GHIDUL SOLICITANTULUI din 11 ianuarie 2024

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 28/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 38 din 16 ianuarie 2024
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHOTARARE 27 11/01/2024
ActulREFERIRE LAORD DE URGENTA 68 07/07/2023
CAP. 1REFERIRE LAORD DE URGENTA 68 07/07/2023 ART. 3
CAP. 1REFERIRE LAORD DE URGENTA 68 07/07/2023 ART. 22
CAP. 1REFERIRE LAORD DE URGENTA 68 07/07/2023 ANEXA 1
CAP. 1REFERIRE LAORD DE URGENTA 68 07/07/2023 ANEXA 2
CAP. 1REFERIRE LAHOTARARE 311 02/03/2022
CAP. 1REFERIRE LAHOTARARE 311 02/03/2022 ART. 3
CAP. 1REFERIRE LALEGE 129 11/07/2019 ART. 4
CAP. 1REFERIRE LAHG 907 29/11/2016 ANEXA 8
CAP. 1REFERIRE LAHG 2139 30/11/2004
CAP. 1REFERIRE LALEGE 346 14/07/2004 ANEXA 1
CAP. 1REFERIRE LALEGE 346 14/07/2004 ANEXA 2
CAP. 1REFERIRE LALEGE (R) 31 16/11/1990
CAP. 1REFERIRE LATRATAT 25/03/1957 ART. 107
CAP. 1REFERIRE LATRATAT 25/03/1957 ART. 108
CAP. 2REFERIRE LAORD DE URGENTA 68 07/07/2023 ART. 11
CAP. 2REFERIRE LAORD DE URGENTA 68 07/07/2023 ART. 12
CAP. 2REFERIRE LAORD DE URGENTA 68 07/07/2023 ART. 17
CAP. 2REFERIRE LAORD DE URGENTA 68 07/07/2023 ART. 24
CAP. 2REFERIRE LAORD DE URGENTA 68 07/07/2023 ANEXA 1
CAP. 2REFERIRE LACOD PR FISCALĂ 20/07/2015 ART. 12
CAP. 2REFERIRE LACOD PR FISCALĂ 20/07/2015 ART. 112
CAP. 2REFERIRE LALEGE (R) 31 16/11/1990
CAP. 3REFERIRE LAORD DE URGENTA 68 07/07/2023 ART. 18
CAP. 7REFERIRE LAORD DE URGENTA 68 07/07/2023 ART. 19
CAP. 7REFERIRE LATRATAT 25/03/1957 ART. 108
ANEXA 0REFERIRE LATRATAT 25/03/1957 ART. 107
ANEXA 3REFERIRE LAORD DE URGENTA 68 07/07/2023 ART. 13
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEHOTARARE 27 11/01/2024
ActulCONTINUT DEHOTARARE 27 11/01/2024
ActulREFERIT DEHOTARARE 27 11/01/2024
ActulREFERIT DEORDIN 3057 07/10/2024





Notă
Aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 27 din 11 ianuarie 2024, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 38 din 16 ianuarie 2024.
Acest document reprezintă un îndrumar pentru solicitanții de ajutor de stat regional în cadrul Programului național pentru dezvoltarea producției interne de produse și materiale de construcții „CONSTRUCTPLUS“, denumit în continuare Program, având ca obiectiv susținerea financiară a investițiilor private pentru înființarea și/sau dezvoltarea capacităților de producție pentru produse și materiale de construcții, instituită prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 68/2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 624 din 7 iulie 2023. Informații privind modul de completare a documentelor care urmează a fi depuse în temeiul acestui program, precum și toate condițiile care trebuie îndeplinite în vederea emiterii Acordului pentru finanțare se regăsesc în cuprinsul prezentului document și pe site-ul Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, denumit în continuare MEAT, la următoarea adresă: https://economie.gov.ro.Este necesară analizarea în prealabil a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 68/2023 pentru aprobarea și finanțarea Programului național pentru dezvoltarea producției interne de produse și materiale de construcții, a tuturor informațiilor cuprinse în cadrul prezentului ghid, precum și a celorlalte date puse la dispoziție pe site-ul precizat mai sus.În perioada de valabilitate a Programului, începând cu momentul publicării pe site-ul anterior menționat a anunțului referitor la perioada de înregistrare a cererilor de acord pentru finanțare, MEAT pune la dispoziția solicitanților adresa electronică ajutordestat@economie.gov.ro, prin intermediul căreia pot fi adresate întrebări, sesizări și solicitări de clarificări, acestea urmând a fi soluționate în cel mai scurt timp, în cazul în care nu sunt deja tratate în cadrul acestui ghid și pe site-ul precizat mai sus.  + 
Capitolul IInformații generale1.Obiectivul Programului național pentru dezvoltarea producției interne de produse și materiale de construcții „CONSTRUCTPLUS“Programul își propune reducerea deficitului comercial provenit din importul de materiale de construcții, stimularea investițiilor în județele mai puțin dezvoltate, creșterea producției interne de produse și materiale de construcții, prin acordarea de granturi pentru realizarea de investiții inițiale sau pentru o investiție inițială pentru o nouă activitate economică în sectoarele care se regăsesc în anexa nr. 1 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 68/2023. Programul a fost instituit cu respectarea reglementărilor europene incidente, respectiv Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea art. 107 și 108 din tratat, cu modificările și completările ulterioare, denumit în continuare Regulament, precum și a Deciziei Comisiei Europene C 2021/9750 final prin care a fost aprobată Harta ajutoarelor de stat regionale pentru perioada 2022-2027.2.Bugetul Programului Programul aprobat prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 68/2023 este un program multianual, respectiv pentru perioada de implementare 2023-2026, și este gestionat de MEAT.Bugetul total alocat Programului este echivalentul în lei al sumei de 596 milioane euro pentru toată perioada de implementare, defalcat astfel:a)credite de angajament pentru emiterea de acorduri pentru finanțare pentru perioada 2023-2026;b)credite bugetare pentru plata ajutorului de stat pentru perioada 2024-2029.3.Perioada de valabilitate a Programului Perioada de valabilitate a Programului este 7.07.2023-31.12.2026.

ATENȚIE!Conform art. 22 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 68/2023, începând cu 1.01.2027 nu se mai emit acorduri pentru finanțare, în perioada 2024-2029 efectuându-se plățile în baza acordurilor pentru finanțare emise.

4.Sectoare de activitate eligibileSectoarele de activitate eligibile sunt cele prevăzute în anexa nr. 1 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 68/2023.

ATENȚIE!Dacă întreprinderea își desfășoară activitatea într-un sector de activitate care nu se regăsește în anexa nr. 1 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 68/2023, dar solicită finanțare pentru realizarea unei investiții inițiale într-un sector de activitate din anexa nr. 1 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 68/2023, regăsit în certificatul constatator emis de registrul comerțului, respectiva investiție poate fi eligibilă pentru finanțare, cu respectarea tuturor celorlalte condiții prevăzute în Program.
ATENȚIE!Se poate solicita finanțare pentru o singură activitate economică, respectiv un singur cod CAEN. Activitatea pentru care se solicită finanțare poate fi principală sau secundară.

5.Beneficiarii ProgramuluiBeneficiarii sunt întreprinderi nou-înființate sau întreprinderi în activitate, atât IMM-uri, cât și întreprinderi mari, cu personalitate juridică, înregistrate în scop fiscal în baza Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare.ATENȚIE!În vederea completării corecte a informațiilor prevăzute în cererea de acord pentru finanțare, încadrarea întreprinderii solicitante în categoria IMM-urilor sau a întreprinderilor mari se realizează la momentul înregistrării cererii de acord pentru finanțare. În acest sens, pentru a justifica încadrarea tipului de întreprindere, în cazul IMM-urilor, solicitantul completează anexa nr. 1 și/sau anexa nr. 2 la Legea nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare, după caz, care se transmit împreună cu cererea de acord pentru finanțare.6.Cheltuielile eligibile și neeligibile aferente investițieiAnterior efectuării plăților se verifică eligibilitatea cheltuielilor solicitate la plată de către beneficiar.DEFINIȚII:Valoare totală investiție = (valoarea cheltuielilor eligibile + valoarea cheltuielilor neeligibile) – valoare TVACheltuielile eligibile = costurile fără TVA aferente realizării, respectiv achiziționării, după caz, de active corporale și necorporale, precum și cheltuielile legate de închirierea construcțiilor/terenurilor/instalațiilor sau utilajelor, aferente realizării investițieiActive corporale = activele asociate investiției reprezentate de:– construcții de orice tip, respectiv cheltuielile efectuate cu realizarea/închirierea de construcții;– terenuri, respectiv cheltuielile realizate cu achiziționarea/închirierea de terenuri;– instalații tehnice, utilaje și echipamente noi clasificate conform Hotărârii Guvernului nr. 2.139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea și duratele normale de funcționare a mijloacelor fixe, cu modificările ulterioare, cu valoarea minimă de intrare a mijloacelor fixe stabilită conform prevederilor legale în vigoare.

ATENȚIE!Valoarea achiziției terenului nu trebuie să depășească 10% din valoarea totală a investiției.

Activele eligibile și neeligibile incluse în planul de investiții trebuie să fie proprietatea exclusivă a beneficiarului Programului pe perioada implementării și menținerii investiției, cu excepția construcțiilor/terenurilor care fac obiectul închirierii.În cadrul procedurii de plată se va verifica eligibilitatea cheltuielilor prin încadrarea activelor în prevederile Hotărârii Guvernului nr. 2.139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea și duratele normale de funcționare a mijloacelor fixe, cu modificările ulterioare, cu valoarea minimă de intrare a mijloacelor fixe stabilită conform prevederilor legale în vigoare.În cazul construcțiilor se consideră eligibile doar cheltuielile aferente realizării de construcții noi, regăsite în capitolul 4 – Cheltuieli pentru investiția de bază, subcapitolul 4.1 – Construcții și instalații de bază din devizul pe obiect, astfel cum este prezentat în anexa nr. 8 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016.În cazul închirierii construcțiilor/terenurilor aferente investiției sunt considerate eligibile cheltuielile cu chiria construcțiilor/terenurilor aferente investiției, înregistrate pe perioada realizării planului de investiții.Costurile legate de închirierea de active corporale pot fi luate în considerare în următoarele situații:a)în cazul terenurilor și clădirilor, contractul de închiriere trebuie să continue cel puțin timp de 5 ani de la data preconizată de finalizare a investiției pentru întreprinderile mari și cel puțin timp de 3 ani în cazul IMM-urilor;b)în cazul închirierii de instalații sau de utilaje, contractul trebuie să fie unul de leasing financiar și trebuie să conțină obligația ca beneficiarul ajutorului de stat să achiziționeze activul la data la care expiră contractul.

ATENȚIE!Valoarea maximă eligibilă a chiriei pentru clădiri/terenuri nu poate depăși 25 lei/mp.

Activele corporale trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții de eligibilitate:a)să fie exploatate exclusiv de întreprinderea beneficiară de ajutor de stat pentru atingerea obiectivelor investiției pentru care s-a solicitat finanțarea;b)să fie incluse în activele întreprinderii beneficiare de ajutor de stat și să rămână asociate investiției pentru care s-a acordat finanțarea pe o perioadă de minimum 5 ani de la data finalizării acesteia în cazul întreprinderilor mari și 3 ani în cazul IMM-urilor;c)să fie achiziționate în condiții de piață;d)să fie noi, cu excepția celor pentru IMM-uri.

