Notă …
Aprobat prin ORDINUL nr. 1.808/1.466/2020, publicat în Monitorul oficial, Partea I, nr. 1002 din 29 octombrie 2020. +
PREAMBULPrezentul ghid se bazează pe datele și informațiile referitoare la infecția COVID-19 existente la data aprobării acestuia. Ghidul va fi actualizat ori de câte ori va fi necesar și actualizările vor fi publicate pe site-ul ANDPDCA. Persoanele interesate sunt rugate să verifice periodic site-ul.Ghidul se adresează furnizorilor publici și privați de servicii sociale, beneficiarilor – copii, persoane adulte cu dizabilități, personalului din servicii și părinților/reprezentanților legali.Scopul ghidului este acela de a sprijini persoanele implicate în organizarea și funcționarea serviciilor sociale în demersurile de prevenire a transmiterii infecției COVID-19 în cadrul acestora. Totodată, ghidul va sprijini adoptarea unei reacții rapide și coordonate în cazul depistării unui caz de COVID-19 în serviciul social. Ghidul are în vedere, de asemenea, asigurarea continuității în îngrijire a beneficiarilor atunci când transmiterea comunitară este înaltă sau se iau măsuri guvernamentale de genul stării de urgență sau de alertă.I.Justificarea necesității elaborării ghiduluiMorbiditatea și mortalitatea ridicate cauzate de COVID-19 observate în rândul rezidenților din centrele de îngrijire de lungă durată (LTCF) din țările UE/SEE reprezintă o provocare majoră pentru prevenirea și controlul bolilor.Centrele rezidențiale din România includ instituții precum apartamente, case de tip familial, centre de plasament, centre de primire în regim de urgență, centre maternale, care sunt destinate copiilor separați de părinți, precum și centre de îngrijire și asistență, centre de abilitare și reabilitare, centre pentru viață independentă, centre respiro/centre de criză și locuințe protejate, care sunt destinate persoanelor adulte cu dizabilități.În general, în aceste instituții sunt îngrijite persoane vulnerabile, cu un risc crescut de a dezvolta forme severe ale infecției cu virusul SARS-CoV-2. În mod special, rezidenții din instituțiile pentru persoane adulte cu dizabilități sunt persoane care necesită sprijin, cărora le este dificil să trăiască independent în comunitate, datorită interacțiunii dintre barierele din mediu și deficiențele fizice, mentale, intelectuale sau senzoriale, posibil ca urmare a bătrâneții sau a condițiilor medicale cronice. Prezența unor afecțiuni neurologice, cum ar fi demența și tulburările neuropatice în rândul rezidenților reprezintă comorbidități care favorizează o evoluție mai gravă a bolii COVID-19.Aceste centre se adresează tuturor grupelor de vârstă care:• au nevoie de o îngrijire și supraveghere permanentă (24 de ore pe zi);• au nevoie de asistență pentru activitățile de zi cu zi.Există de asemenea servicii sociale care desfășoară activități numai pe timpul zilei sau, după caz, pentru o perioadă scurtă de timp.Acestea includ centrele de zi pentru copii aflați în situație de risc de separare de părinți, centrele de zi de recuperare pentru copii cu dizabilități, centrele de zi pentru pregătirea și sprijinirea integrării sau reintegrării copilului în familie/centrele de zi pentru consiliere și sprijin pentru părinți și copii, centrele de zi pentru persoane adulte cu dizabilități.În contextul actual de răspândire a virusului SARS-CoV-2 și nu numai, în vederea limitării transmiterii acestuia și pentru siguranța beneficiarilor acestor instituții de îngrijire, pot fi adoptate măsuri similare celor din unitățile spitalicești cu paturi sau celor ambulatorii.Obiectivul acestor recomandări este acela de a limita apariția infecției cu virusul SARS-CoV-2 în rândul rezidenților care beneficiază de îngrijire, supraveghere, asistență și servicii de abilitare/reabilitare acordate acestui segment vulnerabil de populație.În acest sens trebuie organizate activități care se referă la:1.beneficiari (copii și adulți cu dizabilități); … 2.personalul din serviciile sociale; … 3.monitorizarea condițiilor de mediu. … O măsură esențială pentru identificarea oricărei persoane suspecte de a fi infectată cu virusul SARS-CoV-2 este triajul clinico-epidemiologic urmat de izolarea/punerea în carantină a suspectului; în acest sens, la intrarea în instituție trebuie să existe un spațiu special destinat triajului clinico-epidemiologic (pentru personalul sau beneficiarii care vin zilnic) și un spațiu de izolare/carantină (pentru situația în care se impune izolarea persoanelor care au temperatura mai mare de 37,3 grade Celsius și/sau simptomatologie respiratorie).Ținând cont de aceste aspecte, fiecare tip de centru trebuie să elaboreze o procedură operațională specifică unității privind măsurile de limitare a transmiterii virusului SARS-CoV-2 în unitate, cu responsabilități bine definite pentru personal, rezidenți, vizitatori etc., care să fie avizată de direcția de sănătate publică. … II.Măsuri generale furnizori de servicii socialeMăsurile generale aplicate de toți angajatorii pentru prevenirea contaminării sunt prevăzute în Ordinul ministrului muncii și protecției sociale și al ministrului sănătății nr. 3.577/831/2020 privind măsurile pentru prevenirea contaminării cu noul coronavirus SARS-CoV-2 și pentru asigurarea desfășurării activității la locul de muncă în condiții de securitate și sănătate în muncă, pe perioada stării de alertă.Este necesar ca aceste măsuri să fie aplicate pe întreaga perioadă de evoluție a infecției cu SARS-CoV-2. … III.Măsuri generale servicii sociale1.Desemnarea unei persoane responsabile cu coordonarea activităților de prevenire și control (CAPC) a infecției SARS-CoV-2 care răspunde de:– efectuarea triajului epidemiologic; … – instruirea periodică a personalului cu privire la măsurile de igienă și dezinfecție; … – informarea periodică a beneficiarilor; … – verificarea respectării măsurilor la nivelul centrului; … – informarea conducerii cu privire la problemele semnalate; … – organizarea și coordonarea sistemului de supraveghere a stării de sănătate a beneficiarilor și personalului. … Persoana responsabilă poate fi:– cadru medico-sanitar din serviciul social sau, în lipsa acestuia, un alt membru al personalului care a fost desemnat cu acest scop și a fost instruit să efectueze triajul epidemiologic, să transmită informațiile cu privire la măsurile de igienă și dezinfecție, precum și cu privire la celelalte măsuri de prevenire; … – cadru medico-sanitar din partea furnizorului de servicii sau cu care furnizorul are încheiat un acord sau contract. … Este necesar ca informarea și instruirea să fie derulate periodic, deoarece situația privind COVID-19 este în dinamică și ghidul prezent va fi actualizat, de asemenea, periodic. … 2.Asigurarea aprovizionării serviciului social cu materialele necesare [săpun lichid, hârtie de șters pe mâini sau uscătoare pentru mâini, antiseptic pe bază de alcool și dispensere, dezinfectanți avizați (biocide cu acțiune virucidă/virulicidă) pentru suprafețe – de exemplu mese, podele, pervazuri, clanțe, întrerupătoare – și soluție de spălat pardoselile, mături/perii, lavete, găleți și mopuri diferite pentru baie și celelalte săli, detergenți și perii pentru vasele de WC, detergenți pentru curățenia chiuvetelor, lavete, materiale de protecție: măști faciale, mănuși, halate, bonete etc.]