GHIDUL ESMA din 2 septembrie 2020

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 12/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AUTORITATEA DE SUPRAVEGHERE FINANCIARA
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 843 din 15 septembrie 2020
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LANORMA 37 02/09/2020
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulCONTINUT DENORMA 37 02/09/2020
ActulREFERIT DENORMA 37 02/09/2020





Notă
Aprobat prin NORMA nr. 37 din 2 septembrie 2020, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 843 din 15 septembrie 2020.
I.Domeniu de aplicareCui i se aplică?1.Prezentul ghid se aplică autorităților competente și FPM și administratorilor FPM în sensul Regulamentului FPM.Ce se aplică?2.Prezentul ghid se aplică în legătură cu art. 37 din Regulamentul FPM și modelul de raportare prevăzut în anexa la Regulamentul de punere în aplicare privind raportarea.Când se aplică?3.Ghidul se aplică după două luni de la data publicării acestuia pe site-ul ESMA în toate limbile oficiale ale UE.II.Referințe legislative, abrevieri și definiții + 
Referințe legislative

Regulamentul ESMA – Regulamentul (UE) nr. 1.095/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorității europene de supraveghere (Autoritatea europeană pentru valori mobiliare și piețe), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE și de abrogare a Deciziei 2009/77/CE a Comisiei^1
Regulamentul FPM – Regulamentul (UE) nr. 2017/1.131 al Parlamentului European și al Consiliului din 14 iunie 2017 privind fondurile de piață monetară^2
Regulamentul de punere în aplicare privind raportarea – Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/708 al Comisiei din 17 aprilie 2018 de stabilire a unor standarde tehnice de punere în aplicare cu privire la modelul care trebuie utilizat de către administratorii fondurilor de piață monetară la raportarea către autoritățile competente, astfel cum se prevede la articolul 37 din Regulamentul (UE) 2017/1.131 al Parlamentului European și al Consiliului^3
Abrevieri
ESMA – Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare și Piețe
UE – Uniunea Europeană
FPM – Fond de piață monetară

^1 Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 331 din 15 decembrie 2010, p. 84.^2 Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 169 din 30 iunie 2017, p. 8.^3 Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 119 din 15 mai 2018, p. 5.III.Scop4.Ghidul este elaborat în temeiul art. 16 alin. (1) din Regulamentul ESMA. Scopul acestui ghid este de a stabili practici de supraveghere consecvente, eficiente și efective și de a asigura implementarea comună, uniformă și consecventă a art. 37 din Regulamentul FPM și a Regulamentului de punere în aplicare privind raportarea. În special, scopul acestui ghid este să ofere orientări cu privire la conținutul câmpurilor din modelul de raportare inclus în anexa la Regulamentul de punere în aplicare privind raportarea.IV.Obligații de conformare și raportare4.1.Statutul ghidului5.În conformitate cu art. 16 alin. (3) din Regulamentul ESMA, autoritățile competente și participanții la piețele financiare trebuie să depună toate eforturile pentru a respecta prezentul ghid. Autoritățile competente cărora li se aplică prezentul ghid trebuie să se conformeze prin includerea lui în cadrele lor juridice și/sau de supraveghere naționale, după caz, inclusiv în cazul în care ghiduri specifice vizează, în principal, participanții la piețele financiare. În acest caz, autoritățile competente trebuie să asigure, prin activitățile lor de supraveghere, respectarea ghidurilor de către participanții la piețele financiare.4.2.Cerințe de raportare (specifice autorităților competente)6.În termen de două luni de la data publicării ghidului pe site-ul Autorității europene pentru valori mobiliare și piețe (ESMA) în toate limbile oficiale ale UE, autoritățile competente cărora li se aplică acest ghid trebuie să informeze ESMA dacă (i) respectă, dacă (ii) nu respectă, dar intenționează să respecte sau dacă (iii) nu respectă și nu intenționează să respecte ghidul. În caz de neconformitate, autoritățile competente trebuie, de asemenea, să informeze ESMA în termen de două luni de la data publicării ghidului pe site-ul ESMA în toate limbile oficiale ale UE cu privire la motivele de neconformare cu ghidul. Pe site-ul ESMA este disponibil un model de notificare. Modelul se completează și se transmite la ESMA.V.Specificații privind modelul de raportare în conformitate cu articolul 37 din Regulamentul FPM5.1.Principii generale7.Această secțiune include principii generale care se aplică întregii raportări FPM. Aceasta oferă orientări suplimentare cu privire la raportare și la perioadele de raportare, precum și la procedura aferentă primei raportări.5.1.1.Perioade de raportare și depunere8.Perioadele de raportare sunt aliniate cu Sistemul transeuropean automat de transfer de fonduri cu decontare pe bază brută în timp real (TARGET).9.Calendarul pentru transfer rapid (TARGET) și perioadele de raportare trebuie să se încheie în ultima zi a lunilor martie, iunie, septembrie și decembrie ale fiecărui an. Aceasta înseamnă că FPM care se supun obligațiilor de raportare anuală trebuie să raporteze o dată pe an, în ultima zi a lunii decembrie. FPM care se supun obligațiilor de raportare trimestrială trebuie să raporteze trimestrial, în ultima zi a lunilor martie, iunie, septembrie și decembrie.10.În cazul în care ultima zi a unei perioade de raportare într-o jurisdicție a unui FPM care raportează este o sărbătoare legală și nu sunt disponibile date pentru acea dată, FPM trebuie să folosească informațiile din ziua imediat anterioară în care sunt disponibile informații, însă data de raportare trebuie să rămână ultima zi a perioadei de raportare, conform calendarului TARGET. În toate aceste situații, administratorii FPM pot transmite raportul către autoritatea competentă a FPM până la expirarea unui termen de 30 de zile de la sfârșitul trimestrului/anului corespunzător.5.1.2.Procedura pentru prima raportare11.Pot exista situații în care administratorii de FPM nu au nicio informație de raportat cu privire la FPM. În această situație, administratorii FPM trebuie să transmită totuși un raport către autoritățile competente naționale indicând faptul că nu există informații disponibile, folosind un câmp specific.12.Prima raportare trebuie să acopere perioada cuprinsă între data autorizării FPM (data exactă) și sfârșitul perioadei de raportare.13.Administratorii FPM trebuie să raporteze informațiile către autoritatea competentă națională o singură dată pentru fiecare perioadă de raportare, acoperind întreaga perioadă de raportare. Spre exemplu, administratorii FPM care se supun obligației de raportare anuală trebuie să transmită un singur raport către autoritatea competentă națională pentru fiecare perioadă de un an (perioadă de un an care se încheie întotdeauna la data de 31 decembrie a anului respectiv). Administratorii FPM care se supun obligației de raportare trimestrială trebuie să transmită un singur raport către autoritatea competentă națională pentru fiecare perioadă trimestrială.5.1.3.Proceduri în cazul în care administratorii FPM se supun unor noi frecvențe de raportare sau unor modificări în ceea ce privește raportarea14.În ceea ce privește pragurile menționate la art. 37 alin. (1) din Regulamentul FPM, valoarea totală a activelor administrate este considerată a fi, în scopul modelului de raportare, egală cu VAN, în conformitate cu câmpul A.4 (A.4.1 și A.4.2). De asemenea, VAN trebuie măsurată atunci când datele corespunzătoare sunt furnizate trimestrial (ultima zi a trimestrului).15.În conformitate cu art. 37 alin. (1) din Regulamentul FPM, pentru un FPM ale cărui active administrate (VAN egal, conform paragrafului anterior) totale nu depășesc suma de 100.000.000 euro, administratorul FPM va raporta autorității competente a FPM cel puțin anual. În acest caz, administratorul FPM are însă și posibilitatea de a raporta trimestrial.16.Pentru a stabili obligația de raportare, administratorii FPM trebuie să verifice trimestrial VAN a FPM în ultima zi a fiecăruia dintre primele trei trimestre:(i)în cazul în care la sfârșitul trimestrului avut în vedere VAN a FPM este sub pragul de 100.000.000 euro, administratorul nu are obligația de a raporta;(ii)în cazul în care la sfârșitul trimestrului avut în vedere VAN a FPM este peste sau egală cu pragul de 100.000.000 euro, administratorul are obligația de a transmite un raport pentru perioada care acoperă toate ultimele trimestre neraportate;(iii)administratorul are obligația de a raporta la sfârșitul anului pentru perioada care acoperă în totalitate ultimele trimestre neraportate.Alături de anul de raportare, administratorul FPM trebuie să raporteze perioada de raportare pentru care este transmis modelul de raportare. Perioada de raportare este definită în funcție de trimestrul de la care începe perioada de raportare și de trimestrul la care se încheie perioada de raportare. Aceste principii sunt implementate în funcție de diversele posibilități descrise în următorul tabel*):*) Tabelul este reprodus în facsimil.5.1.4.Cursul de schimb al BCE (menționat în câmpurile A.4.1, A.6.12, A.6.16, A.6.30, A.6.34, A.6.52, A.6.54, A.6.56, A.6.67, A.6.70, A.6.80, A.6.91, A.6.93, A.6.97, B.1.11, B.1.13)17.Câmpurile A.4.1, A.6.12, A.6.16, A.6.30, A.6.34, A.6.52, A.6.54, A.6.56, A.6.67, A.6.70, A.6.80, A.6.91, A.6.93, A.6.97, B.1.11 și B.1.13 din Regulamentul de punere în aplicare privind raportarea precizează că în cazul în care moneda de bază nu este euro, cursul de schimb care trebuie folosit va fi cel al BCE (la sfârșitul trimestrului).18.Cursurile de schimb de referință ale euro sunt cotate de BCE ca monedă de bază față de euro (de exemplu, 1 euro = 129,04 JPY la data de 29 iunie 2018). Astfel, valoarea din câmpurile exprimate în moneda de bază trebuie împărțită la acest curs. Spre exemplu, dacă la sfârșitul T2 2018 (ultima zi lucrătoare 29 iunie 2018) VAN a fondului este exprimată în JPY și este de 150 miliarde yeni japonezi (valoare raportată în câmpul A.4.2), valoarea de raportat în câmpul A.4.1 va fi 150 miliarde/129,04 = 1,162 miliarde euro (rotunjită aici la 10^-3).5.1.5.Câmpuri opționale și câmpuri obligatorii19.Informațiile marcate drepta)obligatorii trebuie raportate de toți administratorii de FPM;b)opționale trebuie raportate de administratorul FPM, cu excepția cazului în care informațiile de reglementare nu se aplică respectivului FPM la momentul respectiv;c)condiționate sunt legate de alte informații (atenționări) din modelul de raportare. În cazul în care răspunsul la respectivele atenționări este „Da“, informațiile condiționate respective trebuie raportate. Însă în cazul în care răspunsul la respectivele atenționări este „Nu“, informațiile condiționate respective nu trebuie raportate.5.1.6.Observații privind un element raportat20.