GHID ESMA din 3 august 2021

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 14/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AUTORITATEA DE SUPRAVEGHERE FINANCIARA
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 806 din 23 august 2021
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LANORMA 20 03/08/2021
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulCONTINUT DENORMA 20 03/08/2021
ActulREFERIT DENORMA 20 03/08/2021
ActulREGULI SI NORME DE APLICARENORMA 20 03/08/2021





Notă
Aprobat prin NORMA ESMA nr. 20 din 3 august 2021, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 806 din 23 august 2021.
1.Domeniu de aplicareCui i se aplică?1.Prezentul ghid se aplică firmelor de investiții și autorităților competente ale firmelor de investiții.Ce se aplică?2.Prezentul ghid se aplică în ceea ce privește cerințele de la articolul 6 alineatul (2) și, în special, procedurile standardizate și standardele de mesagerie care trebuie utilizate pentru asigurarea conformității cu articolul 6 alineatul (2) al doilea paragraf din Regulamentul (UE) nr. 909/2014.Când se aplică?3.Prezentul ghid se aplică de la data intrării în vigoare a Regulamentului delegat (UE) 2018/1.229 al Comisiei din 25 mai 2018 de completare a Regulamentului (UE) nr. 909/2014 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește standardele tehnice de reglementare referitoare la disciplina în materie de decontare.2.Referințe legislative și abrevieri1.1.Referințe legislative

Regulamentul (UE) nr. 909/2014 Regulamentul (UE) nr. 909/2014 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 iulie 2014 privind îmbunătățirea decontării titlurilor de valoare în Uniunea Europeană și privind depozitarii centrali de titluri de valoare și de modificare a Directivelor 98/26/CE și 2014/65/UE și a Regulamentului (UE) nr. 236/2012^1^1 Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria 257 din 28.08.2014, p. 1-72.
Regulamentul delegat (UE) 2018/1.229 al Comisiei Regulamentul delegat (UE) 2018/1.229 al Comisiei din 25 mai 2018 de completare a Regulamentului (UE) nr. 909/2014 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește standardele tehnice de reglementare referitoare la disciplina în materie de decontare
Regulamentul (UE) nr. 1.095/2010 Regulamentul (UE) nr. 1.095/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorității europene de supraveghere (Autoritatea europeană pentru valori mobiliare și piețe), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE și de abrogare a Deciziei 2009/77/CE a Comisiei^2^2 Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria 331 din 15.12.2010, p. 84.
Directiva 2014/65/UE Directiva 2014/65/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 15 mai 2014 privind piețele instrumentelor financiare și de modificare a Directivei 2002/92/CE și a Directivei 2011/61/UE
Regulamentul delegat (UE) 2017/565 al Comisiei Regulamentul delegat (UE) 2017/565 al Comisiei din 25 aprilie 2016 de completare a Directivei 2014/65/UE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește cerințele organizatorice și condițiile de funcționare aplicabile firmelor de investiții și termenii definiți în sensul directivei menționate

1.2.AbrevieriCE – Comisia EuropeanăSESF – Sistemul European de Supraveghere FinanciarăESMA – Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare și PiețeUE – Uniunea Europeană3.Scop4.Prezentul ghid se bazează pe articolul 6 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 909/2014. Obiectivele prezentului ghid sunt de a stabili practici de supraveghere coerente, eficiente și eficace în cadrul SESF și de a asigura aplicarea comună, uniformă și consecventă a articolului 6 alineatul (2) al doilea paragraf din Regulamentul (UE) nr. 909/2014, astfel cum a fost completat prin articolul 2 din Regulamentul delegat (UE) 2018/1229 al Comisiei.5.Cerința prevăzută la articolul 6 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 909/2014 și prevăzută în continuare la articolul 2 din Regulamentul delegat (UE) 2018/1229 al Comisiei se concentrează pe pregătirea procesului de decontare: firmele de investiții trebuie să se asigure că dispun de toate detaliile necesare cu privire la decontare, în măsura posibilului, în ziua lucrătoare în care are loc tranzacția. Pentru a realiza acest lucru, firmele de investiții care nu dispun încă de informațiile de decontare necesare trebuie să comunice cu clienții lor pentru a obține informațiile respective, care trebuie să includă date standardizate utile pentru procesul de decontare.6.