ATENȚIE!În cazul în care, pe parcursul celor 5 ani de la finalizarea investiției în cazul întreprinderilor mari, respectiv celor 3 ani în cazul IMM-urilor, se constată uzura fizică sau morală a activelor aferente investiției inițiale realizate sau acestea au fost distruse, este permisă înlocuirea acestora, în vederea asigurării continuității activității finanțate, cu informarea MEAT și cu condiția ca activitatea economică să fie menținută în regiunea în cauză pentru perioada minimă relevantă.

DEFINIȚIE:Active necorporale = activele amortizabile asociate investiției inițiale care nu au o concretizare fizică sau financiară, precum brevete, licențe, know-how sau alte drepturi de proprietate intelectualăActivele necorporale sunt eligibile pentru calculul costurilor de investiții dacă îndeplinesc cumulative următoarele condiții:a)trebuie să fie utilizate exclusiv în cadrul unității care primește ajutorul de stat;b)trebuie să fie amortizabile;c)trebuie să fie achiziționate în condițiile pieței de la terți care nu au legături cu cumpărătorul;d)trebuie să fie incluse în activele întreprinderii care beneficiază de ajutor de stat regional și trebuie să rămână asociate proiectului pentru care s-a acordat ajutorul de stat pe o perioadă de minimum 5 ani sau de 3 ani în cazul IMM-urilor.DEFINIȚII:Achiziția de active în condiții de piață – modalitate de achiziționare a activelor care are la bază următoarele principii: nediscriminarea, tratamentul egal, recunoașterea reciprocă, transparența, proporționalitatea și eficiența utilizării fondurilor.Terți care nu au legături cu cumpărătorul – persoane fizice sau juridice care nu se regăsesc în cel puțin unul dintre următoarele cazuri:– persoane fizice care au calitate de soț/soție, rude sau afini până la gradul al III-lea inclusiv ale personalului sau conducerii cumpărătorului;– persoane fizice care au calitate de angajat al cumpărătorului;– persoane fizice sau juridice care au calitate de vânzător și dețin o influență asupra structurii, voturilor sau deciziilor organelor de conducere ale cumpărătorului;– persoane fizice sau juridice care au calitate de vânzător și asupra cărora cumpărătorul deține o influență asupra structurii, voturilor sau deciziilor organelor sale de conducere.

ATENȚIE!Pentru întreprinderile mari, costurile activelor necorporale sunt eligibile numai până la un plafon de 50% din costurile totale eligibile ale investiției inițiale.Pentru IMM-uri, costurile activelor necorporale sunt eligibile 100%.

DEFINIȚIE:Cheltuielile neeligibile = costurile aferente proiectului de investiții în urma achiziționării/realizării/închirierii de active corporale și necorporale, care nu îndeplinesc condițiile pentru a fi considerate cheltuieli eligibile în conformitate cu prevederile prezentului program Cheltuielile neeligibile se suportă de către întreprinderea solicitantă.Sunt considerate cheltuieli neeligibile, în cadrul planului de investiții:– achiziția, modernizarea, reabilitarea de construcții și lucrările suplimentare de construcții necesare schimbării destinației unor construcții existente;– achiziția de mobilier și mobilier industrial, decorațiuni, mijloace de transport înmatriculabile, calculatoare electronice care nu fac parte din fluxul tehnologic, aparatură birotică, truse de scule, dulapuri/cărucioare cu scule;– cheltuieli cu transportul, montajul instalațiilor tehnice, mașinilor și echipamentelor;– cheltuieli pentru reabilitarea/repararea activelor corporale achiziționate;– cheltuielile menționate în devizul general la alte capitole decât subcapitolul 4.1;– costurile aferente chiriei care depășesc valoarea de 25 lei/mp;– activele corporale de natura instalațiilor tehnice, utilaje și echipamente care nu se încadrează în clasificarea prezentată în Hotărârea Guvernului nr. 2.139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea și duratele normale de funcționare a mijloacelor fixe, cu modificările ulterioare, sau nu au valoarea minimă de intrare a mijloacelor fixe stabilită conform prevederilor legale în vigoare sau nu sunt noi, cu excepția celor pentru IMM-uri.7.Intensitatea, cumulul și calculul ajutorului de statAjutorul de stat se acordă întreprinderilor prin alocări de la bugetul de stat, prin bugetul MEAT sub formă de granturi, în raport cu cheltuielile eligibile și în limita intensității maxime admisibile prevăzută în anexa nr. 2 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 68/2023.Valoarea maximă a ajutorului de stat regional este calculată în baza prevederilor Regulamentului (UE) 2023/1.315 al Comisiei din 23 iunie 2023, de modificare a Regulamentului (UE) nr. 651/2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat și a Regulamentului (UE) 2022/2.473 de declarare a anumitor categorii de ajutoare acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în producția, prelucrarea și comercializarea produselor pescărești și de acvacultură ca fiind compatibile cu piața internă, în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat, ale Deciziei Comisiei Europene C (2023) 1101 final prin care a fost aprobată Harta ajutoarelor de stat regionale pentru perioada 2022-2027, precum și ale Hotărârii Guvernului nr. 311/2022 privind intensitatea maximă a ajutorului de stat regional în perioada 2022-2027 pentru investiții inițiale, cu modificările și completările ulterioare.Intensitățile maxime ale ajutoarelor de stat prevăzute la art. 3 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 311/2022 privind intensitatea maximă a ajutorului de stat regional în perioada 2022-2027 pentru investiții inițiale, cu modificările și completările ulterioare, pot fi majorate, conform Regulamentului cu până la 20 de puncte procentuale pentru întreprinderile mici sau cu până la 10 puncte procentuale pentru întreprinderile mijlocii, cu respectarea obligației de a asigura o cofinanțare de 25% din cheltuielile eligibile.Intensitățile maxime majorate ale ajutoarelor pentru întreprinderile mici și mijlocii nu se aplică ajutoarelor acordate pentru proiectele mari de investiții.În cazul proiectelor mari de investiții, valoarea ajustată permisă a ajutoarelor se calculează conform formulei prevăzute la art. 3 pct. 24 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 68/2023, respectiv:– valoarea ajustată a ajutoarelor = R x (A + 0,50 x B + 0 x C),unde: R este intensitatea maximă a ajutoarelor aplicabilă în zona respectivă, cu excepția intensității majorate a ajutoarelor pentru IMM-uri; A este partea din costurile eligibile în valoare de 55 de milioane euro; B este partea din costurile eligibile cuprinsă între 55 de milioane euro și 110 milioane euro; iar C este partea din costurile eligibile de peste 110 milioane euro.Exemple de calcul al ajutorului de stat:1.Pentru o întreprindere care realizează o investiție în regiunea Tulcea, regiune cu intensitate maximă 60% și investiția este în valoare de 4 milioane euro (20.000.000 echivalent în lei), din care costurile eligibile sunt de 2,5 milioane euro (12.500.000 echivalent în lei), ajutorul de stat este calculat astfel:12.500.000 lei x 60% = 7.500.000 lei2.Pentru o întreprindere care realizează o investiție în regiunea Tulcea, regiune cu intensitate maximă 60% și investiția este în valoare de 80 milioane euro (400.000.000 echivalent în lei), din care costurile eligibile sunt de 65 milioane euro (325.000.000 echivalent în lei), ajutorul de stat este calculat astfel:0,6 x (275.000.000 lei + 0,5 x 50.000.000 lei) = 0,6 x 300.000.000 lei = 180.000.000 leiDEFINIȚII:Intensitatea ajutorului de stat = valoarea brută a ajutorului exprimată ca procent din costurile eligibile, înainte de deducerea impozitelor sau a altor taxeProiect mare de investiții = o investiție inițială cu costuri eligibile care depășesc 50 de milioane euro, valoare calculată la cursul de schimb stabilit de Banca Națională a României, valabil la data acordării ajutorului de statGrup = societatea-mamă și filialele acesteiaOrice investiție inițială care vizează aceeași activitate sau o activitate similară demarată de același beneficiar (la nivel de grup) într-un interval de 3 ani de la data de începere a lucrărilor la o altă investiție care beneficiază de ajutor în aceeași regiune de nivel 3 din Nomenclatorul unităților teritoriale de statistică este considerată ca făcând parte dintr-un proiect unic de investiții.În cazul în care un proiect unic de investiții devine un proiect mare de investiții, ajutorul de stat solicitat de către întreprindere se va calcula utilizând formula prevăzută la art. 3 pct. 24 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 68/2023.Valoarea în lei a cheltuielilor eligibile aferente proiectului unic este formată din valoarea în lei a cheltuielilor eligibile aprobate sau efectiv decontate cu ajutor de stat, după caz, aferente proiectelor anterioare și valoarea în lei a cheltuielilor eligibile aferente proiectului pentru care se solicită finanțare. Pentru aplicarea formulei este necesar ca valoarea cheltuielilor eligibile cumulate să fie calculată în euro. În acest sens se va utiliza cursul de schimb mediu, stabilit de Banca Națională a României, al lunii anterioare datei depunerii cererii de acord pentru finanțare. Valoarea ajutorului de stat aferent proiectului pentru care se solicită finanțare se calculează ca diferență între valoarea maximă a ajutorului de stat aferent proiectului unic și valoarea ajutorului de stat acordat pentru finanțarea proiectului/proiectelor anterior/anterioare, dacă este cazul.Ajutoarele de stat acordate în baza Programului:a)pot fi cumulate cu orice alt ajutor de stat sau de minimis ce vizează alte costuri eligibile identificabile diferite;b)pot fi cumulate cu orice alt ajutor de stat în legătură cu aceleași costuri eligibile, dar numai în cazul în care un astfel de cumul nu are drept rezultat depășirea limitelor maxime prevăzute în anexa nr. 2 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 68/2023 și în tabelul de la pct. 7 din prezentul ghid;c)nu se cumulează cu ajutoare de minimis în raport cu aceleași costuri eligibile, dacă un astfel de cumul ar conduce la o intensitate și un nivel al ajutorului care depășește limitele maxime prevăzute în anexa nr. 2 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 68/2023 și în tabelul de la pct. 7 din prezentul ghid.

PRECIZĂRI!Cu privire la cumul, se ia în considerare valoarea totală a ajutoarelor de stat acordate pentru activitatea, investiția sau întreprinderea care beneficiază de ajutor de stat.Întreprinderea solicitantă are obligația să declare la momentul depunerii cererii de acord pentru finanțare toate ajutoarele de stat primite în ultimii trei ani, în vederea verificării respectării regulii de cumul al ajutoarelor de stat, a încadrării în categoria de „proiect unic de investiții“, a respectării intensității maxime aplicabile, a verificării încadrării în plafoanele maxime pe județ sau localitate în cazul județului Ilfov etc.Această declarație trebuie să se refere nu numai la ultimii trei ani, ci și la (i) orice ajutoare de stat/de minimis primite în raport cu aceleași costuri eligibile, respectiv la (ii) orice eventuale ajutoare de stat de care a beneficiat întreprinderea pentru finanțarea unei investiții anterioare, împreună cu care investiția sprijinită în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 68/2023 formează un proiect unic.
ATENȚIE!În cazul în care între momentul înregistrării cererii de acord pentru finanțare și momentul primirii acordului pentru finanțare, întreprinderea solicitantă obține un alt ajutor de minimis sau ajutor de stat, este obligată să transmită MEAT, în termen de 5 zile de la data acordării noului ajutor, o notificare prin care să menționeze următoarele:– furnizorul ajutorului de minimis sau al ajutorului de stat;– actul normativ în baza căruia s-a acordat ajutorul;– actul juridic care face posibilă acordarea ajutorului, respectiv contract de finanțare, acord pentru finanțare etc.;– data acordării;– valoarea în euro a ajutorului acordat.În cazul în care întreprinderea solicitantă nu înștiințează MEAT în legătură cu situația de mai sus, în funcție de momentul constatării acestui fapt, MEAT nu mai emite acord pentru finanțare pentru care solicitantul a depus cerere de acord pentru finanțare sau revocă acordul de finanțare emis și recuperează, după caz, ajutorul de stat plătit.