În cadrul bazei de date FPM se definește o listă derulantă a câmpurilor pentru care administratorul FPM poate oferi orice observație utilă. Această listă va fi inclusă în modelul IT care trebuie completat de administratori. Administratorii trebuie să folosească această listă derulantă de câmpuri pentru a include aceste observații.5.1.7.Semnificația formatului „%“ (câmpurile A.4.5, A.4.6, A.4.7, A.4.8, A.4.9, A.4.10, de la A.5.1 la A.5.9, A.7.1, A.7.2, A.7.3, A.7.4, A.7.7) și utilizarea cifrei „0“ la completarea modelului de raportare21.În ceea ce privește diferitele câmpuri (câmpurile A.4.7, A.7.2, A.7.3, A.7.4) în care trebuie raportate procente care însumează 100%, administratorii trebuie să se asigure că suma procentelor raportate (dacă este cazul) este egală cu 100%. Procentele trebuie raportate sub formă de numere între 0 și 100. Spre exemplu, 53% trebuie raportat ca 53 (și nu 0,53). Această regulă se aplică și pentru câmpul A.4.7 care nu include termenul „%“ în coloana „date raportate“ a Regulamentului de punere în aplicare privind raportarea.22.Autoritățile competente trebuie să respingă orice raport în care suma procentelor raportate (dacă este cazul) nu este egală cu 100%.23.De asemenea, în cazul în care un administrator al unui FPM folosește cifra „0“ pentru a completa unul dintre câmpurile modelului de raportare FPM, aceasta trebuie să însemne numai valoarea cifrei (0) și nimic altceva (cum ar fi „nedepunere“, „nerelevant“ sau „nu se aplică“ sau „nu există informații disponibile“).5.2.Blocuri (grupuri de câmpuri) 24.Această secțiune include specificații în legătură cu fiecare bloc de câmpuri ale modelului de raportare și prezintă câmpurile relevante în legătură cu un anumit subiect, împreună cu instrucțiunile corespunzătoare privind modul în care acestea trebuie completate. Blocurile sunt structurate astfel încât să fie independente unul de celălalt. + 
Blocul 1 – Caracteristici FPM5.2.1.Statul membru în care este autorizat FPM (câmpul A.1.9) 25.Câmpul A.1.9 se referă la forma de singular („Stat membru“), în timp ce câmpul A.1.10 se referă la forma de plural („State membre“). Forma de singular reflectă situația unui FPM din UE, dar nu situația unui FPM din afara UE pentru care același FPM poate avea mai multe autorități competente [spre exemplu, un FPM FIA din afara UE este comercializat în UE în mai multe state membre fără pașaport, conform art. 2 alin. (17) lit. (c) pct. (i) din Regulamentul FPM]. Statul membru care trebuie raportat în această situație la câmpul A.1.9 este statul membru al autorității competente către care se transmite raportul.26.În ceea ce privește statul membru în care este autorizat FPM (câmpul A.1.9), în cazul unui FPM din afara UE pentru care ar putea exista mai multe autorități competente, toate aceste state membre trebuie raportate la câmpul A.1.9. De reținut că aceleași informații cu privire la un anumit FPM raportate către mai multe autorități competente naționale trebuie să fie identice.5.2.2.Statele membre în care este comercializat FPM (câmpul A.1.10) 27.În ceea ce privește statele membre în care este comercializat FPM (câmpul A.1.10), toate statele membre în cauză trebuie raportate la câmpul A.1.10 (dacă este cazul), iar în cazul unui FPM care nu este comercializat în niciun stat membru se va menționa „din afara UE“.5.2.3.Data inițierii (câmpul A.1.11) 28.Data inițierii unui FPM, astfel cum se menționează la câmpul A.1.11, este data la care s-a calculat prima VAN a FPM. În cazul în care FPM era un fond preexistent care a primit autorizație de FPM conform Regulamentului FPM, această dată a inițierii trebuie să fie data la care s-a calculat prima VAN a acestui fond ca FPM (în conformitate cu Regulamentul FPM).5.2.4.Moneda de bază a FPM (câmpul A.1.12) 29.Moneda de bază a FPM raportată în câmpul A.1.12 trebuie să fie aceeași cu cea indicată în prospectul FPM. În cazul în care un FPM este compus din mai multe clase de acțiuni care diferă în ceea ce privește moneda de bază, moneda de bază care trebuie inclusă în câmpul A.1.12 este moneda de bază astfel cum este menționată în documentele contabile de referință ale FPM.30.De asemenea, în ceea ce privește moneda de bază a FPM (câmpul A.1.12), în cazul monedelor cu mai multe coduri (de exemplu, monede onshore/offshore, precum renminbi chinezesc, cu codurile CNY/CNH), se va observa că instrumentele trebuie raportate cu un singur cod de monedă (cel onshore, aici CNY – codurile din lista ISO oficială) și trebuie convertite în euro la cursul aplicabil (de exemplu, instrumentele exprimate în CNH vor fi raportate cu codul de monedă CNY și vor fi convertite în euro la cursul de schimb aplicabil EUR/CNY).31.În final, în cazul în care moneda de bază a FPM este euro, câmpurile A.4.2, A.6.13, A.6.15, A.6.17, A.6.31, A.6.33, A.6.35, A.6.53, A.6.55, A.6.57, A.6.68, A.6.71, A.6.81, A.6.92, A.6.94, A.6.98, B.1.12 și B.1.14 nu trebuie completate.5.2.5.FPM de tip „feeder“ pentru FPM comercializate exclusiv prin intermediul unor scheme de economisire pentru angajați (câmpurile de la A.3.1 la A.3.4) 32.Administratorii FPM trebuie să trateze individual FPM de tip „feeder“ ale aceluiași fond de tip „master“. Aceștia nu trebuie să includă toate informațiile privind FPM de tip „feeder“ ale aceluiași fond/acelorași fonduri de tip „master“ într-un singur raport (respectiv un raport care să cuprindă toate informațiile privind FPM de tip „feeder“ și fondul/fondurile de tip „master“ aferente).33.Atunci când raportează informații cu privire la FPM de tip „feeder“, administratorii FPM trebuie să identifice FPM de tip „master“ în care investește fiecare fond de tip „feeder“, însă nu trebuie să privească participațiile deținute ale acestuia/acestora prin FPM de tip „master“. Dacă este cazul, administratorii FPM trebuie să raporteze și informații detaliate cu privire la investițiile realizate la nivelul fiecărui FPM de tip „feeder“, precum investițiile în instrumente financiare derivate.34.De asemenea, în legătură cu câmpul A.3.1 – în cazul în care FPM respectă cerințele de la art. 16 alin. (5) din Regulamentul FPM, se va indica dacă FPM este un fond de tip „master“ sau „feeder“ [Selectați o opțiune] – atunci când fondul nu este nici de tip „feeder“, nici de tip „master“ se va include o valoare NUL. Aceste informații vor fi adăugate în modelul de raport pe care administratorii FPM trebuie să îl completeze.5.2.6.Clase de acțiuni (câmpurile de la A.3.5 la A.3.7) 35.În ceea ce privește FPM cu diferite clase de acțiuni exprimate în diferite monede (câmpul A.3.7), administratorul FPM trebuie să raporteze toate monedele aferente diferitelor clase de acțiuni, indicând care dintre monede se referă la o anumită clasă de acțiuni.36.De asemenea, în ceea ce privește ISIN al diferitelor clase de acțiuni (câmpul A.3.6), având în vedere interacțiunea cu câmpul A.7.5, administratorii FPM trebuie să identifice care acțiune sau clasă de unități a FPM este cea mai mare dintre cele din lista menționată la câmpul A.3.6.5.2.7.Fuziunea unui FPM (câmpul A.3.8) 37.Administratorii FPM fuzionate trebuie să transmită un raport cu privire la FPM către ANC competentă în termen de cel mult 30 de zile de la sfârșitul trimestrului în care FPM a fuzionat.5.2.8.Lichidarea unui FPM (câmpul A.3.9) 38.Procedurile de lichidare pot varia în funcție de tipul de FPM administrat și de jurisdicția aplicabilă FPM. În funcție de situație, ultimul raport ar putea să nu conțină nicio informație (în cazul în care au fost lichidate toate pozițiile FPM) sau raportul ar putea fi complet. Într-adevăr, în anumite situații, un FPM care intră în procedură de lichidare (procedură administrativă) nu mai este administrat de administrator, lichidarea fiind realizată de un lichidator. În acest caz, administratorul FPM trebuie să transmită un raport către ANC a FPM pentru FPM înainte ca lichidatorul să preia responsabilitatea pentru lichidarea FPM.39.Administratorii FPM trebuie să transmită ultimul raport cu privire la FPM în termen de cel mult 30 de zile de la sfârșitul trimestrului în care FPM a fost lichidat sau a intrat în lichidare.5.2.9.Schimbarea administratorului unui FPM 40.Atunci când administratorul unui FPM se schimbă între două date de raportare, fostul administrator al FPM nu trebuie să raporteze