GHID METODOLOGIC din 26 septembrie 2002

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL APELOR SI PROTECTIEI MEDIULUI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 52 din 30 ianuarie 2003
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 269 20/02/2020
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHG 918 22/08/2002
ActulREFERIRE LAHG 918 22/08/2002 ART. 3
ActulREFERIRE LAHG 918 22/08/2002 ART. 11
ActulREFERIRE LAORDIN 860 26/09/2002
ActulREFERIRE LAOUG 91 20/06/2002
ActulREFERIRE LAORDIN 125 19/03/1996
ActulREFERIRE LAPROCEDURA 19/03/1996
ActulREFERIRE LALEGE (R) 137 29/12/1995
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 269 20/02/2020
ActulREFERIT DENORMA 22/12/2017
ActulREFERIT DEORDIN 2926 28/12/2010
ActulAPROBAT DEORDIN 863 26/09/2002
ActulCONTINUT DEORDIN 863 26/09/2002
ActulREFERIT DEGHID 21/09/2016

privind etapa de analiza a calităţii raportului la studiul de evaluare a impactului asupra mediului



Prezentul ghid metodologic are ca obiect etapa procesului de evaluare a impactului asupra mediului (EIM) prin care autoritatea competentă pentru protecţia mediului analizează informaţiile cu privire la efectele proiectului asupra mediului, furnizate de titular în cadrul raportului la studiul de evaluare.Aceasta etapa va fi numita în continuare etapa de analiza.Prezentul ghid metodologic este structurat astfel:1. Locul şi rolul etapei de analiza ca parte componenta a producerii EIM2. Aspecte practice ale realizării etapei de analiza3. Folosirea listei de control pentru etapa de analiza a raportului4. Luarea deciziei etapei de analiza1. Locul şi rolul etapei de analiza ca parte componenta a procedurii EIMDupă evaluarea efectelor asupra mediului prin realizarea raportului la studiul de evaluare a impactului asupra mediului urmează etapa de analiza a modului în care au fost tratate problemele cerute în etapa de definire a domeniului.Etapa de analiza a calităţii raportului la studiul de evaluare a impactului era prevăzută în Legea protecţiei mediului nr. 137/1995, republicată, la art. 11 lit. f), iar modul sau de desfăşurare este reglementat prin paragraful 4.3.3 din Procedura de reglementare a activităţilor economice şi sociale cu impact asupra mediului, aprobată prin Ordinul ministrului apelor, pădurilor şi protecţiei mediului nr. 125/1996.În urma procesului de armonizare a legislaţiei naţionale de mediu cu cea a Uniunii Europene, prin Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 91/2002 pentru modificarea şi completarea Legii protecţiei mediului nr. 137/1995 şi prin Hotărârea Guvernului nr. 918/2002 privind stabilirea procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului şi pentru aprobarea listei proiectelor publice sau private supuse acestei proceduri a fost modificată o serie de prevederi în legătură cu evaluarea impactului asupra mediului.Cerinţele privind etapa de analiza sunt conţinute în art. 3 alin. (4) lit. c) şi în art. 11 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 918/2002, care prevăd ca analiza calităţii raportului la studiul de evaluare se face de către autoritatea competentă pentru protecţia mediului împreună cu autorităţile din colectivul de analiza tehnica (CAT), luându-se decizia de acceptare sau de refacere a raportului şi de emitere/respingere motivată a acordului de mediu.Etapa de analiza se realizează respectându-se procedura de evaluare a impactului asupra mediului şi de emitere a acordului de mediu, aprobată prin Ordinul ministrului apelor şi protecţiei mediului nr. 860/2002, şi pe baza indicaţiilor din prezentul ghid metodologic.2. Aspecte practice ale realizării etapei de analizaToate instrumentele elaborate până în prezent în alte tari pentru realizarea etapei de analiza folosesc o formă sau alta de liste de control. O asemenea lista întocmită pe baza cerinţelor Directivei 85/337/EEC , modificată prin Directiva 97/11/EC privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, este prezentată la pct. 3.Lista poate fi folosită în doua scopuri:● pentru a evalua calitatea raportului la studiul de evaluare, în scopul luării deciziei de eliberare a acordului de mediu; în acest caz utilizatorul listei de control va aprecia dacă raportul la studiul de evaluare este adecvat sau neadecvat. Dacă raportul este neadecvat, lista de control va indica utilizatorului care sunt informaţiile suplimentare care mai trebuie cerute;● pentru a identifica necesitatea îmbunătăţirii procesului de evaluare a impactului asupra mediului; de exemplu, se poate analiza care dintre informaţiile solicitate în mod legal şi furnizate de titularii diferitelor proiecte sunt de regula de cea mai proasta calitate, necesitand astfel viitoare cercetări, ori se poate analiza calitatea în general sau evoluţia în timp a calităţii studiilor de evaluare elaborate pentru diferite tipuri de proiecte.Raportul la un studiu de evaluare trebuie să aibă următoarele calităţi pentru a fi considerat bun:– sa conţină o descriere clara a proceselor urmărite;– să prezinte o structura clara şi o secventa logica a informaţiilor, de exemplu: impactul potenţial, condiţiile