HOTĂRÂRE nr. 1.128 din 29 septembrie 2005

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 19/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 878 din 30 septembrie 2005
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulCONTINE PEMEMORANDUM 21/09/2005
ActulCONTINE PEMETODOLOGIE 21/09/2005
ActulCONTINE PEPROGRAM 21/09/2005
ActulREFERIRE LAHG 1703 14/10/2004
ActulREFERIRE LALEGE 194 25/05/2004
ActulREFERIRE LALEGE 590 22/12/2003 ART. 20
ActulREFERIRE LAOUG 64 28/06/2003
ActulREFERIRE LAHG 113 15/02/1991
ActulREFERIRE LAHG 113 15/02/1991 ART. 3
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 108
ActulREFERIRE LAACORD 23/01/1991 ART. 3
ART. 1APROBA PEMEMORANDUM 21/09/2005
ANEXA 1REFERIRE LAHG (R) 264 13/03/2003 ART. 4
ANEXA 1REFERIRE LAHG (R) 264 13/03/2003 ART. 5
ANEXA 1REFERIRE LAHG (R) 264 13/03/2003 ART. 6
ANEXA 1REFERIRE LAHG (R) 264 13/03/2003 ART. 9
ANEXA 1REFERIRE LAHG (R) 264 13/03/2003 ANEXA 1
ANEXA 1REFERIRE LAHG 430 25/04/2001
ANEXA 1REFERIRE LAOUG 60 25/04/2001 ANEXA 1
ANEXA 1REFERIRE LASTRATEGIE 25/04/2001
ANEXA 1REFERIRE LALEGE (R) 129 25/06/1998
ANEXA 2REFERIRE LAHG 430 25/04/2001
ANEXA 2REFERIRE LASTRATEGIE 25/04/2001
ANEXA 2REFERIRE LAACORD 23/01/1991 ART. 1
 Nu exista acte care fac referire la acest act

privind aprobarea Memorandumului de înţelegere dintre Secretariatul General al Guvernului, Agenţia Naţională pentru Romi şi Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare, referitor la cofinanţarea şi administrarea Programului "Activităţi de implementare şi monitorizare a Strategiei pentru îmbunătăţirea situaţiei romilor «Parteneriat pentru sprijinul romilor – 2005»", semnat la Bucureşti la 21 septembrie 2005



