HOTĂRÂRE nr. 1.033 din 21 august 2024

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 29/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 844 din 23 august 2024
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORD DE URGENTA 100 25/07/2024 ART. 10
ActulREFERIRE LALEGE (R) 21 01/03/1991
ActulREFERIRE LALEGE (R) 21 01/03/1991 ART. 13
ActulREFERIRE LALEGE (R) 21 01/03/1991 ART. 20
ActulREFERIRE LALEGE (R) 21 01/03/1991 ART. 22
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 108
ART. 2REFERIRE LALEGE 112 16/06/2010
ART. 2REFERIRE LALEGE (R) 21 01/03/1991 ART. 13
ART. 2REFERIRE LALEGE (R) 21 01/03/1991 ART. 34
ART. 3REFERIRE LAORD DE URGENTA 100 25/07/2024 ART. 12
ART. 3REFERIRE LALEGE 248 20/07/2005 ART. 35
ART. 3REFERIRE LALEGE (R) 21 01/03/1991 ART. 8
ART. 3REFERIRE LALEGE (R) 21 01/03/1991 ART. 23
ART. 6REFERIRE LAORD DE URGENTA 100 25/07/2024 ART. 10
ART. 6REFERIRE LALEGE (R) 21 01/03/1991 ART. 13
ART. 8REFERIRE LAORD DE URGENTA 100 25/07/2024 ART. 10
ART. 8REFERIRE LAORD DE URGENTA 100 25/07/2024 ART. 12
ART. 9REFERIRE LALEGE 65 20/04/2012
ART. 9REFERIRE LACOD PR CIVILĂ (R) 01/07/2010 ART. 1
ART. 9REFERIRE LALEGE 52 19/04/2000
ART. 9REFERIRE LAOG 66 24/08/1999
ART. 9REFERIRE LACONVENTIE 16 08/09/1976
ART. 9REFERIRE LACONVENTIE 05/10/1961
ART. 17REFERIRE LALEGE 112 16/06/2010
ART. 17REFERIRE LAOUG 5 05/02/2010 ART. 7
ART. 17REFERIRE LALEGE (R) 21 01/03/1991 ART. 13
ART. 17REFERIRE LALEGE (R) 21 01/03/1991 ART. 34
ANEXA 0REFERIRE LALEGE (R) 21 01/03/1991 ART. 13
ANEXA 0REFERIRE LALEGE (R) 21 01/03/1991 ART. 21
 Nu exista acte care fac referire la acest act





În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, al art. 13^2 alin. (9), art. 20 alin. (10) și al art. 22^1 alin. (10) din Legea cetățeniei române nr. 21/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și al art. X alin. (8) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 100/2024 privind modificarea și completarea Legii cetățeniei române nr. 21/1991, precum și pentru modificarea și completarea altor acte normative,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. + 
Articolul 1Prezenta hotărâre stabilește specificațiile tehnice privind prelevarea și stocarea electronică a datelor biometrice colectate potrivit dispozițiilor Legii cetățeniei române nr. 21/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare legea, măsurile necesare pentru asigurarea securității și confidențialității datelor biometrice prelevate, inclusiv pentru prevenirea accesului neautorizat, procedura de prelevare a impresiunilor digitale și cerințele privind calitatea și standardele tehnice pentru amprente și imaginea facială, forma și conținutul, specificațiile tehnice și elementele de siguranță ale cardului de cetățenie română, procedura de eliberare a cardului de cetățenie română, precum și declararea pierderii, furtului și deteriorării acestuia și modul de gestionare a datelor din aplicația informatică utilizată pentru colectarea datelor biometrice și datelor personale ale solicitanților în procesul de acordare la cerere a cetățeniei române, în vederea cooperării dintre Ministerul Afacerilor Interne și Autoritatea Națională pentru Cetățenie. + 
Articolul 2(1)Cardul de cetățenie română, denumit în continuare cardul de cetățenie, este documentul care face dovada cetățeniei române și care se eliberează de către Autoritatea Națională pentru Cetățenie și misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României în condițiile prevăzute de lege.(2)Forma și conținutul cardului de cetățenie sunt prevăzute în anexa nr. 1.