. … 3.Organizarea unui izolator/spațiu de carantină: un spațiu pentru izolarea copilului/beneficiarului/membrului de personal cu temperatura peste 37,3 grade Celsius și/sau altă simptomatologie de boală infectocontagioasă acută dezvoltată în timpul șederii în centru, care nu comunică cu restul spațiilor definite. Dacă nu există posibilitatea de a avea un izolator permanent (apartamente, case de tip familial etc.) se va crea un spațiu de izolare/carantină pentru beneficiarul simptomatic, la nevoie, inclusiv prin folosirea de separatoare de cameră. Dacă este posibil, izolatorul va avea baie proprie sau persoana suspectă de COVID-19 va folosi o baie care nu va fi folosită de ceilalți beneficiari sau de personal. Dacă acest lucru nu este posibil, după fiecare utilizare a băii de către persoana suspectă de COVID-19, se va dezinfecta întreaga baie. Totodată, persoana din izolator va lua masa în izolator. … 4.Adoptarea de măsuri pentru asigurarea distanțării fizice prin:a)restrângerea numărului de vizitatori și păstrarea distanței fizice între rezidenți/beneficiari în toate încăperile din centru (dormitoare, săli de activitate, săli de mese etc.) prin plasarea paturilor, respectiv a meselor la cel puțin 1,5-2 metri distanță între ele; recomandarea este de 2 m, însă dacă acest lucru nu este posibil, se asigură minimum 1,5 m; … b)crearea în interiorul centrului a unor circuite care să asigure „trasee prestabilite“ de intrare, deplasare în interior și de părăsire a centrului, facilitând păstrarea unei distanțe între persoane de cel puțin 1,5-2 metri pe tot parcursul prezenței în centru; se recomandă semnalizarea prin panouri, însemnări cu vopsea sau stickere pe podea și altele asemenea pentru o mai mare înțelegere și aderență din partea personalului, beneficiarilor și părinților/reprezentanților legali/vizitatorilor. În cazul apartamentelor, caselor de tip familial sau locuințelor protejate este obligatorie păstrarea distanței între persoane, celelalte măsuri vor fi adaptate specificului acestor instituții. … … 5.Măsuri generale igienico-sanitare:a)regulile de igienă și comportament trebuie păstrate: menținerea distanței fizice, limitarea aglomerărilor, igiena mâinilor, purtarea măștii faciale de către personalul de îngrijire și vizitatori și de către copii în centrele de zi, menținerea igienei respiratorii (tuse sau strănut în șervețel de unică folosință sau în plica cotului, după caz), folosirea batistelor de unică folosință; … b)serviciile de curățenie trebuie realizate dimineața, înainte de începerea activității, înainte și după servirea mesei, la sfârșitul programului și ori de câte ori este nevoie; … c)curățenia generală se va face prin spălare cu apă și detergent, urmată de clătire repetată cu apă potabilă. Când se curăță în special obiectele destinate utilizării directe de către rezidenți/beneficiari trebuie folosiți agenți de curățare nedăunători. Dezinfectanții, biocide avizate cu acțiune virucidă, trebuie folosiți în concentrațiile utilizate în unitățile spitalicești. Va fi evitată utilizarea acestora prin pulverizare în situația în care rezidenții se află în încăpere; … d)suprafețele vizibil murdare trebuie curățate mai întâi cu un detergent, după care trebuie aplicat un dezinfectant virulicid, în conformitate cu recomandările producătorilor privind cantitatea și timpul de contact; … e)întreg spațiul trebuie curățat – inclusiv mânere, balustrade, șine de pat, noptiere, butoane și accesorii la instalațiile sanitare, toalete, clanțe, pervazuri de ferestre și mese, scaune din sala de masă. Băile trebuie curățate cel puțin de două ori pe zi și ori de câte ori este nevoie. Suprafețele care sunt atinse frecvent vor fi atent curățate, insistând la punctele de contact, prin ștergerea cu apă și detergent; … f)săpunul lichid, antisepticele pe bază de alcool și prosoapele de hârtie trebuie să fie ușor accesibile pentru rezidenți/beneficiari/angajați; sunt necesare informații accesibile care să indice locația acestora, iar mecanismul de distribuire a produsului trebuie să fie accesibil; … g)ventilarea spațiilor închise se realizează dimineața, la ora prânzului și seara, în timpul activităților de curățenie. Ventilarea naturală durează cel puțin 10 minute de fiecare dată. Dacă este posibil, se mențin ferestrele și/sau ușile camerelor deschise, pentru a permite o mai bună circulație a aerului în spațiu, fără a compromite siguranța rezidenților/beneficiarilor (de exemplu ferestre care nu sunt la îndemână, uși cu bariere de securitate). Ventilarea naturală se realizează exclusiv în absența beneficiarilor. Se interzice utilizarea ventilatoarelor în spațiile comune unde sunt mai mulți beneficiari prezenți; poate fi utilizat un ventilator într-un spațiu în care se află un singur beneficiar. Utilizarea corectă a aparatului de aer condiționat presupune o mentenanță susținută coroborată cu indicațiile producătorului (schimbarea filtrelor etc). Utilizarea aparatelor de aer condiționat nu exclude aerisirea frecventă. Pentru siguranță, utilizarea se va face în perioadele de curățenie și dezinfecție a încăperilor; … h)echipamentele pentru recircularea aerului nu trebuie utilizate în prezența beneficiarilor. Acestea pot fi utilizate în absența rezidenților cu condiția curățării și dezinfectării cu frecvență crescută în funcție de tipul de aparat și recomandările producătorului, urmate de nebulizarea spațiului. Lenjeria și păturile individuale utilizate în aceste unități trebuie spălate sistematic, ori de câte ori este nevoie, la mașina automată de spălat rufe; … i)servirea mesei: se asigură menținerea distanței fizice de 1,5-2 m între beneficiari, în sălile de mese. Dacă nu este posibil acest lucru, fiecare beneficiar va lua masa individual, în camera proprie. Înainte și după consumarea alimentelor suprafața mesei va fi spălată și dezinfectată și va fi efectuată curățenia camerei; … j)spălarea mâinilor: atât angajații, cât și beneficiarii/rezidenții trebuie să se spele pe mâini: la sosirea în centru; înainte și după ce ating rezidenții; înainte și după masă; după strănut/tuse; după folosirea toaletei și schimbării de scutec; după venirea din activitatea de afară; după folosirea lucrurilor/echipamentelor comune; înainte și după schimbarea echipamentului de protecție, când mâinile sunt vizibil murdare; … k)accesul la grupurile sanitare va fi astfel organizat încât să se permită accesul simultan pentru un număr de rezidenți/beneficiari egal cu numărul de chiuvete/dușuri existente în acel grup sanitar. Acestea trebuie să fie prevăzute cu săpun și prosoape de hârtie de unică folosință, ținând seama și de respectarea distanțării fizice. Trasul apei la WC se face cu capacul lăsat jos pentru a evita o încărcătură mare de virus în incintă. … … … IV.Măsuri pentru personalul centrului 1.Triajul epidemiologic al personalului angajat în serviciul social respectiv se efectuează zilnic, la începutul programului, de către cadrul medical/sanitar al serviciului social/o persoană desemnată anume în acest scop. Temperatura se ia activ, nu pe declarații, folosind un termometru la distanță. Personalul cu simptome respiratorii, febră și/sau oricare alte semne/simptome de boli infectocontagioase acute sau care a venit în contact cu o persoană confirmată cu SARS-CoV-2 nu va fi primit la lucru și se va anunța medicul de familie sau Direcția de Sănătate Publică, denumită în continuare DSP/112, după caz. Angajații care se îmbolnăvesc în timp ce sunt la serviciu trebuie izolați până la părăsirea incintei cu anunțarea DSP/medic familie sau 112, după caz. Personalul trebuie să poarte echipament de protecție personală, care include mască, halat cu mânecă lungă de bumbac (care trebuie să fie curățat și dezinfectat zilnic prin spălare cu detergent în apă caldă la 60-90°C) și pantofi închiși pentru utilizare exclusivă în centru, care pot fi curățați și dezinfectați zilnic. Persoana care face triajul poartă echipament de protecție, care include în plus și vizieră. … 2.Alte măsuri:a)masca facială trebuie purtată pe toată durata cât persoana se află în centru și trebuie schimbată o dată la 4 ore și ori de câte ori s-a umezit sau s-a deteriorat. Personalul va purta numai măști medicale, nu măști de bumbac. Măștile trebuie purtate inclusiv de personalul care asigură îngrijirea în apartamente. O atenție specială trebuie acordată schimbării corecte a acestora. În situația în care se poartă măști confecționate acestea trebuie igienizate corespunzător și frecvența de schimbare să fie aceeași; … b)mănușile de unică folosință sunt obligatorii la schimbarea și îngrijirea rezidenților (mănușile se vor schimba după fiecare utilizare la un singur rezident/beneficiar); … c)personalul care efectuează curățenia și manipulează lenjeria de pat murdară, rufe etc. trebuie să poarte îmbrăcăminte de protecție, inclusiv mască, mănuși, halat cu mânecă lungă, pantofi închiși. Spălarea pe mâini cu apă și săpun sau antiseptic pe bază de alcool este obligatorie după îndepărtarea echipamentului de protecție personală, a mănușilor de unică folosință etc.; … d)măștile și mănușile de unică folosință purtate vor fi colectate în vederea eliminării, în coșuri de gunoi cu capac acționate cu pedală și prevăzute cu saci