GHID ESMA din 9 iunie 2023

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 18/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AUTORITATEA DE SUPRAVEGHERE FINANCIARA
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 598 din 30 iunie 2023
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LANORMA 22 09/06/2023
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulCONTINUT DENORMA 22 09/06/2023
ActulREFERIT DENORMA 22 09/06/2023
ActulREGULI SI NORME DE APLICARENORMA 22 09/06/2023





Notă
Conținut de NORMA nr. 22 din 9 iunie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 598 din 30 iunie 2023.
1.Domeniu de aplicareCui i se aplică?1.Prezentul ghid se aplică autorităților competente desemnate în temeiul articolului 22 din EMIR care supervizează CPCurile autorizate în temeiul articolului 14 din EMIR.Ce se aplică?2.Prezentul ghid se referă la proceduri și metodologii comune pentru procesul de supraveghere și evaluare în temeiul articolului 21 din EMIR. Prezentul ghid nu introduce alte cerințe pentru CPC pe lângă cele specificate în EMIR sau în standardele tehnice relevante.2.Referințe legislative, abrevieri și definiții + 
Referințe legislative

EMIR Regulamentul (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European și al Consiliului din 4 iulie 2012 privind instrumentele financiare derivate extrabursiere, contrapărțile centrale și registrele centrale de tranzacții^1
Regulamentul ESMA Regulamentul (UE) nr. 1.095/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorității europene de supraveghere (Autoritatea europeană pentru valori mobiliare și piețe), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE și de abrogare a Deciziei 2009/77/CE a Comisiei^2
STR 153/2013 Regulamentul delegat (UE) nr. 153/2013 al Comisiei din 19 decembrie 2012 privind cerințele pentru contrapărțile centrale^3

^1 JO L 201, 27.7.2012, p. 1.^2 JO L 331, 15.12.2010, p. 84.^3 JO L 52, 23.2.2013, p. 41. + 
Abrevieri

CE Comisia Europeană
ESMA Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare și Piețe
SEE Spațiul Economic European
SESF Sistemul European de Supraveghere Financiară
UE Uniunea Europeană

 + 
Definiții3.Cu excepția cazului în care se prevede altfel, termenii utilizați în prezentul document de consultare au același înțeles ca în EMIR și în STR 153/2013.4.În plus, se aplică următoarele definiții:

colegiu un colegiu instituit în temeiul articolului 18 din EMIR

3.Scop5.Prezentul ghid are la bază articolul 16 alineatul (1) din Regulamentul ESMA și articolul 21 alineatul (6) din EMIR.6.Obiectivele prezentului ghid sunt de a stabili practici consecvente, eficiente și eficace în materie de supraveghere în cadrul SESF și de a garanta aplicarea comună, uniformă și consecventă a articolului 21 din EMIR.7.În special, prezentul ghid urmărește să sprijine autoritățile competente în aplicarea dispozițiilor EMIR în contextul examinării și evaluării contrapărților centrale, prin detalierea procedurilor și metodologiilor comune în scopul asigurării consecvenței în ceea ce privește formatul, frecvența și profunzimea acestor examinări și evaluări.4.Obligații de conformare și de raportare + 
Statutul ghidului8.Prezentul ghid se emite în temeiul articolului 16 din Regulamentul ESMA și se adresează autorităților competente. În conformitate cu articolul 16 alineatul (3) din Regulamentul ESMA, autoritățile competente trebuie să depună toate eforturile necesare pentru a respecta ghidul.9.Ghidul prezintă punctul de vedere al ESMA privind practicile corespunzătoare de supraveghere în cadrul SESF sau privind modul în care dreptul Uniunii Europene trebuie aplicat într-un anumit domeniu. Prin urmare, ESMA se așteaptă ca toate autoritățile competente cărora li se adresează ghidul să se conformeze acestuia. Autoritățile competente cărora li se aplică ghidul trebuie să se conformeze prin integrarea acestuia în practicile lor de supraveghere, după caz (de exemplu, prin modificarea cadrului legislativ sau a procedurilor lor de supraveghere). + 
Cerințe de raportare10.În temeiul articolului 16 alineatul (3) din Regulamentul ESMA, autoritățile competente trebuie să informeze ESMA dacă (i) se conformează, (ii) nu se conformează, dar intenționează să se conformeze sau (iii) nu se conformează și nu intenționează să se conformeze prezentului ghid.11.În caz de neconformare, autoritățile competente trebuie, de asemenea, să informeze ESMA, în decurs de două luni de la data publicării ghidului pe site-ul ESMA în toate limbile oficiale ale UE, cu privire la motivele de neconformare cu ghidul.12.Pe site-ul ESMA este disponibil un model de notificare. Modelul se completează și se transmite la ESMA.
