GHIDUL SOLICITANTULUI din 23 martie 2015

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 03/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL FONDURILOR EUROPENE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 197 bis din 25 martie 2015
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 730 30/03/2015
ActulACTUALIZEAZA PEGHID 23/03/2015
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Notă
*) Aprobat prin ORDINUL nr. 700 din 23 martie 2015, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 197 din 25 martie 2015.
Programul Operațional Sectorial "Creșterea Competitivității Economice (POS CCE) 2007-2013"– co-finanțat din Fondul European de Dezvoltare Regională –– Axa Prioritară 3 – "Tehnologia Informației și comunicațiilor pentru sectoarele privat și public"Domeniul major de intervenție 3.2 – "Dezvoltarea și creșterea eficienței serviciilor publice electronice"Operațiunea 3.2.2 – "Implementarea de sisteme TIC în scopul creșterii interoperabilității sistemelor informatice"Programul Operațional Sectorial"Creșterea Competitivității Economice" 2007-2013 + 
GHIDUL SOLICITANTULUIAxa III "Tehnologia Informației șiComunicațiilor pentru sectoarele privat și public"Domeniul Major de Intervenție 2 "Dezvoltarea și creșterea eficiențeiserviciilor publice electronice"Operațiunea 2 "Implementarea de sisteme TIC în scopulcreșterii interoperabilității sistemelor informatice"APEL 7Acest document reprezintă un îndrumar pentru accesarea fondurilor nerambursabile din FEDR și buget de stat din POS CCE, Axa prioritară III, de către solicitanții de finanțare nerambursabile în cadrul acestei operațiuni. Acest document nu are valoare de act normativ și nu exonerează solicitanții de respectarea legislației în vigoare la nivel național și european.                                    CUPRINS 1. Cadrul general 2. Documente strategice 3. Legislație 4. Circuitul proiectului 5. Solicitant eligibil    5.1. Tipul solicitantului eligibil    5.2. Condiții cu privire la eligibilitatea solicitantului, a partenerilor          (dacă este cazul) și a proiectului    5.3. Angajamente ale solicitantului (și partenerilor – dacă este cazul)    5.4. Principii ale proiectelor de interoperabilitate 6. Activități eligibile 7. Categorii de cheltuieli    7.1. Cheltuieli eligibile (inclusiv TVA-ul aferent acestora)    7.2. Cheltuieli neeligibile    7.3. Condiții generale și specifice de eligibilitate a cheltuielilor 8. Modul de finanțare a proiectului    8.1. Forma de finanțare a proiectului    8.2. Rata maximă de cofinanțare:    8.3. Mărimea finanțării acordate    8.4. Proiecte generatoare de venituri – se aplică pentru proiectele cu o          valoare mai mare de contravaloarea în lei a 1 mil. Euro 9. Modalități de completare și transmitere a Cererii de Finanțare    9.1. Completarea Cererii de Finanțare10. Evaluarea și selecția proiectelor    10.1. Verificarea criteriilor de transmitere    10.2. Verificarea administrativă și a eligibilității    10.3. Evaluarea tehnico-economică    10.4. Selecția    10.5. Contestații11. Contractarea    11.1. Semnarea contractului    11.2. Modificarea contractului de finanțare12. Implementarea    12.1. Achiziții publice    12.2. Rambursarea cheltuielilor13. Monitorizare și control14. Informare și publicitate15. Informații suplimentare1.Cadrul generalScopul acestui ghid este acela de a oferi informații și asistență solicitanților pentru accesarea de fonduri nerambursabile în cadrul Programului Operațional Sectorial "Creșterea Competitivității Economice" 2007-2013 (POS CCE), Axa prioritară 3 – Tehnologia Informației și Comunicațiilor (TIC) pentru sectoarele privat și public, Domeniul Major de Intervenție 2 – "Dezvoltarea și creșterea eficienței serviciilor publice electronice", Operațiunea 2 "Implementarea de sisteme TIC în scopul creșterii interoperabilității sistemelor informatice".Ghidul detaliază criteriile specifice care trebuie îndeplinite de solicitanți și proiectele acestora, regulile de finanțare, circuitul proiectului, modalitatea de selecție a proiectelor, procesul de contractare și implementare, precum și drepturile și obligațiile beneficiarilor.Intervenția fondurilor structurale pentru domeniul TIC este fundamentată în Programul Operațional Sectorial "Creșterea Competitivității Economice" 2007-2013 (POS CCE).Obiectivul general al POS CCE este creșterea productivității întreprinderilor românești, cu asigurarea principiilor dezvoltării durabile și reducerea decalajelor față de productivitatea la nivelul Uniunii Europene, astfel încât România să atingă, până în anul 2015, un nivel de aproximativ 55% din valoarea medie a productivității Uniunii Europene.Autoritatea de Management (AM) desemnată pentru administrarea POS CCE este Ministerul Fondurilor Europene.Axele prioritare din cadrul POS CCE– Axa Prioritară 1: Un sistem inovativ de producție– Axa Prioritară 2: Creșterea competitivității prin cercetare, dezvoltare tehnologică și inovare;– Axa Prioritară 3: Tehnologia informației și comunicațiilor (TIC) pentru sectoarele privat și public;– Axa Prioritară 4: Creșterea eficienței energetice și a securității furnizării, în contextul combaterii schimbărilor climatice– Axa Prioritară 5: Asistența tehnică Axa prioritară 3 – "Tehnologia Informației și Comunicațiilor pentru sectoarele privat și public" sprijină competitivitatea economică și promovarea interacțiunii între sectorul public și întreprinderi/cetățeni prin valorificarea potențialului TIC.Organismul Intermediar pentru Promovarea Societății Informaționale (OIPSI) din cadrul Ministerului pentru Societatea Informațională (MSI) este responsabil pentru implementarea acestei axe prioritare, care cuprinde 3 domenii majore de intervenție:– Domeniul Major de Intervenție 3.1 (DMI 3.1) – Susținerea utilizării TIC– Domeniul Major de Intervenție 3.2 (DMI 3.2) – Dezvoltarea și creșterea eficienței serviciilor publice electronice– Domeniul Major de Intervenție 3.3 (DMI 3.3) – Dezvoltarea e-economieiObiectivul specific al Domeniului Major de Intervenție 3.2 este de a pune la dispoziție direct sau indirect, serviciile administrative prin mijloace electronice, atât pentru utilizatori (cetățeni și mediul de afaceri), cât și pentru administrația publică. Beneficiile utilizatorilor pot fi exprimate succint prin oferirea unui acces facil la serviciile administrației publice. Pentru autoritățile care utilizează tehnologia informației și comunicațiilor în scopul furnizării de servicii electronice, aceasta înseamnă noi oportunități, dar și schimbări interne la nivel organizațional.Prezentul ghid al solicitantului se referă la a doua operațiune, numită "Implementarea de sisteme TIC în scopul creșterii interoperabilității sistemelor informatice".Scopul acestei operațiuni constă în asigurarea interoperabilității sistemelor electronice ale instituțiilor publice, respectiv optimizarea cooperării între instituțiile publice și/sau creșterea capacității de răspuns la solicitări primite din partea cetățenilor/mediului de afaceri/administrației publice. Se va finanța interconectarea acelor sisteme electronice care sunt funcționale la momentul depunerii proiectului și a celor care se vor dezvolta prin proiect.Proiectele propuse spre finanțare în cadrul acestei operațiuni trebuie să asigure una sau mai multe din următoarele:– Creșterea nivelului de încredere în serviciile publice oferite;– Eficientizarea activităților interne ale instituțiilor publice care furnizează/beneficiază de furnizarea de servicii publice, utilizând mijloace specifice TIC, prin minimizarea timpului dedicat activităților interne proprii;– Creșterea capacității de interconectare a sistemelor informatice și/sau bazelor de date ale instituțiilor publice centrale și a securității fluxurilor de date dintre acestea;– Optimizarea cooperării între instituțiile publice, prin dezvoltarea unor mecanisme eficiente de verificare și semnalare la nivel național a situațiilor generatoare de fenomene de criminalitate organizată și de evaziune fiscală, a faptelor asociate fenomenului de corupție și de finanțare a terorismului, precum și prin implementarea unor mecanisme de prevenție și semnalare a erorilor și fraudelor cu privire la utilizarea fondurilor publice;– Creșterea gradului de interoperabilitate între instituțiile publice din domeniile asistenței și asigurărilor sociale, administrării fiscale și administrației publice.Solicitantul trebuie să demonstreze capacitatea proiectului propus de a asigura interoperabilitatea sistemelor informatice și/sau a bazelor de date aparținând instituțiilor publice centrale și locale ale statului.Proiectele propuse spre finanțare în cadrul acestei operațiuni vor asigura simultan următoarele:– crearea premiselor de furnizare de servicii, de către instituții publice abilitate, către cetățeni/mediul de afaceri/administrația publică;– eficientizarea activităților interne ale instituțiilor publice care beneficiază de furnizarea respectivului serviciu utilizând mijloace specifice TIC;– dezvoltarea mecanismelor de interoperabilitate între bazele de date ale instituțiilor publice centrale/locale ale statului și/sau între sistemele informatice ale acestora.Cererea de propuneri de proiectePerioada de înregistrare on-line a propunerilor de proiecte este cuprinsă între – începând cu 23.03.2015 ora 16,00 și se va încheia în 6.04.2015 ora 16,30.(la 01-04-2015,
Paragraful a fost modificat de Articolul 1 din ORDINUL nr. 730 din 30 martie 2015, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 222 din 01 aprilie 2015
)