existente, impactul prognozat (tip, extindere, mărime), posibilităţile de diminuare, mărimea şi importanţa impactului rezidual;– sa conţină trimiteri bibliografice la sursele de informaţii folosite;– să fie concis, cuprinzator şi obiectiv;– să fie impartial;– sa includă o descriere completa a proiectului propus;– sa folosească diagrame, ilustratii, fotografii şi alte materiale grafice;– sa folosească o terminologie consecventa;– să prezinte un glosar al termenilor folosiţi;– sa acopere în mod corespunzător aspectele complexe;– sa conţină o descriere adecvată a metodelor folosite pentru studierea fiecărui aspect de mediu;– sa acopere fiecare aspect de mediu în mod proporţional cu importanţa sa;– sa demonstreze consultarea corespunzătoare a tuturor factorilor interesaţi;– sa includă luarea în considerare a variantelor la proiect;– să prezinte programul de măsuri pentru limitarea efectelor şi pe cel de monitoring;– sa conţină un rezumat fără caracter tehnic;– să evidenţieze modul în care se respecta cerinţele altor reglementări.Lista de control pentru etapa de analiza, prezentată în tabel, constituie un suport pentru analiza gradului de conformitate a raportului la studiul de evaluare cu cerinţele exprimate în îndrumar şi cu ceea ce este acceptat ca fiind o practica buna în procesul de evaluare a impactului asupra mediului. Atunci când se spune despre un raport la studiul de evaluare ca este adecvat se are în vedere cat de complet şi de potrivit este acest studiu din punct de vedere al procesului de decizie.Utilizatorul listei de control va analiza dacă raportul la studiul de evaluare îndeplineşte doua obiective:● furnizează decidentilor toate informaţiile necesare pentru luarea deciziei de emitere sau respingere a acordului de mediu;● permite comunicarea eficienta cu factorii consultaţi şi cu publicul larg, astfel încât aceştia să poată face comentarii într-un mod folositor cu privire la proiect şi la efectele sale asupra mediului.Este important să se arate ca lista de control pentru etapa de analiza nu constituie o verificare din punct de vedere tehnic sau ştiinţific a concluziilor raportului la studiul de evaluare, lucru ce nu poate fi făcut decât de experţi.3. Folosirea listei de control pentru etapa de analiza a raportuluiPrezenta lista de control va fi luată în considerare de către autoritatea competentă pentru protecţia mediului atunci când efectuează analiza, pentru a vedea dacă raportul la studiul de evaluare este corespunzător, adică dacă problemele semnalate în etapa de definire a domeniului au fost tratate în totalitate şi la gradul de extindere cerut.3.1. IntroducereÎn acest capitol se prezintă doua seturi de instrucţiuni pentru folosirea listei de control:● primul, pentru a vedea dacă informaţiile prezentate în raportul la studiul de evaluare sunt adecvate pentru procesul de decizie sau mai trebuie completate;● al doilea, pentru a vedea dacă sunt necesare cercetări viitoare sau dacă exista aspecte care trebuie urmărite în continuare.Lista este organizată în 8 secţiuni:1. Descrierea proiectului2. Alternativele considerate3. Descrierea factorilor de mediu posibil afectaţi de proiect4. Descrierea posibilelor efecte semnificative ale proiectului, inclusiv a celor transfrontiera5. Descrierea măsurilor de reducere a efectelor6. Rezumat fără caracter tehnic7. Calitatea prezentării8. Apreciere generală a raportului la studiul de evaluareÎn cadrul fiecărei secţiuni exista un număr de întrebări, unele dintre ele fiind însoţite de observaţii care vin în sprijinul utilizatorului.3.2. Analiza calităţii raportului la studiul de evaluarePasul 1Se va face o citire rapida şi de ansamblu a raportului la studiul de evaluare pentru a se vedea cum este organizat şi ce conţine.Pasul 2Se parcurge lista de control pentru a se decide dacă întrebările sunt relevante pentru proiectul respectiv. Dacă întrebările sunt relevante, se scrie "DA" în coloana 2.Pasul 3Pentru fiecare intrebare identificata ca fiind relevanta se analizează în detaliu raportul la studiul de evaluare şi se hotărăşte dacă informaţiile specifice la care se referă întrebarea se regăsesc în raport într-un mod care să fie suficient pentru decident. După caz, se completează coloana 3 cu "adecvat" sau "neadecvat".Pentru a face aceasta apreciere utilizatorul listei de control va avea în vedere următoarele aspecte: dacă exista unele omisiuni şi, în caz afirmativ, dacă omisiunile sunt vitale pentru procesul de decizie.Următorii factori pot fi luati în considerare atunci când se apreciază acest lucru:– mărimea şi complexitatea proiectului şi sensibilitatea mediului receptor;– dacă problemele de mediu ridicate de proiect sunt de importanţa majoră;– părerea publicului şi a consultantilor, precum şi existenta unor controverse.Pasul 4Dacă răspunsul la întrebarea din lista de control, în coloana 3, este "neadecvat" se vor nota în coloana 4 natura informaţiilor care se cer suplimentar şi, eventual, sugestii despre sursa şi modul de obţinere a acestor informaţii.La sfârşitul fiecărei secţiuni a listei de control utilizatorul poate completa lista cu anumite tipuri de informaţii neincluse iniţial, în cazul în care considera ca acestea sunt relevante pentru anumite caracteristici ale proiectului.3.3. Aprecierea mai detaliată a calităţii raportului la studiul de evaluareO astfel de apreciere poate fi necesară la compararea rapoartelor la studiile de evaluare a impactului, realizate pentru un număr mai mare de proiecte, în următoarele scopuri:– pentru a se vedea care dintre cerinţe au fost îndeplinite în mod satisfăcător şi care nu;– pentru a se vedea care a fost calitatea informaţiilor în evaluarile de impact pentru anumite tipuri de proiecte;– pentru a se vedea cum a evoluat calitatea acestor informaţii în timp;– etc.