Având în vedere prevederile art. III pct. 3 din Acordul dintre Guvernul României şi Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 113/1991, cu modificările şi completările ulterioare,în temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 20 din Legea nr. 590/2003 privind tratatele,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. + 
Articolul 1Se aprobă Memorandumul de înţelegere dintre Secretariatul General al Guvernului, Agenţia Naţională pentru Romi şi Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare, referitor la cofinanţarea şi administrarea Programului "Activităţi de implementare şi monitorizare a Strategiei pentru îmbunătăţirea situaţiei romilor «Parteneriat pentru sprijinul romilor – 2005»", semnat la Bucureşti la 21 septembrie 2005.
 + 
Articolul 2Contribuţia Secretariatului General al Guvernului la Programul "Activităţi de implementare şi monitorizare a Strategiei pentru îmbunătăţirea situaţiei romilor «Parteneriat pentru sprijinul romilor – 2005»" se asigură din creditele bugetare aprobate Secretariatului General al Guvernului din bugetul de stat pe anul 2005 la capitolul 5901, titlul "Transferuri", articolul 38 alineatul 4094.
 + 
Articolul 3Suma de 1.810.000 lei (RON) se utilizează pentru finanţarea activităţilor de implementare şi monitorizare a Strategiei pentru îmbunătăţirea situaţiei romilor.
 + 
Articolul 4Secretariatul General al Guvernului şi Agenţia Naţională pentru Romi sunt mandatate ca, în funcţie de necesităţi şi de comun acord cu Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare, să modifice unele dintre termenele de realizare a Programului "Activităţi de implementare şi monitorizare a Strategiei pentru îmbunătăţirea situaţiei romilor «Parteneriat pentru sprijinul romilor – 2005»".PRIM-MINISTRUCĂLIN POPESCU-TĂRICEANUContrasemnează:–––––Ministrul delegat pentru coordonareaSecretariatului General al Guvernului,Mihai Alexandru VoicuMinistrul finanţelor publice,Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescup. Ministrul afacerilor externe,Valentin Naumescu,secretar de statBucureşti, 29 septembrie 2005.Nr. 1.128.Memorandumului de Înţelegereîntre Secretariatul General al Guvernului, Agenţia Naţională pentru Romi şiProgramul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare, referitor lacofinanţarea şi administrarea Programului"Activităţi de implementare şi monitorizare a Strategiei pentruîmbunătăţirea situaţiei romilor «Parteneriat pentru sprijinul romilor – 2005»",În conformitate cu:1. Hotărârea Guvernului nr. 1703/2004 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Romi, cu modificările ulterioare;2. Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2003 pentru stabilirea unor măsuri privind înfiinţarea, organizarea, reorganizarea sau funcţionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a ministerelor, a altor organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi a unor instituţii publice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 194/2004, cu modificările ulterioare;3. Hotărârea Guvernului nr. 113/1991 pentru aprobarea Acordului dintre Guvernul României şi Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare;4. Legea bugetului de stat pe anul 2005 nr. 511/2004, cu modificările şî completările ulterioare.Având în vedere faptul că:(1) prin prezentul memorandum de înţelegere încheiat astăzi 21 septembrie 2005 Secretariatul General al Guvernului (SGG) şi Agenţia Naţională pentru Romi (ANR) îşi manifestă acordul de a participa împreună cu Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD) la cofinanţarea şi administrarea programului "Activităţi de implementare şi monitorizare a strategiei pentru îmbunătăţirea situaţiei romilor – Programul guvernamental "Parteneriat pentru sprijinul romilor-2005"(2) PNUD are pregătirea necesară şi este de acord să administreze fondurile necesare implementării programului "Activităţi de implementare şi monitorizare a strategiei pentru îmbunătăţirea situaţiei romilor – Programul guvernamental "Parteneriat pentru sprijinul romilor-2005"(3) Guvernul României, prin SGG şi ANR, este de acord cu alocarea unei cote părţi din fondurile de la bugetul de stat, necesare implementării programului "Activităţi de implementare şi monitorizare a strategiei pentru îmbunătăţirea situaţiei romilor – Programul guvernamental "Parteneriat pentru sprijinul romilor-2005".Părţile semnatare:(1) Secretariatul General al Guvernului, prin Unitatea de Implementare a Programului PHARE nr. RO/2002/000-586.01.02 "Sprijin pentru Strategia naţională de îmbunătăţire a situaţiei romilor", denumit în continuare SGG, cu sediul în Bucureşti, Piaţa Victoriei nr. 1, sector 1, cod fiscal 4283422, cont nr. RO47TREZ70023590138 deschis la Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti, reprezentat legal prin domnul Mihai Alexandru Voicu – ministru delegat pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului, doamna Doina Petrache, director al Direcţiei Economice;(2) Agenţia Naţională pentru Romi, denumită în continuare ANR, cu sediul în Bucureşti, Piaţa Victoriei nr. 1, sector 1, punct de lucru în strada Viitorului, nr. 14, sect. 2, cod fiscal 16998986, cont nr. RO 23TREZ70123510120XXXXX, deschis la Direcţia de Trezorerie sector 1, Bucureşti, reprezentată legal prin doamna preşedinte Manea Ionescu;(3) Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare – România, denumit în continuare PNUD, cu sediul în Bucureşti, bd. Primăverii nr. 48 A, sector 1, cont nr. RO02BRDE450SV03466804500 ROL, deschis ia BRD-GSG Bucureşti, reprezentat legal prin dna. Soknan Han Jung, Reprezentant Rezident,Au convenit încheierea prezentului memorandum de înţelegere în următoarele condiţii:
 + 
Articolul 1Obiectul1.1. Obiectul prezentului memorandum de înţelegere îl reprezintă cofinanţarea şi administrarea de către părţile semnatare, respectiv SGG, ANR şi PNUD a programului "Activităţi de implementare şi monitorizare a strategiei pentru îmbunătăţirea situaţiei romilor – Programul guvernamental "Parteneriat pentru sprijinul romilor-2005" denumit în continuare "Programul".
 + 
Articolul 2Durata2.1. Prezentul memorandum de înţelegere este valabil de la data intrării în vigoare a Hotărârii Guvernului României de aprobare a acestuia.
 + 
Articolul 3Contribuţia părţilor3.1. SGG va contribui la finanţarea Programului cu suma de 1.810.000 lei (RON), destinată conform Legii nr. 511/2004, cu modificările şi completările ulterioare, implementării programului „Activităţi de implementare şi monitorizare a strategiei pentru îmbunătăţirea situaţiei romilor – Programul guvernamental „Parteneriat pentru sprijinul romilor-2005”,3.2. PNUD va contribui la finanţarea Programului cu contravaloarea în lei a sumei de 60.000 dolari USD.3.3. Pentru buna derulare a Programului, SGG va vira suma de bani reprezentând contribuţia sa la Program în contul bancar al PNUD nr. RO02BRDE450SV03466804500ROL deschis la BRD-GSG Bucureşti, după cum urmează:3.3.1 Prima plată în sumă de 540.000 lei (RON) în termen de 3 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a hotărârii de aprobare a Programului.3.3.2. Transele următoare se vor efectua pe baza solicitării scrise a PNUD însuşită de S.G.G. -U.I.P. şi aprobată de ordonatorul principal de credite, astfel:– în perioada 1 octombrie – 15 octombrie 2005 suma de 635.000 lei (RON);– în perioada 16 octombrie -15 noiembrie 2005 suma de 635.000 lei (RON).3.4. Ca dată de referinţă în ceea ce priveşte data plăţii se ia în considerare data înscrisă pe documentul de plată.
 + 
Articolul 4Date privind derularea Programului4.1. Atât administrarea fondurilor alocate Proiectului cât şi managementul acestuia vor fi asigurate de către PNUD conform Metodologiei privind modul de evaluare şi aprobare a proiectelor depuse în vederea obţinerii finanţării din fondurile cuprinse în Programul "Activităţi de implementare şi monitorizare a strategiei privind îmbunătăţirea situaţiei romilor Programul guvernamental "Parteneriat pentru sprijinul romilor-2005" (Anexa nr. 1) şi Documentului de Proiect (Anexa nr. 2), anexe Ia prezentul memorandum de înţelegere, precum şi în conformitate cu legislaţia română în vigoare.4.2. Dreptul de administrare a fondurilor de către PNUD este valabil până la data la care încetează valabilitatea prezentului memorandum, dar nu mai târziu de 31 mai 2006;4.3. Cheltuielile necesare administrării fondurilor şi asigurării managementului de către PNUD vor fi în cuantum de 4,5% din valoarea contribuţiei S.G.G. efectiv utilizate pentru implementarea Proiectului.4.4. Sumele nealocate (pentru care nu există documente în baza cărora să se poată efectua plata până la data de 20.12.2005 – această dată poate fi modificată ulterior conform normelor de închidere a exerciţiului financiar pe anul 2005, emise de Ministerul Finanţelor Publice) vor fi restituite părţilor semnatare proporţional cu contribuţia fiecăreia la prezentul Program.4.5. Finanţarea proiectelor din cadrul Programului se va face conform metodologiei prevăzute în anexa nr. 1 şi în baza deciziilor Comisiei de Evaluare.4.6. PNUD va furniza SGG şi ANR următoarele rapoarte:a) în termen de 6 luni de la încetarea sau rezilierea memorandumului, PNUD va prezenta un raport narativ şi financiar final care să conţină activităţile programului /proiectului, impactul acestor activităţi, precum şi datele financiare incluzând documente justificative.b) Departamentul Financiar /Administrativ PNUD va emite un raport de activităţi detaliat ce va fi însuşit de SGG – UIP şi ANR şi supus aprobării ordonatorului principal de credite, valabil pentru data de 10 decembrie a anului în curs, dar nu mai târziu de data de 23 decembrie 2005. În cazul în care circumstanţe speciale impun acest lucru, PNUD poate furniza rapoarte SGG şi ANR la intervale mai scurte.4.7. S.G.G. va înregistra în evidenţa contabila suma efectiv cheltuită în baza raportului prevăzut la alin. 4.6 lit b).
 + 
Articolul 5Obligaţiile părţilor5.1. ANR are obligaţia să furnizeze PNUD, la cererea scrisă a acestuia, datele statistice şi informaţiile pe care le deţine în baza de date privind prezentul Program;5.2. SGG are următoarele obligaţii:a) să iniţieze şi să promoveze, în conformitate cu legislaţia în vigoare, actele normative necesare implementării Programului;b) sa stabilească comisia de evaluare a cererilor de finanţare (prin ordin al ministrului delegat pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului), care va selecţiona proiectele conform Metodologiei din Anexa I.c) să vireze în contul PNUD sumele de bani la care se obligă prin prezentul memorandum, conform graficului stabilit în art. 3.3.5.3. PNUD are următoarele obligaţii:a) va răspunde de managementul eficient al Programului, din punct de vedere administrativ, financiar şi tehnic, prin respectarea procedurilor cuprinse în Metodologia prevăzută în Anexa nr. 1 şi a legislaţiei în vigoare;b) va numi secretarul comisiei de evaluare şi va organiza procesul de selecţie a proiectelor;c) va asigura achiziţionarea echipamentelor necesare, precum şi raportările narative şi financiare;d) va asigura, împreună cu ANR monitorizarea implementării proiectelor din cadrul Programului;e) va asigura virarea sumelor aferente contribuţiei PNUD conform art. 3.2. al prezentului memorandum de înţelegere, în 10 zile de la data virării primei tranşe de către SGG;f) va transmite, conform graficului stabilit prin prezentul memorandum de înţelegere, toate raportările privind derularea Programului;g) P.N.U.D. se obligă să nu acţioneze în numele S.G.G. sau A.N.R şi să au creeze obligaţii în numele acestora;h) să restituie S.G.G. în termen de 3 zile de la terminarea Programului sumele rămase nealocate, proporţional cu contribuţia la finanţarea Programului;i) să specifice în toate materialele promoţionale, informările sau alte acţiuni faptul că acest program este finanţat de Guvernul României prin S.G.G.;j) să păstreze şi să arhiveze documentele financiare şi cele referitoare la prestarea serviciilor contractate, conform normelor în vigoare, precum şi să le prezinte organelor de control abilitate.
 + 
Articolul 6Clauze de validitate6.1. Anularea totală sau parţială a clauzelor prezentului memorandum de înţelegere nu va avea nici un efect asupra obligaţiilor scadente între părţi.6.2. Prevederile alineatului precedent nu sunt de natură să înlăture răspunderea pârţii care, din vina sa, a determinat încetarea prezentului memorandum de înţelegere.
 + 
Articolul 7Forţa majoră7.1. Nici una dintre părţile semnatare nu răspunde de neexecutarea la termen sau de executarea în mod necorespunzător a oricărei obligaţii ce îi revine în baza prezentului memorandum de înţelegere, dacă neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a obligaţiei respective a fost cauzată de forţa majoră, aşa cum este definită de lege.7.2. Partea care invoca forţa majoră este obligată să notifice cealaltă parte în termen de 20 de zile de la producerea evenimentului şi să ia toate masurile în vederea limitării consecinţelor.7.3. Dacă în termen de 30 de zile de la producere, evenimentul respectiv nu încetează, părţile au dreptul sa notifice încetarea de plin drept a prezentului memorandum de înţelegere fără ca vreuna dintre ele sa pretindă daune-interese, însă au obligaţia de a-şi onora toate obligaţiile scadente până la data producerii evenimentului.
 + 
Articolul 8Notificările între părţi8.1. În accepţiunea părţilor contractante, orice notificare adresată de una dintre acestea celeilalte este valabil îndeplinită dacă va fi transmisă în scris la sediul prevăzut în partea introductivă a prezentului memorandum de înţelegere.8.2. În cazul în care notificarea se face pe cale poştală, ea va fi transmisă, prin scrisoare recomandată, cu confirmare de primire şi se consideră primită de destinatar la data menţionată de oficiul poştal primitor pe această confirmare.8.3. Dacă notificarea se trimite prin telex sau fax, ea se consideră primită în prima zi lucrătoare după cea în care a fost expediată.8.4. Notificările verbale nu se iau în considerare de nici una dintre părţi, dacă nu sunt confirmate, prin intermediul uneia dintre modalităţile prevăzute la alineatele precedente.