5.Ghid privind procedurile și metodologiile comune referitoare la procesul de supraveghere și evaluare a contrapărților centrale (CPC) în temeiul articolului 21 din EMIR5.1.Domeniul de aplicare al examinării și evaluării13.Domeniul de aplicare al examinării și evaluării acoperă toate cerințele privind CPC prevăzute în EMIR și în standardele tehnice de reglementare care îl completează (STR 152/2013 și 153/2013 – denumite împreună „STR pentru CPC“). Sfera riscurilor care urmează să fie evaluate cuprinde toate riscurile la care sunt sau ar putea fi expuse CPC-urile, inclusiv, dar fără a se limita la acestea, riscurile financiare și operaționale.14.Lista detaliată a cerințelor privind CPC, împreună cu dispozițiile EMIR aferente și cu articolele corespunzătoare din STR pentru CPC care îl completează, constituie anexa I la ghid. Printre acestea se numără cerințele de capital, cerințele organizatorice, cerințele privind conduita în afaceri, cerințele prudențiale, cerințele privind calcularea și raportarea capitalului ipotetic și cerințele privind acordurile de interoperabilitate.5.2.Formatul și profunzimea examinării și evaluării15.Autoritățile competente trebuie să ia în considerare toate cerințele incluse în anexa I pentru examinarea și evaluarea oricărei CPC.16.La examinarea de bază a oricărei CPC, autoritățile competente trebuie să ia în considerare toate elementele incluse în coloana a treia „Examinare de bază“ din anexa II. Examinarea de bază trebuie realizată chiar și atunci când autoritățile competente nu au fost informate de CPC cu privire la eventualele modificări efectuate în perioada examinată. Numai în cazul în care autoritățile competente apreciază ele însele că, în perioada examinată, nu a existat nicio modificare în ceea ce privește anumite cerințe, ipoteze și fapte care au stat la baza analizei lor anterioare, examinarea lor de bază corespunzătoare ar putea fi mai puțin detaliată.17.În cazul în care, pentru o anumită cerință, o CPC întrunește oricare dintre criteriile care pot justifica o examinare extinsă sau specifică, astfel cum sunt enumerate în a patra coloană din anexa II, autoritățile competente trebuie să efectueze pentru această cerință, pe lângă examinarea de bază, și examinarea extinsă descrisă în coloana a cincea din anexa II.18.În cazul în care autoritățile competente efectuează examinarea și evaluarea unei CPC în ceea ce privește o anumită cerință, acestea trebuie să ia în considerare orice acte corespunzătoare de nivelul 3 adoptate de ESMA (cum ar fi ghiduri, avize, întrebări și răspunsuri).5.3.Frecvența examinării și a evaluării19.Autoritățile competente trebuie să desfășoare anual, în mod continuu (adică de la an la an), un proces de supraveghere și evaluare a CPC.20.Examinare suplimentară ad-hoc1.Orice modificări semnificative și nerecurente ale CPC, de natură operațională, tehnică, financiară sau prudențială, altele decât cele enumerate la punctul 2 din orientarea 7, trebuie să declanșeze un proces de supraveghere și evaluare ad-hoc suplimentar, eventual după punerea în aplicare a modificărilor semnificative, pentru a reflecta în mod specific impactul modificărilor sistemelor, proceselor, procedurilor și politicilor de gestionare a riscurilor asupra CPC.2.Următoarele modificări semnificative și nerecurente sunt excluse din prezenta examinare ad-hoc:– extinderea activităților și a serviciilor CPC (în conformitate cu articolul 15 din EMIR);– propunerea de achiziție a CPC (în conformitate cu articolul 32 din EMIR);– o modificare a externalizării activităților importante legate de gestionarea riscurilor CPC (în conformitate cu articolul 35 din EMIR);– examinarea modelelor și a parametrilor CPC (în conformitate cu articolul 49 din EMIR);– un nou acord de interoperabilitate cu o CPC (în conformitate cu articolul 54 din EMIR).3.Această examinare ad-hoc trebuie să se concentreze asupra modificării propriu-zise și asupra oricărui posibil impact pe care această modificare l-ar putea avea asupra respectării de către CPC a tuturor cerințelor enumerate în anexa I.4.În cazul în care se efectuează o astfel de examinare ad-hoc, colegiul trebuie să fie informat de autoritatea competentă cu privire la rezultatele acestei examinări ad-hoc. Această informare trebuie să aibă loc cât mai curând posibil după examinarea ad-hoc și nu trebuie amânată, pentru a fi inclusă în procesul de examinare anuală.5.4.Informații – Surse și metodologie21.Informațiile necesare pentru procesul de supraveghere trebuie să fie obținute prin intermediul a două canale complementare:– informațiile colectate în urma controlului și supravegherii continue de către autoritățile competente și– informațiile colectate de către autoritățile competente în special în scopul efectuării examinării și evaluării.22.Informațiile colectate în urma controlului și supravegherii continue a CPC de către autoritățile competente trebuie să cuprindă cel puțin:– orice informații privind modificările introduse de CPC în oricare dintre regulamentele sale interne, cum ar fi procedurile, politicile, precum și toate informațiile publice disponibile;– toate documentele, dovezile, evaluările, validările și rapoartele furnizate de CPC sau întocmite de autoritatea competentă cu ocazia cererilor CPC de extindere a activităților și a serviciilor (în conformitate cu articolul 15 din EMIR) și validarea modificărilor semnificative aduse modelelor și parametrilor CPC (în conformitate cu articolul 49 din EMIR), precum și toate subiectele care ar fi putut necesita obținerea, în cursul anului, a unei anumite validări