2.Documente strategice– Programul Operațional Sectorial "Creșterea Competitivității Economice" (POS CCE), aprobat prin Decizia Comisiei Europene nr. 3472/12.07.2007. Acest document este publicat la adresele de Internet: http://www.fonduri-ue.ro/poscce/, www.mcsi.ro (la Secțiunea Fonduri Structurale/Informații Utile) și http://www.fonduri.mcsi.ro/;– Documentul Cadru de Implementare (DCI) – aprobat prin Ordin al ministrului MECMA nr. 50/06.01.2011 și al ministrului MFP nr. 878/07.02.2011. Acest document este publicat la adresele: http://www.fonduri-ue.ro/poscce/ și http://www.fonduri.mcsi.ro.3.Legislațiea)privind regulile de eligibilitate– Hotărârea Guvernului nr. 759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operațiunilor finanțate prin programele operaționale cu modificările și completările ulterioare;– Ordinul ministrului economiei și finanțelor nr. 2241/2008 pentru aprobarea Listelor de cheltuieli eligibile pentru proiectele finanțate în cadrul operațiunii 3.1.4 „Susținerea conectării școlilor la broadband”, domeniul major de intervenție 3.1 „Susținerea utilizării Tehnologiei Informației și Comunicațiilor” și în cadrul operațiunilor din domeniul major de intervenție 3.2 „Dezvoltarea și creșterea eficienței serviciilor publice electronice”, Axa Prioritară 3 „Tehnologia informației și comunicațiilor pentru sectoarele privat și public” din cadrul Programului Operațional Sectorial „Creșterea Competitivității Economice” (POS CCE) 2007-2013, cu modificările și completările ulterioare;– Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 64/2009 privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale și utilizarea acestora pentru obiectivul convergență, cu modificările și completările ulterioare;– Hotărârea Guvernului nr. 218/2012 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 64/2009 privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale și utilizarea acestora pentru obiectivul convergență, cu modificările și completările ulterioare;b)privind achizițiile publice:– Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziție publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice și a contractelor de concesiune de servicii, cu modificările și completările ulterioare;– Hotărârea Guvernului nr. 925/2006 privind normele de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achiziție publică din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziție publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice și a contractelor de concesiune de servicii, cu modificările și completările ulterioare;– Hotărârea Guvernului nr. 1660/2006 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achiziție publică prin mijloace electronice din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziție publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice și a contractelor de concesiune de servicii, cu modificările și completările ulterioare;c)privind egalitatea de șanse– Ordonanța Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea și sancționarea tuturor formelor de discriminare, republicată în Monitorul Oficial al României nr. 99 din 8 februarie 2007, cu modificările și completările ulterioare;– Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de șanse și de tratament între femei și bărbați, republicată în Monitorul Oficial al României nr. 326 din 5 iunie 2007;– Ordinul ministrului dezvoltării regionale și administrației publice nr. 189/2013 pentru aprobarea reglementării tehnice „Normativ privind adaptarea clădirilor civile și spațiului urban la nevoile individuale ale persoanelor cu handicap, indicativ NP 051-2012 – Revizuire NP 051/2000”;d)privind protecția mediului– Ordonanță de urgență a Guvernului nr. 195/2005 privind protecția mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările și completările ulterioare;– Ordonanță de urgență a Guvernului nr. 152/2005 privind prevenirea și controlul integrat al poluării, cu modificările și completările ulterioare;– Hotărârea Guvernului nr. 445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice și private asupra mediului, cu modificările și completările ulterioare;e)privind alte reglementări naționale– Ordonanță de urgență a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, cu modificările și completările ulterioare;– Hotărârea Guvernului nr. 457/2008 privind cadrul instituțional de coordonare și de gestionare a instrumentelor structurale, cu modificările și completările ulterioare;– Legea nr. 677/2001 pentru protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date, cu modificările și completările ulterioare și Legea nr. 506 din 17 noiembrie 2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal și protecția vieții private în sectorul comunicațiilor electronice, cu modificările și completările ulterioare;– Hotărârea Guvernului nr. 606/2010 privind stabilirea unor măsuri de accelerare a implementării instrumentelor structurale, pentru asigurarea finanțării cheltuielilor necesare implementării proiectului finanțat din instrumente structurale;– Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1802/2014 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate;– Legea nr. 284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare;– Hotărârea Guvernului nr. 941 din 27 noiembrie 2013 privind organizarea și funcționarea Comitetului Tehnico-Economic pentru Societatea Informațională;f)privind reglementările UE– Regulamentul (CE) nr. 1080/2006 al Parlamentului European și al Consiliului privind FEDR și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1783/1999, cu modificările și completările ulterioare;– Regulamentul (CE) nr. 1083/2006 al Consiliului de stabilire a anumitor dispoziții generale privind FEDR, FSE și FC și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1260/1999 cu modificările și completările ulterioare;– Regulamentul (CE) nr. 1828/2006 al Comisiei de stabilire a normelor de punere în aplicare Regulamentului (CE) nr. 1083/2006 al Consiliului de stabilire a anumitor dispoziții generale privind FEDR, FSE și FC și a Regulamentului (CE) nr. 1080/2006 al Parlamentului European și al Consiliului privind FEDR, cu modificările și completările ulterioare;– Regulamentul (CE) nr. 1628/2006 pentru aplicarea art. 87 și 88 din Tratat ajutorului național regional pentru investiții, publicat în Jurnalul Oficial al UE nr. L302/2006;– Decizia Comisiei nr. 3472/2007 pentru aprobarea POS-CCE.4.Circuitul proiectului*Font 7*                                                                          ┌––––┐                                            Verificarea | Comitet de |                                          administrativă Evaluarea |monitorizare|                Cerere de și a tehnică și └-┘ Listă proiecte                finanțare eligibilității financiară ↑ selectate                                                                                ↓ ┌────────────┐ ┌─────────────┐ ┌────────────────┐ ┌─────────────┐ │ Beneficiar ├──────────→│ Organismul ├──────────────────────────────→│ Autoritatea de ├─────────────────→│ Organismul │ │ │ │ intermediar │ Evaluarea și selecția │ management │ │ intermediar │ └────────────┘ └─────────────┘ proiectelor └────────────────┘ └──────┬──────┘        ↑ │        │ │        │ │        │ Plată Încheiere contract │        │ de finanțare │        │ │        │ │        │ ┌-┐ │        │ | U.E | │        │ └-┘ Cerere de Cerere de │        │ Plată ↑ rambursare rambursare │        │ certificată ↓ autorizată verificată Implementare ↓ ┌──────┴──────┐ ┌─────────────────┐ ┌──────────────┐ ┌────────────┐ ┌──────────────┐ │ Unitatea de │←──────────┤ Autoritatea │←─────────┤Autoritatea de│←─────────┤ Organismul │←───────────┤ Beneficiar │ │ Plată AM │ │Certificare/Plată│ │ Management │ │ Intermediar│ │ │ └─────────────┘ └─────────────────┘ └──────────────┘ └────────────┘ Cerere de └──────────────┘                                                                                                 rambursare5.Solicitant eligibilAccesarea finanțării acordate din fonduri structurale aferente acestei operațiuni presupune îndeplinirea de către solicitant a mai multor condiții specifice. Aceste condiții se referă la solicitant, la reprezentantul legal și la proiectul propus spre finanțare.Cererea de finanțare (inclusiv anexele la formularul cererii de finanțare) completată de către solicitant, face obiectul verificării eligibilității, pe baza criteriilor enumerate în continuare și incluse în grila de verificare administrativă și a eligibilității, prevăzută în anexa la prezentul ghid.5.1Tipul solicitantului eligibilMinisterul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice ca singur solicitant al finanțării sau în parteneriat cu una sau mai multe instituții publice centrale sau locale.Atenție! În cazul parteneriatului!Având în vedere prevederile Regulamentului (CE) nr. 1083/2006 durata de funcționare a parteneriatului, trebuie să fie cel puțin pe perioada de post implementare a proiectului sau pe termen nelimitat. Acordul de Parteneriat trebuie să conțină obligatoriu informațiile solicitate prin Anexa aferenta prezentului ghid.Indiferent de numărul de parteneri declarat prin cererea de finanțare, dacă până la finalizarea implementării proiectului unul sau mai mulți dintre parteneri se retrag, se va indica modul în care restul partenerilor preiau obligațiile partenerului/partenerilor retrați.5.2Condiții cu privire la eligibilitatea solicitantului, a partenerilor (dacă este cazul) și a proiectului1.Solicitantul (și partenerii) nu sunt în stare de insolvență, conform prevederilor Legii nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, art. 75, cu modificările și completările ulterioare;2.Solicitantul (și partenerii) nu se află în una din situațiile incompatibile cu acordarea finanțării din fonduri publice, conform Regulamentului Consiliului nr. 1605/2002;3.Solicitantul (și partenerii) sunt direct responsabili de pregătirea și managementul proiectului și nu acționează ca intermediari pentru proiectul propus a fi finanțat;4.Solicitantul (și partenerii) nu au mai beneficiat de sprijin financiar din fonduri publice, inclusiv fonduri UE, în ultimele 36 de luni, sau nu derulează proiecte finanțate în prezent, parțial sau în totalitate, din alte surse publice, pentru același tip de activități, în cadrul unor proiecte similare cu cel ce constituie obiectul prezentei cereri de finanțare. În acest caz, finanțarea nu va fi acordată sau, dacă acest lucru este descoperit pe parcursul implementării, finanțarea se va retrage, iar sumele deja acordate vor fi recuperate;5.Reprezentantul legal al solicitantului (și al partenerilor) nu au suferit condamnări definitive din cauza unei conduite profesionale îndreptate împotriva legii, decizie formulată de o autoritate de judecată ce are forță de res judicata (ex. împotriva căreia nu se poate face recurs) în ultimele 36 de luni;6.Reprezentantul legal al solicitantului (și al partenerilor) nu au comis în conduita lor profesională greșeli grave, demonstrate prin orice mijloace pe care autoritatea contractantă le poate dovedi;7.Reprezentantul legal al solicitantului (și al partenerilor) nu au fost subiectul unei judecăți de tip res judicata pentru fraudă, corupție, implicarea în organizații criminale sau în alte activități ilegale, în detrimentul intereselor financiare ale Comunității Europene;8.Reprezentantul legal al solicitantului (și al partenerilor) nu au fost găsiți