HOTĂRÂRE nr. 1.132 din 16 noiembrie 2023

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 27/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1054 din 22 noiembrie 2023
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 500 11/07/2002 ART. 42
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 108
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 242 20/07/2022
 Nu exista acte care fac referire la acest act





În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. + 
Articolul 1Se aprobă Nota de fundamentare referitoare la necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiții „Sistemul național integrat de asistență socială – SNIAS“, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. + 
Articolul 2Finanțarea proiectului de investiții prevăzut la art. 1 se realizează din fonduri externe nerambursabile, prin Planul național de redresare și reziliență (PNRR), prin bugetul Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii. + 
Articolul 3Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, prin Agenția Națională de Plăți și Inspecție Socială (ANPIS), răspunde de modul de implementare a proiectului de investiții prevăzut la art. 1, potrivit prevederilor prezentei hotărâri.

PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacșu
Ministrul muncii și solidarității sociale,
Simona Bucura-Oprescu
Ministrul cercetării, inovării și digitalizării,
Bogdan-Gruia Ivan
Președintele Autorității pentru Digitalizarea României,
Dragoș-Cristian Vlad
Ministrul investițiilor și proiectelor europene,
Adrian Câciu
Ministrul educației,
Ligia Deca
Ministrul finanțelor,
Marcel-Ioan Boloș
București, 16 noiembrie 2023.Nr. 1.132. + 
ANEXĂ
NOTĂ DE FUNDAMENTARE
referitoare la necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor
aferente proiectului de investiții
„Sistemul național integrat de asistență socială – SNIAS“
 + 
Scopul investițieiGuvernul României s-a angajat în cadrul Planului național de redresare și reziliență (PNRR) să implementeze integral sistemul de beneficii al venitului minim de incluziune. Prestația venitului minim de incluziune va fi o prestație în numerar, bazată pe condiționalități, cu testarea resurselor, plătibilă persoanelor și familiilor (nu gospodăriilor), și va fi finanțată de la bugetul de stat. Începând cu 1 ianuarie 2024, acest beneficiu unic al venitului minim de incluziune va înlocui și va îmbunătăți beneficiile în numerar actuale, respectiv venitul minim garantat și alocația pentru susținerea familiei.PNRR obligă, de asemenea, Guvernul României să digitalizeze procesarea cererilor beneficiilor sociale, inclusiv a cererilor venitului minim de incluziune.Această sarcină de digitalizare presupune și dezvoltarea unui sistem informatic central în cadrul Agenției Naționale de Plăți și Inspecție Socială (ANPIS), care va avea capacitatea de a susține reformele pentru asistență socială.În prezent, ANPIS utilizează date externe pentru verificarea eligibilității beneficiarilor, în baza protocoalelor încheiate cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor și Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări din subordinea Ministerului Afacerilor Interne, Ministerul Educației, Administrația Națională a Penitenciarelor din subordinea Ministerului Justiției, Autoritatea Navală Română, Casa Națională de Pensii Publice (CNPP), Agenția Națională de Ocupare a Forței de Muncă, Inspecția Muncii, schimbul de date efectuându-se neautomatizat, pe bază de schimb de fișiere.O parte din beneficiile operate de ANPIS sunt gestionate prin intermediul aplicațiilor informatice SAFIR și DIAMANT, create în perioada 2008-2010 (SAFIR), respectiv 2018 (DIAMANT), unele dintre acestea fiind gestionate de la nivel local, aceste aplicații nefiind interconectate, ci doar interoperabile cu aplicații externe.Într-o analiză din anul 2022 elaborată în cadrul acordului de sprijin numărul P178551 încheiat cu Banca Mondială, s-a constatat că modelul proceselor operaționale și tehnologia asociată care stau la baza sistemului național de prestații în numerar de asistență socială au fost considerate a fi neeficace, insuficiente, greu de folosit, nemaicorespunzând cerințelor actuale.Sistemul folosit în prezent este caracterizat prin următoarele:a)întocmirea documentației în format hârtie depinde, în mod semnificativ, de procesarea manuală a acesteia de către personalul specializat al agențiilor județene pentru plăți și inspecție socială (AJPIS)‚ subordonate ANPIS, multe înregistrări fiind în format letric (nedigitalizate) la nivel local, județean și central;b)eterogenitatea mare a sistemelor de tehnologia informațiilor și comunicațiilor (TIC) în diferite primării;c)lipsa fluxurilor de lucru standardizate la nivel de primărie și AJPIS;d)lipsa de conectivitate între sistemele primăriilor și AJPIS/ANPIS;e)interoperabilitate electronică limitată (schimb de date) cu alte sisteme TIC guvernamentale;f)lipsa de securitate în transferul de date și fragmentarea prelucrării la nivelul AJPIS/ANPIS. Sistemele TIC care au stat la baza programelor de beneficii de asistență socială sunt în mare parte învechite, fragmentate, neinteroperabile și concepute izolat unele de altele.Cu alte cuvinte, sistemul actual a depășit cu mult „data-limită de utilizare“ și este imperios necesară trecerea la alt nivel de digitalizare, operabilitate și securitate, prin realizarea investiției ce face obiectul prezentei documentații. + 