din partea autorității competente și a avizului colegiului (cum ar fi articolele 30-32, 35, 51 și 54 din EMIR);– rezultatele verificărilor documentare și ale inspecțiilor la fața locului efectuate pe parcursul anului de către autoritatea competentă.23.Informațiile colectate de autoritățile competente în special în scopul examinării și evaluării acordurilor, strategiilor, proceselor și mecanismelor CPC, în completarea informațiilor colectate în urma controlului și supravegherii continue de către acestea, trebuie să cuprindă cel puțin:– o autoevaluare revizuită din partea CPC;– informații actualizate din partea CPC, astfel cum sunt prevăzute în modelul informal ESMA de raport de evaluare a riscurilor, care ar trebui să includă o analiză a performanței din ultimul an a modelelor de risc ale CPC, inclusiv a modelelor de marjă, a cadrului de simulare de criză, a controlului riscului de lichiditate, a marjelor de ajustare ale garanțiilor;– procesele-verbale detaliate ale reuniunilor ad-hoc și ale interviurilor cu reprezentantul CPC organizate în vederea pregătirii examinării și ale reuniunilor relevante ale colegiului;– documentele întocmite de CPC pentru a fi prezentate comitetului său de risc, precum și avizele comitetului de risc.5.5.Rezultatele procesului de supraveghere – Metodologie24.În scopul informării colegiului, rezultatele procesului de supraveghere trebuie prezentate sub forma unui raport. În beneficiul membrilor colegiului și al ESMA, în primul rând, acest raport nu trebuie să prezinte doar un rezumat al modificărilor semnificative care au avut loc în cadrul CPC în perioada examinată, ci trebuie să furnizeze și o versiune actualizată, cuprinzătoare și consolidată a evaluării, care să facă o distincție clară între ceea ce s-a modificat în perioada examinată și evaluarea din anul precedent. + 
Anexa I: Lista cerințelor privind CPC, cu dispozițiile EMIR aferente și dispozițiile STR corespunzătoare

Cerințe Dispoziții EMIR STR 152/2013 și 153/2013
Cerințe de capital Articolul 16 Articolele 1-5 din STR 152/2013
Cerințe organizatorice
Dispoziții generale privind cerințele organizatorice Articolul 26 Articolele 3-11 din STR 153/2013
Personalul de conducere și consiliul de administrație Articolul 27
Comitetul de risc Articolul 28
Evidența datelor Articolul 29 Articolele 12-16 din STR 153/2013
Informarea autorităților competente Articolul 31 alineatul (1)
Conflictul de interese Articolul 33
Continuitatea activității Articolul 34 Articolele 17-23 din STR 153/2013
Externalizarea Articolul 35
Reguli de conduită (capitolul 2 din EMIR)
Dispoziții generale privind regulile de conduită Articolul 36
Condiții de participare Articolul 37
Transparență Articolul 38
Segregare și portabilitate Articolul 39
Cerințe prudențiale (capitolul 3 din EMIR)
Administrarea expunerilor Articolul 40
Cerințe de marjă Articolul 41 Articolele 24-28 din STR 153/2013
Fondul de garantare Articolul 42 Articolele 29-31 din STR 153/2013
Alte resurse financiare Articolul 43
Controlul riscului de lichiditate Articolul 44 Articolele 32-34 din STR 153/2013
Ordinea utilizării resurselor în situații de neîndeplinire a obligațiilor de plată Articolul 45 Articolele 35-36 din STR 153/2013
Cerințe în materie de garanții Articolul 46 Articolele 37-42 din STR 153/2013
Politica de investiții Articolul 47 Articolele 43-46 din STR 153/2013
Proceduri aplicabile în situațiile de neîndeplinire a obligațiilor de plată Articolul 48
Examinarea modelelor, teste de rezistență și testări ex post (back testing) Articolul 49 Articolele 47-61 din STR 153/2013
Decontarea Articolul 50
Calcule și raportarea pentru scopul Regulamentului (UE) nr. 575/2013 privind cerințele prudențiale pentru instituțiile de credit și societățile de investiții (capitolul 4 din EMIR)
Calculul Kccp Articolul 50a
Reguli generale pentru calculul Kccp Articolul 50b
Raportarea informațiilor Articolul 50c
Calculul elementelor specifice pe care trebuie să le raporteze CPC Articolul 50d
Acorduri de interoperabilitate (titlul V din EMIR)
Acorduri de interoperabilitate Articolul 51
Gestionarea riscului Articolul 52
Furnizarea de marje între CPC Articolul 53

 + 
Anexa II: Metodologia pentru fiecare articol și cerință

Cerințe EMIR Examinare de bază Criterii care pot justifica o examinare extinsă/specifică Examinare extinsă
Cerințe de capital Articolul 16Articolele 1-5 din STR 152/2013 – O evaluare a metodelor CPC de calculare a cerințelor de capital, incluzând orice modificare a intrărilor/proceselor/scenariilor aplicate în vederea calculării cerințelor de capital pentru:• lichidare sau restructurare, inclusiv modul în care CPC definește intervalul de timp adecvat pentru lichidarea activităților sale;• riscurile operaționale și juridice;• riscul de credit, riscul de credit al contrapărții, riscul de piață;• riscul de afaceri, inclusiv impactul inițiativelor de afaceri în perioada examinată, și evoluția cifrei de afaceri a CPC– O evaluare a procedurilor CPC de calculare și monitorizare a valorii capitalului pe care îl deține– O analiză a investițiilor CPC în capitalul său, inclusiv detalii privind timpul necesar pentru lichidarea și accesarea capitalului– Dovezi privind cerințele de capital și poziția CPC în perioada examinată, inclusiv:• valoarea cerințelor de capital, în funcție de tipul de risc;• valoarea capitalului, inclusiv rezultatul reportat și rezervele eligibile pentru acoperirea cerințelor de capital;• dovada că CPC are un capital inițial permanent și disponibil de cel puțin 7,5 milioane EUR în perioada examinată – Nu se aplică. – Nu se aplică.