nicio informație la sfârșitul perioadei de raportare. În schimb, informațiile trebuie raportate de noul administrator al FPM la sfârșitul perioadei de raportare și trebuie să acopere întreaga perioadă pe baza informațiilor furnizate de fostul administrator al FPM.5.2.10.Retragerea autorizației unui FPM 41.Administratorii FPM trebuie să transmită ultimul raport cu privire la FPM în termen de cel mult 30 de zile de la sfârșitul trimestrului în care autorizația FPM a fost retrasă.5.2.11.Acordarea autorizației unui FPM ca urmare a modificării strategiei unui fond non-FPM 42.Atunci când administratorului unui fond i se acordă autorizația pentru un FPM în conformitate cu Regulamentul FPM pentru fondul respectiv, ca urmare a modificării strategiei sale, informațiile trebuie raportate începând cu data de la care fondul primește autorizația de FPM de către administratorul acestui nou FPM la sfârșitul perioadei de raportare, care trebuie să acopere întreaga perioadă.5.2.12.FPM de tip umbrelă 43.Atunci când FPM ia forma unui FIA de tip umbrelă cu mai multe compartimente, informațiile specifice FPM trebuie raportate la nivel de compartimente.44.Frecvența raportării unui FPM nu este afectată de structura juridică a FPM. Fiecare FPM, indiferent dacă reprezintă sau nu un compartiment al aceluiași FPM de tip umbrelă, trebuie să fie tratat separat în scopul îndeplinirii obligațiilor de raportare (inclusiv în ceea ce privește frecvența raportării). + 
Blocul 2 – Indicatori ai portofoliului5.2.13.Profilul de lichiditate al portofoliului (câmpul A.4.7) 45.Administratorii FPM trebuie să raporteze procentul din portofoliul fondului care poate fi lichidat în condiții normale de piață în fiecare dintre perioadele de lichidare specificate. Totalul trebuie să fie egal cu 100%.46.În cazul în care pozițiile individuale reprezintă părți contingente importante ale aceleiași tranzacții, administratorii FPM trebuie să grupeze toate aceste poziții în perioada de lichiditate a părții cel mai puțin lichide.47.Administratorii FPM trebuie să adopte o atitudine conservatoare atunci raportează informații privind lichiditatea portofoliului. Administratorii FPM trebuie să țină seama de decalajul de timp pentru creditarea sumelor obținute din vânzare într-un cont curent în cazul în care acesta are un impact deloc neglijabil asupra profilului de lichiditate al FPM.5.2.14.Randamente cumulate (câmpul A.4.8) 48.În ceea ce privește câmpul A.4.8 din Regulamentul de punere în aplicare privind raportarea, valoarea randamentelor cumulate care trebuie raportate trebuie să fie reprezentată de valoarea netă a randamentelor. Administratorul unui FPM va raporta randamentele cumulate ale celei mai reprezentative clase de acțiuni, astfel cum este definită în câmpul A.4.9. Baza pentru definirea marjei randamentelor cumulate raportate trebuie să fie data de încheiere a perioadei de raportare.5.2.15.Performanța celei mai reprezentațive clase de acțiuni (câmpul A.4.9) 49.Conform câmpului A.4.9 din Regulamentul de punere în aplicare privind raportarea, administratorul unui FPM raportează performanța celei mai reprezentative clase de acțiuni pentru anul calendaristic respectiv. Baza pentru definirea marjei este anul calendaristic. Aceasta înseamnă că trebuie raportată aceeași valoare pentru toate trimestrele anului pentru N-1, N-2 și N-3.50.În ceea ce privește câmpul A.4.9 din Regulamentul de punere în aplicare privind raportarea în legătură cu performanța anului calendaristic a celei mai reprezentațive clase de acțiuni, prin cea mai reprezentativă clasă de acțiuni se înțelege clasa de acțiuni asociată cu cea mai mare proporție a VAN la sfârșitul perioadei de raportare, cu excepția cazului în care există circumstanțe specifice care impun alegerea unei alte clase de acțiuni. De asemenea, nu trebuie raportate date atunci când data inițierii FPM a fost mai puțin de 12 luni înainte de data de încheiere a perioadei de raportare.5.2.16.Volatilitatea lunară a portofoliului și volatilitatea lunară a portofoliului pentru VAN la prețul pieței (shadow NAV) (dacă este cazul) (câmpul A.4.10) 51.În primul rând, în ceea ce privește (câmpul A.4.10), prin VAN la prețul pieței se înțelege „VAN per unitate sau acțiune în conformitate cu articolul 30“, astfel cum se menționează la art. 31 alin. (4) și art. 32 alin. (4) din Regulamentul FPM. Raportarea privind volatilitatea lunară în cadrul portofoliului a VAN la prețul pieței nu este relevantă pentru FPM cu VAN variabilă, administratorii acestora trebuind să raporteze numai volatilitatea VAN per unitate sau acțiune. Administratorii FPM cu VAN constantă/cu volatilitate scăzută trebuie să raporteze numai volatilitatea lunară în cadrul portofoliului a VAN la prețul pieței aferentă FPM cu VAN constantă/cu volatilitate scăzută.52.De asemenea, în ceea ce privește volatilitatea lunară a portofoliului și volatilitatea lunară în cadrul portofoliului a VAN la prețul pieței se vor aplica și următoarele specificații:Se va folosi următoarea formulă a volatilității lunare, exprimată pe bază anualizată:unde:Pentru VAN variabilă, randamentul fondului (rt) este reprezentat de randamentul lunar al VAN per unitate sau acțiune, calculat pe ultimele perioade T (fără a ține seama de comisioanele de subscriere și răscumpărare). Pentru VAN constantă și cu volatilitate scăzută, (rt) reprezintă randamentul lunar al VAN la prețul pieței per unitate sau acțiune.m = 12 În funcție de marjă, T = 12 pentru o marjă de 1 an, T = 24 pentru o marjă de 2 ani și T = 36 pentru o marjă de 3 ani̅r reprezintă media aritmetică a ratelor lunare de randament, după caz, a fondului în perioadele T conform următoarei formule:În cazul în care datele disponibile privind randamentele nu sunt suficiente pentru a acoperi o anumită marjă, administratorul nu va raporta nicio dată pentru marja respectivă (de exemplu, un fond care există de numai 18 luni nu trebuie să raporteze volatilitatea lunară a portofoliului nici pentru 2 ani, nici pentru 3 ani).
 + 
Blocul 3 – Simulări de criză5.2.17.Rezultatele simulărilor de criză (câmpurile de la A.5.1 la A.5.10) 53.În afară de câmpul A.5.10 din planul de acțiune propus în legătură cu simulările de criză, unde este permisă introducerea de text liber, restul informațiilor trebuie să reprezinte cifre, valori prestabilite sau nume. Pentru câmpul A.5.10, ESMA recomandă ca autoritățile competente naționale să permită administratorilor FPM să raporteze informațiile în limba engleză, ceea ce ar permite grupurilor multinaționale să centralizeze și să armonizeze raportările FPM.54.De asemenea, în ceea ce privește câmpurile de la A.5.1 la A.5.10, administratorii FPM trebuie să completeze aceste câmpuri trimestrial (chiar și în trimestrele în care nu s-au realizat simulări de criză) și să indice data la care s-au realizat simulările de criză ale căror rezultate au fost raportate. Una dintre aceste date trebuie să fie ultima zi a T2, iar o altă dată trebuie să fie ultima zi a anului. Atunci când au fost realizate mai multe simulări de criză în perioada de raportare, trebuie raportată numai ultima.55.Formatul rezultatelor simulărilor de criză care trebuie raportate în câmpurile de la A.5.1 la A.5.10 este precizat în detaliu în Ghidul ESMA privind scenariile de simulare a situațiilor de criză în temeiul Regulamentul FPM^4.^4 https://www.esma.europa.eu/sites/default/files/library/esma34-49-164_guidelines_mmf_stress_tests_draft_final_report.pdf + 
Instrucțiuni pentru completarea modelului56.Administratorii FPM trebuie să raporteze rezultatele simulărilor de criză în funcție de scenariile menționate în anexa nr. II la prezentul ghid – tabelul 1 și apoi să raporteze valorile corespunzătoare. Tabelul 1 din anexa nr. II stabilește toate diferitele scenarii de simulare a situațiilor de criză definite în Ghidul ESMA privind scenariile de simulare a situațiilor de criză în temeiul Regulamentului FPM și oferă clarificări privind sfera de cuprindere a informațiilor care trebuie furnizate. Acest mecanism se bazează pe ipoteza că modelul de raportare pentru raportarea rezultatelor simulărilor de criză trebuie să acopere scenariile de simulare a situațiilor de criză stabilite în Ghidul ESMA privind scenariile de simulare a situațiilor de criză care vor fi revizuite anual pentru a ține seama de cele mai recente evoluții ale pieței. În cazul în care Ghidul ESMA privind scenariile de simulare a situațiilor de criză este actualizat cu un nou scenariu simulare de criză, codul noului scenariu trebuie adăugat în acel tabel, indicându-se elementele care trebuie raportate.57.Cu excepția cazului în care se prevede altfel, administratorii trebuie să raporteze valori pozitive.58.Mai jos sunt prezentate câteva exemple privind cele de mai sus:– Cazul LST-01 privind impactul în legătură cu modificările ipotetice ale nivelului de lichiditate al activelor deținute în portofoliul FPM În legătură cu modificările ipotetice ale nivelului lichidității activelor deținute în portofoliul FPM, administratorul FPM trebuie să raporteze impactul ca procent din VAN de raportare;– Cazul CST-01 privind impactul în legătură cu modificările ipotetice ale nivelului riscului de credit al activelor deținute în portofoliul FPM pe baza simulării de criză privind marja de credit În legătură cu modificările ipotetice ale nivelului riscului de credit specific activelor deținute în portofoliul FPM, administratorul FPM trebuie să raporteze impactul ca procent din VAN de raportare;– Cazul CST-02 privind impactul în legătură cu modificările ipotetice ale nivelului riscului de credit al activelor deținute în portofoliul FPM pe