GHID din 25 martie 2024

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 28/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AUTORITATEA ELECTORALA PERMANENTA
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 256 din 26 martie 2024
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHOTARARE 7 25/03/2024
ART. 1REFERIRE LALEGE (R) 33 16/01/2007
ART. 3REFERIRE LAHG 10 13/01/2016
ART. 3REFERIRE LANORMĂ 13/01/2016
ART. 3REFERIRE LANORMĂ 13/01/2016 ANEXA 15
ART. 3REFERIRE LALEGE (R) 334 17/07/2006
ART. 5REFERIRE LANORMĂ 13/01/2016
ART. 5REFERIRE LANORMĂ 13/01/2016 ANEXA 14
ART. 5REFERIRE LALEGE (R) 334 17/07/2006
ART. 8REFERIRE LALEGE (R) 334 17/07/2006
ART. 8REFERIRE LALEGE (R) 31 16/11/1990
ART. 10REFERIRE LANORMĂ 13/01/2016 ANEXA 21
ART. 19REFERIRE LALEGE (R) 33 16/01/2007 ART. 38
ART. 19REFERIRE LALEGE (R) 33 16/01/2007 ART. 40
ART. 20REFERIRE LALEGE (R) 334 17/07/2006
ART. 21REFERIRE LANORMĂ 13/01/2016 ANEXA 18
ART. 21REFERIRE LANORMĂ 13/01/2016 ANEXA 19
ART. 21REFERIRE LANORMĂ 13/01/2016 ANEXA 20
ART. 21REFERIRE LANORMĂ 13/01/2016 ANEXA 22
ART. 24REFERIRE LALEGE (R) 334 17/07/2006 ART. 48
ART. 25REFERIRE LANORMĂ 13/01/2016 ANEXA 23
ART. 25REFERIRE LALEGE (R) 334 17/07/2006
ART. 25REFERIRE LALEGE 554 02/12/2004
ART. 26REFERIRE LANORMĂ 13/01/2016 ANEXA 24
ART. 26REFERIRE LANORMĂ 13/01/2016 ANEXA 25
ART. 26REFERIRE LANORMĂ 13/01/2016 ANEXA 26
ART. 26REFERIRE LANORMĂ 13/01/2016 ANEXA 27
ART. 29REFERIRE LALEGE (R) 334 17/07/2006 ART. 48
ART. 33REFERIRE LAORD DE URGENTA 38 30/03/2020 ART. 5
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEHOTARARE 7 25/03/2024
ActulCONTINUT DEHOTARARE 7 25/03/2024
ActulREFERIT DEHOTARARE 7 25/03/2024





Notă
Aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 7 din 25 martie 2024, publicată în Monitorul Oficial nr. 256 din 26 martie 2024.
 + 
Capitolul IMandatarii financiari + 
Articolul 1(1)În intervalul dintre momentul ducerii la cunoștință publică a datei alegerilor și până la data începerii campaniei electorale, respectiv data de 10 mai 2024, fiecare competitor electoral are obligația de a înregistra la Autoritatea Electorală Permanentă un mandatar financiar coordonator.(2)În sensul prezentului ghid, prin competitor electoral se înțelege partidul politic, alianța politică, alianța electorală și organizația legal constituită a cetățenilor aparținând unei minorități naționale reprezentate în Consiliul minorităților naționale care participă la alegerile pentru membrii din România în Parlamentul European din anul 2024, precum și candidatul independent.(3)Partidele politice, alianțele politice și organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale se pot asocia între ele în condițiile Legii nr. 33/2007 privind organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Parlamentul European, republicată, cu modificările ulterioare, constituind o alianță electorală.(4)La alegerile pentru membrii din România în Parlamentul European din anul 2024 mai mulți competitori electorali nu pot folosi serviciile aceluiași mandatar, cu excepția situației în care competitorii electorali fac parte din aceeași alianță politică sau electorală.(5)Fiecare partid politic care face parte dintr-o alianță electorală care participă la alegerile pentru membrii din România în Parlamentul European din anul 2024 desemnează un mandatar financiar coordonator.(6)Entitățile membre ale unei alianțe electorale pot desemna un mandatar financiar coordonator al alianței electorale.