vinovați de încălcarea gravă a contractului datorită nerespectării obligațiilor contractuale în urma altei proceduri de achiziție sau în urma unei proceduri de acordare a unei finanțări nerambursabile, din bugetul comunitar;9.Reprezentantul legal al solicitantului (și al partenerilor) nu sunt subiectul unui conflict de interese (definit conform Legii nr. 161/2003, cu modificările și completările ulterioare);10.Reprezentantul legal al solicitantului (și al partenerilor) nu sunt vinovați de inducerea gravă în eroare a Organismului Intermediar (OIPSI) prin furnizarea de informații incorecte în cursul participării la cererea de propuneri de proiecte;11.Proiectul conține activitățile eligibile obligatorii și cheltuielile obligatorii pentru acest apel, conform prezentului ghid al solicitantului;12.Proiectul se implementează pe teritoriul României;13.Proiectul va asigura standardele de securitate și confidențialitate a informațiilor, de prelucrare a datelor cu caracter personal conform Legii nr. 677/2001 pentru protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date, cu modificările și completările ulterioare și conform Legii nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal și protecția vieții private în sectorul comunicațiilor electronice, cu modificările și completările ulterioare14.Proiectul respectă reglementările naționale și comunitare privind egalitatea de șanse, dezvoltarea durabilă, regulamentele privind achizițiile publice, informarea și publicitatea;15.Proiectul respectă principiul neutralității tehnologice (nu se favorizează o anumită marcă, soluție tehnologică, hardware sau software) și oferă posibilitatea unei extinderi ulterioare. (Atenție! Pentru respectarea neutralității tehnologice, este necesar ca în cadrul proiectului transmis să nu faceți referire la producători sau mărci ale echipamentelor și aplicațiilor software necesare pentru implementarea acestuia).Pentru justificarea îndeplinirii criteriilor de eligibilitate de la acest punct se depune o declarație de eligibilitate pe proprie răspundere de către solicitant (și de către parteneri – dacă este cazul).Atenție! Durata maximă de implementare a proiectului (inclusiv realizarea cheltuielilor și depunerea cererilor de rambursare), este până la 30 decembrie 2015.5.3.Angajamente ale solicitantului (și partenerilor – dacă este cazul)1.să furnizeze contribuția proprie ce le revine din costurile eligibile aferente proiectului;2.să finanțeze toate costurile neeligibile care le revin aferente proiectului;3.să finanțeze toate cheltuielile până la rambursarea sumelor aprobate, astfel încât să se asigure implementarea optimă a proiectului;4.să nu încerce să obțină informații confidențiale legate de stadiul evaluării proiectului sau să influențeze personalul OIPSI/comitetul de evaluare/experții evaluatori în timpul procesului de evaluare și selecție*1);Notă
*1) Conduce la respingerea imediată, indiferent de etapa în care se află proiectul.
5.să mențină natura activității și a proprietății proiectului pentru care s-a acordat finanțarea, pe o perioadă de cel puțin 60 de luni după data finalizării proiectului și să asigure exploatarea și mentenanța în această perioadă;6.să asigure folosința echipamentelor și aplicațiilor pentru scopul declarat în proiect;7.să atașeze la ultima cerere de rambursare raportul de audit final realizat de un auditor extern, care certifică faptul că proiectul este implementat în locația/locațiile menționată(e) în contract, că este în stare de funcționare și că din punct de vedere tehnic și economic respectă obligațiile asumate prin contractul de finanțare – doar liderul de proiect;8.să asigure capacitatea operațională și administrativă necesare implementării proiectului (resurse umane suficiente și resurse materiale necesare);9.să asigure licențele necesare funcționării sistemului implementat prin proiect/aplicațiilor (dacă este cazul);10.să achiziționeze, dacă este cazul, dreptul de utilizare/licența asupra aplicației software personalizate pentru care se solicită finanțare pentru o durată de timp cel puțin egală cu perioada de sustenabilitate a proiectului. În cazul în care nu este posibilă încheierea contractului pentru această perioadă, solicitantul și partenerii se angajează să prelungească perioada de valabilitate, astfel încât să se asigure sustenabilitatea proiectului;11.să asigure funcționarea permanentă a sistemului implementat prin proiect și mentenanța acestuia în perioada de post implementare, respectiv 5 ani după finalizarea implementării proiectului;12.să asigure interoperabilitatea unidirecțională/sau bidirecțională a sistemului care va fi implementat prin proiectul depus cu sistemele informatice deja existente către care se raportează periodic diverse date (sistemul implementat trebuie să fie capabil să exporte date în formatele cerute de sistemele informatice existente);13.să implementeze proiectul (inclusiv realizarea cheltuielilor și depunerea cererilor de rambursare) până la 30 decembrie 2015. În cazul în care rămân cheltuieli neefectuate, acestea devin la 30 decembrie 2015 neeligibile, iar solicitantul și/sau partenerii vor indica sursele de finanțare pentru cheltuielile neefectuate, astfel încât proiectul să poată fi implementat în totalitate, în condițiile asumate.Pentru justificarea îndeplinirii celor de la acest punct se depune o declarație de angajament pe proprie răspundere de către solicitant (și de către parteneri – dacă este cazul).5.4.Principii ale proiectelor de interoperabilitateInteroperabilitatea constă în abilitatea sistemelor TIC și a proceselor pe care acestea le susțin, de a schimba date și de a permite utilizarea în comun a informațiilor.Pentru asigurarea interoperabilității sistemelor TIC, trebuie luate în calcul următoarele aspecte:a)Interoperabilitatea la nivel organizațional – implică procesul prin care organizații diferite colaborează în vederea obținerii reciproce de beneficii prin utilizarea mijloacelor specifice TIC;b)Interoperabilitatea la nivel semantic – implică asigurarea unei interpretări comune a conceptelor, serviciilor, datelor;c)Interoperabilitatea la nivel tehnic – acesta acoperă elementele de natură tehnică pentru a permite interconectarea și interoperabilitatea sistemelor.Astfel, la nivel de front-office aspectele tehnice care se recomandă a fi analizate pentru asigurarea interoperabilității sunt afișarea și schimbul de date, principiile de design a interfeței pentru asigurarea accesibilității, accesul multi-canal, arhitectura aplicațiilor partajate, setul de caractere, tipul fișierelor și formatul documentelor, compresia fișierelor etc.La nivel de back-office aspectele tehnice care se recomandă a fi analizate pentru asigurarea interoperabilității se recomandă a fi: integrarea datelor și aplicațiilor (tehnologia middleware, bazată pe scalabilitate și pe posibilități de recuperare), standardele EDI (Electronic Data Interchange), serviciile web, serviciile de interconectare, protocoalele de transfer a fișierelor și mesajelor, asigurarea transportului și securității mesajelor, serviciile de stocare a mesajelor, accesul la e-mail box, serviciile privind numele de domeniu, serviciile de rețea etc.Sistemele informatice și de comunicații destinate creării unui mediu interoperabil de încredere, cu disponibilitate ridicată, trebuie să aibă asociate standarde și proceduri de securitate și confidențialitate a informațiilor care să asigure un grad ridicat de fiabilitate, disponibilitate și siguranță a operațiunilor.6.Activități eligibile– Achiziționarea de aplicații software și/sau licențe software necesare pentru realizarea proiectului;– Construirea rețelei LAN necesară pentru implementarea proiectului (în interiorul clădirii/clădirilor unde se implementează proiectul);– Achiziționarea de servicii de configurare și implementare a bazelor de date, migrare și integrare a diverselor structuri de date existente;– Achiziționarea de servicii de configurare a infrastructurii software necesare proiectului;– Achiziționarea serviciilor de dezvoltare și implementare a soluțiilor software specifice proiectului și integrarea aplicațiilor folosite, respectând, după caz, etapele de dezvoltare a proiectului: analiza cerințelor, proiectare, implementare și testare;activitate obligatorie;– Instruirea personalului care va utiliza produsele implementate/achiziționate și cel care va asigura mentenanța și/sau administrarea acestora;– Informare și publicitate pentru proiect – activitate obligatorie;– Auditarea proiectului, inclusiv auditarea din punct de vedere al securității sistemului implementat prin proiect – activitate obligatorie;– Achiziționarea de servicii de consultanță pentru pregătirea și managementul proiectului, inclusiv servicii de asistență juridică pentru realizarea achizițiilor publice;– Conectarea la infrastructura broadband (dacă este necesară pentru implementarea proiectului);– Achiziționarea și implementarea de soluții de semnătură electronică și plată electronică;– Realizarea unui website/portal, achiziționarea domeniului pentru acest website;– Achiziționarea de echipamente și dotări justificate din punct de vedere a implementării proiectului (care pot include: servere, calculatoare desktop/portabile, tablete, monitoare, echipamente de rețea, echipamente de comunicații, dispozitive pentru conectare, echipamente periferice, dotarea corespunzătoare a centrului de date etc.), inclusiv, după caz, serviciile de instalare, configurare și punere în funcțiune a acestora.Echipamentele/dotările achiziționate prin proiect pot fi folosite și de instituții publice aflate în subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea solicitantului, precum și de instituții publice din cadrul administrației publice locale care au calitatea de utilizator al sistemului implementat prin proiect. În acest caz utilizarea echipamentelor/dotărilor se va realiza pe bază de contracte de comodat încheiate între solicitant/partener și instituția publică utilizator, prin care aceasta din urmă se va angaja că va folosi echipamentele/dotările doar pentru scopul definit prin proiect.Nu este permisă utilizarea echipamentelor achiziționate prin proiect de către o persoană de drept privat, indiferent de acționariat.Solicitantul se va angaja să asigure mentenanța și funcționarea permanentă (cu excepția perioadelor de mentenanță planificate) a sistemului implementat prin proiect, în perioada de post implementare, respectiv 5 ani după finalizarea implementării