HOTĂRÂRE ARBITRALĂ nr. 7 din 6 iulie 2012având ca obiect stabilirea punctului de vedere comun al organismelor de gestiune colectivă cu privire la metodologia privind remuneraţia datorată artiştilor interpreţi sau executanţi şi producătorilor de fonograme pentru comunicarea publică a fonogramelor de comerţ/fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor acestora, precum şi/sau a prestaţiilor artistice din domeniul audiovizual, în scop ambiental şi lucrativ, şi tabelele cuprinzând drepturile patrimoniale ale artiştilor interpreţi sau executanţi pentru fonograme şi pentru audiovizual şi ale producătorilor de fonograme, prin gestiune colectivă obligatorie
EMITENT
  • OFICIUL ROMÂN PENTRU DREPTURILE DE AUTOR
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 529 din 31 iulie 2012



    Corpul de Arbitri de pe lângă Oficiul Român pentru Drepturile de AutorDosar nr. 8/2012Completul de arbitraj este constituit din:Ştiolică Florin - preşedinteUliescu Marilena - arbitruOlteanu Edmond Gabriel - arbitruNemeş Vasile - arbitruIonescu Mircea Felix Melineşti - arbitruPe rol se află soluţionarea cererii de arbitraj formulate în comun de Asociaţia pentru Drepturile Producătorilor de Fonograme din România (ADPFR), cu sediul în Bucureşti, str. Gh. Petraşcu nr. 10, bl. B7, sc. 1, ap. 39, sectorul 3 (sediul ales pentru comunicarea actelor în Bucureşti, str. Traian nr. 2, bl. F1, sc. 4, et. 5, ap. 15, sectorul 3), reprezentată legal de Daniela Cristina Oprişan, în calitate de administrator general, şi Asociaţia Română pentru Artişti Interpreţi sau Executanţi (ARAIEX), cu sediul în Bucureşti, str. Dudeşti-Pantelimon nr. 2-4-6, sectorul 3, reprezentată legal prin dl Florin Scripcă, în calitate de director general, celelalte părţi în arbitraj fiind Uniunea Producătorilor de Fonograme din România (UPFR), cu sediul în Bucureşti, Bd Nicolae Titulescu nr. 88B, sectorul 1, reprezentată legal prin dna Alexandrina Scrioşteanu, în calitate de director executiv; Centrul Român pentru Administrarea Drepturilor Artiştilor Interpreţi (CREDIDAM), cu sediul în Bucureşti, str. Jules Michelet nr. 15-17, et. 2, ap. 11, sectorul 1, reprezentată legal prin dl Ştefan Gheorghiu, în calitate de director general; Uniunea Naţională a Artiştilor din România (UNART), cu sediul în Bucureşti, Bd Magheru nr. 43, sc. 1, et. 1, ap. 11, sectorul 1, reprezentată legal prin dl administrator Ion Antonescu, înregistrată la Oficiul Român pentru Drepturi de Autor (ORDA) cu nr. 260 din 11 iunie 2012.Cererea de arbitraj formulată în comun de către ADPFR şi ARAIEX are ca temei juridic, aşa cum s-a precizat la termenul din data de 27 iunie 2012, art. 131^2 alin. (3) lit. a) al Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu modificările şi completările ulterioare, (Legea nr. 8/1996) şi are, deci, ca obiect stabilirea punctului de vedere comun al organismelor de gestiune colectivă cu privire la metodologia privind remuneraţia datorată artiştilor interpreţi sau executanţi şi producătorilor de fonograme pentru comunicarea publică a fonogramelor de comerţ/fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor acestora, precum şi/sau a prestaţiilor artistice din domeniul audiovizual, în scop ambiental şi lucrativ şi tabelele cuprinzând drepturile patrimoniale ale artiştilor interpreţi sau executanţi pentru fonograme şi pentru audiovizual şi ale producătorilor de fonograme, prin gestiune colectivă obligatorie.Arbitrajul s-a desfăşurat la termenele din data de 11 iunie 2012 (primul termen), 25 iunie 2012, 27 iunie 2012 şi 2 iulie 2012.Dezbaterile au avut loc la data de 2 iulie 2012, fiind consemnate în încheierea de şedinţă, care face parte integrantă din prezenta hotărâre.Completul, având nevoie de timp pentru a delibera, în temeiul art. 360^1 alin. (2) din Codul de procedură civilă, a amânat pronunţarea la data de 6 iulie 2012.Deliberările au avut loc în data de 6 iulie 2012, la sediul ORDA, cu participarea tuturor arbitrilor.Având în vedere înscrisurile administrate, dezbaterile şi concluziile părţilor, completul de arbitri constată:Constituirea completului de arbitraj a fost realizată cu respectarea prevederilor art. 131^1 alin. (4) al Legii nr. 8/1996, părţile fiind convocate pentru tragerea la sorţi în vederea desemnării arbitrilor.Ca urmare a faptului că dl arbitru Ţiclea Alexandru a anunţat că se află în imposibilitatea de a intră în completul arbitral, a fost înlocuit, în temeiul art. 131^1 alin. (4) al Legii nr. 8/1996, de către primul arbitru de rezervă, în ordinea tragerii la sorţi, dl Olteanu Edmond Gabriel.Completul de arbitri a fost convocat la sediul ORDA şi, în baza art. 131^2 alin. (5) al Legii nr. 8/1996, a stabilit primul termen de arbitraj, locul acestuia şi onorariul arbitrilor.Prin cererea de arbitraj întemeiată pe dispoziţiile art. 131^2 alin. (3) lit. a) al Legii nr. 8/1996, ADPFR şi ARAIEX au solicitat stabilirea punctului de vedere comun al organismelor de gestiune colectivă cu privire la metodologia privind remuneraţia datorată artiştilor interpreţi sau executanţi şi producătorilor de fonograme pentru comunicarea publică a fonogramelor de comerţ/fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor acestora, precum şi/sau a prestaţiilor artistice din domeniul audiovizual, în scop ambiental şi lucrativ, şi tabelele cuprinzând drepturile patrimoniale ale artiştilor interpreţi sau executanţi pentru fonograme şi pentru audiovizual şi ale producătorilor de fonograme, prin gestiune colectivă obligatorie, punct de vedere cu care să se prezinte la negocierile cu utilizatorii.În motivarea cererii, ADPFR şi ARAIEX arată că, în prezent, remuneraţia datorată de către utilizatori artiştilor interpreţi sau executanţi şi producătorilor de fonograme pentru utilizarea repertoriului în domeniul comunicării publice se colectează pe baza unei metodologii publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 982 din 8 decembrie 2006, conform Deciziei directorului general al ORDA nr. 399/2006.Iniţiatorii arbitrajului arată că, de la data publicării metodologiei respective, au trecut peste 6 ani, în condiţiile în care, conform art. 131^3 alin. (1) din Legea nr. 8/1996, negocierea unei noi metodologii în domeniu se impunea în termen de 3 ani de la data publicării acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I.ADPFR şi ARAIEX mai arată că procedurile de negociere au fost iniţiate la data de 15 mai 2012 de către UPFR prin cererea înregistrată la ORDA sub nr. RG II/4.573 din data de 15 mai 2012.În data de 25 mai 2012 UPFR a adresat invitaţia celorlalte organisme de gestiune colectivă să participe la negocieri.