baza simulării de criză privind concentrarea În legătură cu modificările ipotetice ale nivelului riscului de credit specific activelor deținute în portofoliul FPM, administratorul FPM trebuie să raporteze impactul ca procent din VAN de raportare;– Cazul FST-01 privind impactul în legătură cu modificarea cursului de schimb în baza scenariului „aprecierea monedei EUR față de USD“În legătură cu nivelul modificărilor cursurilor de schimb în scenariul aprecierii monedei EUR față de USD, administratorul FPM trebuie să raporteze impactul ca procent din VAN de raportare;– Cazul FST-02 privind impactul în legătură cu modificarea cursului de schimb în baza scenariului „deprecierea monedei EUR față de USD“În legătură cu nivelul modificărilor cursurilor de schimb în scenariul deprecierii monedei EUR față de USD, administratorul FPM trebuie să raporteze impactul ca procent din VAN de raportare;– Cazul IST-01 privind impactul în legătură cu modificările ipotetice ale ratelor dobânzilor În legătură cu nivelul modificărilor ratelor dobânzilor, administratorul FPM trebuie să raporteze impactul ca procent din VAN de raportare;– Cazul SST-01 privind impactul în legătură cu modificările ipotetice ale nivelului creșterii sau reducerii marjelor indicatorilor de care sunt legate ratele dobânzii aferente titlurilor de valoare din portofoliu În legătură cu nivelul de creștere sau reducere a marjelor indicatorilor, administratorul FPM trebuie să raporteze impactul ca procent din VAN de raportare.– Cazul RST-01 privind impactul în legătură cu nivelurile ipotetice ale răscumpărării măsurate prin calculul simulării de criză privind lichiditatea în sens invers În legătură cu simularea de criză privind lichiditatea în sens invers, administratorul FPM trebuie să raporteze impactul ca procent din VAN de raportare;– Cazul RST-02 privind impactul în legătură cu nivelurile ipotetice ale răscumpărării măsurate prin calculul simulării de criză privind lichiditatea săptămânală În legătură cu simularea de criză privind lichiditatea săptămânală, administratorul FPM trebuie să raporteze rezultatul ca procent indicând raportul dintre ieșirile săptămânale (numitor) și activele lichide săptămânale (prima tranșă și tranșa totală; numărător);– Cazul RST-03 privind impactul în legătură cu nivelurile ipotetice ale răscumpărării măsurate ca simulare de criză privind concentrarea În legătură cu simularea de criză privind concentrarea, administratorul FPM trebuie să raporteze rezultatul ca procent indicând raportul dintre răscumpărările principalilor 2 investitori (numitor) și activele lichide săptămânale (prima tranșă și tranșa totală; numărător);– Cazul MST-01 privind impactul în legătură cu șocurile macrosistemice ipotetice care afectează economia în ansamblu, măsurată ca impact combinat al tuturor factorilor asupra valorii activului net În legătură cu impactul combinat al tuturor factorilor asupra valorii activului net, administratorul FPM trebuie să raporteze impactul ca procent din VAN de raportare;– Cazul MST-02 privind impactul în legătură cu șocurile macrosistemice ipotetice care afectează economia în ansamblu, măsurată ca impact combinat al tuturor factorilor asupra activelor lichide săptămânale În legătură cu impactul combinat al tuturor factorilor asupra activelor lichide săptămânale, administratorul FPM trebuie să raporteze rezultatul ca procent indicând raportul dintre ieșirile săptămânale (numitor) și activele lichide săptămânale (prima tranșă și tranșa totală; numărător).De asemenea, administratorul FPM trebuie să raporteze valoarea ieșirilor săptămânale calculată pentru scenariu drept „factor de intrare“. + 
Instrucțiuni pentru măsurarea impactului scenariilor simulărilor de criză + 
Lichiditate (LST-01)59.Pentru fiecare titlu de valoare transferabil, factorii de ajustare trebuie să se aplice la prețul utilizat pentru evaluarea fondului la momentul raportării (VPreț), în conformitate cu art. 29 alin. (3) lit. (a) din Regulamentul FPM, în funcție de tipul și scadența lor, pentru a obține un preț ajustat (VPreț_ajust):(VPreț) _ajust = (1 – actualizare lichiditate) * VPreț Administratorul FPM trebuie să estimeze impactul eventualelor pierderi prin evaluarea portofoliului de investiții la prețul ajustat derivat, VPreț_ajust, pentru a determina valoarea activului net (VAN) în situație de criză și a raporta impactul ca procent din VAN de raportare:Exemplu:Paragraful de mai jos prezintă un exemplu privind modul în care se evaluează titlurile de valoare pentru a estima impactul potențialelor pierderi ca urmare a deteriorării lichidității pieței. Administratorul unui FPM trebuie să țină seama de titlurile de valoare care fac obiectul simulării de criză privind lichiditatea, profilul de rating al acestora și scadența restantă. De reținut că nu toate activele fac obiectul simulărilor de criză.Pentru fiecare titlu de valoare relevant, administratorul trebuie să aplice factorul de ajustare prevăzut în ghid în formula:Evaluare_ajust = (1 – ajustare lichiditate) * preț evaluare În următoarele exemple se aplică factorii de ajustare pentru lichiditate din Ghidul privind scenariile de simulare a situațiilor de criză din 2019.• Se va considera o obligațiune de stat germană cu un preț de evaluare de 1 euro și o scadență rămasă de mai puțin de 3 luni. După aplicarea formulei de mai sus, prețul de evaluare ajustat va fi:Evaluare_ajust = (1 − 0,6) * 1 = 0,94 • Se va considera o obligațiune de stat cu rating A, cu un preț de evaluare de 3 euro și o scadență rămasă de mai puțin de 2 ani. După aplicarea factorului de ajustare pentru lichiditate la prețul său de evaluare, prețul în condiții de criză va fi:Evaluare_ajust = (1 – 0,77) * 3 = 0,69 • Se va considera o obligațiune de corporativă AA cu o scadență rămasă de mai puțin de 1 an și un preț de 2 euro. După aplicarea factorului de ajustare pentru lichiditate la prețul său de evaluare, prețul în condiții de criză va fi:Evaluare_ajust = (1 – 0,49) * 2 = 1,02• Simularea de criză de lichiditate nu se aplică pentru toate activele. Spre exemplu, un depozit cu o valoare de 1 euro ar avea un preț de evaluare ajustat de 1 euro. Un administrator ar trebui să calculeze și să raporteze VAN în condiții de criză pe baza prețurilor de evaluare ale tuturor titlurilor de valoare, după aplicarea scenariului de criză de lichiditate.În final, pe baza VAN în condiții de criză, administratorul trebuie să calculeze și să raporteze impactul asupra riscului de lichiditate al activului, folosind următoarea formulă:
 + 
Credit + 
CST-0160.Pentru fiecare titlu de valoare, administratorii FPM trebuie să aplice creșterea marjei comunicate de ESMA. Pentru fiecare titlu de valoare, administratorii FPM trebuie să transpună modificarea corespunzătoare a marjei într-o marjă de ajustare (haircut). Administratorii FPM trebuie să raporteze impactul marjelor de ajustare în procente din VAN de raportare.Exemplu:Atunci când randamentul la scadență al unui anumit titlu de creanță este reprezentat de suma marjei de credit a emitentului și rata de swap pentru aceeași monedă și scadență:Randament obligațiune = MarjăCreditObligațiune + Rata dobânzii SWAP De regulă, modificarea valorii obligațiunii va fi măsurată astfel:unde: – % ∆ Preț este modificarea procentuală a prețului titlului de valoare;– DUR este durata, conform datelor de la administrator;– Randament este randamentul titlului de valoare, conform datelor de la administrator;– ∆ Marjă Credit Obligațiune este șocul comunicat de ESMA.Administratorii FPM trebuie:1.să găsească parametrul relevant publicat de ESMA• Pentru o obligațiune de stat cu o scadență reziduală de 1 an, administratorul trebuie să preia șocurile corespunzătoare din tabelul scenariului: în acest caz, vom considera că șocul la 1 an pentru marja de credit pentru această obligațiune este de +35bp;2.să găsească parametrul intern relevant• În acest exemplu, administratorul identifică durata ca fiind de 1 an și randamentul de 1%3.să măsoare VAN în condiții de criză• În acest exemplu, valoarea titlului este 100. Prin urmare, pierderea de valoare este de 0,35.• Calculul trebuie repetat pentru toate titlurile de valoare supuse simulării de criză din portofoliu.• VAN în condiții de criză reprezintă diferența dintre VAN de raportare și suma valorilor pierderilor:VAN situație de criză = VAN de raportare – ∑ pierderile de valoare 4.să măsoare impactul• Impactul de raportat este + 
CST-0261.Administratorii FPM trebuie să simuleze și nerespectarea obligațiilor de plată ale primelor două expuneri. Impactul rezultat asupra VAN trebuie apoi raportat și exprimat sub forma unui procent.Exemplu:Administratorii FPM trebuie:1.să identifice principalele două expuneri• Expunerile menționate în CST-02 se referă la suma tuturor instrumentelor emise de o singură entitate și, dacă este cazul, depozitele făcute la aceeași instituție de credit.2.să măsoare VAN în condiții de criză• Trebuie luate în considerare garanțiile reale primite (sau orice alt factor atenuator, precum instrumentele derivate de credit). Dacă nu există nicio ipoteză, administratorul va determina valoarea garanției reale.După luarea în considerare a efectelor garanției reale se va aplica următoarea pierdere din cauza nerambursării:• expuneri de rang prioritar: 45%;• expuneri subordonate: 75%.• În acest exemplu, FPM are o VAN de raportare de 100 și două expuneri de rang prioritar: de 10, respectiv de 15:VAN situație de criză = VAN de raportare – (10 * 45% + 15 * 45%)VAN situație de criză = 100 – 11,25 = 88,753.Să măsoare impactul• Impactul de raportat este:
 + 
