În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, și al art. 27 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Președintelui României, cu modificările și completările ulterioare,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. +
Articolul 1(1)Pentru coordonarea și urmărirea îndeplinirii sarcinilor prevăzute de legislația în vigoare privind alegerea Președintelui României care revin ministerelor și celorlalte organe de specialitate ale administrației publice centrale, precum și instituțiilor prefectului, se constituie Comisia tehnică centrală, în componența prevăzută în anexa nr. 1.(2)La ședințele Comisiei tehnice centrale pot participa, în calitate de invitați, reprezentanți ai partidelor politice parlamentare, ai Clubului Român de Presă, ai altor instituții ale administrației publice centrale interesate și ai organizațiilor neguvernamentale. +
Articolul 2(1)Până cel mai târziu cu 25 de zile înainte de data alegerilor, prefecții și președinții tribunalelor întocmesc listele cuprinzând persoanele care pot fi desemnate, potrivit legii, președinți ai birourilor electorale ale secțiilor de votare și locțiitori ai acestora.(2)În termen de cel mult două zile de la întocmirea lor, prefecții centralizează listele prevăzute la alin. (1) și le transmit spre avizare, prin poștă electronică, Autorității Electorale Permanente, în formatul solicitat de aceasta.(3)Avizul Autorității Electorale Permanente se comunică prefecților și președinților tribunalelor până cel mai târziu cu 5 zile înaintea desemnării președinților birourilor electorale ale secțiilor de votare și a locțiitorilor acestora. +
Articolul 3(1)Ministerul Administrației și Internelor și autoritățile administrației publice locale dispun măsuri pentru menținerea și asigurarea ordinii și liniștii publice în localitățile țării, pe întreaga perioadă electorală și, în mod deosebit, în ziua votării, precum și în zilele care premerg și succedă acestei zile.(2)Ministerul Administrației și Internelor și autoritățile administrației publice locale asigură paza secțiilor de votare și a dosarelor întocmite de birourile electorale, pe timpul transportului acestora la birourile electorale, respectiv la Biroul Electoral Central, precum și paza pe timpul tipăririi, transportului și depozitării buletinelor de vot și a celorlalte materiale necesare votării. +
Articolul 4(1)Ministerul Administrației și Internelor, prin Centrul Național de Administrare a Bazelor de Date privind Evidența Persoanelor, asigură tipărirea listelor electorale permanente, în două exemplare, și a copiilor de pe listele electorale permanente, în 3 exemplare. În situația organizării unui al doilea tur de scrutin, Centrul Național de Administrare a Bazelor de Date privind Evidența Persoanelor asigură tipărirea copiilor de pe listele electorale permanente, care vor fi identice cu cele folosite la primul tur de scrutin, într-un singur exemplar.(2)Materialele consumabile necesare tipăririi listelor electorale permanente și a copiilor de pe listele electorale permanente se asigură de către instituțiile prefectului. +
Articolul 5(1)Institutul Național de Statistică asigură numărul necesar de statisticieni, informaticieni și personal tehnic auxiliar, dotarea necesară cu echipamente și tehnică de calcul, precum și sistemul informațional utilizat în monitorizarea și desfășurarea operațiunilor tehnice de constatare a rezultatelor alegerilor.(2)Institutul Național de Statistică asigură instruirea personalului implicat în efectuarea operațiunilor tehnice pentru stabilirea rezultatelor alegerilor. +
Articolul 6Ministerul Educației, Cercetării și Inovării, Ministerul Culturii, Cultelor și Patrimoniului Național, Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii și Ministerul Apărării Naționale dispun măsurile necesare pentru a pune la dispoziția autorităților administrației publice locale spații corespunzătoare în unitățile din subordine, în vederea organizării de secții de votare, precum și pentru sprijinirea cu personal a operațiunilor tehnice la secțiile de votare. +
Articolul 7Ministerul Sănătății ia măsurile necesare pentru asigurarea asistenței medicale la secțiile de votare. +