În privinţa metodologiei, ARAIEX şi ADPFR au un punct de vedere comun care a fost agreat şi de către UPFR şi UNART, cu mici excepţii nesemnificative.UPFR, prin notele scrise depuse în şedinţa de la data de 25 iunie 2012, arată că au avut loc negocieri pentru stabilirea formei unice a metodologiei şi că susţine forma metodologiei propusă de ADPFR şi ARAIEX, cu unele amendamente care privesc pct. 1.1, 3.4, 5.1 şi 5.2 din metodologie.CREDIDAM a depus întâmpinare prin care a invocat excepţia inadmisibilităţii cererii de arbitraj, excepţia prematurităţii cererii şi excepţia lipsei calităţii procesuale active a ADPFR şi ARAIEX. Acestor excepţii i s-a adăugat excepţia lipsei de interes a UNART, formulată la termenul din data de 2 iulie 2012.Referitor la inadmisibilitate, CREDIDAM a invocat faptul că nu s-a emis o decizie de constituire a comisiei de negociere şi că nu se poate stabili clar care sunt cele două părţi aflate în negociere. Un alt aspect invocat a fost acela că nu a existat o procedură de negociere a proiectului de metodologie depus.Referitor la prematuritate, CREDIDAM susţine că nu se poate soluţiona cererea de arbitraj, atât timp cât nu au avut loc negocieri reale, termenele la care s-au purtat discuţii fiind foarte scurte. În susţinerea prematurităţii a depus înscrisuri.Referitor la lipsa calităţii procesuale active a ADPFR şi ARAIEX, CREDIDAM arată, în principal, că nu se poate stabili cine are calitatea de parte în negocieri, atât timp cât nu există o decizie de constituire a comisiei de negociere emisă de ORDA în temeiul art. 131 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 8/1996.Referitor la excepţia lipsei de interes a UNART, CREDIDAM susţine că, din informaţiile postate pe site-ul ORDA, nu rezultă că UNART are în obiectul de activitate gestionarea colectivă a drepturilor conexe rezultate din comunicarea publică a fonogramelor de comerţ sau a reproducerilor acestora.Pe fond, CREDIDAM arată că proiectul de metodologie nu a fost supus negocierilor întrucât nu a existat o decizie de constituire a comisiei de negociere, emisă cu respectarea dispoziţiilor legale incidente. CREDIDAM a solicitat să se ţină cont, la stabilirea proiectului de metodologie comun, şi de propunerea sa de metodologie depusă la ORDA la data de 2 septembrie 2011.UNART a arătat că susţine formularea unui punct de vedere comun de metodologie şi solicită respingerea excepţiei lipsei de interes, sub motivul că în statutul comunicat CREDIDAM şi completului arbitral în şedinţă este prevăzută această activitate la art. 5 şi 7.În cauză, părţile au administrat proba cu înscrisuri.După deliberări, în temeiul art. 137 alin. (2) din Codul de procedură civilă, completul a unit excepţiile cu fondul, dat fiind că pentru judecarea lor este nevoie de administrarea dovezilor în legătură cu dezlegarea în fond a pricinii.Analizând actele şi lucrările dosarului, completul arbitral reţine următoarele:I. Pe excepţiile invocateCu privire la excepţia inadmisibilităţii cererii de arbitraj se reţine faptul că decizia de constituire a unei comisii denegociere, conform art. 131^1 alin. (1) din Legea nr. 8/1996, trebuie să aibă la bază depunerea unei metodologii propuse a fi negociată. În cauză, părţile au încercat să stabilească o metodologie şi, nereuşind, s-au adresat pentru arbitraj, în temeiul art. 131^2 alin. (3) lit. a) din Legea nr. 8/1996.Prin urmare, nu exista o dispoziţie legală imperativă în sensul obligativităţii emiterii deciziei de constituire a comisiei de negociere.Excepţia inadmisibilităţii cererii de arbitraj formulată de CREDIDAM este nefondată, urmând a fi respinsă.Cu privire la excepţia prematurităţii cererii de arbitraj formulată de CREDIDAM, trebuie avut în vedere că procedura reglementată de art. 131 şi art. 131^1 din Legea nr. 8/1996 este aplicabilă doar în privinţa negocierii metodologiilor dintre organismele de gestiune colectivă şi utilizatori. În speţă, părţile au calitatea de organisme de gestiune colectivă şi prezentul arbitraj se desfăşoară în condiţiile art. 131^2 alin. (3) lit. a) din Legea nr. 8/1996.Prin urmare, nu există o dispoziţie legală în sensul parcurgerii unei proceduri prealabile obligatorii de natura celei arătate de CREDIDAM prin întâmpinare. Se impune a fi reţinut că, deşi termenele de negociere au fost relativ scurte, având în vedere calitatea şi experienţa părţilor implicate, acestea aveau posibilitatea reală a negocierilor, inclusiv pe parcursul derulării arbitrajului. Completul constată neîntemeiată excepţia şi urmează a o respinge.Referitor la lipsa calităţii procesuale active, completul reţine că oricare dintre organismele de gestiune colectivă are dreptul, potrivit legii, de a iniţia negocierea şi, ulterior, arbitrajul; în speţă, calitatea de parte nu este conferită de o decizie a directorului ORDA, ci rezultă ex lege. Completul constată nefondată excepţia şi urmează a o respinge.Cu privire la excepţia lipsei de interes, completul constată că art. 7 alin. (2) din Statutul UNART prevede că "gestionează colectiv drepturile conexe patrimoniale prevăzute de art. 123^1 din Legea nr. 8/1996 ale titularilor mandanţi, chiar necuprinse în mandat".Având în vedere textul citat, completul arbitral constată că UNART justifică un interes legitim şi, în consecinţă, urmează să respingă excepţia invocată de CREDIDAM ca neîntemeiată.II. Pe fondul cauzeiFaţă de obiectul cererii de arbitraj şi al precizărilor făcute ulterior, completul arbitral reţine că este învestit cu stabilirea unui punct de vedere comun al organismelor de gestiune colectivă, conform legii, pentru negocierea metodologiei finale cu utilizatorii.Cu privire la propunerea de metodologie, completul constată că părţile au ajuns la un punct de vedere comun asupra cuantumului remuneraţiilor ce urmează a fi colectate.Completul constată că sunt identice propunerile referitoare la eliberarea autorizaţiei de licenţă şi foarte asemănătoare propunerile referitoare la documentele necesare în vederea eliberării autorizaţiilor de licenţă neexclusivă.În privinţa celorlalte aspecte, se constată că între metodologiile propuse de CREDIDAM, pe de o parte, şi celelalte organisme de gestiune colectivă, pe de altă parte, nu există diferenţe majore.Completul reţine că, din raţiuni de tehnică normativă, în metodologie nu trebuie menţionat în mod expres organismul de gestiune colectivă (a se vedea propunerea CREDIDAM), ci organismul de gestiune colectivă, în sens generic.Referitor la unele definiţii existente în propunerile de metodologii, completul consideră că nu este necesară definirea noţiunilor deja explicate de lege, ci doar a acelora care sunt necesare în vederea negocierii cu utilizatorii.Completul reţine că nu poate să stabilească sau să reia în propunerea de metodologie sancţiuni penale sau administrative reglementate în acte normative în vigoare.În temeiul principiului libertăţii de voinţă, completul arbitral apreciază că părţile vor putea detalia, dezvolta punctul de vedere comun stabilit prin prezenta hotărâre arbitrală, în cadrul viitoarelor negocieri cu utilizatorii.