 + 
Articolul 3(1)La depunerea cererii de acordare sau redobândire a cetățeniei române solicitantului i se preiau impresiunile digitale și imaginea facială, în condițiile legii. (2)Dispozițiile alin. (1) sunt aplicabile în mod corespunzător:a)copilului care a împlinit vârsta de 14 ani la data depunerii cererii, pentru care părinții ori, după caz, părintele solicită acordarea sau redobândirea cetățeniei române;b)celor care au formulat cereri de acordare a cetățeniei întemeiate pe dispozițiile art. 8^2 din lege. (3)Datele biometrice prevăzute la alin. (1) sunt prelevate de către personalul desemnat din cadrul Autorității Naționale pentru Cetățenie și al misiunilor diplomatice și oficiilor consulare ale României.(4)Impresiunile digitale se preiau sub forma unei amprente plane a degetului arătător de la ambele mâini. În cazul în care calitatea impresiunilor digitale este necorespunzătoare și/sau degetele arătătoare prezintă răni, se preia amprenta plană, de bună calitate, a degetelor mijlocii, inelare sau mari ale solicitantului, după caz. (5)Sunt exceptați de la obligația de furnizare a impresiunilor digitale, în cazul acestora preluându-se doar imaginea facială:a)copiii minori pentru care se solicită acordarea sau redobândirea cetățeniei române, potrivit prevederilor legii, care nu se încadrează în situația prevăzută la alin. (2) lit. a);b)persoanele pentru care prelevarea impresiunilor digitale este fizic imposibilă.(6)Dispozițiile alin. (5) sunt aplicabile în mod corespunzător copiilor născuți după data depunerii cererii de acordare sau redobândire a cetățeniei române de către părinți sau, după caz, de către părinte, în cazul acestora imaginea facială urmând a se prelua cu ocazia depunerii jurământului de credință de către părinți sau, după caz, de către părinte.(7)La preluarea imaginii faciale persoana nu trebuie să aibă capul acoperit și ochii închiși, iar expresia feței acestuia trebuie să reprezinte o stare comună. Prin excepție, preluarea imaginii faciale se poate realiza cu capul acoperit, pentru motive religioase, cu condiția ca fața titularului, de la baza bărbiei și până la frunte, să fie vizibilă în mod clar și fără umbre de lumină. Ochelarii sunt acceptați în fotografii numai dacă lentilele nu sunt colorate, nu reflectă lumina, nu provoacă umbre și nu au porțiuni care să ascundă ochii. Rama ochelarilor nu trebuie să acopere nicio porțiune a ochilor. Fundalul utilizat pentru preluarea imaginii faciale trebuie să fie neutru, deschis la culoare, astfel încât fotografia preluată să reprezinte cât mai fidel trăsăturile și fizionomia celui în cauză. + 
Articolul 4(1)La depunerea jurământului de credință, personalul desemnat din cadrul Autorității Naționale pentru Cetățenie sau, după caz, al misiunii diplomatice sau oficiului consular al României procedează la preluarea imaginii faciale a persoanei care urmează să depună jurământul de credință, precum și a copiilor minori pentru care aceasta a solicitat acordarea sau redobândirea cetățeniei române, datele astfel colectate servind la personalizarea cardului de cetățenie.(2)Dispozițiile alin. (1) sunt aplicabile în mod corespunzător și în cazul minorului care a dobândit, potrivit legii, cetățenia română la cererea părinților cetățeni români sau, după caz, a părintelui cetățean român, cu ocazia eliberării certificatului provizoriu de cetățenie.
 + 
Articolul 5Impresiunile digitale colectate potrivit dispozițiilor art. 3 și imaginea facială prelevată potrivit dispozițiilor art. 4 se includ în mediul de stocare electronică al cardului de cetățenie.  + 
Articolul 6(1)În situația în care titularul și-a schimbat numele și/sau prenumele după aprobarea cererii de acordare sau redobândire a cetățeniei române, cardul de cetățenie va fi eliberat cu datele indicate în ordinul de aprobare a cererii sau, după caz, în hotărârea prevăzută la art. 13^1 alin. (1) din lege, iar titularul va prezenta ulterior autorităților române competente pentru eliberarea certificatului de naștere, a actului de identitate sau a pașaportului cardul de cetățenie însoțit de dovada schimbării numelui și/sau prenumelui.(2)În situația în care titularul și-a schimbat numele și/sau prenumele înainte de aprobarea cererii în condițiile prevăzute la alin. (1), se va proceda la rectificarea acestor date de către Autoritatea Națională pentru Cetățenie, iar cardul de cetățenie va fi eliberat cu datele actualizate. (3)Dispozițiile alin. (1) și (2) sunt aplicabile în mod corespunzător și copiilor minori incluși în cererea de acordare sau de redobândire a cetățeniei române formulată de părinți sau, după caz, de părintele solicitant. + 
