GHIDUL AUTORITĂȚII EUROPENE din 15 noiembrie 2024

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 29/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AUTORITATEA DE SUPRAVEGHERE FINANCIARA
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1155 din 19 noiembrie 2024
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LANORMA 21 15/11/2024
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulCONTINUT DENORMA 21 15/11/2024
ActulREFERIT DENORMA 21 15/11/2024





Notă
Aplicat prin NORMA nr. 21 din 15 noiembrie 2024, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1155 din 19 noiembrie 2024.
1.Domeniu de aplicareCui i se aplică?1.Prezentul ghid se aplică societăților de administrare a OPCVM, inclusiv oricărui OPCVM care nu a desemnat o societate de administrare a OPCVM, administratorilor fondurilor de investiții alternative, inclusiv FIA administrate intern, EuVECA, EuSEF, ELTIF și administratorilor FPM, precum și autorităților competente.Ce se aplică?2.Prezentul ghid se aplică în legătură cu art. 14 alin. (1) lit. (a) din Directiva 2009/65/CE, art. 12 alin. (1) lit. (a) din Directiva 2011/61/UE și art. 4 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2019/1.156. În special se aplică în ceea ce privește obligația de a acționa în mod onest și corect în desfășurarea activității lor, precum și obligația ca toate informațiile cuprinse în comunicările de marketing să fie corecte, clare și să nu inducă în eroare.3.Aceste obligații sunt relevante pentru toată documentația fondului și comunicărilor publicitare adresate investitorilor sau potențialilor investitori pentru OPCVM și FIA, inclusiv când acestea sunt înființate ca EuVECA, EuSEF, ELTIF și FPM.Când se aplică?4.Prezentul ghid se aplică după trei luni de la data publicării pe site-ul ESMA în toate limbile oficiale ale UE.5.Administratorii oricăror fonduri noi create după data de aplicare a prezentului ghid trebuie să aplice imediat ghidul cu privire la fondurile respective.6.Administratorii fondurilor existente înainte de data aplicării prezentului ghid trebuie să aplice ghidul cu privire la fondurile respective după șase luni de la data aplicării ghidului.2.Referințe legislative, abrevieri și definiții2.1.Referințe legislativeDAFIA – Directiva 2011/61/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 8 iunie 2011 privind administratorii fondurilor de investiții alternative și de modificare a Directivelor 2003/41/CE și 2009/65/CE și a Regulamentelor (CE) nr. 1.060/2009 și (UE) nr. 1.095/2010^1^1 Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 174 din 1.07.2011, p. 1.44.Directiva OPCVM – Directiva 2009/65/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 13 iulie 2009 de coordonare a actelor cu putere de lege și a actelor administrative privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare (OPCVM)^2^2 Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 302 din 17.11.2009, p. 32.RDC (UE) 2020/1.818 – Regulamentul delegat (UE) 2020/1.818 al Comisiei din 17 iulie 2020 de completare a Regulamentului (UE) 2016/1.011 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește standardele minime pentru indicii UE de referință pentru activitățile de tranziție climatică și indicii UE de referință aliniați la Acordul de la Paris^3^3 Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 406 din 3.12.2020, p. 17-25.RDC (UE) 2022/1.288 – Regulamentul delegat (UE) 2022/1.288 al Comisiei din 6 aprilie 2022 de completare a Regulamentului (UE) 2019/2.088 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește standardele tehnice de reglementare care precizează detaliile referitoare la conținutul și prezentarea informațiilor în legătură cu principiul de „a nu aduce prejudicii semnificative“, care precizează conținutul, metodologia și prezentarea informațiilor în legătură cu indicatorii de durabilitate și efectele negative asupra durabilității, precum și conținutul și prezentarea informațiilor în legătură cu promovarea caracteristicilor de mediu sau sociale și a obiectivelor de investiții durabile în documentele precontractuale, pe site-urile web și în rapoartele periodice^4^4 Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 196 din 25.07.2022, p. 1.Regulamentul (UE) 2019/2.088 – Regulamentul (UE) 2019/2.088 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 noiembrie 2019 privind informațiile privind durabilitatea în sectorul serviciilor financiare^5^5 Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 317 din 9.12.2019, p. 1.Regulamentul (UE) nr. 345/2013 – Regulamentul (UE) nr. 345/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 aprilie 2013 privind fondurile europene cu capital de risc^6^6 Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 115 din 25.04.2013, p. 1.Regulamentul (UE) nr. 346/2013 – Regulamentul (UE) nr. 346/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 aprilie 2013 privind fondurile europene de antreprenoriat social^7^7 Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 115 din 25.04.2013, p. 18.Regulamentul ESMA – Regulamentul (UE) nr. 