În ceea ce priveşte cheltuielile arbitrale, întrucât pretenţiile fiecărei părţi urmează a fi încuviinţate numai în parte, completul de arbitraj urmează a le compensa potrivit art. 276, 359, 359^1 din Codul de procedură civilă.Pentru aceste motive,COMPLETUL ARBITRALhotărăşte:Respinge excepţia inadmisibilităţii cererii de arbitraj ca nefondată.Respinge excepţia prematurităţii cererii de arbitraj ca neîntemeiată.Respinge excepţia lipsei calităţii procesuale active a ADPFR şi ARAIEX ca nefondată.Respinge excepţia lipsei de interes a UNART ca neîntemeiată.Admite în parte cererea de arbitraj iniţiată de ADPFR şi ARAIEX cu privire la stabilirea unui punct de vedere comun al organismelor de gestiune colectivă, pentru negocierea metodologiei finale cu utilizatorii.Admite în parte cererea formulată în subsidiar de CREDIDAM cu privire la stabilirea punctului de vedere comun al organismelor de gestiune colectivă, pentru negocierea metodologiei finale cu utilizatorii.Stabileşte punctul de vedere comun al organismelor de gestiune colectivă cu privire la proiectul de metodologie supus arbitrajului, care urmează a fi negociat cu utilizatorii, ca fiind următorul:"METODOLOGIAavând ca obiect stabilirea punctului devedere comun al organismelor de gestiune colectivăcu privire la metodologia privind remuneraţiadatorată artiştilor interpreţi sau executanţişi producătorilor de fonograme pentru comunicarea publică afonogramelor de comerţ/fonogramelor publicate înscop comercial sau a reproducerilor acestora, precumşi/sau a prestaţiilor artistice din domeniul audiovizual, în scopambiental şi lucrativ, şi tabelelecuprinzând drepturile patrimoniale aleartiştilor interpreţi sau executanţi pentru fonogrameşi pentru audiovizual şi ale producătorilor defonograme, prin gestiune colectivă obligatorie1. Prin utilizator, în sensul prezentei metodologii, se înţelege persoana fizică autorizată (PFA, AF etc.) sau persoana juridică care deţine ori foloseşte cu orice titlu (drept de proprietate, administrare, închiriere, subînchiriere, comodat, concesiune, leasing etc.) spaţii închise sau deschise, în care sunt instalate sau deţinute aparate sau orice alte mijloace mecanice, electronice, digitale, cum ar fi aparatură de redare a înregistrărilor sonore, receptoare radio ori televizoare, echipament informatic, instalaţii de amplificare şi orice alte aparate ce permit recepţia, redarea sau difuzarea sunetelor sau imaginilor însoţite de sunet.2. Utilizatorii care comunică public fonograme de comerţ/fonograme publicate în scop comercial sau reproduceri ale acestora, precum şi/sau prestaţii artistice din domeniul audiovizual au obligaţia ca înaintea oricărei utilizări să obţină autorizaţia - licenţă neexclusivă din partea organismelor de gestiune colectivă abilitate, în schimbul remuneraţiilor prevăzute în tabelele care fac parte integrantă din prezenta metodologie.3. Utilizatorul are obligaţia de a obţine din partea organismelor de gestiune colectoare ale drepturilor artiştilor interpreţi sau executanţi, respectiv ale producătorilor de fonograme, conform reglementărilor legale în vigoare, autorizaţii - licenţe neexclusive pentru comunicarea publică a fonogramelor de comerţ/fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor acestora şi/sau a prestaţiilor artistice din domeniul audiovizual, anterior începerii activităţii de comunicare publică a fonogramelor de comerţ/fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor acestora şi/sau a prestaţiilor artistice din domeniul audiovizual, anterior începerii activităţii de comunicare publică, în schimbul plăţii unei remuneraţii, indiferent de durata efectivă a comunicării publice.4. Eliberarea autorizaţiei-licenţă neexclusivă pentru comunicarea publică a fonogramelor de comerţ/fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor acestora şi/sau a prestaţiilor artistice din domeniul audiovizual, se solicită de către utilizator cu cel puţin 7 zile calendaristice anterior începerii activităţii.5. Pentru eliberarea autorizaţiilor-licenţă neexclusivă sau pentru determinarea cuantumului remuneraţiilor datorate, utilizatorul este obligat să pună la dispoziţia organismelor de gestiune colectivă colectoare desemnate conform reglementărilor în vigoare pentru drepturile artiştilor interpreţi sau executanţi şi ale producătorilor de fonograme copii conforme ale următoarelor documente:a) Certificatul de înmatriculare la Oficiul Registrului Comerţului (pentru persoanele juridice), respectiv documentul de autorizare a persoanei fizice autorizate (PFA, AF etc.);b) Autorizaţia de funcţionare;c) Certificatul de clasificare emis de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului (în cazul structurilor de primire cu destinaţie de cazare turistică);d) Certificatele de clasificare a mijloacelor de transport de persoane deţinute cu orice titlu, licenţele de transport, eliberate pentru fiecare mijloc de transport deţinut, contractele de atribuire în gestiune delegată a serviciilor de transport în regim de taxi sau de închiriere (în cazul transportatorilor autorizaţi).6. Autorizaţia-licenţă neexclusivă se eliberează pentru o perioadă de 3 luni/6 luni/12 luni calendaristice sau pentru o perioadă sezonieră specificată de utilizator, putând fi prelungită pe perioade succesive prin acordul părţilor.Autorizaţia-licenţă neexclusivă se eliberează în baza declaraţiei pe propria răspundere a utilizatorului (reprezentant legal sau împuternicit) sau a contractului încheiat între utilizator şi organismul de gestiune colectivă a drepturilor conexe ale artiştilor interpreţi sau executanţi, respectiv între utilizator şi organismul de gestiune colectivă a drepturilor producătorilor de fonograme în vederea obţinerii autorizaţiei-licenţă neexclusivă.Autorizaţia-licenţă neexclusivă pentru utilizarea fonogramelor de comerţ/fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor acestora şi/sau a prestaţiilor artistice din domeniul audiovizual în scop lucrativ, în cadrul activităţilor enumerate la tabelul de la pct. I1, se eliberează pentru fiecare eveniment/manifestaţie/spectacol/turneu/campanie sau altă activitate asimilată acestora.Autorizaţia-licenţă neexclusivă este valabilă numai dacă aceasta este însoţită de documentele de plată a remuneraţiei echitabile stabilite prin tabelele care fac parte integrantă din prezenta metodologie.Autorizaţia-licenţă neexclusivă este personală şi nu poate fi transmisă unui terţ.Încetarea valabilităţii autorizaţiei-licenţă neexclusivă, ca urmare a încetării activităţii, a suspendării temporare a activităţii desfăşurate de utilizator sau a încetării comunicării publice a fonogramelor de comerţ/fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor acestora şi/sau a prestaţiilor artistice din domeniul audiovizual operează în condiţiile în care cu cel puţin 15 zile calendaristice înainte de încetarea sau suspendarea temporară a activităţii, utilizatorul comunică organismului de gestiune colectivă a drepturilor conexe ale artiştilor interpreţi sau executanţi, respectiv ale producătorilor de fonograme care au eliberat autorizaţia-licenţă neexclusivă, o declaraţie pe propria răspundere, semnată şi ştampilată de reprezentantul legal al utilizatorului, care atestă data încetării sau a suspendării temporare a activităţii desfăşurate.În cazul în care utilizatorul nu înaintează declaraţia pe propria răspundere privind încetarea, suspendarea temporară a activităţii sau încetarea comunicării publice a fonogramelor de comerţ/fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor acestora şi/sau a prestaţiilor artistice din domeniul audiovizual în termenul anterior indicat, acesta datorează în continuare remuneraţiile stabilite prin prezenta metodologie, conform autorizaţiei-licenţă neexclusivă, fără a putea invoca o eventuală încetare a comunicării publice.