GHID din 9 ianuarie 2023

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 17/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AUTORITATEA DE SUPRAVEGHERE FINANCIARA
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 52 din 18 ianuarie 2023
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulPUS IN APLICARENORMA 1 09/01/2023
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LANORMA 1 09/01/2023
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulCONTINUT DENORMA 1 09/01/2023
ActulPUS IN APLICARENORMA 1 09/01/2023
ActulREFERIT DENORMA 1 09/01/2023





Notă
Pus în aplicare de NORMA nr. 1 din 9 ianuarie 2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 52 din 18 ianuarie 2023.
EBA/GL/2022/1029/07/20221.Obligații de conformare și de raportare + 
Statutul prezentului ghid1.Prezentul document conține orientări emise în temeiul art. 16 din Regulamentul (UE) nr. 1.093/2010^1. În conformitate cu art. 16 alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 1.093/2010, autoritățile competente trebuie să depună toate eforturile necesare pentru a respecta ghidul. ^1 Regulamentul (UE) nr. 1.093/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorității europene de supraveghere (Autoritatea bancară europeană), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE și de abrogare a Deciziei 2009/78/CE a Comisiei (JO L 331, 15.12.2010, p. 12).2.Ghidul prezintă punctul de vedere al ABE privind practicile adecvate în materie de supraveghere în cadrul Sistemului european de supraveghere financiară sau privind modul în care trebuie aplicat dreptul Uniunii într-un anumit domeniu. Autoritățile competente cărora li se aplică ghidul, astfel cum sunt definite la art. 4 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 1.093/2010, trebuie să se conformeze prin integrarea acestuia în practicile lor, după caz (de exemplu, prin modificarea cadrului juridic sau a procedurilor de supraveghere ale acestora), inclusiv în cazurile în care ghidul se adresează în principal instituțiilor.
 + 
Cerințe de raportare3.În conformitate cu art. 16 alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 1.093/2010, autoritățile competente trebuie să notifice ABE dacă se conformează sau intenționează să se conformeze prezentului ghid sau, în caz contrar, să prezinte motivele neconformării, până la 28.11.2022. În lipsa unei notificări până la acest termen, ABE va considera că autoritățile competente nu s-au conformat. Notificările se trimit prin intermediul formularului disponibil pe site-ul ABE, cu mențiunea „EBA/GL/2022/10“. Notificările trebuie trimise de persoane care au autoritatea de a raporta cu privire la respectarea ghidului în numele autorităților competente. Orice schimbare cu privire la starea de conformare trebuie adusă, de asemenea, la cunoștința ABE.4.Notificările vor fi publicate pe site-ul ABE, conform art. 16 alin. (3).
2.Obiect, domeniu de aplicare și definiții + 
Obiectul5.Prezentul ghid precizează în detaliu criteriile pe care autoritățile competente le pot lua în considerare atunci când acordă firmelor de investiții menționate la art. 12 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2019/2.033 o scutire de la cerințele de lichiditate în conformitate cu art. 43 din Regulamentul (UE) 2019/2.033.
 + 
Domeniul de aplicare6.Prezentul ghid se aplică firmelor de investiții pe bază individuală, în limitele prevăzute la art. 43 din Regulamentul (UE) 2019/2.033.
 + 
Destinatari7.Prezentul ghid se adresează autorităților competente, astfel cum sunt definite la art. 4 pct. (2) subpct. (i) și (viii) din Regulamentul (UE) nr. 1.093/2010, precum și instituțiilor financiare menționate la art. 4 pct. 1 din Regulamentul (UE) nr. 1.093/2010 care sunt firme de investiții care îndeplinesc condițiile pentru a se califica drept firme de investiții mici și neinterconectate prevăzute la art. 12 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2019/2.033.
 + 
Definiții8.Cu excepția cazului în care se prevede altfel, termenii utilizați și definiți în Directiva (UE) 2019/2.034 sau în Regulamentul (UE) 2019/2.033 au același înțeles în cuprinsul ghidului.