1.095/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorității europene de supraveghere (Autoritatea europeană pentru valori mobiliare și piețe), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE și de abrogare a Deciziei 2009/77/CE a Comisiei^8^8 Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 331 din 15.12.2010, p. 84.Regulamentul KIID – Regulamentul (UE) nr. 583/2010 al Comisiei din 1 iulie 2010 de punere în aplicare a Directivei 2009/65/CE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește informațiile cheie destinate investitorilor și condițiile care trebuie îndeplinite pentru furnizarea informațiilor cheie destinate investitorilor sau a prospectului pe un suport durabil, altul decât hârtia, sau prin intermediul unui site web^9^9 Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 176 din 10.07.2010, p. 1.2.2.AbrevieriAFIA – administrator de fonduri de investiții alternativeCTB – criteriul de referință al UE pentru tranziția climaticăELTIF – fondurile europene de investiții pe termen lungESMA – Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare și PiețeEuSEF – Fondul european de antreprenoriat socialEuVECA – Fondul european cu capital de riscFPM – fond de piață monetarăOPCVM – organism de plasament colectiv în valori mobiliarePAB – indicele UE de referință aliniat la Acordul de la ParisRDC – regulamentul delegat al ComisieiS-FIL – Regulamentul privind publicarea informațiilor referitoare la finanțarea durabilă [Regulamentul (UE) 2019/2.088]2.3.Definițiiadministratorii fondului:a)societate de administrare [așa cum este definită la art. 2 alin. (1) lit. (b) din Directiva OPCVM];b)societate de investiții care nu a desemnat o societate de administrare autorizată în temeiul Directivei OPCVM;c)un AFIA [așa cum este definit la art. 4 alin. (1) lit. (b) din Directiva AFIA] al unui FIA; șid)un FIA administrat intern, conform art. 5 alin. (1) lit. (b) din Directiva AFIAfond – organism de plasament colectiv [astfel cum este definit la art. 1 alin. (2) lit. (a)-(b) din Directiva OPCVM și la art. 4 alin. (1) lit. (a) din Directiva AFIA]indice de referință – indice de piață pentru evaluarea performanței unui fond3.Scopul7.Prezentul ghid se bazează pe art. 23 alin. (7) din DAFIA, pe art. 69 alin. (6) din Directiva OPCVM și pe art. 16 alin. (1) din Regulamentul ESMA. Scopul ghidului este de a preciza circumstanțele în care denumirile fondurilor care folosesc termeni legați de MSG sau de durabilitate sunt incorecte, neclare sau înșelătoare.8.Denumirea unui fond este un mijloc de comunicare a informațiilor despre fond către investitori și este, de asemenea, un instrument de marketing important pentru fond. Denumirea unui fond este adesea primul element de informații despre fond pe care îl văd investitorii și, deși investitorii ar trebui să meargă dincolo de denumirea în sine și să analizeze cu atenție informațiile de bază ale unui fond, denumirea unui fond poate avea un impact semnificativ asupra deciziilor lor de investiții/a investi.4.Obligații de conformare și de raportare4.1.Statutul ghidului9.Conform art. 16 alin. (3) din Regulamentul ESMA, autoritățile competente și participanții la piețele financiare trebuie să depună toate eforturile pentru a respecta prezentul ghid.10.Autoritățile competente cărora li se aplică prezentul ghid trebuie să se conformeze prin includerea acestuia în cadrele lor juridice și/sau de supraveghere naționale, după caz, inclusiv în cazul în care există ghiduri specifice care vizează în principal participanții la piețele financiare. În acest caz, autoritățile competente trebuie să asigure, prin activitățile lor de supraveghere, respectarea ghidului de către participanții la piețele financiare.4.2.Cerințe de raportare11.În termen de două luni de la data publicării ghidului pe site-ul ESMA în toate limbile oficiale ale UE, autoritățile competente cărora li se aplică prezentul ghid trebuie să informeze ESMA (i) dacă se conformează, (ii) dacă nu se conformează, dar intenționează să se conformeze, sau (iii) dacă nu se conformează și nu intenționează să se conformeze prezentului ghid.12.În caz că nu se conformează, autoritățile competente trebuie, de asemenea, să informeze ESMA, în termen de două luni de la data publicării ghidului pe site-ul ESMA în toate limbile oficiale ale UE, cu privire la motivele pentru care nu îl respectă.13.Pe site-ul ESMA este disponibil un model de notificare. Modelul se completează și se transmite la ESMA.14.Participanții la piața financiară nu sunt obligați să raporteze dacă respectă sau nu prezentul ghid.5.Ghid privind denumirile fondurilor care folosesc termeni MSG sau legați de durabilitate în denumiri ale OPCVM și FIA5.1.Explicații privind termenii-cheie în temeiul prezentului ghid15.Următoarele explicații sunt relevante pentru termenii-cheie menționați în secțiunile de mai jos din ghid.– Termeni legați de „tranziție“ cuprind orice termeni derivați din cuvântul de bază „tranziție“, de exemplu, „în tranziție“ etc., precum și termenii care derivă din „îmbunătățire“, „progres“, „evoluție“, „transformare“, „net-zero“ etc.