În cazul în care se constată că declaraţia pe propria răspundere sau contractul indicate la art. 2.4 nu sunt conforme realităţii, remuneraţiile aferente perioadei anterioare declaraţiei pe propria răspundere sau contractului sunt datorate de utilizator.7. Pentru utilizarea fonogramelor de comerţ/fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor acestora şi/sau a prestaţiilor artistice din domeniul audiovizual, utilizatorii au obligaţia de a achita remuneraţia în cuantumul prevăzut în tabelele ce fac parte integrantă din prezenta metodologie, la care se adaugă TVA. Cuantumul remuneraţiei poate fi indexat anual ţinându-se cont de indicele de inflaţie stabilit la nivel naţional.Remuneraţia datorată pentru comunicarea publică a fonogramelor de comerţ/fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor acestora şi/sau a prestaţiilor artistice din domeniul audiovizual în scopul de a crea ambianţă trebuie achitată de către utilizator anterior începerii activităţii de comunicare publică, până cel târziu în ultima zi a lunii anterioare desfăşurării activităţii.Plata remuneraţiilor forfetare se efectuează lunar, până cel târziu în ultima zi a lunii pentru luna următoare pentru care acestea sunt datorate.Pentru întârzieri la plată, utilizatorii datorează penalităţi de 0,1% aferente sumelor neachitate la termen, pe zi de întârziere.8. Pentru comunicarea publică a fonogramelor de comerţ/fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor acestora şi/sau a prestaţiilor artistice din domeniul audiovizual, comunicare indispensabilă pentru desfăşurarea activităţii, utilizatorul trebuie să achite în avans, până cel târziu în ultima zi a lunii anterioare desfăşurării activităţii, remuneraţia minimă, stabilită potrivit tabelelor I1, I2, I3 şi I4 de mai jos.Plata remuneraţiilor minime se efectuează lunar, până cel târziu în ultima zi a lunii pentru luna următoare pentru care acestea sunt datorate.Ulterior, utilizatorii care comunică public fonograme de comerţ/fonograme publicate în scop comercial sau reproduceri ale acestora şi/sau prestaţii artistice din domeniul audiovizual vor achita remuneraţia procentuală datorată după cum urmează:- utilizatorul care desfăşoară evenimente ocazionale va achita remuneraţia procentuală datorată conform tabelului I1 de mai jos: în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data încheierii evenimentului/manifestaţiei/spectacolului/turneului/ campaniei sau a altei activităţi asimilate acestora;- utilizatorul care comunică public fonogramele de comerţ/fonogramele publicate în scop comercial sau reproduceri ale acestora şi/sau prestaţii artistice în domeniul audiovizual în spaţii închise sau deschise potrivit tabelelor I2, I3 şi I4, de mai jos: lunar, până cel târziu în ultima zi a lunii pentru luna anterioară, pentru care acesta este datorată.9. Pentru întârzieri la plata remuneraţiilor, utilizatorii datorează penalităţi în cuantum de 0,1% pe zi de întârziere din sumele neachitate la scadenţă, aceştia fiind de drept puşi în întârziere, fără a fi necesară notificarea acestora.10. Utilizatorul care comunică public fonograme de comerţ/fonograme publicate în scop comercial sau reproduceri ale acestora şi/sau prestaţii artistice din domeniul audiovizual în scop lucrativ, conform tabelelor I1, I2 I3 şi I4, este obligat să transmită lunar organismului de gestiune colectivă a drepturilor conexe ale artiştilor interpreţi sau executanţi, respectiv ale producătorilor de fonograme, până cel târziu la data de 10 a lunii următoare celei pentru care remuneraţia este datorată sau la sfârşitul evenimentului/manifestaţiei/spectacolului/turneului/ campaniei sau a altei activităţi asimilate acestora (în cazul evenimentelor ocazionale) următoarele documente:- acte justificative cu caracter financiar-contabil pentru fiecare lună de plată (balanţe analitice, bilanţuri contabile) în vederea justificării sumelor declarate şi a verificării remuneraţiei calculate lunar;- declaraţie pe propria răspundere, semnată şi ştampilată de reprezentantul legal al utilizatorului privind baza de calcul al remuneraţiei datorate pentru comunicarea publică a fonogramelor de comerţ/fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor acestora şi/sau a prestaţiilor artistice din domeniul audiovizual în scop lucrativ, diferenţiată pentru fiecare activitate specifică desfăşurată în scopul comunicării publice a acestora în scop lucrativ;- lista fonogramelor de comerţ/fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor acestora şi/sau a prestaţiilor artistice din domeniul audiovizual comunicate public, în vederea repartizării corecte a remuneraţiilor încasate de organismele de gestiune colectivă, conform modelului de playlist de mai jos:
    Nr. crt. Titlul piesei Artist Numar de difuzări Producător
    1 2 3 4 5
    11. Baza de calcul al remuneraţiilor cuvenite comunicării publice a fonogramelor de comerţ/fonogramelor publicate în scop comercial sau a reproducerilor acestora şi/sau a prestaţiilor artistice din domeniul audiovizual din comunicarea publică în scop lucrativ o reprezintă, după caz:1. veniturile, mai puţin TVA, obţinute din consumaţii şi vânzarea de bilete, abonamente, programe, valoarea materialelor promoţionale, sponsorizări etc., iar în lipsa acestora:2. bugetul de cheltuieli al evenimentului/manifestaţiei/ spectacolului/turneului/campaniei, mai puţin TVA;3. bugetul de cheltuieli pentru campanii publicitare, promoţionale sau electorale, mai puţin TVA.Remuneraţia nu este datorată, iar dacă aceasta a fost achitată, ea trebuie returnată, în cazul în care evenimentul/manifestaţia/spectacolul/turneul/campania a fost anulat/anulată.12. Utilizatorul poate achita anterior emiterii autorizaţiei-licenţă neexclusive remuneraţia corespunzătoare perioadei de valabilitate a licenţei, prevăzute la art. 2.4, conform opţiunii exprimate de acesta.Pentru utilizatorii care la data intrării în vigoare a prezentei metodologii au o licenţă valabilă, se aplică prevederile de la art. 3.2, respectiv 3.3.Pentru remuneraţia achitată în avans, aferentă autorizaţiei-licenţă având o durată de valabilitate de minimum 12 luni, se acordă un discount/o reducere de 5% din suma datorată pentru această perioadă.13. În cazul în care utilizatorul datorează mai multe sume restante, plata efectuată va stinge datoriile în ordinea vechimii, indiferent că acestea sunt constituite din remuneraţii sau din penalităţi de întârziere.Plata parţială efectuată de utilizator va fi imputată cu prioritate asupra penalităţilor de întârziere aferente sumelor neachitate la termen.14. În cazul în care în acelaşi spaţiu se comunică public fonograme de comerţ/fonograme publicate în scop comercial ori reproduceri ale acestora şi/sau prestaţii artistice din domeniul audiovizual atât în scopul de a crea ambienţă, cât şi pentru desfăşurarea activităţii, se vor achita remuneraţii pentru ambele utilizări.15. În cazul utilizatorilor care organizează turnee sau evenimente, aceştia pot achita remuneraţiile procentuale cuvenite la sfârşitul turneului sau al ultimului eveniment, în condiţiile stabilite la art. 3.3 ultimul paragraf, după achitarea în avans a remuneraţiei prevăzute la art. 3.3 primul paragraf.16. În situaţia în care un utilizator deţine sau foloseşte mai multe spaţii ori desfăşoară mai multe activităţi, remuneraţia se datorează distinct pentru fiecare spaţiu în parte sau pentru fiecare activitate desfăşurată în parte.