Articolul 7(1)Cardul de cetățenie este produs de Compania Națională „Imprimeria Națională“ – S.A. (2)Personalizarea cardurilor de cetățenie se realizează de Centrul Național Unic de Personalizare a Pașapoartelor Electronice din cadrul Direcției Generale de Pașapoarte din subordinea Ministerului Afacerilor Interne.(3)Datele stocate în bazele de date de producție constituite și gestionate de Centrul Național Unic de Personalizare a Pașapoartelor Electronice în vederea personalizării cardurilor de cetățenie se șterg imediat, prin procedură automată și ireversibilă, după personalizarea cardului de cetățenie și transmiterea acestuia la autoritatea competentă să îl elibereze.  + 
Articolul 8(1)Pentru colectarea datelor biometrice și datelor personale ale solicitanților în procesul de acordare la cerere a cetățeniei române se utilizează platforma informatică prevăzută la art. X alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 100/2024 privind modificarea și completarea Legii cetățeniei române nr. 21/1991, precum și pentru modificarea și completarea altor acte normative, administrată din punct de vedere tehnic de către Ministerul Afacerilor Interne, prin Direcția Generală pentru Comunicații și Tehnologia Informației.(2)Autoritățile competente să preia cererile de acordare sau redobândire a cetățeniei române transmit datele personale, impresiunile digitale și imaginea facială colectate în procesul de acordare la cerere a cetățeniei române în platforma informatică prevăzută la alin. (1). (3)Specificațiile tehnice privind prelevarea și stocarea electronică a datelor biometrice, precum și măsurile necesare pentru asigurarea securității și confidențialității acestora în cadrul platformei informatice administrate din punct de vedere tehnic de către Ministerul Afacerilor Interne, prin Direcția Generală pentru Comunicații și Tehnologia Informației, sunt prevăzute în anexa nr. 2. (4)Modul de gestionare a datelor din aplicația informatică prevăzută la alin. (1), respectiv a datelor prevăzute la art. XII alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 100/2024, precum și modul de cooperare dintre Ministerul Afacerilor Interne prin structurile de specialitate, Autoritatea Națională pentru Cetățenie, Ministerul Afacerilor Externe și Compania Națională „Imprimeria Națională“ – S.A. se stabilesc prin protocol încheiat între aceste instituții.
 + 
Articolul 9(1)Cardul de cetățenie se ridică de la instituția unde titularul a depus jurământul de credință ori, în cazul minorului care a dobândit, potrivit legii, cetățenia română la cererea părinților cetățeni români sau, după caz, a părintelui cetățean român, de la cea care a eliberat certificatul provizoriu de cetățenie. (2)În sensul alin. (1), prin instituție se înțelege:a)Autoritatea Națională pentru Cetățenie;b)misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României.(3)Prin excepție de la dispozițiile alin. (1), la cererea titularului, a părintelui sau, după caz, a reprezentantului sau ocrotitorului legal al persoanei cu privire la care, prin hotărâre judecătorească, a fost instituită măsura de ocrotire a consilierii judiciare sau a tutelei speciale ori o altă măsură corespondentă care are drept efect restrângerea sau lipsirea de capacitatea de exercițiu, în situații justificate cu documente, cardul de cetățenie poate fi ridicat și de la o altă misiune diplomatică/oficiu consular al României ori de la Autoritatea Națională pentru Cetățenie; în acest caz, cererea se depune la instituția competentă potrivit dispozițiilor alin. (1), cu ocazia depunerii jurământului de credință sau, în cazul minorului care a dobândit, potrivit legii, cetățenia română la cererea părinților sau, după caz, a părintelui cetățean român, cu ocazia eliberării certificatului provizoriu de cetățenie.(4)Cardul de cetățenie se ridică de titular, părinte, reprezentantul sau ocrotitorul legal al persoanei cu privire la care, prin hotărâre judecătorească, a fost instituită măsura de ocrotire a consilierii judiciare sau a tutelei speciale ori o altă măsură corespondentă care are drept efect restrângerea sau lipsirea de capacitatea de exercițiu ori, după caz, de persoana împuternicită prin procură specială și autentică, după stabilirea identității persoanei solicitante. (5)La ridicarea cardului de cetățenie, persoana solicitantă are obligația să prezinte următoarele documente, în original:a)un document de identitate sau un document de călătorie valabil;b)certificatul de naștere al minorului, după caz;c)înscrisuri doveditoare ale calității de reprezentant sau ocrotitor legal, după caz;d)procura specială din partea titularului, a ambilor părinți ori, după caz, a părintelui cetățean român ori reprezentantului sau ocrotitorului legal, după caz, autentificată, în țară de notarul public, iar în străinătate de misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României ori de autoritățile străine competente; procurile speciale date la autoritățile străine competente trebuie să respecte condițiile prevăzute la alin. (6);e)alte documente necesare, după caz. (6)Procura specială și actele de stare civilă ale străinilor și ale cetățenilor statelor membre