În acest caz se foloseşte tot lista de control prezentată în tabelul de mai jos, iar pasii parcursi sunt identici cu cei prezentaţi la pct. 3.2, cu excepţia pasului 3, care se modifica în felul următor.Pentru înscrierea aprecierii în coloana 3, în locul calificativelor "adecvat"/"neadecvat" utilizatorul va folosi un sistem de gradare, de exemplu:A: Informaţii complete, fără lipsuri sau puncte slabeB: Informaţii bune, cu foarte mici puncte slabe, care nu sunt importante pentru decidentC: Informaţii adecvate, cu unele lipsuri sau puncte slabe, care nu sunt vitale pentru procesul de decizieD: Informaţii slabe, cu lipsuri sau puncte slabe, care pot influenţa nefavorabil procesul de decizie, dar pot fi completate cu puţin efortE: Informaţii foarte slabe, cu mari lipsuri şi puncte slabe, care pot întârzia procesul de decizie şi necesita efort considerabil pentru a fi completate.Aprecierea poate fi completată cu un pas final pentru a formula o apreciere de ansamblu a raportului la studiul de evaluare a impactului. Pentru acest scop lista de control cuprinde o secţiune finala. Utilizatorul va da o nota pentru calitatea informaţiilor din fiecare secţiune, iar pe baza acestora va calcula nota finala a întregului raport la studiul de evaluare.4. Luarea deciziei etapei de analizaÎn cazul în care exista cel puţin un răspuns "neadecvat" în coloana 3, autoritatea competentă pentru protecţia mediului solicita refacerea raportului la studiul de evaluare a impactului.Dacă nu exista nici un răspuns "neadecvat", autoritatea competentă pentru protecţia mediului, prin/cu consultarea colectivului de analiza tehnica, ia decizia de acceptare a raportului.    TABEL                                  LISTA                      de control pentru etapa de analiza

             
  1. DESCRIEREA PROIECTULUI
  Nr. crt. Întrebarea Rele- vanţa Tra- tată adec- vat? Ce informaţii suplimen- tare sunt necesare
  0 1 2 3 4
  Obiectivele şi caracteristicile fizice ale proiectului
  1. Este explicată necesitatea obiectivelor proiectului?      
  2. Este descris programul pentru implementarea proiectului, detaliind durata estimativă, datele de început şi de sfârşit ale construcţiei, funcţionării şi dezafectării? (aceasta trebuie să includă fazele diferitelor activităţi din cadrul fazelor principale ale proiectului)      
  3. Sunt descrise toate componentele importante ale proiectului? (vezi Lista de Activităţi din Ghidul pentru etapa de Definirea Domeniului)      
  4. Este identificată localizarea fiecărei părţi din proiect folosind hărţi, planuri şi diagrame?      
  5. Este descris amplasamentul proiectului? (inclusiv cota terenului, clădiri, structuri, lucrări subterane, lucrări de coastă, instalaţii de depozitare, ape, spaţii verzi, coridoare de acces, graniţe)      
  6. Pentru lucrările de tip liniar, sunt descrise traseul, aliniamentele orizontale şi verticale, excavaţiile şi lucrările de terasament?      
  7. Sunt descrise toate activităţile implicate în construcţia proiectului?      
  8. Sunt descrise toate activităţile implicate în funcţionarea proiectului?      
  9. Sunt descrise toate activităţile implicate în dezafectarea proiectului? (ex. închiderea, demontarea, demolarea, degajarea, refacerea terenului, refolosirea amplasamentului, etc.)      
  10. Sunt descrise orice alte servicii adiţionale necesare proiectului? (ex. căi de acces, canalizare, depozitarea deşeurilor, electricitate, telecomunicaţii) sau dezvoltări (ex. drumuri, porturi, linii de înaltă tensiune, conducte)      
  11. Sunt identificate orice alte dezvoltări ulterioare posibil să apară ca urmare a proiectului? (ex. noi locuinţe, drumuri, alimentări cu apă sau canalizare, extragerea agregatelor, alte lucrări de infrastructură)      
  12. Sunt identificate orice alte activităţi existente care vor fi modificate sau schimbate ca o consecinţă a proiectului?      
  13. Sunt identificate orice alte dezvoltări existente sau planificate cu care proiectul poate avea efecte cumulative?      
  Mărimea proiectului
  14. Suprafaţa de teren ocupată de fiecare dintre componentele permanente ale proiectului este cuantificată şi indicată pe o hartă?      
  15. Suprafaţa de teren cerută temporar pentru construcţie este cuantificată şi trasată pe hartă?      
  16. Sunt descrise refacerea stării iniţiale şi folosinţele ulterioare ale terenului ocupat temporar cu activităţile implicate de proiect?      
