ………….. luni de la data intrării în vigoare a prezentului contract (nu poate depăşi 48 de luni).4. Definiţii4.1. În prezentul contract următorii termeni vor fi interpretati astfel:a) contract – actul juridic care reprezintă acordul de voinţa al celor două părţi contractante;b) agenţie de credit – persoana juridică fără scop lucrativ, constituită sau recunoscută potrivit legii, care îndeplineşte cel puţin condiţiile prevăzute la art. 6 din Ordonanţa Guvernului nr. 40/2000 privind acreditarea agentiilor de credit în vederea administrării fondurilor pentru acordarea de microcredite, precum şi criteriile prevăzute în schema de microcredite aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.138/2001;c) comision – suma plătită agenţiei de credit de către Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, în baza contractului de administrare, pentru îndeplinirea integrală şi corespunzătoare a tuturor obligaţiilor sale asumate prin contract, reprezentând cheltuielile de administrare a fondului pentru microcredite;d) fond pentru microcredite – fond care se acordă în administrare unei agenţii de credit în vederea acordării de microcredite persoanelor fizice, care nu poate fi mai mare decât echivalentul în lei al unui milion de euro, calculat la cursul comunicat de Banca Naţionala a României în ziua anterioară semnării contractului de administrare;e) microcredit – împrumut rambursabil, cu dobânda egala cu 50% din taxa oficială a scontului stabilită de Banca Naţionala a României la fondul pentru microcredite, acordat la cererea solicitanţilor, persoane fizice, cu valoare nominală de până la 10.000 euro, acordat în lei la cursul comunicat de Banca Naţionala a României în ziua anterioară eliberării sumelor, cu o perioadă de rambursare de până la 36 de luni, cu sau fără perioada de graţie;f) standarde – standardele, reglementările tehnice sau altele asemenea prevăzute în caietul de sarcini şi în propunerea tehnica;g) forta majoră – un eveniment mai presus de voinţa şi controlul părţilor, care nu se datorează greselii sau vinii acestora, care nu putea fi prevăzut la momentul încheierii contractului şi care face imposibila executarea acestuia.5. Aplicabilitate5.1. Contractul de administrare a fondului pentru microcredite intră în vigoare după constituirea garanţiei bancare de buna execuţie, astfel cum s-a convenit la pct. 9, la data de ……………/(se precizează data la care intră în vigoare contractul)6. Documentele contractului6.1. Documentele prezentului contract sunt:a) graficul de administrare;b) actele adiţionale, dacă exista;c) propunerea tehnica şi propunerea financiară;d) caietul de sarcini;e) alte anexe la contract.7. Standarde7.1. Administrarea fondului pentru microcredite, în baza contractului, va respecta standardele prezentate de agenţia de credit în propunerea sa tehnica, precum şi cele prevăzute în caietul de sarcini.8. Confidenţialitatea contractului8.1 – (1) O parte contractantă nu are dreptul, fără acordul scris al celeilalte părţi:a) de a face cunoscut contractul sau orice prevedere a acestuia unei terţe persoane, în afară acelor persoane implicate în îndeplinirea contractului;b) de a utiliza informaţiile şi documentele obţinute sau la care are acces în perioada de derulare a contractului în alt scop decât acela de a-şi îndeplini obligaţiile contractuale.(2) Dezvaluirea oricărei informaţii faţă de persoanele implicate în îndeplinirea contractului se va face confidenţial şi se va extinde numai asupra acelor informaţii necesare îndeplinirii contractului.8.2. O parte contractantă va fi exonerată de răspunderea pentru dezvaluirea de informaţii referitoare la contract, dacă:a) informaţia era cunoscută părţii contractante înainte ca ea sa fi fost primită de la cealaltă parte contractantă; saub) informaţia a fost dezvaluita după ce a fost obţinut acordul scris al celeilalte părţi contractante pentru asemenea dezvaluire; sauc) partea contractantă a fost obligată în mod legal sa dezvaluie informaţia.9. Garanţia de buna execuţie a contractului9.1 (1) Agenţia de credit are obligaţia de a constitui garanţia de buna execuţie a contractului în termen de …………… zile de la data semnării prezentului contract.(2) Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale are obligaţia de a elibera garanţia pentru participare şi de a începe derularea contractului numai după ce agenţia de credit a făcut dovada constituirii garanţiei de buna execuţie.9.2. Cuantumul garanţiei de buna execuţie a contractului reprezintă 10% din fondul pentru microcredite dat în administrare.9.3. Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale are dreptul de a emite pretentii asupra garanţiei de buna execuţie pentru recuperarea prejudiciului creat, dacă agenţia de credit nu îşi îndeplineşte obligaţiile asumate prin prezentul contract. Anterior emiterii unei pretenţii asupra garanţiei de buna execuţie Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale are obligaţia de a notifica de îndată acest lucru agenţiei de credit, precizând totodată obligaţiile care nu au fost respectate.10. Obligaţiile agenţiei de credit10.1 (1) Agenţia de credit are obligaţia de a administra fondul pentru microcredite în conformitate cu propunerea sa tehnica, precum şi cu respectarea prevederilor din caietul de sarcini şi a clauzelor contractuale.