GHIDUL SOLICITANTULUI din 4 iunie 2020

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 12/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL ECONOMIEI, ENERGIEI SI MEDIULUI DE AFACERI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 477 din 4 iunie 2020
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 544 09/06/2021
ActulACTUALIZEAZA PEGHID 04/06/2020
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulFA IN LUCRURECTIFICARE 544 09/06/2021
ActulREFERIT DERECTIFICARE 544 09/06/2021





Notă
Aprobat prin ORDINUL nr. 1.843 din 4 iunie 2020, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 477 din 4 iunie 2020.
Acest document reprezintă un îndrumar pentru solicitanții de ajutor de stat în cadrul schemei de ajutor de stat privind sprijinirea întreprinderilor din sectoarele și subsectoarele expuse unui risc important de relocare ca urmare a transferului costului emisiilor de gaze cu efect de seră în prețul energiei electrice instituite prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 81/2019, cu modificările și completările ulterioare.Informații privind modul de completare a documentelor care urmează a fi depuse împreună cu cererea de emitere a acordului de finanțare în temeiul acestei scheme de ajutor de stat, precum și toate condițiile care trebuie îndeplinite în vederea obținerii acordului de finanțare se regăsesc în cuprinsul prezentului document și pe site-ul Ministerului Energiei, la următoarea adresă: http://energie.gov.ro.(la 22-07-2021,
Al doilea paragraf din preambul a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. 544 din 9 iunie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 719 din 22 iulie 2021
)
Este necesară analizarea în prealabil a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 81/2019 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 115/2011 privind stabilirea cadrului instituțional și autorizarea Guvernului, prin Ministerul Finanțelor Publice, de a scoate la licitație certificatele de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României la nivelul Uniunii Europene, precum și pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat privind sprijinirea întreprinderilor din sectoarele și subsectoarele expuse unui risc important de relocare ca urmare a transferului costului emisiilor de gaze cu efect de seră în prețul energiei electrice, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare OUG nr. 81/2019, cu modificările și completările ulterioare, a tuturor informațiilor cuprinse în cadrul prezentului ghid, precum și a celorlalte date puse la dispoziție pe site-ul precizat mai sus.În perioada de validitate a schemei de ajutor de stat, Ministerul Energiei pune la dispoziția solicitanților următoarea adresă electronică: infoug81@energie.gov.ro, prin intermediul căreia pot fi adresate întrebări, sesizări și solicitări de clarificări, acestea urmând a fi soluționate în cel mai scurt timp, în cazul în care nu sunt deja tratate în cadrul acestui material și pe site-ul precizat mai sus.(la 22-07-2021,
Al patrulea paragraf din preambul a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 544 din 9 iunie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 719 din 22 iulie 2021
)
 + 
Capitolul IInformații generale1.Care este obiectivul acestei scheme de ajutor de stat? Schema de ajutor de stat își propune să promoveze măsuri financiare în favoarea sectoarelor sau subsectoarelor care sunt considerate a fi expuse unor riscuri semnificative de relocare a emisiilor de dioxid de carbon ca urmare a transferării costului dioxidului de carbon în prețul electricității, respectiv să compenseze aceste costuri, cu respectarea normelor aplicabile privind ajutorul de stat, în contextul schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră.2.Care este bugetul schemei de ajutor de stat? Bugetul total estimat al schemei de ajutor de stat reprezintă echivalentul în lei al sumei de 291 milioane euro pentru toată perioada de implementare.3.Care este perioada de valabilitate a schemei de ajutor de stat? Durata de valabilitate a schemei de ajutor de stat este aferentă perioadei 2019-2021.AtențieÎn anul 2021 se depun cereri de emitere a acordului de finanțare pentru compensarea emisiilor indirecte aferente pentru anul 2020 în termen de 10 zile de la data stabilirii, în condițiile legii, a bugetului anual al prezentei scheme de ajutor de stat, dar nu mai târziu de data de 31 martie 2021, conform prevederilor articolului unic al Legii nr. 292/2020 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 85/2020 privind modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 81/2019 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 115/2011 privind stabilirea cadrului instituțional și autorizarea Guvernului, prin Ministerul Finanțelor, de a scoate la licitație certificatele de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României la nivelul Uniunii Europene, precum și pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat privind sprijinirea întreprinderilor din sectoarele și subsectoarele expuse unui risc important de relocare ca urmare a transferului costului emisiilor de gaze cu efect de seră în prețul energiei electrice.(la 22-07-2021,
Punctul 3. din Capitolul I a fost modificat de Punctul 3, Articolul I din ORDINUL nr. 544 din 9 iunie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 719 din 22 iulie 2021
)