  17. Este identificată mărimea oricăror structuri sau altor lucrări dezvoltate ca parte a proiectului? (ex. suprafaţa şi înălţimea construcţiilor, mărimea excavaţiilor, suprafaţa sau înălţimea instalaţiilor tehnice, înălţimea unor structuri cum ar fi taluzele, podurile, coşurile de fum, debitul şi adâncimea apei)      
  18. Sunt descrise forma şi aspectul oricăror structuri sau altor lucrări dezvoltate ca parte a proiectului? ex. tipul, finisajul şi culoarea materialelor, (arhitectura clădirilor şi structurilor, speciile de plante, suprafeţele de teren etc.)      
  19. Pentru proiectele de dezvoltare urbană sau altele similare, sunt descrise numărul precum şi alte caracteristici ale noii populaţii sau mediului de afaceri?      
  20. Pentru proiectele ce presupun strămutarea populaţiei sau afacerilor acesteia, este descris numărul sau alte caracteristici ale populaţiei strămutate?      
  21. Pentru noile infrastructuri de transport sau proiecte generatoare de trafic intens, sunt descrise tipul, volumul, distribuţia temporală şi geografică a traficului generat sau diversificat ca o consecinţă a proiectului?      
  Procese de producţie şi resurse utilizate
  22. Sunt descrise toate procesele implicate în funcţionarea proiectului? (ex. procese de fabricaţie, producerea de materii prime de bază, practici agricole şi silvice, procese de extracţie)      
  23. Sunt descrise tipul şi cantitatea de produse finite rezultate din proiect? (acestea pot fi produse primare sau fabricate, bunuri cum ar fi energia sau apa, sau servicii cum ar fi locuinţe, transport, comerţ, recreere, educaţie, servicii ale municipalităţii (apă, gunoi etc.))      
  24. Sunt discutate tipurile şi cantităţile de materii prime şi de energie necesare pentru construcţie şi funcţionare?      
  25. Sunt discutate implicaţiile extracţiei de materii prime asupra mediului?      
  26. Este discutată eficienţa folosirii energiei şi materiilor prime?      
  27. A fost identificat şi cuantificat orice material periculos folosit, stocat, manevrat sau produs în cadrul proiectului?      
    în timpul construcţiei      
    în timpul funcţionării      
    în timpul dezafectării      
  28. A fost discutat, transportul de materii prime şi creşterea traficului implicat? (inclusiv transportul auto, feroviar şi naval)      
    în timpul construcţiei      
    în timpul funcţionării      
    în timpul dezafectării      
  29. Sunt discutate locurile de muncă create sau pierdute ca urmare a proiectului?      
    în timpul construcţiei      
    în timpul funcţionării      
    în timpul dezafectării      
  30. Sunt estimate planurile de acces şi creşterea traficului pentru transportul muncitorilor şi vizitatorilor?      
    în timpul construcţiei      
    în timpul funcţionării      
    în timpul dezafectării      
  31. Este discutată cazarea şi furnizarea de servicii pentru angajaţii temporari sau permanenţi ai proiectului? (întrebare relevantă pentru proiectele care necesită migrarea unei substanţiale forţe de muncă în zonă în perioada construcţiei sau pe termen lung)      
  Deşeuri şi emisii
  32. Sunt identificate tipurile şi cantităţile de deşeuri solide generate de proiect? (inclusiv deşeuri provenite din construcţii şi demolare, pierderi suplimentare, deşeuri din procese tehnologice, produse secundare, plusproducţie sau rebuturi, deşeuri periculoase, deşeuri menajere sau comerciale, deşeuri provenite din curăţarea amplasamentului, deşeuri agricole sau forestiere, deşeuri miniere, deşeuri din dezafectare)      
    în timpul construirii      
    în timpul funcţionării      
    în timpul dezafectării      
  33. Este discutată compoziţia şi toxicitatea sau periculozitatea deşeurilor solide produse de proiect?      
  34. Sunt descrise metodele pentru colectarea, depozitarea, tratarea, transportul şi depozitarea finală a acestor deşeuri?      
  35. Este discutat amplasamentul depozitarii finale a tuturor deşeurilor solide?      
  36. Sunt identificate tipurile şi cantităţile de efluenţi lichizi generate de proiect? (inclusiv scurgerea şi descărcarea, deşeuri din procese tehnologice, ape de răcire, ape uzate, ape uzate epurate)      
    în timpul construcţiei      
    în timpul funcţionării      
    în timpul dezafectării      
  37. Este discutată compoziţia şi toxicitatea sau periculozitatea tuturor efluenţilor lichizi produşi de proiect?      
  38. Sunt descrise metodele pentru colectarea, depozitarea, tratarea, transportul şi depozitarea finală a acestor efluenţi lichizi?      
  39. Este discutat amplasamentul depozitării finale a tuturor efluenţilor lichizi?      
  40. Sunt identificate tipul şi cantităţile de emisii de poluanţi gazoşi şi de pulberi generate de proiect? (inclusiv emisii din proces, emisii spontane, emisii din arderea combustibililor fosili din surse staţionare şi mobile, emisii din trafic, praf din materialele manevrate, mirosuri)      
    în timpul construcţiei      
    în timpul funcţionării      
    în timpul dezafectării      
  41. Este discutată compoziţia şi toxicitatea sau periculozitatea tuturor emisiilor în atmosferă produse de proiect?      
  42. Sunt descrise metodele de colectare, tratare şi eliminare finală a acestor emisii?      
  43. Sunt identificate caracteristicile surselor de emisii în atmosferă precum şi caracteristicile acestor eliminări? (ex. localizare, înălţimea coşului de evacuare, viteza şi temperatura emisiei, etc.)      
