GHID ESMA din 12 iunie 2019

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 10/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AUTORITATEA DE SUPRAVEGHERE FINANCIARA
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 525 din 27 iunie 2019
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulPUS IN APLICARENORMA 14 12/06/2019
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LANORMA 14 12/06/2019
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulCONTINUT DENORMA 14 12/06/2019
ActulPUS IN APLICARENORMA 14 12/06/2019
ActulREFERIT DENORMA 14 12/06/2019





Notă
Aprobat prin NORMA nr. 14 din 12 iunie 2019, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 525 din 27 iunie 2019.
I.Domeniu de aplicareCui i se aplică?– Beneficiarii acestui ghid sunt autoritățile competente desemnate în temeiul art. 22 din EMIR care supervizează CPC autorizate în temeiul art. 14 din EMIR.Ce se aplică?– Acest ghid se referă la punerea în aplicare a cerințelor referitoare la marjă, pentru limitarea prociclicității în temeiul art. 41 din EMIR, art. 10 și art. 28 din STR.II.Referințe legislative și abrevieri + 
Referințe legislativeRegulamentul ESMA – Regulamentul (UE) nr. 1.095/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorității europene de supraveghere (Autoritatea europeană pentru valori mobiliare și piețe), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE și de abrogare a Deciziei 2009/77/CE a Comisiei^1^1 Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 331 din 15 decembrie 2010, p. 84.EMIR – Regulamentul (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European și al Consiliului din 4 iulie 2012 privind instrumentele financiare derivate extrabursiere, contrapărțile centrale și registrele centrale de tranzacții^2^2 Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 201 din 15 decembrie 2010, p. 1.STR despre CPC – Regulamentul delegat (UE) nr. 153/2013 al Comisiei din 19 decembrie 2012 privind completarea Regulamentului (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European și al Consiliului, în ceea ce privește standarde tehnice de reglementare privind cerințele pentru contrapărțile centrale^3^3 Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 52 din 23 februarie 2013, p. 41. + 
AbrevieriMăsuri de marjă APC – măsuri de marjă antiprociclicitate în temeiul art. 28 din STR CPC – contrapărțile centrale autorizate în baza art. 14 din EMIR Autoritate competentă/Autoritate națională competentă (ANC) – o autoritate desemnată în baza art. 22 din EMIRCE – Comisia Europeană EMIR – Regulamentul (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European și al Consiliului din 4 iulie 2012 privind instrumentele financiare derivate extrabursiere, contrapărțile centrale și registrele centrale de tranzacțiiESMA – Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare și Piețe CERS – Comitetul european pentru risc sistemic STR – Standarde tehnice de reglementare privind contrapărțile centrale, cum ar fi Regulamentul delegat (UE) nr. 153/2013 al Comisiei din 19 decembrie 2012 privind completarea
III.ObiectScopul acestui ghid este de a stabili practici de supraveghere coerente, eficiente și eficace în cadrul Sistemului european de supraveghere financiară (SESF) și de a asigura o aplicare comună, uniformă și coerentă a art. 41 din EMIR și a art. 10 și 28 din STR în contextul limitării prociclicității marjelor contrapărții centrale.IV.Obligații de conformare și raportare + 
Statutul ghiduluiÎn conformitate cu art. 16 alin. (3) din Regulamentul ESMA, autoritățile competente trebuie să depună toate eforturile necesare pentru a respecta acest ghid.Autoritățile competente cărora li se aplică ghidul trebuie să se conformeze prin includerea sa în cadrele lor juridice sau de supraveghere, după caz. + 
Cerințe de raportareÎn decurs de două luni de la data publicării ghidului pe siteul Autorității europene pentru valori mobiliare și piețe în toate limbile oficiale ale UE, autoritățile competente cărora li se aplică acest ghid trebuie să informeze ESMA dacă (i) respectă, (ii) nu respectă, dar intenționează să respecte sau dacă (iii) nu respectă și nu intenționează să respecte prezentul ghid.În caz de neconformitate, autoritățile competente trebuie, de asemenea, să informeze ESMA în decurs de două luni de la data publicării ghidului pe site-ul ESMA în toate limbile oficiale ale UE cu privire la motivele de neconformare cu ghidul.Pe site-ul ESMA este disponibil un model de notificare. Odată ce a fost completat, modelul va fi transmis la ESMA.