ale Uniunii Europene, Confederației Elvețiene și Spațiului Economic European emise de autoritățile străine, însoțite, după caz, de traducerea legalizată, trebuie să îndeplinească următoarele condiții:a)documentele eliberate de autoritățile statelor semnatare ale Convenției cu privire la suprimarea cerinței supralegalizării actelor oficiale străine, adoptată la Haga la 5 octombrie 1961, la care România a aderat prin Ordonanța Guvernului nr. 66/1999, aprobată prin Legea nr. 52/2000, cu modificările ulterioare, se apostilează;b)documentele eliberate de autoritățile statelor cu care România a încheiat tratate de asistență judiciară sunt scutite de supralegalizare, apostilare sau de orice altă formalitate, potrivit prevederilor cuprinse în tratatele respective;c)extrasele eliberate de autoritățile străine potrivit Convenției nr. 16 a Comisiei Internaționale de Stare Civilă referitoare la eliberarea extraselor multilingve ale actelor de stare civilă, semnată la Viena la 8 septembrie 1976, la care România a aderat prin Legea nr. 65/2012, sunt scutite de supralegalizare, apostilare sau de orice altă formalitate;d)documentele eliberate de statele membre ale Uniunii Europene care intră sub incidența Regulamentului (UE) 2016/1.191 al Parlamentului European și al Consiliului din 6 iulie 2016 privind promovarea liberei circulații a cetățenilor prin simplificarea cerințelor de prezentare a anumitor documente oficiale în Uniunea Europeană și de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1.024/2012 sunt scutite de supralegalizare, apostilare sau orice altă formalitate;e)documentele care nu se încadrează în categoriile prevăzute la lit. a)-d) se supralegalizează în condițiile prevăzute la art. 1.093 din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(7)Titularul are obligația de a păstra certificatul provizoriu de cetățenie până la eliberarea cardului de cetățenie română. La data ridicării cardului de cetățenie română, certificatul provizoriu de cetățenie se reține de personalul Autorității Naționale pentru Cetățenie sau, după caz, al misiunii diplomatice sau al oficiului consular al României.(8)La cererea titularului, părintelui sau, după caz, a reprezentantului sau ocrotitorului legal al persoanei cu privire la care, prin hotărâre judecătorească, a fost instituită măsura de ocrotire a consilierii judiciare sau a tutelei speciale ori o altă măsură corespondentă care are drept efect restrângerea sau lipsirea de capacitatea de exercițiu, prin excepție de la dispozițiile alin. (1), în străinătate, cardul de cetățenie poate fi expediat prin servicii de curierat la domiciliul sau la reședința titularului, cu suportarea de către acesta a contravalorii serviciului prestat; cererea se depune la misiunea diplomatică sau oficiul consular al României competent potrivit dispozițiilor alin. (1), cu ocazia depunerii jurământului de credință sau, în cazul minorului care a dobândit, potrivit legii, cetățenia română la cererea părinților sau, după caz, a părintelui cetățean român, cu ocazia eliberării certificatului provizoriu de cetățenie.(9)Cardurile de cetățenie emise și neridicate în termen de 1 an de la data emiterii, aflate la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României, se trimit Autorității Naționale pentru Cetățenie.  + 
Articolul 10(1)Pierderea sau deteriorarea cardului de cetățenie română se declară de îndată de către titular la Autoritatea Națională pentru Cetățenie sau, în cazul cetățenilor români cu domiciliul în străinătate, la cea mai apropiată misiune diplomatică sau oficiu consular al României. Declarația va conține în mod obligatoriu data și condițiile în care s-a produs evenimentul, precum și alte informații/documente care să ateste situația în cauză. (2)În cazul furtului cardului de cetățenie, titularul sesizează, de îndată, cea mai apropiată unitate de poliție din țară sau, după caz, de pe teritoriul statului în care s-a produs evenimentul, solicitând eliberarea unei adeverințe care să ateste declararea evenimentului respectiv, și informează de îndată Autoritatea Națională pentru Cetățenie sau, în cazul cetățenilor români cu domiciliul în străinătate, cea mai apropiată misiune diplomatică sau oficiu consular al României.(3)Obligația declarării pierderii sau deteriorării cardului de cetățenie poate fi realizată și cu ocazia depunerii cererii pentru eliberarea unui nou card de cetățenie, situație în care titularul va declara pe propria răspundere împrejurările producerii evenimentului.(4)În situația în care misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României au fost înștiințate de pierderea, furtul sau deteriorarea unui card de cetățenie, acestea notifică, de îndată, prin mecanisme informatice, Autoritatea Națională pentru Cetățenie, cu excepția situațiilor în care declararea evenimentului este însoțită de depunerea cererii pentru eliberarea unui nou card de cetățenie.