Obiectivul general al proiectuluiObiectivul general al proiectului îl constituie digitalizarea în domeniul protecției sociale.Acesta presupune realizarea infrastructurii specifice – sistem informatic integrat, necesar pentru integrarea, corelarea și managementul optim al tuturor informațiilor din domeniile de activitate specifice ANPIS, astfel încât interacțiunea cetățeanului atât cu ANPIS, în mod direct, cât și cu instituțiile aflate în subordinea acesteia să se poată realiza în mediul online, printr-un singur punct de contact, fără deplasare la ghișeu, facilitându-se astfel accesul la o gamă largă de servicii publice electronice, la asistență, consiliere și îndrumare. Acest obiectiv strategic asigură dezvoltarea unui sistem informatic unitar, integrat și interoperabil la nivelul ANPIS, adecvat și adaptabil la dinamica schimbărilor specifice reformelor în domeniul asistenței sociale, care să gestioneze, într-un mod unitar, toate beneficiile de asistență socială administrate de ANPIS.Componenta 7: Transformare digitală din cadrul PNRR abordează provocările în materie de digitalizare legate de administrația publică, cum ar fi fragmentarea, interoperabilitatea, ca obstacol major, în dezvoltarea serviciilor digitale axate pe utilizatorul final, barierele birocratice în calea obținerii autorizațiilor de construcție necesare pentru construirea de rețele, competențele digitale de bază și avansate reduse, expunerea la riscuri cibernetice. Investiția 6. Digitalizarea în domeniul muncii și protecției sociale are ca obiectiv sporirea nivelului digitalizării pentru mai multe servicii din domeniul muncii și al protecției sociale, pe baza achiziționării de echipamente și a formării personalului.
 + 
Obiectivele specifice ale proiectuluiPrincipalele obiective ale proiectului sunt:a)creșterea capacității administrative a ANPIS prin digitalizarea și gestionarea proceselor de acordare a tuturor beneficiilor de asistență socială, precum și a capacitații de reacție rapidă în situații de criză;b)dezvoltarea unui sistem informatic unitar și integrat la nivelul ANPIS, adecvat și adaptabil la dinamica schimbărilor specifice reformelor de asistență socială;c)dobândirea competențelor digitale de către personalul implicat în procesul de acordare a beneficiilor de asistență socială de la nivelul administrației centrale și locale;d)creșterea gradului de informare și conștientizare a cetățenilor cu privire la acordarea beneficiilor de asistență socială utilizând mijloace moderne de digitalizare;e)creșterea gradului de accesibilitate a serviciilor digitale în domeniul muncii și protecției sociale pentru utilizatorii vulnerabili;f)eliminarea plăților necuvenite care produc consecințe ulterioare prin obligația restituirii sumelor încasate de beneficiari;g)mecanisme de protecție împotriva încercărilor deliberate sau accidentale de acces neautorizat la datele pe care acesta le gestionează. Soluția de securitate trebuie să asigure securitatea și confidențialitatea datelor cu caracter personal ale cetățenilor existente în bazele de date;h)integrare în infrastructura de cloud guvernamental;i)Sistemul național integrat de asistență socială – SNIAS se integrează cu platforma informatică PSCID/RoEID, precum și cu Platforma națională de interoperabilitate, conform Legii nr. 242/2022 privind schimbul de date între sisteme informatice și crearea Platformei naționale de interoperabilitate.Investiția constă în următoarele acțiuni principale:1.digitalizarea beneficiilor de asistență socială gestionate de ANPIS (inclusiv sisteme informatice funcționale pentru beneficiarii venitului minim de incluziune). În cazul ANPIS, se are în vedere dezvoltarea unor instrumente pentru gestionarea documentelor și a informațiilor și pentru canalele de comunicare în timp real cu cetățenii și cu furnizorii de date externe, cu respectarea principiului „once only“ (doar o singură dată). Astfel, vor fi dezvoltate instrumente de interconectare cu bazele de date ale administrației publice prin servicii de tip interfață de programare a aplicației (API), instrumente de digitalizare și prelucrare, asigurând în același timp securitatea datelor. Soluția va permite utilizarea semnăturii digitale, în calitate de soluție tehnică pentru asigurarea principiului de nonrepudiere – ceea ce înseamnă că utilizatorul participant la introducerea, modificarea sau manipularea datelor prin intermediul sistemului nu poate să decline faptul că el a fost inițiatorul acțiunii respective.În plus, în sinergie cu reforma inclusă în componenta 13 (Reforme sociale) a Planului de redresare și reziliență, se preconizează operaționalizarea platformei digitale pentru punerea în aplicare a venitului minim de incluziune. Platforma va permite accesul de pe diferite tipuri de dispozitive fixe și mobile, prin oferirea mai multor tipuri de componentă client:– client „Web“, care să ruleze cu aceleași funcționalități pe oricare din browserele uzuale, cum ar fi: Internet Explorer, Mozilla Firefox, Google Chrome, Safari, și să fie optimizat pentru afișarea pe dispozitive mobile;– client „Mobile“ de tip PWA (Progresive Web Application), nativ sau hibrid, pentru sisteme de operare Android și iOS;– va fi dezvoltată o aplicație mobilă dedicată pentru sisteme de operare, cum ar fi Android, iOS;2.cursuri de formare în domeniul competențelor digitale pentru angajații ANPIS.Componentele principale ale investiției:1.echipamente și dotări hardware:a)echipamente de dotare a ANPIS, AJPIS, unităților administrativ-teritoriale, respectiv dotarea cu laptopuri, desktopuri, All in One, imprimante, multifuncționale, UPS;b)servicii de instalare a echipamentelor în cadrul ANPIS, AJPIS, unităților administrativ-teritoriale, respectiv de instalare a echipamentelor de dotare Data Center, instalare configurare, respectiv Mediu Producție, Testare, DR;2.platformă și aplicații software:– licențe software COTS, servicii integrare Sistemul național integrat de asistență socială – SNIAS, instalare-configurare licențe, dezvoltare software, testare;3.servicii de pregătire a utilizatorilor în vederea utilizării platformei, formare de competențe digitale pentru utilizatori;4.alte elemente:a)servicii de informare și publicitate la nivel național/ județean;b)servicii de scanare a dosarelor beneficiarilor, adăugare metadate;c)asistență tehnică, respectiv audit tehnic și financiar.