Articolul 8(1)Ministerul Afacerilor Externe face propuneri Autorității Electorale Permanente pentru acreditarea observatorilor străini, precum și a delegaților externi ai mass-mediei.(2)Ministerul Afacerilor Externe va lua măsurile necesare pentru organizarea și dotarea secțiilor de votare din străinătate, precum și pentru funcționarea biroului electoral pentru secțiile de votare din străinătate.(3)Ministerul Afacerilor Externe va depune, în limita competențelor sale, diligențele necesare, inclusiv prin efectuarea de demersuri pe lângă autoritățile locale competente, pentru asigurarea pazei secțiilor de votare din străinătate și a materialelor și documentelor necesare votării, cu luarea în considerare a condițiilor specifice din statul de reședință.(4)Materialele consumabile necesare tipăririi tabelelor electorale utilizate în secțiile de votare din străinătate se asigură de către Ministerul Afacerilor Externe. +
Articolul 9(1)În termen de 3 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se constituie comisiile tehnice județene și Comisia Tehnică a Municipiului București, în componența prevăzută în anexa nr. 2, cu atribuții în coordonarea și urmărirea îndeplinirii sarcinilor ce revin autorităților administrației publice locale și serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor și ale celorlalte organe de specialitate ale administrației publice centrale, prevăzute în legislația în vigoare, în domeniul alegerii Președintelui României.(2)La ședințele comisiilor tehnice județene și ale Comisiei Tehnice a Municipiului București pot participa, în calitate de invitați, reprezentanți ai partidelor politice parlamentare, ai Clubului Român de Presă, precum și ai organizațiilor neguvernamentale.(3)Pentru urmărirea și soluționarea operativă a problemelor curente din județe, respectiv din municipiul București, pe lângă comisia tehnică se constituie un grup tehnic de lucru, condus de un subprefect, format din specialiști desemnați de conducătorii serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor și ale celorlalte organe de specialitate ale administrației publice centrale, organizate la nivelul județului, respectiv al municipiului București. Din grupul tehnic de lucru vor face parte și 2-3 specialiști din aparatul de specialitate al consiliilor județene, respectiv al Consiliului General al Municipiului București.(4)În perioada în care își desfășoară activitatea în cadrul grupului tehnic de lucru, membrii acestuia sunt degrevați de sarcinile de serviciu.(5)Condițiile materiale necesare funcționării grupului tehnic de lucru se asigură prin grija prefectului. Salariile și celelalte drepturi bănești cuvenite personalului care își desfășoară activitatea în grupul tehnic de lucru se achită de către unitățile de la care aceștia provin. +
Articolul 10(1)Ministerul Administrației și Internelor, cu sprijinul Autorității Electorale Permanente, organizează, în termen de cel mult 5 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, instruirea prefecților și a subprefecților cu privire la organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Președintele României din anul 2009.(2)Prefecții, cu sprijinul filialelor Autorității Electorale Permanente, organizează în cel mai scurt timp instruirea primarilor și a secretarilor comunelor, orașelor și municipiilor cu privire la sarcinile ce le revin în vederea organizării și desfășurării în bune condiții a alegerii Președintelui României.(3)Prefecții stabilesc un grafic de distribuire a buletinelor de vot primite de la Ministerul Administrației și Internelor, precum și a celorlalte materiale necesare desfășurării procesului electoral, în funcție de asigurarea condițiilor de păstrare în siguranță a acestora, cu respectarea prevederilor legale.(4)Prin grija prefecților și cu sprijinul primarilor se asigură instalarea, la intrarea în secțiile de votare speciale, de camere web sau alte mijloace de înregistrare video, conectate la calculatoare cu suficientă capacitate de stocare pentru 14 ore de imagine video, care vor înregistra video cetățenii ce își exercită dreptul de vot în aceste secții. Fișierul cuprinzând înregistrarea video va fi salvat pe un suport optic, CD sau DVD, și va fi înaintat către biroul electoral județean, respectiv al sectorului municipiului București într-un plic sigilat, pe care se aplică ștampila de control a secției de votare și semnătura președintelui biroului electoral al secției de votare, împreună cu dosarul cuprinzând tabelele electorale utilizate și declarațiile pe propria răspundere ale alegătorilor. Birourile electorale județene, respectiv ale sectoarelor municipiului București transmit plicurile sigilate conținând înregistrările video, împreună cu dosarele de la secțiile de votare cuprinzând listele și tabelele electorale utilizate, precum și declarațiile pe propria răspundere ale alegătorilor Biroului Electoral Central, care le predă Autorității Electorale Permanente în vederea depozitării într-un singur spațiu, asigurat de către Secretariatul General al Guvernului.(la 06-11-2009,