 + 
Articolul 9Soluţionarea litigiilor9.1. Părţile au convenit ca toate neînţelegerile privind validitatea prezentului memorandum de înţelegere sau rezultate din interpretarea, executarea ori încetarea acestuia să fie rezolvate pe cale amiabilă de reprezentanţii lor.9.2. În cazul în care rezolvarea neînţelegerilor nu este posibilă pe cale amiabilă, ele vor fi supuse spre soluţionare instanţelor judecătoreşti competente, conform legislaţiei române în vigoare.9.3. În ceea ce priveşte litigiile ce ar putea apărea în urma finanţării unor proiecte din cadrul Programului, reprezentarea în instanţă se va face de către S.G.G.
 + 
Articolul 10Încetarea valabilităţii memorandumului de înţelegere10.1. Încetarea valabilităţii prezentului memorandum de înţelegere nu va avea nici un efect asupra obligaţiilor deja scadente între părţile semnatare.
 + 
Articolul 11Clauze finale11.1. Echipamentele, bunurile sau alte proprietăţi achiziţionate din fondurile Programului sunt în proprietatea P.N.U.D. numai pe perioada derulării Programului. La încheierea Programului, P.N.U.D va transfera, cu titlu gratuit, dreptul de proprietate asupra tuturor acestor echipamente, bunuri sau proprietăţi către Secretariatul General al Guvernului.11.2. Anexele nr. 1 şi nr. 2 fac parte integrantă din prezentul memorandum de înţelegere.11.3. Semnat la Bucureşti, la ………………2005, încheiat în patru exemplare originale, doua în limba română şi două în limba engleza.Pentru S.G.G.: Pentru P.N.U.D.:Nume: Dl. Mihai Alexandru Voicu Nume: D-na Soknan Han JungTitlu: Ministru delegat pentru coordonarea Titlu: Reprezentant RezidentSecretariatului General al GuvernuluiNume: Dna Doina PetracheTitlu: Director al Direcţiei EconomiceAviz juridic:Direcţia de Contencios şi Resurse UmaneData:Pentru A.N.R.Nume: Dna Mariea IonescuTitlu: Preşedinte Agenţia Naţionala pentru RomiNOTĂ(CTCE)Semnaturile şi stampilele se găsesc în Monitorul Oficial al României, Partea I, Nr. 878 din 30.09.2005, la pagina 6.
 + 
Anexa 1METODOLOGIEprivind modul de evaluare şi aprobare aproiectelor depuse în vederea obţinerii finanţării dinfondurile cuprinse în Programul"Activităţi de implementare şi monitorizare a Strategiei pentruîmbunătăţirea situaţiei romilor «Parteneriat pentru sprijinul romilor-2005»"I. CADRUL LEGAL DE IMPLEMENTARE ŞI MONITORIZARE A STRATEGIEI DE ÎMBUNĂTĂŢIRE A SITUAŢIEI ROMILOR1.1. IstoricÎmbunătăţirea situaţiei romilor continuă să fie un obiectiv fundamental pentru politica Guvernului României. Programul de Guvernare 2005-2008, Capitolul 25, cuprinde referiri speciale la problematica legată de comunitatea romilor, subliniind necesitatea implementării eficiente a strategiei naţionale pentru îmbunătăţirea situaţiei romilor, completând prevederile din H.G. nr. 430/2001 privind aprobarea Strategiei Guvernului României de îmbunătăţire a situaţiei romilor. Documentul a fost rezultatul unei colaborări fructuoase între Guvern şi organizaţiile neguvernamentale ale romilor, continuată şi în etapele de implementare a acesteia şi are la bază principiile consensualităţii, utilităţii sociale, diviziunii sectoriale, descentralizării în execuţie, egalităţii şi diferenţierii identitare.Strategia Guvernului României de îmbunătăţire a situaţiei romilor are o durată de 10 ani şi cuprinde 10 mari domenii sectoriale: 1. Administraţie publică şi dezvoltare comunitară, 2. Locuinţe, 3. Securitate socială, 4. Sănătate, 5. Economie, 6. Justiţie şi ordine publică, 7. Protecţia copilului, 8. Educaţie, 9. Cultură şi culte, 10. Comunicare şi participare civică.Conform principiului diviziunii sectoriale şi al descentralizării în execuţie, Strategia Guvernului României de îmbunătăţire a situaţiei romilor prevede o structură de organizare, coordonare şi control a acestui act normativ, precum şi responsabilităţi specifice instituţiilor, autorităţilor publice şi organizaţiilor neguvernamentale în implementarea Planului general de măsuri.În perioada 2000-2002, un fond de 900.000 Euro a fost alocat proiectelor dezvoltate în parteneriat de către autorităţile publice locale şi ONG-urile care se ocupă de problemele romilor, ca parte a programului PHARE RO9803.01. Dintr-un număr de 334 de propuneri de proiecte, 41 au fost declarate câştigătoare – 11 din partea organizaţiilor neguvernamentale ale romilor, 12 din partea altor organizaţii neguvernamentale, 13 din partea Primăriilor, iar 5 din partea altor instituţii publice.În februarie 2002, a fost lansat cel de-al doilea fond program PHARE, RO 0004.02.02, "Dezvoltarea societăţii civile 2000", cu o componentă de granturi destinată "Îmbunătăţirii situaţiei romilor", în valoare de 1.000.000 Euro, la care s-au depus 300 de cereri de finanţare. În iulie 2002, a fost dată publicităţii lista proiectelor selectate spre finanţare în cadrul programului lansat. Cele 29 de proiecte propuse spre finanţare au fost implementate în 10 luni, în perioada 2002-2003, vizând domeniile: Administraţie publică şi dezvoltare comunitară, Educaţie, Sănătate, Securitate Socială, Comunicare şi participare civică.În decembrie 2002, a fost semnat Memorandumul de finanţare dintre Guvernul României şi Comisia Europeană, pentru Programul PHARE RO 2002/000-586.01.02, denumit "Sprijin pentru Strategia naţională de îmbunătăţire a situaţiei romilor", în valoare totală de 7,6 Meuro,(6 milioane Euro Comisia Europeana şi 1,6 milioane Euro, contribuţia Guvernului României)La componenta de granturi a Programului PHARE 2002, au fost depuse de către autorităţile publice 531 de proiecte, dintre care, 65 au primit o finanţare, pe următoarele domenii: formare profesionala şi activităţi aducătoare de venituri, 34 proiecte; mica infrastructura şi locuinţe sociale, 14 proiecte; sănătate, 17 proiecte.Guvernul a introdus în anul 2003, prin Legea bugetului de stat nr. 631/2002, cofinanţarea în moneda naţională la Programul PHARE 2002, în valoare de 1,6 MEURO, destinată susţinerii activităţilor programului denumit „Parteneriat pentru sprijinul romilor – 2003”, cu care au fost finanţate şi implementate 26, în domeniile mica infrastructura şi locuire, activităţi generatoare de venituri, achiziţie de terenuri şi cultivarea lor.În decembrie 2004, s-a semnat Memorandumul de finanţare între Guvernul României şi Comisia Europeană, pentru Programului Multianual PHARE 2004-2006, care cuprinde şi subprogramul criteriul politic, minorităţi şi prevede o estimare financiară de 44.160.000 Euro (35 Meuro, Comisia Europeana la care se adaugă contribuţia Guvernului de 9,16 Meuro).Pentru acest program au fost identificate şase priorităţi acoperind domeniile: acte de identitate pentru romi, programe de conştientizare şi informare publică legate de romi şi problemele lor, dezvoltarea capacităţii instituţionale a Agenţiei Naţionale pentru Romi şi a structurilor locale implicate în implementarea şi monitorizarea Strategiei Guvernamentale, dezvoltare comunitară, sănătate şi educaţie.Prima fişă sectorială a Programului Multianual a fost aprobata în decembrie 2004 şi prevede alocarea sumei de 8,5 Meuro, pentru doua proiecte:– dezvoltarea instituţională a structurii de implementare a H.G. nr. 430/2001, în valoare de 4,5 Meuro,– dezvoltarea capacităţii instituţionale şi îmbunătăţirea mediului educaţional în anumite şcoli, în valoare de 4 Meuro. Proiectul se afla în faza de pregătire a licitaţiilorÎn anul 2004, Secretariatul General al Guvernului împreună cu Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare au cofinanţat şi administrat programul "Activităţi de implementare şi monitorizare a strategiei privind îmbunătăţirea situaţiei romilor – 2004", în valoare 6.400.000 lei (RON). În cadrul acestui program au fost finanţate şi implementate 17 proiecte în comunităţile de romi.1.2. Obiectivele programului şi priorităţile pentru anul 2005Obiectivul general al Programului "Activităţi de implementare şi monitorizare a strategiei privind îmbunătăţirea situaţiei romilor – 2005", este îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă în comunităţile de romi din România.Programul va sprijini Guvernul României în consolidarea criteriilor politice de aderare la Uniunea Europeană prin oferirea de sprijin financiar la nivel local pentru proiecte care respectă priorităţile programului de aderare a României şi care se concentrează pe facilitarea participării active a membrilor comunităţilor de romi la viaţa economică, socială, culturală şi politică românească.Obiectivele specifice ale programului sunt:a) punerea în practică a Planului de măsuri al strategiei prin sprijinirea iniţiativelor dezvoltate de către autorităţile şi instituţiile publice locale, împreună cu reprezentanţii romilor;b) sprijinirea dezvoltării de parteneriate durabile între administraţia publică locală şi organizaţiile neguvernamentale;c) stimularea participării active a romilor la viaţa economică, socială, educaţională, culturală şi politică a comunităţilor locale.1.3. Suma disponibilă pentru finanţare oferită de ordinatorul de crediteSuma globală indicativă disponibilă pentru oferta de proiecte de finanţare din 2005 este de 1.810.000 lei (RON).Programul va fi administrat şi monitorizat de către Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD) din România.Mărimea finanţăriiOrice sumă acordată în cadrul acestor programe trebuie să se încadreze între următoarele sume minime şi maxime:● suma minimă: 50.000 lei (RON);● suma maximă: 200.000 lei (RON).Finanţarea din partea Secretariatului General al Guvernului nu poate depăşi 90% din costurile eligibile totale ale proiectului. Diferenţa de 10% din valoarea totală a proiectului trebuie să fie acoperită din resursele proprii ale solicitantului sau ale partenerilor acestuia, sau din alte surse decât suma solicitată Secretariatului General al Guvernului.Contribuţia solicitantului poate fi financiară şi/sau în natură. Contribuţia în natură poate fi reprezentată de bunuri (terenuri, clădiri, utilaje, echipamente) ale aplicantului sau ale partenerilor acestuia, muncă voluntară, servicii (utilităţi, transport), aşa cum este prevăzut în capitolele de buget (vezi Anexa B – Bugetul proiectului).II. REGULI REFERITOARE LA PREZENTA CERERE DE OFERTĂ DE PROIECTE DE FINANŢARE2.1. Criterii de eligibilitateExistă patru seturi de criterii de eligibilitate. Acestea se referă la:● instituţiile care pot solicita o finanţare nerambursabilă;● parteneriatele, care constituie o condiţie pentru acordarea finanţării;● proiectele pentru care se poate acorda finanţare;● tipurile de costuri care pot fi luate în considerare pentru finanţare.2.1.1. Eligibilitatea solicitanţilor: cine poate depune o cerere de finanţare● Solicitanţii trebuie să fie instituţii ale administraţiei publice locale. Parteneriatul dintre instituţiile publice şi organizaţiile neguvernamentale ale romilor, precum şi grupurile de iniţiativă din comunităţile de romi este obligatoriu. Grupurile de iniţiativă trebuie să fie organizate, funcţionale şi să acţioneze în conformitate cu reglementările legale în vigoare.● Solicitanţii să fie direct responsabili de elaborarea şi managementul proiectului.● Solicitanţii să aibă surse stabile şi suficiente de finanţare pentru a asigura funcţionarea instituţiei lor pe perioada derulării proiectului şi să participe la finanţarea proiectului.● Solicitanţii să aibă experienţă şi să poată demonstra capacitatea de a conduce activităţi de amploarea proiectului pentru care se solicită finanţarea.● Solicitanţii să recruteze forţa de muncă necesară derulării proiectelor din rândul membrilor comunităţilor de romi în cuantum de minim 30% din forţa de muncă totală angajată în implementarea proiectului.Potenţialii solicitanţi nu au dreptul să participe la cererea de ofertă de proiecte sau să primească o finanţare nerambursabilă dacă:● au încercat să obţină informaţii confidenţiale sau să influenţeze Secretariatul General al Guvernului şi/sau Agenţia Naţională pentru Romi, în timpul procesului de evaluare a licitaţiilor prezente sau anterioare;● sunt subiect al unui conflict de interese2.1.2. Eligibilitatea partenerilor● Parteneriatul dintre aplicant şi o organizaţie neguvernamentală a romilor/grup de iniţiativă este o condiţie obligatorie pentru acordarea finanţării.● Sunt eligibili ca parteneri organizaţiile neguvernamentale (asociaţii, fundaţii) din localitatea în care se desfăşoară proiectul● În cazul în care în localitatea respectivă nu există o organizaţie neguvernamentală a romilor, sunt eligibili ca parteneri grupurile de iniţiativă ale romilor din comunitatea respectivă, constituite conform Legii nr. 129/1998 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Fondului Român de Dezvoltare Socială, republicată.● Pe toată durata proiectului, partenerul rom (grup de iniţiativă sau ONG) va organiza întâlniri cu comunitatea de romi în care se desfăşoară proiectul, cel puţin o dată pe lună. În cadrul acestor întâlniri comunitatea va fi informată despre progresele realizate în cadrul proiectului şi se va promova implicarea directă şi activă a beneficiarilor în desfăşurarea proiectului. La aceste întâlniri va participa şi coordonatorul de proiect (sau o altă persoană din partea autorităţilor publice locale). De asemenea, partenerul rom va întocmi, în urma acestor întâlniri cu comunităţile de romi, un document în care se vor specifică clar (şi se vor măsura) nevoile comunităţii respective, precum şi propunerile de îmbunătăţire a condiţiilor de viaţă în comunitate.● Pe parcursul implementării proiectului, grupul de iniţiativă din comunitatea romă se va transforma în organizaţie neguvernamentală (ONG).