  44. Este discutat potenţialul de recuperare a resurselor din deşeuri şi reziduuri? (inclusiv refolosirea, reciclarea sau recuperarea energiei din deşeuri solide sau efluenţi lichizi)      
  45. Sunt identificate şi cuantificate toate sursele de zgomot, căldură, lumină sau altă formă de radiaţie electromagnetică provenite din proiect? (inclusiv echipamente, procese, lucrări de construcţii, trafic etc.)      
  46. Sunt discutate metodele de estimare a cantităţilor şi compoziţiei tuturor reziduurilor şi emisiilor identificate (precum şi eventualele dificultăţi)?      
  47. Este discutată incertitudinea legată de estimările reziduurilor şi emisiilor)      
  Riscuri de accidente şi pericole
  48. Este discutat orice risc asociat cu proiectul?      
    din manevrarea materialelor periculoase      
    datorită focului, exploziilor      
    datorită accidentelor de trafic      
    avarii      
    expunerea proiectului la dezastre naturale (cutremure, inundaţii, alunecări de teren, etc.)      
    posibilitatea existenţei unui impact transfrontieră datorat riscului de accidente sau altui pericol?      
  49. Sunt descrise măsurile de prevenire şi modul de răspuns la accidente şi evenimente nedorite? (măsuri de prevenire, pregătire, planuri pentru orice incidente, planuri de urgenţă etc.)      
  Alte întrebări pentru descrierea proiectului
  50. Se vor înscrie întrebările pe care autoritatea competentă pentru protecţia mediului le va considera necesare      
         
    ……      
    …………      
    ……………………      
           
  2. ALTERNATIVELE CONSIDERATE
  Nr. crt. Întrebarea Rele- vanţa Tra- tată adec- vat? Ce informaţii suplimen- tare sunt necesare
  0 1 2 3 4
  1. Este descris procesul prin care a fost dezvoltat proiectul şi sunt luate în considerare alternativele din timpul acestui proces? (vezi tipurile de variante din Ghidul pentru etapa de definire a domeniului)      
  2. Este descrisă starea existentă (în situaţia fără proiect)?      
  3. Alternativele sunt realiste? Sunt ele alternative veritabile pentru proiect?      
  4. Sunt explicate principalele motive ale alegerii proiectului propus, inclusiv toate motivele d.p.d.v. al protecţiei mediului?      
  5. Sunt comparate principalele efecte asupra mediului produse de proiect cu cele ale alternativelor studiate?      
           
  3. DESCRIEREA FACTORILOR DE MEDIU POSIBIL AFECTAŢI DE PROIECT
  Nr. crt. Întrebarea Rele- vanţa Tra- tată adec- vat Ce informaţii suplimen- tare sunt necesare
  0 1 2 3 4
  Aspecte ale mediului
  1. Sunt descrise folosinţele existente şi împrejurimile terenului ce va fi ocupat de proiect şi este identificată populaţia ce locuieşte sau foloseşte terenul? (inclusiv folosirea ca reşedinţe, spaţii comerciale, industriale, de recreere şi agrement, clădiri structuri sau alte întrebuinţări)      
  2. Sunt descrise topografia, geologia, solul şi împrejurimile terenului ce va fi ocupat de proiect?      
  3. Sunt descrise trăsăturile semnificative ale topografiei şi geologiei arealului şi sunt descrise starea şi folosinţa terenului? (inclusiv calitatea solului, stabilitatea şi eroziunea, folosinţa agricolă şi calitatea suprafeţei agricole)      
  4. Flora şi fauna precum şi habitatele de pe terenurile ce urmează a fi ocupate de proiect şi împrejurimile acestuia, sunt descrise şi ilustrate pe o hartă corespunzătoare?      
  5. Sunt descrise populaţiile speciilor şi caracteristicile habitatelor care pot fi afectate de proiect şi sunt definite orice specii protejate sau desemnate a fi protejate?      
  6. Este descris factorul de mediu apa (inclusiv apele de suprafaţă curgătoare şi stătătoare, apele subterane, delta, ape de coastă şi marine), inclusiv scurgerea şi drenajul?; (întrebarea nu este relevantă dacă factorul de mediu apa nu este afectat de proiect)      
  7. Sunt descrise hidrologia, calitatea apei şi folosinţa oricărei surse de apă care poate fi afectată de proiect? (inclusiv folosinţa pentru alimentarea cu apă, piscicultură, pescuit, îmbăiere, agrement, navigaţie, evacuarea efluentului)      
  8. Sunt descrise condiţiile climatice şi meteorologice locale precum şi calitatea aerului în arealul respectiv? (întrebarea nu este relevantă dacă atmosfera nu va fi afectată de proiect)      
  9. Este descrisă situaţia existentă privind zgomotul? (întrebarea nu este relevantă dacă mediul acustic nu va fi afectat de proiect)      
  10. Este descrisă situaţia existentă privind radiaţiile de lumină, căldura şi alte forme de radiaţie electromagnetică (întrebarea nu este relevantă dacă aceste caracteristici ale mediului nu vor fi afectate de proiect)      
  11. Sunt descrise bunurile materiale din arealul respectiv care pot fi afectate de proiect? (inclusiv clădiri, alte structuri, resurse minerale, resurse de apă)      
  12. Sunt descrise toate amplasamentele sau caracteristicile siturilor arheologice, istorice, arhitecturale sau cele de importanţă culturală din zonele care pot fi afectate de proiect, inclusiv orice alt sit protejat?      