8.Criterii de eligibilitate ale solicitantuluiPentru a fi inclus ca potențial beneficiar al Programului, întreprinderile trebuie să îndeplinească cumulativ, la data depunerii cererii, următoarele criterii de eligibilitate:a)sunt înregistrate conform Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, așa cum se prevede la art. 10 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 68/2023;b)se angajează să realizeze o investiție inițială în România, în unul dintre sectoarele de activitate eligibile prevăzute în anexa nr. 1 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 68/2023;c)nu intră în categoria „întreprinderilor în dificultate“, așa cum sunt acestea definite la art. 3 pct. 18 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 68/2023;d)nu se află în procedură de executare silită, insolvență, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, închidere operațională, lichidare sau suspendare temporară a activității;e)nu fac obiectul unor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau, în cazul în care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost executate și ajutorul a fost recuperat, inclusiv dobânda aferentă, conform prevederilor legale în vigoare;f)nu au efectuat o relocare către unitatea în care urmează să aibă loc investiția inițială pentru care se solicită ajutorul în ultimii 2 ani anteriori înregistrării cererii pentru finanțare și, la momentul înregistrării cererii, oferă un angajament că nu vor face acest lucru pentru o perioadă de până la 2 ani după finalizarea investiției inițiale pentru care se solicită ajutorul;g)nu înregistrează datorii la bugetul general consolidat, atât pentru sediul social, cât și pentru toate punctele de lucru;h)respectă condiționalitățile prevăzute în Recomandarea (UE) 2020/1.039 a Comisiei din 14 iulie 2020 privind condiționarea acordării unui sprijin financiar din partea statului pentru întreprinderile din Uniune de absența legăturilor cu jurisdicțiile necooperante:– să nu fie rezidente din punct de vedere fiscal în jurisdicțiile care figurează în lista Uniunii Europene a jurisdicțiilor necooperante sau se supun legislației fiscale a acestora;– să nu fie controlate, direct sau indirect, de acționari din jurisdicțiile care figurează în lista Uniunii Europene a jurisdicțiilor necooperante, analiza mergând până la nivelul beneficiarului real, așa cum este definit la art. 4 din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 589 din 18 iulie 2019, cu modificările și completările ulterioare;– să nu controleze, direct sau indirect, filialele sau sediile permanente proprii în jurisdicțiile care figurează pe lista Uniunii Europene a jurisdicțiilor necooperante;– să nu exercite dreptul de proprietate în comun cu întreprinderile aflate în jurisdicțiile care figurează pe lista Uniunii Europene a jurisdicțiilor necooperante.Pentru întreprinderile în activitate, suplimentar față de criteriile prevăzute la lit. a)-h) de mai sus, acestea trebuie să îndeplinească cumulativ, la data depunerii cererii, și următoarele criterii de eligibilitate:i)au rentabilitatea cifrei de afaceri mai mare decât zero în unul din ultimele trei exerciții financiare încheiate;j)au capitaluri proprii pozitive în ultimul exercițiu financiar încheiat;k)au capital social subscris vărsat în condițiile legii în valoare de minimum 100 mii lei;l)nu aparțin unor acționari/asociați care dețin sau au deținut în ultimii 2 ani anteriori datei înregistrării cererii de acord pentru finanțare o altă întreprindere înregistrată conform dispozițiilor Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, care desfășoară sau a desfășurat activitatea pentru care solicită finanțare.Pentru întreprinderile nou-înființate se aplică criteriile de eligibilitate prevăzute la lit. a)-h), precum și cele de la lit. k) și l).PRECIZĂRI!Se încadrează în categoria întreprinderilor în dificultate o întreprindere care se află cel puțin în una dintre situațiile următoare, astfel cum este prevăzut la art. 2 pct. 18 din Regulament:a)în cazul unei societăți comerciale cu răspundere limitată, alta decât un IMM care există de mai puțin de trei ani, atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situație survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve și din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societății conduce la un rezultat negativ care depășește jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziții, „societate cu răspundere limitată“ se referă în special la tipurile de societăți menționate în anexa I la Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situațiile financiare anuale, situațiile financiare consolidate și rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European și de abrogare a Directivelor 78/660/CEE și 83/349/CEE, denumită în continuare Directiva 2013/34/UE, iar „capital social“ include, dacă este cazul, orice capital suplimentar;b)în cazul unei societăți comerciale în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății (alta decât un IMM care există de mai puțin de trei ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu, așa cum reiese din contabilitatea societății, a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziții, „o societate comercială în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății“ se referă în special la acele tipuri de societăți menționate în anexa II la Directiva 2013/34/UE;c)atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvență sau îndeplinește criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvență să fie deschisă la cererea creditorilor săi;d)atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare și nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanția sau a primit ajutoare pentru restructurare și face încă obiectul unui plan de restructurare;e)în cazul unei întreprinderi care nu este un IMM, atunci când, în ultimii doi ani:1.raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii este mai mare de 7,5; și2.capacitatea de acoperire a dobânzilor calculată pe baza indicatorului Aearnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortozation, denumit în continuare EBITDA, se situează sub valoarea 1,0.În vederea verificării situației de la lit. a):– din bilanț se adună pierderea reportată, pierderea exercițiului financiar și alte elemente considerate ca făcând parte din fondurile proprii conform bilanțului (repartizarea profitului, acțiuni proprii, pierderi legate de instrumentele de capitaluri proprii); suma rezultată reprezintă totalul pierderilor;– totalul pierderilor se scade din totalul obținut prin adunarea primelor de capital cu rezervele din reevaluare, cu rezerve și cu alte elemente considerate ca făcând parte din fondurile proprii conform bilanțului (profitul exercițiului financiar, profitul reportat, câștiguri legate de instrumentele de capitaluri proprii);– dacă rezultatul este negativ se scade din valoarea capitalului subscris vărsat;– dacă rezultatul obținut este mai mic decât jumătate din valoarea capitalului subscris vărsat, întreprinderea este în dificultate.În vederea verificării situației de la lit. b):– din bilanț se compară valoarea capitalurilor proprii totale din ultimul exercițiu financiar cu valoarea aceluiași indicator din exercițiul financiar anterior;– dacă capitalurile proprii s-au diminuat cu mai mult de jumătate față de exercițiul financiar anterior, întreprinderea este în dificultate.În vederea verificării situației de la lit. e):• pct. (i):– din bilanț se adună total datorii care trebuie plătite într-o perioadă de până la 1 an cu total datorii care trebuie plătite într-o perioadă mai mare de 1 an;– rezultatul obținut se împarte la valoarea aferentă capitalurilor proprii;– se verifică dacă valoarea rezultată este mai mare de 7,5;• pct. (ii):– din contul de profit și pierdere valoarea însumată a profitului net cu cheltuielile cu taxe și impozite, cu cheltuielile cu dobânzi și cu cheltuielile cu amortizarea se raportează la cheltuielile cu dobânzi;– se verifică dacă rezultatul se situează sub valoarea 1,0.Dacă ambele condiții sunt îndeplinite cumulativ pe ultimele două exerciții financiare, întreprinderea este în dificultate.În sensul celor de mai sus, solicitanții vor transmite, în copie, situațiile financiare anuale aprobate corespunzătoare ultimelor două exerciții financiare încheiate.Obligația prezentării situațiilor financiare nu se aplică întreprinderilor nou-înființate.Situațiile financiare anuale aprobate trebuie să conțină:– situația activelor, datoriilor și capitalurilor proprii – formularul 10;– contul de profit și pierdere – formularul 20;– date informative – formularul 30;– situația activelor imobilizate – formularul 40;– dovada depunerii acestora la Agenția Națională de Administrare Fiscală, denumită în continuare ANAF.9.Documente care trebuie să însoțească cererea de acord pentru finanțareÎntreprinderea solicitantă de ajutor de stat va depune la MEAT dosarul în vederea obținerii acordului pentru finanțare, care trebuie să conțină următoarele documente:a)cererea de acord pentru finanțare, care se completează conform modelului prevăzut în anexa nr. 1 la prezentul ghid;b)certificat constatator extins, eliberat cu cel mult 10 zile lucrătoare înainte de data înregistrării cererii de acord, fie în original, emis de oficiul registrului comerțului de pe lângă tribunalul unde își are sediul întreprinderea, fie electronic, cu informații obținute de pe portalul de servicii al Oficiului Național al Registrului Comerțului;c)certificat de atestare fiscală privind îndeplinirea obligațiilor de plată la bugetul general consolidat;d)certificat de atestare fiscală privind îndeplinirea obligațiilor de plată către bugetul local;e)situații financiare anuale aprobate corespunzătoare ultimului exercițiu financiar încheiat. Acestea nu se prezintă în cazul întreprinderilor nou-înființate;f)plan de afaceri și plan de investiții, însoțite de documentele solicitate în cadrul acestora, conform modelului prevăzut în anexa nr. 2, respectiv anexa nr. 2.1 la prezentul ghid;g)procură notarială pentru persoana autorizată să reprezinte legal întreprinderea;h)act de identitate;i)datele de identificare ale persoanei de contact;j)declarație pe propria răspundere;k)opis.ATENȚIE!• Toate documentele transmise MEAT de către întreprinderea solicitantă trebuie prezentate în limba română. În cazul documentelor depuse într-o limbă străină, întreprinderea prezintă aceste documente însoțite de traduceri în limba română, certificate de către traducători autorizați.• Documentele emise de întreprinderea solicitantă în original sunt datate și semnate de persoana autorizată să reprezinte legal întreprinderea.• Conformitatea documentelor prezentate în copie este asumată de reprezentantul legal al întreprinderii prin declarația pe propria răspundere din cadrul cererii de acord pentru finanțare.• Toate documentele se îndosariază, se numerotează pe fiecare pagină și se opisează în ordinea prevăzută în cadrul condițiilor de conformitate a documentelor transmise în vederea evaluării cererii de acord pentru finanțare.• Nu se iau în considerare documentele transmise de întreprindere din propria inițiativă, în vederea completării cererii de acord pentru finanțare. + 
Capitolul IIAcordarea ajutorului de stat1.Înregistrarea cererii de acord pentru finanțareÎn vederea obținerii acordului pentru finanțare, întreprinderea trebuie să transmită MEAT cererea de acord pentru finanțare însoțită de documentele prevăzute la pct. 9 din cap. I al prezentului ghid.

PRECIZĂRI!Întreprinderea solicitantă depune, direct sau prin poștă (servicii de curierat) cu confirmare de primire, la Registratura generală a MEAT din Calea Victoriei nr. 152, sectorul 1, București, cererea de acord pentru finanțare (conform anexei nr. 1 la prezentul ghid) însoțită de documentele justificative necesare pentru evaluare, într-un exemplar pe suport hârtie și în format electronic de tip memory stick.Pe plic se va menționa Direcția politici industriale și finanțări pentru industrie – Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 68/2023.Înregistrarea cererilor de acord pentru finanțare se realizează doar în intervalul sesiunilor de 30 de zile calendaristice, comunicate pe site-ul MEAT.Perioada de înregistrare a cererilor se comunică de către MEAT pe website-ul său, conform art. 24 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 68/2023, cu cel puțin 30 de zile calendaristice înainte de data deschiderii sesiunilor.ATENȚIE!Cererile de acord pentru finanțare înregistrate în afara sesiunilor se restituie întreprinderilor.