Cursuri de schimb (FST-01; FST-02)62.Administratorii FPM trebuie să folosească parametrii publicați de ESMA: șocurile de schimb valutar care corespund modificărilor cursurilor de schimb. Administratorii FPM trebuie să își reevalueze portofoliul ținând seama de noii parametri și trebuie să exprime impactul fiecărui factor de risc ca procent din VAN de raportare. Se va raporta valoarea „zero“ în modelul de raportare numai dacă scenariul nu are niciun impact.Exemplu:Pentru fiecare scenariu, administratorii FPM trebuie:1.să găsească parametrul relevant publicat de ESMA• Tabelul prezintă modificarea relativă a monedelor selectate.• Un semn pozitiv (negativ) la EUR/USD înseamnă o apreciere (depreciere) a monedei EUR față de USD.2.să măsoare modificarea prețului• În acest exemplu, administratorul deține un titlu de valoare exprimat în USD cu o valoare de 100.• Șocul la EUR/USD este de +25%, prin urmare modificarea prețului titlului de valoare exprimat în USD esteUnde ∆ Preț este modificarea prețului titlului de valoare• Administratorul trebuie să țină seama de toate acoperirile existente, conform datelor deținute de acesta. Dacă nu există nicio ipoteză, administratorul va determina eficiența acoperirii.• Calculul trebuie repetat pentru toate titlurile de valoare supuse simulării de criză din portofoliu.3.să măsoare VAN în condiții de criză• VAN în condiții de criză reprezintă diferența dintre VAN de raportare și suma modificărilor valorilor (pierderi și câștiguri):VAN primite de criză = VAN de raportare + −∑ Modificări de valoare 4.Să măsoare impactul• Impactul de raportat este:
 + 
Cursuri de schimb (IST-01)63.Administratorii FPM trebuie să folosească parametrii publicați de ESMA: șocurile privind randamentul ratei dobânzii care corespund modificărilor ratelor dobânzii. Administratorii FPM trebuie să reevalueze portofoliul ținând seama de noii parametri și trebuie să exprime impactul fiecărui factor de risc ca procent din VAN de raportare. Se va raporta valoarea „zero“ în modelul de raportare numai dacă scenariul nu are niciun impact.Exemplu:Atunci când randamentul la scadență al unui anumit titlu de creanță este reprezentat de suma marjei de credit a emitentului și rata de swap pentru aceeași monedă și scadență:Randament obligațiune = MarjăCreditObligațiune + Rata dobânzii SWAPDe regulă, modificarea valorii obligațiunii va fi măsurată astfel:unde:– % ∆ Preț este modificarea procentuală a prețului titlului de valoare;– DUR este durata, conform datelor de la administrator;– Randament este randamentul titlului de valoare, conform datelor de la administrator;– ∆ Rata dobânzii SWAP este șocul comunicat de ESMA.Administratorii FPM trebuie:1.să găsească parametrul relevant publicat de ESMA• Pentru o obligațiune exprimată în euro cu o scadență reziduală de 1 an, administratorul trebuie să preia șocurile corespunzătoare din tabelul scenariului: în acest caz, vom considera că șocul la 1 an pentru randamentul pe rata dobânzii pentru euro este de +80 bp. 2.să găsească parametrul intern relevant• În acest exemplu, administratorul identifică durata ca fiind de 1 an și randamentul de 1%.3.să măsoare VAN în condiții de criză• În acest exemplu, valoarea titlului este 100. Prin urmare, pierderea de valoare este de 0,79.• Calculul trebuie repetat pentru toate titlurile de valoare supuse simulării de criză din portofoliu.• VAN în condiții de criză reprezintă diferența dintre VAN de raportare și suma valorilor pierderilor:VAN situație de criză = VAN de raportare − ∑ Pierderile de Valoare4.să măsoare impactul• Impactul de raportat este + 
Marja indicatorilor (SST-01)64.Administratorii FPM trebuie să folosească parametrii publicați de ESMA: șocurile privind randamentul ratei dobânzii care corespund modificărilor ratelor dobânzii. Administratorii FPM trebuie să reevalueze portofoliul ținând seama de noii parametri și trebuie să exprime impactul fiecărui factor de risc ca procent din VAN de raportare. În cazul în care scenariul unei modificări a ratei dobânzii și o creștere sau reducere a marjei indicatorilor de care sunt legate ratele dobânzii aferente titlurilor de valoare din portofoliu au același impact, administratorii FPM vor raporta rezultatul o singură dată la (IST-01). Se va raporta valoarea „zero“ în modelul de raportare numai dacă scenariul nu are niciun impact.Exemplu:A se vedea IST-01
 + 
Nivelul de răscumpărare + 
RST-0165.Simularea de criză pentru lichiditate în sens invers presupune următoarele etape:• Pentru fiecare activ, administratorii FPM trebuie să calculeze valoarea tranzacționabilă săptămânală (inclusiv activele care se apropie de scadență).• Administratorii FPM trebuie să calculeze valoarea tranzacționabilă săptămânală maximă care poate fi lichidată fără ca alocarea portofoliului să încalce cerințele de reglementare ale FPM (a se vedea exemplele de mai jos) („fără ca alocarea portofoliului să fie denaturată“).• Rezultatul este raportat în % din VAN.Exemplu:Administratorii FPM trebuie:1.să măsoare valoarea tranzacționabilă săptămânală• Administratorii FPM trebuie să identifice partea din portofoliul fondului care poate fi lichidată în termen de o săptămână. Această decizie trebuie să se bazeze pe cea mai scurtă perioadă în care o astfel de poziție poate fi lichidată în mod rezonabil la valoarea contabilă sau la o valoare cât mai apropiată de aceasta^5.^5 Ghidul privind obligațiile de raportare în conformitate cu articolul 3 alineatul (3) litera (d) și articolul 24 alineatele (1), (2) și (4) din AFIA.2.să determine valoarea tranzacționabilă săptămânală maximă care poate fi lichidată fără a denatura alocarea portofoliului• Numărul maxim al ieșirilor pe care fondul le poate suporta pe durata unei săptămâni fără a denatura alocarea portofoliului este determinat de (1) suma valorilor tranzacționabile săptămânale; și (2) capacitatea fondului de a respecta cerințele de reglementare.• În aceste scopuri, cerințele de reglementare trebuie să includă cel puțin, fără a se limita la acestea:– diversificarea (art. 17 din Regulamentul FPM); – concentrarea (art. 18 din Regulamentul FPM);– regulile de portofoliu pentru FPM pe termen scurt (art. 24 din Regulamentul FPM) și pentru FPM standard (art. 25 din Regulamentul FPM), în special scadența medie ponderată (WAM) maximă, durata de viață medie ponderată (WAL) maximă, activele cu scadență zilnică și activele cu scadență săptămânală.• De exemplu, dacă 50% din activele unui FPM cu VAN cu volatilitate scăzută sunt tranzacționabile în termen de o săptămână, dar WAM devine mai mare de 60 de zile după vânzarea a 30%, administratorul trebuie să raporteze 30%.3.să măsoare impactul• Rezultatul de raportat este
 + 
RST-0266.Administratorii FPM trebuie să aplice următorul scenariu de răscumpărare în condiții de criză:• Fondul primește solicitări săptămânale de răscumpărare netă de la 25% dintre investitorii profesioniști și de la 15% dintre investitorii de retail.• Administratorul fondului măsoară activele lichide săptămânale disponibile pentru a acoperi solicitările de răscumpărare, conform următorului tabel:

Active Articolul CQS
Activele menționate la art. 17 alin. (7)^6 din Regulamentul (UE) nr. 1.131/2017 care au un grad ridicat de lichiditate și care pot fi răscumpărate și decontate în termen de o zi lucrătoare și care au o scadență reziduală de până la 190 de zile art. 24 lit. (e) 1
Numerar care poate fi retras cu o notificare prealabilă de 5 zile lucrătoare, fără penalizare art. 24 lit. (e) art. 25 lit. (d)
Active cu scadență săptămânală art. 24 lit. (e) art. 25 lit. (d)
Acorduri reverse repo care pot fi reziliate cu o notificare prealabilă de 5 zile lucrătoare art. 24 lit. (e) art. 25 lit. (d)
x100% = Active lichide săptămânale (tranșa 1)
Activele menționate la art. 17 alin. (7) din Regulamentul (UE) nr. 1.131/2017 care pot fi răscumpărate și decontate în termen de o săptămână lucrătoare art. 17 alin. (7) 1,2
Instrumentele de piață monetară sau unitățile sau acțiunile altor FPM pe care acestea le pot răscumpăra și deconta în termen de 5 zile lucrătoare art. 24 lit. (e) art. 25 lit. (e) 1,2
Securitizări eligibile și efecte de comerț garantate cu active (ABCP) art. 9 alin. (1) lit. (b) 1

x85% = Active lichide săptămânale (tranșa 2)^6 Instrumente ale pieței monetare, emise sau garantate separat sau în comun de către Uniune, de administrațiile naționale, regionale și locale ale statelor membre sau de băncile lor centrale, de Banca Centrală Europeană, de Banca Europeană de Investiții, de Fondul european de investiții, de Mecanismul european de stabilitate, de Fondul european pentru stabilitate financiară, de o autoritate centrală sau o bancă centrală dintr-o țară terță, de Fondul Monetar Internațional, de Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare, de Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei, de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, de Banca Reglementelor Internaționale sau de orice altă instituție sau organizație financiară internațională competentă din care fac parte unul sau mai multe state membre.Rezultatul este raportat ca acoperire a ieșirilor cu activele lichide săptămânale, în %.Exemplu:Administratorii FPM trebuie:1.să măsoare ieșirile săptămânale• Fondul primește solicitări săptămânale de răscumpărare netă de la 25% dintre investitorii profesioniști și de la 15% dintre investitorii de retail.• În cazul în care jumătate din portofoliu este deținut de investitori profesioniști și jumătate de investitori de retail, ieșirile totale sunt egale cu: 50% * 25% + 50%*15% = 20%2.să clasifice activele în tranșa 1 și tranșa 2:

Active Participații deținute CQS1 Scadență<5 zile CQS2 Tranșa 1 Tranșa 2