proiectului.De asemenea, solicitantul se va angaja ca prin contractul/contractele încheiate pe perioada implementării cu diverși furnizori să asigure obligatoriu garanția sistemului implementat prin proiect.7.Categorii de cheltuieliCategoriile de cheltuieli eligibile sunt prezentate mai jos și vor fi luate în considerare de către solicitant în vederea elaborării bugetului proiectului. Eligibilitatea cheltuielilor se va verifica atât în faza de evaluare a proiectului cât și în perioada de implementare a proiectului, pe baza cererilor de rambursare a cheltuielilor efectuate și a documentelor justificative de efectuare a plăților.Atenție! Obligațiile legale privind includerea sumelor în bugetul instituției publice în vederea implementării proiectului sunt prevăzute în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 64/2009 privind modul de alocare a cofinanțării alocate de la bugetul de stat, inclusiv din Fondul național de dezvoltare, în bugetul instituțiilor implicate în gestionarea instrumentelor structurale și utilizarea acestora pentru obiectivul convergență.7.1Cheltuieli eligibile (inclusiv TVA-ul aferent acestora)1.Cheltuieli cu investiții – minim 85% din cheltuielile eligibile totale ale proiectului1.1Cheltuieli privind achiziționarea de echipamente TICa)Cheltuieli pentru achiziționarea de echipamente TIC (servere, calculatoare tip desktop/portabile, tablete, echipamente de rețea, echipamente de comunicații, dispozitive pentru conectare), echipamente/dispozitive periferice (tastaturi, mouse, monitoare, imprimante, scannere, multifuncționale) etc, justificate din punct de vedere al implementării proiectului;b)Cheltuieli de instalare, configurare și/sau punere în funcțiune, dacă este cazul și dacă nu sunt cuprinse în prețul de achiziție al echipamentelor.ATENȚIE! Cheltuielile pentru achiziționarea echipamentelor de calcul de tip desktop/portabile/tablete, precum și a dispozitivelor periferice (tastaturi, mouse, monitoare, imprimante, scannere, multifuncționale) trebuie să se încadreze în maxim 30% din totalul cheltuielilor eligibile ale proiectului. Valorile aferente acestor tipuri de cheltuieli, care depășesc acest prag vor fi mutate de expertul evaluator în categoria de cheltuieli neeligibile.1.2Cheltuieli pentru dotăria)Cheltuieli pentru dotări care pot intra în categoria mijloacelor fixe și/sau obiectelor de inventar, care nu intră în categoria de mai sus, necesare pentru implementarea proiectului;b)Cheltuieli de instalare, configurare și/sau punere în funcțiune, dacă este cazul și dacă nu sunt incluse în prețul de achiziție al dotărilor.1.3Cheltuieli pentru achiziționarea de aplicații informatice și licențea)Cheltuieli pentru achiziționarea aplicațiilor software/licențelor necesare implementării proiectului, inclusiv soluții de securitate software;b)Cheltuieli pentru achiziționarea de aplicații informatice (pentru realizarea cărora poate fi necesară parcurgerea următoarelor etape: analiza cerințelor, proiectare, implementare și testare);c)Cheltuieli pentru configurarea și implementarea bazelor de date, migrarea și integrarea diverselor structuri de date existente, dacă acestea nu au fost acoperite în cadrul cheltuielilor de mai sus;d)Cheltuieli pentru realizarea unui website/portal (dacă acestea nu au fost acoperite în cadrul cheltuielilor de la punctul b), achiziționarea numelui domeniului pentru acest website;e)Achiziționarea și implementarea de soluții de semnătură electronică și plată electronică;1.4Cheltuieli pentru conectarea la infrastructura broadband (exclusiv plata abonamentului);1.5Cheltuieli pentru realizarea și configurarea rețelei LAN necesară pentru funcționarea proiectului (doar în interiorul clădirii/clădirilor unde se implementează proiectul);2.Cheltuieli pentru servicii de consultanță, audit, informare și publicitatea)Cheltuieli cu servicii de consultanță pentru elaborarea proiectului tehnic și a studiului de fezabilitate, conform cerințelor din ghidul solicitantului;b)Servicii de consultanță în domeniul managementului de proiect;c)Cheltuieli pentru obținerea acordurilor, avizelor și autorizațiilor aferente investiției, inclusiv elaborarea documentațiilor necesare;d)Cheltuieli necesare pentru realizarea achizițiilor publice (inclusiv servicii de asistență juridică în scopul elaborării documentației de atribuire și/sau aplicării procedurilor de atribuire a contractelor de achiziție publică);e)Cheltuieli cu servicii de auditare a proiectului, inclusiv auditarea din punct de vedere al securității sistemului implementat prin proiect (cheltuială obligatorie);f)Cheltuieli de informare și publicitate pentru proiect (cheltuială obligatorie), astfel:

Nr.    Activitatea de informare și publicitate    Nr. bucățimaxim decontat Costuri eligibilemaxime decontate (lei)
(1)    Anunț/comunicat de presă privind începerea proiectului – cheltuială obligatorie  1    3.000 lei/buc.  
(2)   Anunț/comunicat de presă la finalizarea proiectului – cheltuială obligatorie 1   3.000 lei/buc.  
(3)         Realizarea de panouri de informare (cheltuială obligatorie pentru proiectelecu o valoare mai mare de 500.000 Euro)       1 pt. soli-citant (câte 1 pentru fiecare par- tener- dacă este cazul) 6.000 lei/buc.        
(4)       Realizarea de etichete autocolante pentruechipamente achiziționate prin proiect – cheltuială obligatorie     20% mai mult decât nr. echi- pamente achiz. prinproiect 6 lei/autocolant      
(5)      Sigla Uniunii Europene, Sigla Guvernului României și sigla Instrumentelor Structurale în România postate pe site-ulrealizat prin proiect – activitate obligatorie       Nu se decontează    
(6)      Un link către site-ul web al Instrumentelor Structurale în România, www.fonduri-ue.ro, postat pe site-ul realizat prin proiect – activitate solicitantului – activitate obligatorie       Nu se decontează    

3.Cheltuieli pentru organizarea de cursuri de formare profesionalăa)Cheltuieli legate de formarea profesională a personalului care va utiliza produsele software implementate;b)Cheltuieli legate de formarea profesională a personalului care va asigura administrarea/mentenanța sistemului implementat prin proiect, dacă acesta este angajat al beneficiarului/partenerului;4.Cheltuieli aferente managementului de proiect, dacă nu au fost acoperite în cadrul cheltuielilor de la cap. 2 – numai pentru echipa de proiect:a)Cheltuieli salariale pentru personalul beneficiarului finanțării nerambursabile nominalizat în echipa de proiect, conform Ordinului 2241/2008 cu modificările și completările ulterioare;b)Cheltuieli de deplasare pentru personalul beneficiarului finanțării nerambursabil nominalizat în echipa de proiect;c)Cheltuieli cu transportul de bunuri;d)Birotică pentru echipa de proiect;e)Cheltuieli cu achiziția de echipamente și servicii TIC necesare echipei de proiect.7.2Cheltuieli neeligibileCheltuielile care nu se regăsesc la 7.1 nu sunt eligibile. În mod special, nu sunt eligibile:– taxa de timbru verde și TVA aferent cheltuielilor neeligibile, precum și orice alte taxe;– dobânda și alte comisioane aferente creditelor;– achiziția de echipamente second-hand;– amenzi, penalități și cheltuieli de judecată;– costurile pentru operarea investiției;– sumele rezultate din diferențele de curs valutar;– costuri de amortizare;– contribuția în natură;– cheltuieli de leasing.7.3Condiții generale și specifice de eligibilitate a cheltuielilorO cheltuială efectuată de beneficiar poate fi considerată eligibilă în cadrul POS CCE dacă îndeplinește cumulativ următoarele criterii, conform art. 2 al HG nr. 759/2007:1)este efectiv plătită după data de 1 ianuarie 2007, cu condiția ca implementarea proiectului să nu se fi încheiat la momentul semnării contractului de finanțare și achiziția efectuată s-a realizat în conformitate cu prevederile OUG nr. 34/2006 cu modificările și completările ulterioare;2)este însoțită de facturi, ordine de plată, etc. în conformitate cu prevederile legislației naționale, sau de alte documente contabile cu valoare probatorie, echivalentă facturilor, pe baza cărora cheltuielile să poată fi auditate și identificate;3)este în conformitate cu prevederile Contractului de finanțare încheiat de beneficiar cu Ministerul pentru Societatea Informațională, în calitate de Organism Intermediar pentru Promovarea Societății Informaționale, cu respectarea art. 54 alin. (5) și art. 60 din Regulamentul Consiliului nr. 1083/2006;4)este conformă cu prevederile legislației naționale și comunitare;5)se încadrează în lista categoriilor de cheltuieli eligibile prezentate anterior;6)este în legătură directă cu activitățile propuse în proiect și este necesară pentru realizarea proiectului.Pentru corecta încadrare a cheltuielilor proiectului trebuie să aveți în vedere următoarele aspecte:                                    ┌─────────────────────────────┐                                    │Valoarea totală a proiectului│                                    │ = A + B + C + D │                                    └─────────────┬───────────────┘                                ┌─────────────────┴─────────────────┐                                │ │                   ┌────────────┴────────────┐ ┌────────────┴────────────┐                   │Categoriile de cheltuieli│ │Categoriile de cheltuieli│                   │ eligibile = A + B + C │ │neeligibile, suportate de│                   └────────────┬────────────┘ │ beneficiar = D │                                │ └─────────────────────────┘              ┌─────────────────┴────────────────────┐ ┌────────────┴───────────────┐ ┌────────────┴────────────────┐ │Valoarea eligibilă stabilită│ │Valoare cheltuieli eligibile,│ │ în funcție de diverse │ │dar care depășește plafoanele│ │ plafoane = A + B │ │ și este suportată de │ └───┬────────────────────────┘ │ beneficiar = C │     │ └─────────────────────────────┘     │     │ ┌───────────────────┐     ├────┤Valoarea finanțării│     │ │ nerambursabile = A│     │ └───────────────────┘     │     │ ┌────────────────────────┐     │ │ Valoarea cofinanțării │     └────┤beneficiarului, aferentă│          │ valorii eligibile a │          │ proiectului = B │          └────────────────────────┘8.Modul de finanțare a proiectului8.1Forma de finanțare a proiectului– Ajutorul se acordă sub formă de finanțare nerambursabilă8.2Rata maximă de cofinanțare*2):Notă
*2) Calculată ca raport între valoarea finanțării nerambursării acordată și valoare totală a costurilor eligibile pentru fiecare categorie de cheltuieli.