● Partenerii din proiect nu pot avea şi calitatea de subcontractanţi ai activităţilor din cadrul proiectului.2.1.3. Eligibilitatea proiectelor: proiecte pentru care se poate face o cerere de finanţareDimensiunea financiară a proiectelorOrice sumă acordată în cadrul acestui program trebuie să se încadreze între valoarea minimă şi maximă stabilite la punctul 1.3.Durata proiectelorDurata proiectelor este perioada dintre data şi luna semnării contractului şi ultima lună în care obligatoriu se vor face raportările narative şi financiare finale, inclusiv auditul financiar, respectiv data de 30 noiembrie 2005.Durata unui proiect nu poate depăşi termenul de 30 noiembrie 2005.Sectoare sau domenii de activitateProgramul oferă finanţare nerambursabilă pentru proiecte de dezvoltare locală menite să îmbunătăţească situaţia membrilor comunităţilor de romi, activităţi care să sprijine facilitarea participării active a romilor la viaţa economică, socială, culturală şi politică din România în următoarele domenii:– activităţi generatoare de venit;– mică infrastructură;– reabilitare de locuinţe;– achiziţia terenurilor agricole şi cultivarea acestora;– pregătire vocaţionalăTipuri de activităţi eligibile (propunerile nu trebuie să se limiteze doar la acestea)1. Activităţi generatoare de venit (AGV)Aceste activităţi aducătoare de venit pot include – fără a se limita la – următoarele:– achiziţii de terenuri agricole şi cultivarea acestora;– meserii tradiţionale (cărămidărie, prelucrarea lemnului, a metalului etc) şi produse artizanale;– ateliere profesionale (croitorie, fierărie, cărămidărie etc);– ateliere de producţie (lăptărie, măcelărie etc);– producţii agricole (cultivarea legumelor, a cerealelor etc);– micro-ferme (pui, vaci, porci etc);– construcţii necesare tipurilor de activităţi menţionate mai sus;– unelte şi echipamente specifice tipurilor de activităţi menţionate mai sus;– mica infrastructură, specifică tipului de activităţi aducătoare de venituri.2. Activităţile de mică infrastructură pot include, dar nu sunt limitate la:– introducerea reţelelor şi/sau conectarea la reţelele existente de apă, gaze, electricitate, sisteme de canalizare;– repararea şi/sau construirea de drumuri şi poduri mici;– renovarea de şcoli, dispensare, policlinici aflate în zone cu o densitate mare de populaţie de etnie romă.3. Reabilitarea locuinţelor, inclusiv mică infrastructură.La finalizarea proiectului, aplicantul va emite o Hotărâre a Consiliului Local în care va transfera dreptul de proprietate, unde este cazul a bunurilor achiziţionate în perioada proiectului către ONG-ul/grupul de iniţiativă transformat în ONG, partener în proiect4. Achiziţie terenurilor agricole şi cultivarea acestora– Organizarea membrilor comunităţilor de romi în asociaţii agricole;– Achiziţie unelte şi echipamente specifice tipurilor de activităţi agricole;Beneficiarii acestor activităţi vor trebui:– să fie implicaţi direct în desfăşurarea activităţilor agricole;– să primească în folosinţă îndelungată (5 ani) terenurile agricole, uneltele şi echipamentele;Unul din criteriile de împroprietărire a romilor, după trecerea perioadei de folosinţa de 5 ani, îl constituie utilizarea cu bună credinţă a terenurilor date în folosinţă. Alte criterii în vederea dobândirii dreptului de proprietate pot fi stabilite de către autorităţile locale, cu obligaţia de a fi stipulate în proiect, precum şi în Hotărârile Consiliilor locale/orăşeneşti/judeţene.Membrii comunităţilor de romi, beneficiari direcţi ai acestor programe, trebuie să participe nemijlocit la tipurile de activităţi menţionate mai sus, constituind forţa de muncă în proiect. Se recomandă ca beneficiarii direcţi, să fie membrii unor familii numeroase şi cu venituri reduse.Hotărârile Consiliilor locale/orăşeneşti/judeţene în care se va stipula momentul, modalităţile şi condiţiile transferului dreptului de proprietate către beneficiarii direcţi asupra bunurilor rezultate prin aplicarea proiectului, respectiv a împroprietăririi acestora, vor constitui baza încheierii contractelor de finanţare dintre Secretariatul General al Guvernului şi solicitantul principal.5. Pregătire vocationalaPregătire formală (diplomă) (care include introducerea de tehnologii îmbunătăţite) pentru meserii tradiţionale – cum ar fi zidăria, tâmplăria şi pentru a facilita accesul pe piaţa muncii şi/sau pentru a asigura practicarea legală a respectivei meserii.Activităţi neeligibileUrmătoarele tipuri de activităţi nu sunt eligibile:● sponsorizări individuale pentru participare la ateliere, seminarii, conferinţe, congrese;● burse de studiu individuale, cursuri de specializare;● activităţi de cercetare, studii de fezabilitate, planuri de afaceri;● activităţi de re-finanţare nerambursabile, credite sau împrumuturi;● activităţi curente ale instituţiei solicitantului.Beneficiarii proiectuluiBeneficiarii direcţi ai proiectului sunt membrii comunităţilor de romi, în principal cei care provin din familii numeroase şi care au venituri reduse.Cel puţin 30% din forţa de muncă angajată şi plătită în cadrul proiectului se va recruta din rândul comunităţii de romi.Numărul de cereri pe care le poate înainta un solicitant:● un solicitant poate depune una sau mai multe cereri de finanţare;● un solicitant nu poate primi mai mult de o finanţare nerambursabilă în cadrul acestei licitaţii de proiecte.2.1.4. Eligibilitatea costurilor: costuri care pot fi luate în considerare pentru finanţareDoar "costurile eligibile" pot fi luate în considerare pentru a fi finanţate. Aceste costuri sunt detaliate mai jos. Bugetul reprezintă o estimare a costurilor eligibile. Solicitantul trebuie să acorde o mare atenţie faptului că aceste costuri eligibile trebuie să se bazeze pe costuri reale şi nu pot lua forma unor sume globale.Vor fi finanţate acele propuneri care, în procesul de verificare ce precede semnarea unui contract, nu relevă probleme care necesită schimbări ale bugetului, în urma acestei verificări se pot cere clarificări şi, unde este cazul responsabilul de contract din cadrul echipei proiectului din partea PNUD va propune reducerea/refacerea bugetului.Este în interesul solicitantului să prezinte un buget realist şi eficient din punctul de vedere al costurilor.În cadrul proiectului, contribuţia solicitantului trebuie să fie de minim 10% din valoarea totală a proiectului, financiară şi/sau în natură.Costuri direct eligibilePentru a fi considerate eligibile în contextul proiectului, costurile trebuie:● să fie necesare pentru derularea proiectului şi să fie în concordanţă cu principiile unui management financiar sănătos cu un raport optim cost/eficienţă;● să fie efectuate în timpul perioadei de execuţie a proiectului şi după semnarea contractului;● să fie înregistrate în contabilitatea beneficiarului, să fie identificabile şi verificabile şi să fie dovedite cu documente originale.Următoarele costuri directe sunt eligibile:● costul pentru personalul angajat pentru proiect, inclusiv taxele pentru asigurări sociale şi alte costuri aferente remunerării (nu mai mult de 3 persoane);● costuri pentru achiziţionarea de terenuri;● costuri pentru achiziţionarea de unelte şi echipamente (noi sau folosite), precum şi pentru transportul acestora;● costuri pentru auditarea proiectului.Costuri neeligibileUrmătoarele costuri sunt neeligibile:● rezerve pentru posibile pierderi sau datorii viitoare;● dobânzi datorate;● costuri pentru studii pregătitoare sau activităţi pregătitoare;● costuri pentru consumabile, bunuri şi utilităţi necesare pentru realizarea activităţilor proiectului;● costuri pentru diseminarea informaţiilor despre proiect;● costuri pentru remunerarea funcţionarilor publici/demnitarilor din instituţia contractantă, precum şi a partenerilor în proiect.2.2. Cum trebuie completată cererea de finanţare şi procedurile care trebuie urmate2.2.1. Cererea de finanţare şi documentele care o însoţescCererea de finanţare trebuie înaintată conform formularului cererii de finanţare anexat la prezenta "Metodologie" (Anexa A), cerere de finanţare care poate fi găsită şi pe următoarea pagină de Internet: www.undp.org. Se vor respecta cu exactitate formatul cererii de finanţare şi ordinea paginilor.Cererea de finanţare se completează cu atenţie şi cât mai clar posibil pentru a facilita evaluarea sa. Se vor da suficiente detalii pentru a asigura claritatea, în special privind modul în care obiectivele proiectului vor fi atinse, avantajele ce vor decurge din acest proiect şi felul în care proiectul propus este relevant pentru obiectivele programului.Cererile de finanţare scrise de mână nu vor fi acceptate.Documentele care însoţesc cererile de finanţareCererile de finanţare trebuie însoţite de următoarele documente:1. Buget detaliat cu finanţare pe capitole şi subcapitole (vezi Anexa B).2. Statut ONG / act constitutiv şi de înregistrare a grupului de iniţiativă3. CV-urile echipei proiectului4. Declaraţie de parteneriat, semnată de toţi partenerii – în original5. Declaraţie de imparţialitate6. Documentele de proprietate sau contractele de închiriere pentru acele proiecte care prevăd lucrări de reparaţii şi/sau renovări (dacă este cazul) – copie7. Documente care să demonstreze angajamentul solicitantului, precum şi ale partenerilor în programele de îmbunătăţire a situaţiei romilor8. Plan de afaceri, în cazul în care propunerea de proiect se referă la activităţi generatoare de venit9. Proiect tehnic/studiu de fezabilitate pentru activităţile de mică infrastructură şi reabilitarea locuinţelorCopii după următoarele documente care pot demonstra angajamentul în programe de îmbunătăţire a situaţiei romilor (exemple):● copii după procese verbale care arată că situaţia romilor a fost luată în considerare în şedinţele oficiale ale Consiliilor locale/orăşeneşti/judeţene;● articole din presa locală care fac referire la iniţiativele autorităţii locale în soluţionarea problemelor cu care se confruntă comunităţile de romi;● rapoarte, studii, analize sau propuneri cu privire la soluţionarea problemelor cu care se confruntă romii din comunităţile locale.Cererea de finanţare trebuie să fie completă, incluzând toate documentele solicitate.2.2.2. Unde şi cum se trimit cererile de finanţareCererile de finanţare trebuie trimise într-un plic sigilat prin poştă recomandată, mesagerie expresă sau livrate personal (o confirmare de primire semnată şi datată va fi înmânată la livrare) la adresa următoare: Secretariatul General al Guvernului – Unitatea de Implementare a Proiectelor PHARE pentru Romi, Piaţa Victoriei nr. 1, sector 1, Bucureşti.Cererile de finanţare trimise prin alte mijloace (de exemplu prin fax sau prin e-mail) sau livrate la alte adrese decât cea menţionată, şi neînregistrate la Agenţia Naţională pentru Romi, nu vor fi luate în considerare.Cererile de finanţare (formularul de cerere de finanţare şi anexele) trebuie înaintate în original şi o copie, precum şi pe suport electronic (pe CD).Pe plic se va specifică:pentru Programul "Activităţi de implementare şi monitorizare a strategiei privind îmbunătăţirea situaţiei romilor – Programul guvernamental "Parteneriat pentru sprijinul romilor-2005"● numele complet al solicitantului● adresa poştală completă2.2.3. Data limită de depunere şi de încheiere a proiectelorCererile de finanţare se vor depune în termen de 30 de zile calendaristice de la data publicării în Monitorul Oficial al României a Hotărârii Guvernului pentru aprobarea Memorandumului de Înţelegere referitor la cofinanţarea şi administrarea programului "Activităţi de implementare şi monitorizare a strategiei pentru îmbunătăţirea situaţiei romilor – Programul guvernamental "Parteneriat pentru sprijinul romilor-2005"dintre Secretariatul General al Guvernului (SGG) şi Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD). Această data va fi comunicată ulterior de către PNUD şi Agenţia Naţională pentru Romi prin mijloace mass-media, precum şi pe căile oficiale de comunicare ale Guvernului României. Data limită de încheiere a activităţilor proiectelor şi de depunere a rapoartelor finale de activităţi (narative şi financiare) este 30 noiembrie 2005.2.2.4. Informaţii suplimentareSolicitanţii pot adresa întrebări prin e-mail, telefon sau fax la următoarea adresă.Programul Naţiunilor Unite pentru DezvoltareE-mail: florin.banateanu@undp.orgTelefon: 021 201 78 21, 021 201 78 27Fax: 021 201 78 28După evaluarea proiectelor, în termen de 20 zile, fiecare solicitant va primi o adresă de răspuns cu privire la decizia de finanţare sau respingere a finanţării proiectului.2.3. Evaluarea şi selecţia cererilor de finanţareCererile de finanţare vor fi examinate şi evaluate de către o comisie de evaluare. Componenta Comisiei de evaluare va fi stabilită prin ordin al ministrului delegat pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului:– 2 membri, reprezentanţi ai Secretariatului General al Guvernului;– 2 membri, reprezentanţi ai Agenţiei Naţionale pentru Romi;– 3 membri delegaţi de organizaţiile neguvernamentale ale romilor.Preşedintele Comisiei de evaluare şi secretarul, vor fi desemnaţi de PNUD şi nu au drept de vot.Numai cererile care îndeplinesc criteriile de eligibilitate vor fi supuse procesului de evaluare.Toate proiectele solicitanţilor vor fi evaluate conform următoarelor criterii:(1) conformitatea administrativă;(2) calitatea tehnică;(3) calitatea financiară;(4) rezultatele aşteptate;(5) continuitatea/sustenabilitatea proiectului;(6) capacitatea şi expertiza managerială.O evaluare a calităţii propunerilor, inclusiv a bugetului propus va fi efectuată în conformitate cu criteriile de evaluare din Grila de evaluare prezentată în continuare în "Metodologie".Informaţii importanteNotă asupra secţiunii RelevantaDacă punctajul total obţinut la secţiune este mai mic de 28 de puncte (bun), propunerea nu va fi evaluată mai departe.Notă privind acordarea punctajuluiCriteriile de evaluare sunt împărţite în secţiuni şi subsecţiuni. Fiecărei subsecţiuni i se va acorda un punctaj între 1 şi 5 în conformitate cu următoarele reguli: 1 = foarte slab; 2 = slab ; 3 = satisfăcător; 4 = bun; 5 = foarte bun. Vor fi selectate proiectele care au obţinut cele mai mari punctaje.