 + 
Articolul 11(1)Cererile pentru eliberarea unui nou card de cetățenie română în caz de pierdere, furt sau deteriorare a acestuia se adresează Autorității Naționale pentru Cetățenie sau, în cazul cetățenilor români cu domiciliul în străinătate, misiunilor diplomatice sau oficiilor consulare ale României din statul pe teritoriul căruia solicitantul își are domiciliul sau reședința legală.(2)Autoritățile competente pot elibera, la cerere, noi carduri de cetățenie în locul celor declarate pierdute, deteriorate sau furate, numai dacă evenimentul a fost declarat potrivit dispozițiilor prezentei hotărâri.(3)În cazul deteriorării cardului de cetățenie, soluționarea cererii pentru eliberarea unui nou card este condiționată de prezentarea documentului sau a fragmentelor acestuia și este posibilă numai dacă acestea cuprind elemente de conținut care să permită identificarea documentului.(4)În cazul declarării furtului cardului de cetățenie la cea mai apropiată unitate de poliție din străinătate, adeverința va fi însoțită de o traducere a acesteia, efectuată de un traducător autorizat.(5)Cardul de cetățenie se ridică de la instituția unde a fost depusă cererea de eliberare a acestuia. Dispozițiile art. 9 alin. (2)-(6) și (8) rămân aplicabile. + 
Articolul 12Dispozițiile art. 10 și 11 sunt aplicabile în mod corespunzător în situația pierderii, furtului sau deteriorării cardului de cetățenie eliberat minorului sau persoanei cu privire la care, prin hotărâre judecătorească, a fost instituită măsura de ocrotire a consilierii judiciare sau a tutelei speciale ori o altă măsură corespondentă care are drept efect restrângerea sau lipsirea de capacitatea de exercițiu. În acest caz declarațiile vor fi date de minorul devenit major, de unul dintre părinții minorului sau, după caz, de reprezentantul legal al minorului ori de reprezentantul sau ocrotitorul legal al persoanei ocrotite. + 
Articolul 13(1)Cererile pentru eliberarea unui nou card de cetățenie adresate misiunilor diplomatice sau oficiilor consulare ale României se trimit, împreună cu documentele justificative, în sistem informatic, la Autoritatea Națională pentru Cetățenie, pentru soluționare și transmitere către Centrul Național Unic de Personalizare a Pașapoartelor Electronice din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, în vederea personalizării. La solicitarea motivată a Autorității Naționale pentru Cetățenie, documentele depuse la misiunile diplomatice sau la oficiile consulare ale României se transmit și în original atunci când Autoritatea Națională pentru Cetățenie apreciază că este necesar pentru soluționarea cererii.(2)Autoritatea Națională pentru Cetățenie soluționează favorabil cererile pentru eliberarea unui nou card de cetățenie dacă, după verificarea în evidențele proprii, rezultă că solicitantul sau, după caz, cel în numele căruia a fost formulată cererea figurează ca persoană căreia i-a fost aprobată cererea de acordare a cetățeniei române, respectiv nu a renunțat și nu i-a fost retrasă cetățenia română. (3)Prelevarea datelor biometrice necesare noilor carduri se efectuează la misiunile diplomatice și la oficiile consulare cărora le-au fost adresate cererile și care vor elibera cardurile de cetățenie emise conform alin. (2).  + 
Articolul 14(1)Cardurile de cetățenie declarate pierdute, deteriorate sau furate sunt nule de drept și nu mai pot fi utilizate chiar dacă sunt găsite ulterior.(2)Cardurile de cetățenie se anulează în caz de pierdere a cetățeniei române, potrivit legii. (3)În situațiile prevăzute la alin. (1), personalul desemnat din cadrul Autorității Naționale pentru Cetățenie procedează la înscrierea mențiunilor cu acest obiect în evidența informatică a cardurilor de cetățenie.(4)În situația prevăzută la alin. (2), înscrierea mențiunii de anulare a cardului în evidența informatică a cardurilor de cetățenie se realizează de:a)personalul desemnat din cadrul Autorității Naționale pentru Cetățenie, în cazul retragerii cetățeniei române;b)personalul desemnat din cadrul instituției care a eliberat, în condițiile legii, adeverința de renunțare la cetățenia română, în cazul aprobării renunțării la cetățenia română.