Alineatul (4) din Articolul 10 a fost modificat de Punctul 1, Articolul UNIC din HOTĂRÂREA nr. 1.308 din 4 noiembrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 758 din 06 noiembrie 2009
)
(4^1)Pentru asigurarea suportului tehnic, a operării mijloacelor de înregistrare video și a computerelor, birourile electorale ale secțiilor de votare speciale au la dispoziție personal calificat, asigurat de către prefecți, cu sprijinul primarilor, care face parte din personalul tehnic auxiliar al birourilor electorale județene sau al birourilor electorale ale sectoarelor municipiului București.(la 06-11-2009,
Articolul 10 a fost completat de Punctul 2, Articolul UNIC din HOTĂRÂREA nr. 1.308 din 4 noiembrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 758 din 06 noiembrie 2009
)
(5)În situația în care prefectul se află în imposibilitatea de a-și exercită atribuțiile, precum și în cazurile în care această funcție este vacantă, unul dintre subprefecți asigură îndeplinirea sarcinilor ce îi revin prefectului, potrivit legii, în vederea organizării și desfășurării corespunzătoare a alegerii Președintelui României.(6)În perioada electorală, Ministerul Administrației și Internelor și Autoritatea Electorală Permanentă acordă sprijin de specialitate prefecților și primarilor, în vederea realizării la termen și în condiții corespunzătoare a sarcinilor ce le revin în organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Președintele României din anul 2009. +
Articolul 11(1)Sediul Biroului Electoral Central se asigură de către Secretariatul General al Guvernului prin Ministerul Culturii, Cultelor și Patrimoniului Național, cel al biroului electoral pentru secțiile de votare din străinătate, de către Ministerul Afacerilor Externe, sediile birourilor electorale județene se asigură de către prefecți și de președinții consiliilor județene, iar cele ale birourilor electorale de sector, precum și ale birourilor electorale ale secțiilor de votare, de către primari, împreună cu prefecții.(2)Dotarea tehnică și materială a Biroului Electoral Central se asigură de Ministerul Administrației și Internelor, dotarea tehnică și materială a biroului electoral pentru secțiile de votare din străinătate se asigură de Ministerul Afacerilor Externe, iar dotarea tehnică și materială a birourilor electorale județene se asigură de prefecți împreună cu președinții consiliilor județene. Dotarea tehnică și materială a birourilor electorale ale sectoarelor municipiului București se asigură de prefectul municipiului București împreună cu primarii sectoarelor municipiului București.(3)Autoritatea Electorală Permanentă, împreună cu Ministerul Administrației și Internelor, asigură aparatul tehnic auxiliar necesar funcționării Biroului Electoral Central. Aparatul tehnic auxiliar necesar funcționării biroului electoral pentru secțiile de votare din străinătate se asigură de Ministerul Afacerilor Externe, împreună cu Autoritatea Electorală Permanentă.(4)Serviciul de Telecomunicații Speciale asigură serviciile și echipamentele de comunicații speciale, închirierea de la operatorii publici a elementelor de infrastructură pentru servicii de comunicații, pentru crearea de aplicații specifice și funcționarea sistemului de colectare a datelor privind participarea la vot, necesare Biroului Electoral Central, birourilor electorale județene sau ale sectoarelor municipiului București și biroului electoral pentru secțiile de votare din străinătate.(5)Prefecții, președinții consiliilor județene și primarii asigură condițiile corespunzătoare pentru funcționarea birourilor electorale județene sau ale sectoarelor municipiului București. +