3.Punere în aplicare + 
Data aplicării9.Prezentul ghid se aplică începând cu 28.11.2022.
4.Ghid4.1.Considerații generale10.Autoritățile competente pot excepta o firmă de investiții care îndeplinește condițiile pentru a se califica drept firmă de investiții mică și neinterconectată, astfel cum se prevede la art. 12 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2019/2.033, de la aplicarea cerințelor de lichiditate prevăzute la art. 43 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2019/2.033 în cazul în care firma de investiții îndeplinește criteriile pentru exceptarea prevăzută în prezentul ghid. 11.În cazul în care o autoritate competentă a impus unei firme de investiții cerințe de lichiditate specifice în temeiul art. 42 din Directiva (UE) 2019/2.034, o astfel de firmă de investiții poate fi scutită de la îndeplinirea cerințelor de lichiditate numai atunci când încetează să mai facă obiectul unor astfel de cerințe de lichiditate specifice în conformitate cu art. 42 din Directiva (UE) 2019/2.034. 12.Autoritățile competente trebuie să acorde unei firme de investiții o exceptare de la aplicarea cerințelor de lichiditate prevăzute la art. 43 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2019/2.033 numai pe baza unei cereri de exceptare depuse de firma de investiții. Împreună cu o astfel de cerere, firma de investiții trebuie să furnizeze toate informațiile necesare pentru ca autoritatea competentă să evalueze dacă sunt îndeplinite cerințele din prezentul ghid. Informațiile respective trebuie să includă o descriere a activității firmei de investiții și a modului în care firma de investiții îndeplinește cerințele de exceptare. 4.2.Firme de investiții eligibile pentru exceptare13.Pentru exceptarea de la cerințele de lichiditate prevăzute la art. 43 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2019/2.033, autoritățile competente trebuie să ia în considerare numai firmele de investiții care furnizează următorul set limitat de servicii de investiții:(i)primirea și transmiterea de ordine privind unul sau mai multe instrumente financiare, după cum se prevede în secțiunea A punctul (1) din anexa I la Directiva 2014/65/UE;(ii)executarea ordinelor în numele clienților, după cum se prevede în secțiunea A punctul (2) din anexa I la Directiva 2014/65/UE;(iii)administrarea de portofolii, după cum se prevede în secțiunea A punctul (4) din anexa I la Directiva 2014/65/UE;(iv)consultanța de investiții, după cum se prevede în secțiunea A punctul (5) din anexa I la Directiva 2014/65/UE;(v)plasarea de instrumente financiare fără angajament ferm, după cum se prevede în secțiunea A punctul (7) din anexa I la Directiva 2014/65/UE.14.Autoritățile competente trebuie să analizeze dacă serviciile auxiliare furnizate de o firmă de investiții generează un risc de lichiditate. O firmă de investiții care desfășoară activități precum acordarea de credite sau împrumuturi unui investitor este expusă unui risc mai mare de lichiditate și, prin urmare, o astfel de firmă de investiții nu trebuie scutită de la îndeplinirea cerințelor de lichiditate. 15.Autoritățile competente trebuie să analizeze dacă alte servicii furnizate de o firmă de investiții generează un risc de lichiditate atunci când oferă garanții clienților sau terților, întrucât acestea fac, de asemenea, obiectul unei cerințe de lichiditate mai mari conform art. 45 din Regulamentul (UE) 2019/2.033. Aceeași evaluare trebuie efectuată pentru o firmă de investiții care se angajează în operațiuni de dare cu împrumut de titluri de valoare, întrucât o firmă de investiții ar fi expusă riscului de lichiditate deoarece este posibil ca debitorul să nu poată returna firmei de investiții titlurile de valoare la timp sau la cerere. 16.Autoritățile competente trebuie să ia în considerare pozițiile bilanțiere și extrabilanțiere, inclusiv pozițiile pe instrumente financiare derivate din afara portofoliului de tranzacționare deținute în scopuri de acoperire împotriva riscurilor, atunci când acordă unei firme de investiții o scutire de la cerințele de lichiditate, întrucât o firmă de investiții care deține cantități semnificative din astfel de elemente extrabilanțiere ar putea fi expusă unui risc de lichiditate semnificativ. 