 + 
Articolul 15Personalul care prelucrează date cu caracter personal în scopurile prevăzute de lege are obligația de a respecta confidențialitatea și a asigura securitatea acestora, în condițiile dispozițiilor legale aplicabile cu privire la protecția datelor cu caracter personal. + 
Articolul 16Modelul declarației în cazul pierderii sau deteriorării cardului de cetățenie și procedura de anulare a acestuia se stabilesc prin ordin al președintelui Autorității Naționale pentru Cetățenie. + 
Articolul 17Platforma informatică prevăzută la art. X alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 100/2024 colectează datele biometrice și datele personale în procesul de acordare la cerere a cetățeniei române exclusiv până la data operaționalizării de către Autoritatea Națională pentru Cetățenie a propriilor soluții informatice prevăzute la art. 7^2 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 5/2010 pentru înființarea, organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Cetățenie, aprobată cu modificări prin Legea nr. 112/2010, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 13^2 alin. (8) și art. 34^2 alin. (1) din Legea cetățeniei române nr. 21/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare. + 
Articolul 18Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre. + 
Articolul 19Prezenta hotărâre intră în vigoare la data de 1 septembrie 2024.

PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
p. Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
Bogdan Despescu,
secretar de stat
Ministrul justiției,
Alina-Ștefania Gorghiu
Ministrul afacerilor externe,
Luminița-Teodora Odobescu
Ministrul finanțelor,
Marcel-Ioan Boloș
București, 21 august 2024.Nr. 1.033. + 
Anexa nr. 1
FORMA ȘI CONȚINUTUL
cardului de cetățenie română
Forma și mărimea documentului sunt în conformitate cu caracteristicile pentru carduri tip ID-1 (document ICAO 9303, partea a treia).1.Rubrici fața I:– titlul documentului: CARD DE CETĂȚENIE ROMÂNĂ;– numărul documentului: element tactil format din 9 caractere alfanumerice;– numele și prenumele: numele și prenumele titularului, în această ordine, pe maximum două rânduri;– sex;– țara nașterii;– data nașterii: data nașterii titularului, în formatul ZZ.LL.AAAA;– data obținerii cetățeniei române: în formatul ZZ.LL.AAAA;– fotografia titularului;– semnătura titularului.2.Rubrici fața a II-a:– cod unic de identificare; – numărul și data actului de aprobare a cererii;– autoritatea emitentă a cardului: Autoritatea Națională pentru Cetățenie; – locul depunerii jurământului;– locul eliberării; – sub rubrica „Locul depunerii jurământului“ va figura textul: Titularul este obligat să solicite eliberarea primului act de identitate sau a pașaportului românesc în termenul legal, sub sancțiunea prevăzută de lege. Acest card nu are valoare de act de identitate sau document de călătorie.– zona citibilă optic (MRZ): în conformitate cu standardul ICAO 9303;– fotografia titularului. 3.Elemente descriptive ale cardului de cetățenie română– documentul conține un mediu de stocare electronică fără contact în care sunt incluse elementele biometrice de identificare a titularului (fotografie și amprente), în conformitate cu standardul ICAO 9303 pentru documente de călătorie electronice;– pe fața I este aplicat un element de securitate holografic optic variabil;– materialul din care este confecționat cardul: policarbonat laminat multistrat; – tehnici de securizare utilizate: elemente de tip guilloche în două sau mai multe culori, element imprimat variabil optic, tipărire cu cerneală vizibilă în spectrul UV, microtext, numerotare cu caractere specifice; – personalizarea cardului de cetățenie se face prin gravare laser;– documentul conține simbolul grafic al documentelor de identitate electronice care includ date biometrice, tipărit cu cerneală variabilă optic.NOTE:1.La rubrica „Autoritatea emitentă a cardului“ se va menționa, în toate cazurile, Autoritatea Națională pentru Cetățenie, sub forma acronimului „ANC“, în calitatea acesteia de autoritate a statului român care asigură aplicarea procedurilor legale de acordare și redobândire a cetățeniei române și duce la îndeplinire prevederile legale cu privire la acordarea și redobândirea cetățeniei române, inclusiv în situațiile anume prevăzute de lege, la eliberarea cardului de cetățenie.2.Rubrica „Numărul și data actului de aprobare a cererii“ va menționa numărul și data actului administrativ de aprobare a cererii de acordare sau de redobândire a cetățeniei române – ordinul președintelui Autorității Naționale pentru Cetățenie prin care a fost aprobată cererea sau, în cazul prevăzut la art. 13^1 alin. (1) din Legea cetățeniei române nr. 21/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, numărul și data hotărârii Guvernului, iar rubrica „Locul eliberării“ va cuprinde denumirea misiunii diplomatice sau oficiului consular care eliberează cardul de cetățenie ori, în cazul cardurilor eliberate de Autoritatea Națională pentru Cetățenie, denumirea acesteia.3.