În situaţia în care într-un spaţiu nedelimitat există o singură sursă de sunet sau de sunet şi imagine, în care se comunică public fonograme de comerţ/fonograme publicate în scop comercial ori reproduceri ale acestora, un utilizator desfăşoară mai multe activităţi conform anexei la metodologie (mai puţin cele prevăzute în tabelele I1-I4), remuneraţia se va achita o singură dată, pentru suprafaţa respectivă în care se difuzează muzica, conform obiectului de activitate corespunzător spaţiului având cea mai mare suprafaţă.17. Pentru perioada pentru care utilizatorul a comunicat public fonograme de comerţ/fonograme publicate în scop comercial ori reproduceri ale acestora şi/sau prestaţii artistice din domeniul audiovizual în scopul de a crea ambienţă şi pentru desfăşurarea activităţii, fără a obţine în prealabil autorizaţia-licenţă neexclusivă, acesta are obligaţia de a plăti către organismul de gestiune colectivă a drepturilor conexe ale artiştilor interpreţi sau executanţi şi ale producătorilor de fonograme o sumă de bani reprezentând triplul sumelor care ar fi fost legal datorate dacă ar fi deţinut autorizaţia-licenţă neexclusivă. În situaţia în care cuantumul remuneraţiei care ar fi fost legal datorată de către utilizator nu poate fi determinat, acesta datorează triplul remuneraţiei plătite în mod uzual de utilizatorii din aceeaşi categorie.18. În situaţia închirierii, subînchirierii sau a oricărui alt mod de transmitere a folosinţei parţiale a unui spaţiu în care are loc comunicarea publică a fonogramelor de comerţ/fonogramelor publicate în scop comercial ori a reproducerilor acestora şi/sau a prestaţiilor artistice din domeniul audiovizual, deţinătorii legali cu orice titlu ai spaţiului respectiv au obligaţia de a obţine autorizaţia-licenţă neexclusivă şi de a achita remuneraţia distinctă, în ipoteza utilizării aparaturii proprii de sunet sau de sunet şi imagine.19. Organismele de gestiune colectoare ale drepturilor artiştilor interpreţi sau executanţi, respectiv ale producătorilor de fonograme, conform reglementărilor legale în vigoare, pot numi delegaţi pentru monitorizarea comunicării publice a fonogramelor de comerţ/fonogramelor publicate în scop comercial ori a reproducerilor acestora şi/sau a prestaţiilor artistice din domeniul audiovizual în scopul de a crea ambienţă ori pentru desfăşurarea activităţii, aceştia având acces liber în spaţiile închise sau deschise unde se realizează comunicarea publică, în baza legitimaţiilor emise de organismele de gestiune colectivă menţionate ori a altor documente doveditoare (delegaţie), putând utiliza echipamente de înregistrare audio şi/sau video portabile. Acest drept nu absolvă utilizatorii de obligaţia de a declara utilizarea fonogramelor de comerţ/fonogramelor publicate în scop comercial ori a reproducerilor acestora şi/sau a prestaţiilor artistice din domeniul audiovizual anterior începerii acestei activităţi, precum şi de a achita remuneraţiile aferente în condiţiile şi în cuantumul stabilit prin prezenta metodologie.20. Aspectele constatate de către delegaţii organismelor de gestiune colectivă cu prilejul verificărilor efectuate vor fi consemnate în procese-verbale de verificare, încheiate la faţa locului, care fac dovada comunicării publice până la proba contrară.21. Remuneraţiile stabilite prin prezenta metodologie se pot modifica anual, începând cu prima lună a anului următor celui în care s-a publicat prezenta metodologie, de către organismele de gestiune ale drepturilor artiştilor interpreţi sau executanţi, respectiv ale producătorilor de fonograme, conform reglementarilor legale în vigoare, pentru o categorie de titulari de drepturi, pe baza indicelui de inflaţie stabilit la nivel naţional.22. Aceste modificări se depun la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor, urmând a fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, pe cheltuiala organismelor de gestiune colectivă, prin decizie a directorului general al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor, emisă în termen de 5 zile de la data depunerii.23. Modificările devin efective începând cu luna următoare publicării.Prezenta metodologie intră în vigoare în termen de 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I.Prezentul punct de vedere poate fi dezvoltat în cadrul negocierilor cu utilizatorii.Compensează în totalitate cheltuielile de arbitraj.Pronunţată astăzi, în data de 6 iulie 2012, la sediul Corpului de arbitri de pe lângă Oficiul Român pentru Drepturile de Autor, în Bucureşti.Cu apel în termen de 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I.Completul arbitral:Ştiolică Florin - preşedinteUliescu Marilena - arbitruOlteanu Edmond Gabriel - arbitruNemeş Vasile -arbitruIonescu Mircea Felix Melineşti - arbitru
      Tabele cuprinzând valoarea remuneraţiilor cuvenite producătorilor de fonograme şi artiştilor interpreţi sau executanţi pentru fonograme şi pentru audiovizual
      I. Activităţi desfăşurate în regim ambiental
      AUnităţi de alimentaţie publică - restaurante, baruri, cafenele, ceainării, braserii, fast-fooduri, rotiserii, pizzerii, shaormerii, crame, cofetării, săli de bal, săli pentru nunţi şi asimilate*)
      A1Spaţii închise sau deschise situate în oraşe sau staţiuni turistice
        Tip încadrareRemuneraţie lunară
      Producătorii de fonogrameArtiştii interpreţi sau executanţi pentru fonogrameArtiştii interpreţi sau executanţi pentru audiovizual
        1Suprafaţa până la 100 m245 lei45 lei23 lei
        2Suprafaţa cuprinsă între 101-200 m265 lei65 lei33 lei
        3Suprafaţa peste 200 m265 lei plus 20 lei pentru fiecare suprafaţă suplimentară de până la 100 m265 lei plus 20 lei pentru fiecare suprafaţă suplimentară de până la 100 m233 lei plus 10 lei pentru fiecare suprafaţă suplimentară de până la 100 m2
      A2Spaţii închise sau deschise situate în comune şi sate
        Tip încadrareRemuneraţie lunară
      Producătorii de fonogrameArtiştii interpreţi sau executanţi pentru fonogrameArtiştii interpreţi sau executanţi pentru audiovizual
        1Suprafaţa până la 100 m225 lei25 lei13 lei
        2Suprafaţa cuprinsă între 101 -200 m245 lei45 lei23,00 lei
        3Suprafaţa peste 200 m245 lei plus 10 lei pentru fiecare suprafaţă suplimentară de până la 100 m245 lei plus 10 lei pentru fiecare suprafaţă suplimentară de până la 100 m223 lei plus 5 lei pentru fiecare suprafaţă suplimentară de până la 100 m2
      BUnităţi comerciale sau prestatoare de servicii, showroomuri, duty-free-uri, galerii comerciale, malluri, supermarketuri, hipermarketuri, spitale, cabinete medicale, stomatologice, centre de tratament, cazinouri, săli internet, săli de jocuri, săli de biliard, popice, tenis de masă, saloane de înfrumuseţare şi altele asimilate etc.*)**) - Spaţii închise sau deschise situate în oraşe, staţiuni turistice, comune şi sate
        Tip încadrareRemuneraţie lunară
      Producătorii de fonogrameArtiştii interpreţi sau executanţi pentru fonogrameArtiştii interpreţi sau executanţi pentru audiovizual
        1Suprafaţa până la 100 m230 lei30 lei15 lei
        2Suprafaţa cuprinsă între 101-200 m255 lei55 lei27 lei
        3Suprafaţa cuprinsă între 201-300 m275 lei75 lei37 lei
        4Suprafaţa cuprinsă între 301-400 m290 lei90 lei45 lei
        5Suprafaţa cuprinsă între 401-500 m2105 lei105 lei53 lei