17.Autoritățile competente nu trebuie să acorde o exceptare în cazul în care o firmă de investiții se angajează la o scară semnificativă în tranzacții cu valută, iar capacitatea firmei de investiții de a efectua swapuri valutare și accesul său la piețele valutare relevante pot fi afectate în condiții de criză.4.3.Criterii pentru exceptare18.După primirea unei cereri din partea unei firme de investiții, autoritățile competente trebuie să evalueze dacă firma de investiții respectivă poate fi scutită de la îndeplinirea cerințelor de lichiditate pe baza nevoilor de resurse financiare ale firmei de investiții pentru o lichidare sau restructurare ordonată. 19.În scopul evaluării menționate la pct. 18, autoritățile competente trebuie să țină seama de riscurile firmei de investiții pentru clienții săi și pentru firma însăși, de natura, complexitatea și sfera activităților sale, precum și de tipurile de activități desfășurate de firmă și, dacă sunt disponibile, de rezultatele analizei de supraveghere și evaluare efectuate în conformitate cu art. 36 din Directiva (UE) 2019/2.034. 20.Autoritățile competente pot excepta o firmă de investiții care furnizează în permanență servicii de administrare de portofolii sau de consultanță de investiții atunci când firma de investiții administrează active care îi sunt delegate de alte instituții financiare. 21.Evaluarea nevoilor de resurse financiare lichide trebuie efectuată atât în condiții normale, cât și în condiții de criză, care duc la un risc mărit de neconcordanță între ieșiri și intrări, în special în ceea ce privește plățile legate de pozițiile extrabilanțiere sau cheltuielile juridice. 4.4.Informațiile care trebuie furnizate 22.În scopul evaluării exceptării, autoritățile competente trebuie să utilizeze toate informațiile relevante, cum ar fi, dacă sunt disponibile: (i) raportarea în scopuri de reglementare, (ii) raportarea contabilă și financiară, (iii) conturile interne ale firmei de investiții, (iv) concluziile ILAAP și ICAAP, (v) planurile de lichidare ale firmei de investiții. 23.Autoritățile competente trebuie să solicite orice informații sau dovezi suplimentare pentru a se asigura că firma de investiții care solicită exceptarea nu este expusă riscului de lichiditate. 24.În cazul unei modificări semnificative a informațiilor prezentate împreună cu cererea de exceptare, o firmă de investiții trebuie să transmită din nou, fără întârziere, informațiile modificate. 4.5.Modificarea și retragerea exceptării 25.Autoritățile competente nu trebuie să acorde o exceptare unei firme de investiții în cazul în care consideră că nu îndeplinește criteriile de exceptare la momentul solicitării sau este probabil să nu respecte criteriile ulterior. 26.Autoritățile competente trebuie să se asigure că firma de investiții informează autoritatea competentă dacă au intervenit modificări ale circumstanțelor activităților firmei de investiții legate de respectarea criteriilor de exceptare. 27.Autoritățile competente trebuie să retragă exceptarea în cazul în care consideră că firma de investiții nu mai îndeplinește criteriile de exceptare prevăzute în prezentul ghid sau dacă, în orice etapă, autoritatea competentă consideră că este necesar ca firma de investiții care a obținut deja o exceptare să respecte cerințele de lichiditate din cauza eventualelor nevoi viitoare de lichidități. Autoritățile competente trebuie să informeze imediat firma de investiții cu privire la decizia de a retrage exceptarea. 28.Autoritățile competente trebuie să se asigure că firma de investiții respectă cerințele de lichiditate prevăzute la art. 43 alin. (1) în termen de cel mult 90 de zile de la data notificării deciziei autorității competente de a revoca exceptarea. ––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x