2.Calculul punctajului și publicarea listei întreprinderilor solicitantePe baza criteriilor prevăzute în anexa nr. 3 la prezentul ghid – Criterii de evaluare pentru stabilirea punctajului întreprinderilor solicitante, MEAT calculează un punctaj pentru întreprinderile care transmit cereri de acord pentru finanțare în cadrul sesiunii de înregistrare și întocmește lista întreprinderilor solicitante ordonate descrescător pe baza punctajului obținut, în termen de maximum 10 zile calendaristice de la închiderea sesiunii.Evaluarea cererilor de acord pentru finanțare se finalizează după ce întreaga documentație este considerată completă și conformă, cu emiterea de acord pentru finanțare sau scrisoare de respingere.Acordurile pentru finanțare se emit în limita bugetului alocat sesiunii.În situația în care există două sau mai multe întreprinderi care au obținut același punctaj, ordinea intrării în analiză se va realiza în funcție de criteriul stabilit în anexa nr. 4.În situația în care există buget disponibil ca urmare a emiterii unor scrisori de respingere, alocarea poate continua în ordinea descrescătoare a punctajului obținut, cu cererile de acord pentru finanțare care nu s-au încadrat inițial în bugetul alocat sesiunii.3.Etapele de evaluare a cererii de acord pentru finanțare și a documentației anexate acesteiaA.Etapa de verificare a existenței și conformității documentelor, care cuprinde:– înregistrarea cererii de acord pentru finanțare;– verificarea dosarului din punctul de vedere al conformității documentelor necesare încheierii acordului pentru finanțare.Pentru a se asigura conformitatea documentelor se verifică următoarele documente:A.1.Cererea de acord pentru finanțare. Aceasta trebuie:– să aibă toate rubricile completate cu datele solicitate, să respecte modelul prevăzut în anexa nr. 1, să fie datată și semnată în original de persoana autorizată să reprezinte legal întreprinderea;– să conțină informații corelate cu informațiile din certificatul constatator, situațiile financiare (cu excepția întreprinderilor nou-înființate), planul de afaceri, planul de investiții, actul de identitate al persoanei autorizate să reprezinte întreprinderea;– să fie însoțită de toate documentele prevăzute la pct. 9 din cadrul cap. I al prezentului ghid.

ATENȚIE!În situația în care reprezentantul legal al întreprinderii, conform certificatului constatator, nu poate semna documentația necesară în vederea accesării ajutorului de stat, este permisă desemnarea unei alte persoane care să reprezinte legal întreprinderea în relația cu MEAT, cererea de acord pentru finanțare fiind însoțită de o procură notarială în acest sens.

A.2.Certificatul constatator extins. Acesta trebuie:– să fie valabil la data înregistrării cererii de acord pentru finanțare;– să fie atașat în original, dacă este emis de oficiul registrului comerțului de pe lângă tribunalul unde își are sediul întreprinderea, sau în format electronic, cu informații obținute de pe portalul de servicii al Oficiului Național al Registrului Comerțului.A.3.Certificatul de atestare fiscală privind îndeplinirea obligațiilor de plată la bugetul general consolidat

ATENȚIE!Pentru verificarea îndeplinirii criteriului de eligibilitate prevăzut la art. 11 lit. f) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 68/2023, respectiv faptul că întreprinderea nu înregistrează debite restante la bugetul de stat, certificatul de atestare fiscală trebuie:– să fie valabil la data înregistrării cererii de acord pentru finanțare.

Se va avea în vedere să nu figureze sume de plată la secțiunile A*, C și D – Obligații de plată, care cuprinde:– totalul obligațiilor fiscale principale și sumele stabilite de alte organe competente și transmise spre recuperare ANAF, exigibile la datele prevăzute de art. 112 din Codul de procedură fiscală;– totalul obligațiilor fiscale accesorii, exigibile la datele prevăzute de art. 12 din Codul de procedură fiscală.* Cu excepția sumelor aflate în compensare cu sumele de rambursat/restituit din secțiunea B.

A.4.Certificatul de atestare fiscală privind îndeplinirea obligațiilor de plată la bugetul local în original pentru sediul întreprinderii și pentru toate punctele de lucru ale acesteia– Certificatul de atestare fiscală trebuie să fie valabil la data înregistrării cererii de acord pentru finanțare.

PRECIZĂRI!– În cazul investițiilor inițiale sau al investițiilor pentru o nouă activitate care constau în înființarea unei unități noi, înregistrarea punctului de lucru se poate face și ulterior depunerii cererii de acord pentru finanțare, respectiv după intabularea construcției.– În cazul de mai sus se va transmite MEAT certificatul de atestare fiscală la 6 luni după demararea investiției, ulterior înregistrării punctului de lucru.

A.5.Situațiile financiare anuale aprobate, aferente perioadei 2020-2022Obligația prezentării situațiilor financiare nu se aplică întreprinderilor nou-înființate care nu au desfășurat activitate. Situațiile financiare anuale aprobate trebuie să conțină:– situația activelor, datoriilor și capitalurilor proprii – formularul 10;– contul de profit și pierdere – formularul 20;– date informative – formularul 30;– situația activelor imobilizate – formularul 40;– dovada depunerii acestora la Agenția Națională de Administrare Fiscală.

ATENȚIE!În situația în care rentabilitatea cifrei de afaceri este mai mică decât 0 în ultimul exercițiu financiar încheiat se vor prezenta și situațiile financiare anuale aprobate corespunzătoare unuia dintre cele două exerciții financiare anterioare acestuia, în care rentabilitatea cifrei de afaceri este mai mare decât 0.

A.6.Planul de afaceri și planul de investiții, însoțite de documentele solicitate în cadrul acestora, trebuie să demonstreze eficiența economică a întreprinderii și viabilitatea investiției și:– să respecte structura indicativă prevăzută în anexele nr. 2 și 2.1 la prezentul ghid și să conțină, cel puțin, toate informațiile din respectiva structură; – să fie datat și semnat în original de persoana autorizată să reprezinte legal întreprinderea; – să asigure corelarea cu informațiile din cererea de acord pentru finanțare.La elaborarea planului de afaceri se vor avea în vedere următoarele recomandări: – să fie concis, complet, să conțină informații de bază cu privire la activitatea întreprinderii; – să prezinte o analiză obiectivă, bazată pe propuneri realiste;– să fie elaborat pe perioada implementării investiției și pe următorii 5 ani de la finalizarea investiției pentru întreprinderile mari și pe următorii 3 ani de la finalizarea investiției pentru IMM-uri;– să conțină proiecțiile financiare cu toate formulele de calcul, atât pe suport tipărit, cât și în format Microsoft Excel.La elaborarea planului de investiții se vor avea în vedere următoarele:– să cuprindă cheltuielile eligibile și neeligibile aferente investiției inițiale, cu determinarea valorii totale a investiției, precum și a calendarului realizării investiției;– valorile cheltuielilor eligibile, totale și pe ani, vor fi corelate cu informațiile corespunzătoare din cererea de acord pentru finanțare;– să fie specificată data estimată a demarării și finalizării investiției, care să corespundă cu cele menționate în cererea de acord pentru finanțare.DEFINIȚIE:Calendarul realizării investiției – perioada de realizare a planului de investiții de la data demarării investiției până la data exprimată la nivel de lună a anului în care se finalizează investiția, dar nu mai târziu de 31 august 2028

ATENȚIE!Persoana de contact este persoana desemnată de întreprindere pentru a ține legătura cu reprezentanții MEAT, în procesul de evaluare a documentelor trimise de întreprindere în vederea încheierii acordului de finanțare. Persoana de contact poate fi aceeași cu reprezentantul legal al întreprinderii.

A.7.Declarația pe proprie răspundere, prin care întreprinderea atestă:– datele privind ajutoarele de stat și de minimis;– date privind orice investiții finanțate din surse publice, împreună cu care investiția sprijinită în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 68/2023 ar putea constitui un proiect unic de investiții;– datele privind relocarea;– datele privind situația juridică și financiară.Declarația este semnată de reprezentantul legal al întreprinderii sau de persoana împuternicită prin procură notarială. A.8.Opis cu documentele atașate cererii de acord pentru finanțare Acesta trebuie să indice denumirea fiecărui document și pagina la care respectivul document este îndosariat A.9.Cartea de identitate a reprezentantului legal, procura notarială, după cazA.10. Datele de identificare ale persoanei de contact din cadrul solicitantului

ATENȚIE!Toate documentele transmise MEAT de către întreprindere trebuie să fie redactate în limba română.Documentele emise de întreprindere în original sunt datate și semnate de persoana autorizată să reprezinte legal întreprinderea.Toate documentele se îndosariază, se numerotează și se opisează.