  13. Este descris peisajul natural sau urban al arealului ce va fi afectat de proiect, inclusiv orice peisaj protejat?      
  14. Sunt descrise condiţiile demografice, sociale şi socio – economice din arealul respectiv (ex. gradul de ocupare a forţei de muncă)?      
  15. Sunt descrise toate modificările ulterioare sub toate aspectele referitoare la mediu, care pot apare în absenţa proiectului?      
  Colectarea datelor şi metodele de efectuare a investigărilor
  16. Mărimea zonei investigată prin studiu a fost definită suficient de cuprinzător, astfel încât să includă toate suprafeţele posibil a fi afectate semnificativ de proiect?      
  17. Au fost contactate toate agenţiile/autorităţile/ instituţiile locale şi naţionale relevante pentru culegerea datelor de bază privind mediul?      
  18. Sursele datelor şi informaţiilor asupra mediului existent au fost indicate corect în referirile bibliografice?      
  19. Sunt descrise metodele folosite, dificultăţile întâmpinate şi incertitudinile cu privire la date, atunci când s-au întreprins studii/cercetări pentru caracterizarea stării mediului în situaţia fără proiect?      
  20. Metodele folosite au fost corespunzătoare scopului urmărit?      
  21. Există lipsuri importante cu privire la datele care descriu starea existentă a mediului; sunt explicate mijloacele folosite în timpul evaluării pentru a suplini aceste lipsuri?      
  22. Dacă au fost necesare investigaţii pentru a descrie starea existentă a mediului, dar ele nu s-au putut efectua, sunt explicate motivele şi sunt indicate propunerile pentru a întreprinde aceste anchete la o etapă ulterioară?      
  Alte întrebări pentru descrierea proiectului
    Se vor înscrie întrebările pe care autoritatea competentă pentru protecţia mediului le consideră necesare      
    Ex.:      
    …………..      
    …………..      
           
  4. DESCRIEREA POSIBILELOR EFECTE SEMNIFICATIVE ALE PROIECTULUI, INCLUSIV A CELOR TRANSFRONTIERĂ
  Nr. crt. Întrebarea Rele- vanţa Tra- tată adec- vat Ce informaţii suplimen- tare sunt necesare
  0 1 2 3 4
  Domeniul efectelor
  1. Este descris procesul prin care s-a definit domeniul studiului de impact? (vezi Ghidul pentru definirea domeniului)      
  2. Este evident faptul că definirea domeniului a fost abordată în mod sistematic?      
  3. Este evident că s-a efectuat o consultare riguroasă la definirea domeniului?      
  4. Sunt prezentate comentariile şi punctele de vedere ale consultanţilor?      
  Prognoza efectelor directe
  5. Sunt descrise şi sunt cuantificate, după caz, efectele primare directe asupra folosinţelor, populaţiei şi proprietăţii?      
  6. Sunt descrise şi sunt cuantificate, după caz, efectele primare directe asupra aspectelor geologice şi caracteristicilor solului?      
  7. Sunt descrise şi sunt cuantificate, după caz, efectele primare directe asupra florei şi faunei precum şi habitatelor?      
  8. Sunt descrise şi sunt cuantificate, după caz, efectele primare directe asupra hidrologiei şi calităţii apei?      
  9. Sunt descrise şi sunt cuantificate, după caz, efectele primare directe asupra folosirii mediului acvatic?      
  10. Sunt descrise şi sunt cuantificate, după caz, efectele primare directe asupra calităţii aerului şi condiţiilor climatice?      
  11. Sunt descrise şi sunt cuantificate, după caz, efectele primare directe asupra mediului acustic (zgomot şi vibraţii)?      
  12. Sunt descrise şi cuantificate, după caz, efectele primare directe ale radiaţiei termice, luminoase, şi ale altor forme de radiaţie electromagnetică?      
  13. Sunt descrise şi cuantificate, după caz, efectele primare directe asupra bunurilor materiale şi epuizarea resurselor naturale neregenerabile (combustibili fosili, minereuri)?      
  14. Sunt descrise efectele primare directe asupra aşezărilor sau peisajelor de importanţă culturală?      
  15. Sunt descrise şi ilustrate, dacă este cazul, efectele primare directe asupra calităţii peisajului natural şi asupra punctelor cu privelişte deosebită?      
  16. Sunt descrise şi cuantificate, după caz, efectele primare directe asupra demografiei, condiţiilor socio-economice din zonă?      