Cerințe organizatorice (titlul IV capitolul 1)
Dispoziții generale Articolul 26Articolele 3-11 din STR 153/2013 – O evaluare a structurii corporative și organizatorice, a sistemului de guvernanță, a mecanismelor de gestionare a riscurilor și de control intern, inclusiv a funcției de conformitate, a structurii de audit intern și de tehnologie a informației – CPC face parte dintrun grup și are în comun funcții, angajați sau sisteme cu una sau mai multe entități din grup. – Evaluarea interacțiunii cu alte entități din grup (de exemplu, schimbul de personal, detașarea, externalizarea acestuia) și a garanțiilor corespunzătoare de independență (de exemplu, politica privind conflictul de interese, acordurile privind nivelul serviciilor, preavizele lungi de reziliere, dispozițiile tranzitorii în caz de reziliere etc.)
Personalul de conducere și consiliul de administrație Articolul 27 Dovezi privind experiența personalului de conducere și a membrilor consiliului de administrație ai CPC, asigurându-se că aceștia au o bună reputație și experiență suficientă pentru a asigura administrarea corectă și prudentă a CPC– Evaluarea independenței membrilor consiliului de administrație– Evaluarea componenței consiliului de administrație și a oricărei modificări în perioada examinată, inclusiv dovada faptului că cel puțin o treime, dar nu mai puțin de doi membri, este independentă, precum și detalii privind reprezentarea clienților membrilor compensatori – Nu se aplică. – Nu se aplică.
Comitetul de risc Articolul 28 – Evaluarea componenței și a rolului comitetului de risc, inclusiv a oricărei modificări în perioada examinată legată de:• experiența și competența membrilor, precum și de independența președintelui acestuia;• termenii de referință și procedura de consultare a comitetului de risc cu privire la orice măsuri care ar putea avea un impact asupra gestionării riscurilor CPC;• detaliile privind reprezentarea clienților în cadrul comitetului de risc
Evidența datelor Articolul 29Articolele 12-16 din STR 153/2013 – O evaluare a procedurilor/politicilor puse în aplicare pentru a ține evidența tranzacțiilor, evidența pozițiilor și evidența comercială, inclusiv a oricărei modificări a modului în care CPC asigură durabilitatea, accesibilitatea și granularitatea corespunzătoare a informațiilor – CPC ține evidența datelor într-un loc situat în afara Uniunii. – În cazul în care o CPC ține evidența datelor într-un loc situat în afara Uniunii, dovezi privind modul în care aceasta se asigură că ANC, ESMA și SEBC au acces deplin la evidențe
Informarea autorităților competente Articolul 31 alineatul (1) – Evaluarea procedurilor de notificare a ANC cu privire la orice modificare la nivelul conducerii sale și orice alte informații necesare pentru a evalua respectarea dispozițiilor articolului 27 alineatul (1) sau ale articolului 27 alineatul (2) al doilea paragraf – Nu se aplică. – Nu se aplică.
Conflictul de interese Articolul 33 – Evaluarea politicilor de gestionare a conflictelor de interese la nivel de societate, inclusiv a oricărei modificări a:• politicilor/procedurilor/instrumentelor de evaluare și atenuare a tuturor riscurilor potențiale și reale de conflicte de interese pentru manageri, angajați sau orice persoană cu control direct sau indirect sau cu legături strânse;• procedurilor privind divulgarea naturii generale sau a surselor conflictelor de interese membrilor compensatori sau clienților unui membru compensator;• procedurilor de prevenire a utilizării abuzive a informațiilor păstrate în sistemul CPC– Evaluarea conform căreia politica de remunerare este în continuare în concordanță cu strategiile de afaceri și de gestionare a riscurilor ale CPC, cu valorile și cultura corporativă, cu interesele pe termen lung ale CPC și cu măsurile luate pentru evitarea conflictelor de interese– Dovada unei culturi corporative solide, precum și a unor procese de gestionare a conflictelor de interese și de denunțare a neregulilor– Evaluarea procedurilor de evaluare a eficienței acestor măsuri și revizuirea în mod frecvent a acestora – CPC este o întreprindere-mamă sau o filială. – Evaluarea procedurilor și a politicilor de prevenire, monitorizare și divulgare a conflictelor de interese ce pot decurge din structura și activitățile comerciale ale altor întreprinderi cu care CPC are o relație de întreprindere-mamă sau de filială– Pentru perioada examinată, detalii privind orice alt conflict de interese ce decurge din structura grupului, care ar fi putut fi identificat/atenuat