În cazul cardurilor de cetățenie eliberate minorilor care nu împliniseră vârsta de 14 ani la data depunerii cererii, precum și persoanelor pentru care prelevarea impresiunilor digitale este fizic imposibilă, în mediul de stocare electronică al cardului este inclusă doar fotografia în format biometric a acestora.4.În cazul cardurilor de cetățenie eliberate minorilor care nu au împlinit vârsta de 14 ani la data depunerii cererii, rubrica „Semnătura titularului“ va fi lăsată necompletată.5.În cazul cardurilor de cetățenie eliberate minorilor care obțin cetățenia odată cu părinții/părintele, rubrica „Locul depunerii jurământului“ va fi lăsată necompletată (prin simbolul „-“), iar rubrica „Data obținerii cetățeniei române“ este data depunerii jurământului de către părinte/părinți. 6.În cazul cardurilor de cetățenie eliberate persoanelor prevăzute la art. 21 alin. (6) și (7) din Legea nr. 21/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, data obținerii cetățeniei este data emiterii ordinului președintelui Autorității Naționale pentru Cetățenie, iar rubrica „Locul depunerii jurământului“ va fi lăsată necompletată (prin simbolul „-“).7.În cazul minorului care a dobândit, potrivit legii, cetățenia română la cererea părinților sau, după caz, a părintelui cetățean român, data obținerii cetățeniei este fie data emiterii ordinului președintelui Autorității Naționale pentru Cetățenie, fie, după caz, data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzută la art. 13^1 alin. (1) din Legea cetățeniei române nr. 21/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, iar rubrica „Locul depunerii jurământului“ va fi lăsată necompletată (prin simbolul „-“).
 + 
Anexa nr. 2
SPECIFICAȚIILE TEHNICE
privind prelevarea și stocarea electronică a datelor biometrice,
măsurile necesare pentru asigurarea securității și confidențialității
acestora în cadrul platformei informatice administrate
din punct de vedere tehnic de către Ministerul Afacerilor Interne,
prin Direcția Generală pentru Comunicații și Tehnologia Informației
 + 
Articolul 1Prezentele specificații tehnice reglementează fluxul de gestionare a datelor, inclusiv date biometrice, în Platforma dezvoltată și administrată din punct de vedere tehnic de către Ministerul Afacerilor Interne, prin Direcția Generală pentru Comunicații și Tehnologia Informației, denumită în continuare Platforma, parte integrantă a Platformei HUB de servicii de la nivelul Ministerului Afacerilor Interne.  + 
Articolul 2(1)Platforma asigură preluarea, colectarea și stocarea datelor biometrice și a datelor personale în procesul de acordare, redobândire, retragere și renunțarea la cetățenia română, până la operaționalizarea de către Autoritatea Națională pentru Cetățenie a soluțiilor informatice prevăzute la art. 7^2 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 5/2010 pentru înființarea, organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Cetățenie, aprobată cu modificări prin Legea nr. 112/2010, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 13^2 alin. (8) și art. 34^2 alin. (1) din Legea cetățeniei române nr. 21/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare. (2)Platforma permite migrarea datelor prevăzute la art. XII alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 100/2024 privind modificarea și completarea Legii cetățeniei române nr. 21/1991, precum și pentru modificarea și completarea altor acte normative, actualizarea, păstrarea și accesul la aceste date. (3)Direcția Generală pentru Comunicații și Tehnologia Informației din cadrul Ministerului Afacerilor Interne asigură, din punct de vedere tehnic, prin centrul de date propriu, un nivel ridicat de disponibilitate a Platformei, funcționarea serverelor de baze de date, serverelor de aplicații informatice, echipamentelor de comunicații de date și echipamentelor de protecție împotriva incidentelor de securitate cibernetică, care reprezintă componente ale Platformei. (4)Platforma se interconectează cu Sistemul informatic pentru managementul integrat al serviciilor pentru cetățeni administrat de Ministerul Afacerilor Externe, cu Sistemul de administrare flux activitate administrat de Autoritatea Națională pentru Cetățenie, cu Registrul național de evidență a persoanelor administrat de Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor, cu Sistemul național de evidență informatizată a cazierului judiciar administrat de Inspectoratul General al Poliției Române, cu Registrul național de evidență a pașapoartelor și sistemul de personalizare a documentelor de tip ID1 administrate de Direcția Generală de Pașapoarte.