  Prognozarea efectelor secundare, temporare, pe termen scurt, permanente, pe termen lung, accidentale, indirecte şi cumulative
  17. Sunt descrise şi cuantificate, după caz, efectele secundare cauzate de efectele primare asupra oricăror aspecte ale mediului? (ex. efecte asupra faunei, florei sau habitatelor cauzate de poluarea solului, aerului sau apei şi de zgomot, efecte asupra folosinţelor de apă cauzate de modificările în hidrologia sau calitatea apei, efecte asupra vestigiilor arheologice cauzate de desecarea solului)      
  18. Sunt descrise efectele temporare/pe termen scurt produse în timpul construcţiei sau în timpul unor faze limitate ale funcţionării proiectului sau în timpul dezafectării?      
  19. Sunt descrise efectele permanente asupra mediului cauzate de construcţia, funcţionarea sau dezafectarea proiectului?      
  20. Sunt descrise efectele pe termen lung asupra mediului provocate de funcţionarea proiectului pe durata de viaţă sau provocate de creşterea gradului de poluare asupra mediului în zona studiată?      
  21. Sunt descrise şi cuantificate, după caz, efectele care pot apărea din accidente, evenimente neobişnuite sau expunerea proiectului la dezastre naturale sau antropice?      
  22. Sunt descrise efectele asupra mediului provocate de activităţile auxiliare? (activităţile auxiliare fac parte din proiect dar în mod obişnuit sunt localizate la distanţă faţă de proiectul principal; ex. construcţia rutelor de acces şi infrastructurii, traficul, extragerea agregatelor sau materiei prime, generarea şi alimentarea cu energie electrică, depozitarea efluenţilor şi deşeurilor)      
  23. Sunt descrise efectele indirecte asupra mediului provocate de dezvoltarea firească a zonei? (dezvoltare firească înseamnă proiecte suplimentare, care nu fac parte din proiectul principal, stimulate să apară prin implementarea proiectului; ex. pentru furnizarea de mărfuri noi sau servicii necesare proiectului, găzduirea noii populaţii sau afaceri stimulate de proiect)      
  24. Sunt descrise efectele asupra mediului produse de proiect care se cumulează cu cele ale altor proiecte existente sau planificate în zonă?      
  25. Sunt identificate în mod corespunzător extinderea geografică, durata, frecvenţa, reversibilitatea şi probabilitatea apariţiei fiecărui efect?      
  Prognozarea efectelor asupra sănătăţii populaţiei şi aspecte ale dezvoltării durabile
  26. Sunt descrise şi cuantificate, după caz, efectele primare şi secundare asupra sănătăţii şi bunăstării populaţiei? (ex. efecte asupra sănătăţii provocate de emiterea de substanţe toxice în mediu, riscuri asupra sănătăţii provenind din pericole majore asociate cu proiectul, efecte cauzate prin schimbarea vectorilor boală, schimbări în condiţiile de viaţă, efecte asupra grupurilor vulnerabile)      
  27. Este discutat, după caz, impactul asupra problemelor cum ar fi biodiversitatea, schimbări climatice globale şi dezvoltarea durabilă?      
  Evaluarea importanţei efectelor
  28. Semnificaţia sau importanţa fiecăruia dintre efectele prognozate este discutată în raport cu conformarea la cerinţele legale şi cu numărul, importanţa şi sensibilitatea populaţiei, resurselor sau altor receptori afectaţi?      
  29. Evaluarea efectelor s-a realizat prin compararea cu cerinţele standardelor şi normativelor naţionale sau/şi ale recomandărilor internaţionale?      
  30. Efectele pozitive asupra mediului sunt descrise la fel de bine ca şi cele negative?      
  31. Este explicată clar importanţa fiecărui efect?      
  Metode de evaluare a impactului
  32. Sunt descrise metodele folosite pentru prevederea efectelor şi sunt discutate în totalitate motivele pentru alegerea lor, dificultăţile întâmpinate şi incertitudinile asupra rezultatelor obţinute?      
  33. Dacă există incertitudine în ce priveşte detaliile precise ale proiectului şi impactul sau asupra mediului, sunt descrise prognozele pentru cea mai nefavorabilă situaţie?      
  34. Dacă au fost dificultăţi în prelucrarea datelor necesare în prognozarea şi evaluarea efectelor, sunt discutate aceste dificultăţi şi implicaţiile lor asupra rezultatelor?      
  35. Este descrisă clar baza de evaluare a semnificaţiei şi importanţei impactului?      
  36. Este descris impactul rezidual (rămas după ce s-au întreprins toate măsurile de limitare a efectelor)?      
  37. Nivelul de tratare al fiecărui efect este corespunzător importanţei sale pentru luarea deciziei de emitere a acordului de mediu? Comentariile din studiu sunt focalizate pe problemele cheie şi sunt evitate informaţiile irelevante sau inutile?      
  38. S-a acordat o atenţie corespunzătoare celor mai severe efecte negative ale proiectului şi mai puţină atenţie efectelor mai puţin importante?      
  Alte întrebări relevante în descrierea efectelor
    Se completează de către autoritatea competentă pentru protecţia mediului cu întrebările necesare      
    Ex.: este descris, după caz, posibilul impact transfrontieră al proiectului?      
    …………..      
    …………..      