Secţiunea

Punctaj
maxim
Punctaj
obţinut
1. Relevanţă 30
1.1. Cât de relevantă este propunerea pentru nevoile
şi constrângerile specifice localităţii/regiunii
vizate?
5

1.2. Cât de clar sunt definite şi strategic alege
grupurile ţintă ?
5
1.3. Cât de relevantă este propunerea pentru nevoile
grupului ţintă propus ?
5
1.4. Cât de relevanţă este propunerea pentru
obiectivele şi pentru una sau mai multe dintre
priorităţile programului ? Notă: un punctaj de 5
(foarte bun) va fi alocat numai în cazul în care
propunerea acoperă cel puţin o prioritate.
5

1.5. Cât de coerente adecvate şi practice sunt
activităţile propuse?
5
1.6. În ce măsura propunerea conţine elemente
specifice care măresc valoarea, cum ar fi abordări
inovative, modele de buna practică ?
5

2. Metodologie 25
2.1. Cât de coerent este planul general al
proiectului?
(Inclusiv pregătirea pentru evaluare)
2×5

2.2. Cât de satisfăcător este nivelul de implicare şi
activitatea beneficiarilor ? Sunt necesare informaţii
relevante despre acest aspect.
5

2.3. Cât de clar şi fezabil este planul de acţiune? 5
2.4. În ce măsura propunerea conţine indicatori
verificabili în mod obiectiv pentru rezultatele
proiectului ?
5

3. Asigurarea continuităţii proiectului 20
3.1. În ce măsură proiectul va avea un impact tangibil
asupra grupurilor ţintă ?
5
3.2. În ce măsură propunerea conţine posibile efecte
multiplicatoare? (Inclusiv posibilitatea replicării şi
extinderii rezultatelor proiectului, diseminarea
informaţiilor)
5

3.3. În ce măsura rezultatele proiectului propus sunt
durabile: financiar (cum vor fi finanţate activităţile
după încheierea finanţării SGG?) instituţional (Struc-
turile care permit desfăşurarea activităţilor vor
continua să existe la sfârşitul acestui proiect) la
nivelul politicilor (unde este cazul) (care va fi
impactul structural al proiectului – de ex.: va
conduce la îmbunătăţirea legislaţiei, a codurilor de
conduită, a metodelor etc?)
10

4. Bugetul şi Eficienţa costurilor 10
4.1. În ce măsură bugetul este clar şi detailat? 5
4.2. În ce măsura cheltuielile propuse sunt necesare
pentru implementarea proiectului?
5
5. Capacitatea şi Expertiza Managerială 15
5.1. Cât de satisfăcătoare este experienţa anterioara
a solicitantului în domeniul managementului de
proiect ?
Notă: dacă solicitantul nu a avut experienţe anteri-
oare de management de proiect punctajul va fi 1.
5

5.2. Cât de satisfăcătoare este expertiza tehnică a
solicitantului? (ex. Cunoaşterea problemelor care vor
fi abordate)
5

5.3. Cât de satisfăcătoare este capacitatea actuală de
management a solicitantului (inclusiv personalul,
echipamentul şi abilitatea de a administra bugetul
proiectului)?
5

Punctajul total maxim 100

2.4. Informaţii referitoare la decizia Secretariatului General al Guvernului de a acorda finanţări nerambursabileSolicitanţii vor fi informaţi în scris de către PNUD asupra deciziei referitoare la cererea de finanţare. Decizia de a respinge o cerere de finanţare sau de a nu acorda finanţare se va baza pe următoarele motive:● cererea de finanţare este incompletă sau neconformă cu condiţiile administrative prestabilite;● solicitantul nu este eligibil în conformitate cu secţiunea 2.1.1.;● proiectul nu este eligibil (propunerea depăşeşte durata maximă permisă, contribuţia solicitată este mai mică decât suma minimă permisă, în conformitate cu secţiunea 2.1.3, eligibilitatea costurilor);● relevanţa şi calitatea tehnică a propunerii este considerată mai slabă decât cea a propunerilor selectate;● calitatea financiară a propunerii este considerată supradimensionată sau insuficientă;● activităţile propuse nu corespund priorităţilor identificate pentru derularea fondului.Decizia Comisiei de Evaluare de a respinge o cerere de finanţare sau de a nu acorda finanţare este finală.2.5. Condiţii aplicabile în faza de implementare a proiectului, ulterior deciziei de acordare a finanţăriiDupă decizia de selectare în vederea, finanţării, se va efectua o vizită de precontractare de către o echipă formată din reprezentanţi ai PNUD şi ai Agenţiei Naţionale pentru Romi, în care se vor evalua capacităţile manageriale şi tehnice de implementare a proiectelor respective de către autorităţile locale aplicante. În funcţie de rezultatul acestei analize, beneficiarului i se va propune semnarea unui contract de finanţare cu PNUD, care va fi realizat în concordanţă cu procedurile de contractare ale SGG şi ANR, precum şi cu regulile şi procedurile PNUD.Contractul va avea ca anexă bugetul proiectului.Eşecul în realizarea obiectivelorDacă beneficiarul nu reuşeşte să implementeze proiectul în condiţiile asumate şi stipulate în contract, PNUD îşî rezervă dreptul de a întrerupe plăţile şi/sau de a rezilia contractul.Contribuţia Secretariatului General al Guvernului prin PNUD pentru un proiect poale fi redusă, iar în acest caz PNUD poate solicita returnarea sumelor deja plătite dacă beneficiarul nu respectă termenii contractuali.Amendamente la contractul de finanţare şi modificări în cadrul bugetuluiOrice modificare adusă contractului trebuie consemnată în scris, printr-un amendament, sub formă de act adiţional la contractul original.Modificări în cadrul bugetuluiCapitolele de buget pot fi modificate faţă de cifrele prevăzute în bugetul iniţial numai dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:(1) modificările nu afectează scopul iniţial al proiectului;(2) impactul financiar este limitat la un transfer în cadrul unui singur capitol de buget sau la un transfer între capitole de buget care implică o modificare de maxim 10% a sumei iniţiale a capitolului bugetar. În acest caz, contractantul nu poate aplica modificarea fără să informeze PNUD.În toate cazurile, pentru a solicita un amendament la contract, trebuie făcută o solicitare în scris către administratorul proiectului, PNUDRaportareaDupă cheltuirea primei tranşe de finanţare de 30%, contractantul va întocmi un raport narativ şi financiar intermediar, însoţit de documentele justificative. PNUD va elibera tranşa a doua de finanţare după primirea acestor documente.La finalul proiectului, contractantul va întocmi un raport narativ şi financiar final precum şi raportul de audit realizat de un auditor independent.Un dosar de raportare finală, incluzând aceste documente, precum şi altele solicitate de PNUD ca justificare a realizării obiectivelor proiectului, va fi trimis către PNUD.PlăţiPentru administrarea financiară a proiectului, contractantul are obligativitatea deschiderii unui cont separat pentru proiectul propus.Plăţile se vor efectua după următoarea metodologie:1) după semnarea contractului, contractantul va transmite către PNUD o solicitare de plată în baza căreia va primi un avans de 30% din finanţare, conform prevederilor art. 4, 5, 6, 9 şi a pct. 14 din anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 264/2003 privind stabilirea acţiunilor şi categoriilor de cheltuieli, criteriilor, procedurilor şi limitelor pentru efectuarea de plăţi în avans din fonduri publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;2) după justificarea avansului primit, contractantul va angaja cheltuieli în limita bugetului proiectului, cheltuieli pe care le va deconta numai după prezentarea documentelor justificative, conform paragrafului "Raportarea", primul alineat;3) în situaţia în care contractantul a efectuat cheltuieli ce depăşesc avansul primit, diferenţa dintre avansul primit şi suma cheltuită va fi virată în contul beneficiarului în termen de 10 zile de la efectuarea decontului.Înregistrări şi conturi ale operaţieiContractantul trebuie să ţină înregistrări exacte, periodice, înregistrări contabile separate şi transparente ale implementării proiectului. Aceste înregistrări trebuie să fie păstrate pe o perioadă de 5 ani după data de terminare a proiectului.AuditulLa sfârşitul proiectului, contractantul va realiza obligatoriu un audit financiar autorizat, de către un auditor independent, care va fi înaintat Programului Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare.În contract se va stipula posibilitatea efectuării unor inspecţii asupra documentelor şi locului de derulare a proiectului de către SGG, ANR, PNUD şi Curtea de Conturi.PublicitateaProiectul va asigura o vizibilitate corespunzătoare finanţării SGG şi PNUD în cadrul tuturor rapoartelor şi publicaţiilor realizate atât pe perioada de implementare, cât şi după încheierea programului, precum şi în toate evenimentele publice asociate proiectului.III. LISTA ANEXELORAnexa A – Cererea de finanţare (format Word)Anexa B – Bugetul proiectului (format Excel)Anexa C – Declaraţia de imparţialitate + 
Anexa ACERERE DE FINANŢARE1. TITLUL PROIECTULUI2. LOCUL DE DESFĂŞURARE (judeţ, localitate, cu menţionarea comunităţii în care se va implementa proiectul)3. INIŢIATORIAplicant (denumirea instituţiei, adresă, telefon, fax, email)Parteneri (denumire, adresă, telefon, fax, email)Anexaţi o listă cu cele mai importante proiecte derulate de organizaţia/instituţia dv (atât aplicantul, cât şi partenerul)4. DURATA PROIECTULUI (trebuie să se încadreze în intervalul de timp stabilit)5. GRUPUL ŢINTĂ (descrieţi grupul ţintă în contextul localităţii/comunităţii din care face parte)6. OBIECTIVELE PROIECTULUI7. REZUMATUL PROIECTULUI (maximum 10 rânduri – scopul proiectului, grupul ţintă şi principalele activităţi)8. DESCRIEREA PROIECTULUI (maxim 2 pagini) va cuprinde: relevanta proiectului pentru obiectivele programului, descrierea detaliată a nevoilor cu care se confruntă localitatea şi comunitate respectivă, descrierea detailată a activităţilor propuse, rolul partenerilor în derularea activităţilor, numărul estimativ de beneficiari direcţi şi indirecţi ai proiectului)9. METODOLOGIA PROIECTULUI va cuprinde metodele de implementare, modul de monitorizare şi evaluare internă a proiectului, echipa propusă pentru implementarea proiectului, modalităţile de diseminare a informaţiei despre proiect.10. ROLUL PARTENERILOR ÎN PROIECT (se va prezenta aportul lor în conceperea şi desfăşurarea proiectului, aportul financiar urmând a fi prezentat în rubrica de buget)11. REZULTATELE AŞTEPTATE12. SUSTENABILITATEA PROIECTULUI13. COORDONATOR PROIECT (nume, prenume, funcţia în cadrul organizaţiei/instituţiei, coordonate contact: adresa, tel/fax, e-mail)Anexaţi Curriculum Vitae14. PERSOANA ÎMPUTERNICITĂ STATUTAR SĂ REPREZINTE ORGANIZAŢIA/INSTITUŢIA (nume, prenume, funcţia în cadrul organizaţiei/ instituţiei, coordonate contact: adresa, tel/fax, e-mail)SemnăturaL.S.
 + 
Anexa BBUGETUL PROIECTULUI (pentru achiziţiile de bunuri şi servicii se vor respecta obligatoriu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 60/2001 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare)ActivitateaTipul cheltuielilorSuma totalăContribuţia organizaţiei/instituţiei beneficiareContribuţia altor finanţatoriContribufia SGG/PNUDObservaţiiDe preferinţă bugetul se va realiza în format EXCEL.
 + 
Anexa CDECLARAŢIE DE IMPARŢIALITATEConflictul de interese reprezintă orice situaţie ce influenţează capacitatea candidatului/ ofertantului/ contractorului de a avea o opinie profesionistă obiectivă şi imparţială, sau ce îl împiedică, în orice moment, să acorde prioritate intereselor Autorităţii Contractante; orice consideraţie legată de posibile contracte viitoare sau conflict cu alte angajamente, trecute sau prezente, ale candidatului/ ofertantului/ contractorului. Aceste restricţii se aplică şi oricărui subcontractor sau angajat al candidatului/ ofertantului/ contractorului.Subsemnatul, fiind persoană cu drept de reprezentare a organizaţiei solicitante/ partenere, mă oblig să iau toate măsurile preventive necesare pentru a evita orice conflict de interese, aşa cum este acesta definit mai sus, şi să informez imediat Autoritatea Contractantă, despre orice situaţie ce generează sau ar putea genera un asemenea conflict.