Activele menționate la art. 17 alin. (7)^7 din Regulamentul (UE) nr. 1.131/2017 care au un grad ridicat de lichiditate și care pot fi răscumpărate și decontate în termen de o zi lucrătoare și care au o scadență reziduală de până la 190 de zile. 15 8 1 2 9 1,7

^7 Instrumente diferite ale pieței monetare emise sau garantate separat sau în comun de către Uniune, de administrațiile naționale, regionale și locale ale statelor membre sau de băncile centrale ale acestora, de Banca Centrală Europeană, de Banca Europeană de Investiții, de Fondul european de investiții, de Mecanismul european de stabilitate, de Fondul european pentru stabilitate financiară, de o autoritate centrală sau o bancă centrală dintr-o țară terță, de Fondul Monetar Internațional, de Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare, de Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei, de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, de Banca Reglementelor Internaționale sau de orice altă instituție sau organizație financiară internațională competentă din care fac parte unul sau mai multe state membre.• Active: descrierea activului• Participații deținute: fondul deține 15% din portofoliul său în „Activele menționate la art. 17 alin. (7) care au un grad ridicat de lichiditate și care pot fi răscumpărate și decontate în termen de o zi lucrătoare și care au o scadență reziduală de până la 190 de zile“, spre exemplu, obligațiuni de stat.• CQS 1: instrumentele financiare cu rating CQS 1 reprezintă 8% din portofoliul fondului.• Scadență <5 zile: 7% din portofoliu are rating mai mic de cqs 1 (15-8), care 1% scadență în 5 zile.• CQS 2: instrumentele financiare cu rating CQS 2 (cu scadență > 5 zile) reprezintă 2% din portofoliul fondului.• Tranșa 1: instrumentele financiare cu rating CQS 1 (8%) și instrumentele financiare cu scadență în termen de 5 zile (1%) sunt incluse în tranșa 1 a activelor lichide săptămânale (8% + 1% = 9%).• Tranșa 2: instrumentele financiare cu rating CQS 2 (2%) sunt incluse în tranșa 2 a activelor lichide săptămânale cu o pondere de 85% (2% * 85% = 1,7%).3.să măsoare tranșa 1 și tranșa 2• Tranșa 1 reprezintă suma tuturor activelor incluse în tranșa 1.• Tranșa 2 reprezintă 85% din suma tuturor activelor care nu sunt eligibile pentru tranșa 1, ci sunt incluse în tranșa 2.• Fiecare activ poate fi considerat o singură dată.4.să raporteze rezultatul• Administratorii FPM trebuie să raporteze două rezultate: + 
RST-0367.FPM primește solicitări de răscumpărare netă de la principalii doi investitori. Impactul simulării de criză trebuie evaluat conform metodologiei simulării de criză pentru lichiditatea săptămânală.Exemplu: Administratorii FPM trebuie:1.să măsoare ieșirile• Principalii 2 investitori retrag 100% din investiție2.să măsoare tranșa 1 și tranșa 2• A se vedea RST-023.să raporteze rezultatul:• Administratorii FPM trebuie să raporteze două rezultate:
 + 
Macro (MST-01; MST-02)68.Administratorii trebuie:• în primul rând, să măsoare impactul unui șoc de piață care combină diverși parametri de risc (a se vedea tabelul);• să evalueze impactul unui șoc de răscumpărare cauzat de un șoc de piață. Vânzarea de active ca reacție la un șoc de răscumpărare va conduce la pierderi suplimentare, astfel cum apar în simularea de criză pentru lichiditate;• să calculeze rezultatul ca procent din VAN;• să raporteze valoarea activelor lichide săptămânale după șocul de piață, ca procent din ieșiri;• să raporteze valoarea ieșirilor ca element memorandum.

Factori de risc Parametri utilizați pentru calibrare
Șocul de piață • Cursul de schimb valutar • EUR/USD etc.
• Rata dobânzii • Creditul • Marja între indicii de care sunt legate ratele dobânzii aferente titlurilor de valoare din portofoliu • Rata de swap • Randamentul/marjele obligațiunilor de stat • Randamentul/marjele obligațiunilor corporative
Șocul de răscumpărare • Nivelul de răscumpărare • Lichiditatea activelor • % ieșiri • Diferența dintre prețul de vânzare și cel de cumpărare (factor de ajustare)
Rezultate • % VAN • Activele lichide săptămânale/ieșiri Q1:
Memo • % ieșiri Q2:

Administratorii FPM trebuie:1.să măsoare impactul combinat al factorilor de risc (șocul de piață)• Administratorii FPM trebuie să folosească modelele interne pentru a măsura impactul combinat al cel puțin următoarelor elemente: riscul de credit; riscul ratei dobânzii, riscul valutar.• Atunci când parametrii comunicați de ESMA sunt identici cu cei folosiți pentru celelalte scenarii (de exemplu, CST-01, FST-01, IST-01, SST-01), rezultatele nu trebuie să fie valoarea agregată, deoarece impactul combinat al șocurilor trebuie să aibă efecte neliniare.2.să măsoare ieșirile• Solicitările de răscumpărare trebuie măsurate prin raportare la VAN după șocul de piață, conform metodologiei RST-02.• În exemplul următor, VAN de raportare este de 100, șocul de piață este de 10, iar fondul are o rată de ieșiri de 20%:Ieșiri = (100 – 10) * 20% = 18VAN după ieșiri = 90 – 18 = 72• să măsoare acoperirea în funcție de active tranșa 1 și active tranșa 2. A se vedea RST-02. 3.să măsoare impactul asupra lichidității• Fondul vinde active pe o piață tensionată, caracterizată de mărirea diferenței dintre prețul de vânzare și cel de cumpărare din simularea de criză pentru lichiditate (LST-01). Pentru fiecare titlu de valoare vândut, administratorul trebuie să aplice factorul de ajustare prevăzut în ghidul privind simularea de criză.• Numai activele vândute ca răspuns la solicitări de răscumpărare sunt afectate de lichiditatea în condiții de criză. În exemplul anterior, valoarea activelor afectate de lichiditatea în condiții de criză este 18, iar valoarea activelor neafectate de lichiditatea în condiții de criză este 72.• În scopul scenariului Macro, se consideră că FPM vând active proporțional cu portofoliile deținute (fără denaturare).• În scopul simulării de criză, pierderea este suportată integral de către investitorii rămași (nu de către investitorii care răscumpără activele).4.să măsoare VAN în condiții de criză• Impactul asupra VAN este rezultatul impactului combinat al factorilor de risc, al ieșirilor și al impactului lichidității.VAN situație de criză = VAN de raportare – Șoc de piață – Ieșiri – Impact lichiditate5.să raporteze rezultatul:• Administratorii FPM trebuie să raporteze 3 rezultate:69.Definițiile care trebuie folosite în prezentul bloc 3 sunt următoarele:– niveluri de calitate a creditului – nivelurile de calitate a creditului (CQS) pun în corespondență evaluările emise de instituțiile externe de evaluare a creditului (ECAI). Corespondența respectivelor evaluări ale creditelor emise de o ECAI cu nivelul de calitate a creditului este menționată în Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2016/1.799 al Comisiei din 7 octombrie 2016^8;^8 https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/?uri=CELEX:32016R1799– scadență – cu excepția cazului în care se specifică altfel, administratorii FPM vor utiliza factorii de risc corespunzători scadenței reziduale a instrumentului;– preț de evaluare – prețul de evaluare se referă la evaluarea FPM definită la art. 29 alin. (3) din Regulamentul FPM; – activele lichide săptămânale – pentru simulările de criză ale FPM, activele lichide săptămânale reprezintă suma dintre activele cu lichiditate crescută și activele cu scadență săptămânală. Metodologia de măsurare a activelor cu lichiditate crescută este definită în Ghidul privind scenariile de simulare a situațiilor de criză în temeiul Regulamentului FPM;– valoare tranzacționabilă săptămânală – administratorii FPM trebuie să raporteze partea din portofoliul fondului care poate fi lichidată în termen de o săptămână. Această decizie trebuie să se bazeze pe cea mai scurtă perioadă în care o astfel de poziție poate fi lichidată în mod rezonabil la valoarea contabilă sau la o valoare cât mai apropiată de aceasta^9.^9 Ghidul privind obligațiile de raportare în conformitate cu art. 3 alin. (3) lit. (d) și art. 24 alin. (1), (2) și (4) din AFIA. + 
Blocul 4 – Informații privind activele5.2.18.Descrierea activelor instrumentului de piață monetară (câmpul A.6.2), a securitizării eligibile sau a ABCP (câmpul A.6.21), a unității sau acțiunii altui FPM (câmpul A.6.61), a depozitelor sau activelor asociate (câmpul A.6.72) și a acordurilor de răscumpărare sau acordurilor reverse repo (câmpul A.6.82)70.Câmpul A.6.2 trebuie completat numai dacă nu există cod ISIN (câmpul A.6.3) și nici cod CFI (câmpul A.6.4) pentru instrumentul pieței monetare. Câmpul A.6.21 trebuie completat numai dacă nu există cod ISIN (câmpul A.6.22) pentru securitizare sau efectul de comerț garantat cu active. Câmpul A.6.61 trebuie completat numai dacă nu există cod ISIN (câmpul A.6.62) și nici LEI (câmpul A.6.63) pentru unitatea sau acțiunea altui FPM. Câmpul A.6.72 trebuie completat numai dacă nu există cod ISIN (câmpul A.6.73) și nici cod CFI (câmpul A.6.74) pentru depozit sau activul asociat. Câmpul A.6.82 trebuie completat numai dacă nu există cod ISIN (câmpul A.6.83) pentru acordul de răscumpărare sau acordul reverse repo.5.2.19.Codul CFI (dacă este disponibil și dacă nu este disponibil codul ISIN) al instrumentului pieței monetare (câmpul A.6.4), al instrumentului financiar derivat (câmpul A.6.43), al unității sau acțiunii altui FPM (câmpul A.6.64), al depozitelor sau activelor lichide asociate (câmpul A.6.74), al acordului de răscumpărare sau acordului reverse repo (câmpul A.6.84) și al activelor menționate în câmpul B.1.371.