 + 
Articolul 2(1)Poate fi desemnată ca mandatar financiar coordonator numai persoana fizică care are calitatea de expert contabil sau contabil autorizat, respectiv numai persoana juridică care oferă servicii specializate de contabilitate.(2)Prin excepție de la prevederile alin. (1), în cazul în care mandatarul financiar coordonator nu are calitatea de expert contabil sau contabil autorizat, competitorul electoral are obligația de a încheia contract de asistență de specialitate cu persoane fizice autorizate sau persoane juridice specializate în oferirea serviciilor de contabilitate.(3)Candidații nu pot fi mandatari financiari.(4)Atribuțiile mandatarilor financiari pot fi realizate în baza unui contract cu titlu gratuit sau cu titlu oneros, după caz.
 + 
Articolul 3(1)În vederea înregistrării mandatarilor financiari, partidele politice, alianțele politice, organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale și candidații independenți sau persoanele desemnate de către aceștia depun la Autoritatea Electorală Permanentă următoarele documente:a)cerere de înregistrare a mandatarului financiar, în trei exemplare, conform modelului prevăzut în anexa nr. 15 la Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 10/2016, cu modificările ulterioare, denumite în continuare Normele metodologice;b)copie a actului de identitate, în cazul persoanelor fizice, sau extras din registrul comerțului, în cazul persoanelor juridice;c)copii ale documentelor care atestă calitatea de expert contabil sau contabil autorizat a persoanelor fizice, vizate pentru anul 2024;d)copii ale atestatelor pentru persoanele juridice specializate în oferirea de servicii de contabilitate;e)în cazul prevăzut la art. (2) alin. (2), copii ale contractelor de asistență de specialitate încheiate cu persoane fizice autorizate sau persoane juridice specializate în oferirea de servicii de contabilitate pentru mandatarii financiari care nu au calitatea de expert contabil sau contabil autorizat;f)copie a contractului încheiat între partidul politic, alianța politică, organizația cetățenilor aparținând minorităților naționale sau candidatul independent și mandatarul financiar.(2)În situația în care documentele prevăzute la alin. (1) sunt depuse de către o altă persoană decât cele prevăzute la alin. (1) sau reprezentantul legal al acestora, la cererea de înregistrare a mandatarului financiar se va anexa și o împuternicire pentru depunerea documentelor, însoțită de copia actului de identitate al împuternicitului.(3)Copiile documentelor prevăzute la alin. (1) vor fi prezentate împreună cu documentele originale și vor fi certificate pentru conformitate cu originalul de către depunător.(4)Orice modificare a datelor de contact furnizate prin cererea de înregistrare a mandatarului financiar va fi comunicată de îndată Autorității Electorale Permanente.
 + 
Articolul 4(1)Mandatarii financiari înregistrați la Autoritatea Electorală Permanentă pot fi înlocuiți oricând de către competitorii electorali care i-au desemnat, cu aplicarea corespunzătoare a dispozițiilor art. 3.(2)La data înregistrării la Autoritatea Electorală Permanentă, mandatarul financiar coordonator primește un cod unic de identificare al partidului politic, alianței politice, organizației cetățenilor aparținând minorităților naționale sau al candidatului independent, care va fi imprimat pe toate materialele de propagandă electorală care vor fi produse și utilizate în campania electorală la alegerile pentru membrii din România în Parlamentul European din anul 2024, aparținând competitorului electoral pe care îl reprezintă.(3)Codurile unice de identificare primite de către mandatarii financiari coordonatori vor fi aduse la cunoștință publică de către Autoritatea Electorală Permanentă prin intermediul paginii de internet www.finantarepartide.ro.(4)Mandatarul financiar coordonator răspunde solidar cu partidul politic, alianța politică, organizația cetățenilor aparținând minorităților naționale sau candidatul independent care l-a desemnat de legalitatea operațiunilor financiare aferente campaniei electorale, precum și de respectarea tuturor celorlalte dispoziții ale Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, referitoare la finanțarea campaniei electorale.