Continuitatea activității Articolul 34Articolele 17-23 din STR 153/2013 – O evaluare a politicii de continuitate a activității CPC și a principalelor elemente ale planului de redresare în caz de dezastru, inclusiv:• detalii privind procesul de guvernanță și de aprobare a politicilor de continuitate a activității, precum și frecvența și procesele legate de examinarea independentă;• detalii privind funcțiile și sistemele operaționale critice la care se referă politicile, criteriile utilizate la identificarea acestora și metodele folosite pentru a asigura continuitatea acestora;• trimitere la interdependențele și dependențele de alte sisteme externe și servicii externalizate, inclusiv la modul în care CPC gestionează posibilele riscuri de afaceri pe care le-ar putea implica ambele. O analiză a impactului global al unei întreruperi a activității CPC asupra pieței deservite de aceasta;• detalii privind procedurile CPC de asigurare a decontării corecte și la timp sau a transferului activelor și pozițiilor clienților și ale membrilor compensatori în caz de retragere a autorizației.– O analiză a măsurilor de testare a continuității activității și a redresării în caz de dezastru și a rezultatelor acestora, inclusiv a frecvenței și măsurilor de luare în considerare și de punere în aplicare a lecțiilor învățate în urma unui test– O evaluare a componenței/procedurilor funcției de gestionare a crizelor– O evaluare a planului de comunicare, inclusiv a modului în care toate părțile interesate relevante sunt informate în timpul unei situații de criză – CPC este o întreprindere-mamă sau o filială. – O evaluare a politicilor grupului privind continuitatea activității și planul de recuperare în caz de dezastru, în cazul în care aceste politici pot avea un impact asupra CPC
Externalizarea Articolul 35 – O descriere a tuturor acordurilor de externalizare, inclusiv detalii privind funcțiile externalizate, identificarea furnizorilor, nivelul serviciilor, indicatorii de performanță și condițiile de reziliere– O analiză a răspunderii, a drepturilor și obligațiilor părților, inclusiv dovezi privind modul în care CPC rămâne pe deplin responsabilă pentru îndeplinirea tuturor obligațiilor ce îi revin în temeiul EMIR și modul în care se asigură că toate condițiile prevăzute la articolul 35 sunt îndeplinite în orice moment – CPC externalizează activități importante legate de gestionarea riscurilor. – Un rezumat al evaluării efectuate de ANC, care a motivat aprobarea unei astfel de externalizări
Reguli de conduită (titlul IV capitolul 2)
Dispoziții generale privind regulile de conduită Articolul 36 – Dovada că CPC dispune de reguli accesibile, transparente și echitabile pentru gestionarea promptă a reclamațiilor – Nu se aplică. – Nu se aplică.
Condiții de participare Articolul 37 – Evaluarea criteriilor pentru a deveni membru compensator, inclusiv o analiză a corectitudinii, obiectivității, relației și proporționalității acestora cu riscurile, inclusiv a prestării de servicii de compensare pentru clienți– Evaluarea procesului și a procedurilor instituite pentru a permite evaluarea continuă și examinarea anuală temeinică a respectării acestor criterii și gestionarea cazurilor în care aceste cerințe nu mai sunt îndeplinite – Nu se aplică. – Nu se aplică.
Cerințe în materie de transparență Articolul 38 – Dovezi ale publicării de către CPC (de exemplu, site-ul internet) a informațiilor relevante, inclusiv:• publicarea prețurilor și comisioanelor, a reducerilor și rabaturilor, a condițiilor pentru a beneficia de reduceri;• informarea membrilor compensatori și a clienților cu privire la riscurile asociate serviciilor prestate;• punerea la dispoziția membrilor compensatori și a ANC a informațiilor legate de prețurile utilizate la calcularea expunerilor la sfârșitul zilei;• publicarea volumelor tranzacțiilor compensate pentru fiecare clasă de active compensate;• publicarea cerințelor juridice, operaționale și tehnice pentru participanți.– Evaluarea proceselor puse în aplicare de CPC pentru a asigura actualizarea constantă și exactitatea paginilor web, precum și orice dovadă a actualizărilor în perioada examinată – Nu se aplică. – Nu se aplică.
Segregare și portabilitate Articolul 39 – O evaluare a normelor, procedurilor și condițiilor comerciale ale CPC pentru:• a identifica și înregistra toate activele și pozițiile pentru contul unui anumit membru compensator separat de activele CPC și de activele și pozițiile pentru contul altor membri compensatori;• a se asigura că toate activele și pozițiile clienților unui anumit membru compensator sunt deținute separat de activele și pozițiile pentru contul intern al membrului compensator (segregare de tip omnibus a clienților);• a se asigura că CPC oferă posibilitatea de a alege între segregarea de tip omnibus a clienților și segregarea per client;• a se asigura că, în cazul în care un client a ales segregarea per client, toate activele și pozițiile clientului sunt deținute separat de activele și pozițiile contului intern și ale celorlalți clienți ai membrului compensator.– O descriere și o analiză a acordului încheiat pentru publicarea costurilor și nivelurilor de protecție aferente fiecărei forme de cont oferit– O descriere a posibilității ca CPC să reutilizeze garanțiile depuse ca marjă sau contribuție la fondul de garantare de către membrii compensatori și clienții acestora– O evaluare a măsurilor luate de CPC pentru a asigura, în situația neîndeplinirii obligațiilor de plată de către un membru compensator:• încercarea de a transfera pozițiile și activele deținute de clienții membrului compensator aflat în situație de neîndeplinire a obligațiilor de plată;• în cazul în care o astfel de încercare eșuează, lichidarea acestor poziții și returnarea garanției clienților. – CPC oferă și alte soluții de cont segregat pe lângă conturile interne, conturile cu segregare de tip omnibus a clienților și cu segregare per client. – O evaluare a formelor suplimentare de conturi segregate aflate la dispoziția membrilor compensatori, inclusiv dovezi că un astfel de format asigură o segregare și o protecție a activelor și pozițiilor cel puțin echivalente cu cele prevăzute de mecanismele CPC de segregare de tip omnibus a clienților și de segregare per client