(2) Agenţia de credit are obligaţia de a monitoriza fiecare contract de microcredite, conform prevederilor art. 40 din schema de microcredite aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.138/2001.10.2. Agenţia de credit este pe deplin responsabilă pentru administrarea fondului pentru microcredite în conformitate cu graficul de administrare convenit, prevăzut în anexa nr. ………. . Totodată este răspunzătoare atât de siguranţă tuturor operaţiunilor şi metodelor de administrare utilizate, cat şi de calificarea personalului folosit pe toată durata contractului.10.3. Agenţia de credit are obligaţia sa sprijine solicitanţii de microcredite pentru întocmirea documentelor necesare obţinerii microcreditului.10.4. Agenţia de credit este în exclusivitate responsabilă în ceea ce priveşte aprecierea valorii garanţiei negociata potrivit legii pentru fiecare microcredit, precum şi de recuperarea sumelor acordate drept microcredite.10.5. Agenţia de credit are obligaţia de a vira în contul Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale până la data de 10 a fiecărei luni sumele încasate din rambursări de microcredite, dobânzile aferente, inclusiv dobânda încasată pentru disponibilităţile fondului pentru microcredite.10.6. Agenţia de credit are obligaţia de a permite accesul organelor de control ale Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale la sediul sau şi de a le pune la dispoziţie toate documentele necesare efectuării controlului, conform legii.11. Obligaţiile Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale11.1. Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale are obligaţia de a pune la dispoziţie agenţiei de credit orice informaţii pe care aceasta le-a cerut în propunerea tehnica şi pe care le considera necesare îndeplinirii contractului.11.2. Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale are obligaţia de a transfera în contul agenţiei de credit prima transa din fondul pentru microcredite, care este în valoare de ………… lei.11.3. Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale are obligaţia ca pe baza solicitărilor agenţiei de credit şi în măsura încheierii de către aceasta a contractelor de microcredite sa transfere în contul agenţiei de credit tranşele până la limita fondului pentru microcredite.11.4. Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale are obligaţia de a plati agenţiei de credit comisionul reprezentând cheltuielile pentru administrarea fondului pentru microcredite, conform documentelor justificative prezentate de agenţia de credit.12. Rezilierea contractului12.1. Nerespectarea obligaţiilor asumate prin prezentul contract de către una dintre părţi da dreptul părţii lezate de a cere rezilierea contractului.12.2. Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale îşi rezerva dreptul de a denunta unilateral contractul, în cel mult 30 de zile de la apariţia unor circumstanţe care nu au putut fi prevăzute la data încheierii contractului şi care conduc la nerespectarea clauzelor contractuale, cu obligaţia de a notifica agenţiei de credit în termen de cel mult 5 zile de la apariţia acestora.12.3. În cazul rezilierii prezentului contract agenţia de credit are obligaţia sa restituie Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale fondul pentru microcredite dat în administrare şi neutilizat, inclusiv dobânzile aferente.13. Modificarea contractului13.1. Părţile contractante au dreptul, pe durata îndeplinirii contractului, de a conveni modificarea clauzelor contractului, prin act adiţional, cu acordul ambelor părţi.14. Forta majoră14.1. Forta majoră se constata de o autoritate competentă, potrivit legii.14.2. Forta majoră exonereaza părţile contractante de îndeplinirea obligaţiilor asumate prin prezentul contract, pe toată perioada în care aceasta acţionează.14.3. Îndeplinirea contractului va fi suspendată în perioada de acţiune a forţei majore, fără ca perioada de suspendare sa conducă la prelungirea duratei prezentului contract.14.4. Partea contractantă care invoca forta majoră are obligaţia de a notifica celeilalte părţi, de îndată şi în mod complet, producerea acesteia şi sa ia orice măsuri care îi stau la dispoziţie în vederea limitării consecinţelor.14.5. Dacă forta majoră acţionează sau se estimeaza ca va acţiona o perioadă mai mare de 6 luni, fiecare parte contractantă va avea dreptul sa notifice celeilalte părţi încetarea de plin drept a prezentului contract, cu respectarea clauzelor prevăzute la pct. 12.3.15. Soluţionarea litigiilor15.1. Părţile contractante vor incerca soluţionarea oricărui litigiu pe cale amiabila.15.2. În cazul în care nu reuşesc soluţionarea în mod amiabil a litigiului, acesta se soluţionează de către instanţele judecătoreşti competente, potrivit legii.16. Dispoziţii finale16.1. (1) Orice comunicare între părţile contractante referitoare la îndeplinirea prezentului contract trebuie să fie transmisă în scris.(2) Orice document scris trebuie înregistrat atât în momentul transmiterii, cat şi în momentul primirii.16.2. Comunicările între părţile contractante se pot face şi prin telefon, telegrama, telex, fax sau e-mail, cu condiţia confirmării în scris a primirii comunicării.16.3. Limba care guvernează contractul este limba română.16.4. Contractul va fi interpretat conform legilor din România.16.5. Prezentul contract s-a încheiat la sediul Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale în doua exemplare.17. Alte clauze contractuale17.1. Părţile contractante pot stabili, în condiţiile legii, şi alte clauze contractuale privind administrarea fondului pentru microcredite.Ministerul Munciişi Solidarităţii Sociale Agenţia de credit………………….. ………………..(semnatura autorizata) (semnatura autorizata)L.S. L.S.
 + 
Anexa 2