B.Etapa verificării îndeplinirii criteriilor de eligibilitate și a condițiilor impuse de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 68/2023 și prezentul ghid:B.1.Cererea de acord pentru finanțare – Se verifică îndeplinirea criteriilor de eligibilitate prevăzute la cap. I pct. 8 din prezentul ghid.B.2.Certificatul constatator – se verifică dacă întreprinderea:– este înregistrată potrivit Legii societăților nr. 31/1990;– are capital social subscris vărsat în valoare de minimum 100.000 lei;– realizează o investiție inițială în România în unul dintre sectoarele de activitate eligibile, activitatea pentru care solicită finanțare fiind declarată la oficiul registrului comerțului;– nu se află în procedură de insolvență, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, închidere operațională, lichidare sau suspendare temporară a activității.B.3.Situațiile financiare – se verifică dacă întreprinderea:– are rentabilitatea cifrei de afaceri > 0 în unul din ultimele 3 exerciții financiare încheiate (2020-2022), în cazul întreprinderilor în activitate (= 100 x Profit net/Cifra de afaceri); – are capitaluri proprii pozitive în ultimul exercițiu financiar încheiat (2022), în cazul întreprinderilor în activitate (Se preia din situațiile financiare – formularul 10.).B.4.Certificat de atestare fiscală – Se verifică dacă întreprinderea înregistrează obligații fiscale restante și alte creanțe bugetare la bugetul general consolidat, precum și la bugetul local, pentru toate sediile și punctele de lucru.B.5.Planul de afaceri și planul de investiții – Se verifică criteriile de eligibilitate pe care trebuie să le îndeplinească planul de afaceri și planul de investiții prevăzute în anexa nr. 2, respectiv anexa nr. 2.1 la prezentul ghid. 4.Soluționarea cererii de acord pentru finanțareÎn urma etapei de verificare prevăzute la pct. 3 din cap. II al prezentului ghid, MEAT emite întreprinderilor solicitante, după caz:– acord pentru finanțare pentru solicitanții admiși în limita bugetului;– solicitare de informații și/sau documente pentru completarea cererii de acord pentru finanțare;– scrisoare de respingere a cererii de acord pentru finanțare;– lista solicitanților eligibili, dar în afara bugetului alocat sesiunii.5.Emiterea acordului pentru finanțareÎn vederea obținerii acordului pentru finanțare întreprinderea solicitantă trebuie să prezinte toate documentele prevăzute de prezentul ghid, să îndeplinească toate criteriile de eligibilitate prevăzute în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 68/2023 și să respecte prevederile prezentului ghid.MEAT verifică și evaluează cererile de acord pentru finanțare însoțite de documentele justificative prevăzute în prezentul ghid, în ordinea stabilită prin lista întreprinderilor solicitante ordonate descrescător pe baza punctajului obținut, în termen de maximum 50 de zile calendaristice de la data publicării listei întreprinderilor solicitante ordonate descrescător pe baza punctajului obținut.6.Solicitare de completare a cererii de acord pentru finanțareÎn cazul în care: – există neconcordanțe/neclarități în informațiile furnizate;– documentele nu sunt conforme;– nu sunt transmise în integralitate documentele prevăzute în prezentul ghid;– se constată necesitatea unor documente suplimentare în vederea soluționării cererii de acord pentru finanțare,MEAT își rezervă dreptul de a solicita informații și/sau documente până la momentul în care consideră toată documentația ca fiind conformă și completă.Întreprinderea solicitantă transmite completarea documentației în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la primirea solicitării de informații. Nu se iau în considerare documentele transmise de întreprindere din propria inițiativă, în vederea completării documentației aferente cererii de acord pentru finanțare.7.Respingerea cererii de acord pentru finanțareMEAT respinge cererea de acord pentru finanțare dacă: • cererea de acord pentru finanțare nu este însoțită de următoarele documente: – situații financiare anuale aprobate, cu excepția întreprinderilor nou-înființate, corespunzătoare ultimului exercițiu financiar încheiat și, după caz, ale exercițiului financiar din ultimele 3 exerciții financiare încheiate, în care rentabilitatea cifrei de afaceri este mai mare decât 0;– planul de afaceri din care să rezulte viabilitatea investiției inițiale și eficiența economică a întreprinderii;• nu se încadrează în unul dintre sectoarele prevăzute în anexa nr. 1 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 68/2023;• nu sunt îndeplinite cumulativ criteriile de eligibilitate prevăzute la art. 11 și 12 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 68/2023;• nu sunt îndeplinite criteriile de eligibilitate a investiției:– să fie considerate investiții inițiale, respectiv investiții inițiale pentru o nouă activitate, ținând cont de prevederile art. 17 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 68/2023;– să își demonstreze eficiența economică și viabilitatea pe perioada implementării investiției și 5 ani de la data finalizării acesteia pentru întreprinderile mari, respectiv 3 ani pentru IMM-uri, conform planului de afaceri;• nu respectă termenul de maximum 5 zile lucrătoare de la data primirii solicitărilor de informații și/sau documente pentru completarea cererii de acord pentru finanțare;• s-a transmis cererea de acord pentru finanțare ulterior încheierii sesiunii de depunere.

ATENȚIE!Toate documentele emise de solicitant/beneficiarul Programului (acordul pentru finanțare, solicitarea de informații și/sau documente pentru completarea cererii de acord pentru finanțare, scrisoarea de respingere a cererii de acord pentru finanțare) se transmit direct, prin poștă sau electronic, în funcție de indicațiile MEAT.
ATENȚIE!Solicitantul prezintă dovada contribuției financiare în termen de maximum 6 luni de la data semnării acordului pentru finanțare.

 + 
Capitolul III Demararea investițieiDEFINIȚIE:Demararea investiției – fie demararea lucrărilor de construcție în cadrul investiției, fie primul angajament cu caracter juridic obligatoriu de comandă pentru echipamente sau oricare alt angajament prin care investiția devine ireversibilă, oricare dintre acestea survine primulA se avea în vedere dispozițiile art. 18 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 68/2023 care precizează în mod expres faptul că, dacă solicitantul demarează investiția anterior depunerii cererii pentru finanțare, întreaga investiție nu este eligibilă pentru acordarea ajutorului de stat în baza prezentei scheme.Cumpărarea de terenuri și lucrările pregătitoare, cum ar fi obținerea permiselor și realizarea studiilor de fezabilitate, nu sunt considerate demarare a lucrărilor.Demararea lucrărilor de construcție reprezintă încheierea contractului, a comenzii ferme de executare a lucrărilor de construcții, în funcție de care are loc prima.Cheltuielile efectuate înainte de semnarea acordului pentru finanțare nu sunt eligibile.

ATENȚIE!Întreprinderile au obligația demarării investiției pentru care au solicitat finanțare în termen de maximum 6 luni de la data emiterii acordului pentru finanțare, conform calendarului asumat în documentația anexată cererii.

Întreprinderea are obligația să transmită MEAT, în termen de maximum 6 luni de la data semnării acordului pentru finanțare, date și informații privind demararea investiției și să anexeze primul contract sau comanda fermă de executare a lucrărilor de construcții sau de achiziție de echipamente (copie conformă cu originalul, asumată de către reprezentantul legal).

ATENȚIE!MEAT are dreptul de a verifica permanent îndeplinirea condițiilor de eligibilitate a întreprinderii, respectiv a proiectului de investiții pe întreaga perioadă de implementare și monitorizare a planului de investiții.

 + 
Capitolul IVMenținerea și monitorizarea investițieiÎntreprinderea are obligația de a menține în stare de funcționare investiția inițială realizată pentru o perioadă de cel puțin 5 ani de la data finalizării acesteia în cazul întreprinderilor mari și de cel puțin 3 ani de la data finalizării acesteia în cazul IMM-urilor.Pe întreaga perioadă de implementare, reprezentanții MEAT au dreptul de a verifica permanent îndeplinirea criteriilor de eligibilitate ale beneficiarului ajutorului de stat și realizarea acțiunilor asumate de acesta prin planul de afaceri și planul de investiții.Dreptul de verificare similar al reprezentanților MEAT se aplică și pentru o perioadă de 5 ani ulterioară anului finalizării investiției de către întreprinderile mari și de 3 ani de către IMM-uri.În acest context, reprezentanții MEAT pot verifica oricând la fața locului, cu notificarea prealabilă a beneficiarului, veridicitatea și conformitatea documentelor privind realizarea investiției și efectuarea cheltuielilor eligibile aferente activelor corporale și necorporale.MEAT va realiza anual verificarea la fața locului, în vederea stabilirii îndeplinirii condițiilor de mai sus. Întreprinderea va fi înștiințată de către MEAT cu privire la perioada efectuării verificării. Întreprinderea are obligația de a permite accesul reprezentanților MEAT la locul de desfășurare a investiției și de a pune la dispoziția acestora toate documentele necesare verificării menținerii investiției.

ATENȚIE!Întreprinderea trebuie să prezinte și să fundamenteze cel puțin următoarele elemente: – planul de investiții realizat;– categoriile de produse/servicii realizate ca urmare a implementării proiectului de investiții;– cifra de afaceri realizată ca urmare a implementării proiectului de investiții.

 + 
Capitolul VModificarea planului de investiții și a acordului pentru finanțareÎntreprinderile solicitante sunt obligate să finalizeze investiția pentru care au solicitat finanțare conform calendarului realizării investiției, care a stat la baza emiterii acordului pentru finanțare.

ATENȚIE!Modificările nu pot viza creșterea valorii totale a cheltuielilor eligibile, respectiv a ajutorului de stat aferent acestora.

Pe parcursul realizării investiției, beneficiarul Programului poate solicita MEAT prelungirea calendarului investiției, prin transmiterea unei notificări cu menționarea perioadei revizuite de realizare a investiției, cu anexarea unei fundamentări în acest sens, inclusiv în format electronic.MEAT analizează în termen de maximum 10 zile calendaristice de la data notificării documentația transmisă și poate solicita clarificări/completări. În termen de maximum 10 zile lucrătoare, întreprinderea răspunde solicitării MEAT. În urma evaluării documentelor, MEAT poate: – să aprobe modificarea calendarului realizării investiției; sau– să respingă notificarea de modificare a calendarului realizării investiției.

ATENȚIE!În situația în care se constată că investiția îndeplinește în continuare toate condițiile prevăzute de Program, calendarul realizării investiției se modifică corespunzător. În situația în care se constată că investiția nu mai îndeplinește condițiile prevăzute de Program, acordul pentru finanțare se revocă.În cazul în care calendarul realizării investiției înregistrează modificări și întreprinderea nu solicită MEAT aprobarea acestor modificări în termen de 30 de zile de când a luat cunoștință de respectiva modificare, anexând o fundamentare în acest sens, acordul pentru finanțare se revocă.

 + 
Capitolul VIRevocarea acordului pentru finanțareMEAT transmite întreprinderii o scrisoare de revocare a acordului pentru finanțare, dacă întreprinderea: a)nu informează MEAT, în termen de maximum 6 luni de la data emiterii acordului pentru finanțare, cu privire la demararea investiției;b)intră în procedură de executare silită, insolvență, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, închidere operațională, lichidare sau suspendare temporară a activității;c)mută locația realizării investiției într-o altă regiune, diferită de regiunea în care întreprinderea a beneficiat de ajutor de stat;d)informează MEAT că este în imposibilitatea realizării planului de investiții;e)nu face dovada existenței contribuției financiare în termen de 6 luni după semnarea acordului pentru finanțare;f)înregistrează modificări în calendarul realizării investiției și întreprinderea nu solicită MEAT aprobarea acestor modificări în termen de 30 de zile de când a luat cunoștință de respectiva modificare, anexând o fundamentare în acest sens.

ATENȚIE!În vederea demonstrării existenței sursei de finanțare certe, întreprinderea trebuie să transmită documente justificative în termen de maximum 6 luni de la emiterea acordului pentru finanțare. Este permisă modificarea structurii resurselor financiare prezentate inițial în documentația care a stat la baza emiterii acordului pentru finanțare, cu condiția ca valoarea totală a acestora să fie cel puțin egală cu diferența dintre valoarea proiectului de investiții și valoarea ajutorului de stat aprobat. În acest caz, întreprinderea trebuie să prezinte o notă justificativă referitoare la necesitatea modificării structurii resurselor financiare prezentate inițial în planul de afaceri, care a stat la baza emiterii acordului pentru finanțare.

g)nu finalizează investiția pentru care a solicitat finanțare conform calendarului realizării investiției;h)nu respectă condiția privind menținerea investiției inițiale pentru o perioadă de cel puțin 5 ani de la data finalizării acesteia pentru întreprinderile mari, respectiv 3 ani pentru IMM-uri.

ATENȚIE!În cazul în care, pe perioada minimă obligatorie de menținere de 5 ani pentru întreprinderile mari, respectiv 3 ani pentru IMM-uri, se constată uzura fizică sau morală a activelor aferente investiției inițiale realizate, este permisă înlocuirea acestora, în vederea asigurării continuității activității finanțate, cu informarea MEAT și cu condiția ca activitatea economică să fie menținută în regiunea în cauză pentru perioada minimă relevantă.Informarea transmisă către MEAT trebuie să cuprindă cel puțin următoarele elemente:– fundamentarea deciziei de înlocuire din care să rezulte că activul/activele ce urmează a fi înlocuit(e) este/sunt uzat(e) fizic sau moral;– denumirea activelor ce vor fi înlocuite;– denumirea activelor ce vor înlocui activele uzate fizic sau moral;– scurtă descriere a activelor ce vor înlocui activele uzate fizic sau moral, cu plasarea în cadrul fluxului tehnologic.

i)solicită MEAT revocarea acordului pentru finanțare;j)MEAT constată, ulterior emiterii acordului pentru finanțare, că investiția a fost demarată anterior datei de depunere a cererii de acord pentru finanțare. + 
Capitolul VIIRecuperarea ajutorului de statMEAT ia măsuri pentru recuperarea totală a ajutorului de stat plătit, dacă întreprinderea: a)nu respectă prevederile art. 19 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 68/2023;b)intră în procedură de executare silită, insolvență, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, închidere operațională, lichidare sau suspendare temporară a activității;c)mută locația realizării investiției într-o altă regiune, diferită de regiunea în care întreprinderea a beneficiat de ajutor de stat;d)nu a notificat MEAT sau nu a obținut acordul din partea MEAT pentru prelungirea calendarului de realizare a investiției;e)informează MEAT că este în imposibilitatea realizării investiției;f)solicită MEAT revocarea acordului pentru finanțare;g)MEAT va lua măsuri de recuperare totală a ajutorului de stat plătit dacă sunt îndeplinite condițiile stipulate în cadrul cap. VI – Revocarea acordului pentru finanțare.