de plastic; … e)evitarea atingerii ochilor, nasului și a feței; … f)limitarea la minimum posibil a atingerii clanțelor/mânerelor de la uși, butoanelor de la lifturi și altele asemenea, folosind cotul sau alternative (pix, dispozitive speciale etc.) care se pot dezinfecta ușor și rapid; … g)supravegherea prospectivă a personalului presupune monitorizarea stării de sănătate a acestuia prin raportarea febrei, semnelor și simptomelor de boală respiratorie infecțioasă către angajator, izolarea/carantina la domiciliu și anunțarea medicului de familie; … h)alocarea personalului pe ture – izolare preventivă; … i)existența, dacă este posibil, a unor resurse suplimentare de personal, care să poată fi mobilizate în cazul îmbolnăvirii personalului angajat; … j)întărirea politicii de a nu veni la serviciu dacă angajatul e bolnav; … k)stabilirea unui plan de atenuare a lipsei de personal (personal bolnav, demisie, absentare); se au în vedere angajarea de personal pe perioadă determinată, liste cu personal disponibil la nevoie ș.a.; … l)evaluări periodice ale medicului de medicina muncii pentru prevenirea stresului și îmbolnăvirilor asociate condițiilor speciale de activitate; … m)testarea la 14 zile pentru prezența virusului SARS-CoV-2; … n)asigurarea de ture în care să se lucreze câte 12 ore fără ca personalul să se întâlnească, astfel încât în situația în care apar cazuri pozitive pentru SARS-CoV-2 să se poată izola contacții, dar să se și continue activitatea; … o)personalul va fi vaccinat antigripal pe perioada pandemiei. … … 3.Informarea, educarea, monitorizarea și acordarea de sprijin/consiliere personaluluia)Persoana responsabilă cu CAPC este pregătită periodic cu privire la ghidul prezent și alte informații actualizate privind infecția COVID-19. … b)Întregul personal este pregătit la rândul său de către persoana responsabilă CAPC. … c)Persoana responsabilă cu CAPC va verifica aderența personalului la măsurile de prevenire prin observarea acestuia în relația cu beneficiarii. … d)Personalul este instruit cu privire la modalitatea de îmbrăcare și dezbrăcare a echipamentului de protecție, precum și cu toate măsurile de prevenire necesare. … e)Ajustarea în mod rezonabil a timpului de lucru și de odihnă al personalului și, după caz, oferirea de sprijin psihologic prin metode alternative cum ar fi Skype, video-call, telefonic etc. … … … V.Măsuri de control al mediului1.Curățarea și dezinfecția frecventă a tuturor suprafețelor, spațiilor, grupurilor sanitare. … 2.Aerisirea frecventă și corectă a spațiilor aferente, în situația în care se utilizează aparate de climatizare, curățarea și dezinfecția acestora în funcție de indicațiile producătorului, urmate de nebulizarea încăperilor. … 3.Utilizarea de substanțe biocide adecvate (cu efect virulicid). … 4.Management corect al deșeurilor. … … VI.Măsuri pentru beneficiari1.Sistemul de supraveghere a stării de sănătate a rezidenților trebuie stabilit la nivelul fiecărei unități. Acesta presupune:a)evaluarea stării de sănătate a fiecărui beneficiar nou la admiterea în centrul rezidențial/sosirea zilnică în centrul de zi, pentru a stabili dacă acesta are semne ale unei boli respiratorii, inclusiv febră și tuse sau dificultăți de respirație; … b)evaluarea/monitorizarea cu privire la apariția febrei (≥ 37,3°C), tusei sau a respirației dificile a fiecărui beneficiar de două ori pe zi; … c)observarea frecvenței respiratorii (în medie): 40/min. la nou-născut, 30/min. la sugar (peste 6 luni), 20/min. până la vârsta de 16 ani și ulterior 16/min.; … d)în cazul beneficiarilor care prezintă boli cronice, se va avea în vedere și monitorizarea următorilor parametri, în funcție de problema de sănătate: puls, tensiune, glicemie; … e)în afara celei mai frecvente simptomatologii expuse mai sus, se urmăresc și celelalte simptome, inclusiv cele de urgență; … f)personalul de îngrijire semnalează imediat coordonatorului activităților de prevenire și control apariția semnelor de boală și se asigură izolarea suspectului până la plecarea acestuia din centru; … g)limitarea circulației sau transportului beneficiarilor numai la serviciile esențiale de diagnostic și terapeutice; … h)limitarea folosirii în comun a dispozitivelor personale (cărți, jucării, gadgeturi electronice) cu alți rezidenți. … … 2.Apariția unui caz suspect COVID-19 este urmată de:a)izolarea/punerea în carantină a rezidentului/beneficiarului suspect de boala COVID-19; inclusiv pe perioada izolării se asigură mijloacele de comunicare (acces la internet și conexiuni telefonice, videocomunicare) cu familia și exteriorul; de asemenea, pentru prevenirea manifestărilor de decompensare se va asigura acces la asistența psihosocială, legătura cu personalul cu care s-a dezvoltat o relație de încredere; alocarea de timp și suport pentru înțelegerea necesității acestei intervenții; … b)atașarea măștii medicale rezidentului, pentru adulți și copiii de peste 12 ani; se atașează și copiilor mai mici de 12 ani, după ce au învățat cum să poarte masca și importanța purtării acesteia; … c)informarea medicului centrului/medicului de familie, după caz; … d)informarea DSP/a serviciului 112 în cazul beneficiarilor cu simptomatologie gravă; … e)anunțarea părinților/reprezentanților legali și a DSP dacă testul COVID-19 este pozitiv; … f)curățarea și dezinfectarea tuturor spațiilor; … g)dezinfectarea echipamentelor medicale specifice (de exemplu, termometru, manșetă de tensiune arterială, pulsometru etc.) utilizate pentru un rezident suspectat sau confirmat cu COVID-19, înainte de a le reutiliza la un alt beneficiar. Dezinfectarea e obligatorie după utilizare pentru fiecare beneficiar, nu numai în cazul beneficiarului suspectat/confirmat; … h)centrul trebuie să fie pregătit să accepte beneficiari care au fost spitalizați cu COVID-19, care sunt stabili din punct de vedere medical. În acest sens, dacă sunt încă pozitivi trebuie să li se asigure un spațiu special destinat separat de ceilalți rezidenți. Personalul care îngrijește acești rezidenți trebuie să schimbe echipamentul de protecție acompaniat de o igienă riguroasă a mâinilor după aplicarea oricăror manevre și înainte de a îngriji restul rezidenților. În măsura în care este posibil, va fi desemnat personal care va îngriji exclusiv acești rezidenți; … i)personalul care interacționează cu beneficiarul suspect de COVID-19 aflat în izolator va lua măsuri de precauție suplimentară: măști FPP2/FN95 sau FPP3, ochelari de protecție/vizieră, mănuși, combinezon și botoși. Contactul cu beneficiarul nu va fi mai mare de 30 de minute (verificare stare de sănătate, sprijin pentru luarea mesei sau pentru spălat, efectuarea unor manevre de reabilitare ș.a.). Cu excepția ochelarilor și a vizierei, care pot fi dezinfectate, restul se aruncă în tomberoane speciale. … … 3.Alte măsuri pentru beneficiari:a)informarea periodică cu privire la infecția COVID-19 (simptome, transmitere, măsuri de prevenire și în caz de caz suspect/confirmat), informații actualizate, accesibile, pe înțelesul beneficiarilor, în funcție de vârstă, tipul dizabilității ș.a.; … b)informarea cu privire la strategiile de management al stresului și al anxietății (semne, la cine apelează, tehnici de relaxare ș.a.) și învățarea unor tehnici practice de relaxare (respirație profundă, mindfulness ș.a.); … c)beneficiarii vor purta mască în zonele comune și atunci când personalul este prezent în camera lor; nu vor purta mască beneficiarii care nu sunt capabili să-și îndepărteze singuri masca la nevoie; … d)activitățile comune – luarea mesei, petrecerea timpului liber – nu se vor derula pe perioada de restricții, iar în perioada de relaxare a restricțiilor se vor desfășura cu respectarea distanței fizice; … e)activitățile în aer liber se vor derula în perioada de relaxare, beneficiarii fiind însoțiți de personal; în cazul beneficiarilor la risc, atât beneficiarii, cât și personalul vor purta mască; … f)beneficiarii vor fi vaccinați antigripal pe perioada pandemiei; … g)se va avea în vedere ca perioada de izolare a persoanelor cu dizabilități în unitățile de îngrijire rezidențială să nu fie excesiv prelungită din cauza dizabilităților. … … 4.Măsuri suplimentare care vizează beneficiarii copii:a)evitarea contactului cu persoane aflate la risc crescut: vârstnici și persoane cu anumite boli; … b)derularea de informări repetate/cursuri pentru aplicarea măsurilor minime de prevenire: purtarea măștii, spălat pe mâini, distanțare fizică; … c)legat de distanțarea fizică, se pune accent pe evitarea saluturilor care presupun atingerea mâinilor (dat mâna, dat palma „five“, atingerea pumnului), a îmbrățișărilor și sărutărilor; … d)nu se pune mască copiilor sub 2 ani, fiind risc de sufocare; … e)se vor prefera jocurile cu risc scăzut, precum jocurile individuale și jocurile de echipă; în cazul celor din urmă, echipe mici (câțiva jucători) și jocuri în care se poate păstra distanțarea fizică; … f)se evită jocurile și sporturile de contact/care necesită contact, în interior și care necesită echipament comun, precum și competițiile sportive (de exemplu, între centre). … … … VII.Măsuri pentru părinți/reprezentanți legali și vizitatori1.