100% din cheltuielile eligibile pentru solicitanții finanțați integral de la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale și de sănătate98% pentru celelalte categorii de solicitanți eligibili8.3Mărimea finanțării acordate– Valoarea maximă a finanțării nerambursabile acordate este de 56.000.000 lei (inclusiv TVA pentru cheltuieli eligibile).Acordarea contravalorii TVAPlata TVA pentru cheltuielile neeligibile aferentă livrărilor de bunuri, prestărilor de servicii și execuției de lucrări finanțate integral sau parțial din contribuția financiară a Uniunii Europene și/sau din cofinanțarea publică națională aferentă, pentru beneficiarii din sectorul public care beneficiază de alocări de la bugetul de stat/bugetul asigurărilor sociale și de sănătate, prin bugetul ordonatorului principal de credite, va fi suportat de la bugetul de stat/bugetul asigurărilor sociale și de sănătate, conform OUG nr. 64/2009.8.4.Proiecte generatoare de venituri – se aplică pentru proiectele cu o valoare mai mare de contravaloarea în lei a 1 mil Euro*3)Notă
*3) Se va aplica cursul INFOREURO din luna depunerii cererii de finanțare.
Conform prevederilor art. 55 alin. (1) din Regulamentul General nr. 1083/2006, stabilind prevederile generale privind Fondul European pentru Dezvoltare Regională, Fondul Social European și Fondul de Coeziune, cu modificările și completările ulterioare, proiect generator de venituri reprezintă orice operațiune care implică o investiție într-o infrastructură a cărei utilizare este supusă unor redevențe suportate direct de utilizatori, sau orice operațiune care implică vânzarea sau închirierea unui teren sau a unui imobil, sau orice altă furnizare de servicii contra unei plăți.Cheltuielile eligibile ale proiectelor generatoare de venituri nu trebuie să depășească valoarea curentă a costului investiției minus valoarea curentă a veniturilor nete din această investiție într-o anumită perioadă de timp, proiecte în care se poate estima valoarea veniturilor în avans.În situațiile în care nu tot costul investiției este eligibil pentru co-finanțare, venitul net va fi alocat pro-rata la partea eligibilă și ne-eligibilă a costului investiției.Aplicarea prevederilor comunitare privind veniturile generate de proiect în cadrul POS CCE 2007-2013 se realizează astfel:■ În faza de evaluare a proiectelor, în Cererea de finanțare beneficiarii menționează dacă proiectul este generator de venituri. Conform metodologiei din Anexa 9, se stabilesc veniturile nete generate de proiect și acestea se deduc din costul investiției, stabilindu-se astfel costurile eligibile ale proiectului pentru finanțare din POS CCE.■ În faza de implementare a proiectelor, se va realiza o monitorizare a veniturilor generate de proiect atât pe perioada de implementare a proiectelor, cât și pe o perioadă de 5 ani de la finalizarea, conform prevederilor art. 55 alin. (3) din Regulamentul General nr. 1083/2006. În cazul în care veniturile nete obținute prin utilizarea infrastructurii/echipamentelor finanțate prin proiect vor depăși veniturile nete declarate în cererea de finanțare, diferența va fi rambursată de către solicitantSolicitantul va estima venitul și profitul viitor în timpul perioadei economice de funcționare (perioada de timp după care investiția trebuie să fie înlocuită). Profitul (venitul net) este egal cu veniturile estimate minus costurile curente estimate.Actualizarea este o operațiune care permite a compara beneficiile și costurile ce se produc la intervale diferite de timp. Rata de actualizare se utilizează în analiza economică și este menită a evidenția și compara beneficiile și costurile viitoare cu cele prezente.În cazul analizei financiare, pentru perioada 2007-2013 se recomandă a se folosi valoarea de 5% pentru rata de actualizare.În cazul analizei economice, se recomandă a se folosi o rată de actualizare de 5,5%. Se recomandă în acest sens consultarea Anexei 9 "Modul de calcul al asistenței nerambursabile în cazul proiectelor generatoare de venit – pentru proiectele cu o valoare de cel puțin contravaloarea în lei a 1 mil. Euro".9.Modalități de completare și transmitere a Cererii de Finanțare9.1.Completarea Cererii de FinanțareFormularul standard al Cererii de finanțare este prezentat în Anexa 1 la Ghidul Solicitantului.Completarea Cererii de finanțare, inclusiv a anexelor (modele standard prevăzute prin prezentul Ghid), se va face conform instrucțiunilor de completare și va urmări întocmai modelul standard.Atenție! Modificarea modelului standard (eliminarea, renumerotarea secțiunilor, modificarea capitolelor, etc.) poate conduce la respingerea Cererii de finanțare pe motiv de neconformitate administrativă.La cererea de finanțare pot fi anexate și alte documente decât cele solicitate prin prezentul Ghid dacă solicitantul le consideră utile pentru justificarea și argumentarea proiectului propus spre finanțare.Transmiterea unei cereri de finanțare reprezintă un angajament oficial al solicitantului și partenerilor, conform căruia toate detaliile proiectului sunt corecte și reale. Totodată, reprezintă o confirmare a faptului că, dacă finanțarea se acordă, solicitantul și partenerii se angajează să implementeze proiectul în condițiile descrise în Cererea de finanțare și în concordanță cu condițiile stipulate în Contractul de finanțare.– Cererile de finanțare trebuie să fie tehnoredactate în limba română, utilizând următorul format: font Times New Roman, dimensiune font 12, spațiere la un rând și jumătate. Nu sunt acceptate cereri de finanțare completate de mână.– Dosarul Cererii de finanțare va cuprinde, în mod obligatoriu, un opis (Anexa 12). Pagina opis va fi pagina cu numărul 0 a Cererii de finanțare.– După completarea Cererii de finanțare într-un exemplar, aceasta se numerotează de la pagina "0" (pagina opis) la pagina "n" (unde pagina "n" va reprezenta pagina conținând pct. 5 din formularul standard al Cererii de finanțare, respectiv certificarea cererii), în colțul din dreapta jos al paginii. Fiecare pagină a Cererii de finanțare se ștampilează și se semnează de către reprezentantul legal al solicitantului sau de către persoana împuternicită în acest sens de acesta. Ștampila și semnătura din josul fiecărei pagini trebuie să fie separate de ștampila și semnătura ce sunt necesare pe o pagină (exemplu: declarația de angajament). Numerotarea paginilor va continua de la "n+1" pentru anexele atașate cererii de finanțare. Numerotarea paginilor se va face cu pixul sau cu cerneală indelebilă. Acest exemplar din cererea de finanțare, semnat și ștampilat conform cerințelor, reprezintă originalul cererii. De pe acesta, solicitantul va face 2 (două) copii simple, care se vor depune împreună cu originalul.Exemplarul original va avea înscris pe copertă mențiunea "ORIGINAL" iar exemplarele copie vor avea înscrisă mențiunea "COPIE".Fiecare dosar se va introduce într-un plic închis (3 plicuri). Pe plicul în care se află originalul se va scrie ORIGINAL, numele proiectului și al solicitantului. Pe plicurile în care se află COPIILE se va scrie: "COPIE", numele proiectului și al solicitantului.Aceste 3 plicuri se vor introduce toate într-un plic (pachet) închis. Pe acest plic (pachet) ce cuprinde întreaga documentație se înscriu următoarele date:– codul apelului de proiecte: POSCCE-A3-O3.2.2– denumirea destinatarului: OIPSI (Organismul Intermediar pentru Promovarea Societății Informaționale)– denumirea expeditorului: instituția solicitantă și adresa ei (inclusiv telefon și fax)– titlul proiectului și numărul de înregistrare electronică a aplicațieiPentru acele documente originale care, conform legii, rămân în posesia solicitantului, copiile trebuie să fie ștampilate de solicitant cu mențiunea "Conform cu originalul" și semnate de către reprezentantul legal al solicitantului.Modalitatea de depunere a propunerilor de proiecte este următoarea:1.Solicitantul va completa și va transmite on-line cererea de finanțare, la care va atașa toate documentele solicitate în prezentul ghid. Toate documentele trebuie să fie în formatul inițial editabil (.doc, .docx, .pdf sau .xls sau în alt format precizat pe site), cu excepția celor eliberate de alte autorități publice și care nu sunt disponibile decât în format fizic, care vor fi scanate și transmise în format .pdf, la o rezoluție de 300 dpi. Pentru a permite verificarea corectitudinii calculelor, toate tabelele referitoare la devizul estimativ trebuie să fie neprotejate la editare. Aplicația software prin care se va face înregistrarea și transmiterea aplicației va fi disponibilă pe pagina web a MSI – OIPSI la adresa http://fonduri.mcsi.ro.Atenție! Pentru a fi posibilă înregistrarea online, este necesar ca proiectul să fie transmis electronic în intervalul de timp menționat, nu doar să se înceapă înregistrarea acestuia.2.Aplicația software va genera automat solicitantului un mesaj de confirmare a efectuării înregistrării cu numărul de înregistrare obținut.3.