Cerințe prudențiale (titlul IV capitolul 3 din EMIR)
Administrarea expunerilor Articolul 40 – Analiza metodologiilor și procedurilor instituite pentru evaluarea lichidității și a expunerilor de credit ale CPC față de membrii compensatori în timp cvasireal, inclusiv o descriere și o analiză a surselor de stabilire a prețurilor utilizate de CPC – Expuneri față de CPC interoperabile – Analiza metodologiilor și procedurilor instituite pentru evaluarea lichidității și a expunerilor de credit ale CPC față de CPC interoperabile
Cerințe de marjă Articolul 41Articolele 24-28 din STR 153/2013 – O evaluare a modelului de calculare a marjelor inițiale și a metodologiei aplicate pentru calibrarea parametrilor de bază ai modelului (intervalul de încredere, perioada de retrospectivă, perioada de lichidare), inclusiv a modului în care garantează că marjele inițiale nu sunt inferioare celor care ar fi calculate aplicând cerințele minime ale EMIR– O evaluare a procedurilor de colectare a marjelor inițiale, inclusiv a frecvenței de calculare a marjelor pe durata zilei, și a eventualelor praguri pentru apelul în marjă pe durata zilei– O evaluare a opțiunii alese pentru limitarea caracterului prociclic, inclusiv a datelor privind modul în care se comportă modelul în perioadele de criză– Un rezumat și o analiză a rezultatelor testării ex post a marjei CPC pentru perioada examinată. – CPC compensează mai multe clase de active (cu diferite modele de marjă).– Parametrii de bază (intervalul de încredere/perioada de lichidare) ai instrumentelor financiare derivate extrabursiere sunt inferiori celor standard [autorizați în conformitate cu articolul 24 alineatul (4) și cu articolul 26 alineatul (4) din STR 153/2013].– CPC aplică marje de portofoliu pentru diferite instrumente, inclusiv în cazurile în care este eliminat plafonul de 80%.– CPC calculează și face schimb de marje prin intermediul unei legături de interoperabilitate. – O evaluare detaliată a metodologiei de calculare a marjei pentru fiecare clasă de active/linie de activitate– În cazul în care un model unic acoperă mai multe linii de activitate, evaluarea modului în care sunt luate în considerare caracteristicile fiecărei clase de active– În cazul în care parametrii de bază ai instrumentelor financiare derivate extrabursiere sunt inferiori celor standard, dovada că aceștia ar fi mai adecvați, având în vedere caracteristicile specifice ale instrumentelor financiare derivate extrabursiere avute în vedere.– O evaluare a abordării aplicate în ceea ce privește stabilirea marjelor de portofoliu între diferite instrumente, inclusiv:– o analiză a caracterului semnificativ al reducerilor marjelor;– o evaluare a nivelului și fiabilității corelației (sau a oricărui alt parametru statistic de dependență) dintre instrumentele financiare;– o analiză a metodologiilor și procedurilor instituite pentru schimbul de marje prin intermediul legăturii interoperabile.
Fondul de garantare Articolul 42Articolele 29-31 din STR 153/2013 – Evaluarea metodologiilor de stabilire a dimensiunii fiecărui fond de garantare, inclusiv a modului în care sunt stabilite valorile minime/maxime– Evaluarea metodologiei de alocare a contribuțiilor la fondul de garantare și a procedurilor de colectare a acestora, inclusiv de reconstituire– Analiza metodologiei aplicate pentru definirea de scenarii extreme, dar plauzibile, în vederea stabilirii dimensiunii fondurilor de garantare, inclusiv a oricărei modificări a listei scenariilor de criză în perioada examinată– Evaluarea adecvării fondului de garantare de a rezista, în condiții de piață extreme, dar plauzibile, la situația de neîndeplinire a obligațiilor de plată a membrului compensator față de care are cea mai mare expunere sau la situația de neîndeplinire a obligațiilor de plată a celui de-al doilea și al treilea membru compensator în ordinea mărimii expunerii (acoperire 1 sau 2 + 3) – CPC are mai multe linii de activitate/fonduri de garantare. – Pentru fiecare fond de garantare/linie de activitate, o evaluare detaliată a metodologiei de stabilire a dimensiunii fondului de garantare, inclusiv a scenariilor specifice extreme, dar plauzibile
Alte resurse financiare Articolul 43 – Evaluarea adecvării resurselor prefinanțate de a rezista, în condiții de piață extreme, dar plauzibile, la situația de neîndeplinire a obligațiilor de plată a celor doi membri compensatori față de care are cea mai mare expunere (acoperire 2) Nu se aplică. Nu se aplică.