 + 
Articolul 5(1)Mandatarul financiar coordonator are următoarele atribuții principale:a)asigură evidența operațiunilor financiare derulate prin conturile bancare destinate finanțării campaniei electorale;b)la primirea contribuției electorale, verifică și înregistrează contribuitorul în formularul al cărui model este prevăzut în anexa nr. 14 la Normele metodologice;c)avizează angajarea cheltuielilor aferente campaniei electorale;d)reprezintă competitorul electoral în relația cu Autoritatea Electorală Permanentă;e)întocmește și depune la Autoritatea Electorală Permanentă raportul detaliat al veniturilor și cheltuielilor electorale;f)transmite Autorității Electorale Permanente toate celelalte documente și rapoarte prevăzute de Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și de Normele metodologice, în scris și în format electronic deschis;g)efectuează plăți din conturile bancare deschise pentru campania electorală pe baza împuternicirii scrise a partidului politic, alianței politice, organizației cetățenilor aparținând minorităților naționale sau a candidatului independent;h)notifică la Autoritatea Electorală Permanentă, înainte de efectuarea oricăror operațiuni, contul bancar sau, după caz, conturile bancare utilizate în campania electorală, în condițiile legii; notificarea va cuprinde cel puțin codul IBAN al contului bancar și denumirea băncii unde acesta a fost deschis.(2)Candidaților declarați aleși nu li se pot valida mandatele dacă raportul detaliat al veniturilor și cheltuielilor electorale ale competitorului electoral nu a fost depus de către mandatarul financiar coordonator în condițiile legii.
 + 
Capitolul IIDeschiderea conturilor bancare pentru campania electorală + 
Articolul 6(1)La alegerile pentru membrii din România în Parlamentul European din anul 2024, partidele politice, alianțele politice, organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale și candidații independenți au obligația de a deschide câte un cont bancar până cel târziu la data de 10 mai 2024. În cazul alianței electorale, partidele politice, alianțele politice sau organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale care fac parte din alianță vor deschide fiecare câte un cont bancar.(2)Prin excepție de la prevederile alin. (1), la alegerile pentru membrii din România în Parlamentul European din anul 2024, partidele politice care obțin venituri din subvenții de la bugetul de stat, potrivit legii, pot deschide un cont bancar distinct destinat sumelor de bani transferate din contul de subvenții de la bugetul de stat, până cel mai târziu la data de 10 mai 2024.(3)Conturile bancare pentru campania electorală se deschid numai prin intermediul mandatarilor financiari coordonatori înregistrați la Autoritatea Electorală Permanentă.(4)Conturile bancare pentru campania electorală prevăzute la alin. (1) și (2) sunt destinate exclusiv încasării contribuțiilor electorale, respectiv efectuării plății cheltuielilor electorale, încasarea sumelor rambursate de către Autoritatea Electorală Permanentă și restituirea contribuțiilor candidaților, după caz, derularea altor tipuri de tranzacții fiind interzise.(5)Contul bancar pentru campania electorală prevăzut la alin. (1) rămâne deschis până la data restituirii către candidați a sumelor de bani rambursate de către Autoritatea Electorală Permanentă și/sau a sumelor de bani rămase necheltuite, conform legii.
 + 
Capitolul IIIContribuțiile pentru campania electorală + 
Articolul 7(1)Limita maximă a contribuțiilor pentru campania electorală este de 750 de salarii de bază minime brute pe țară pentru fiecare candidat la funcția de parlamentar european.(2)Valoarea salariului de bază minim brut pe țară avută în vedere la determinarea limitei maxime a contribuțiilor pentru campania electorală este de 3.300 lei.(3)Numărul maxim de candidați care pot fi propuși pe o listă de către un partid politic, o alianță politică, o alianță electorală sau o organizație a cetățenilor aparținând minorităților naționale, stabilit potrivit legislației electorale, este de 43.(4)Raportat la prevederile alin. (1)-(3), valoarea maximă a contribuțiilor pentru campania electorală desfășurată de un partid politic, o alianță politică, o alianță electorală sau de o organizație a cetățenilor aparținând minorităților naționale este de 106.425.000 lei.(5)Cumulat, contribuțiile electorale depuse de un partid politic, o alianță politică, o alianță electorală sau o organizație a cetățenilor aparținând minorităților naționale și contribuțiile depuse de candidații propuși de către acestea nu pot depăși limita maximă prevăzută la alin. (4).(6)Valoarea maximă a contribuțiilor electorale care pot fi depuse de un candidat independent este de 2.475.000 lei.(7)Contribuțiile pentru campania electorală pot fi depuse în conturile bancare notificate Autorității Electorale Permanente numai până la data încheierii campaniei electorale, respectiv până la data de 8 iunie 2024, ora 7.00. + 