În afara centrului, un membru al personalului întâmpină copiii și părinții, urmărind ca aceștia să respecte distanța fizică cât timp așteaptă să intre în centru; … 2.La ușă copiii se șterg pe un covor dezinfectant înainte de a intra în centru; … 3.După triajul epidemiologic (termometrizare, observare simptome), copiii se spală pe mâini (dacă există chiuvetă la intrare) sau își dezinfectează mâinile cu soluție corespunzătoare, apoi sunt preluați de un membru al personalului și conduși la grupa lor/sala în care are loc activitatea de reabilitare (cabinet psiholog, sală de kinetoterapie, cabinet recuperare ș.a.); … 4.În centrele de recuperare, dacă prezența părintelui este necesară, acesta va însoți copilul trecând prin triaj și procedurile de la intrare menționate anterior și va participa purtând mască pe toată durata activității. Prezența părintelui e decisă de specialist; … 5.La plecarea din centru, părinții așteaptă afară, cu distanțare fizică, iar copiii sunt aduși de un membru al personalului pentru a fi preluați de părinți. Copiii se spală pe mâini/își dezinfectează mâinile la ieșirea din centru; … 6.Discuțiile cu părinții au loc prin mijloace la distanță (conferință video, apeluri telefonice, e-mail etc.). Dacă acest lucru nu este posibil, discuțiile informale au loc în afara centrului dacă acesta are curte, cu respectarea măsurilor de prevenire (distanță fizică). Discuțiile informale, când acestea nu pot avea loc prin mijloace la distanță și nici în afara centrului pentru că nu are curte, precum și discuțiile formale care necesită decizii și semnătură din partea părinților vor avea loc într-un spațiu special amenajat. Se evită folosirea spațiilor destinate personalului. Dacă nu se identifică un astfel de spațiu, se utilizează camera coordonatorului de centru care se dezinfectează după fiecare vizită de acest gen; … 7.Se anunță părinții atunci când este un caz confirmat în centrul de zi, pentru a-și lua măsurile care se impun, cu consultarea medicului de familie. La fel, părinții anunță centrul de zi dacă au dezvoltat simptome sau au fost în contact cu o persoană cu COVID-19 în perioada de 14 zile după ședința de reabilitare/consiliere avută în centru.Toate activitățile se vor face ținând cont de particularitățile fiecărei unități, cu respectarea procedurilor și protocoalelor proprii avizate de medicul epidemiolog. … … VIII.Măsuri specifice servicii sociale destinate copiilorÎn perioada de risc epidemiologic crescut centrele de zi pot fi menținute deschise cu respectarea prevederilor din prezentul ghid.8.1.Centre de zi pentru copii aflați în situație de risc de separare de părințiÎn centrele de zi accentul se pune pe triajul epidemiologic și pe măsuri privind fluidizarea sosirilor și respectarea circuitelor în vederea evitării aglomerărilor, cu respectarea distanțării fizice, prin reducerea numărului de copii.Copiii trebuie primiți/preluați individual de către persoana desemnată de părinte/aparținător la ușa centrului, evitându-se, ori de câte ori este posibil, circulația în interior. Se evită, pe cât posibil, ca persoanele desemnate de părinți să fie bunicii sau persoane de peste 65 de ani. Dacă acest lucru nu este posibil, persoana vârstnică va purta mască și copilul va fi primit în centru/preluat de la centru cu prioritate.Copiii vor fi învățați și ajutați să se spele pe mâini cu apă și săpun cel puțin 20 de secunde. Toți copiii vor fi supravegheați o perioadă pentru a observa dacă se spală corect 20 de secunde. În cazul dezinfectării cu soluții de alcool, copiii mici și preșcolarii vor fi supravegheați pentru a nu ingera substanța.Părinții și personalul didactic trebuie să-i ajute pe copii să depășească cât mai ușor eventualele reacții (de exemplu: nervozitate, agitație, tristețe, dureri de cap, de stomac) explicându-le că reacțiile organismului lor sunt absolut firești în raport cu această situație ieșită din comun. Trebuie să li se arate sentimente de siguranță și ocrotire.Jucăriile și alte obiecte utilizate frecvent de copii/beneficiari trebuie spălate regulat, cel puțin o dată pe zi sau ori de câte ori se impune (jucăria prezintă semne vizibile de murdărie) și înainte de a fi utilizată de un alt copil. Nu se folosește același obiect de mai mulți copii fără a fi spălat/dezinfectat înainte de fiecare utilizare de către alt copil. Nu se vor folosi jucării și alte obiecte care nu pot fi spălate sau dezinfectate.Activitățile/joaca în exterior (curtea centrului) vor fi programate pentru fiecare grupă în parte, nu pentru toate grupele deodată.Grupele se organizează cu respectarea distanței fizice între copii și între copii și educator/educatorul specializat, atât pentru activități, cât și pentru odihnă. Dacă numărul de copii din grupă nu permite distanțarea fizică, se vor avea în vedere reducerea numărului de copii din grupă cu a) reducerea duratei petrecute în centru, astfel încât să se acomodeze 2 grupe în aceeași sală, pe rând (dimineața și după-amiaza); b) 2 grupe în aceeași sală alternativ (o zi una, o zi alta); extinderea centrului, prin folosirea altor săli a căror destinație poate fi schimbată.La reluarea activității, activitățile de grup se reiau gradual. Inițial, grupele vor cuprinde cel mult 5 copii și ulterior, pe baza analizei comportamentale din perspectiva respectării normelor de prevenire, acestea pot fi extinse la cel mult 10 copii.Înainte de începerea activităților de grup și după încheierea acestora, în spațiile respective se realizează dezinfecția suprafețelor cu substanțe biocide pe bază de clor sau alcool, urmată de aerisirea încăperii pentru o perioadă de cel puțin 30 de minute.Acolo unde spațiul centrelor de zi permite acest lucru, activitățile pot fi organizate în aer liber, în exteriorul clădirii serviciului social, cu menținerea măsurilor de asigurare a prevenției și reducerea riscului de îmbolnăvire.Personalul și copiii vor purta mască, se poate lua în considerare și viziera, cel puțin pentru educator. Copiii pot purta măști de bumbac, care se spală la 60-90°C și se calcă. În situațiile în care copiii nu pot purta mască (vârstă, dizabilitate, până învață să o poarte), educatorul va purta obligatoriu vizieră. Se recomandă viziere care se pot ridica la nevoie, nu care să fie scoase complet de pe cap.