Solicitantul Partener 1: Partener 2 *1):
Nume:
Funcţie:
Semnătură:
Data şi locul:

––-*1) În cazul în care există mai mulţi parteneri, fiecare dintre aceştia trebuie să semneze această declaraţie. + 
Anexa 2Guvernul RomânieiProgramul Naţiunilor Unite pentru DezvoltareDocument de Proiect referitor laactivităţi de implementare şi monitorizare a Strategiei pentruîmbunătăţirea situaţiei romilor – 2005

Scurta descriere;

Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare va susţine Guvernul României în
eforturile sale de a îndeplini criteriile de aderare la Uniunea Europeana, cu
privire la sprijinirea implementării şi monitorizării Strategiei Naţionale de
Imbunătăţire a Situaţiei Romilor. Acest lucru se va realiza prin oferirea unui
sprijin financiar pentru proiectele locale care respecta priorităţile progra-
mului de aderare al României la Uniunea Europeana şi de asemenea care incu-
rajeaza participarea activa a romilor la viaţa economica, sociala, culturala
şi politica a comunităţii lor.

Obiectivul general al proiectului este de a produce schimbări pozitive nivelu-
lui de trai al comunităţilor minoritare dezavantajate din România prin:
1) îmbunătăţirea micii infrastructuri din regiunile ţinta selectate şi care
concentrează o mare parte a populaţiei de romi;
2) încurajarea integrării sociale şi economice a comunităţilor minoritare
dezavantajate din România prin oferirea de instruire profesionala şi
antreprenoriala precum şi prin programe de crearea locurilor de muncă în
regiunile ţinta, inclusiv achiziţia de terenuri
3) Reabilitarea locuinţelor

Programul va susţine proiectele de intervenţie derulate pe bază de parteneriat
de către autorităţile locale precum şi de membrii comunităţilor de romi.