În termen de maxim 5 zile lucrătoare după înregistrarea on-line (exclusiv ziua înscrierii), solicitanții trebuie să depună dosarul la sediul MSI cu respectarea detaliilor cuprinse în prezentul ghid. Indiferent de modalitatea de transmitere (personal, prin poștă sau curier), dosarul trebuie să fie primit și înregistrat la registratura MSI cel mai târziu în a cincea zi lucrătoare de la înregistrarea on-line. Rămâne în responsabilitatea solicitantului să se asigure că dosarul se înregistrează la registratura MSI în timp util.4.Nedepunerea dosarului de solicitare în termenul menționat la pct. 3 atrage decăderea solicitantului din dreptul de a utiliza numărul de înregistrare, fiind necesară reînregistrarea în sistem.Adresa la care se depune proiectul este Ministerul pentru Societatea Informațională, Organismul Intermediar pentru Promovarea Societății Informaționale, Bulevardul Libertății nr. 14, sector 5, București, Cod 050706, la Registratura Ministerului în intervalul de timp specificat.Dacă proiectul îndeplinește criteriile de transmitere solicitate, eliminatorii (termen și modalitate), fiecare proiect va primi un cod unic de înregistrare (SMIS), la care se va face referire în toată corespondența ulterioară și prin care se poate identifica în mod unic proiectul.10.Evaluarea și selecția proiectelor Înregistrarea propunerilor de proiecte se face după data lansării "Cererii de propuneri de proiecte". Evaluarea și selecția proiectelor va demara după expirarea termenului de depunere a proiectelor. Acordarea finanțării se face pe baza deciziei Comitetului de Selecție.Procesul de evaluare și selecție a propunerii de proiect se va derula în 4 etape1.Verificarea criteriilor de transmitere2.Verificarea administrativă și a eligibilității3.Evaluarea tehnico-economică4.Selecția proiectelor10.1.Verificarea criteriilor de transmitereVerificarea criteriilor de transmitere a cererii de finanțare se realizează în conformitate cu punctele aferente din Anexa ce conține grila de verificare a conformității administrative și a eligibilității. Răspunsurile la aceste puncte pot fi "Da" sau "Nu". Pentru a trece la următoarea fază de verificare proiectul trebuie să răspundă cu "Da" la toate punctele.În cazul în care aceste cerințe nu sunt respectate, solicitantul va primi o scrisoare de respingere. Dosarul proiectului va fi transmis înapoi către solicitant fără a fi deschis (cu excepția cazului în care datele înscrise pe plic nu sunt suficiente pentru încadrarea corespondenței în apelul de proiecte deschis), însoțit de o scrisoare de respingere.În cazul în care proiectul întrunește criteriile de transmitere solicitate, acesta va fi înregistrată în SMIS și i se va transmite solicitantului o scrisoare de notificare de primire a aplicației, prin care i se va comunica codul unic de înregistrare în SMIS.10.2.Verificarea administrativă și a eligibilitățiiSunt verificate doar proiectele admise în urma verificării criteriilor de transmitere Regulile de verificare administrativă și a eligibilității:În cazul în care lipsesc cel puțin 3 (trei) documente, proiectul se respinge automat, iar solicitantului i se trimite o scrisoare de notificare prin fax sau prin poștă (în cazul în care solicitantul nu furnizează un nr. de fax) prin care i se comunică respingerea, cu precizarea motivelor respingerii.Dacă pentru verificarea criteriilor de la verificarea administrativă și a eligibilității se constată că sunt necesare informații/clarificări suplimentare față de cele depuse, OIPSI va întocmi o scrisoare de solicitare de clarificări/informații pe care ofițerul de proiect o va transmite prin fax sau prin poștă (în cazul în care solicitantul nu furnizează un nr. de fax), solicitantului. Dovada transmiterii faxului o reprezintă confirmarea de transmitere a acestuia.Dacă în 5 (cinci) zile lucrătoare de la primirea scrisorii/faxului solicitantul nu răspunde solicitărilor, proiectul este respins. Indiferent de modalitatea de transmitere (fax, personal, prin poștă sau curier), răspunsul trebuie să fie înregistrat la registratura MSI cel mai târziu în a cincea zi lucrătoare de la data primirii cererii. Rămâne în responsabilitatea solicitantului să se asigure că răspunsul este primit și înregistrat de OISPI-MSI în termenul prevăzut.Verificarea administrativă și a eligibilității se realizează începând cu punctul aferent din grila de verificare a conformității administrative și a eligibilității.Pentru a fi admisă, propunerea trebuie să obțină răspuns pozitiv la toate întrebările. În caz contrar, propunerea este respinsă și solicitantului i se trimite o scrisoare de notificare prin care i se comunică respingerea, cu precizarea motivelor respingerii.10.3.Evaluarea tehnico-economicăUn proiect este evaluat doar dacă este admis în urma verificării administrative și a eligibilității. Evaluarea proiectelor se realizează individual de către experți evaluatori pe baza criteriilor prezentate în Anexa ce conține Grila de evaluare tehnico-economică.Evaluarea tehnico-economică va urmări respectarea principiului neutralității tehnologice (nu se favorizează o anumită marcă, soluție tehnologică, hardware sau software), precum și posibilitatea unei extinderi ulterioare.În cazul în care, pe durata parcurgerii etapei de evaluare tehnico-economică se constată că sunt necesare clarificări/informații suplimentare, OIPSI va întocmi o solicitare de clarificări/informații pe care ofițerul de proiect o va transmite prin scrisoare/fax solicitantului, cu confirmare de primire din partea solicitantului. Solicitantul trebuie să transmită răspunsul la solicitare în maximum 5 (cinci) zile lucrătoare de la data primirii cererii. Dacă în 5 (cinci) zile lucrătoare de la primirea scrisorii/faxului solicitantul nu răspunde solicitărilor, proiectul este respins. Indiferent de modalitatea de transmitere (fax, personal, prin poștă sau curier), răspunsul trebuie să fie înregistrat la registratura MSI cel mai târziu în a cincea zi lucrătoare de la data primirii cererii. Rămâne în responsabilitatea solicitantului să se asigure că răspunsul este primit și înregistrat de OIPSI-MSI în termenul prevăzut.După evaluare, urmează etapa de selecție.10.4.SelecțiaComitetul de selecție va analiza grilele și rapoartele de evaluare și va întocmi lista cu proiecte ce întrunesc condițiile spre a fi finanțate (în ordinea descrescătoare a punctajelor), până la concurența cu bugetul apelului. În cazul egalității de puncte pentru ultimele proiecte de pe listă se aplică criteriile de departajare din anexa aferentă grilei tehnico-economice: (1) punctul 2.d) – numărul de sisteme informatice și/sau baze de date pentru care se asigură interoperabilitatea în urma implementării proiectului (direct sau indirect); (2) punctul 2.e) – numărul instituțiilor publice pentru care se asigură interconectarea în urma implementării proiectului; (3) punctul 2.f) – numărul de servicii electronice disponibile prin implementarea proiectului – aplicate succesiv.Decizia de finanțare este luată de către Comitetul de Selecție care poate decide să:– aprobe proiectul fără modificarea conținutului și condițiilor definite în cererea de finanțare și anexele acesteia;– aprobe proiectul cu reducerea costurilor eligibile totale; aceasta se întâmplă când una sau mai multe cheltuieli nu sunt eligibile sau nu sunt justificate, dimensiunea cofinanțării solicitate sau rata de cofinanțare solicitată nu se încadrează în limitele specificate pentru acest apel, însă din punct de vedere tehnic proiectul este viabil. În acest caz, solicitantul poate să accepte implementarea proiectului în întregime sau să renunțe la solicitarea finanțării;– respingă proiectul;– poate solicita motivat reevaluarea proiectului.ATENȚIE! Selectarea proiectului pentru finanțare este condiționată de următoarele elemente:a)punctajul obținut să fie de cel puțin 70 puncte, fără obținerea unui punctaj 0 la niciunul dintre subcriterii;b)disponibilitatea fondurilor alocate acestui apel.Solicitanții vor fi informați asupra rezultatului selecției și asupra termenului de acceptare sau de contestare a deciziei. În cazul în care solicitantul al cărui proiect a fost aprobat nu transmite acceptul de finanțare în termenul prevăzut, acesta poate fi decăzut din drepturi, iar OIPSI poate decide finanțarea următorului proiect de pe listă.10.5.ContestațiiContestația poate fi depusa la sediul MSI în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea scrisorii de respingere transmisă în orice etapă a evaluării sau a scrisorii de aprobare (în cazul reducerii cheltuielilor). Contestația se pot referi doar la motivațiile incluse în scrisoarea trimisă de OIPSI. OIPSI va soluționa contestația și va trimite răspunsul în scris către contestatar.11.Contractarea11.1.Semnarea contractuluiSolicitanții ale căror proiecte au fost selectate vor primi Contractul de finanțare, în vederea completării acestuia cu informațiile solicitate. OIPSI își rezervă dreptul de a opera modificări la contractul de finanțare până la data semnării acestuia. Forma de contract de finanțare transmisă de OIPSI solicitantului nu poate fi modificată de către acesta cu excepția datelor de identificare ale solicitantului și ale proiectului, în cazul în care sunt completate eronat.Solicitanții au la dispoziție 10 zile pentru a semna și a retransmite contractul către OIPSI, în 3 exemplare originale, împreună cu documentele solicitate pentru contractare. În scopul urgentării procedurii de contractare, se poate decide invitarea solicitantului în vederea semnării contractelor la sediul OIPSI.În cazul în care solicitantul nu răspunde în termenul de 10 zile, OIPSI poate decide retragerea finanțării pentru acesta și finanțarea următorului proiect de pe listă.Contractul de finanțare va fi semnat la nivelul MSI, iar un exemplar va fi trimis beneficiarului.Atenție! Cererea de finanțare depusă de solicitant, cu eventualele modificări și completări efectuate pe parcursul procedurii de evaluare, selecție, contractare, devine obligatorie pentru beneficiar, fiind anexă la contractul de finanțare, deci parte integrantă a acestuia.11.2.Modificarea contractului de finanțareModificarea Contractului de finanțare nu poate să vizeze o modificare substanțială a proiectului.Modificarea Contractului de finanțare se poate face în următoarele condiții:(1)Orice modificare și completare a Contractului sau a anexelor sale se va face cu acordul ambelor părți printr-un act adițional.