4.Cine sunt potențialii beneficiari ai schemei de ajutor de stat? Întreprinderile care pot beneficia de această schemă de ajutor de stat sunt cele care își desfășoară activitatea în sectoarele/subsectoarele indicate în anexa nr. 1 la OUG nr. 81/2019, cu modificările și completările ulterioare, și care îndeplinesc condițiile de eligibilitate prevăzute la art. VI din OUG nr. 81/2019, cu modificările și completările ulterioare.Totodată, conform punctului 6 din tabelul prevăzut în anexa nr. 1 la OUG nr. 81/2019, cu modificările și completările ulterioare, pot beneficia de această schemă de ajutor de stat și întreprinderile care produc țevi de oțel fără sudură și care îndeplinesc condițiile de eligibilitate prevăzute la art. VI din OUG nr. 81/2019, cu modificările și completările ulterioare.5.Cum se calculează intensitatea maximă a ajutorului de stat?Ajutorul de stat se acordă în temeiul prezentei scheme de ajutor de stat sub forma unei alocări financiare nerambursabile. Intensitatea maximă a ajutorului de stat astfel acordat va reprezenta 75% pentru costurile eligibile suportate în anii 2019 și 2020.Valoarea ajutorului de stat ce poate fi acordat va fi determinată conform următoarei formule de calcul: a)în cazul în care valorile de referință privind eficiența consumului de energie electrică se aplică produselor fabricate de beneficiar, ajutorul care va fi plătit în cazul fiecărei instalații pentru costurile suportate în anul t este egal cu: A_maxt = Ai_t × C_t × P_t-1 × E × BOÎn această formulă: 1.Ai_t este intensitatea ajutorului în anul t, exprimată ca fracție (75% pentru costurile suportate în anii 2019 și 2020);2.C_t este factorul de emisie de CO_2 (tCO_2/MWh) aplicabil (în anul t) și nu va depăși niciodată factorul maxim regional de emisie de CO_2 precum este definit în anexa nr. 2 la OUG nr. 81/2019, cu modificările și completările ulterioare; 3.P_t-1 este prețul EUA la termen în anul t-1 (euro/tCO_2); 4.E este valoarea de referință aplicabilă privind eficiența consumului de energie electrică specifică produsului conform anexei nr. 3 la OUG nr. 81/2019, cu modificările și completările ulterioare; și 5.BO este producția de referință calculată conform anexei nr. 2 la OUG nr. 81/2019, cu modificările și completările ulterioare;b)în cazul în care valorile de referință privind eficiența consumului de energie electrică nu se aplică produselor fabricate de beneficiar, ajutorul maxim care poate fi plătit în cazul fiecărei instalații pentru costurile suportate în anul t este egal cu: A_maxt = Ai_t × C_t × P_t-1 × EF × BEC. În această formulă:1.Ai_t este intensitatea ajutorului în anul t, exprimată ca fracție (75% pentru costurile suportate în anii 2019 și 2020); 2.C_t este factorul de emisie de CO_2 (t CO_2/MWh) aplicabil (în anul t) și nu va depăși niciodată factorul maxim regional de emisie de CO_2 precum este definit în anexa nr. 2 la OUG nr. 81/2019, cu modificările și completările ulterioare;3.P_t-1 este prețul EUA la termen în anul t-1 (euro/tCO_2); 4.EF este valoarea alternativă de referință privind eficiența consumului de energie electrică specific instalației; și 5.BEC este consumul de energie electrică de referință (MWh) calculat conform anexei nr. 2 la OUG nr. 81/2019, cu modificările și completările ulterioare. În cazul în care o instalație fabrică produse pentru care se aplică o valoare de referință privind eficiența consumului de energie electrică prevăzută în anexa nr. 3 la OUG nr. 81/2019, cu modificările și completările ulterioare, și produse pentru care se aplică valoarea alternativă de referință privind eficiența consumului de energie electrică, consumul de energie electrică pentru fiecare produs trebuie repartizat în funcție de tonajul respectiv al producției pentru fiecare produs. În cazul în care o instalație fabrică atât produse care sunt eligibile pentru ajutor – produse care se încadrează în sectoarele sau subsectoarele eligibile enumerate în anexa nr. 1 la OUG nr. 81/2019, cu modificările și completările ulterioare, cât și produse care nu sunt eligibile pentru ajutor, ajutorul maxim care poate fi plătit se calculează numai pentru produsele care sunt eligibile pentru ajutor. Ajutorul va fi plătit beneficiarului în anul în care au fost suportate costurile sau în anul următor celui în care au fost suportate costurile, adică în anul t+1.Pentru dosarele care se depun în cursul anului 2020 pentru costurile suportate de solicitanți în anul 2019, anul t+1 este anul 2020.Pentru dosarele care se depun în cursul anului 2020 pentru costurile suportate de solicitanți în anul 2020, anul este t.În cazul în care ajutorul este plătit în anul în care sunt suportate costurile eligibile, plata se ajustează prin mecanismul ex post de ajustare a plății prevăzut la art. VIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 81/2019, cu modificările și completările ulterioare, astfel încât orice plată excedentară a ajutorului va fi rambursată înainte de data de 1 iulie a anului următor.(la 22-07-2021,
Al nouălea paragraf, Punctul 5. din Litera b) , Punctul 5. , Capitolul I a fost modificat de Punctul 4, Articolul I din ORDINUL nr. 544 din 9 iunie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 719 din 22 iulie 2021
)
Ajutorul de stat acordat conform prezentei scheme nu poate fi cumulat cu un alt ajutor de stat în sensul articolului 107 alineatul (1) din TFUE sau cu alte forme de finanțare din partea Uniunii Europene în cazul în care o asemenea suprapunere are drept rezultat o intensitate a ajutorului mai mare decât cea prevăzută în Orientările privind anumite măsuri de ajutor de stat acordate în contextul schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră după 2012, denumite în continuare Orientările ETS.