În situațiile în care personalul are nevoie să-și dea la o parte masca pentru câteva minute aceasta se plasează pe o batistă igienică de unică folosință, cu partea exterioară în jos. În situația schimbării măștii, aceasta se va face în zone distincte și bine ventilate, unde nu sunt copii sau alt personal. În situațiile în care copiii au nevoie să-și dea la o parte masca pentru câteva minute, aceștia vor fi îndrumați spre o fereastră deschisă sau într-o cameră distinctă bine aerisită, la depărtare de ceilalți copii.Lenjeria de pat se schimbă săptămânal, atunci când e folosită de un copil și înainte de a fi folosită de un alt copil, în centrele în care copiii se odihnesc la prânz.Copiii mici și preșcolari, precum și personalul, în special educatorii, trebuie să aibă la dispoziție mai multe schimburi pe zi.Centrele de zi care dispun de mijloace de transport pentru beneficiari vor asigura dezinfectarea acestora, după încheierea fiecărui transport (dus/întors), iar șoferul, beneficiarii și însoțitorii vor purta obligatoriu mască pe parcursul deplasării. … 8.2.Centre de zi de recuperare pentru copii cu dizabilitățiPentru copiii, adolescenții și familiile aflate în poziții vulnerabile, recomandările autorităților de sănătate pot fi dificil de înțeles și de urmat. Pentru copiii și tinerii cu dizabilități, nivelul de funcționare cognitivă poate necesita considerente speciale. Autoritățile trebuie să obțină informațiile adecvate în legătură cu managementul cazurilor printr-un dialog cu familiile în jurul preocupărilor serioase pentru bunăstarea copiilor, reducând în același timp răspândirea infecției.Toți profesioniștii din domeniul sănătății care lucrează cu copiii (fizioterapeut, psiholog, logoped etc.) își desfășoară activitatea într-un loc dedicat în interiorul instituției. Locul este ventilat și curățat regulat; mobilierul și materialele auxiliare folosite (jucării, cărți, litere etc.) sunt spălate/dezinfectate după fiecare activitate/ședință individuală (prin ștergere cu șervețele antibacteriene sau cu lavete îmbibate în soluție dezinfectantă).Igiena corespunzătoare a mâinilor se efectuează înainte și după contactul cu fiecare beneficiar, precum și înainte și după echiparea și dezechiparea de mască/halat.Numărul copiilor care sunt asistați trebuie decis în funcție de suprafața camerei/centrului, astfel încât să se respecte distanțarea fizică.Se recomandă evitarea folosirii hidroterapiei și a celorlalte terapii umede.Triajul epidemiologic, primirea în centru și preluarea de la centru se desfășoară la fel ca în cazul centrelor de zi prevăzute la pct. 8.1 și conform măsurilor recomandate pentru părinți/reprezentanți legali prevăzute la cap. VII.Pe cât posibil se evită așteptarea în sala de așteptare. Programările trebuie să țină cont de dezinfectarea cabinetului după fiecare copil – 30 de minute cel puțin, în funcție de modalitatea de dezinfectare aleasă. În situația în care copilul și părinții ajung mai repede la centru și nu au posibilitatea de a se întoarce la ora programată, vor trece prin triaj și celelalte proceduri și vor fi primiți în sala de așteptare. Aceasta va acomoda câte persoane pot respecta distanțarea fizică și poate fi dotată cu ecrane de protecție, dacă în sală se vor afla mai multe persoane în cazul unui centru de reabilitare cu mai multe cabinete.Toți părinții care însoțesc copilul în centru vor purta mască și botoși de unică folosință, ambele furnizate de centru.Copiii vor purta mască în condițiile menționate în capitolele anterioare, precum și botoși de unică folosință. Cu excepția măștilor de bumbac care pot fi furnizate de familie, măștile și botoșii sunt furnizați de centru.În vestiar intră pe rând câte un copil și părintele acestuia, după care se va efectua o curățare a suprafețelor cele mai atinse și aerisire. În cabinetul de proceduri de fizioterapie intră doar un copil sau doi, dacă se asigură distanțarea fizică. În sala de kinetoterapie, intră doar un copil sau maximum 3, dacă se asigură distanțarea fizică.Personalul va pune accent pe tehnicile de lucru care se pot efectua la domiciliu și prin conferințe video, inclusiv pentru grupurile de terapie și de suport.Intrarea copiilor și, după caz, a părinților în centrul de reabilitare se face doar cu programare, respectând procedurile menționate anterior. Recepția, acolo unde există, nu este deschisă publicului și va fi dotată cu ecran de protecție. Ușa de la intrare va fi dotată cu interfon.La programarea ședinței de reabilitare, li se comunică părinților toate informațiile necesare legate de efectuarea ședinței, inclusiv declarația că nu au simptome de COVID-19 și nu au fost în contact cu o persoană cu COVID-19, nici el (părintele), nici copilul. În caz de simptome sau contact, părinții vor lua legătura cu medicul de familie/DSP pentru luarea procedurilor care se impun (spitalizare, izolare). Ședințele vor fi reprogramate după rezolvarea situației. … 8.3.Centre de zi pentru pregătirea și sprijinirea integrării sau reintegrării copilului în familie/Centre de zi pentru consiliere și sprijin pentru părinți și copiiRecomandările similare centrelor de zi de la pct. 8.1 și 8.2 rămân valabile începând cu efectuarea triajului epidemiologic atât al copilului cât și al părintelui/reprezentantului legal/aparținătorului care îl însoțește în timpul consilierii, cât și în ceea ce privește izolarea acestora în situația unei temperaturi mai mari de 37,3 grade Celsius sau dacă prezintă simptome respiratorii cu anunțarea DSP/medic de familie, 112, după caz.Evitarea aglomerărilor prin programare telefonică și marcarea traseelor de la intrare spre locul destinat. Aparținătorii trebuie să respecte măsurile de igienă instituite în centru și trebuie să își dezinfecteze mâinile la intrare și înainte de a părăsi centrul și ori de câte ori se impune. Este obligatoriu ca aparținătorii să poarte mască pe tot timpul prezenței în centru.Menținem aceeași recomandare de a se asigura distanțarea fizică, respectiv numărul de copii care sunt primiți în centru trebuie să țină cont de spațiu și distanța minimă de 1,5-2 metri între două persoane.La apariția unui caz confirmat în centrele de zi prevăzute la prezentul punct și la pct. 8.1 și 8.2, se notifică imediat DSP. Centrul de zi se închide pentru 14 zile și se aplică măsurile stabilite cu DSP. Pe durata închiderii centrului, se are în vedere ca activitățile cu copii să se desfășoare în mediul online, în măsura în care acest lucru va fi posibil. … 8.4.Centre rezidențiale pentru copii8.4.1.Centre de plasamentSe aplică aceleași măsuri specifice menționate la centrele de zi în ceea ce privește:– purtarea măștii de către copii; cu excepția dormitorului, se recomandă purtarea măștii în zonele comune; copiii pot purta măști de bumbac; … – echipamentul purtat de personal; … – organizarea grupelor; … – activitățile la grupă în interior și în exterior; … – utilizarea jucăriilor și a altor obiecte personale și comune. … La acestea se adaugă următoarele:– paturile în dormitor sunt aliniate cap la picioare și cu respectarea distanței fizice. Dacă acest lucru nu e posibil, se instalează separatoare de cameră; … – petrecerea timpului liber se face cu respectarea distanței fizice în spațiile comune de recreere. Personalul ajută copiii în planificarea orelor de petrecere a timpului liber, se pot afișa tabele sau alt gen de programare pe care copiii/tinerii îl agreează; … – furnizorul de servicii asigură toate condițiile și echipamentele necesare pentru derularea școlii formale online: calculator/laptop/tabletă, sprijin în utilizarea acestora și a programelor prin care se derulează educația prin internet (diverse platforme). … Ieșirea din centru, în comunitate:– copiii sub vârsta de 16 ani ies numai însoțiți de personal; … – se organizează ieșiri în grupuri mici, recomandabil în grupurile de copii/tineri care împart același dormitor; … – ieșirile vor avea în vedere locuri considerate cu risc mic (scăzut și moderat spre scăzut) în perioada în care nu există transmitere comunitară:• risc scăzut: tenis/badminton/alte jocuri asemănătoare în locuri special amenajate, excursii în aer liber (la pădure, la munte, zone de campat);• risc moderat spre scăzut: plimbări, alergare, mers cu bicicleta/trotineta, jucat tenis – în parc, vizită la muzeu, mersul la bibliotecă, cumpărături, plimbare pe stradă, un suc/cafea la terasă; … – copiii peste 12 ani vor putea ieși singuri pentru activități din cele menționate anterior, cu informare și programare și cu acceptul șefului de centru. … În vederea evaluării riscului, mai jos sunt redate și celelalte categorii:• risc moderat: mersul la plajă/piscină, cumpărături/mâncat la fast-food în mall, frecventarea unui centru de zi, mersul în tabără, vizite la alți copii/alte persoane acasă la aceștia/acestea, vizite la bunici;• risc moderat spre crescut: la tuns, la restaurant în interior, participare la petreceri/nuntă/botez/înmormântare, mersul cu avionul, jucat fotbal/baschet, dat mâna/îmbrățișări;• risc crescut: bufet suedez, mersul la sala de gimnastică/fitness, mersul în parcul de distracții, la teatru, cinema, concerte, pe stadion, la biserică, mersul în baruri.Dacă centrul dispune de lift sau scări, se vor face atenționări pentru a nu se aglomera aceste facilități, de exemplu, o singură persoană în lift, coborârea pe o parte a scării, urcatul pe