Partea I Analiza contextuluiContextul NaţionalReformele politice şi economice iniţiate în România după 1990 au fost însoţite de scăderea drastica a activităţii economice precum şi de o creştere brusca a şomajului şi o scădere a nivelului de trai. Impactul social al reformei a fost relativ mare în comparaţie cu alte tari Central şi Est europene, datorita schimbărilor politice frecvente, a lipsei de decizie privind restructurarea economiei dar şi datorita incoerentei politicilor macroeconomice.Lipsa locurilor de muncă şi nivelul de trai foarte scăzut au afectat în special minoritatea etnica a romilor. În ultimii zece ani, rata şomajului în rândul romilor a crescut în mod sistematic, acest grup contribuind la menţinerea nivelului crescut al lipsei locurilor de muncă pe termen lung.În multe oraşe din România cartierele de romi au devenit suprapopulate, situaţia inrautatindu-se după 1990, când mulţi romi şi-au vândut apartamentele de la bloc şi s-au intors la rudele lor din cartierele de romi. Este cazul multor romi migraţi în zonele rurale, datorita lipsei unui loc de muncă care să le permită să-şi acopere cheltuielile administrative. La acest aspect a contribuit şi faptul ca mediul de viaţa era neprietenos şi deseori ostil.Infrastructura tehnica, adeseori inexistenta, se afla intr-o stare precara, în timp ce infrastructura sociala (scoli, grădiniţe, unităţi medicale, magazine, birouri sociale, etc) este necorespunzatoare sau de asemenea lipseşte. Datorita faptului ca multe persoane de etnie roma au domiciliul înregistrat în alta localitate, ei nu beneficiază de ajutoare sociale, copiii lor nu frecventează o scoală, iar familiile nu au acces la serviciile sociale.Acest proiect se adresează în mod direct problemelor menţionate mai sus. Prin dezvoltarea infrastructurii tehnice şi sociale din regiunile selectate ale tarii care deţine un mare procent al populaţiei minoritare dezavantajate, proiectul va crea condiţii pentru integrarea socio-economica a grupurilor ţinta.Evitarea discriminării ulterioare a romilor se va realiza printr-o implementare a proiectului corespunzătoare. Astfel, se vor urma "Principiile Directoare" stabilite de UE, OSCE şi Consiliul Europei care menţionează că "toţi paşii din cadrul procesului de rezolvare a situaţiei locuinţelor romilor vor fi dezvoltaţi astfel încât identitatea lor etnica şi culturala să fie conservata".Contribuţia PNUDVeriga lipsa din politicile de integrare ale romilor o constituie pregătirea şi ocuparea profesionala a acestora, aceste date fiind posibile conform unui studiu realizat de PNUD şi Organizaţia Internaţionala a Muncii (ILO). Gradul de ocupare profesionala a romilor în România este mai mic decât cel al populaţiei la nivel naţional. Implicarea femeilor de naţionalitate roma pe piaţa muncii este deosebit de redusa – procentul acestora fiind de 4 ori mai mare decât la nivel naţional. Participarea lor economica este parţial limitata datorita lipsei de calificare profesionala.Experienţa PNUDPNUD este o organizaţie puternic implicata în îmbunătăţirea oportunităţilor de dezvoltare a grupurilor vulnerabile. Raportul Regional de Dezvoltare Umana publicat de Biroul Regional PNUD, "Cum sa eviţi capcana dependentei", arata ca indicele de dezvoltare umana pentru romii din România este cel mai scăzut din întreaga regiune. În acest context, integrarea sociala, ca unul din domeniile cheie de acţiune ale PNUD România, are ca scop ameliorarea oportunităţilor de dezvoltare pentru romi urmărind creşterea nivelului de trai pentru atingerea Obiectivelor de Dezvoltare ale Mileniului.Proiectul propus va juca un rol foarte important în acest sens.În trecut, PNUD România a organizat un seminar privind Imbunătăţirea Situaţiei Romilor în România precum şi alte proiecte în vederea creşterii nivelului de trai, având drept ţinta comunităţile de romi (cooperative de credit, micro-întreprinderi, centre de dezvoltare comunitara etc). În acest sens PNUD România reprezintă un partener de incredere al Guvernului sprijinindu-l în eforturile sale de implementare a Strategiei Naţionale de Imbunătăţire a Situaţiei Romilor, date fiind bunele relaţii şi experienţa în colaborarea cu autorităţile locale/centrale şi organizaţiile societăţii civile.PNUD România a lansat raportul "HIV/SIDA şi Romii din Europa Centrala şi de Est" pregatindu-se sa lanseze inca doua rapoarte privind finanţările programelor pentru comunităţile de romi: "Cartea Alba -Finanţări pentru Comunităţile Roma din România" şi "Studiu asupra impactului finanţărilor şi programelor adresate comunităţilor de romi în perioada 1996-2004"Raportul "HIV/SIDA şi Romii din Europa Centrala şi de Est" reprezintă primul studiu de acest gen, abordând problematica HIV/SIDA şi răspândirea ei în rândul romilor din Europa Centrala şi de Est. Ca atare, raportul constituie un prim pas necesar pentru centralizarea unor informaţii despre problematica sociala complexa generata de fenomenul HIV/SIDA în rândul populaţiei vulnerabile şi marginalizate. Viziunea de ansamblu susţinuta de acest raport serveşte ca baza pentru cercetări suplimentare vizând o evaluare competenţa şi empirica a HIV/SIDA precum şi a minorităţii Roma în Europa Centrala şi de Est.Raportul vizează 4 tari din regiune: România, Bulgaria, Moldova şi Slovacia, selectate în urma consultării cu Biroul Regional PNUD Bratislava. Principalele recomandări propuse de raport sunt privite din prisma paşilor necesari în vederea reducerii unor probleme principale confruntate de romii din Europa Centrala şi de Est. Se prevede că toate eforturile şi programele să fie implementate prin parteneriate depline şi cu participarea activa a romilor.Iniţiativa PNUD de a elabora "Cartea Albă – Finanţări pentru Comunităţile Roma din România" adaugă un plus de informaţie în literatura de specialitate confirmând interesul Agenţiilor ONU din România pentru ameliorarea situaţiei romilor. Aceasta publicaţie îşi propune să prezinte activităţile realizate până în prezent în aceasta direcţie, prin descrierea tuturor proiectelor/programelor propuse în beneficiul comunităţilor de romi precum şi a instituţiilor/ organizaţiilor naţionale şi internaţionale care au fost implicate în finanţarea acestora.Ca structura Cartea Alba conţine patru părţi.Prima parte furnizează o sinteza a principalelor date referitoare la situaţia romilor din România.Cea de-a doua parte prezintă principalele instituţii finanţatoare, precum şi programele şi proiectele din cadrul acestora, insotite de descrieri succinte şi de prezentări ale principalelor obiective propuse.Principalele studii referitoare la comunităţile de romi, finanţate de instituţiile menţionate în partea anterioara vor fi detaliate în capitolul al treilea al lucrării, urmând ca ultima parte să prezinte concluziile şi recomandările formulate pe baza discuţiilor formale şi informale cu liderii romilor, oficiali ai Guvernului, reprezentanţi ai organizaţiilor neguvernamentale, instituţii finanţatoare, membrii ai comisiilor interministeriale/ comitetelor de sprijin, precum şi alţi factori interesaţi în formularea politicilor publice pentru romi.Studiu asupra impactului finanţărilor şi programelor adresate comunitatilor de romi în perioada 1996-2004" are drept scop evaluarea eficientei cu care au fost folosite fondurile destinate îmbunătăţirii situaţiei din comunităţile de romi. După descrierea principalilor indicatori privind situaţia romilor în România, politicile publice adresate lor şi principalii factori din acest domeniu, studiul analizează câteva exemple pozitive şi negative care vizează implementarea de proiecte pentru romi în 4 domenii: locuinţe/infrastructura, sănătate, educaţie, locuri de muncă.Proiectul "Centru de Sprijin Social pentru Comunităţile de Romi" îşi propune dezvoltarea unui centru pilot care să furnizeze servicii integrate comunităţilor de romi într-un cadru coerent bazat pe principii de dezvoltare durabila. Se preconizează ca proiectul va conduce la o creştere a gradului de dezvoltare economica şi sociala pentru comunităţile de romi din localitatea propusa (Mărăşeşti, jud. Vrancea), cu accent sporit asupra categoriei care include femeile şi copii, dar şi pe îmbunătăţirea stării de sănătate a întregii comunităţi şi adoptarea unui comportament adecvat pentru o viaţa mai sănătoasa.Impactul estimat al proiectului rezida în creşterea nivelului de trai al romilor din mai multe comunităţi, prin replicarea modelului din alte tari şi în România. În vederea extinderii proiectului se preconizează colaborarea PNUD cu parteneri naţionali şi internaţionali.Partea a II-a. StrategiaStrategia naţionalaÎmbunătăţirea situaţiei romilor continua să fie un obiectiv fundamental pentru politica Guvernului României. Programul de guvernare subliniază importanţa dezvoltării locale ale comunităţilor de romi, dezvoltare care este vizata de asemenea şi de Hotărârea Guvernului nr. 430/2001 privind aprobarea Strategiei Guvernului României de Îmbunătăţire a Situaţiei Romilor. Documentul include un program de implementare şi reprezintă un model de colaborare dintre Guvern şi organizaţiile neguvernamentale ale romilor. Acest document are la baza principiile consensualismului, diviziunii sectoriale, descentralizării, egalităţii şi diferenţierii etnice. De asemenea strategia deţine un rol semnificativ în conceptul politicii de imbunatatire a situaţiei romilor şi urmăreşte sa stimuleze participarea lor la viaţa economica, sociala, educaţionala şi politica. Acest lucru va fi facilitat prin implicarea în programe de dezvoltare comunitara şi asistenţa sectoriala precum şi prin derularea unor programe de prevenire a discriminării sociale şi instituţionale. Implementarea strategiei este planificata pe durata a 10 ani (2001-2010).Strategia a fost dezvoltata cu participarea reprezentanţilor ministerelor responsabile, precum şi cu lideri şi reprezentanţi ai romilor de la numeroase organizaţii nonguvernamentale, iar acest fapt reprezintă unul dintre punctele forte ale acestei iniţiative. Direcţiile principale de acţiune ale Strategiei sunt: administraţie publică, locuinţe, securitate sociala, sănătate, economie, justiţie şi ordine publică, protecţia copilului, educaţie, cultura şi culte, comunicare şi participare civica.Obiectivele generale ale proiectului● Îmbunătăţirea condiţiilor de viaţa ale romilor din România prin extinderea şi reabilitarea infrastructurii publice din zonele ţinta cu o mare concentrare a populaţiei minoritare etnice dezavantajate;● Integrarea sociala şi economica a romilor prin implementarea de politici active pe piaţa muncii în zonele ţinta;● Îmbunătăţirea bunelor relaţii interetnice prin conservarea identităţii etnice a comunităţilor minoritare şi prin construirea unei infrastructuri sociale în zonele ţinta;● Sprijinirea implementării Strategiei Naţionale de Îmbunătăţire a Situaţiei Romilor.Obiectivele specifice ale proiectului1. Implementarea planului de acţiune al Strategiei prin susţinerea iniţiativelor dezvoltate de autorităţile locale şi instituţiile publice locale în parteneriat cu reprezentanţi ai comunităţilor de romi.2. Identificarea şi sprijinirea proiectelor de intervenţie comunitara desfăşurate în parteneriat de către autorităţile locale şi organizaţiile de romi.3. Realizarea unui studiu referitor la identificarea pe zone geografice a nevoilor romilor legate de ocuparea forţei de muncă şi de asemenea a perspectivelor de integrare economica a lor în societatea românească.Partea a III-a. Organizarea şi conducerea proiectuluiPrincipalii parteneri guvernamentali vor fi Secretariatul General al Guvernului, prin Unitatea de Implementare a Programului PHARE nr. RO/2002/000-586.01.02 "Sprijin pentru Strategia naţională de îmbunătăţire a situaţiei romilor" (SGG-UIP) şi Agenţia Naţională pentru Romi (ANR), dar şi autorităţile locale, beneficiare ale granturilor. PNUD se va asigura ca exista o modalitate de abordare participativa a comunităţilor de romi astfel încât acestea să fie implicate activ în implementarea proiectelor la toate nivelele. Scopul este de a dezvolta activităţi complementare celor realizate de alte organizaţii în cadrul comunităţii.Proiectul se bazează pe o strânsa colaborare între instituţiile guvernamentale centrale, autorităţi locale, ONG-uri şi PNUD care vor fi parteneri implicaţi direct în implementarea proiectului, cu roluri şi responsabilităţi clar definite.Proiectul va fi implementat conform Legii bugetului de stat şi procedurii PNUD de execuţie naţionala. Agenţia de Execuţie a proiectului va fi SGG-UIP. PNUD va desemna un Director de proiect care va urmări atingerea obiectivelor proiectului în conformitate cu prezentul document. Întâlnirile de informare vor fi realizate permanent între reprezentanţii PNUD, SGG-UIP, ANR şi Directorul de proiect.Proiectul va fi implementat de PNUD în strânsa colaborare cu SGG-UIP şi ANR. Echipa proiectului va fi implicata în activităţile curente de organizare, conducere şi monitorizare ale proiectului inclusiv, în activităţile formale şi informale de monitorizare (vizite în teren, comitete de evaluare, rapoarte narative şi financiare). ANR va fi responsabil de pregătirea Termenilor de Referinţa pentru activităţile proiectului inclusiv, pentru evaluarea proiectului (evaluare finala şi parţiala). Personalul ANR din Bucureşti dar şi experţii romi din cadrul Birourilor Judeţene pentru Romi şi cei regionali ai ANR se vor implica activ în soluţionarea problemelor aparute pe parcursul implementării proiectului.Echipa proiectului şi Managerul de Proiect vor fi selectaţi de către o comisie formata din reprezentanţi ai SGG-UIP, ANR şi PNUD şi vor fi contractaţi de către PNUD. De preferat, aceştia vor fi selectaţi dintre persoanele cu experienţa în derularea de proiecte similare cu finanţare de la UE sau alte organizaţii internaţionale. Echipa proiectului va lucra în strânsa colaborare cu personalul SGG-UIP şi ANR pentru a asigura comunicarea zilnica şi întărirea capacităţii echipei SGG-UIP şi ANR. Echipa proiectului şi Managerul de Proiect vor răspunde în faţa PNUD pentru realizarea la timp a rezultatelor proiectului. Echipa proiectului va fi alcătuita din:● Coordonator proiect● Coordonator social● AdministratorManagerul de Proiect va fi responsabil de realizarea proiectului conform graficului activităţilor, bugetului, obiectivelor generale şi specifice asa cum sunt ele prevăzute în prezentul document. Managerul de Proiect va lua decizii pentru a asigura buna desfăşurare a proiectului. Orice dificultăţi majore vor fi soluţionate în colaborare de către PNUD, SGG-UIP şi ANR. De asemenea, Managerul de Proiect va pregăti Raportul Anual de Activitate şi îl va înainta spre aprobare partenerilor menţionaţi mai sus.Managerul de Proiect şi echipa proiectului vor avea următoarele responsabilităţi care vor fi asumate în strânsa colaborare cu personalul SGG-UIP şi ANR:● Coordonarea activităţilor zilnice ale proiectului● Pregătirea contractelor (personal, consultanţi, contracte de finanţare, echipamente)● Monitorizarea activităţilor proiectului la nivel local● Efectuarea tuturor plaţilor în cadrul proiectului● Administrarea conturilor proiectului● Pregătirea şi înaintarea rapoartelor narative şi financiare către ANR● Organizarea de activităţi şi evenimente de informare publicăÎn numele PNUD, Managerul de Proiect va menţine legătura cu parţile implicate în implementarea proiectului la nivel local:1. Autorităţile locale şi centrale2. Partenerii finanţatori3. ONG-uri ale romilorManagerul de Proiect va pregăti un plan de lucru în conformitate cu responsabilităţile fiecărui partener stipulate în acest document de proiect şi în strânsa colaborare cu reprezentanţii SGG-UIP, ANR şi Coordonatorii locali (BJR) şi regionali de Proiect.Reprezentanţii locali (BJR) şi regionali de Proiect în colaborare cu reprezentanţii autorităţilor locale, şi ONG-urilor locale ale romilor vor organiza selecţia iniţiativelor şi a personalului care va realiza activităţile din cadrul proiectelor locale, propuse spre finanţare.PNUDPNUD va avea responsabilitatea generală pentru managementul proiectului şi va co-finanta acest proiect. PNUD va fi responsabil de distribuirea fondurilor către autorităţile locale. Regulile şi regulamentele PNUD se vor aplica tuturor activităţilor legate de proiect. PNUD va pregăti şi actualiza planurile de lucru şi va folosi propriile mecanisme pentru monitorizare şi evaluare, asa cum sunt descrise în cele ce urmează. PNUD va folosi propriile mecanisme pentru a analiza situaţia financiară şi a realiza rapoarte exacte şi de actualitate ale proiectului.PNUD va monitoriza implementarea proiectului, asigurând conformitatea cu regulile şi procedurile relevante pentru execuţia la nivel naţional. Cheltuielile din buget şi orice propuneri de modificare a activităţilor bugetate vor fi analizate şi aprobate de grupul de parteneriat tripartit alcătuit din PNUD, Agenţia de Execuţie şi agenţii locali de implementare (autorităţile locale). Acest grup tripartit se va intalni cel puţin o dată pe perioada implementării proiectului pentru a analiza progresul acestuia.Partea a IV-a. Monitorizare şi evaluareProiectul definit în prezentul document va fi supus procedurilor standard de monitorizare şi evaluare ale PNUD în conformitate cu Manualul de Programe al PNUD. În plus, pot fi utilizate alte proceduri de monitorizare şi evaluare cerute de partenerul de co-finanţare, în cazul în care procedurile PNUD nu sunt considerate suficiente.În cadrul unei intalniri de lucru, dacă este cazul, proiectul va fi supus unei revizii realizate de către SGG-UIP, ANR şi PNUD. Directorul de Proiect va prezenta un Raport de Activitate la fiecare întâlnire de acest gen. Un Raport final de activitate va fi pregătit la încheierea proiectului. Toate rapoartele vor fi pregătite (în draft) şi distribuite tuturor părţilor cu mult timp înainte pentru a permite examinarea lor. Personalul SGG-UIP, ANR şi PNUD vor realiza monitorizarea permanenta a proiectului prin vizite în teren.În plus faţă de întâlnirile periodice ale partenerilor pentru discutarea rezultatelor intermediare, proiectul va fi supus controalelor financiare obişnuite ale programelor PNUD implementate conform procedurii de execuţie naţionala (audit anual).Partea a V-a. Contextul legalAcest Document de Proiect reprezintă instrumentul la care se face referire în articolul 1 al Acordului Standard de Asistenţa dintre Guvernul României şi Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare, semnat la 23 ianuarie 1991. Proiectul va fi implementat conform regulilor şi procedurilor PNUD.Următoarele tipuri de modificări ale acestui document de proiect pot fi făcute numai cu semnătura Reprezentantului Rezident al PNUD care trebuie să se asigure ca ceilalţi semnatari ai documentului de proiect nu au nici o obiecţie faţă de modificările propuse:● Modificarea sau completarea oricărei anexe din documentul de proiect;● Modificări ce nu implica schimbări semnificative ale obiectivelor imediate, rezultatelor sau activităţilor proiectului dar care sunt cauzate de reorganizarea deja aprobata a resurselor sau de creşterea costurilor datorita inflaţiei;● Revizii anuale obligatorii care reorganizează etapele de distribuire a resurselor aprobate sau reflecta creşterea costurilor pentru experţi sau a altor costuri datorita inflaţiei, sau care iau în considerare flexibilitatea agenţiei privind cheltuielile.Planul de lucru şi bugetulProgramul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare

Anul: 2005 Numărul proiectului:
Titlul Proiectului: Activităţi de implementare şi monitorizare a strategiei
pentru îmbunătăţirea situaţiei romilor – 2005