(2)Actul adițional nu poate să vizeze o modificare substanțială a proiectului așa cum este definită aceasta în prezentul Contract.(3)Beneficiarul poate solicita în scris, modificarea contractului, în baza unei notificări, pentru motive întemeiate și probate prin documente justificative anexate.(4)Prin excepție de la punctul (1), modificarea contractului se face prin notificare în următoarele cazuri și condiții:a)pentru modificările aduse anexelor I, II, III, IV, VI, VII și a modificărilor determinate de schimbări în legislația națională și europeană, care vor fi notificate de către OI Beneficiarului;b)pentru modificarea adresei sediului social, a contului de trezorerie, a locației de implementare a Proiectului; Notificarea trebuie realizată în cel mult 5 zile de la data intervenirii modificărilor respective și va constitui anexa la prezentul Contract. În cazul modificării locație de implementare a Proiectului, aceasta va intra în vigoare numai după aprobarea de către OI.c)pentru înlocuirea reprezentantului legal, a managerului de proiect sau a membrilor echipei de proiect, a persoanei de contact sau a persoanei responsabile cu operațiunile financiare. Notificarea trebuie transmisă de către Beneficiar OI în termen de cel mult 5 zile calendaristice de la data operării modificării, iar în cazul înlocuirii persoanei responsabile cu operațiunile financiare trebuie însoțită și de anexa nr. IX.d)În cazul modificărilor calendarului de implementare fără depășirea sau prelungirea perioadei de implementare, Beneficiarul are obligația de a solicita în mod justificat aprobarea OI asupra acestuia, cu cel puțin 5 zile înainte de data de la care dorește să intre în vigoare modificările. Calendarul de implementare aprobat va constitui anexă la Contractul de finanțare. În același mod pot fi modificate și celelalte termene de implementare stabilite prin proiect care derivă din modificarea calendarului de implementare.e)Modificarea graficului de rambursare a cheltuielilor, cu respectarea condițiilor stabilite prin dispozițiile specifice din Contractul de finanțare și ale HG nr. 218/2012. Ultima cerere de rambursare va putea fi depusă cel târziu la 30 de zile după finalizarea proiectului. Graficul de rambursare aprobat va constitui anexă la Contractul de finanțare.f)Pentru schimbarea contului și /sau a băncii creditoare, dacă Beneficiarul a solicitat credit bancar pentru cofinanțarea Proiectului. Notificarea va fi însoțită de contractul scris cu noua bancă creditoare și transmisă în cel mult 5 zile de la data încheierii contractului cu banca creditoare.(5)Modificarea perioadei de implementare a proiectului poate fi solicitată o singură dată și se poate realiza prin act adițional numai în cazul în care sunt îndeplinite următoarele condiții:a)Beneficiarul a informat Organismul Intermediar despre orice situație care poate determina întârzierea executării contractului în termen de 10 zile calendaristice de la data luării la cunoștință despre aceasta.b)Beneficiarul a formulat cererea de modificare a perioadei de implementare a proiectului cu cel puțin 30 de zile calendaristice înainte de sfârșitul perioadei de implementare a Proiectului.c)Perioada de implementare a proiectului modificată conform solicitării nu depășește perioada maximă de implementare prevăzută în ghidul solicitantului specific apelului de proiecte.d)Beneficiarul transmite cererea însoțită de documente justificative.e)Motivele care determină modificarea perioadei de implementare nu sunt imputabile beneficiarului sau nu sunt rezultatul unui management defectuos al proiectului.(6)Contractul poate fi modificat în perioada de implementare prevăzută în cererea de finanțare. Prin excepție, Contractul poate fi modificat și în perioada sa de valabilitate, pentru aspecte ce nu influențează în mod direct implementarea proiectului și pentru schimbarea sau completarea locației de implementare.(7)Un act adițional nu poate avea scopul sau efectul de a produce schimbări în Contract, care ar pune în discuție decizia de acordare a finanțării nerambursabile sau care ar fi contrare principiului tratamentului egal al solicitanților.(8)Modificărilor determinate de schimbări în legislația națională și/sau europeană vor intra în vigoare la data menționată în actul normativ respectiv, fără a fi necesar în prealabil acordul Beneficiarului. În acesta situație AM/OI va notifica Beneficiarul în acest sens. Modelul cadru de notificare ce vizează modificări determinate de schimbări în legislația națională și/sau europeană va fi elaborat și aprobat prin Instrucțiune la nivelul Autorității de Management.Principiile generale care stau la baza modificării contractului de finanțare sunt următoarele:– Cererea unui beneficiar de modificare a contractului prin act adițional nu va fi acceptată în mod automat de către OIPSI, ci trebuie să existe motive întemeiate pentru această modificare. OIPSI examinează motivele date și respinge cererile care prezintă justificări nefundamentate sau care nu respectă prevederile ghidului și/sau a legislației naționale și comunitare relevante;– Modificările solicitate la contractul de finanțare nu vor afecta funcționalitatea și viabilitatea economică a proiectului și vor respecta criteriile de eligibilitate și selecție;– Un act adițional nu poate avea scopul sau efectul de a produce schimbări în contract care ar pune în discuție decizia de acordare a finanțării nerambursabile sau ar fi contrare principiului tratamentului egal al solicitanților. Suma maximă a finanțării nerambursabile menționată în contract nu poate fi majorată;12.ImplementareaCondițiile de implementare sunt în strictă conformitate cu prevederile contractului de finanțare.12.1Achiziții publiceSe va prezenta calendarul achizițiilor de bunuri, echipamente, servicii, în corelare cu punctul aferent calendarului activităților din cererea de finanțare. În plus, la acest punct trebuie precizată valoarea estimată, și în funcție de aceasta, procedura/modalitatea de achiziție utilizată, în conformitate cu prevederile legislației naționale aplicabile achizițiilor publice.12.2Rambursarea cheltuielilorRambursarea cheltuielilor se face în conformitate cu prevederile contractului de finanțare și cu graficul de rambursare a cheltuielilor.Pentru rambursarea cheltuielilor efectuate de către beneficiar, acesta va transmite cererile de rambursare împreună cu documentele justificative și rapoartele de progres la OIPSI la intervalele de timp stabilite prin Graficul de Depunere a Cererilor de Rambursare.OIPSI va verifica dacă cheltuielile efectuate sunt destinate exclusiv realizării obiectivelor proiectului, dacă sunt legale, înregistrate în contabilitate și justificate de documente.Atenție! Toate plățile aferente proiectului, solicitate pentru rambursare, trebuie să fie efectuate în perioada de implementare!Beneficiarul va depune la OIPSI pentru rambursarea cheltuielilor eligibile următoarele documente (sau alte documente cu valoare probatorie echivalentă):– Cerere de rambursare – 4 exemplare– Raport de progres– Copii certificate, ce vor conține mențiunea "conform cu originalul", ștampila beneficiarului și semnătura reprezentantului legal/împuternicit al acestuia, după următoarele documente: facturi, documente de plată, extrase bancare, alte documente justificative;– Pentru procedura de achiziții publice: dovada publicității, criterii de selecție, model caiet de sarcini, raport de atribuire a contractului/contractelor;– Pentru informare și publicitate: broșuri, pliante, anunțuri, comunicate, etc;– Pentru achiziții de bunuri: copie certificată NIR, copie certificată după procesul verbal de predare-primire a bunurilor (recepție) sau după procesul verbal de punere în funcțiune (după caz);– Pentru prestări servicii: aprobarea beneficiarului pentru documentele remise în cadrul consultanței, foi de prezență la cursuri, fișe de evaluare întocmite de către participanții la cursuri, documente de atestare a absolvirii/participării la cursuri (copii certificate);– Alte documente relevante;La data depunerii ultimei cereri de rambursare, proiectul trebuie să fie finalizat. Se consideră că proiectul este finalizat dacă este funcțional, dacă sunt îndeplinite obiectivele proiectului stabilite prin contractul de finanțare și beneficiarul a încheiat efectuarea tuturor plăților. Valoarea cheltuielilor eligibile declarate în ultima cerere de rambursare trebuie să fie de minim 15% din valoarea finanțării nerambursabile.Beneficiarii tuturor proiectelor care obțin finanțare sunt obligați să solicite, la finalizarea proiectului, auditarea acestuia de către un auditor extern.Odată cu ultima cerere de rambursare, beneficiarul va depune obligatoriu și:– raportul de audit realizat de un auditor extern, care certifică faptul că proiectul este implementat în locația menționată în contract, că este în stare de funcționare și că din punct de vedere tehnic și economic respectă obligațiile asumate prin contractul de finanțare– copia contractului pentru mentenanța proiectului sau declarația pe proprie răspundere a reprezentantului legal privind asigurarea mentenanței, inclusiv prin forțe proprii, pe perioada de sustenabilitate a proiectului;– alte documente solicitate de OIPSI.ATENȚIE!Beneficiarul are obligația de a asigura condițiile necesare pentru funcționarea permanentă a echipamentelor/aplicațiilor informatice achiziționate în cadrul proiectului pe toată perioada de sustenabilitate a proiectului (prin contracte de mentenanță, contracte de suport tehnic sau prin forțe și mijloace proprii).Facturile trebuie să menționeze detaliat bunul achiziționat, serviciul prestat sau lucrarea efectuată, iar în cazul taxei de timbru verde, aceasta va fi poziție separată pe factură. Pentru evitarea dublei finanțări, pe toate facturile originale se va menționa, sub semnătura reprezentantului legal al beneficiarului, numărul contractului de finanțare și programul prin care este finanțat (POS CCE).Cererea de rambursare se poate depune, pentru fiecare achiziție de bunuri, numai după punerea lor în funcțiune sau întocmirea procesului verbal de predare-primire (recepție), iar în cazul prestărilor de servicii, după acceptarea rezultatelor acestora de către beneficiar.AM/OIPSI au dreptul de a solicita documente suplimentare pentru soluționarea eventualelor neclarități.