ATENȚIE!Ajutorul de stat care se recuperează include și dobânda aferentă, datorată de la data plății până la data recuperării. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită potrivit prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene și Regulamentului (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, cu modificările ulterioare.În baza Regulamentului (UE) 2015/1.589, Comisia Europeană publică ratele dobânzii aplicabile recuperării ajutoarelor de stat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și, cu titlu de informare, pe internet. Dobânda se calculează de la data la care ajutorul de stat a fost pus la dispoziția beneficiarului până la data recuperării efective, fiind aplicabil principiul capitalizării. Decizia de recuperare se transmite operatorului economic beneficiar și spre aplicare organelor fiscale competente în administrarea beneficiarilor de ajutor de stat.
ATENȚIE!În vederea rambursării cheltuielilor, MEAT va emite un ghid de plată.

 + 
Anexa nr. 1la Ghidul solicitantuluiNumărul și data înregistrării …………………………(Se menționează numărul și data înregistrării din registrul de corespondență al beneficiarului.)
Cerere de acord pentru finanțare
Subsemnatul/Subsemnata, ………………………………………….., în calitate de reprezentant/împuternicit al …………………………., solicit sprijin financiar acordat în condițiile Programului național pentru dezvoltarea producției interne de produse și materiale de construcții, aprobat și finanțat prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 68/2023, care are obiectiv susținerea financiară a investițiilor private pentru înființarea și/sau dezvoltarea capacităților de producție pentru produse și materiale de construcții.I.Prezentarea întreprinderiiDenumirea întreprinderii: ……………………………………………Data înregistrării întreprinderii: ……………………………………Nr. de înmatriculare la oficiul registrului comerțului: J………./………./………..Codul de identificare fiscală: ………………………………………Adresa: ……………………………………………………….., cod poștal ……………….Telefon: ………………………………, fax: …………………………..E-mail: …………………………………………………………………….Forma juridică: ………………………………….. S.R.L. sau S.A.Capital social: ……………………………………… lei, deținut de:– persoane fizice: …………………………………………………%;– IMM: ………………………………………………………………..%;– întreprinderi mari: ………………………………………………%Tipul întreprinderii: ……………………………………………………– IMM^1– întreprindere mare^2Obiectul principal de activitate: …………………………………..Cod CAEN (Se completează la 4 cifre.): ……………………..Obiectul secundar de activitate^3: ………………………………..Cod CAEN (Se completează la 4 cifre.): ……………………..

PRECIZĂRI:Toate informațiile înscrise la secțiunea I se preiau din certificatul constatator al întreprinderii actualizat cu toate datele valabile la data înregistrării cererii de acord pentru finanțare.

^1 Întreprinderile care se încadrează în definiția IMM-urilor conform anexei I din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 187 din 26 iunie 2014, cu modificările și completările ulterioare.^2 Întreprinderile care nu îndeplinesc criteriile pentru încadrarea în categoria IMM-urilor.^3 Se completează dacă sprijinul financiar se solicită pentru obiectul secundar de activitate.II.Situația actuală a întreprinderii1.Date aferente ultimului exercițiu financiar încheiat:– cifra de afaceri: …………………………………………………….– valoarea activelor totale (Active imobilizate+Active circulante+Cheltuieli în avans) ………………………………– profitul net: ………………………………………………………….– capitaluri proprii: …………………………………………………..– rentabilitatea cifrei de afaceri (Profit net/Cifra de afaceri) x 100: ………………………………….2.Date din situațiile financiare anuale aprobate, corespunzătoare exercițiului financiar încheiat (unul dintre ultimele 3 exerciții financiare încheiate) în care rentabilitatea cifrei de afaceri este mai mare decât 0, după caz:– cifra de afaceri: …………………………………………………….– profitul net: …………………………………………………………..– rentabilitatea cifrei de afaceri (Profit net/Cifra de afaceri) x 100: ………………………………………..

PRECIZĂRI:1. Pentru completarea informațiilor de la secțiunea II se preiau datele din situațiile financiare anuale aprobate (formularele 10, 20, 30, 40) anexate la cererea de acord pentru finanțare.2. Informațiile de la pct. 2 din secțiunea II se completează în cazul în care rentabilitatea cifrei de afaceri este egală sau are o valoare mai mică decât 0 corespunzător ultimului exercițiu financiar încheiat.3. Întreprinderile înființate în anul înregistrării cererii de acord pentru finanțare nu completează informațiile de la secțiunea II.

III.Prezentarea succintă a investiției pentru care este solicitat sprijinul financiar1.Denumirea proiectului:2.Obiectivul investiției:3.Încadrarea investiției în categoria (Se va bifa o singură variantă.):a)investiției inițiale[ ] înființarea unei unități noi;[ ] extinderea capacității unei unități existente;[ ] diversificarea producției unei unități prin produse sau servicii care nu au fost fabricate anterior în unitate;saub)investiției inițiale pentru o nouă activitate economică:[ ] înființarea unei unități noi;[ ] diversificarea activității unei unități, cu condiția ca noua activitate să nu fie identică sau similară cu activitatea desfășurată anterior în unitatea respectivă.Locația realizării investiției: ……………………………………………………………

PRECIZĂRI!Locația realizării investiției reprezintă sediul social sau unul dintre punctele de lucru ale întreprinderii, înregistrate sau care urmează a fi înregistrate la oficiul registrului comerțului, unde se realizează investiția.Locația realizării investiției poate fi înregistrată la oficiul registrului comerțului ulterior depunerii cererii de acord pentru finanțare numai în cazul înființării unei unități noi.

4.Valoarea investiției, exprimată în lei fără TVA: ……………………………………

PRECIZĂRI!Valoarea investiției = (valoarea cheltuielilor eligibile + valoarea cheltuielilor neeligibile) – valoarea TVA.

5.Data preconizată a demarării investiției (data la care se va demara investiția conform anexei nr. 2.1 – Planul de investiții): ZZ/LL/AAAA6.Data preconizată a finalizării investiției (data la care se pun în funcțiune ultimele active achiziționate conform anexei nr. 2.1 – Planul de investiții): ZZ/LL/AAAAIV.Prezentarea costurilor eligibile aferente investiției și a valorii ajutorului de stat solicitat

Denumirea activității Tipul de cheltuială eligibilă pentru care se solicită finanțare Valoarea cheltuielilor eligibile solicitate spre finanțare – lei fără TVA – Intensitatea maximă a ajutorului în județ/localitate în cazul județului Ilfov Valoarea ajutorului de stat solicitat – lei fără TVA –
Anul 1 Anul 2 Anul 3 Anul 4 Anul 5 Total Anul 1 Anul 2 Anul 3 Anul 4 Anul 5 Total
Realizarea de investiții în active corporale și necorporale a) Costuri eligibile pentru realizarea de investiții în active corporale
a1) Realizare construcții
a2) Închiriere construcții
a3) Achiziționare terenuri
a4) Închiriere terenuri
a5) Achiziționare instalații tehnice, mașini și echipamente
a6) Închiriere instalații tehnice, mașini și echipamente
b) Costuri eligibile pentru realizarea de investiții în active necorporale
b1) Costuri cu brevete, licențe, know-how sau alte drepturi de proprietate intelectuală
TOTAL

NOTE:În loc de Anul 1, Anul 2 …. .Anul n se completează anii calendaristici în care se efectuează cheltuiala eligibilă.În loc de Anul 1, Anul 2 ….. Anul n se completează anii calendaristici în care se solicită rambursarea ajutorului de stat.

PRECIZĂRI:Valorile costurilor eligibile și ajutorului de stat solicitat se completează fără zecimale și trebuie să fie corelate cu datele din anexa nr. 2.1 – Planul de investiții.Valoarea achiziționării terenului nu trebuie să depășească 10% din totalul valorii investiției.Valoarea cheltuielilor de închiriere, pentru terenuri/clădiri, nu trebuie să depășească 25 lei/mp.

V.Prezentarea costurilor neeligibile aferente investițieiLa această secțiune se vor prezenta în format tabelar toate costurile neeligibile aferente investiției pentru care se solicită ajutor de stat regional, ținând cont de prevederile din Ghidul solicitantului.Subsemnatul confirm acordul pentru accesul reprezentanților Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului la activele și documentele în original care atestă îndeplinirea condițiilor impuse de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 68/2023, de Ghidul solicitantului și a cerințelor obligatorii prevăzute în acordul pentru finanțare.Subsemnatul, cunoscând că falsul în declarații și omisiunea unor informații în scopul de a obține avantaje pecuniare sunt pedepsite de legea penală, declar pe propria răspundere că toate informațiile furnizate prin prezenta cerere sunt complete și corecte și că toate documentele în copie care însoțesc cererea sunt conforme cu originalul.Numele și prenumele: …………………………………………..Funcția: ………………………………………………………………Semnătura: …………………………………………………………Data semnării: …………………………………………………….. + 
Anexa nr. 2la Ghidul solicitantului
PLAN DE AFACERI
1.Denumirea întreprinderii:2.Denumirea proiectului pentru care este solicitată finanțarea:3.Locația unde se realizează investiția și situația juridică a acesteia:

ATENȚIE!Se vor menționa locația în care se realizează proiectul de investiții și tipul dreptului real asupra locației (de exemplu, proprietate, închiriere, concesiune/cesiune etc.).Se va avea în vedere ca locația să fie valabilă cel puțin pe perioada implementării investiției și pe următorii 3 ani, în cazul IMM-urilor, și 5 ani, în cazul întreprinderilor mari, de la finalizarea investiției.Pentru fundamentarea situației juridice a locației unde se va realiza investiția, întreprinderea prezintă, după caz, antecontract de vânzare-cumpărare și extras de carte funciară, contract de închiriere, contract de concesiune/cesiune sau orice alt document cu caracter juridic prin care se face dovada existenței și deținerii locației.Prin excepție, la momentul depunerii cererii de acord pentru finanțare se admit doar sarcinile provenite din ipotecile rezultate din credite bancare, aferente terenului care va fi achiziționat de solicitant, în cazul în care în extrasul de carte funciară nu se prevede interdicția de a efectua construcții sau alte investiții pe terenul și construcțiile ipotecate.
PRECIZĂRI!Documentele cu caracter juridic anterior menționate trebuie:– să fie corelate cu informațiile incluse în cererea de acord pentru finanțare;– să fie valabile pe perioada implementării investiției și 3 ani, în cazul IMM-urilor, și 5 ani, în cazul întreprinderilor mari, de la data finalizării investiției;– să dovedească faptul că terenul pe care se realizează investiția inițială și construcțiile în cadrul cărora se realizează investiția inițială sunt libere de sarcini (cu excepția sarcinilor provenite din ipotecile rezultate din credite bancare, aferente terenului care va fi achiziționat de solicitant).Ulterior depunerii cererii de acord pentru finanțare, se admit sarcini în cazul în care acestea sunt înscrise pentru asigurarea dreptului de trecere și/sau de servitute și/sau de închiriere, concesiune/cesiune/superficie etc. pentru producătorii/furnizorii de utilități.