Articolul 8(1)Este interzisă finanțarea în orice mod a campaniei electorale de către o autoritate publică, instituție publică, regie autonomă, companie națională, societate reglementată de Legea societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ori instituție de credit, la care sunt acționari majoritari statul sau unități administrativ- teritoriale, ori de către societăți reglementate de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, care desfășoară activități finanțate din fonduri publice. Interdicția se aplică și în cazul societăților reglementate de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, care, cu 12 luni înainte de începerea campaniei electorale, au desfășurat activități finanțate din fonduri publice, conform legii.(2)Finanțarea în orice mod a campaniei electorale de către sindicate, culte religioase, asociații ori fundații de naționalitate română sau de altă naționalitate decât cea română este interzisă conform legii.(3)Este interzisă, conform legii, finanțarea campaniei electorale, în mod direct sau indirect, din partea unor persoane fizice care nu au cetățenia română sau a unor persoane juridice de altă naționalitate decât cea română, cu excepția persoanelor fizice cetățeni ai statelor membre ale Uniunii Europene care au domiciliul în România și dețin calitatea de membru al partidului politic la a cărui campanie electorală contribuie financiar.(4)Este interzisă, conform legii, primirea de donații pentru campania electorală de către candidați din partea unor persoane juridice sau a unor persoane fizice care nu au cetățenia română, cu excepția celor primite din partea cetățenilor statelor membre ale Uniunii Europene care au domiciliul în România și dețin calitatea de membru al partidului politic la a cărui campanie electorală contribuie financiar.(5)Nu se pot primi donații care au alt obiect decât sume de bani și nu pot fi acceptate servicii prestate cu titlu gratuit pentru finanțarea campaniei electorale, conform legii.(6)Împrumuturile și donațiile primite pentru campania electorală de către candidații aceluiași partid politic, aceleiași alianțe politice sau organizații a cetățenilor aparținând minorităților naționale de la o persoană nu pot depăși plafoanele stabilite de Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pentru împrumuturile și donațiile destinate activității partidelor politice.
 + 
Secţiunea 1Contribuțiile partidelor politice, alianțelor politice și ale organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale pentru campania electorală + 
Articolul 9(1)Contribuțiile partidelor politice, alianțelor politice și ale organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale pot proveni numai din transferuri ale fondurilor obținute din sursele de finanțare a activității unui partid politic, respectiv:a)cotizații ale membrilor de partid;b)donații, legate și alte liberalități;c)venituri provenite din activități proprii, conform legii;d)subvenții de la bugetul de stat, primite potrivit Legii nr. 334/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare;e)împrumuturi în bani de la persoane fizice și juridice.(2)Partidele politice și organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale pot contribui cu fonduri proprii la campania electorală până la concurența sumei de 106.425.000 lei, determinată potrivit dispozițiilor art. 7 alin. (4).(3)În cazul în care partidul politic, alianța politică sau organizația cetățenilor aparținând minorităților naționale participă la alegeri într-o alianță, limitele maxime ale contribuțiilor electorale care pot fi transferate în contul/conturile deschis/deschise pentru campania electorală sunt proporționale cu numărul candidaților propuși de fiecare entitate membră a alianței.(4)În cel mult 3 zile lucrătoare de la data depunerii sau virării unei sume de bani în contul bancar notificat pentru campania electorală, partidul politic, alianța politică sau organizația cetățenilor aparținând minorităților naționale are obligația de a preda mandatarului financiar coordonator o declarație cu indicarea provenienței contribuției.(5)Declarația privind proveniența contribuției trebuie să precizeze tipul sursei de venit, respectiv: transfer provenit din cotizații, donații, venituri provenite din activități proprii, subvenții de la bugetul de stat, împrumuturi în bani de la persoane fizice și/sau persoane juridice.(6)Contribuția pentru campania electorală este declarată Autorității Electorale Permanente de către mandatarul financiar coordonator, în termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la data încasării în contul bancar notificat, prin transmiterea centralizatorului în format electronic, al cărui model se regăsește în anexa nr. 1 la prezentul ghid.