În special, în conformitate cu articolul 6 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 909/2014, firmele de investiții sunt așteptate, după caz, să ia măsuri de limitare a numărului de cazuri de neexecutare a decontării. În temeiul acestui articol, ESMA a elaborat standarde tehnice de reglementare care să precizeze, printre altele, detaliile privind măsurile de alocare și de confirmare și procedurile între firmele de investiții și clienții lor profesionali care facilitează decontarea, care au fost incluse la articolul 2 din Regulamentul delegat (UE) 2018/1.229 al Comisiei.7.În completarea acesteia se așteaptă ca și ESMA să elaboreze, în temeiul aceluiași articol, ghiduri cu privire la procedurile standardizate și protocoalele de mesagerie care urmează să fie utilizate pentru respectarea acestei cerințe.8.Prin urmare, prezentul ghid are scopul de a clarifica domeniul de aplicare al cerinței prevăzute la articolul 6 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 909/2014 și de a oferi orientări cu privire la procedurile standardizate și la standardele de mesagerie utilizate în scopul respectării acestei cerințe.4.Obligații de conformare și raportare4.1.Statutul ghidului9.În conformitate cu articolul 16 alineatul (3) din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010, autoritățile competente și participanții la piețele financiare trebuie să depună toate eforturile necesare pentru a respecta prezentul ghid.10.Autoritățile competente cărora li se aplică prezentul ghid trebuie să se conformeze prin includerea lui în cadrele lor juridice și/sau de supraveghere naționale, după caz, inclusiv în cazul în care ghiduri specifice vizează, în principal, participanții la piețele financiare. În acest caz, autoritățile competente trebuie să asigure, prin activitățile lor de supraveghere, respectarea ghidurilor de către participanții la piețele financiare.4.2.Cerințe privind raportarea11.În termen de două luni de la data publicării ghidului pe site-ul Autorității Europene pentru Valori Mobiliare și Piețe (ESMA) în toate limbile oficiale ale UE, autoritățile competente cărora li se aplică acest ghid trebuie să informeze ESMA dacă (i) respectă, dacă (ii) nu respectă, dar intenționează să respecte sau dacă (iii) nu respectă și nu intenționează să respecte ghidul.12.În caz de neconformitate, autoritățile competente trebuie, de asemenea, să informeze ESMA în termen de două luni de la data publicării ghidului pe site-ul ESMA în toate limbile oficiale ale UE cu privire la motivele de neconformare cu ghidul.13.Participanții la piața financiară nu sunt obligați să raporteze dacă respectă prezentul ghid.5.Ghid5.1.Domeniu de aplicareOrientarea 1: Firmele de investiții trebuie să se asigure că, după caz, cerințele prevăzute la articolul 6 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 909/2014 sunt respectate de către acestea și de către clienții lor profesionali, având în vedere rolul lor în fiecare tranzacție cu titluri de valoare.14.Atunci când două entități cărora li s-a acordat licența ca firme de investiții se confruntă într-o tranzacție privind instrumentele financiare menționate la articolul 5 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 909/2014, rolurile respective ale fiecărei entități în cadrul tranzacției în cauză trebuie analizate pentru a identifica entitatea care trebuie considerată firmă de investiții și cea care trebuie considerată client în scopul aplicării acestor cerințe.15.Cerințele prevăzute la articolul 6 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 909/2014 trebuie să se aplice numai relațiilor care implică o firmă de investiții și un client profesional care intră sub incidența Directivei 2014/65/UE. Aceasta înseamnă că, atunci când Directiva 2014/65/UE nu se aplică anumitor persoane (de exemplu, persoanele scutite în temeiul articolului 2 din Directiva 2014/65/UE), aceste cerințe nu trebuie să se aplice.16.Pentru a evita orice îndoială, o entitate care face parte din lista prevăzută în secțiunea I din anexa II la Directiva 2014/65/UE trebuie considerată client profesional în sensul articolului 6 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 909/2014, indiferent dacă firma de investiții ar fi putut, în general sau pentru anumite tranzacții sau servicii, să o califice drept contrapartidă eligibilă, în sensul articolului 30 alineatul (2) din Directiva 2014/65/UE, sau un client neprofesionist.Orientarea 2: Cerințele prevăzute la articolul 6 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 909/2014 trebuie să se aplice în ceea ce privește tranzacțiile cu instrumente financiare menționate la articolul 5 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 909/2014, și anume:a)valorilor mobiliare, astfel cum sunt definite la articolul 2 alineatul (1) punctul 35 din Regulamentul (UE) nr. 909/2014;b)instrumentelor pieței monetare, astfel cum sunt definite la articolul 2 alineatul (1) punctul 37 din