4.Descrierea activității curente a întreprinderii:– Se descriu principalele sectoare de activitate (indicându-se și codurile CAEN aferente), produsele/serviciile furnizate, numărul de furnizori, numărul de clienți, numărul de salariați.5.Prezentarea proiectului pentru care este solicitată finanțarea:– activitatea aferentă codului CAEN pentru care se solicită finanțarea, astfel cum a fost precizată în cererea de acord pentru finanțare;– necesitatea implementării proiectului de investiții, precum și analiza pieței privind oportunitatea investiției;– data estimată a demarării investiției, fără a depăși 6 luni de la data emiterii acordului pentru finanțare;– data finalizării investiției;– produsele obținute și/sau serviciile furnizate ca urmare a realizării investiției;– experiența în domeniul activității pentru care se solicită finanțare.

ATENȚIE!Data finalizării investiției = data punerii în funcțiune a ultimelor active ce urmează a fi achiziționate conform planului de investiții

6.Încadrarea investiției în investiție inițială sau în investiție inițială pentru o nouă activitate economică, în funcție de varianta bifată în cererea de acord pentru finanțareSe fundamentează varianta selectată la cap. III pct. 3 din cererea de acord pentru finanțare.6.1.Investiția inițială^1:^1 Se va bifa o singură variantă.[ ] a) înființarea unei unități noi

ATENȚIE!Nu se acceptă transferul în cadrul unui proiect de investiții de tipul înființarea unei unități noi, a unei activități din alte unități existente (active, personal etc.).

[ ] b) extinderea capacității unei unități existente

ATENȚIE!În cazul extinderii capacității unei unități existente, întreprinderea trebuie să demonstreze că:– activitatea pentru care se solicită finanțare pentru extinderea capacității este autorizată în locația pentru care se solicită finanțarea;– gradul de utilizare a capacității existente nu poate asigura acoperirea cererii suplimentare de produse/servicii (atât pentru locația unde se realizează investiția, cât și pentru alte locații ale societății în care se realizează produse similare, care se adresează aceleiași piețe geografice).

[ ] c) diversificarea producției unei unități prin produse sau servicii care nu au fost fabricate anterior în unitate

ATENȚIE!Întreprinderea trebuie:– să demonstreze că produsele/serviciile aferente proiectului de investiții nu se realizează în activitatea curentă a societății;– să prezinte lista produselor/serviciilor pe care le realizează în activitatea curentă;– să prezinte lista produselor/serviciilor pe care le va realiza prin proiectul de investiții;– să declare valoarea contabilă a activelor reutilizate legate de noua activitate prin identificarea fiecărui activ care urmează să fie reutilizat – denumire, număr de inventar din Registrul mijloacelor fixe – și a valorii contabile, astfel cum au fost înregistrate în ultimul exercițiul financiar, înainte de începerea lucrărilor conform proiectului de investiții.Valoarea activelor noi aferente proiectului de investiții trebuie să depășească cu cel puțin 200% valoarea contabilă a activelor reutilizate.

6.2.

Investiție inițială pentru o nouă activitate economică^2:^2 Se va bifa o singură variantă.[ ] a) înființarea unei noi unitățiA se vedea pct. 6.1 lit. a).

DEFINIȚIE:Activitate identică sau similară = activitatea care face parte din aceeași clasă CAEN (cod numeric la 4 cifre)

[ ] b) diversificarea activității unei unități, cu condiția ca noua activitate să nu fie identică sau similară cu activitatea desfășurată anterior în unitatea respectivă.A se vedea pct. 6.1 lit. c).7.Plan de investiții – conform anexei nr. 2.1 care face parte integrantă din prezenta anexă + 
Anexa nr. 2.1la Ghidul solicitantului
PLAN DE INVESTIȚII
Planul de investiții trebuie să prezinte toate activele eligibile și neeligibile necesare desfășurării activității pentru care se solicită finanțarea, valoarea acestora fără TVA, pe categorii de cheltuieli, pe ani și per total, conform modelului din prezenta anexă.Se fundamentează necesitatea achiziționării categoriilor de active prezentate în planul de investiții, în raport cu obiectul de activitate și obiectivele proiectului de investiții.Prezentarea trebuie să reliefeze corelarea achiziționării respectivelor active cu cele prezentate la pct. 5 din anexa nr. 2 la Ghidul solicitantului.Se prezintă principalele construcții și funcțiunile acestora, precum și categoriile mari de echipamente ce fac obiectul planului de investiții și principalele etape ale fluxului tehnologic.

ATENȚIE!Valorile costurilor eligibile și neeligibile aferente categoriilor de active prezentate în planul de investiții se vor completa fără zecimale.La prezentarea principalelor construcții se are în vedere și prezentarea devizului general și a devizului pe obiect pentru fiecare corp de construcție.Valoarea devizului general = valoarea cheltuielilor eligibile + valoarea cheltuielilor neeligibile aferente construcției

Pentru demonstrarea viabilității proiectului de investiții și a eficienței economice, întreprinderea solicitantă va prezenta cel puțin următoarele:1.Analiza pieței relevante în cadrul căreia întreprinderea va desfășura activitate, ca urmare a realizării produselor/prestării serviciilor obținute prin proiectul de investițiiDin respectiva analiză trebuie să rezulte un excedent de cerere care nu poate fi acoperit de oferta firmelor concurente.

ATENȚIE!Prezentarea unor scrisori de intenție/contracte/precontracte etc. din partea unor potențiali clienți nu demonstrează un excedent de cerere care nu poate fi acoperit de oferta firmelor concurente.În cadrul descrierii pieței relevante întreprinderea trebuie să prezinte cota de piață deținută în prezent, în cazul întreprinderilor în activitate, precum și cota de piață pe care o va deține ca urmare a implementării proiectului de investiții.

DEFINIȚII:Piața relevantă are două componente: piața produsului și piața geografică.Piața relevantă a produsului cuprinde toate produsele care sunt considerate de cumpărători ca interschimbabile sau substituibile, datorită caracteristicilor, prețului și utilizării acestora. Aceste produse trebuie să fie suficient de asemănătoare, astfel încât consumatorii sau beneficiarii să le ia în considerare atunci când iau deciziile de cumpărare.Identificarea pieței relevante a produsului presupune efectuarea unei analize care să stabilească produsele care fac parte din piața respectivă, luând în considerare factori determinanți, cum ar fi substituibilitatea, prețurile, elasticitatea cererii pentru produs în funcție de prețurile altor produse etc.Piața geografică relevantă cuprinde zona în care sunt localizați operatorii economici implicați în livrarea produselor/serviciilor incluse în piața produsului, zona în care condițiile de concurență sunt suficient de omogene și care poate fi diferențiată în arii geografice vecine datorită, în special, unor condiții de concurență substanțial diferite.Factorii care trebuie luați în considerare la definirea pieței geografice relevante includ tipul și caracteristicile produselor implicate, existența unor bariere la intrare, preferințele consumatorilor, diferențele dintre cotele de piață ale operatorilor economici în zone geografice învecinate, diferențele substanțiale dintre prețurile produselor la furnizori, precum și ponderea cheltuielilor de transport în costurile totale.A se vedea:• Comunicarea Comisiei privind definirea pieței relevante – https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/ TXT/PDF/?uri=CELEX:31997Y1209(01) from=RO• Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 388/2010 pentru punerea în aplicare a Instrucțiunilor privind definirea pieței relevante

2.Justificarea realizării investițieiÎntreprinderea va prezenta date referitoare la:a)capacitatea de producție:– se vor prezenta și fundamenta prin calcul capacitatea de producție existentă și cea rezultată în urma implementării proiectului de investiții, precum și gradul de utilizare al acestora, în cazul întreprinderilor în activitate;– se vor prezenta și fundamenta prin calcul capacitatea de producție rezultată în urma implementării proiectului de investiții, precum și gradul de utilizare al acesteia, în cazul întreprinderilor nou-înființate.

ATENȚIE!Capacitatea de producție reprezintă producția maximă pe care o poate realiza o unitate de producție într-o anumită perioadă de timp, în condiții tehnice și organizatorice optime, utilizând cât mai bine mijloacele fixe productive, cel mai potrivit program de lucru și de organizare a producției și muncii.A nu se confunda capacitatea de producție cu volumul de producție planificat sau realizat.

b)cifra de afaceri:Se va fundamenta cifra de afaceri prin prezentarea de informații referitoare la:(1)tipurile de produse/servicii realizate de întreprindere în prezent, cantitatea, prețul și valoarea acestora; și(2)tipurile de produse/servicii ce urmează a fi realizate de întreprindere ca urmare a realizării proiectului de investiții, cantitatea, prețul și valoarea acestora.

ATENȚIE!Toate elementele componente ale cifrei de afaceri (produse, cantitate, preț, valoare) vor fi fundamentate justificându-se modalitatea în care acestea au fost stabilite și se vor corela cu informațiile prezentate la pct. 3 din prezenta anexă.În vederea susținerii informațiilor pentru fundamentarea cifrei de afaceri se vor prezenta documente justificative precum contracte, precontracte, scrisori de intenție din partea potențialilor clienți.Documentele justificative prezentate trebuie să fundamenteze o cifră de afaceri care se va realiza ulterior depunerii cererii.Documentele justificative vor fi însoțite de un tabel centralizator în care se vor regăsi elementele următoare: denumirea clientului, nr. și data scrisorii de intenție/contractului/precontractului, tipul produsului, cantitatea, prețul unitar și valoarea, preluate din cuprinsul acestora.

Planul de investiții trebuie să cuprindă toate activele eligibile și neeligibile necesare desfășurării activității pentru care se solicită finanțarea, pe categorii de cheltuieli, pe ani și per total, conform tabelului de mai jos.
PLAN DE INVESTIȚII

Categoria de cost Valoarea cheltuielilor eligibile – lei fără TVA – Valoarea cheltuielilor neeligibile – lei fără TVA – Total general
Anul 1 Anul 2 Anul 3 Anul 4 Anul 5 Total Anul 1 Anul 2 Anul 3 Anul 4 Anul 5 Total
Investiții în active corporale
Realizare construcții
Închiriere construcții
Achiziționare terenuri
Închiriere terenuri
Achiziționare instalații tehnice, mașini și echipamente
Închiriere instalații tehnice, mașini și echipamente
Investiții în active necorporale
Brevete, licențe, know-how sau alte drepturi de proprietate intelectuală
Total general

NOTE:În loc de Anul 1, Anul 2 ….. Anul n se completează anii calendaristici în care se efectuează cheltuiala eligibilă sau neeligibilă.Valorile costurilor eligibile și neeligibile aferente categoriilor de active prezentate în planul de investiții se vor completa fără zecimale.3.Analiza economico-financiarăÎntreprinderea trebuie să demonstreze viabilitatea proiectului de investiții prin:– întreprinderea trebuie să prezinte proiecțiile financiare aferente proiectului de investiții cu ajutor de stat, proiecții financiare aferente activității curente a întreprinderii, precum și proiecții financiare aferente activității consolidate a întreprinderii (activitate curentă + proiect), cu ajutor de stat, în cazul întreprinderilor în activitate. Aceste întreprinderi realizează proiecțiile pornind de la situațiile financiare aprobate și depuse conform prevederilor legale, aferente ultimului exercițiu financiar încheiat;– întreprinderea întocmește proiecții financiare pe proiectul de investiții, cu ajutor de stat, în cazul întreprinderilor nou-înființate. Aceste întreprinderi realizează proiecțiile având în vedere obiectivele stabilite.