┌─────────┬────────┬───────────┬──────┬────────────────────────────────────────┐│Proj. ID/│Activi- │ Perioada │Parte-│ Buget planificat ││Rezultate│tăţi ├───┬───┬───┤ner ├──────┬──────┬──────┬───────────┬───────┤│aşteptate│cheie │T.1│T.2│T.3│res- │Fond │Par- │Linie │Descriere │ Suma ││ │ │ │ │ │pon- │ │teneri│buge- │ │ ││ │ │ │ │ │sabil │ │ │tară │ │ │├─────────┼────────┼───┼───┼───┼──────┼──────┼──────┼──────┼───────────┼───────┤│Întreţi- │Perso- │ │ │ │ │ │ │ │Personalul │ ││nerea │nalul │ X │ X │ X │PNUD │ 4000│PNUD │ 71300│proiectului│ 20.000││unităţii ├────────┼───┼───┼───┼──────┼──────┼──────┼──────┼───────────┼───────┤│de imple-│Biroul │ │ │ │PNUD │ 4000│PNUD │ 73100│Inchirierea│ 4.000││mentare a│proiec- │ │ │ │ │ │ │ │şi întreţi-│ ││proiec- │tului │ X │ X │ X │ │ │ │ │nerea bi- │ ││tului │ │ │ │ │ │ │ │ │roului │ ││ │ │ │ │ ├──────┼──────┼──────┼──────┼───────────┼───────┤│ │ │ │ │ │PNUD │ 4000│PNUD │ 72500│Consumabile│ 1.500││ │ │ │ │ ├──────┼──────┼──────┼──────┼───────────┼───────┤│ │ │ │ │ │PNUD │ 4000│PNUD │ 71600│Misiuni │ 4.000││ │ │ │ │ ├──────┼──────┼──────┼──────┼───────────┼───────┤│ │ │ │ │ │PNUD │ 4000│PNUD │ 74500│Diverse │ 3.000│├─────────┴────────┴───┴───┴───┴──────┴──────┼──────┼──────┼───────────┼───────┤│ Subtotal │ │ │ │ 32.500│├─────────┬────────┬───┬───┬───┬──────┬──────┼──────┼──────┼───────────┼───────┤│Granturi │Servicii│ │ X │ X │PNUD │ 30000│Guvern│ 72600│Granturi │606.509││pentru │contrac-│ │ │ │ │ │ │ │ │ ││proiec- │tuale │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││tele │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││locale │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │├─────────┼────────┼───┼───┼───┼──────┼──────┼──────┼──────┼───────────┼───────┤│Granturi │Servicii│ │ X │ X │PNUD │ 4000│PNUD │ 72600│Granturi │ 26.600││pentru │contrac-│ │ │ │ │ │ │ │ │ ││proiec- │tuale │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││tele │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││locale │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │├─────────┴────────┴───┴───┴───┴──────┴──────┴──────┴──────┴───────────┼───────┤│ Subtotal │633.109│├─────────┬────────┬───┬───┬───┬──────┬──────┬──────┬──────┬───────────┼───────┤│ │ISS │ X │ X │ X │PNUD │ 30000│Guvern│ │ISS (1,5%) │ 10.426││ │(1,5%) │ │ │ │ │ │ │ │ │ │├─────────┼────────┼───┼───┼───┼──────┼──────┼──────┼──────┼───────────┼───────┤│ │GMS(3%) │ X │ │ │PNUD │ 30000│Guvern│ 75100│GMS (3%) │ 19.053│├─────────┴────────┴───┴───┴───┴──────┴──────┴──────┴──────┴───────────┼───────┤│ Subtotal │ 29.479│├──────────────────────────────────────────────────────────┬───────────┼───────┤│Total PNUD │PNUD │ 60.000│├──────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼───────┤│Total Guvern │PNUD │635.088│├──────────────────────────────────────────────────────────┴───────────┴───────┤│TOTAL 695.088│└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘MATRICEA LOGICA A REZULTATELOR ŞI RESURSELOR PROIECTULUI┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│Rezultatul scontat la nivel naţional, asa cum este el menţionat în ││Programul-Cadrul al Resurselor Naţionale ││ ││Reforma sistemului de protecţie sociala/stabilirea celor mai vulnerabile ││grupuri ale societăţii ca grupuri ţinta │├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│Indicatorul rezultatului, conform Programului-Cadru de Rezultate şi Resurse: ││ ││Procentul persoanelor sărace incluse în sistemul de protecţie sociala/ ││capacitate crescută a celor săraci de a-şi imbunatati nivelul de trai. │├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│Domeniul Strategic din Programul Cadru de Resurse: Accesul la servicii ││sociale de baza şi sisteme pentru managementul riscului şi creşterea numărului││de locuri de muncă la nivel local şi naţional ││ ││TTF Service Line: Servicii sociale de baza │├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│Strategia de parteneriat: Proiectul presupune o strânsa colaborare cu SGG-UIP ││şi ANR. Proiectul se bazează pe o strânsa colaborare între PNUD, SGG-UIP, ANR,││autorităţile locale din judeţele/oraşele selectate şi ONG-uri ale romilor ││recunoscute pentru rezultatele obţinute în programele de incluziune sociala. │├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│Titlul şi numărul proiectului: Urbanizarea şi dezvoltarea sociala a regiunilor││cu populaţie dominant minoritara. │├───────────────────────┬─────────────────┬─────────────────┬──────────────────┤│Rezultate naţionale │Rezultate anuale │Activităţi │Contribuţii ││scontate │ │ │ │├───────────────────────┼─────────────────┼─────────────────┼──────────────────┤│Rezultat 1 │Rezultat anual │Activitatea 1.1 │Echipa proiectului││ │pentru 2005: │ │şi personalul SGG-││ │ │ │UIP şi ANR ││Asigurarea monitoriză- │Organizarea acti-│Selectarea şi │ ││rii şi evaluării per- │vităţilor de mo- │contractarea │ ││evaluării permanente a │nitorizare şi │echipei proiectu │ ││proiectului şi întoc- │evaluare şi ela- │lui pentru acti- │ ││mirea rapoartelor de │borarea rapoarte-│vităţile de mo- │ ││monitorizare şi │lor aferente. │nitorizare. │ ││evaluare. │ │ │ │├───────────────────────┼─────────────────┼─────────────────┼──────────────────┤│Rezultat 2 │Rezultat anual │Activitatea 2.1 │Subcontracte ││ │pentru 2005: │ │ ││ │ │ │ ││Derularea unei companii│Organizarea a cel│Conferinţe de │ ││de informare şi con- │puţin 2 conferin-│presa, pregătirea│ ││ştientizare a opiniei │ţe de presa. │materialelor de │ ││publice la nivel naţi- │Elaborarea a cel │presa şi a bro- │ ││onal şi local şi reali-│puţin 1 broşura │surilor de pre- │ ││zarea unui studiu pri- │de prezentare a │zentare a pro- │ ││vind nevoile şi pers- │proiectului. │iectului. │ ││pectivele romilor în ce│ │ │ ││priveşte ocuparea for- │Rezultat anual │Activitatea 2.2 │ ││ţei de muncă │pentru 2005: │ │ ││ │ │Culegerea de date│ ││ │Organizarea unei │despre nevoile şi│ ││ │conferinţe de │perspectivele │ ││ │presa finala │romilor în ce │ ││ │ │priveste ocuparea│ ││ │Rezultat anual │forţei de muncă │ ││ │pentru 2005: │ │ ││ │ │ │ ││ │Lansarea unui │ │ ││ │studiu privind │ │ ││ │nevoile şi pers- │ │ ││ │pectivele romilor│ │ ││ │în ce priveşte │ │ ││ │ocuparea forţei │ │ ││ │de muncă. │ │ │├───────────────────────┼─────────────────┼─────────────────┼──────────────────┤│Rezultat 3 │Rezultat anual │Activitatea 3.1 │Subcontracte ││ │pentru 2005: │ │ ││ │ │ │ ││Realizarea de activi- │Numărul de romi │Selectarea pro- │ ││tăţi generatoare de │care au benefici-│iectelor │ ││venit │at de formare şi │ │ ││ │care au fost an- │Activitatea 3.2 │ ││ │gajaţi │ │ ││ │ │Asigurarea moni- │ ││ │ │torizării perma- │ ││ │ │nente a lucrărilor │├───────────────────────┼─────────────────┼─────────────────┼──────────────────┤│Rezultat 4 │Rezultat anual │Activitatea 4.1 │Subcontracte ││ │pentru 2005: │ │ ││ │ │ │ ││Reabilitarea de locu- │Numărul de metri │Lansarea licita- │ ││inţe sociale şi a în- │de reţea de ali- │ţiei, selectarea │ ││frastructurii mici în │mentare cu apa │şi contractarea │ ││zonele cu populaţie │construiţi. │firmelor de con- │ ││majoritara de romi. │ │strucţii. │ ││ │Numărul de metri │ │ ││ │patraţi de dru- │Activitatea 4.2 │ ││ │muri construite. │ │ ││ │ │Selectarea prin │ ││ │Numărul de metri │concurs şi con- │ ││ │de reţea de ca- │tractarea unor │ ││ │nalizare constru-│supervizori în- │ ││ │iţi. │dependenţi în do-│ ││ │ │meniul lucrări- │ ││ │Numărul de locu- │lor de construc- │ ││ │inţe sociale │ţii. │ ││ │reabilitate. │ │ ││ │ │Activitatea 4.3 │ ││ │ │ │ ││ │ │Asigurarea moni- │ ││ │ │torizării perma- │ ││ │ │nente a lucrări- │ ││ │ │lor de construc- │ ││ │ │ţii şi a crearii │ ││ │ │de locuri de │ ││ │ │muncă temporare. │ ││ │ │ │ │└───────────────────────┴─────────────────┴─────────────────┴──────────────────┘APROBĂRITara: RomâniaCadrul de asistenţa pentru dezvoltare acordat României de ONURezultate/Indicatori: Intensificarea creşterii economice naţionale şi reducerea sărăciei în rândul grupurilor vulnerabile, prin acţiuni susţinute de incluziune sociala şi întărire a capacităţii instituţionale, până în anul 2009.Efecte aşteptate/Indicatori: Reducerea sărăciei şi sprijinirea afirmării economice în rândul grupurilor vulnerabile – romi, în special femei din mediul rural, tineri, inclusiv cei post-instituţionalizati – prin crearea unor locuri de muncă şi realizarea unor intervenţii specifice care să protejeze şi sa încurajeze incluziunea sociala. (PNUD)Rezultate aşteptate/Indicatori:● Crearea locurilor de muncă pentru grupurile dezavantajate prin intermediul lucrărilor publice, precum şi prin metode de instruire şi consiliere profesionala;● Reabilitare de mica infrastructura● Reabilitare locuinţelor● Achiziţie de terenuri agricole şi cultivarea lor.Partenerul de implementare: Secretariatul general al Guvernului (SGG)Agenţia Naţionala pentru Romi (ANR)Parteneri: Consilii locale┌──────────────────────────────────────┐ ┌─────────────────────────────────────┐│Perioada programului: 2005 │ │ Buget………… 1.810.000 RON ││Rolul programului: Creşterea economica│ │ Contribuţia la managementul 5% ││şi reducere saraciei │ │ general al proiectului (GMS) ││Titlul Proiectului: Activităţi de │ │ ││implementare şi monitorizare a │ │ ││Strategiei pentru îmbunătăţirea │ │ Buget total ││situaţiei romilor – Programul │ │ Resurse alocate: …………. ││guvernamental "Parteneriat pentru │ │ ● Guvernul României (SGG) ││sprijinul romilor-2005" │ │ 1.810.000 RON ││ │ │ ● Regular (PNUD) 60.000 USD ││Proiect nr: │ │ USD ││Durata proiectului: │ │ ● Alţii: ││Managementul proiectului: Execuţie │ │ o Donatori……… ││naţionala │ │ ││Intâlnirea Comitetului de aprobare; │ │ o Donatori……… ││ │ │ ● Contribuţiile în natură…A.N.R. ││ │ │ Buget neacoperit: ……. │└──────────────────────────────────────┘ └─────────────────────────────────────┘Aprobat de (Guvern): D-nul Mihai Alexandru Voicu, ministrul delegatpentru coordonarea Secretariatului General alGuvernuluiD-na Maria Ionescu, Preşedinţe al AgentieiNaţionale pentru RomiAprobat de (Parteneri)Aprobat de (PNUD): D-na Soknan Han Jung, Reprezentant RezidentNOTĂ(CTCE)Semnaturile şi stampilele se găsesc în Monitorul Oficial al României, Partea I, Nr. 878 din 30.09.2005, la pagina 32.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x