alta.Activitățile asistenților sociali și ale psihologilor sunt programate.Profesionistul este îndrumat de un membru al personalului din centru care îi explică regulile de igienă și distanțare socială care trebuie respectate și dacă este necesar, măsurile specifice pentru centru. Profesionistul își dezinfectează mâinile înainte și după fiecare vizită la un pacient sau, dacă este necesar, la intrare și ieșire din camera rezidentului. Dezinfectarea mâinilor rezidentului și profesionistului se face cu soluția hidroalcoolică sau se efectuează igienizarea mâinilor cu apă și săpun în funcție de facilitățile unității. Se utilizează halate de unică folosință. După desfășurarea activității specifice se va efectua curățenia, dezinfecția și aerisirea încăperii incluzând toate suprafețele, utilizând substanțe biocide cu activitate virulicidă.Dacă activitatea se desfășoară într-o cameră, profesionistul este însoțit de un membru al personalului în timpul accesului în cameră, respectând distanțarea fizică, la ieșire specialistul este condus pe cea mai scurtă rută posibilă între intrarea în casă și dormitor. În niciun moment nu poate circula liber în centru. … 8.4.2.Case de tip familialSe aplică aceleași măsuri specifice menționate pentru centrul de plasament prevăzut la pct. 8.4.1. … 8.4.3.ApartamenteSe aplică aceleași măsuri specifice menționate pentru centrul de plasament prevăzut la pct. 8.4.1. … 8.4.4.Centre de primire în regim de urgențăLa sosirea în centru după realizarea triajului epidemiologic copiii sunt îmbăiați și îmbrăcați cu haine curate.Se limitează contactele cu rezidenții centrului cât și cu personalul centrului.O singură persoană se recomandă să se ocupe de noul venit. Dacă se observă simptome de boală infecțioasă acută se iau măsurile recomandate.Se aplică aceleași măsuri specifice menționate pentru centrul de plasament prevăzut la pct. 8.4.1. … 8.4.5.Adăposturi de noapte pentru copiii străziiSe respectă aceleași măsuri prevăzute la pct. 8.4.4, fiind esențială respectarea organizării și efectuării triajului clinico-epidemiologic.Se va avea în vedere reducerea numărului de beneficiari din dormitoare. Furnizorul de servicii va avea în vedere extinderea adăpostului sau identificarea altor spații cu acest scop.Personalul din adăposturi va purta echipament permanent, pe toată perioada în care se află la muncă: mască, ochelari/vizieră, mănuși, halat/combinezon, pantofi care se poartă doar la serviciu. Furnizorul de servicii va asigura mai multe schimburi disponibile, pe zi, pentru personal. … 8.4.6.Centre maternaleSe respectă aceleași măsuri prevăzute la pct. 8.4.4, cu mențiunea că recomandările sunt valabile atât pentru mamă cât și pentru copil. … … … IX.Măsuri specifice servicii sociale destinate adulților9.1.Centre rezidențiale pentru persoane adulte cu dizabilități:– Centrul de îngrijire și asistență – CIA; … – Centrul de abilitare și reabilitare – CabR; … – Centrul pentru viață independentă pentru persoane adulte cu dizabilități – CPVI; … – Centru respiro pentru persoane adulte cu dizabilități – Cres; … – Centru de criză pentru persoane adulte cu dizabilități – CCdz. … Pentru că serviciile acordate în centrele rezidențiale sunt de 24h/24h, măsurile majore revin serviciului social, accentul se pune pe triajul epidemiologic și pe măsuri privind fluidizarea intrărilor și respectarea circuitelor în vederea evitării aglomerărilor, precum și a respectării tuturor măsurilor de curățenie și aerisire a spațiilor, necesare pentru prevenirea și combaterea răspândirii noului coronavirus.Efectuarea unui triaj epidemiologic zilnic al tuturor persoanelor care se află în incinta centrului rezidențial, cât și a personalului, eventual programarea pe ore pentru efectuarea triajului pentru diferite structuri.Măsurile generale pentru serviciul social, pentru personal, pentru beneficiari și pentru părinți/reprezentanți legali și vizitatori sunt cele prevăzute în cadrul cap. II-VII.În ceea ce privește măsurile specifice, acestea au, în mare parte, caracteristici comune dar există și diferențieri în funcție de tipul serviciului social.Măsuri specifice pentru centrele rezidențiale pentru persoane adulte cu dizabilitățiÎn procesul de desfășurare a activităților din interiorul instituției, conducătorul CR urmărește respectarea următoarelor aspecte:a)activitățile din planul personalizat al beneficiarului se desfășoară conform planificării, în mod individual sau în comun; după caz, se poate reduce durata desfășurării activității; în cazul desfășurării în comun a unei activități, se păstrează distanța fizică de cel puțin 1,5 m, prin stabilirea unui număr maxim de persoane care pot lucra în sala/camera respectivă; … b)sălile de activități sunt aerisite natural cel puțin o dată la 2 ore; … c)în cazul în care persoana utilizează dispozitive/tehnologii asistive (scaun rulant, cârje, telefoane mobile accesibile nevăzătorilor, altele), acestea sunt dezinfectate cel puțin o dată pe zi și nu sunt împrumutate către alte persoane; scaunele de toaletă sunt dezinfectate după fiecare utilizare; … d)pe parcursul activității, se reduce pe cât posibil utilizarea de reviste, pliante, instrumente de scris; … e)la finalizarea activității, se dezinfectează spațiul de lucru și materialele cu care s-a lucrat (oglinzile pentru terapia logopedică, bastoane/bare/mingi pentru gimnastică, masa de masaj, instrumente muzicale, alte tehnologii asistive etc.); … f)în cazul organizării de evenimente interne (vizionare filme/TV, jocuri, instruiri etc.), grupul de beneficiari este de maximum 20 de persoane; scaunele sunt așezate la distanță de minimum 1,5 m unul față de celălalt, eventual prin utilizarea benzilor de marcare; … g)sala de evenimente este aerisită natural pe parcursul derulării acestora, dacă condițiile de infrastructură și meteo permit; în cazul în care nu se poate asigura aerisirea naturală, se asigură o pauză de aerisire o dată la 2 ore; … h)atât la intrarea în sala de evenimente cât și la părăsirea acesteia, participanții se spală pe mâini cu apă caldă și săpun, cel puțin 20 de secunde, sau folosesc dezinfectant pentru mâini pe bază de alcool de concentrație 60%; … i)în cazul CR în general sau CDez sau CRes, admiterea unui beneficiar se face după efectuarea triajului clinico-epidemiologic; se va urmări limitarea contactelor acestuia cu un singur membru al personalului și, în măsura în care este posibil, găzduirea de unul singur într-un dormitor, cel puțin 14 zile. … Pentru activitățile care se desfășoară în exteriorul CR, conducătorul CR urmărește respectarea următoarelor aspecte:a)grupul de beneficiari este de maximum 20 de persoane, cu o distanță de minimum 1,5 m în jurul fiecărui participant; … b)acolo unde există, echipamentele de relaxare (mese de șah, altele) sunt dezinfectate cel puțin o dată pe zi; … c)în cazul activităților care presupun deplasare/implicarea beneficiarilor în viața socială și civică a comunității, se respectă prevederile privind măsurile de prevenire și distanțarea socială în grupul/activitatea respectivă (maximum 20 de participanți, respectarea distanței de minimum 1,5-2 m între participanți); la întoarcerea în CR, participanții se spală pe mâini sau se dezinfectează iar obiectele de îmbrăcăminte și lenjerie purtate în cadrul activității se schimbă (într-o zonă-tampon) și sunt spălate ulterior la mașina de spălat; … d)la intrarea în spațiile comune de locuit, este asigurată posibilitatea ca beneficiarii să-și dezinfecteze încălțămintea (ștergătoare îmbibate cu soluție concentrată pe bază de clor); eventual, încălțămintea folosită afară va fi lăsată în exterior; … e)în cazul dispozitivelor asistive (scaune rulante, biciclete, altele) utilizate în exterior, se asigură posibilitatea de transfer pe echipamente din interior până la curățarea/dezinfecția celor din exterior; … f)înainte de a merge în cameră/dormitor, beneficiarii se spală pe mâini cu apă caldă și săpun, cel puțin 20 de secunde; … g)în locație/spațiu închis, atât personalul implicat cât și beneficiarii poartă masca de protecție. … Pentru servirea mesei în comun, în sala de mese, conducătorul CR urmărește:a)decalarea orarului de masă, pentru a evita aglomerările la intrarea/ieșirea din incintă; … b)stabilirea condițiilor de asigurare a igienei hrănirii pentru beneficiarii a căror condiție de sănătate nu permite deplasarea în sala de mese; în mod deosebit, se asigură dezinfectarea tăvii/mesei și veselei, spălarea mâinilor, purtarea șorțului de protecție, a măștii și mănușilor de către personalul care sprijină beneficiarul să servească masa la pat; … c)aerisirea sălii de mese, cel puțin 10 minute, după fiecare serie de beneficiari; în condițiile în care este posibil, sala este aerisită natural, pe toată durata servirii; … d)păstrarea distanței de minimum 1,5 m în jurul fiecărui participant; … e)nu mai mult de 4 persoane la o masă; … f)atât la intrarea în sala de mese cât și la părăsirea acesteia, participanții se spală pe mâini cu apă caldă și săpun (cel puțin 20 de secunde) sau folosesc dezinfectant pentru mâini pe bază de alcool de concentrație 60%; … g)utilizarea de fețe de masă de unică folosință și schimbarea lor după fiecare serie sau, în cazul suprafețelor melaminate, ștergerea acestora după fiecare serie; … h)stabilirea circuitelor de intrare/ieșire în/din sala de mese. … Lit. h) nu se aplică apartamentelor, caselor de tip familial și locuințelor protejate.