 + 
Secţiunea 2Contribuțiile candidaților pentru campania electorală + 
Articolul 10(1)Contribuțiile candidaților pentru campania electorală pot proveni exclusiv din următoarele surse:a)venituri proprii ale acestora;b)donații primite de la persoane fizice;c)împrumuturi de la persoane fizice sau contractate cu instituții de credit.(2)Candidații pot contribui la campania electorală proprie cu fonduri ce provin din sursele prevăzute la alin. (1) până la concurența sumei de 2.475.000 lei, echivalentul valorii a 750 de salarii de bază minime brute pe țară.(3)Contribuțiile pentru campania electorală se depun sau se virează în conturile bancare deschise pentru campania electorală numai de către candidați sau de către mandatarul financiar împuternicit de candidat în acest sens și numai între data rămânerii definitive a candidaturilor și data încheierii campaniei electorale.(4)Ordinele de plată aferente contribuțiilor candidaților pentru campania electorală trebuie să cuprindă în mod obligatoriu mențiunea "contribuție pentru campania electorală PE", precum și datele de identificare a candidaților (numele, prenumele, codul numeric personal) pentru care se depun contribuțiile pentru campania electorală.(5)În cel mult 3 zile lucrătoare de la data depunerii sau virării unei sume de bani în contul bancar notificat pentru campania electorală, candidatul are obligația de a preda mandatarului financiar coordonator o declarație cu indicarea provenienței contribuției, conform modelului prevăzut în anexa nr. 21 la Normele metodologice.(6)Contribuțiile candidaților pentru campania electorală sunt declarate Autorității Electorale Permanente de către mandatarul financiar coordonator al partidului politic, alianței politice, organizației cetățenilor aparținând minorităților naționale sau candidatului independent, în termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la data încasării în contul bancar notificat, prin transmiterea centralizatorului în format electronic, al cărui model se regăsește în anexa nr. 2 la prezentul ghid. + 
Articolul 11Donațiile primite de către candidați pentru a fi utilizate drept contribuții pentru campania electorală trebuie să îndeplinească următoarele condiții:a)să fie primite doar de la persoane fizice;b)donația primită de la o persoană fizică nu poate depăși valoarea a 200 de salarii de bază minime brute pe țară, respectiv suma de 660.000 lei;c)donațiile cu o valoare mai mare de 10 salarii de bază minime brute pe țară, respectiv suma de 33.000 lei, pot fi primite de candidați numai prin conturile bancare proprii;d)donațiile primite de către candidați care au o valoare mai mare de 25.000 lei se încheie prin înscris autentic. + 
Articolul 12(1)În cazul în care candidatul primește mai multe donații de la aceeași persoană fizică, iar valoarea totală a acestora depășește 10 salarii minime brute pe țară, suma de bani care depășește cuantumul a 10 salarii minime brute pe țară va fi încasată doar prin intermediul conturilor bancare.(2)La acceptarea donațiilor, indiferent de modul și forma în care au fost făcute, candidatul trebuie să verifice și să înregistreze, în mod corespunzător, identitatea donatorilor și proveniența sumelor care fac obiectul donației, utilizând formularul prevăzut în anexa nr. 3 la Normele metodologice.
 + 
Articolul 13(1)Donațiile primite de candidați pentru a fi utilizate drept contribuții pentru campania electorală trebuie să fie însoțite de documente justificative.(2)Sunt documente justificative ale donațiilor primite de către candidați orice înscrisuri sub semnătură privată care consemnează valoarea sumelor de bani care fac obiectul acestora, precum și identitatea părților, însoțite de copiile actelor de identitate ale donatorilor.(3)În cazul donațiilor efectuate prin intermediul unui cont bancar sau prin intermediul sistemelor de plăți online se pot utiliza ca documente justificative înscrisuri de orice tip, inclusiv electronice, care fac dovada ofertei donației și a acceptării acesteia, însoțite de copii ale ordinelor de plată/foilor de vărsământ, de extrase bancare ale conturilor donatarilor, precum și de copiile actelor de identitate ale donatorilor.(4)Documentele justificative ale donațiilor primite de către candidați conform alin. (1) și care sunt încheiate prin înscrisuri autentice sunt contractele de donație.
 + 
Articolul 14Împrumuturile primite de către candidați drept contribuții pentru campania electorală pot fi doar în bani, contractate cu persoane fizice și/sau instituții de credit, și trebuie să îndeplinească următoarele condiții:a)să fie contractate numai prin acte autentice notariale, însoțite de documente de predare-primire, în contract prevăzându-se modul și termenul de restituire a acestora; împrumuturile încheiate cu instituții de credit sunt exceptate de la obligativitatea încheierii prin acte autentice notariale;b)să fie efectuate și restituite doar prin virament bancar.