 + 
Articolul 3(1)De la data asigurării infrastructurii tehnice necesare, datele de pe Platformă vor fi accesate de instituțiile/puse la dispoziția instituțiilor cu drept de acces la Platformă, pentru îndeplinirea atribuțiilor prevăzute la art. 23 din Legea cetățeniei române nr. 21/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 35 din Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulații a cetățenilor români în străinătate, cu modificările și completările ulterioare. (2)În aplicarea prevederilor art. XII alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 100/2024 privind modificarea și completarea Legii cetățeniei române nr. 21/1991, precum și pentru modificarea și completarea altor acte normative, în scopul îndeplinirii atribuțiilor și obligațiilor legale, în afara autorităților expres prevăzute în cuprinsul ordonanței de urgență, următoarele instituții/entități/autorități vor avea drept de acces la Platformă în exercitarea atribuțiilor lor legale: primăriile, structurile de pașapoarte, notarii publici, executorii judecătorești, Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților, instanțele judecătorești și alte organe judiciare și instituțiile cu atribuții în domeniul siguranței naționale.
 + 
Articolul 4(1)Ministerul Afacerilor Interne prin Direcția Generală pentru Comunicații și Tehnologia Informației, în calitate de administrator al Platformei, realizează următoarele activități:a)dezvoltă, instalează, testează și administrează componentele software necesare bunei funcționări a Platformei în baza cerințelor furnizate de Autoritatea Națională pentru Cetățenie și Direcția Generală de Pașapoarte;b)asigură accesul la Platformă instituțiilor și persoanelor autorizate; c)asigură, la cerere, suportul tehnic pentru personalul Autorității Naționale pentru Cetățenie în vederea folosirii mecanismelor de alocare, utilizare și disponibilizare a serviciilor furnizate, respectiv pentru derularea testelor de coerență de către Autoritatea Națională pentru Cetățenie și Direcția Generală de Pașapoarte; d)asigură integrarea, la cerere, a Platformei cu alte servicii oferite de alte autorități, conform competențelor legale; e)asigură administrarea centralizată a infrastructurii hardware a Platformei; f)asigură protecția datelor procesate în cadrul Platformei, precum și crearea și stocarea copiilor de rezervă; g)asigură documentarea serviciilor furnizate; h)pune la dispoziție kitul (setul de instrumente) de instalare/actualizare software a modulului informatic de preluare cereri și asigură suportul tehnic necesar personalului de specialitate al Autorității Naționale pentru Cetățenie, în vederea instalării pe terminalele informatice din dotarea acesteia. (2)Administratorul Platformei ia măsuri pentru prevenirea alterării sau pierderii informațiilor și asigurarea recuperării acestora în cazuri fortuite sau în cazuri de forță majoră, stabilind proceduri, care vizează: a)interzicerea accesului persoanelor neautorizate la platforma informatică; b)securizarea aplicațiilor informatice și a bazelor de date pentru a împiedica citirea, copierea, modificarea sau ștergerea suportului de date în mod neautorizat; c)utilizarea sistemelor de prelucrare automată a datelor; d)jurnalizarea operațiunilor de modificare a datelor din platforma informatică; e)protejarea datelor cu caracter personal împotriva distrugerii accidentale sau ilegale, pierderii, modificării, dezvăluirii sau accesului neautorizat, precum și împotriva oricărei altei forme de prelucrare ilegală.  + 
Articolul 5(1)Pentru persoanele înregistrate pe Platformă, Ministerul Afacerilor Interne va aloca câte un cod unic de identificare, care va fi generat automat și va identifica, în mod unic, persoanele și datele aferente acestora, în vederea facilitării trasabilității între sistemele informatice administrate de autoritățile naționale competente. (2)Codul unic de identificare va fi compus din 10 cifre, iar din componența lui nu se vor putea extrage elemente afiliate unor date cu caracter personal.
 + 
Articolul 6În aplicarea dispozițiilor art. X alin. (5) și (6) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 100/2024 privind modificarea și completarea Legii cetățeniei române nr. 21/1991, precum și pentru modificarea și completarea altor acte normative, fiecare terminal informatic prin intermediul căruia este accesată interfața modulului de preluare cereri este identificat în mod unic în Platformă, la modulul de preluare cereri având acces doar operatorii Autorității Naționale pentru Cetățenie.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x