HOTĂRÂRE nr. 1.049 din 2 octombrie 2021

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 15/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 971 din 12 octombrie 2021
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 500 11/07/2002 ART. 42
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 108
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 108
ANEXA 1REFERIRE LALEGE (R) 95 14/04/2006
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 500 11/07/2002 ART. 42
 Nu exista acte care fac referire la acest act





În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. + 
Articolul 1Se aprobă Nota de fundamentare privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiții „Achiziție avioane mediu-curier“, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. + 
Articolul 2Finanțarea proiectului de investiții prevăzut la art. 1 se realizează din fonduri externe nerambursabile și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Afacerilor Interne, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii. + 
Articolul 3Ministerul Afacerilor Interne, prin Inspectoratul General de Aviație, răspunde de modul de implementare a proiectului de investiții prevăzut la art. 1, potrivit prevederilor prezentei hotărâri.

PRIM-MINISTRU
FLORIN-VASILE CÎȚU
Contrasemnează:
Ministrul afacerilor interne,
Lucian Nicolae Bode
Ministrul finanțelor,
Dan Vîlceanu
București, 2 octombrie 2021.Nr. 1.049. + 
ANEXĂ
NOTA DE FUNDAMENTARE
privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor
aferente proiectului de investiții „Achiziție avioane mediu-curier“
Inspectoratul General de Aviație (I.G.Av.) este unitatea centrală de aviație a Ministerului Afacerilor Interne (M.A.I.), cu personalitate juridică și competență teritorială generală, aflată în coordonarea secretarului de stat, șef al Departamentului pentru Situații de Urgență, care asigură executarea misiunilor operative sau cu caracter umanitar, independent, în cooperare cu structurile ministerului și/sau cu alte instituții ale statului, conform competențelor legale, precum și pregătirea personalului propriu.Prin Detașamentul Aeromedical, I.G.Av. este componentă importantă a Sistemului național de asistență medicală de urgență și de prim ajutor calificat, așa cum este definit în Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și operator aerian medical pentru Ministerul Sănătății, desfășurându-și activitatea în cooperare cu unitățile de primiri urgențe – Serviciul Mobil de Urgență, Reanimare și Descarcerare (UPU – SMURD) și Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (I.G.S.U.).În acest context se realizează, independent sau în cooperare, misiuni privind:– cercetarea, supravegherea și observarea aeriană a zonelor de interes (frontiera de stat – terestră, fluvială și maritimă, zone afectate de dezastre, trafic rutier etc.);– coordonarea din aer a acțiunilor structurilor M.A.I. pe timpul îndeplinirii misiunilor specifice;– căutarea și salvarea persoanelor aflate în dificultate în zone greu accesibile (zone montane, maritime etc.);– stingerea incendiilor de suprafață cu ajutorul instalațiilor speciale;– transporturi umanitare (de persoane sau bunuri de necesitate) și transporturi aeriene speciale;– însoțirea coloanelor oficiale și transporturi speciale.Gradul sporit de complexitate a misiunilor executate de către structurile de aviație ale M.A.I. este conferit de faptul că acestea sunt orientate, în principal, pentru asigurarea mobilității aeriene a forțelor de ordine și siguranță publică, a Serviciului Mobil de Urgență, Reanimare și Descarcerare (SMURD), precum și pentru executarea atât a transporturilor speciale/umanitare, cât și a intervențiilor în situații de urgență, în sprijinul comunităților locale sau al altor instituții publice.Din punct de vedere operațional, I.G.Av. realizează managementul integrat al unităților speciale de aviație subordonate și al Detașamentului Aeromedical. În prezent structura de aviație a Ministerului Afacerilor Interne dispune de două avioane: – avionul Piper PA-42 Cheyenne III, fabricat în anul 1981, care a intrat în dotarea I.G.Av. în anul 2013; – avionul Cessna 560 Citation V, fabricat în anul 1992, care a intrat în dotarea I.G.Av. în anul 2015. Din cauză că au o vechime considerabilă, aeronavele au generat permanent costuri cu reparațiile și perioade lungi de indisponibilitate, din momentul intrării lor în dotarea I.G.Av. Asemenea tuturor țărilor lumii, România se confruntă cu provocări din ce în ce mai complexe și mai numeroase în domeniul situațiilor de urgență. Capacitatea de intervenție și de răspuns în aceste situații este în continuă dezvoltare în ultimii ani, direcția promovată fiind una de prevenire și de combatere a efectelor.Transportul medical cu avionul presupune următoarele tipuri de misiuni:a)transportul cazurilor critice internate în unități sanitare care nu pot asigura investigarea și/sau asistența medicală corespunzătoare, fiind necesar transferul pacientului către o unitate sanitară specializată;b)transferul nou-născuților aflați în stare critică, care necesită asistență medicală calificată pe durata transferului și necesită incubator și echipamente speciale de monitorizare și eventual ventilație;c)transportul personalului specializat pentru transplant;d)transportul organelor prelevate în vederea transplantului;e)alte misiuni de natură medicală, fie cu caracter umanitar, fie cu implicații directe în domeniul siguranței publice și/sau al siguranței naționale, solicitate de Ministerul Sănătății sau ordonate de Ministerul Afacerilor Interne și care nu pot fi efectuate în timp util și/sau în siguranță cu alte mijloace.De la intrarea lor în serviciu, cele două avioane au înregistrat o medie de 187 ore de zbor/an pentru aeronava Piper PA-42 și 78 ore de zbor/an pentru aeronava Cessna C-560. Acest lucru s-a întâmplat în condițiile în care disponibilitatea celor două aeronave a fost, în medie, sub 50% în