V.GhidV.1.Evaluarea regulată a prociclicitățiiAutoritățile competente trebuie să se asigure că orice contraparte centrală, supervizată de ele, definește indicatorii cantitativi de evaluare a marjelor, inclusiv majorările de marjă, în contextul prociclicității de marjă. Contrapărțile centrale își pot defini proprii lor indicatori și trebuie să evalueze într-un mod holistic stabilitatea pe termen scurt/lung și în comparație cu volatilitatea de pe piață, prin utilizarea indicatorilor și a caracterului conservator al marjelor^4. De exemplu, indicatorii sunt:^4 În general, contrapărțile centrale trebuie să aibă în vedere indicatori pentru a evalua stabilitatea, precum și caracterul conservator al cerințelor sale de marjă.• Stabilitatea pe termen scurt poate fi măsurată cu ajutorul unor indicatori, precum modificările de marjă pe o perioadă definită de timp sau deviația standard de marjă;• Stabilitatea pe termen lung poate fi monitorizată printr-un indicator, precum rata completă de marjă pe o perioadă definită de timp.Autoritățile competente trebuie să se asigure că orice contraparte centrală, supervizată de ele, pune în aplicare indicatorii, pentru a evalua prociclicitatea cerințelor sale referitoare la marjă în mod regulat și prociclicitatea potențială ca urmare a oricăror propuneri semnificative de revizuire a parametrilor săi de marjă, înainte de efectuarea unor asemenea revizuiri. Ca parte a evaluării, contrapartea centrală trebuie să ia în considerare caracteristicile ofertei sale de produse și calitatea sa de membru, precum și practicile sale de gestionare a riscurilor.În cazurile în care indicatorii evidențiază efecte prociclice ca urmare a cerințelor referitoare la marjă, autoritățile competente trebuie să se asigure că orice contraparte centrală supervizată de ele își revizuiește punerea în aplicare a măsurilor de marjă APC și face ajustările adecvate ale politicilor sale pentru a se asigura că aceste efecte prociclice primesc rezolvarea adecvată.Prin urmare, autoritățile competente trebuie să se asigure că orice contraparte centrală supervizată de ele își dezvoltă o politică de revizuire a măsurilor sale APC. Politica trebuie să specifice cel puțin:a)apetitul de risc pentru prociclicitatea marjelor sale, de exemplu, pragul de toleranță pentru creșterile mari de marjă;b)indicatorii cantitativi pe care îi utilizează pentru evaluarea prociclicității marjelor sale;c)frecvența cu care realizează evaluarea;d)acțiunile potențiale pe care le poate lua pentru abordarea rezultatelor indicatorilor șie)mecanismele de guvernanță care se referă la raportarea rezultatelor indicatorilor și aprobarea acțiunilor pe care le propune pentru adoptare în ceea ce privește rezultatele.Autoritățile competente trebuie să se asigure că orice contraparte centrală supervizată de ele își păstrează înregistrările cu revizuirea efectuată, inclusiv indicatorii calculați, și cu acțiunile adoptate pentru rezolvarea constatărilor, în conformitate cu art. 12 din STR.V.2.Aplicarea măsurilor de marjă APC în cazul tuturor factorilor materiali de riscAutoritățile competente trebuie să se asigure că orice contraparte centrală supervizată de ele se asigură că măsurile referitoare la marja APC se aplică cel puțin tuturor factorilor materiali de risc, ceea ce ar putea duce, în mod potențial, la modificări mari ale marjelor și ar putea include modificări de prețuri, modificări valutare, modificări implicite de volatilitate, spreaduri la scadență și compensări la marja de portofoliu, în funcție de caz. Pentru evitarea dubiilor, o contraparte centrală poate aplica măsuri de marjă APC în cazul unui produs sau la nivel de portofoliu atât timp cât punerea în aplicare se referă la toți factorii materiali de risc utilizați la calculul marjei.Autoritățile competente trebuie să se asigure că orice contraparte centrală supervizată de ele, care alege să aplice o marjă-tampon în conformitate cu art. 28 alin. (1) lit. (a) din STR pentru produse neliniare, precum opțiunile, trebuie să aplice un tampon la nivelul factorului de risc, în loc de creșterea marjelor cu 25%.La punerea în aplicare a măsurilor de marjă APC la nivelul factorului de risc, o contraparte centrală