– Termeni „de mediu“ înseamnă termeni care dau investitorului impresia de promovare a caracteristicilor de mediu, de exemplu, „verde“, „mediu“, „climă“ etc. Acești termeni pot include și abrevierile „MSG“^10 și „IRS“^11.^10 „MSG“ înseamnă aspectele de mediu, sociale, de guvernanță.^11 „IRS“ înseamnă investiții responsabile social.– Termeni legați de „social“ înseamnă cuvinte care dau investitorului impresia de promovare a caracteristicilor sociale, de exemplu, „sociale“, „egalitate“ etc.– Termeni legați de „guvernanță“ înseamnă cuvinte care dau investitorului impresia că se pune accentul pe guvernanță, de exemplu, „guvernanță“, „controverse“ etc.– Termeni legați de „impact“ înseamnă termeni derivați din cuvântul de bază „impact“, de exemplu, „impactant“, „cu impact“ etc.– Termeni legați de „durabilitate“ înseamnă termeni care derivă numai din cuvântul de bază „durabil“, de exemplu, „în mod durabil“, „durabilitate“ etc.5.2.Recomandări pentru administratorii de fonduri cu privire la folosirea termenilor în denumirile fondurilor16.Fondurile care folosesc termeni legați de tranziție, de aspectele sociale și de guvernanță trebuie:– să atingă un prag de 80% legat de proporția de investiții utilizate pentru a îndeplini obiectivele caracteristice de mediu sau sociale sau obiectivele de investiții durabile, în conformitate cu elementele obligatorii ale strategiei de investiții, care trebuie să fie prezentate în anexele II și III la RDC (UE) 2022/1.288; și– să excludă investițiile în societățile menționate la art. 12 alin. (1) lit. (a)-(c) din RDC (UE) 2020/1.818.17.Fondurile care folosesc termeni legați de mediu sau de impact trebuie:– să atingă un prag de 80% legat de proporția de investiții utilizate pentru a îndeplini obiectivele caracteristice de mediu sau sociale sau obiectivele de investiții durabile, în conformitate cu elementele obligatorii ale strategiei de investiții, care trebuie să fie prezentate în anexele II și III la RDC (UE) 2022/1.288; și– să excludă investițiile în societățile menționate la art. 12 alin. (1) lit. (a)-(g) din RDC (UE) 2020/1.818.18.Fondurile care folosesc termeni legați de durabilitate trebuie:– să atingă un prag de 80% legat de proporția de investiții utilizate pentru a îndeplini obiectivele caracteristice de mediu sau sociale sau obiectivele de investiții durabile, în conformitate cu elementele obligatorii ale strategiei de investiții, care urmează să fie prezentate în anexele II și III la RDC (UE) 2022/1.288;– să excludă investițiile în societățile menționate la art. 12 alin. (1) lit. (a)-(g) din RDC (UE) 2020/1.818; și– să se angajeze să investească în mod semnificativ în investițiile durabile menționate la art. 2 alin. (17) din Regulamentul privind publicarea de informații privind finanțarea durabilă.19.În cazul în care denumirea unui fond combină termeni de la mai mult de unul dintre pct. 16 și 17, dispozițiile de la punctele respective trebuie aplicate cumulativ, cu excepția termenilor combinați cu termeni legați de tranziție, caz în care trebuie aplicate numai prevederile pct. 16 și 21.Recomandări suplimentare pentru anumite tipuri de fonduri20.Fondurile care desemnează un indice de referință trebuie să folosească în denumirea lor doar termenii menționați la pct. 16-18, dacă fondurile îndeplinesc indicațiile prevăzute la aceste puncte.21.Fondurile care folosesc în denumirile lor termeni legați de „tranziție“ sau de „impact“ trebuie, de asemenea, să se asigure că investițiile utilizate pentru a atinge pragul menționat la pct. 16 și, respectiv, 17 se află pe o cale clară și măsurabilă către tranziția socială sau de mediu sau că sunt realizate cu obiectivul de a genera un impact social sau de mediu pozitiv și măsurabil, pe lângă randamentul financiar.Așteptările în materie de supraveghere22.Autoritățile competente trebuie să ia în considerare pct. 16-21 pe toată durata de viață a fondului. Investitorii ar putea verifica aceste informații prin comunicări periodice furnizate conform RDC (UE) 2022/1.288. O abatere temporară de la prag și excluderi trebuie tratată ca încălcare pasivă și corectată în interesul investitorilor, cu condiția ca abaterea să nu fie cauzată de o alegere deliberată a administratorului fondului.23.În funcție de circumstanțele relevante, autoritățile competente trebuie să considere că elementele care justifică o investigație suplimentară și un dialog de supraveghere cu administratorul fondului includ următoarele:– discrepanțe în ceea ce privește nivelul pragului cantitativ, care nu reprezintă încălcări pasive;– un fond care nu demonstrează un nivel suficient de mare de investiții pentru a folosi în denumirea lui termeni legați de tranziție, MSG, impact sau durabilitate; sau– când autoritatea competentă consideră că folosirea în denumirea fondului de termeni de tranziție, MSG, de impact sau de durabilitate ar duce la primirea de către investitori a unor informații inechitabile sau neclare sau la incapacitatea administratorului de a acționa în mod onest sau echitabil, inducând astfel investitorii în eroare.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x