Articolul 12(1)Autoritatea Electorală Permanentă sprijină instruirea și informarea membrilor birourilor electorale și a celorlalți participanți la procesul electoral.(2)Autoritatea Electorală Permanentă elaborează materiale pentru instruirea și informarea membrilor birourilor electorale și a celorlalți participanți la procesul electoral.(3)Autoritatea Electorală Permanentă stabilește organizațiile neguvernamentale și instituțiile mass-media care îndeplinesc condițiile legale pentru desemnarea de observatori interni, respectiv reprezentanți interni ai mass-mediei la alegerile pentru Președintele României. La propunerea Ministerului Afacerilor Externe, acreditează observatorii externi și reprezentanții externi ai mass-mediei.(4)În termen de 5 zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri, Autoritatea Electorală Permanentă stabilește procedura de eliberare a adeverințelor prin care se atestă îndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 19^8 alin. (7) și (8) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Președintelui României, cu modificările și completările ulterioare, și procedura de acreditare a observatorilor externi și a reprezentanților externi ai mass-mediei.(5)Autoritatea Electorală Permanentă își desemnează reprezentanții în birourile electorale și sprijină activitatea acestora cu personal tehnic auxiliar, potrivit legii și în limita personalului disponibil.(6)În termen de 6 luni de la primire, Autoritatea Electorală Permanentă verifică copiile de pe listele electorale permanente și tabelele utilizate în cadrul secțiilor de votare la alegerile pentru Președintele României, în vederea descoperirii cazurilor în care o persoană a votat fără a avea drept de vot sau a votat de mai multe ori la același tur de scrutin. În situația în care Autoritatea Electorală Permanentă descoperă indicii privind săvârșirea infracțiunilor prevăzute de art. 26^5 alin. (1) lit. a) și b) din Legea nr. 370/2004, cu modificările și completările ulterioare, sesizează organele de urmărire penală competente.(7)La expirarea termenului prevăzut la alin. (6) pentru verificarea copiilor de pe listele electorale permanente și a tabelelor utilizate în cadrul secțiilor de votare, Autoritatea Electorală Permanentă asigură arhivarea lor electronică, precum și a declarațiilor pe propria răspundere prevăzute de art. 19^5 alin. (4) și (5) din Legea nr. 370/2004, cu modificările și completările ulterioare, de către un furnizor de servicii de arhivare electronică, conform Legii nr. 135/2007 privind arhivarea documentelor în formă electronică. +
Articolul 13(1)Regia Autonomă "Monitorul Oficial" realizează imprimarea buletinelor de vot, a modelelor tabelelor prevăzute la art. 7 din Legea nr. 370/2004, cu modificările și completările ulterioare, precum și a celorlalte imprimate și materiale necesare desfășurării procesului electoral, până cel mai târziu cu 10 zile înainte de data alegerilor.(2)Regia Autonomă "Monitorul Oficial" asigură editarea și tipărirea de broșuri cuprinzând variante actualizate ale reglementărilor legale privind alegerile prezidențiale, traducerea acestora în engleză, franceză și maghiară, precum și editarea și tipărirea altor materiale de informare realizate de Autoritatea Electorală Permanentă.(3)Regia Autonomă "Monetăria Statului" asigură confecționarea ștampilelor cu mențiunea "VOTAT". +
Articolul 14(1)Prefecții sprijină, potrivit legii, instanțele judecătorești, respectiv Curtea Constituțională, în topirea buletinelor de vot întrebuințate sau neîntrebuințate, a celor nule, a proceselor-verbale și a ștampilelor necesare votării, a celorlalte materiale utilizate în procesul electoral, precum și a listelor de susținători.(2)Prefecții pot pune la dispoziția instanțelor judecătorești, respectiv a Curții Constituționale, în limita posibilităților, spații pentru depozitarea materialelor prevăzute la alin. (1) până la topirea acestora.(3)Secretariatul General al Guvernului pune la dispoziția Autorității Electorale Permanente un spațiu pentru depozitarea copiilor de pe listele electorale permanente și a tabelelor utilizate la secțiile de votare, precum și a celorlalte materiale rezultate din procesul electoral care se păstrează în arhiva acesteia.(4)Autoritatea Electorală Permanentă asigură arhivarea electronică a documentelor primite de la Biroul Electoral Central de către un furnizor de servicii de arhivare electronică, conform Legii nr. 135/2007, apoi predă spre topire materialele și documentele primite de la Biroul Electoral Central operatorilor economici specializați. +
Articolul 15(1)Comisiile tehnice județene și a municipiului București vor informa săptămânal Comisia tehnică centrală în legătură cu stadiul pregătirii și organizării alegerilor pentru Președintele României din anul 2009.(2)Comisia tehnică centrală va informa săptămânal Guvernul în legătură cu stadiul îndeplinirii acțiunilor privind pregătirea și organizarea alegerilor pentru Președintele României din anul 2009. +