Înainte de solicitarea rambursării, cheltuielile respective trebuie să fie efectuate și plătite. Data plății se consideră data efectuării transferului bancar din contul Beneficiarului în contul furnizorului sau data înregistrată pe chitanța fiscală.Cererea de rambursare trebuie să fie transmisă conform graficului de rambursare stabilit; nerespectarea acestuia poate duce la retragerea finanțării.Rambursarea se va efectua de către Unitatea de Plată din cadrul AM POS CCE, pe baza cererii de rambursare înaintate de către Beneficiar la OIPSI, în termen de 10 zile de la data la care beneficiarul a fost informat cu privire la suma autorizată la plată.Verificarea cererilor de rambursare se face de către OIPSI, iar autorizarea lor se face de Autoritatea de Management, în termen de maximum 45 zile de la data depunerii acestora. Beneficiarii vor fi informați cu privire la sumele autorizate la plată.AM/OIPSI poate prelungi termenul, cu informarea în prealabil a beneficiarului, în situații justificate legate de solicitarea de documente și clarificări, precum și în situația organizării unor misiuni de control anterioare autorizării plății.13.Monitorizare și controlBeneficiarul are obligația să furnizeze orice informații de natură tehnică sau financiară legate de Proiect solicitate de către Autoritatea de Management, Organismul Intermediar, Autoritatea de Certificare și Plată, Autoritatea de Audit, Comisia Europeană sau orice alt organism abilitat să verifice sau să realizeze controlul/auditul/monitorizarea asupra modului de implementare a proiectelor cofinanțate din instrumente structurale.Beneficiarul trebuie să țină o evidență contabilă distinctă, folosind conturi analitice distincte pentru Proiect.Monitorizarea proiectelor se face de către OIPSI, în vederea urmăririi îndeplinirii indicatorilor stabiliți prin contract pentru măsurarea obținerii rezultatelor prevăzute.Monitorizarea constă în urmărirea progresului fizic și procedural înregistrat în implementarea proiectului și în colectarea și introducerea în SMIS (Sistemul Unic de Management al Informațiilor) a tuturor informațiilor legate de proiect.Atenție! Beneficiarii trebuie să respecte indicatorii asumați prin Cererea de finanțare. Neîndeplinirea acestor indicatori poate conduce la retragerea finanțării acordate sau retragerea proporțională cu gradul de neîndeplinire.Procesul de monitorizare începe din momentul semnării contractului de finanțare și se termină la 60 luni după finalizarea proiectului.Beneficiarul trebuie să transmită OIPSI, pe toată durata de implementare a proiectului, rapoarte trimestriale de progres, rapoarte de progres care însoțesc cererea de rambursare, iar timp de 60 luni după finalizarea activităților proiectului va transmite rapoarte anuale privind durabilitatea investiției, rapoarte completate în conformitate cu formatele standard prevăzute în anexa la contractul de finanțare.Pentru realizarea monitorizării fizice a proiectelor, OIPSI va desfășura următoarele activități:a)verificarea conținutului documentelor de raportare (rapoarte de progres elaborate și transmise de către beneficiar privind activitățile desfășurate/progresul fizic);b)vizite de monitorizare care își propun verificarea stadiului fizic al implementării proiectului la fața locului/sediul beneficiarului (anunțate și ad-hoc).a)Verificarea documentelorVerificările documentelor vor asigura că rapoartele de progres elaborate de către beneficiar sunt complete și corecte, că respectă formatul prevăzut în Contractul de finanțare, că proiectul este implementat în conformitate cu legile comunitare și naționale. De asemenea vor urmări evoluția în timp a indicatorilor stabiliți prin Contractul de finanțare, realizările față de țintă propusă, procent de realizare.b)Vizita de monitorizareScopul vizitei de monitorizare este de a se verifica la fața locului realizarea fizică a unui proiect, sistemul de management al proiectului și de a permite echipei de monitorizare să colecteze unele date suplimentare față de cele cuprinse în rapoartele de progres, în vederea aprecierii valorii indicatorilor față de țintele propuse și a acurateței informației furnizate de beneficiar.Vizita de monitorizare va urmări:– asigurarea faptului că proiectul progresează sub aspect de realizare fizică în conformitate cu calendarul activităților inclus în contractul de finanțare;– identificarea posibilelor probleme cât mai curând cu putință și emiterea de sugestii de îmbunătățire a implementării;– identificarea elementelor de succes ale proiectului;– asigurarea unei comunicări strânse între beneficiari și OIPSI, care să conducă la o bună colaborare în vederea implementării cu succes a proiectului (realizarea tuturor indicatorilor prevăzuți în contract în perioada de timp prevăzută).Beneficiarul are obligația de a participa la vizită și de a furniza echipei de monitorizare toate informațiile solicitate.c)Control și auditAutoritatea de Management a POS CCE, OIPSI și alte structuri cu atribuții de control/verificare/audit a finanțărilor nerambursabile din fondurile structurale pot efectua misiuni de control pe perioada de implementare a proiectului, pe durata contractului de finanțare, cât și până la expirarea termenului de 3 ani de la data închiderii oficiale a POS CCE și 5 ani de la terminarea proiectului.Beneficiarul trebuie să țină o evidență contabilă distinctă a proiectului și să asigure înregistrări contabile separate și transparente ale implementării proiectului. Beneficiarul trebuie să păstreze toate înregistrările/registrele timp de trei ani de la data închiderii oficiale a POS CCE.Beneficiarul are obligația de a păstra și de a pune la dispoziția organismelor abilitate, după finalizarea perioadei de implementare a proiectului, inventarul asupra activelor dobândite prin Instrumentele Structurale, pe o perioadă de 5 ani de la data închiderii oficiale a POS CCE (în conformitate cu art. 90, paragraful 1, litera a) din Regulamentul Comisiei Europene nr. 1083/2006).Beneficiarul are obligația să furnizeze orice informații de natură tehnică sau financiară legate de proiect solicitate de către Autoritatea de Management, Organismul Intermediar, Autoritatea de Plată/Certificare, Autoritatea de Audit, Comisia Europeană sau orice alt organism abilitat să verifice sau să realizeze auditul asupra modului de implementare a proiectelor cofinanțate din instrumente structurale. Beneficiarul are obligația de a asigura disponibilitatea și prezența personalului implicat în implementarea proiectului pe întreaga durată a verificărilor. Beneficiarul are obligația să acorde dreptul de acces la locurile și spațiile unde se implementează sau a fost implementat proiectul, inclusiv acces la sistemele informatice, precum și la toate documentele și fișierele informatice privind gestiunea tehnică și financiară a proiectului. Documentele trebuie să fie ușor accesibile și arhivate, astfel încât să permită verificarea lor.În cazul neregulilor constatate, recuperarea debitului se realizează conform prevederilor OG nr. 12/2007.Activitățile de monitorizare, control și audit sunt detaliate în modelul de contract de finanțare.14.Informare și publicitateÎn concordanță cu prevederile art. 69 al Regulamentului Consiliului nr. 1083/2006, scopul acțiunilor de informare și publicitate, este de a realiza informarea și publicitatea programului și a proiectelor co-finanțate, atât pentru publicul general, cât și pentru beneficiarii potențiali, astfel încât să se sublinieze rolul Comunității Europene și transparența oportunităților de finanțare.Beneficiarii sunt responsabili pentru implementarea activităților de informare și publicitate în legătură cu asistența financiară nerambursabilă obținută prin POS-CCE, în conformitate cu cele declarate în cererea de finanțare și cu cele specificate în MANUALUL DE IDENTITATE VIZUAL pentru Instrumentele Structurale 2007-2013 în România, publicat pe site-ul OIPSI, www.fonduri.mcsi.ro, selectând rubricile "Informații utile" și "Manual de identitate vizuală". Neîndeplinirea acestor obligații are drept consecință efectuarea unor corecții financiare.Beneficiarii au obligația să transmită la Organismul Intermediar, în vederea avizării, toate materialele de informare și publicitate elaborate, cu cel puțin 15 zile lucrătoare înainte de lansarea și utilizarea acestora.Informații suplimentare privind activitatea de informare și publicitate care intră în obligațiile beneficiarului sunt prezentate în anexa aferentă din contractul de finanțare.15.Informații suplimentareEventualele întrebări pot fi trimise la:email: fonduri@mcsi.rofax: 021 311 41 55prin Poștă la adresa B-dul Libertății 14, sector 5, București

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x