6.Ce condiții trebuie să îndeplinească solicitantul pentru a fi inclus în schema de ajutor?(1)Pot beneficia de ajutor de stat în baza schemei întreprinderile care îndeplinesc cumulativ, la data înregistrării cererii de acord de finanțare, următoarele criterii de eligibilitate:(a)sunt înregistrate potrivit Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare;(b)activitatea se încadrează în codurile CAEN prevăzute în anexa nr. 1 la OUG nr. 81/2019, cu modificările și completările ulterioare;(c)nu înregistrează debite restante la bugetul general consolidat al statului;(d)nu se află în procedură de executare silită, insolvență, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, închidere operațională, lichidare sau suspendare temporară a activității;(e)nu sunt întreprinderi în dificultate în sensul pct. 2.2 din Orientările Comisiei Europene privind ajutoarele de stat pentru salvarea și restructurarea întreprinderilor nefinanciare aflate în dificultate;** Conform pct. 2.2 din Orientările privind ajutoarele de stat pentru salvarea și restructurarea întreprinderilor nefinanciare aflate în dificultate, o întreprindere este considerată a fi în dificultate în cazul în care, fără intervenția statului, aceasta va fi obligată, aproape sigur, să își înceteze activitatea în termen scurt sau mediu. Prin urmare, o întreprindere este considerată a fi în dificultate dacă este îndeplinită cel puțin una dintre următoarele condiții: (a) în cazul unei societăți cu răspundere limitată, atunci când mai mult de jumătate din capitalul social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situație survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (și din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societății) conduce la un cuantum cumulat negativ care depășește jumătate din capitalul social subscris; (b) în cazul unei societăți comerciale în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru datoriile societății, atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu, astfel cum reiese din contabilitatea societății, a dispărut din cauza pierderilor acumulate; (c) atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvență sau îndeplinește criteriile prevăzute de legislația națională pentru inițierea unei proceduri colective de insolvență la cererea creditorilor săi; (d) în cazul unei întreprinderi care nu este un IMM, atunci când, în ultimii doi ani: (i) raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii a fost mai mare de 7,5; și (ii) capacitatea de acoperire a dobânzilor calculată pe baza EBITDA a fost sub 1,0.În vederea verificării situației de la lit. (a): – din bilanț se adună pierderea reportată, pierderea exercițiului financiar și alte elemente considerate ca făcând parte din fondurile proprii conform bilanțului (repartizarea profitului, acțiuni proprii, pierderi legate de instrumentele de capitaluri proprii); suma rezultată reprezintă totalul pierderilor; – totalul pierderilor se scade din totalul obținut prin adunarea primelor de capital cu rezervele din reevaluare, cu rezerve și cu alte elemente considerate ca făcând parte din fondurile proprii conform bilanțului (profitul exercițiului financiar, profitul reportat, câștiguri legate de instrumentele de capitaluri proprii); – dacă rezultatul este negativ, se scade din valoarea capitalului subscris vărsat; – dacă rezultatul obținut este mai mic decât jumătate din valoarea capitalului subscris vărsat, firma este în dificultate. În vederea verificării situației de la lit. (b): – din bilanț se compară valoarea capitalurilor proprii totale din ultimul exercițiu financiar cu valoarea aceluiași indicator din exercițiul financiar anterior; – dacă capitalurile proprii s-au diminuat cu mai mult de jumătate față de exercițiul financiar anterior, firma este în dificultate. În vederea verificării situației de la lit. (d):pct. (i) – din bilanț se adună total datorii care trebuie plătite într-o perioadă de până la 1 an cu total datorii care trebuie plătite într-o perioadă mai mare de 1 an; – rezultatul obținut se împarte la valoarea aferentă capitalurilor proprii; – se verifică dacă valoarea rezultată este mai mare de 7,5;pct. (ii) – din contul de profit și pierdere valoarea însumată a profitului net cu cheltuielile cu taxe și impozite, cu cheltuielile cu dobânzi și cu cheltuielile cu amortizarea se raportează la cheltuielile cu dobânzi; – se verifică dacă rezultatul se situează sub valoarea 1,0. Dacă ambele condiții sunt îndeplinite cumulativ pe ultimele două exerciții financiare, firma este în dificultate. În sensul celor de mai sus, solicitanții vor transmite, în copie, situațiile financiare anuale aprobate corespunzătoare ultimelor 2 exerciții financiare încheiate.Situațiile financiare anuale aprobate trebuie să conțină: – Situația activelor, datoriilor și capitalurilor proprii – formularul 10; – Contul de profit și pierdere – formularul 20; – Date informative – formularul 30; – Situația activelor imobilizate – formularul 40; – dovada depunerii acestora la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF).(f)nu fac obiectul unor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau, în cazul în care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost executate, conform prevederilor legale în vigoare;(g)pe durata de valabilitate a acordului de finanțare, eventualele disponibilizări nu depășesc 25% din numărul angajaților la momentul depunerii cererii de finanțare;(h)pe durata de valabilitate a acordului de finanțare își mențin activitatea în Spațiul Economic European;(2)Criteriile de eligibilitate prevăzute la alin. (1) trebuie îndeplinite de beneficiar pe toată perioada de valabilitate a acordului de finanțare, cu excepția criteriului prevăzut la alin. (1) lit. (h) care trebuie îndeplinit suplimentar pentru o perioadă de 3 ani după data ultimului an calendaristic în care a fost acordată compensarea. 7.Ce documente trebuie să însoțească cererea de emitere a acordului de finanțare?Conform art. VII alin. (7) din OUG nr. 81/2019, cu modificările și completările ulterioare, în vederea obținerii acordului de finanțare, solicitantul transmite la Ministerul Energiei cererea de emitere a acordului de finanțare (modelul cererii se află în anexa nr. 4 la OUG nr. 81/2019, cu modificările și completările ulterioare), însoțită de următoarele documente justificative:(la 22-07-2021,
sintagma: Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri a fost înlocuită de Punctul 6, Articolul I din ORDINUL nr. 544 din 9 iunie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 719 din 22 iulie 2021
)
a)certificat constatator, în original, emis de oficiul registrului comerțului de pe lângă tribunalul unde este înregistrată societatea solicitantă.În certificat trebuie să se menționeze următoarele informații: datele de identificare, codul unic de înregistrare, asociații și reprezentanții legali ai întreprinderii, domeniul de activitate principal și toate domeniile secundare de activitate, punctele de lucru ale întreprinderii, data ultimei mențiuni înscrise în registru și obiectul acesteia.Dacă cererea de emitere a acordului de finanțare se referă la obiectul secundar de activitate, respectiva activitate secundară trebuie să se regăsească în certificatul constatator. Dacă solicitantul desfășoară activități care cad sub incidența a mai multora din codurile CAEN, inclusiv țevi din oțel fără sudură prevăzute în anexa nr. 1 la OUG nr. 81/2019, cu modificările și completările ulterioare, și aceste activități se desfășoară în instalații diferite ca locație, se va preciza, pentru fiecare instalație, activitatea desfășurată corespondentă codurilor CAEN, inclusiv țevi din oțel fără sudură;b)documentele justificative aferente anului calendaristic pentru care se acordă ajutorul de stat, din care să rezulte:i.producția de referință exprimată în tone pe an și calculată conform anexei nr. 2 la OUG nr. 81/2019, cu modificările și completările ulterioare; se va explicita modalitatea de calcul, respectiv dacă producția s-a calculat în baza pct. n) lit. i) sau a pct. n) lit. ii). Dacă se calculează conform lit. i), se va prezenta volumul producției din fiecare an aferent perioadei 2011-2017. Dacă se calculează conform lit. ii), se vor prezenta volumul producției din fiecare an aferent perioadei 2011-2017, anul/anii din această perioadă în care instalația nu s-a aflat în funcțiune și volumul producției pentru fiecare din 4 ani anteriori anilor în care instalația nu s-a aflat în funcțiune. Totodată, solicitantul va preciza dacă îi sunt aplicabile prevederile pct. n) lit. iii) și iv). În cazul în care îi sunt aplicabile prevederile pct. n) lit. iii), solicitantul va prezenta, conform prevederilor lit. h), evaluarea realizată de un verificator/expert independent acreditat conform Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/2.067 privind verificarea datelor și acreditarea verificatorilor în temeiul Directivei 2003/87. În cazul în care îi sunt aplicabile prevederile pct. n) lit. iv), solicitantul va menționa anul calendaristic în care producția s-a diminuat cu mai mult de 50% față de producția de referință, precum și procentul cu care producția s-a diminuat;ii.consumul de energie electrică de referință exprimat în MWh, cu mențiunea că documentele trebuie prezentate numai de către solicitanții care cad sub incidența art. V alin. (3) lit. b) din OUG nr. 81/2109, cu modificările și completările ulterioare.Solicitantul va explicita modalitatea de calcul, respectiv dacă consumul de energie electrică de