În ceea ce privește codul CFI de transmis pentru diferitele active (câmpul A.6.4, A.6.43, A.6.64, A.6.84, B.1.3), în combinație cu un cod ISIN, trebuie transmis codul CFI, deoarece ambele sunt atribuite concomitent de agenții naționale de numerotare. Dacă instrumentul nu are un cod ISIN, trebuie raportat și codul CFI, în conformitate cu standardul ISO 10962. În acest caz, trebuie transmise cel puțin primele două caractere ale codului CFI și caracterul care reprezintă clasa de active (dacă se aplică pentru instrumentul în cauză) (și anume aceste caractere nu pot fi „X“, care înseamnă „nu se aplică“ sau o „valoare nedefinită“). Pentru a îndruma entitățile raportoare în legătură cu generarea unui CFI, ESMA a realizat o punere în corespondență a codului CFI, care cuprinde toate activele eligibile (anexa nr. I). În ceea ce privește codul CFI pentru depozite sau active lichide asociate (câmpul A.6.74), nu trebuie transmis un cod CFI.5.2.20.Țara activului (câmpurile A.6.8, A.6.23, A.6.50, A.6.66, A.6.75, A.6.85)72.Atunci când se raportează informații cu privire la concentrarea geografică a diferitelor tipuri de active, informațiile trebuie raportate cu referire la ultima zi a perioadei de raportare (dacă informațiile nu sunt disponibile în acea ultimă zi, administratorii FPM trebuie să folosească ultimele informații disponibile cu privire la acest subiect). Activele care nu au o concentrare geografică predominantă trebuie incluse în categoria „supranaționale/regiuni multiple“.73.Pentru securitizările și efectele de comerț garantate cu active eligibile (câmpul A.6.23), în cazul în care nu există un sponsor, trebuie indicată țara emitentului.74.Conform câmpului A.6.8, țara unui instrument al pieței monetare este țara emitentului instrumentului pieței monetare.75.În conformitate cu cele de mai sus, pentru instrumentele financiare derivate (instrumentele derivate extrabursiere și listate), țara instrumentului financiar derivat (câmpul A.6.50) trebuie să fie țara contrapărții instrumentului financiar derivat. Cu toate acestea, pentru instrumentele financiare derivate extrabursiere decontate, țara instrumentului financiar derivat (câmpul A.6.50) trebuie să fie țara CCP.76.Pentru depozite sau active lichide asociate, țara (câmpul A.6.75) trebuie să fie stabilită în funcție de domiciliul entității la care se constituie depozitul. Spre exemplu, domiciliul unui depozit în numerar în euro într-o bancă din SUA trebuie să fie SUA.77.Pentru acordul de răscumpărare sau acordul reverse repo, țara (câmpul A.6.85) trebuie să fie domiciliul contrapărții la acordul de răscumpărare sau la acordul reverse repo.5.2.21.Prețul net al instrumentului pieței monetare (A.6.12 și A.6.13), al securitizărilor sau efectelor comerciale garantate cu active (A.6.30 și A.6.31)78.În ceea ce privește prețul net al instrumentului pieței monetare (A.6.12 și A.6.13), al securitizărilor sau efectelor comerciale garantate cu active (A.6.30 și A.6.31), aceste câmpuri trebuie raportate întotdeauna în termeni absoluți (în valori monetare, nu în procente). Dobânda acumulată (A.6.14, A.6.15, A.6.32, A.6.33) și valoarea de piață totală (A.6.16, A.6.17, A.6.34, A.6.35) trebuie, de asemenea, raportate întotdeauna în termeni absoluți (în valori monetare, nu în procente).5.2.22.Dobânda acumulată (A.6.14 și A.6.15), valoarea de piață totală a instrumentului pieței monetare (A.6.16 și A.6.17) și metoda folosită pentru stabilirea prețului instrumentului pieței monetare (A.6.18)79.În ceea ce privește câmpurile de la A.6.14 la A.6.18, dacă administratorul precizează că metoda folosită pentru stabilirea prețului instrumentului pieței monetare (A.6.18) este „prin raportare la model“, sau „cost amortizat“, acesta nu trebuie să completeze câmpurile aferente prețului net (A.6.12 și A.6.13) și dobânzii acumulate (A.6.14 și A.6.15), iar valoarea de piață totală a instrumentului pieței monetare (A.6.16 și A.6.17) va fi reprezentată, în acest caz, de valoarea totală a instrumentului pieței monetare. În cazul în care administratorul precizează că metoda folosită pentru stabilirea prețului instrumentului pieței monetare (A.6.18) este „prin raportare la piață“, suma câmpurilor A.6.13 (preț net) și A.6.15 (dobândă acumulată) trebuie să fie egală cu cifra din câmpul A.6.17 (valoare de piață totală).5.2.23.Descrierea activelor securitizărilor sau efectelor comerciale garantate cu active eligibile (câmpul A.6.21), LEI (câmpul A.6.24) și numele sponsorului (câmpul A.6.25)80.În ceea ce privește descrierea activelor securitizărilor sau efectelor comerciale garantate cu active eligibile (câmpul A.6.21), administratorii trebuie să raporteze identificatorul securitizării folosind formatul „Registru Securitizare LEI“, apoi o cratimă și un cod unic de identificare pentru securitizare generat și alocat de registrul de securitizare. Acesta este un identificator obligatoriu, în special pentru activele clasificate drept „STS“, astfel cum se menționează în Regulamentul 2017/1.131.81.În cazul în care securitizarea sau efectul de comerț garantat cu active eligibil nu are un sponsor, câmpurile A.6.24 (Codul LEI al sponsorului) și A.6.25 (Numele sponsorului) trebuie completate folosind codul LEI și numele emitentului.5.2.24.Tipul de contract al contractului derivat (câmpul A.6.39)82.Pentru a completa acest câmp, în ceea ce privește tipul de contract al contractului derivat (câmpul A.6.39), administratorii trebuie să folosească următoarele tipologii de contracte:– „CFDS“ pentru contracte pe diferențe;– „FORW“ pentru contracte forward;– „FRAS“ pentru contracte forward pe rata dobânzii;– „FWOS“ pentru contracte forward pe swap;– „FUTR“ pentru contracte futures;– „FONS“ pentru contracte futures pe swap;– „OPTN“ pentru contracte options;– „OTHR“ pentru alte contracte;– „SWAP“ pentru contracte swap;– „SWPT“ pentru contracte swaption.5.2.25.Denumirea activului suport (câmpul A.6.45)83.În ceea ce privește denumirea activului suport (câmpul A.6.45) se pot menționa mai multe elemente, pentru a completa cerințele incluse în Regulamentul de punere în aplicare privind raportarea și art. 37 din Regulamentul FPM. Dacă instrumentul financiar derivat are un cod ISIN sau este un Indicator, conform câmpului A.6.46, câmpul A.6.45 nu trebuie completat. În cazul unui activ suport pentru care nu există ISIN și care nu este indicator, administratorul FPM trebuie să indice faptul că valoarea câmpului A.6.46 nu este disponibilă.5.2.26.Expunerea acordului de răscumpărare sau a acordului reverse repo (câmpul A.6.91 și A.6.92)84.În ceea ce privește expunerea acordului de răscumpărare sau a acordului reverse repo (câmpul A.6.91 și A.6.92), expunerea menționată în aceste câmpuri trebuie să fie expunere brută.85.În ceea ce privește acordul de răscumpărare, expunerea brută înseamnă valoarea de piață a titlurilor de valoare vândute către contrapărțile tranzacției repo (în schimbul numerarului încasat), fără a ține seama de niciun efect de compensare și fără a avea în vedere vreo garanție reală primită pentru a reduce riscul de contrapartidă decurgând din aceste tranzacții.86.În ceea ce privește acordul reverse repo, expunerea brută înseamnă valoarea numerarului achitat către contrapărțile tranzacției reverse repo (în schimbul titlurilor de valoare cumpărate), fără a ține seama de niciun efect de compensare și fără a avea în vedere vreo garanție reală primită pentru a reduce riscul de contrapartidă decurgând din aceste tranzacții.5.2.27.Procedura internă de evaluare a creditelor (câmpurile A.6.19, A.6.37 și A.6.95)87.În ceea ce privește evaluările creditelor menționate în câmpurile A.6.19, A.6.37 și A.6.95, în cazul în care nu există o evaluare internă a creditelor pentru un anumit activ, câmpul corespunzător trebuie completat cu mențiunea „nu se aplică“ (pentru emitenți de stat din UE) sau „neefectuat“. + 
Blocul 5 – Informații privind pasivele5.2.28.Concentrarea investitorilor (câmpul A.7.2)88.În ceea ce privește concentrarea investitorilor (câmpul A.7.2), pentru FPM cu mai multe clase de unități sau acțiuni, administratorii FPM trebuie să țină seama de procentul acestor unități sau acțiuni prin raportare la VAN a FPM pentru a putea însuma procentele investitorilor profesioniști și ale investitorilor de retail în FPM. Totalul trebuie să fie egal cu 100%. Totalurile câmpurilor A.7.3 și A.7.4 trebuie să fie de asemenea egale cu 100%.89.În legătură cu câmpul A.7.2, administratorul unui FPM trebuie să precizeze de asemenea procentul din VAN pentru i) clienții profesioniști și ii) investitorii de retail, care reprezintă o estimare. Prin urmare, ar trebui să fie patru câmpuri de completat: (i) % din VAN pentru clienți profesioniști, care nu este o estimare; (ii) % din VAN pentru clienți profesioniști, care este o estimare; (iii) % din VAN pentru clienți retail, care nu este o estimare; (iv) % din VAN pentru clienți retail, care este o estimare.90.Alte două subcâmpuri corespunzătoare trebuie incluse în câmpul modelului de raportare care trebuie completat de administratorul FPM corespunzător câmpului A.7.2 din Regulamentul de punere în aplicare privind raportarea.91.