    –––
la schema de microcredite
––––––––-
    Agenţia de credit ……………………
    Contract de administrare nr. …../…….
    Fond în administrare …………………
    Nr. ………/………
                                   SOLICITARE
    de fonduri pentru acordarea de microcredite în luna …… anul …..
 
Contracte încheiate cu beneficiarii de microcredite
Nr. şi data
contractului
Numele şi prenumele beneficiarului

Suma solicitată
– mii lei –
TOTAL:
                 Reprezentantul agenţiei de credit,
                 …………………………….
             (numele şi prenumele, semnatura şi ştampila)
    NOTĂ:
    Se vor anexa copiile contractelor de microcredite.

 + 
Anexa 3

    –––
la schema de microcredite
–––––––––
    Agenţia de credit ……………………..
    Contract de administrare nr. …../………
    Fond în administrare …………………..
    Nr. ……../…….
                              SITUAŢIA
    privind acordarea de microcredite în luna …. anul …….
Luna
curenta

Cumulat
de la
data
intrării
în vi-
goare
a con-
tractului
Număr de contracte încheiate pentru acordarea
de microcredite
Valoarea microcreditelor corespunzătoare contractelor
încheiate
Valoarea sumelor acordate ca microcredite
Valoarea ratelor rambursate de către beneficiarii de
microcredite, din care:
– din microcredit
– dobânda aferentă
Valoarea ratelor nerambursate la termenul scadent de către
beneficiarii de microcredite, din care:
– din microcredit
– dobânda aferentă
Număr de notificări transmise celor care nu au rambursat
ratele la termenul scadent
Valoarea sumelor rambursate către Ministerul Muncii şi
Solidarităţii Sociale, din care:
– microcredite
– dobânzi la microcredite
– dobânzi la disponibilităţile fondului
                    Reprezentantul agenţiei de credit,
                …………………………………….
                (numele şi prenumele, semnatura şi ştampila)

 + 
Anexa 4

    ––-
la schema de microcredite
––––––––-
    Agenţia de credit …………………….
    Contract de administrare nr. ……/…….
    Fond în administrare ………………….
    Nr. ……../………
                                SITUAŢIA
                privind acordarea de microcredite la expirarea
            perioadei de valabilitate a contractului de administrare
2001

2002

2003

Cumulat
de la
începutul
perioadei
Număr de contracte încheiate pentru acordarea
de microcredite
Valoarea microcreditelor corespunzătoare contractelor
încheiate
Valoarea sumelor acordate ca microcredite
Valoarea ratelor rambursate de către beneficiarii
de microcredite, din care:
– din microcredit
– dobânda aferentă
Valoarea ratelor nerambursate la termenul scadent de
către beneficiarii de microcredite, din care:
– din microcredit
– dobânda aferentă
Număr de notificări transmise celor care nu au
rambursat ratele la termenul scadent
Valoarea sumelor rambursate către Ministerul Muncii
şi Solidarităţii Sociale, din care:
– microcredite
– dobânzi la microcredite
– dobânzi la disponibilităţile fondului
                    Reprezentantul agenţiei de credit,
                   ……………………………….
                (numele şi prenumele, semnatura şi ştampila)

–––––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x