referință s-a calculat în baza pct. e) lit. i) sau pct. e) lit. ii). Dacă se calculează conform lit. i), se va prezenta volumul consumului de energie electrică din fiecare an aferent perioadei 2011-2017. Dacă se calculează conform lit. ii), se vor prezenta consumul de energie electrică din fiecare an aferent perioadei 2011-2017, anul/anii din cadrul perioadei 2011-2017 în care instalația nu s-a aflat în funcțiune și volumul consumului de energie electrică pentru fiecare din 4 ani anteriori anilor în care instalația nu s-a aflat în funcțiune. În cazul în care solicitantului îi sunt aplicabile prevederile pct. e) lit. iii), acesta va prezenta, (1) conform prevederilor lit. h), evaluarea realizată de un verificator/expert independent acreditat conform Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/2.067 privind verificarea datelor și acreditarea verificatorilor în temeiul Directivei 2003/87, din care să rezulte anul în care a avut loc extinderea semnificativă a capacității de producție a instalației, și (2) procentul de majorare a consumului de energie electrică de referință, majorare care trebuie să fie proporțională cu extinderea semnificativă a capacității de producție. În cazul în care solicitantului îi sunt aplicabile prevederile pct. e) lit. iv), solicitantul va menționa anul calendaristic în care nivelul consumului de energie s-a diminuat cu mai mult de 50% față de consumul de energie electrică de referință, precum și procentul cu care consumul s-a diminuat;iii.valoarea medie a certificatelor ETS folosită în calculația de costuri indirecte, calculată conform pct. m) din anexa nr. 2 la OUG nr. 81/2019, cu modificările și completările ulterioare; solicitantul va preciza bursa de certificate de dioxid de carbon din UE de unde au fost preluate prețurile EUA, precum și linkul către respectiva bursă. De exemplu, pentru ajutorul acordat în 2019, este media simplă a prețurilor ofertei de închidere EUA pentru decembrie 2019 observate de la 1 ianuarie 2018 la 31 decembrie 2018 la o anumită bursă de certificate de dioxid de carbon din UE;iv.cantitatea de energie achiziționată și consumată în anul pentru care se acordă ajutorul, pe baza facturilor de achiziție de energie electrică și/sau distribuție/ transport.Solicitanții care depun în cursul anului 2020 cererile de finanțare pentru costurile suportate în anul 2020 vor transmite, până la data de 31 martie 2021, cantitatea finală de energie achiziționată și consumată în anul 2020 (având în vedere că datele transmise în anul 2020 pentru consumul de energie în anul 2020 sunt estimative);c)certificat de atestare fiscală privind îndeplinirea obligațiilor de plată către bugetul general consolidat, în original sau în copie legalizată, eliberat în condițiile legii, inclusiv pentru punctele de lucru.Pentru îndeplinirea condițiilor de conformitate, certificatul de atestare fiscală trebuie să:– fie valabil la data înregistrării cererii de emitere a acordului de finanțare;– fie atașat în original sau în copie legalizată.Pentru îndeplinirea criteriilor de eligibilitate, se verifică dacă întreprinderea nu înregistrează debite restante la bugetul de stat.Se va avea în vedere să nu figureze sume de plată la secțiunea A* – Obligații de plată, care cuprinde:– totalul obligațiilor fiscale principale și sumele stabilite de alte organe competente și transmise spre recuperare ANAF, exigibile la datele prevăzute de art. 112 din Codul de procedură fiscală;– totalul obligațiilor fiscale accesorii, exigibile la datele prevăzute de art. 12 din Codul de procedură fiscală;* Cu excepția sumelor aflate în compensare cu sumele de rambursat/restituit din secțiunea B.d)certificat de atestare fiscală privind îndeplinirea obligațiilor de plată către bugetul local, în original sau în copie legalizată, eliberat în condițiile legii, inclusiv pentru punctele de lucru.Pentru îndeplinirea condițiilor de conformitate, certificatul de atestare fiscală trebuie să:– fie valabil la data înregistrării cererii de emitere a acordului de finanțare;– fie atașat în original sau în copie legalizată.Pentru îndeplinirea criteriilor de eligibilitate, se verifică dacă întreprinderea nu înregistrează debite restante la bugetele locale;e)documente care atestă numărul angajaților, conform art. VII alin. (7) lit. e) din OUG nr. 81/2019, cu modificările și completările ulterioare.Se va atașa fie originalul adeverinței eliberate de inspectoratul teritorial de muncă (ITM) care atestă numărul angajaților pentru luna anterioară depunerii cererii de emitere a acordului de finanțare, fie extrasul REVISAL (Registrul general de evidență a salariaților) care atestă numărul angajaților pentru luna anterioară depunerii cererii de emitere a acordului de finanțare.Totodată, în vederea transmiterii de către Ministerul Energiei către Comisia Europeană a raportului anual prevăzut la secțiunea 5.1 din Orientările ETS, solicitanții vor transmite următoarele documente:(la 22-07-2021,