această perioadă.De asemenea, analizând numărul total al orelor de zbor din ultimii ani, se observă o mare diferență între numărul misiunilor efectuate de cele două categorii de aeronave, respectiv elicoptere și avioane. Acest lucru este cauzat de diferența numărului de aeronave/tip, a faptului că intervențiile primare nu se efectuează cu avionul, dar și din cauza perioadelor lungi de indisponibilitate a avioanelor. Executarea misiunilor de transport medical cu elicopterul pe distanțe medii implică perioade mult mai lungi decât în cazul avioanelor, timp ce poate curge în defavoarea celor ce au nevoie urgentă de el. De asemenea, când acest tip de activitate este realizată cu elicopterul, ea se rezumă, în general, la granițele României, limitând opțiunile pacienților cu afecțiuni ce necesită tratamente care nu sunt disponibile în țară, sau în cazul unor situații în care numărul victimelor depășește capacitatea unităților spitalicești din România și este necesar transportul în alte unități de pe teritoriul european, în baza acordurilor și a reglementărilor UE.Perioadele lungi de indisponibilitate ale avioanelor sunt cauzate de un program de mentenanță dificil, care nu permite efectuarea reparațiilor la timp, de faptul că sunt două aeronave diferite din punct de vedere tehnic. Totodată, perioadele de efectuare ale lucrărilor sunt lungi din cauza complexității acestora, iar numărul de aeronave existente nu este suficient pentru a acoperi perioadele de indisponibilitate.Această situație duce la imposibilitatea efectuării tuturor misiunilor solicitate de către personalul medical. Până în prezent, factorii care au determinat imposibilitatea combaterii acestei situații au fost lipsa fondurilor pentru a investi în dezvoltarea componentei de intervenție aeriană pe distanțe medii și lungi, precum și lipsa unui sistem de mentenanță eficient și performant care să asigure reparații într-un timp cât mai scurt.De asemenea, conform Tabelei de înzestrare a Inspectoratului General de Aviație, cele două aeronave existente în dotare reprezintă 67% din necesar. Totuși, conform Proiectului Strategiei de consolidare și dezvoltare a Inspectoratului General de Aviație al M.A.I. pentru perioada 2021-2030, pentru misiunile specifice I.G.Av. a reieșit un necesar de 8 avioane. Astfel, raportându-ne la perioada ce urmează, gradul actual de încadrare cu mijloace tehnice pentru transport pe distanțe medii și lungi se situează la doar 25% din necesar.Finanțarea proiectului de investiții „Achiziție avioane mediu-curier“ se realizează din fonduri externe nerambursabile și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Afacerilor Interne, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii. Contribuția financiară UE reprezintă 85% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile, iar contribuția României reprezintă 15% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile.Conform art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, documentațiile tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiții noi, documentațiile de avizare a lucrărilor de intervenții, respectiv notele de fundamentare privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente celorlalte categorii de investiții incluse la poziția C «Alte cheltuieli de investiții» care se finanțează, potrivit legii, din fonduri publice, se aprobă de către Guvern, pentru valori mai mari de 40 milioane lei.Potrivit Contractului de finanțare nerambursabilă nr. 616 din 22.07.2021, proiectul de investiții intră sub incidența prevederilor art. 42 din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, întrucât valoarea estimată a acestora cu TVA este în sumă de 147.681 mii lei. Valoarea totală a contractului de finanțare este în sumă de 148.039 mii lei, din care valoarea estimată a achiziției de avioane mediu-curier este în sumă de 147.681 mii lei, iar diferența de 358 mii lei reprezintă: plata drepturilor salariale; costuri administrative aferente implementării proiectului – stații de lucru, birotică, consumabile; materiale de vizibilitate pentru promovarea proiectului; conferințe de închidere și deschidere ale proiectului și servicii de auditare financiară.Achiziția a două avioane mediu-curier pentru transport pacienți va crește gradul de disponibilitate al aeronavelor, acest fapt ducând la creșterea capacității operaționale. De asemenea, o disponibilitate mai mare a aeronavelor are implicații și asupra nivelului de pregătire al personalului, deoarece piloții și tehnicii pot executa orele de instruire necesare pentru menținerea și obținerea de noi calificări.Necesitatea dezvoltării capacității aeriene de răspuns în situații de urgență are la bază nevoia identificată prin prisma cererilor de transport aerian ce parcurg un trend ascendent, precum și numărul în creștere al misiunilor cu caracter umanitar la care sunt solicitate aeronave ale I.G.Av. De asemenea, din prisma resurselor tehnice limitate, precum și din cauza vechimii aeronavelor, gradul de disponibilitate scăzut al avioanelor a determinat imposibilitatea unui răspuns pozitiv în cazul cererilor pentru anumite tipuri de misiuni.
CARACTERISTICI PRINCIPALE ȘI INDICATORII TEHNICO-ECONOMICI
ai proiectului de investiții „Achiziție avioane mediu-curier“
Titular: Ministerul Afacerilor InterneBeneficiar: Inspectoratul General de Aviație al Ministerului Afacerilor InterneAmplasament: municipiul BucureștiIndicatori tehnico-economici

Valoarea totală a investiției (inclusiv TVA) (în prețuri valabile în luna mai 2021; 1 euro = 4,9227 lei) mii lei 147.681
Eșalonarea investiției    
Anul I mii lei 44.304
Anul II mii lei 103.377
Capacități:    
Avion mediu-curier buc. 2
Durata de realizare a investiției luni 24

Finanțarea proiectului de investiții se realizează din fonduri externe nerambursabile și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Afacerilor Interne, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x