Regulamentul (UE) nr. 909/2014;c)unităților unor întreprinderi colective, astfel cum sunt definite la articolul 2 alineatul (1) punctul 38 din Regulamentul (UE) nr. 909/2014; șid)certificatelor de emisii, astfel cum sunt definite la articolul 2 alineatul (1) punctul 39 din Regulamentul (UE) nr. 909/2014.5.2.Proceduri standardizate și protocoale de mesagerieOrientarea 3: O firmă de investiții trebuie să convină, prin contract, cu clientul său profesional cu privire la procedurile de comunicare și protocoalele de mesagerie care urmează să fie utilizate între ele pentru a pune în aplicare măsurile care vizează limitarea cazurilor de neexecutare a decontării descrise la articolul 6 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 909/2014, măsuri*) care pot fi ilustrate după cum urmează:*) Măsurile sunt reproduse în facsimil.17.Firma de investiții și clientul său profesional pot dispune comunicarea promptă a acestor informații în diferite moduri:a)prin trimiterea unei confirmări scrise și a unei alocări scrise de către clientul profesional către firma sa de investiții, astfel cum se prevede la articolul 2 alineatul (1) din Regulamentul delegat (UE) 2018/1.229 al Comisiei; saub)fără trimiterea unei confirmări scrise: În cazul în care confirmarea scrisă este inclusă în alocarea scrisă în conformitate cu articolul 2 alineatul (1) al treilea paragraf din Regulamentul delegat (UE) 2018/1.229 al Comisiei, firma de investiții și clientul profesional pot conveni ca furnizarea confirmării scrise a termenilor tranzacției să aibă loc într-un câmp suplimentar inclus în alocarea scrisă sau să fie considerată ca implicită prin trimiterea alocării scrise corespunzătoare tranzacției respective; sauc)fără trimiterea unei confirmări scrise sau a unei alocări scrise: În cazul în care nu se transmite o confirmare scrisă sau o alocare în conformitate cu articolul 2 alineatul (3) din Regulamentul delegat (UE) 2018/1229 al Comisiei, firma de investiții se asigură că primește informațiile necesare privind decontarea, menționate la articolul 2 alineatul (1) din Regulamentul delegat (UE) 2018/1229 al Comisiei, în ceea ce privește tranzacția respectivă, înainte de termenele menționate la articolul 2 alineatul (2), inclusiv verbal sau prin sisteme de acordare a accesului firmei de investiții la informațiile relevante (cum ar fi prin accesul la o bază de date centralizată).18.Consecințele comunicării cu întârziere sau ale necomunicării alocării și confirmării scrise (sau ale unei părți a informațiilor solicitate în aceasta) către firma de investiții nu sunt menționate în Regulamentul (UE) nr. 909/2014 și nici în Regulamentul delegat (UE) 2018/1229 al Comisiei. Consecințele unei astfel de întârzieri sau necomunicări pot fi soluționate de firma de investiții și de clientul profesional în acordul lor contractual.19.Acordurile încheiate între firma de investiții și clientul său profesional pot fi incluse în orice acord contractual, inclusiv în acordul-cadru care reglementează relația acestora, cum ar fi documentul menționat la articolul 25 alineatul (5) din Directiva 2014/65/UE și specificat la articolul 58 din Regulamentul delegat (UE) 2017/565 al Comisiei.Orientarea 4: În cazul în care firma de investiții și clientul profesional convin că cel din urmă ar trebui să trimită o confirmare și/sau o alocare în scris în conformitate cu articolul 2 alineatul (1) din Regulamentul delegat (UE) 2018/1229 al Comisiei, trebuie acceptată orice procedură de comunicare care să permită o comunicare scrisă prin poștă, fax sau prin mijloace electronice.20.În cazul în care se utilizează mijloace electronice, firma de investiții trebuie să ofere clienților săi profesionali opțiunea de a utiliza procedurile și standardele internaționale de comunicare deschisă pentru transmiterea de mesaje și date de referință, astfel cum sunt definite la articolul 2 alineatul (1) punctul 34 din Regulamentul (UE) nr. 909/2014, cu excepția următoarelor două cazuri:a)în cazul în care astfel de standarde acceptate la nivel internațional nu sunt „disponibile pe o bază echitabilă, deschisă și nediscriminatorie pentru orice parte interesată“ sau nu există, până când devin disponibile standarde internaționale; șib)în cazul în care utilizarea standardelor acceptate la nivel internațional nu permite „limitarea cazurilor de neexecutare a decontării“ pentru o firmă de investiții și clienții săi profesionali, atât timp cât o astfel de lipsă de eficiență poate fi demonstrată.21.În cazul în care firma de investiții se oferă să utilizeze standarde de mesagerie atât internaționale, cât și naționale (sau interne), clientul profesional poate decide să le utilizeze pe oricare dintre acestea.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x