În ceea ce privește informarea beneficiarilor asupra măsurilor de prevenire și combatere a răspândirii noului coronavirus, conducătorul CR colaborează cu personalul angajat, cu specialiștii și cu managerul de caz pentru ca beneficiarii să poată asimila, înțelege și respecta toate aceste măsuri iar reprezentanții legali sau membrii familiei să aibă informații corecte, actualizate cu regularitate.Informarea și consilierea beneficiarilor pentru a asigura o stare de acțiune pozitivă la nivelul întregii unități reprezintă un proces complex, în care intervin toți profesioniștii cu care lucrează persoana adultă cu dizabilități.Periodic, persoana responsabilă desemnată cu coordonarea activităților de prevenire și control asigură instruirea personalului cu privire la măsurile de prevenire și limitare a transmiterii infecției cu virusul SARS-Cov-2 (regulile de igienă și distanțare socială care trebuie respectate și, dacă este necesar, măsurile specifice pentru CR respectiv), pe baza informărilor oficiale, din surse guvernamentale. Conducătorul CR consemnează întâlnirile de instruire în Registrul privind perfecționarea continuă a personalului.Informarea beneficiarilor comportă mai multe caracteristici/ aspecte de care trebuie să se țină cont:a)informarea are caracter continuu, se realizează de către persoane pe care beneficiarii CR le cunosc și au încredere în ele; … b)informarea utilizează mijloace de comunicare adaptate tipului de handicap, astfel: limbaj ușor de citit, prezentări audio-video, limbaj Braille, limbaj mimico-gestual, comunicare tactilă, altele; … c)informarea este particularizată, după caz, în funcție de nevoile de comunicare ale persoanelor care folosesc mijloace de comunicare neconvenționale, cum ar fi: comunicare prin expresia feței, poziția corpului, vocalizări, altele; … d)în cazul utilizării de postere informative, mesajele-cheie sunt clare, simple, ușor de explicat și de înțeles; în cadrul informării, se exemplifică modul corect de a tuși și/sau strănuta în plica cotului sau în șervețel de unică folosință și, ulterior, aruncarea șervețelului și igiena mâinilor; … e)în cadrul informării, se pune accentul pe conștientizarea surselor de risc; sunt date exemple din imediata apropiere a beneficiarilor, de exemplu: a tuși și/sau strănuta; obiceiul de a strânge mâna; obiectele personale care nu se împrumută (ochelarii, telefoanele mobile), atingerea feței cu mâinile nespălate sau nedezinfectate, altele; … f)informarea trebuie susținută prin exemple personale; îndemnul la respectarea de către beneficiar a măsurilor de igienă (tăierea scurtă a unghiilor, strângerea părului în coadă sau acoperirea lui, după caz, eliminarea obiectelor decorative tip cercei, brățări, lanțuri etc.) trebuie să fie susținut prin exemplul propriu al personalului. … În anumite situații, informarea trebuie acompaniată de servicii de consiliere psihologică pentru dezvoltarea unui comportament adecvat, adecvarea emoțiilor, evitarea situațiilor de depresie, altele. Membrii personalului, membrii echipei multidisciplinare sau managerul de caz pot aduce la cunoștința conducătorului CR nevoia de sprijin pentru un beneficiar, în vederea asigurării de consiliere psihologică.În același timp, conducătorul CR, asistentul social sau managerul de caz asigură informarea periodică a membrilor de familie sau a reprezentantului legal.Beneficiarii sunt sprijiniți să intre în legătură (telefon, mail, skype etc.) cu persoane din familia restrânsă sau lărgită, cu reprezentanți legali, cu prieteni sau cu alte persoane resursă în care au încredere. … 9.2.Locuințe protejate pentru persoane adulte cu dizabilitățiLocuința protejată (LP) este serviciul social care asigură găzduire și realizează, preponderent prin Centrul de zi, activități corespunzătoare nevoilor individuale specifice ale persoanelor adulte cu dizabilități, pe perioadă determinată, în vederea pregătirii pentru viață independentă.Locuința maxim protejată (LMP) asigură beneficiarilor servicii 24 din 24 ore, în vederea dezvoltării deprinderilor de viață independentă; serviciile de care au nevoie beneficiarii sunt acordate de CZ, la sediul acestuia, în spațiu liber sau, după caz, în LMP.Locuința minim protejată (LmP) asigură beneficiarilor condiții pentru viață minim asistată, cu sprijin și asistență planificată din partea FSS, în vederea consolidării deprinderilor necesare pentru viață independentă; beneficiarii sunt angajați în muncă, cu excepția celor pentru care a fost stabilită capacitatea de muncă pierdută iar serviciile de care au nevoie sunt acordate de centre de zi (CZ) sau de alte servicii din comunitate.În situația în care serviciile de care au nevoie beneficiarii sunt acordate în LMP, coordonatorul urmărește respectarea următoarelor aspecte:• atât beneficiarii cât și personalul implicat poartă mască de protecție; măștile de protecție sunt schimbate la un interval de cel mult 4 ore; în cazul în care purtarea măștii nu este posibilă (exerciții fizice, logopedie, alte situații), se menține distanța fizică de cel puțin 1,5 m; după caz, se poate reduce durata desfășurării activității. Excepțiile de la purtarea măștii trebuie să fie analizate și decise individual de către medicul care asigură supravegherea beneficiarilor.a)camerele sunt aerisite natural de cel puțin două ori pe zi; … b)la finalizarea activității, se dezinfectează spațiul de lucru și materialele cu care s-a lucrat (oglinzile pentru terapia logopedică, bastoane/bare/mingi pentru gimnastică, masa de masaj, instrumente muzicale, alte tehnologii asistive etc.); … c)la intrarea în LP, este asigurată posibilitatea ca persoanele care intră să-și dezinfecteze încălțămintea (ștergătoare îmbibate cu soluție concentrată pe bază de clor); eventual, încălțămintea poate fi lăsată în exterior; … d)în cazul dispozitivelor asistive (scaune rulante, biciclete, altele), acestea sunt dezinfectate cel puțin o dată pe zi; scaunul de toaletă se dezinfectează după fiecare utilizare; … e)în cazul în care beneficiarii servesc masa în comun, se asigură 1,5 m în jurul fiecărei persoane; … f)în cazul în care un beneficiar este hrănit în cameră, se asigură dezinfectarea tăvii/mesei și veselei, spălarea mâinilor, purtarea șorțului de protecție, a măștii și mănușilor de către persoana care sprijină beneficiarul să servească masa la pat; … g)aerisirea camerei în care beneficiarul/beneficiarii servește/servesc masa, cel puțin 10 minute; … h)înainte de masă și după servirea acesteia, participanții se spală pe mâini cu apă caldă și săpun (cel puțin 20 de secunde) sau folosesc dezinfectant pentru mâini pe bază de alcool de concentrație 60%; … i)în cazul activităților care presupun deplasare/implicarea beneficiarilor în viața socială și civică a comunității, se respectă prevederile privind măsurile de prevenire și distanțarea socială în grupul/activitatea respectivă (maximum 50 de participanți, respectarea distanței de minimum 1,5-2 m între participanți); la întoarcerea în LP, participanții se spală pe mâini sau se dezinfectează iar obiectele de îmbrăcăminte și lenjerie purtate în cadrul activității se schimbă (într-o zonă-tampon) și sunt spălate la mașina de spălat. … În ceea ce privește informarea beneficiarilor asupra măsurilor de prevenire și combatere a răspândirii noului coronavirus, coordonatorul LP colaborează cu personalul angajat, cu specialiștii și cu managerul de caz pentru ca beneficiarii să poată asimila, înțelege și respecta toate aceste măsuri iar reprezentanții legali sau membrii familiei să aibă informații corecte, actualizate cu regularitate.Periodic, persoana responsabilă desemnată cu coordonarea activităților de prevenire și control asigură instruirea personalului cu privire la măsurile de prevenire și limitare a transmiterii infecției cu virusul SARS-CoV-2 (regulile de igienă și distanțare socială care trebuie respectate și, dacă este necesar, măsurile specifice pentru LP respectivă), pe baza informărilor oficiale, din surse guvernamentale. Coordonatorul LP consemnează întâlnirile de instruire în Registrul privind perfecționarea continuă a personalului.