        6Suprafaţa cuprinsă între 501-1000 m2150 lei150 lei75 lei
        7Suprafaţa peste 1000 m2150 lei plus 20 lei pentru fiecare suprafaţă suplimentară de până la 500 m2150 lei plus 20 lei pentru fiecare suprafaţă suplimentară de până la 500 m275 lei plus 10 lei pentru fiecare suprafaţă suplimentară de până la 500 m2
      CTârguri sau expoziţii, evenimente cu publicitate sau mijloace prin care se face publicitate *)**)
      C1Spaţii închise sau deschise situate în oraşe, staţiuni turistice, comune şi sate
        Tip încadrareRemuneraţie zilnica
      Producătorii de fonogrameArtiştii interpreţi sau executanţi pentru fonogrameArtiştii interpreţi sau executanţi pentru audiovizual
        1Târguri sau expoziţii urbane şi în staţiuni turistice până în 1000 m2100 lei100 lei0 lei
        2Târguri sau expoziţii urbane şi în staţiuni turistice între 1001 m2- 2000 m2180 lei180 lei0 lei
        3Târguri sau expoziţii urbane şi în staţiuni turistice peste 2000 m2180 lei plus 50 lei pentru fiecare suprafaţă suplimentară de până la 1000 m2180 lei plus 50 lei pentru fiecare suprafaţă suplimentară de până la 1000 m20 lei
        4Târguri sau expoziţii rurale, iarmaroace, talciocuri până în 1000 m260 lei60 lei0 lei
        5Târguri sau expoziţii rurale, iarmaroace, talciocuri între 1001 m2 - 2000 m2100 lei100 lei0 lei
        6Târguri sau expoziţii rurale, iarmaroace, talciocuri peste 2000 m2100 lei plus 30 lei pentru fiecare suprafaţă suplimentară de până la 1000 m2100 lei plus 30 lei pentru fiecare suprafaţă suplimentară de până la 1000 m20 lei
        7Expoziţii de artă, ştiinţă, carte şi altele asimilate până în 1000 m250 lei50 lei0 lei
        8Expoziţii de artă, ştiinţă, carte şi altele asimilate între 1001-2000 m275 lei75 lei0 lei
        9Expoziţii de arta, ştiinţă, carte şi altele asimilate peste 2001 m275 lei plus 20 lei pentru fiecare suprafaţă suplimentară de până la 1000 m275 lei plus 20 lei pentru fiecare suprafaţă suplimentară de până la 1000 m20 lei
      C2Publicitate cu vehicule, standuri, bannere, ecrane, machete fixe/gonflabile, remorci mobile etc. (dotate sau însoţite de instalaţii de sonorizare) - Acţiuni desfăşurate în spaţii deschise situate în oraşe, staţiuni turistice, comune şi sate
        Tip încadrareRemuneraţie zilnică
      Producătorii de fonogrameArtiştii interpreţi sau executanţi pentru fonogrameArtiştii interpreţi sau executanţi pentru audiovizual
        1Vehicul auto/remorcă publicitară50 lei50 lei0 lei
        2Stand publicitar*******), Banner Ecran, machetă fixă/gonflabilă10 lei10 lei0 lei
      C3Spectacole diverse (pentru muzica difuzată înainte, în timpul sau după spectacol) - Spaţii închise sau deschise situate în oraşe, staţiuni turistice, comune şi sate
        Tip încadrareRemuneraţie/spectacol
      Producătorii de fonogrameArtiştii interpreţi sau executanţi pentru fonogrameArtiştii interpreţi sau executanţi pentru audiovizual
        1Filarmonică, operă, teatru, cinematrograf, circ, delfinariu şi altele asimilate12 lei12 lei0 lei
      DUnităţi de cazare *)**)***)
        Tip încadrareRemuneraţie lunară
      Producătorii de fonogrameArtiştii interpreţi sau executanţi pentru fonogrameArtiştii interpreţi sau executanţi pentru audiovizual
        Hoteluri, hoteluri apartament, moteluri, hosteluri, vile turistice, bungalow-uri, cabane turistice, sate/cluburi de vacanţă, campinguri, popasuri turistice, căsuţe tip camping, apartamente sau camere de închiriat, structuri de primire cu funcţiuni de cazare pe pontoane plutitoare, nave fluviale şi maritime, pensiuni turistice şi pensiuni agroturistice, case de vacanţă/oaspeţi
        1Până la 2 stele/margarete inclusiv (în măsura în care sunt dotate cu aparate tv în camere)1 leu/camera   
        23 stele/margarete1.5 lei/camera   
        34 stele/margarete2 lei/camera   
        45 stele/ margarete3 lei/camera   
          Tabere75 lei75 lei40 lei
      ETransporturi
      E1Transporturi rutiere de pasageri ****) - Mijloc de transport echipat cu instalaţie de sonorizare indiferent dacă sunt in regim rent-a-car sau colaborare sau leasing etc.
        Tip încadrareRemuneraţie lunară/mijloc de transport
      Producătorii de fonogrameArtiştii interpreţi sau executanţi pentru fonogrameArtiştii interpreţi sau executanţi pentru audiovizual
        1Vehicul de agrement (tractor, ţrenuleţ, remorcă, platformă, minicar) şi altele asimilate10 lei10 lei0 lei
        2Autobuz, Troleibuz, Tramvai10 lei10 lei0 lei
        3Autoturism până la 6 locuri (Taxi) *****)15 lei15 lei0 lei
        4Microbuz între 7-14 locuri20 lei20 lei0 lei
        5Microbuz între 15-21 de locuri30 lei30 lei0 lei
        6Microbuz peste 21 de locuri35 lei35 lei0 lei
        7Autocar cu până la 30 de locuri40 lei40 lei0 lei
        8Autocar între 31- 36 de locuri50 lei50 lei0 lei
        9Autocar între 37-46 de locuri60 lei60 lei0 lei
        10Autocar între 47-54 de locuri70 lei70 lei0 lei
        11Autocar peste 54 de locuri80 lei80 lei0 lei
      E2Autogări, spaţii de aşteptare pentru pasageri *)**)***)
        Tip încadrareRemuneraţie lunară
      Producătorii de fonogrameArtiştii interpreţi sau executanţi pentru fonogrameArtiştii interpreţi sau executanţi pentru audiovizual
        1Autogara sau sală de aşteptare25 lei25 lei13 lei
      E3Transporturi feroviare de pasageri ****) - Garnitură feroviară echipată cu instalaţie de sonorizare
        Tip încadrareRemuneraţie lunară/mijloc de transport
      Producătorii de fonogrameArtiştii interpreţi sau executanţi pentru fonogrameArtiştii interpreţi sau executanţi pentru audiovizual
        1Tren de pasageri în trafic intern (fără vagon restaurant; dacă are vagon restaurant se va adăuga tariful suplimentar)50 lei50 lei0 lei
        2Tren de pasageri în trafic internaţional (fără vagon restaurant; dacă are vagon restaurant se va adăuga tariful suplimentar)70 lei70 lei0 lei
        3Vagon restaurant în trafic intern50 lei50 lei0 lei
        4Vagon restaurant în trafic internaţional70 lei70 lei0 lei
      E4Gări, staţii de metrou şi spaţii de aşteptare*)**)***) - Spaţiu dotat cu instalaţie de sonorizare
        Tip încadrareRemuneraţie lunară
      Producătorii de fonogrameArtiştii interpreţi sau executanţi pentru fonogrameArtiştii interpreţi sau executanţi pentru audiovizual
        1Gări şi peroane40 lei40 lei40 lei
        2Statie de metrou30 lei30 lei30 lei
        3Sală de aşteptare în cadrul gării25 lei25 lei25 lei
      E5Transport aerian de pasageri ****) - Aeronavă echipată cu instalaţie de sonorizare
        Tip încadrareRemuneraţie lunară/Aeronavă
      Producătorii de fonogrameArtiştii interpreţi sau executanţi pentru fonogrameArtiştii interpreţi sau executanţi pentru audiovizual
        1Aeronavă de pasageri cursă internă50 lei50 lei15 lei
        2Aeronavă de pasageri cursă continentală100 lei100 lei35 lei
        3Aeronavă de pasageri cursă transcontinentală200 lei200 lei70 lei
      E6Aeroporturi, Spaţii de aşteptare pentru pasageri *)**)***)
        Tip încadrareRemuneraţie lunară/spaţiu cu instalaţie de sonorizare
      Producătorii de fonogrameArtiştii interpreţi sau executanţi pentru fonogrameArtiştii interpreţi sau executanţi pentru audiovizual
        1Aeroport intern, internaţional - sală aşteptare80 lei80 lei40 lei
       