INDICATORII TEHNICO-ECONOMICI AFERENȚI
Sistemul național integrat de asistență socială – SNIAS
Titular: Agenția Națională de Plăți și Inspecție Socială (ANPIS) Beneficiarul proiectului: Ministerul Muncii și Solidarității Sociale (MMSS)

Valoarea totală a proiectului, inclusiv TVA: mii lei 255.043
din care:
(în prețuri, ianuarie 2023,1 euro = 4,9493 lei)
Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială
Eșalonarea cheltuielilor:
Anul I mii lei 1.071
Anul II mii lei 135.330
Anul III mii lei 118.642

 + 
Indicatori prestabiliți de rezultat

Denumirea indicatorului Unitatea de măsură Valoarea la începutul implementării investiției Valoarea la finalul implementării investiției Termenul de realizare
Număr de baze de date din administrația publică interconectate cu aplicația informatică SNIAS, în vederea aducerii informațiilor necesare completării cererilor de acordare de beneficii sociale număr 0 8 T4 2025
Cel puțin 90% din cererile VMI sunt prelucrate și verificate prin aplicația informatică SNIAS cu baze de date din administrația publică. procent 0 90 T4 2024
Cel puțin 90% din cererile pentru programele bazate pe testarea mijloacelor sunt prelucrate și verificate prin aplicația informatică cu baze de date din administrația publică. procent 0 90 T4 2025

Durata de implementare a proiectului de investiții: luni 36  + 
Finanțarea investiției:Finanțarea proiectului se realizează din fonduri externe nerambursabile, prin Planul național de redresare și reziliență (PNRR), prin bugetul Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x