În ceea ce privește informarea, se respectă aceleași măsuri ca în cazul CR. … 9.3.Centre de zi pentru persoane adulte cu dizabilități (CZ) sau centrele de servicii de recuperare neuromotorie de tip ambulatoriu pentru persoane adulte cu dizabilități (CSRN)Centrul de zi pentru persoane adulte cu dizabilități (CZ) este serviciul social care cuprinde un ansamblu de activități realizate în intervale diferite ale zilei pentru a răspunde nevoilor individuale specifice ale persoanelor adulte cu dizabilități, în vederea depășirii situațiilor de dificultate, dezvoltării potențialului personal și prevenirii instituționalizării.Centrul de servicii de recuperare neuromotorie de tip ambulatoriu pentru persoane adulte cu dizabilități (CSRN) este serviciul social care oferă intervenții specializate centrate pe recuperarea neuromotorie pentru a răspunde nevoilor individuale, identificate prin evaluare, ale persoanelor adulte cu dizabilități, în vederea menținerii/dezvoltării potențialului personal și prevenirii instituționalizării.Coordonatorul CZ/CSNR urmărește respectarea următoarelor aspecte:a)măștile de protecție sunt schimbate la un interval de cel mult 4 ore; în cazul în care purtarea măștii nu este posibilă (exerciții fizice, logopedie, alte situații), se menține distanța fizică de cel puțin 1,5 m; după caz, se poate reduce durata desfășurării activității; … b)spațiile sunt aerisite natural de cel puțin două ori pe zi; … c)pe parcursul activității, se reduce pe cât posibil utilizarea de reviste, pliante, instrumente de scris; … d)la finalizarea activității, se dezinfectează spațiul de lucru și materialele cu care s-a lucrat (oglinzile pentru terapia logopedică, instrumente muzicale, alte tehnologii asistive etc.); … e)la intrarea în spațiile de lucru este asigurată posibilitatea ca persoanele să-și dezinfecteze încălțămintea (ștergătoare îmbibate cu soluție concentrată pe bază de clor); eventual, încălțămintea poate fi lăsată în exterior; … f)în cazul dispozitivelor asistive (scaune rulante, biciclete, altele) utilizate în exterior, se asigură posibilitatea de transfer pe echipamente din interior până la curățarea/dezinfecția celor din exterior; … g)în planificarea beneficiarilor la serviciile CSRN se alocă suplimentar, pentru fiecare persoană, cel puțin 15 minute pentru a se asigura timpul necesar spălării mâinilor înainte și după exerciții, dezinfectarea echipamentelor de lucru sau schimbarea prosoapelor, alezelor etc.; … h)în cazul în care beneficiarii servesc masa în comun în CZ, se asigură 1,5 m în jurul fiecărei persoane; … i)se utilizează fețe de masă de unică folosință care se schimbă după fiecare utilizare; … j)spațiul în care beneficiarii servesc masa se aerisește natural cel puțin 10 minute; … k)în cazul activităților care presupun deplasarea/implicarea beneficiarilor în viața socială și civică a comunității, se respectă prevederile privind măsurile de prevenire și distanțarea socială în grupul/activitatea respectivă (maximum 50 de participanți, respectarea distanței de minimum 1,5-2 m între participanți).În ceea ce privește informarea, se respectă aceleași măsuri ca în cazul CR.În centrele de zi accentul se pune pe triajul epidemiologic și pe măsuri privind fluidizarea intrărilor și respectarea circuitelor în vederea evitării aglomerărilor, precum și de distanțarea fizică cu respectarea distanței de minimum 1,5-2 metri. Triajul epidemiologic se va face atât pentru beneficiari, cât și pentru personalul angajat/aparținători.Evitarea aglomerărilor prin programare telefonică și marcarea traseelor de la intrare spre locul destinat activităților. În incintă se vor respecta măsurile de prevenție (purtarea măștii faciale, igienizarea periodică a mâinilor, distanțarea fizică, curățarea și dezinfecția suprafețelor).Se limitează durata activităților în spații închise astfel încât să se poată stabili un orar clar pentru aerisirea riguroasă a sălii unde se desfășoară activitatea.Aparținătorii trebuie să respecte măsurile de prevenție și limitarea a transmiterii infecției cu virusul SARS-CoV-2 în centru, instituite în centru și trebuie să practice dezinfectarea mâinilor la intrare și părăsirea centrului, precum și înainte și după scoaterea măștii, care este obligatoriu a fi purtată pe tot timpul prezenței în centru. … … … X.Testarea beneficiarilor și a angajațilorTestarea trebuie efectuată pentru personalul de îngrijire și pentru rezidenți în funcție de situația clinico-epidemiologică și de prevederile definiției de caz și recomandărilor de prioritizare a testării pentru COVID-19, la zi, de pe site-ul INSP. Furnizorii de servicii sociale cu cazare vor asigura elaborarea unui plan de testare, în acord cu prevederile legale existente. În cazul persoanelor cu dizabilități, la testare, este necesar a se asigura pregătirea acestora prin explicații suplimentare, adecvate nevoilor individuale de înțelegere, de prezența persoanei de încredere. … XI.Asigurarea accesului egal la servicii de sănătateToate măsurile avute în vedere de autoritățile medicale și personalul medical, în toate situațiile, trebuie să fie efectuate în conformitate cu cerințele de egalitate și nediscriminare în domeniul drepturilor omului.În conformitate cu prevederile Convenției privind drepturile persoanelor cu dizabilități, persoanele cu dizabilități au dreptul la aceeași gamă de servicii, la același nivel de calitate și standard de îngrijire, și programe medicale gratuite. În acest sens, persoanele cu dizabilități care necesită asistență medicală pentru COVID-19 trebuie să primească tratament în condiții de egalitate cu ceilalți și, în niciun caz, nu trebuie excluse atunci când accesează servicii de sănătate sau servicii de abilitare/reabilitare.Prevenirea și tratamentul COVID-19 trebuie să includă și să protejeze drepturile și nevoile persoanelor cu dizabilități și să le situeze în centrul tuturor eforturilor autorităților, așa cum este prevăzut în Convenția privind drepturile persoanelor cu dizabilități și Agenda pentru dezvoltarea durabilă 2030. Este fundamental să se asigure includerea și accesul persoanelor cu dizabilități la serviciile de sănătate, în condiții de egalitate cu ceilalți, inclusiv la medicamente, vaccinuri și echipamente medicale, precum și la servicii de protecție socială și alte sisteme de sprijin, inclusiv pentru traiul independent, cum ar fi ca asistență personală, limbajul semnelor și interpretarea tactilă și suport psihosocial.La apariția simptomelor, rezidenții sunt izolați și în funcție de gravitatea simptomatologiei și recomandările medicului privind atitudinea terapeutică. Se va face ancheta epidemiologică în vederea identificării contacților, care, dacă este posibil, vor fi izolați de restul rezidenților și ținuți sub observație 15 zile. … XII.Măsuri curative și de imunizareBeneficiarilor serviciilor sociale din sistemul de protecție, adulți și copii, li se va asigura un tratament egal și nediscriminatoriu în contextul apariției unor vaccinuri sau tratamente specifice prevenirii și combaterii virusului COVID-19.În funcție de măsurile și procedurile aprobate la nivel național, beneficiarilor sistemului de protecție socială li se va recunoaște statutul de categorie vulnerabilă, cu risc ridicat de comorbiditate și complicații medicale. …