sintagma: Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri a fost înlocuită de Punctul 6, Articolul I ORDINUL nr. 544 din 9 iunie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 719 din 22 iulie 2021
)
• producția anuală pentru fiecare instalație care beneficiază de ajutor de stat, cu indicarea codului sectorului/subsectorului pertinent și a codului CAEN aferent pentru anul pentru care se plătește ajutorul de stat; • producția anuală de alte produse fabricate de fiecare instalație care beneficiază de ajutor de stat și care nu fac obiectul valorilor de referință privind eficiența consumului de energie electrică pentru fiecare din anii utilizați în vederea stabilirii producției de referință (în cazul în care ajutorul se acordă prin utilizarea unei valori alternative de referință privind eficiența consumului de energie electrică).
 + 
Capitolul IIModalitatea de evaluare a cererii de finanțare1.Care sunt etapele de evaluare a cererii pentru obținerea acordului de finanțare?a)Etapa de verificare a conformității documentelor cuprinde:– înregistrarea cererii pentru obținerea acordului de finanțare;– verificarea dosarului din punctul de vedere al integralității și conformității documentelor necesare aprobării acordului de finanțare.În vederea obținerii acordului de finanțare, întreprinderea solicitantă depune, direct sau prin poștă (servicii de curierat) cu confirmare de primire, la Registratura generală a Ministerului Energiei din Calea Victoriei nr. 152, sector 1, București, cererea de emitere a acordului de finanțare (anexa nr. 4 la OUG nr. 81/2019, cu modificările și completările ulterioare) însoțită de documentele justificative necesare pentru evaluare. Pe plic se menționează „Schema de ajutor de stat privind sprijinirea întreprinderilor din sectoarele și sub-sectoarele considerate a fi expuse unui risc important de relocare ca urmare a transferului costurilor emisiilor de gaze cu efect de seră în prețul energiei electrice“.(la 22-07-2021,
sintagma: Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri a fost înlocuită de Punctul 6, Articolul I ORDINUL nr. 544 din 9 iunie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 719 din 22 iulie 2021
)
AtențieDacă la registratura Ministerul Energiei se depun simultan cererile de emitere a acordului de finanțare pentru anii 2019 și 2020, acestea se vor prezenta în dosare diferite.(la 22-07-2021,
sintagma: Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri a fost înlocuită de Punctul 6, Articolul I ORDINUL nr. 544 din 9 iunie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 719 din 22 iulie 2021
)
Pentru îndeplinea condițiilor de conformitate cererea de emitere a acordului de finanțare trebuie să:– aibă toate rubricile completate cu datele solicitate, respecte modelul formularului și să fie datată și semnată în original de persoana/persoanele autorizată/autorizate să reprezinte legal întreprinderea;– conțină informații corelate cu informațiile din certificatul constatator;– fie însoțită de toate documentele necesare (certificat constatator, certificat de atestare fiscală privind îndeplinirea obligațiilor către bugetul de stat și bugetul local și documentele care atestă numărul angajaților) și de opisul cu documentele transmise spre evaluare.AtențiePentru îndeplinirea condițiilor de conformitate, opisul menționează denumirea fiecărui document și pagina la care este îndosariat. Totodată se va anexa opisului numele persoanei/persoanelor (și coordonatele acestora) care pot fi contactate de reprezentanții Ministerului Energiei în situația în care este necesară solicitarea unor clarificări.(la 22-07-2021,
sintagma: Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri a fost înlocuită de Punctul 6, Articolul I ORDINUL nr. 544 din 9 iunie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 719 din 22 iulie 2021
)
Toate documentele transmise Ministerului Energiei de către solicitant trebuie prezentate în limba română.(la 22-07-2021,
sintagma: Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri a fost înlocuită de Punctul 6, Articolul I ORDINUL nr. 544 din 9 iunie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 719 din 22 iulie 2021
)
Documentele emise de întreprinderea solicitantă în original sunt datate și semnate de persoana/persoanele autorizată/autorizate să reprezinte legal întreprinderea.Documentele prezentate în copie poartă pe fiecare pagină mențiunea „conform cu originalul“ și semnătura persoanei/ persoanelor autorizate să reprezinte legal întreprinderea.Toate documentele se îndosariază, se numerotează și se opisează.