           
  5. DESCRIEREA MĂSURILOR DE REDUCERE A EFECTELOR
  Nr. crt. Întrebarea Rele- vanţa Adre- sată adec- vat Ce informaţii suplimen- tare sunt necesare
  0 1 2 3 4
  1. Este discutată posibilitatea reducerii efectelor adverse semnificative asupra oricărei componente a mediului?      
  2. Sunt descrise clar toate măsurile pe care titularul propune să le implementeze pentru a reduce efectele adverse şi sunt explicate clar efectele acestor măsuri asupra mărimii şi semnificaţiei impactului?      
  3. Dacă efectul măsurilor de reducere asupra mărimii şi semnificaţiei impactului este incert, este explicat acest lucru?      
  4. Este clar faptul ca titularul s-a angajat să implementeze măsurile de reducere propuse sau, dimpotrivă, este clar că aceste măsuri de reducere sunt doar sugestii şi recomandări?      
  5. Sunt explicate motivele titularului pentru alegerea măsurilor de reducere propuse?      
  6. Sunt definite clar responsabilităţile pentru implementarea acestor măsuri, inclusiv fondurile necesare?      
  7. Acolo unde nu se pot aplica măsurile de reducere a efectelor negative semnificative sau dacă titularul nu a propus nici un fel de reducere, este explicat clar acest lucru?      
  8. Este evident faptul că echipa de evaluare a impactului şi titularul proiectului au luat în considerare toate variantele posibile de evitare, reducere sau compensare a impactului inclusiv prin variante de amplasamente, variante de proiectare, metode şi procese, epurarea efluenţilor finali, schimbări în planurile de implementare şi practicile manageriale, etc.?      
  9. Sunt propuse aranjamentele pentru monitorizarea şi managementul impactului rezidual?      
  10. Sunt descrise toate efectele negative ale măsurilor de reducere propuse?      
  Alte întrebări
    Se completează de către autoritatea competentă pentru protecţia mediului ……………………      
    …………..      
    …………..      
    …………..      
    …………..      
           
  6. REZUMAT FĂRĂ CARACTER TEHNIC
  Nr. crt. Întrebarea Rele- vanţa Adre- sată adec- vat Ce informaţii suplimen- tare sunt necesare
  0 1 2 3 4
  1. Studiul de impact include un rezumat fără caracter tehnic?      
  2. Rezumatul furnizează o descriere concisă dar comprehensivă a proiectului, a mediului, a efectelor proiectului asupra mediului şi a propunerilor de reducere ale acestora?      
  3. Rezumatul subliniază orice incertitudini semnificative despre proiect şi efectele sale asupra mediului?      
  4. Rezumatul se referă la procesul de reglementare pentru proiect şi la rolul evaluării impactului în acest proces?      
  5. Rezumatul include prezentarea generală a modului de abordare în evaluarea impactului?      
  6. Rezumatul este scris într-un limbaj fără carater tehnic, evitându-se termenii tehnici, datele detaliate şi prezentările cu caracter ştiinţific?      
  7. Poate fi uşor de înţeles pentru public?      
           
  7. CALITATEA PREZENTĂRII
  Nr. crt. Întrebarea Rele- vanţa Adre- sată adec- vat Ce informaţii suplimen- tare sunt necesare
  0 1 2 3 4
  1. Studiul de impact/evaluarea impactului asupra mediului se prezintă în unul sau mai multe documente clar definite?      
  2. Documentul(e) este organizat logic şi este structurat clar astfel încât cititorul să poată localiza informaţia cu uşurinţă?      
  3. Există o tablă de conţinut (cuprins) la începutul fiecărui document(e)?      
  4. Există o descriere clară a procesului de evaluare urmat?      
  5. Prezentarea este comprehensivă dar concisă, evitându-se datele şi informaţiile irelevante?      
  6. Prezentarea face uz efectiv de tabele, figuri, hărţi, fotografii şi alte tipuri de materiale grafice?      
  7. Prezentarea foloseşte anexe pentru a prezenta în detaliu datele care nu sunt esenţiale în înţelegerea textului principal?      
  8. Analizele şi concluziile sunt susţinute adecvat cu date şi dovezi?      
  9. Sursele datelor sunt menţionate corect?      
  10. Este folosită o terminologie adecvată pe tot parcursul documentului?      
  11. Raportul este un document unitar? De la o secţiune la alta, se fac trimiteri utile pentru cel care citeşte?      
  12. Prezentarea este corectă în mod demonstrabil şi, pe cât posibil, imparţială şi obiectivă?      
               
  8. APRECIERE GENERALĂ A RAPORTULUI LA STUDIUL DE EVALUARE
  Nr. crt. Întrebarea Rele- vanţa Adre- sată adec- vat Ce informaţii suplimen- tare sunt necesare
  0 1 2 3 4
  Dacă autoritatea competentă pentru protecţia mediului doreşte să utilizeze prezenta listă de control pentru a face o apreciere generală asupra calităţii raportului la studiul de evaluare, acest lucru se poate aduce la îndeplinire folosind tabelul de mai jos.
    Subiectul analizat Gradul de îndeplinire Comentarii
  1 Descrierea proiectului    
  2 Alternativele la proiect    
  3 Descrierea mediului potenţial afectat de proiect    
  4 Descrierea potenţialelor efecte semnificative ale proiectului    
  5 Descrierea măsurilor de limitare a efectelor    
  6 Rezumat, fără caracter tehnic    
  7 Calitatea prezentării    
  Evaluare generală: …..
  Comentarii: …………
  ……………………
  ……………………

––––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x