poate utiliza măsuri de marjă APC diferite pentru factori de risc diferiți sau poate pune în aplicare aceeași măsură de marjă APC la nivelul tuturor factorilor de risc. Dacă o contraparte centrală alege să utilizeze aceeași măsură de marjă APC la nivelul tuturor factorilor de risc, poate face acest lucru prin aplicarea măsurii în mod independent fiecărui factor de risc sau prin utilizarea scenariilor cu consistență internă la nivelul tuturor factorilor de risc.V.3.Epuizarea marjei-tampon în temeiul art. 28 alin. (1) lit. (a) din STRAutoritățile competente trebuie să se asigure că orice contraparte centrală supervizată de ele, care alege să aplice o marjă-tampon cel puțin egală cu 25% din marja calculată, trebuie să dezvolte și să păstreze politici și proceduri documentate prin care se stabilesc circumstanțele în baza cărora tamponul poate fi epuizat temporar. Politicile și procedurile respective trebuie să specifice cel puțin:a)indicatorii și pragurile pentru care contrapartea centrală crede că cerințele de marjă cresc semnificativ și care ar putea garanta epuizarea marjei-tampon;b)condițiile de refacere a marjei-tampon ca urmare a epuizării sale șic)mecanismele de guvernanță legate de aprobările pentru epuizarea și refacerea marjei-tampon.V.4.Pragul de marjă în temeiul art. 28 alin. (1) lit. (c) din STRAutoritățile competente trebuie să se asigure că orice contraparte centrală supervizată de ele evită utilizarea procedurilor de modelare, precum aplicarea unor greutăți diferite observațiilor din cadrul perioadei retrospective, pentru a reduce eficacitatea utilizării unei perioade retrospective istorice de 10 ani pentru calcularea pragului de marjă la aplicarea măsurii de marjă APC în art. 28 alin. (1) lit. (c) din STR.Autoritățile competente trebuie să se asigure că orice contraparte centrală supervizată de ele se asigură că pragul de marjă este calculat într-o manieră care îndeplinește în continuare cerințele stabilite în EMIR și STR, inclusiv conformitatea cu art. 24, 26 și 27 din STR.Autoritățile competente trebuie să se asigure că orice contraparte centrală supravegheată de ele calculează, de asemenea, pragul de marjă la aceeași frecvență ca și calculul regulat de marjă, cu excepția cazului în care contrapartea centrală este în alt mod capabilă să demonstreze că pragul de marjă va rămâne stabil pe o perioadă extinsă de timp, până la care pragul de marjă este recalculat.V.5.Prezentarea informațiilor despre parametrii de marjăÎn conformitate cu art. 10 din STR, autoritățile competente trebuie să se asigure că orice contraparte centrală supervizată de ele prezintă în mod public informații despre modelele utilizate la calculul cerințelor de marjă. Această prezentare de informații trebuie să cuprindă cel puțin informațiile de mai jos definite de contrapartea centrală pentru fiecare model de marjă utilizat:a)intervalul de încredere;b)perioada retrospectivă;c)perioada de lichidare;d)parametrii și metodologia utilizată la calculul compensărilor la marjă în temeiul art. 27 din STR;e)informații despre modelele utilizate la calculul de marjă, precum metodologia cantitativă (de exemplu, tipul modelului VaR), abordarea pentru ajustările sau adăugirile efectuate la aceste modele și formula acestora șif)măsurile de marjă APC adoptate și metodologia și parametrii utilizați la aplicarea măsurilor de marjă APC selectate. În special,– o contraparte centrală care adoptă art. 28 alin. (1) lit. (a) din STR trebuie să prezinte procentajul tamponului peste cerințele de marjă care a fost colectat și condițiile de epuizare și de refacere;– o contraparte centrală care adoptă art. 28 alin. (1) lit. (b) din STR trebuie să își prezinte abordarea cu privire la extragerea observațiilor în caz de criză și introducerea observațiilor în calculul cerințelor referitoare la marjă și– o contraparte centrală care adoptă art. 28 alin. (1) lit. (c) din STR trebuie să își prezinte abordarea cu privire la calculul pragului de limită pe 10 ani.Informațiile prezentate trebuie să fie suficient de detaliate pentru a permite replicarea calculelor de marjă și anticiparea revizuirilor mari de marjă.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x