b)Etapa verificării îndeplinirii condițiilor de eligibilitate cuprinde:– analizarea calculelor referitoare la: (1) producția de referință de energie electrică exprimată în tone pe an și (2) consumul de energie electrică de referință, exprimat în MWh, ambele calculate conform anexei nr. 2 la OUG nr. 81/2019, cu modificările și completările ulterioare, precum și verificarea îndeplinirii celorlalte condiții de eligibilitate ale întreprinderii;– solicitarea de informații și/sau documente pentru completarea cererii de emitere a acordului de finanțare, dacă este cazul;– soluționarea cererii de emitere a acordului de finanțare.Pentru îndeplinirea criteriilor de eligibilitate se verifică dacă întreprinderea:– se încadrează în unul dintre sectoarele prevăzute în anexa nr. 1 la OUG nr. 81/2019, cu modificările și completările ulterioare;– a completat integral și corect rubricile aferente cererii de emitere a acordului de finanțare;– a prezentat datele vizând producția de referință de energie electrică și consumul de energie electrică de referință calculate conform OUG nr. 81/2019, cu modificările și completările ulterioare;– nu înregistrează debite restante la bugetul general al statului și bugetele locale;– nu se află în procedură de executare silită, insolvență, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, închidere operațională, lichidare sau suspendare temporară a activității;– nu sunt întreprinderi în dificultate în sensul pct. 2.2 din Orientările Comisiei Europene privind ajutoarele de stat pentru salvarea și restructurarea întreprinderilor nefinanciare aflate în dificultate;– are dovada referitoare la numărul de angajați.AtențieInformațiile referitoare la consumul de energie electrică de referință trebuie furnizate numai de solicitanții care cad sub incidența art. V alin. (3) lit. b) din OUG nr. 81/2109, cu modificările și completările ulterioare.
2.Cum se soluționează cererea de emitere a acordului de finanțare?În urma procesului de evaluare a cererii de emitere a acordului de finanțare, Ministerul Energiei transmite întreprinderilor solicitante, după caz:(la 22-07-2021,
sintagma: Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri a fost înlocuită de Punctul 6, Articolul I ORDINUL nr. 544 din 9 iunie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 719 din 22 iulie 2021
)
– acordul de finanțare (conform modelului din anexa nr. 5 la OUG nr. 81/2019, cu modificările și completările ulterioare);– solicitare de informații și/sau documente pentru completarea cererii de emitere a acordului de finanțare;– scrisoare de respingere a cererii de emitere a acordului de finanțare.
3.În ce condiții se emite acordul de finanțare?În vederea obținerii acordului de finanțare (anexa nr. 5 la OUG nr. 81/2019, cu modificările și completările ulterioare), întreprinderea solicitantă trebuie să prezinte toate documentele menționate și să îndeplinească condițiile și criteriile de eligibilitate prevăzute în OUG nr. 81/2019, cu modificările și completările ulterioare.4.În ce condiții se solicită completarea cererii de emitere a acordului de finanțare? În cazul în care: – există neconcordanțe în informațiile furnizate, sau;– se constată că unele informații nu sunt corecte, sau;– se constată lipsa documentelor necesare în vederea soluționării cererii, Unitatea de implementare transmite întreprinderii solicitante o înștiințare în care precizează că cererea de emitere a acordului de finanțare este incompletă și menționează informațiile care fie nu au fost transmise, fie conțin aspecte eronate.Întreprinderea solicitantă transmite completarea documentației în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la primirea solicitării. În această situație, termenul de evaluare a cererii curge de la data la care cererea este considerată completă, în sensul prevederilor acestei scheme.
 + 
Capitolul IIIRespingerea cererii de emitere a acordului de finanțareMinisterul Energiei respinge cererea de emitere a acordului de finanțare în situația în care întreprinderea: (la 22-07-2021,
sintagma: Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri a fost înlocuită de Punctul 6, Articolul I ORDINUL nr. 544 din 9 iunie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 719 din 22 iulie 2021
)
– nu se încadrează în unul din sectoarele prevăzute în anexa 1 la OUG nr. 81/2019, cu modificările și completările ulterioare;– înregistrează debite restante la bugetul de stat și bugetele locale;– se află în procedură de executare silită, insolvență, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, închidere operațională, lichidare sau suspendare temporară a activității;– este în dificultate în sensul pct. 2.2 din Orientările Comisiei Europene privind ajutoarele de stat pentru salvarea și restructurarea întreprinderilor nefinanciare aflate în dificultate.