Articolul 16La solicitarea Autorității Electorale Permanente, autoritățile publice implicate în organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Președintele României comunică acesteia modalitatea de realizare a atribuțiilor în domeniul electoral, precum și abaterile și neajunsurile, inclusiv de ordin legislativ, constatate în organizarea și desfășurarea scrutinului. +
Articolul 17Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
ministrul administrației și internelor,
Dan Nica
Președintele Autorității Electorale Permanente,
Octavian Opriș
Secretarul general al Guvernului,
Daniela Nicoleta Andreescu
p. Ministrul afacerilor externe,
Bogdan Mazuru,
secretar de stat
Ministrul finanțelor publice,
Gheorghe Pogea
Ministrul muncii, familiei și protecției sociale,
Marian Sârbu
Ministrul educației, cercetării și inovării,
Ecaterina Andronescu
Ministrul culturii, cultelor și patrimoniului național,
Theodor Paleologu
Ministrul sănătății,
Ion Bazac
Ministrul justiției și libertăților cetățenești,
Cătălin Marian PredoiuBucurești, 23 septembrie 2009.Nr. 1.045. +
Anexa nr. 1COMPONENȚAComisiei tehnice centralePreședinte:Viceprim-ministru, ministrul administrației și internelorMembri:– secretarul de stat pentru relația cu instituțiile prefectului din Ministerul Administrației și Internelor; … – secretarul de stat șef al Departamentului ordine și siguranță publică din Ministerul Administrației și Internelor; … – secretarul de stat pentru comunitățile locale din Ministerul Administrației și Internelor.a)Reprezentanți, la nivel de secretar de stat sau secretar general, ai:– Ministerului Finanțelor Publice; … – Secretariatul General al Guvernului; … – Ministerului Muncii, Familiei și Protecției Sociale; … – Ministerului Afacerilor Externe; … – Ministerului Apărării Naționale; … – Ministerului Justiției și Libertăților Cetățenești; … – Ministerului Educației, Cercetării și Inovării; … – Ministerului Culturii, Cultelor și Patrimoniului Național; … – Ministerului Sănătății; … – Ministerului Transporturilor și Infrastructurii; … – Autorității Electorale Permanente; … – Institutului Național de Statistică; … – Administrației Naționale a Rezervelor de Stat. … … b)Reprezentanți ai:– Serviciului de Telecomunicații Speciale; … – Agenției Naționale de Presă AGERPRES; … – Societății Comerciale "Electrica" – S.A.; … – Societății Române de Televiziune; … – Societății Române de Radiodifuziune. … … … NOTE:Lucrările de secretariat tehnic ale Comisiei tehnice centrale sunt asigurate de Ministerul Administrației și Internelor.Componența nominală a Comisiei tehnice centrale se stabilește prin ordin al viceprim-ministrului, ministrul administrației și internelor, pe baza propunerilor formulate de conducătorii ministerelor și ai celorlalte instituții/societăți menționate. +
Anexa nr. 2COMPONENȚAcomisiei tehnice județene sau a municipiului București– prefectul județului, respectiv al municipiului București … – un subprefect … – secretarul județului, respectiv secretarul general al municipiului București … – directorul direcției regionale/județene de statistică … – directorul coordonator al direcției generale a finanțelor publice a județului, respectiv a municipiului București … – inspectorul-șef al inspectoratului județean de poliție, respectiv directorul general al Direcției Generale de Poliție a Municipiului București … – șeful biroului județean sau al serviciului municipiului București de administrare a bazelor de date privind evidența persoanelor … – șeful serviciului public comunitar județean de evidența persoanelor … – inspectorul-șef al inspectoratului de jandarmi județean, respectiv directorul general al Direcției Generale de Jandarmi a Municipiului București … – inspectorul general al inspectoratului școlar județean, respectiv al municipiului București … – directorul autorității de sănătate publică a județului, respectiv al Direcției de Sănătate Publică a Municipiului București … – reprezentantul teritorial al Autorității Electorale Permanente … – reprezentantul teritorial al Societății Comerciale "Electrica" – S.A. … – corespondentul teritorial al Agenției Naționale de Presă AGERPRES … NOTE:Lucrările de secretariat tehnic ale comisiei tehnice județene sunt asigurate de personalul din cadrul instituției prefectului.Componența nominală a comisiei tehnice județene sau a municipiului București se stabilește de prefect, prin ordin.–––