      E7Ambarcaţiuni navale pentru transportul de agrement - Dotate cu instalaţii de sonorizare****)
        Tip încadrareRemuneraţie lunară
      Producătorii de fonogrameArtiştii interpreţi sau executanţi pentru fonogrameArtiştii interpreţi sau executanţi pentru audiovizual
        1Ambarcaţiune de agrement cu până la 2 locuri de dormit50 lei50 lei0 lei
        2Ambarcaţiune de agrement între 3 locuri - 6 locuri de dormit80 lei80 lei0 lei
        3Ambarcaţiune de agrement între 7-12 locuri de dormit100 lei100 lei0 lei
        4Ambarcaţiune de agrement peste 12 locuri de dormit100 lei plus 10 lei/fiecare loc de dormit suplimentar100 lei plus 10 lei/fiecare loc de dormit suplimentar0 lei
        5Ambarcaţiuni de transport pasageri capacitate până în 50 pasageri (fără posibilităţi de cazare)60 lei60 lei0 lei
        6Ambarcaţiuni de transport pasageri capacitate între 51 pasageri -100 pasageri (fără posibilităţi de cazare)100 lei100 lei0 lei
        7Ambarcaţiuni de transport pasageri capacitate peste 100 pasageri (fără posibilităţi de cazare)130 lei130 lei0 lei
      E8Transport pe cablu
        Tip încadrareRemuneraţie lunară/instalaţie dotată cu sonorizare
      Producătorii de fonogrameArtiştii interpreţi sau executanţi pentru fonogrameArtiştii interpreţi sau executanţi pentru audiovizual
          Tip de instalaţie - dotate cu instalaţii de sonorizare     
        1Telecabine - Telegondole15 lei15 lei0 lei
        2Spaţii de aşteptare pentru telecabine, telegondole25 lei25 lei0 lei
        3Lifturi si ascensoare30 lei30 lei0 lei
      E9Parcări auto şi cinematografe în aer liber - Dotate cu instalaţii de sonorizare - Spaţii închise sau deschise*)
        Tip încadrareRemuneraţie lunară
      Producătorii de fonogrameArtiştii interpreţi sau executanţi pentru fonogrameArtiştii interpreţi sau executanţi pentru audiovizual
        1Parcări până la 500 m225 lei25 lei0 lei
        2Parcări între 501 m2 - 1000 m245 lei45 lei0 lei
        3Parcări peste 1000 m245 lei plus 20 lei pentru fiecare suprafaţă suplimentară de până la 500 m245 lei plus 20 lei pentru fiecare suprafaţă suplimentară de până la 500 m20 lei
      FSport şi agrement
      F1Stadioane, complexe sportive, săli de sport dotate cu instalaţii de sonorizare - Spaţii închise sau deschise situate în oraşe, staţiuni turistice, comune şi sate
        Tip încadrareRemuneraţie lunară
      Producătorii de fonogrameArtiştii interpreţi sau executanţi pentru fonogrameArtiştii interpreţi sau executanţi pentru audiovizual
          Număr de locuri (scaune)     
        1Sub 1.000 locuri (scaune)50 lei50 lei0 lei
        2Între 1.000 - 5.000 locuri (scaune)100 lei100 lei0 lei
        3Peste 5.000 locuri (scaune)100 lei plus 30 lei pentru fiecare tranşă de până la 5000 locuri suplimentare (scaune)100 lei plus 30 lei pentru fiecare tranşă de până la 5000 locuri suplimentare (scaune)0 lei
      F2Piscine, ştranduri, litoral, parcuri de distracţii şi/sau agrement, pârtii de schi şi patinoare, locuri de joacă pentru copii, săli fitness, culturism, masaj etc. - deschise publicului - dotate cu instalaţii de sonorizare*)
        Tip încadrareRemuneraţie lunară
      Producătorii de fonogrameArtiştii interpreţi sau executanţi pentru fonogrameArtiştii interpreţi sau executanţi pentru audiovizual
        1Piscină şi ştrand50 lei50 lei0 lei
        2Piscină Hotel până la categoria 3 stele50 lei50 lei0 lei
        3Piscină Hotel categoria 4 stele60 lei  0 lei
        4Piscină Hotel categoria 5 stele80 lei  0 lei
        5Plajă suprafaţa până la 200 m245 lei45 lei0 lei
        6Plajă cu suprafaţa peste 200 m245 lei plus 10 lei pentru fiecare suprafaţă suplimentară de până la 100 m245 lei plus 10 lei pentru fiecare suprafaţă suplimentară de până la 100 m20 lei
        7Parc de distracţii şi/sau agrement până în 1000 m2500 lei500 lei0 lei
        8Parc de distracţii şi/sau agrement peste 1000 m2500 lei plus 50 lei pentru fiecare suprafaţă suplimentară de până la 100 m2500 lei plus 50 lei pentru fiecare suprafaţă suplimentară de până la 100 m20 lei
        9Pârtie cu instalaţie de sonorizare400 lei/pârtie400 lei/pârtie0 lei
        10Patinoar cu suprafaţa până în 500 m250 lei50lei0 lei
        11Patinoar cu suprafaţa mai mare de 500 m250 lei plus 10 lei pentru fiecare suprafaţă suplimentară de până la 100 m250 lei plus 10 lei pentru fiecare suprafaţă suplimentară de până la 100 m20 lei
        12Locuri de joacă pt. copii cu suprafaţa până în 100 m230 lei30 lei0 lei
        13Locuri de joacă pt. copii cu suprafaţa peste 100 m230 lei plus 10 lei pentru fiecare suprafaţă suplimentară de până la 100 m230 lei plus 10 lei pentru fiecare suprafaţă suplimentară de până la 100 m20 lei
        14Sala fitness şi/sau culturism până în 100 m230 lei30 lei0 lei
        15Sală fitness şi/sau culturism peste 100 m230 lei plus 10 lei pentru fiecare suprafaţă suplimentară de până la 100 m230 lei plus 10 lei pentru fiecare suprafaţă suplimentară de până la 100 m20 lei
        16Sală masaj55 lei55 lei0 lei
        17Sală masaj (în Hotel până la categ. 3 stele inclusiv)70 lei70 lei0 lei
        18Sală masaj (în Hotel categ. 4 stele)80 lei80 lei0 lei
        19Sală masaj (în Hotel categ. 5 stele)100 lei100 lei0 lei
      GBirouri şi spaţii de producţie
        Tip încadrareRemuneraţie lunară
      Producătorii de fonogrameArtiştii interpreţi sau executanţi pentru fonogrameArtiştii interpreţi sau executanţi pentru audiovizual
        1Până la 30 de persoane70 lei70 lei0 lei
        2Până la 100 de persoane100 lei100 lei0 lei
        3Peste 100 de persoane150 lei150 lei0 lei
      HTelecomunicaţii
        Tip încadrareRemuneraţie lunară/linie
      Producătorii de fonogrameArtiştii interpreţi sau executanţi pentru fonogrameArtiştii interpreţi sau executanţi pentru audiovizual
      1Centrală telefonică cu apel în aşteptare100 lei100 lei0 lei
     
    *) La încadrarea în tabel vor fi luate în calcul suprafeţe comerciale (închise sau deschise) utile, inclusiv ringurile de dans Utilizatorul trebuie să achite o remuneraţie distinctă pentru fiecare spaţiu deţinut în parte. În cazul în care într-un anumit spaţiu, aceeaşi suprafaţă este utilizată pentru mai multe activităţi, remuneraţia cuvenită organismului de gestiune colectivă a drepturilor conexe ale producătorilor de fonograme şi ale artiştilor interpreţi sau executanţi pentru fonograme şi pentru audiovizual pentru comunicarea publică în regim ambiental şi/sau lucrativ, se va achita pentru fiecare activitate desfăşurată în parte, corespunzătoare fiecărei utilizări, indiferent de numărul acestora.
    **) Remuneraţiile echitabile prevăzute în tabele se consideră datorate indiferent de durata efectivă a comunicării publice şi de numărul fonogramelor de comerţ sau a reproducerilor acestora şi/sau a pretaţiilor artistice din domeniul audiovizuale, comunicate public în regim ambiental sau lucrativ.
    ***) La încadrarea în tabel vor fi luate în calcul suprafeţelor comerciale (închise sau deschise), excluzându-se spaţiile- anexă (depozite, magazii, spaţii sanitare). Târgurile sau expoziţiile datorează remuneraţia indiferent de specificul acestora - produse agroalimentare, industriale, navale, bunuri de larg consum, auto, moto, naval, sport, agrement etc.