În special, mai jos sunt oferite precizări suplimentare privind taxonomia grupului emitent, conform solicitărilor Băncii Centrale Europene, care corespunde categoriei de emitenți menționate în câmpurile A.6.7 și A.6.86:– categoriile de emitent „Suveran (UE)“ împreună cu „Suveran (din afara UE)“ corespund categoriei „Administrație publică centrală“ sub codul IG2;– categoriile de emitent „Bancă Centrală din UE“ împreună cu „Bancă Centrală din afara UE“ corespund categoriei „Bancă Centrală“ sub codul IG1;– categoriile de emitent „Instituție Publică Națională“ împreună cu „Instituție Publică din UE (cu excepția Instituțiilor Publice din afara UE“ corespund categoriei „Societate Publică“ sub codul IG11;– categoriile de emitent „Instituție Publică Supranațională (UE)“ împreună cu „Instituție Publică Supranațională (altele decât UE)“ corespund categoriei „Emitent Supranațional“ sub codul IG6;– categoriile de emitent „Instituție de Credit“ corespund categoriei „Instituții de Credit (cu excepția agențiilor)“, „Agenție – altele decât instituțiile de credit“ și „Agenție – instituție de credit“ sub codurile IG4, IG7 și IG8;– categoriile de emitent „Alte societăți financiare“ corespund categoriei „Societăți financiare, altele decât instituțiile de credit“ sub codul IG9; și– categoriile de emitent „Societăți nefinanciare“ corespund categoriei „Societăți și alți emitenți“ sub codul IG3;– categoriile de emitent „Bancă Centrală din UE“ împreună cu „Bancă Centrală din afara UE“ corespund categoriei „Bancă Centrală“ sub codul IG1.5.2.29.Defalcarea grupurilor de investitori (câmpul A.7.3) și repartizarea geografică a investitorilor pe țări (câmpul A.7.4)92.Suma procentelor menționate în câmpul A.7.3 trebuie să fie egală cu 100%.93.Suma procentelor menționate în câmpul A.7.4 trebuie, de asemenea, să fie egală cu 100%, iar administratorul unui FPM trebuie să precizeze procentul din VAN pentru care nu poate fi specificată nicio țară.94.Beneficiarii finali, astfel cum sunt menționați în câmpurile A.7.1 și A.7.3, trebuie să fie considerați la nivel de entitate juridică, și nu la nivel de societate-mamă.95.De asemenea, următoarea listă arată care sector instituțional al economiei în conformitate cu manualul Sistemului european de conturi (ESA) 2010 corespunde grupului de investitori, astfel cum este menționat la câmpul A.7.3:– grupul de investitori „Societăți nefinanciare“ corespunde sectorului „Societăți nefinanciare“ sub codul S11;– grupul de investitori „Bănci“ corespunde sectorului „instituții financiare monetare (IFM-uri)“ sub codul S12K;– grupul de investitori „Societăți de asigurare“ corespunde sectorului „Societăți de asigurare“ sub codul S128;– grupul de investitori „Alte instituții financiare“ corespunde sectorului „Alte instituții financiare“ sub codul S12O;– grupul de investitori „Fonduri/sisteme de pensii“ corespunde sectorului „Fonduri de pensii“ sub codul S129;– grupul de investitori „Administrație publică“ corespunde sectorului „Administrație publică“ sub codul S13;– grupul de investitori „Alte organisme de plasament colectiv“ corespunde sectorului „Fonduri de investiții non-FPM“ sub codul S124;– grupul de investitori „Gospodării“ corespunde sectorului „Gospodării și instituții non-profit care deservesc gospodăriile“ sub codurile S14 și S15;– grupul de investitori „Necunoscut“ corespunde sectorului „Neprecizat“ sub codul S1N;– sectorul „Restul lumii“ de sub codul S2 poate să nu fie legat direct la lista grupurilor de investitori, după cum se menționează la câmpul A.7.3.5.2.30.Termen de preaviz solicitat de investitori (câmpul A.7.6)96.În ceea ce privește câmpul A.7.6 din Regulamentul de punere în aplicare privind raportarea, dacă există mai multe clase de acțiuni și unități, perioada de preaviz raportată trebuie să fie cea aferentă celei mai mari clase de acțiuni (asociată cu cea mai mare proporție a VAN). De asemenea, la completarea câmpului A.7.6 în „zile“ se vor lua în considerare zilele lucrătoare bancare.5.2.31.Mecanisme de lichiditate (câmpul A.7.7)97.În câmpul A.7.7, administratorul unui FPM va indica dacă există „Alte mecanisme pentru administrarea activelor nelichide“ în legătură cu FPM respectiv. În cazul în care nu există astfel de mecanisme, administratorul unui FPM trebuie să completeze „0“ în câmpul „% din VAN“ aferent acelui câmp. De asemenea, în scopul câmpului A.7.7, termenul „suspendarea tranzacționării“ poate fi interpretat drept „suspendarea răscumpărării“.5.2.32.Informațiile privind pasivele FPM: subscrieri (A.7.9), răscumpărări (A.7.10), plăți către investitori (A.7.11), curs de schimb (A.7.12)98.În ceea ce privește subscrierile, data subscrierii care va fi avută în vedere la completarea modelului de raportare FPM (câmpul A.7.9) trebuie să fie data la care acțiunea FPM este emisă, și nu data la care suma corespunzătoare acțiunii este plătită efectiv către FPM.99.În ceea ce privește răscumpărările, data subscrierii care va fi avută în vedere la completarea modelului de raportare FPM (câmpul A.7.10) trebuie să fie data la care acțiunea FPM este răscumpărată, și nu data la care suma corespunzătoare acțiunii este plătită efectiv de FPM. De asemenea, dividendele plătite către investitori nu trebuie considerate răscumpărări în înțelesul câmpului A.7.10.100.În ceea ce privește plățile către investitori, plățile către investitori, astfel cum sunt menționate în câmpul A.7.11, includ dividendele. Pentru evitarea oricărui dubiu, în cazul claselor de acțiuni cu acumulare, veniturile generate în timpul anului nu trebuie considerate plăți către investitori în înțelesul câmpului A.7.11.101.În ceea ce privește cursul de schimb menționat în câmpul A.7.12, acest curs de schimb raportat trebuie să fie cursul de schimb valabil la sfârșitul lunii corespunzătoare raportării câmpurilor A.7.8, A.7.9 și A.7.11 sau, dacă nu este disponibil la acea dată, ultimul curs de schimb anterior disponibil. Trebuie folosit același curs de schimb la completarea în euro a tuturor câmpurilor A.7.8, A.7.9 și A.7.11.
 + 
Blocul 6 – Informații privind VAN cu valoare scăzută5.2.33.Informațiile privind prețul, menționate în câmpurile B.1.4, B.1.5 (prețul la producerea evenimentului, folosind metoda costului amortizat cu privire la B.1.5), B.1.8 (deviația minimă de preț între două valori menționată în câmpul B.1.8), B.1.9 (în perioada menționată la câmpul B.1.6 se va menționa deviația maximă de preț între cele două valori) și diferența medie între două valori menționată în câmpul B.1.7102.În ceea ce privește prețul menționat în câmpurile B.1.4 și B.1.5 (prețul la producerea evenimentului), folosind metoda costului amortizat în legătură cu B.1.5.), moneda în care se exprimă prețul trebuie să fie euro.103.În ceea ce privește diferența menționată în câmpurile B.1.7, B.1.8 și B.1.9, cifrele trebuie exprimate în puncte de bază. De asemenea, în cazul în care administratorul FPM decide să treacă definitiv activul de la metoda costului amortizat la metoda de cost prin raportare la piață, perioada menționată în câmpul B.1.6 trebuie să înceteze.
VI.Anexe la Ghid + 
Anexa nr. I^10la Ghid^10 Lista de coduri CFI poate fi modificată în cazul în care intervin modificări ale standardului ISO 10962.
Coduri CFI pentru titluri de valoare eligibile

Categorie de instrumente Grup Litere obligatorii ale codului CFI care trebuie furnizate
Organisme de plasament colectiv E Fond tranzacționat la bursă (ETF) CE****
Organisme de plasament colectiv F Fonduri de fonduri CF****
Organisme de plasament colectiv I Fonduri de investiții/fonduri mutuale standard (vanilla) CI****
Organisme de plasament colectiv S Fonduri de pensii CS****
Titluri de creanță Titluri garantate cu active DA****
Titluri de creanță Obligațiuni DB****
Titluri de creanță Certificate de depozit pentru titluri de creanță DD****
Titluri de creanță Instrumente structurate (fără protecția capitalului) DE****
Titluri de creanță Titluri garantate cu ipotecă DG****
Titluri de creanță Obligațiuni municipale DN****
Titluri de creanță Instrumente structurate (cu protecția capitalului) DS****
Titluri de creanță Obligațiuni pe termen mediu DT****
Titluri de creanță Obligațiuni cu opțiuni atașate DW****
Titluri de creanță Instrumente ale pieței monetare DY****
Contract futures Tranșe FFB***
Contract futures Monede FFC***
Contract futures Datorii FFD***
Contract futures Contract futures FFF***
Contract futures Indici FFI***
Contract futures Rata dobânzii FFN***
Contract futures Contract options FFO***
Contract futures Contracte swap FFW***
Contracte options nelistate și incluse pe liste complexe Schimb valutar HF****
Contracte options nelistate și incluse pe liste complexe Rate HR****
Contracte forward F Schimb valutar JF****
Contracte forward R Rate JR****
Contracte options listate Tranșe (call) OC*B**
Contracte options listate Tranșe (put) OP*B**
Contracte options listate Tranșe (altele) OM*B**
Contracte options listate Monede (call) OC*C**
Contracte options listate Monede (put) OP*C**
Contracte options listate Monede (altele) OM*C**
Contracte options listate Datorii (call) OC*D**
Contracte options listate Datorii (put) OP*D**
Contracte options listate Datorii (altele) OM*D**
Contracte options listate Contracte futures (call) OC*F**
Contracte options listate Contracte futures (put) OP*F**
Contracte options listate Contracte futures (altele) OM*F**
Contracte options listate Indici (call) OC*I**
Contracte options listate Indici (put) OP*I**
Contracte options listate Indici (altele) OM*I**
Contracte options listate Rata dobânzii (call) OC*N**
Contracte options listate Rata dobânzii (put) OP*N**
Contracte options listate Rata dobânzii (altele) OM*N**
Contracte options listate Contracte options (call) OC*O**
Contracte options listate Contracte options (put) OP*O**
Contracte options listate Contracte options (altele) OM*O**
Contracte options listate Contracte swap (call) OC*W**
Contracte options listate Contracte swap (put) OP*W**
Contracte options listate Contracte swap (altele) OM*W**
Contracte swap Schimb valutar SF****
Contracte swap Rate SR****
Tranzacție de finanțare Acorduri repo LR****

 + 
Anexa nr. II la GhidTabelul 1*)*) Tabelul 1 este reprodus în facsimil.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x