ATENȚIE!Se vor prezenta proiecții ale contului de profit și pierdere, bilanțului și fluxului de numerar, pe perioada implementării investiției și pe următorii 3 ani, în cazul IMM-urilor, și 5 ani, în cazul întreprinderilor mari, de la finalizarea investiției.Se vor fundamenta veniturile și cheltuielile, respectiv fiecare element component al proiecțiilor financiare, în vederea demonstrării realității datelor utilizate.Întocmirea proiecțiilor financiare și modul de realizare se vor efectua după modelul prezentat în format Microsoft Excel, care se descarcă de pe site-ul Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului.

Indicatori cantitativi Limitele indicatorilor
Rata de solvabilitate generală Rsg = Active totale/Datorii totale Rsg > 1,66
Rentabilitatea cifrei de afaceri Rca = 100 x (Profit net/Cifra de afaceri) Rca ≥ 2,5%
Rata lichidității curente RLC = Active curente/Datorii curente (Rlc) ≥ 1,00
Indicatorul gradului de îndatorare*) Igi = (Capital împrumutat/Capital angajat) x 100 (Rig) ≤ 65%

ATENȚIE!Indicatorii cantitativi se vor calcula pe perioada implementării investiției și pe următorii 3 ani, în cazul IMM-urilor, și 5 ani, în cazul întreprinderilor mari, de la finalizarea investiției pe baza proiecțiilor financiare realizate.Modul de calcul al acestora se va detalia cu explicarea și fundamentarea rezultatului obținut.Indicatorii cantitativi se vor calcula pe baza proiecțiilor financiare consolidate (activitate curentă + proiect investiții cu ajutor de stat), în cazul întreprinderilor în activitate.Indicatorii cantitativi se vor calcula pe baza proiecțiilor financiare aferente proiectului de investiții cu ajutor de stat, în cazul întreprinderilor nou-înființate.În perioada de implementare a investiției se acceptă neîncadrarea indicatorilor cantitativi în limitele recomandate, în condițiile în care este prezentată o fundamentare în acest sens.Indicatorii cantitativi se vor calcula după modelul prezentat în format Microsoft Excel, care se descarcă de pe site-ul Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului.

*) Capital împrumutat = credite peste un anCapital angajat = capital împrumutat + capital propriu4.Modalitatea de asigurare a resurselor financiareBeneficiarul ajutorului de stat trebuie să asigure o contribuție financiară care să acopere toate cheltuielile eligibile și neeligibile, mai puțin valoarea ajutorului de stat, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui alt ajutor public.În acest sens, la momentul depunerii cererii de acord pentru finanțare, întreprinderea va prezenta:a)tipul fiecărei surse de finanțare, obținute din surse proprii, de exemplu:– majorare de capital subscris și vărsat;– profit reinvestit;– împrumut intragrup;– credit bancar;b)documentele care atestă sursa de finanțare care, după caz, pot fi:– hotărâre A.G.A., certificatul constatator, balanța de verificare aferentă lunii anterioare datei de prezentare a sursei de finanțare certe (în cazul majorării de capital subscris și vărsat, în cazul acționarilor persoane fizice sau juridice);– hotărâre A.G.A., balanța de verificare aferentă lunii anterioare datei de prezentare a sursei de finanțare certe, situații financiare anuale aprobate, corespunzătoare ultimului exercițiu financiar încheiat (în cazul profitului reinvestit);– hotărâre A.G.A., contract de împrumut de la acționar sau întreprinderi asociate cu destinație precisă de finanțare a proiectului de investiții cu precizarea valorii etc. (în cazul împrumutului din partea acționarilor persoane juridice sau a altor întreprinderi asociate);– hotărâre A.G.A., contract de împrumut (în cazul creditului bancar);c)valoarea sursei de finanțare, care va fi utilizată în vederea realizării proiectului de investiții și luată în considerare la întocmirea proiecțiilor situațiilor financiare.Documentele justificative care atestă contribuția financiară se vor prezenta fie la momentul depunerii cererii pentru acord pentru finanțare, fie în maximum 6 luni de la data intrării în vigoare a acordului pentru finanțare.Este permisă modificarea structurii resurselor financiare prezentate inițial în documentația care a stat la baza emiterii acordului pentru finanțare, cu condiția ca valoarea totală a acestora să fie cel puțin egală cu diferența dintre valoarea proiectului de investiții și valoarea ajutorului de stat aprobat. În acest caz, întreprinderea trebuie să prezinte o notă justificativă referitoare la necesitatea modificării structurii resurselor financiare prezentate inițial în planul de afaceri, care a stat la baza emiterii acordului pentru finanțare.

ATENȚIE!Beneficiarul ajutorului de stat trebuie să asigure o contribuție financiară de cel puțin 25% din costurile eligibile.

5.Experiența în domeniul pentru care solicită finanțareDacă întreprinderea a desfășurat până la data depunerii cererii de acord pentru finanțare activitatea pentru care solicită finanțare, va descrie evoluția respectivei activități, din care să rezulte experiența în domeniu.Dacă întreprinderea nu a desfășurat până la data depunerii cererii de acord pentru finanțare activitatea pentru care solicită finanțare:– acționarii, reprezentantul legal al întreprinderii sau managerii de proiect desemnați de reprezentantul legal al întreprinderii care au fost implicați în implementarea unor proiecte similare vor prezenta documente care să ateste experiența în sectorul de activitate pentru care este solicitată finanțarea;– solicitantul va prezenta contracte/acorduri încheiate cu persoane fizice sau juridice, precum și documentele care atestă experiența acestora în sectorul de activitate pentru care este solicitată finanțarea.6.Contribuția întreprinderii la creșterea economică și dezvoltarea regionalăDEFINIȚIE:Contribuția la dezvoltarea regională reprezintă valoarea contribuțiilor la dezvoltarea regională de natura taxelor și impozitelor la bugetul general consolidat al statului aferente exclusiv investiției inițiale și locurilor de muncă create direct de aceasta, plătite efectiv de întreprinderea beneficiară de ajutor de stat pe parcursul implementării și 5 ani de la data finalizării acesteia.Se prezintă în format tabelar numărul de noi locuri de muncă create ca urmare a implementării proiectului de investiții, cu precizarea funcțiilor și a salariilor aferente, defalcat pe perioada realizării acestora.Se prezintă, în format tabelar, estimarea tuturor contribuțiilor la bugetele componente ale bugetului general consolidat pe perioada implementării investiției și 5 ani de la finalizarea investiției pentru întreprinderile mari, respectiv 3 ani de la finalizarea investiției pentru IMM-uri.

Contribuție Anul 1 Anul 2 Anul 3 Anul 4 Anul 5 Anul …. Total
Contribuții angajat
Contribuții angajator
Impozitul pe profit
Impozite locale (teren, construcții)
Alte tipuri de taxe și impozite care constituie venit la bugetele componente ale bugetului general consolidat (exclusiv TVA)*
Total general

ATENȚIE!Tabelele de mai sus se prezintă în format Microsoft Excel, atât pe suport tipărit, cât și electronic, cu toate formulele.Valorile contribuțiilor menționate în acest tabel trebuie corelate cu cele estimate în proiecțiile situațiilor financiare.

* Se vor cuantifica și preciza concret taxele și/sau impozitele care decurg din activitatea economică aferentă proiectului de investiții.

DEFINIȚIE:Locuri de muncă create direct de un proiect de investiții reprezintă locurile de muncă legate de activitatea care face obiectul investiției, inclusiv locurile de muncă create în urma unei creșteri a ratei de utilizare a capacității create de investiție.

7.Efectul multiplicator al realizării investiției cuantificabil în economie prin antrenarea și a altor investiții conexe și dezvoltarea furnizorilor locali de produse și servicii din regiuneSe prezintă și se cuantifică:– implicațiile economice și sociale ale realizării proiectului de investiții asupra zonei în care acesta se implementează;– numărul estimat de locuri de muncă nou-create prin antrenarea și a altor investiții conexe și dezvoltarea furnizorilor locali de produse și servicii, pe perioada de realizare și menținere a investiției;– valoarea estimată în lei a contractelor încheiate cu furnizorii locali ca urmare a implementării proiectului de investiții, pe perioada de realizare și menținere a investiției.8.Efectul stimulativPentru demonstrarea efectului stimulativ, întreprinderea trebuie să aibă în vedere următoarele:– transmiterea cererii de acord pentru finanțare;– demararea investiției în termen de maximum 6 luni de la obținerea acordului pentru finanțare, cu obligația de a informa Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului în acest sens. + 
Anexa nr. 3la Ghidul solicitantului
CRITERII DE EVALUARE
pentru stabilirea punctajului întreprinderilor solicitante

Criterii Modalitatea de determinare Punctaj
1. Locația realizării investiției În UAT-uri cu mai puțin de 25.000 de locuitori localizate în orice județ 30 puncte
În UAT-uri cu mai mult de 25.000 de locuitori localizate într-unul din cele 10 județe prevăzute la art. 13 din OUG nr. 68/2023 și în anexa nr. 5 25 puncte
În UAT-uri cu mai mult de 25.000 de locuitori și mai puțin de 50.000 de locuitori în oricare din celelalte județe 20 puncte
2. Tip de investiție Înființarea unei unități noi 25 puncte
Diversificarea activității unei unități existente prin produse sau servicii care nu au fost fabricate anterior în unitate sau care sunt rezultat al unui studiu de cercetare-dezvoltare, inclusiv prin achiziționarea de licențe 20 puncte
Extinderea capacității unei unități existente 15 puncte
3. CAEN sold negativ în balanța comercială (raportat la anul 2022) – anexa nr. 6 15 puncte
4. Rentabilitatea cifrei de afaceri în ultimul exercițiu financiar încheiat, în cazul întreprinderilor în activitate RCA peste 5% RCA între 1 și 5% 10 puncte 5 puncte
5. Valoarea capitalului social subscris și vărsat, în cazul întreprinderilor nou-înființate Peste 500.000 lei Între 100.000 lei și 500.000 lei 10 puncte 5 puncte
6. Valoarea investiției Peste 200.000.000 lei Între 100.000.001 lei și 200.000.000 lei Între 25.000.000 lei și 100.000.000 lei 20 puncte 10 puncte 5 puncte

NOTĂ:Rentabilitatea cifrei de afaceri se calculează ca raport procentual între profitul net și cifra de afaceri. + 
Anexa nr. 4la Ghidul solicitantului
Criteriu de departajare a cererilor de acord pentru finanțare care obțin același punctaj la evaluare
În situația în care există două sau mai multe întreprinderi care au obținut același punctaj, ordinea intrării în analiză se va realiza în funcție de valoarea capitalului social subscris la data depunerii aplicației.
 + 
Anexa nr. 5*)la Ghidul solicitantului*) Anexa nr. 5 este reprodusă în facsimil. + 
Anexa nr. 6*)la Ghidul solicitantului*) Anexa nr. 6 este reprodusă în facsimil.
EXPORTURI ȘI IMPORTURI
pe coduri CPA 2015 pentru perioada 2020-2022, valori în mii euro
––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x