Controlul riscului de lichiditateOrdinea utilizării resurselor în situații de neîndeplinire a obligațiilor de plată Articolul 44Articolele 32-34 din STR 153/2013Articolul 45Articolele 35-36 din STR 153/2013 – Evaluarea resurselor lichide disponibile, defalcate pe tipuri (numerar, linii de credit angajate, contracte repo angajate, instrumente financiare foarte ușor vandabile), inclusiv a identității furnizorilor de lichiditate, a răspunderii, a drepturilor și obligațiilor părților, a condițiilor de reziliere etc.– Analiza expunerilor de lichiditate ale CPC, inclusiv, în perioada examinată, a datelor/scenariilor/membrilor compensatori care conduc la cele mai mari expuneri– Analiza cadrului de gestionare a riscurilor, inclusiv a modului în care sunt acoperite necesitățile de lichidități într-o gamă largă de scenarii, precum și orice indicație în caz de încălcare și o descriere a măsurilor luate– Evaluarea procedurii și metodologiilor de control și monitorizare a riscului de concentrare pe expunerile de lichiditate – CPC compensează instrumente în mai multe monede.– CPC compensează instrumente cu cerințe de lichiditate mari (de exemplu, contracte repo).– Mai multe linii de activitate/Ordinea utilizării resurselor în situații de neîndeplinire a obligațiilor de plată.– Alocarea resurselor proprii ale CPC în ordinea utilizării. – Descrierea și evaluarea măsurilor instituite pentru a avea acces la lichidități în diferite monede– Pentru fiecare monedă, o descriere și o evaluare a modelelor/procedurilor/ proceselor instituite pentru monitorizarea expunerilor de lichiditate– Evaluarea modului în care CPC asigură alocarea adecvată a resurselor proprii în ordinea utilizării.
– Evaluarea metodologiei de calculare a resurselor proprii dedicate ale CPC– Descrierea și analiza compoziției resurselor proprii ale CPC și analiza modului în care acestea au fost investite– Evaluarea procedurilor de monitorizare a nivelului resurselor proprii și de notificare a ANC în cazul unei încălcări
Cerințe în materie de garanții Articolul 46Articolele 37-42 din STR 153/2013 – O evaluare a domeniului de aplicare al garanțiilor eligibile acceptate de CPC, inclusiv detalii privind numerarul sau instrumentele denominate în monede din Uniune și dacă se aplică eventuale limite– Defalcarea garanțiilor deținute (defalcate pe monede) sub formă de (i) numerar în monede din Uniune și în monede din afara Uniunii, (ii) obligațiuni suverane, (iii) obligațiuni corporative din UE și (iv) alte titluri de valoare emise într-o monedă din Uniune– O evaluare a metodologiei și criteriilor aplicate pentru asigurarea faptului că garanțiile nemonetare pot fi considerate garanții foarte lichide în conformitate cu anexa I la STR 153/2013– O evaluare a metodologiilor de atenuare a riscurilor aplicate de CPC în ceea ce privește garanțiile, inclusiv a:• metodologiilor și procedurilor aplicate pentru evaluarea garanțiilor în timp cvasireal;• metodologiei de calibrare a marjelor de ajustare;• metodologiei de stabilire a limitelor de concentrare – CPC acceptă și deține numerar în mai multe monede.– CPC acceptă și deține instrumente financiare în mai multe monede. – Pentru fiecare monedă, o evaluare a modului în care CPC gestionează riscul valutar ce decurge din garanțiile pe care le deține, făcând distincție între numerar și instrumentele financiare
Politica de investiții Articolul 47Articolele 43-46 din STR 153/2013 – Analiza politicii de investiții a CPC și, în special, defalcarea garanțiilor investite între numerar și instrumente financiare în perioada examinată– O listă a instrumentelor financiare în care CPC a investit în perioada examinată și o evaluare a metodologiei aplicate pentru a stabili dacă aceste instrumente sunt foarte lichide în conformitate cu anexa II la STR 153/2013– O analiză a instituțiilor financiare la care sunt depuse instrumentele și metodologia utilizată pentru evaluarea riscului de credit și a mecanismelor de prevenire a pierderilor cauzate de neîndeplinirea obligațiilor de plată sau de insolvența acestor instituții– O evaluare a metodologiilor aplicate pentru definirea limitelor de concentrare, pentru monitorizarea concentrării resurselor financiare ale CPC și pentru atenuarea riscului de concentrare – CPC deține investiții în mai multe monede.– CPC a instituit mecanisme de păstrare a instrumentelor financiare/numerarului la un terț (instituție de credit din UE sau instituție financiară dintr-o țară terță). – O evaluare a modului în care CPC gestionează riscul valutar ce decurge din:• investițiile sale în instrumente financiare;• depozitele sale în numerar– În cazul în care activele sunt depuse la un terț, o analiză a modului în care activele aparținând membrilor compensatori pot fi identificate separat de activele aparținând CPC și terțului
Proceduri aplicabile în situațiile de neîndeplinire a obligațiilor de plată Articolul 48 – O analiză a adecvării și aplicabilității procedurilor CPC de gestionare a unei situații de neîndeplinire a obligațiilor de plată, inclusiv de identificare a acesteia, de informare a părților interesate, de transfer al activelor și pozițiilor clienților, de lichidare a portofoliilor– Descrierea și dovada faptului că se efectuează teste și verificări periodice pentru a asigura aplicabilitatea procedurilor (exerciții de incendiu) și că rezultatele acestei examinări sunt luate în considerare• Examinarea vizează, după caz, rezultatele oricărui test efectuat în perioada examinată. – Mai multe linii de activitate (lichidarea instrumentelor prin intermediul mai multor piețe)– CPC compensează instrumente cu caracteristici de risc complexe (de exemplu, instrumente financiare derivate extrabursiere, instrumente de tip credit default swap, swapuri pe rata dobânzii). – Pentru fiecare linie de activitate, o descriere a procedurii aplicabile în situațiile de neîndeplinire a obligațiilor de plată– Dacă este cazul, dovezi că CPC a pus în aplicare și a testat proceduri de gestionare a lichidării portofoliului unui membru aflat în situație de neîndeplinire a obligațiilor de plată pe mai multe piețe simultan