    ****) La încadrarea în tabel se va ţine cont de existenţa echipamentelor radio - TV în camere/spaţii.
    *****) Încadrarea în tabel, pentru toate tipurile de mijloace de transport se face numai în cazul celor înregistrate în Registrele Române, după caz, auto, feroviar, naval sau aerian.
    ******) În cazul transporturilor rutiere de pasageri - Autoturism până la 6 locuri (taxi), remuneraţia se achită pentru fiecare autoturism în parte, indiferent de forma de colaborare în cadrul căreia aceasta activează sub sigla unei companii de taximetrie.
    *******) Exceptând standurile publicitare amplasate în cadrul expoziţiilor de artă, ştiinţă şi carte.
      II. Activităţi desfăşurate în regim lucrativ
      I1Eveniment, spectacol, turneu, campanie etc. (coloana sonoră)* - Spaţii închise sau deschise situate în oraşe, staţiuni turistice, comune şi sate
        Tip încadrareRemuneraţie/eveniment**)
            Producătorii de fonogrameArtiştii interpreţi sau executanţi pentru fonogrameArtiştii interpreţi sau executanţi pentru audiovizual
        1Spectacol/eveniment (festiv, paradă, istoric, sunet şi lumina, sportiv, nautic, aerian etc.)1,5% dar nu mai puţin de 160 lei1,5% dar nu mai puţin de 160 lei0 lei
        2Paradă modă, concurs frumuseţe1,5% dar nu mal puţin de 2000 lei1,5% dar nu mai puţin de 2000 lei0 lei
        3Salon auto, moto, velo, nautic, asimilate1,5% dar nu mal puţin de 3000 lei1,5% dar nu mai puţin de 3000 lei0 lei
        4Spectacol caracter publicitar1,5% dar nu mai puţin de 3000 lei1,5% dar nu mai puţin de 3000 lei0 lei
        5Turneu publicitar (4 reprezentaţii)1,5% dar nu mai puţin de 4500 lei1,5% dar nu mai puţin de 4500 lei0 lei
        6Turneu publicitar (5-8 reprezentaţii)1,5% dar nu mai puţin de 6500 lei1,5% dar nu mai puţin de 6500 lei0 lei
        7Turneu publicitar (peste 9 reprezentaţii)1,5% dar nu mai puţin de 7500 lei1,5% dar nu mai puţin de 7500 lei0 lei
        8Campanie electorală1,5% dar nu mai puţin de 8500 lei1,5% dar nu mai puţin de 8500 lei0 lei
        9Manifestaţii/Evenimente (altele decât cele precizate mai sus)1,5% dar nu mal puţin de 400 lei1,5% dar nu mai puţin de 400 lei0 lei
      I2Club, bar cu program de varietăţi, bar cu program night club*), discotecă, videotecă, restaurant (cu program de varietăţi), cabaret, spaţiu în care funcţionează: tonomat, karaoke, multimedia - spaţii închise sau deschise situate în oraşe sau staţiuni turistice
        Tip încadrareRemuneraţie lunară**)
        1Suprafaţa până la 100 m21,5% dar nu mai puţin de 100 lei1,5% dar nu mai puţin de 100 lei1,5% dar nu mai puţin de 100 lei
        2Suprafaţa cuprinsă între 101 - 200 m21,5% dar nu mai puţin de 150 lei1,5% dar nu mai puţin de 150 lei1,5% dar nu mai puţin de 150 lei
        3Suprafaţa peste 200 m21,5% dar nu mai puţin de 150 lei plus 40 lei pentru fiecare suprafaţă suplimentară de până la 100 m21,5% dar nu mai puţin de 150 lei plus 40 lei pentru fiecare suprafaţă suplimentară de până la 100 m21,5% dar nu mai puţin de 150 lei plus 40 lei pentru fiecare suprafaţă suplimentară de până la 100 m2
      I3Club, bar cu program de varietăţi, bar cu program night club*), discotecă, videotecă, restaurant (cu program de varietăţi), cabaret, spaţiu în care funcţionează: tonomat, karaoke, multimedia - Spaţii închise sau deschise situate în comune şi sate
        Tip încadrareRemuneraţie lunară**)
          Producători de fonogrameArtişti interpreţi sau executanţi pentru fonogrameArtiştii interpreţi sau executanţi pentru audiovizual
        1Suprafaţa până la 100 m21,5% dar nu mai puţin de 50 lei1,5% dar nu mai puţin de 50 lei1,5% dar nu mai puţin de 50 lei
        2Suprafaţa cuprinsă între 101 - 200 m21,5% dar nu mai puţin de 75 lei1,5% dar nu mai puţin de 75 lei1,5% dar nu mai puţin de 75 lei
        3Suprafaţa peste 200 m21,5% dar nu mai puţin de 75 lei plus 20 lei pentru fiecare suprafaţă suplimentară de până la 100 m21,5% dar nu mal puţin de 75 lei plus 20 lei pentru fiecare suprafaţă suplimentară de până la 100 m21,5% dar nu mai puţin de 75 lei plus 20 lei pentru fiecare suprafaţă suplimentară de până la 100 m2
      I4Activitate de DJ, şcoli de dans, balet s.a., sală gimnastică ritmică, aerobic, zumba aerobic, kangoo jump s.a. - deschise publicului - dotate cu instalaţii de sonorizare *)
        Tip încadrareRemuneraţie lunară**)
      Producători de fonogrameArtişti interpreţi sau executanţi pentru fonogrameArtişti interpreţi sau executanţi pentru audiovizual
        1Activitate de DJ1,5% dar nu mai puţin de 25 lei1,5% dar nu mai puţin de 25 lei1,5% dar nu mai puţin de 25 lei
        2şcoala de dans, balet s.a. până la 100 m21,5% dar nu mai puţin de 50 lei1,5% dar nu mai puţin de 50 lei1,5% dar nu mai puţin de 50 lei
        3Şcoala de dans, balet s.a. peste 100 m21,5% dar nu mai puţin de 50 lei plus 30 lei pentru fiecare suprafaţă suplimentară de până la 100 m21,5% dar nu mai puţin de 50 lei plus 30 lei pentru fiecare suprafaţă suplimentară de până la 100 m21,5% dar nu mai puţin de 50 lei plus 30 lei pentru fiecare suprafaţă suplimentară de până la 100 m2
        4Sală gimnastică ritmică, aerobic, zumba aerobic, kangoo jump s.a. până la 100 m21,5% dar nu mai puţin de 100 lei1,5% dar nu mai puţin de 100 lei1,5% dar nu mai puţin de 100 lei
        5Sală gimnastică ritmică, aerobic, zumba aerobic, kangoo jump s.a. peste 100 m21,5% dar nu mai puţin de 100 lei plus 50 lei pentru fiecare suprafaţă suplimentară de până la 100 m21,5% dar nu mai puţin de 100 lei plus 50 lei pentru fiecare suprafaţă suplimentară de până la 100 m21,5% dar nu mai puţin de 100 lei plus 50 lei pentru fiecare suprafaţă suplimentară de până la 100 m2
     
    *) Utilizatorii au obligaţia să precizeze tipul activităţii/manifestaţii, pe care o desfăşoară/organizează, prin completarea declaraţiei pe propria răspundere sau contract în vederea obţinerii autorizaţiei.
    **) Procentele prevăzute la punctele I1, I2, I3 se aplică la totalitatea veniturilor brute obţinute din consumaţii şi vânzarea de bilete, abonamente, programe, valoarea materialelor promoţionale etc., iar în lipsa acestora la bugetul de cheltuieli al manifestării, bugetul de cheltuieli pentru campanii publicitare, promoţionale sau electorale, după caz. În cazul în care remuneraţia lunară rezultată din aplicarea procentului este mai mică decât remuneraţia minimă atunci se va achita remuneraţia minimă lunară/eveniment.
    -----------