 + 
Capitolul IVMonitorizarea schemei de ajutor de stat de Ministerul Energiei(la 22-07-2021,
Titlul capitolului IV a fost modificat de Punctul 6, Articolul I din ORDINUL nr. 544 din 9 iunie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 719 din 22 iulie 2021, prin înlocuirea unei sintagme.
)
În conformitate cu cerințele de monitorizare prevăzute în paragraful 5.3 din Orientările ETS, Ministerul Energiei verifică anual respectarea îndeplinirii de către beneficiari a condițiilor impuse de reglementările Uniunii Europene și cele naționale în vigoare, precum și de prevederile OUG nr. 81/2019, cu modificările și completările ulterioare, și monitorizează schema de ajutor de stat astfel încât să asigure că beneficiarul ajutorului de stat continuă să se încadreze în condițiile de eligibilitate stabilite în schemă în baza documentației depuse anual de către beneficiar.(la 22-07-2021,
sintagma: Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri a fost înlocuită de Punctul 6, Articolul I ORDINUL nr. 544 din 9 iunie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 719 din 22 iulie 2021
)
1.Cum se constată înregistrarea unui excedent?Dacă în cursul monitorizării se constată înregistrarea unui excedent față de procentul prevăzut la art. V alin. (2) al ajutorului de stat acordat din OUG nr. 81/2019, cu modificările și completările ulterioare, Ministerul Energiei ia măsurile necesare ca respectivul ajutor excedentar să fie rambursat înainte de data de 1 iulie a anului următor înregistrării excedentului.(la 22-07-2021,
sintagma: Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri a fost înlocuită de Punctul 6, Articolul I ORDINUL nr. 544 din 9 iunie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 719 din 22 iulie 2021
)
Excedentul se consideră înregistrat dacă, pentru cererile de emitere a acordului de finanțare aferente anului 2020 și care sunt depuse la registratura Ministerul Energiei în cursul anului 2020, se constată că, ulterior emiterii acordului de finanțare, beneficiarul ajutorului de stat nu mai îndeplinește oricare dintre criteriile de eligibilitate prevăzute la art. VI alin. (1). (la 22-07-2021,
sintagma: Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri a fost înlocuită de Punctul 6, Articolul I ORDINUL nr. 544 din 9 iunie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 719 din 22 iulie 2021
)
Totodată, pentru cererile de emitere a acordului de finanțare aferente atât anului 2019, cât și anului 2020, excedentul se consideră înregistrat dacă beneficiarul ajutorului de stat nu mai îndeplinește cerința prevăzută la art. VI alin. (2).
2.În ce situații nu se mai consideră îndeplinite criteriile de eligibilitate?Criteriile de eligibilitate prevăzute de OUG nr. 81/2019, cu modificările și completările ulterioare, trebuie îndeplinite de beneficiar pe toată perioada de valabilitate a acordului de finanțare.Criteriile de eligibilitate nu se mai consideră îndeplinite pe perioada de valabilitate a acordului de finanțare în cazul în care se constată că beneficiarul:– nu mai desfășoară activitatea într-unul din sectoarele prevăzute în anexa nr. 1 la OUG nr. 81/2019, cu modificările și completările ulterioare;– intră în procedură de executare silită, insolvență, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, închidere operațională sau suspendare temporară a activității;– intră în dificultate în sensul pct. 2.2 din Orientările Comisiei Europene privind ajutoarele de stat pentru salvarea și restructurarea întreprinderilor nefinanciare aflate în dificultate;– înregistrează debite restante la bugetul de stat și la bugetele locale;– a disponibilizat mai mult de 25% din numărul de salariați existenți la momentul depunerii cererii de finanțare.(la 22-07-2021,
Liniuța a 5-a, Punctul 2. din Capitolul IV a fost modificată de Punctul 5, Articolul I din ORDINUL nr. 544 din 9 iunie 2021, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 719 din 22 iulie 2021
)
AtențieNeîndeplinirea, pentru oricare an pe durata schemei de ajutor de stat, a unuia din criteriile de eligibilitate determină aplicarea măsurilor necesare în vederea recuperării ajutorului de stat calculat din momentul în care întreprinderea nu a mai îndeplinit criteriul/criteriile de eligibilitate.Totodată, se consideră că nu mai sunt îndeplinite criteriile de eligibilitate dacă beneficiarul nu respectă prevederile art. VI alin. (2) din OUG nr. 81/2019, cu modificările și completările ulterioare.AtențieNerespectarea prevederilor art. VI alin. (2) determină aplicarea măsurilor necesare în vederea recuperării ajutorului de stat acordat pe întreaga perioadă de valabilitate a schemei.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x