– Coordonarea în cadrul unui grup cu privire la gestionarea situațiilor de neîndeplinire a obligațiilor de plată– Procedură specifică de închidere a serviciilor prin intermediul unei legături interoperabile – Dacă este cazul, dovezi că CPC se poate baza pe expertiza internă sau consultanța externă necesară pentru a gestiona și lichida produse complexe, inclusiv în perioade de criză– Dacă este cazul, o evaluare a procedurilor instituite la nivel de grup pentru a gestiona situația de neîndeplinire a obligațiilor de plată a unui membru compensator comun– Dacă este cazul, o evaluare a procedurilor puse în aplicare pentru a gestiona închiderea serviciilor prin legătura interoperabilă
Examinarea modelelor, teste de rezistență și testări ex post (back testing) Articolul 49Articolele 47-61 din STR 153/2013 – O evaluare a programului de testare ex post a testelor de sensibilitate, a programului de simulări de criză și a programului de simulări de criză în sens invers ale CPC, inclusiv orice modificare a politicilor aplicate pentru a stabili:• orizontul de timp adecvat al testelor;• frecvența testelor;• scenariile istorice și ipotetice aplicate pentru simulările de criză, testele de sensibilitate și simulările de criză în sens invers;• criteriile utilizate la evaluarea rezultatelor;• acțiunile care trebuie întreprinse în funcție de rezultate și rapoartele care trebuie furnizate comitetului de risc;• nivelul de informare a membrilor compensatori și a clienților cu privire la rezultate. – Nu se aplică. – Nu se aplică.
Decontarea Articolul 50 – O descriere a tuturor măsurilor de decontare a tranzacțiilor– O evaluare a nivelului de transparență a informațiilor furnizate membrilor compensatori cu privire la livrările de instrumente financiare, inclusiv dacă CPC are obligația de a efectua sau de a primi livrări de instrumente financiare– În cazul în care CPC nu are obligația de a efectua livrarea sau de a-și asuma răspunderea pentru livrarea contractelor compensate, o evaluare conform căreia riscul de nelivrare este clar definit în cadrul de reglementare al CPC, inclusiv o eventuală compensare a participanților– În cazul în care CPC are obligația de a efectua sau de a primi livrări fizice de instrumente financiare:• o evaluare a mecanismelor „livrare contra plată“ utilizate;• în cazul contractelor pentru care nu se utilizează livrarea contra plată, o analiză a modului în care CPC suportă și atenuează riscul principal – CPC nu se bazează pe banii băncii centrale pentru a-și deconta tranzacțiile. – În cazul acordurilor de decontare în care nu se utilizează banii băncii centrale, o analiză a soluției alternative care să includă detalii privind:• lista băncilor comerciale utilizate;• fluxurile defalcate pe valută și pe bancă;• o analiză a modului în care este monitorizat riscul de decontare în numerar și a măsurilor de atenuare puse în aplicare
Calcule și raportarea pentru scopul Regulamentului (UE) nr. 575/2013 privind cerințele prudențiale pentru instituțiile de credit și societățile de investiții (capitolul 4 din EMIR)
Calcule și raportarea pentru scopul Regulamentului (UE) nr. 575/2013 Articolele 50a-50d – O evaluare a procedurii și metodologiilor legate de modul în care CPC calculează Kccp în conformitate cu cerințele– Dovada că CPC raportează în mod adecvat informațiile membrilor săi compensatori care sunt instituții sau autorităților competente ale acestora – Nu se aplică. – Nu se aplică.
Acorduri de interoperabilitate (titlul V din EMIR)
Acorduri de interoperabilitate Articolul 51 – Dacă este cazul, o evaluare a procedurilor de acces nediscriminatoriu la datele de care are nevoie CPC pentru îndeplinirea funcțiilor sale de la locul de tranzacționare – Nu se aplică. – Nu se aplică.
Gestionarea riscului Articolul 52 – O evaluare a politicilor, procedurilor și sistemelor legate de acordul de interoperabilitate al CPC, incluzând:• gestionarea riscului de credit și de lichiditate;• interdependențele și corelările cu interoperabilitatea;• gestionarea garanțiilor, inclusiv în cazul în care este permisă reutilizarea garanțiilor;• gestionarea situațiilor de neîndeplinire a obligațiilor de plată și procedurile de încetare a legăturii de interoperabilitate în caz de neîndeplinire a obligațiilor de plată de către una sau cealaltă CPC.– În cazul în care modelele de gestionare a riscurilor utilizate de CPC interoperabile sunt diferite, o evaluare a procedurilor instituite pentru identificarea acestor diferențe, evaluarea riscurilor și atenuarea acestora – Nu se aplică. – Nu se aplică.
Furnizarea de marje între CPC Articolul 53 – O evaluare a procedurilor de diferențiere în conturi a activelor și pozițiilor deținute pentru contul CPC-urilor cu care CPC a încheiat un acord de interoperabilitate – Nu se aplică. – Nu se aplică.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x