 + 
Capitolul IVCheltuielile electorale + 
Articolul 15(1)Eficiența și oportunitatea cheltuielilor pentru campania electorală se hotărăsc de către partidele politice, alianțele politice, organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale și candidații independenți, cu respectarea prevederilor Legii nr. 334/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(2)Cheltuielile aferente campaniei electorale trebuie să respecte următoarele condiții:a)să provină numai din contribuții ale candidaților sau ale formațiunilor politice;b)să fie angajate numai cu viza prealabilă a mandatarului financiar coordonator;c)să se încadreze în limita maximă de 106.425.000 lei, în cazul partidelor politice, alianțelor politice, alianțelor electorale și organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale, și în limita maximă de 2.475.000 lei, în cazul candidaților independenți;d)să fie efectuate numai pentru promovarea candidaților și a programelor electorale proprii.
 + 
Articolul 16Cheltuielile efectuate nu pot fi mai mari decât contribuțiile electorale depuse sau virate în conturile bancare deschise pentru campania electorală. + 
Articolul 17(1)În campania electorală, partidele politice, alianțele politice, organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale și, după caz, candidații independenți pot utiliza contribuțiile pentru campania electorală numai pentru destinațiile de cheltuieli și în limitele prevăzute în anexa nr. 3 la prezentul ghid.(2)Limitele stabilite în anexa nr. 3 la prezentul ghid se determină prin raportare la valoarea maximă de 106.425.000 lei, indiferent de cuantumul total al contribuțiilor depuse în conturile bancare destinate finanțării campaniei electorale.(3)Cheltuielile privind realizarea materialelor de propagandă electorală sunt suportate exclusiv de către partidele politice, alianțele politice, organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale sau candidații independenți. + 
Articolul 18(1)Cheltuielile electorale pot fi efectuate numai prin virament bancar din contul bancar deschis pentru campania electorală, notificat în prealabil Autorității Electorale Permanente.(2)Mandatarii financiari pot realiza operațiuni financiare aferente campaniei electorale numai pe baza împuternicirii scrise a organelor de conducere ale partidelor politice, ale alianțelor politice, ale organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale, respectiv a candidatului independent; se poate acorda o singură împuternicire pentru toate operațiunile.(3)Facturile vor fi întocmite separat pentru fiecare tip de cheltuială electorală în parte, cu indicarea exactă a destinației cheltuielii, respectiv a tipului de produs/serviciu furnizat.(4)Ordinele de plată vor cuprinde în mod obligatoriu mențiuni privind numărul facturii și tipul de material de propagandă electorală sau serviciu aferent campaniei electorale.(5)În cel mult 3 zile lucrătoare de la data angajării cheltuielii de către partidul politic, alianța politică, organizația cetățenilor aparținând minorităților naționale sau de către candidatul independent, după caz, mandatarul financiar coordonator aduce la cunoștința Autorității Electorale Permanente valoarea și destinația acesteia, conform centralizatorului al cărui model se regăsește în anexa nr. 4 la prezentul ghid.
 + 
Capitolul VMaterialele de propagandă electorală + 
Articolul 19(1)Este considerat material de propagandă electorală orice material scris, audio sau video, care îndeplinește următoarele condiții:a)se referă în mod direct la un candidat sau partid politic care participă la alegeri, clar identificat;b)este utilizat în perioada 10 mai 2024-8 iunie 2024, ora 7.00;c)are obiectiv electoral și se adresează publicului larg;d)depășește limitele activității jurnalistice de informare a publicului.(2)În campania electorală, competitorii electorali pot utiliza numai următoarele tipuri de materiale de propagandă electorală:a)afișe electorale cu dimensiuni de cel mult 500 mm o latură și 300 mm cealaltă latură, conform dispozițiilor art. 40 alin. (6) din Legea nr. 33/2007, republicată, cu modificările ulterioare; afișele electorale prin care se convoacă o reuniune electorală vor avea 400 mm o latură și 250 mm cealaltă latură;b)materiale de propagandă electorală audio sau video, difuzate de mass-media audiovizuală gratuit sau contra cost, în condițiile art. 38 din Legea nr. 33/2007, republicată, cu modificările ulterioare, precum și ale deciziei Consiliului Național al Audiovizualului privind regulile de desfășurare în audiovizual a campaniei electorale pentru Parlamentul European din anul 2024;c)publicitate în presa scrisă;d)materiale de propagandă electorală online;e)broșuri, pliante și alte materiale tipărite din aceeași categorie.(3)Prin materiale tipărite din aceeași categorie cu broșurile și pliantele se înțelege materialele tipărite pe suport hârtie, precum calendare, fluturași și altele asemenea.(4)Următoarele tipuri de acțiuni și materiale de propagandă electorală nu pot fi finanțate în campania electorală:a)utilizarea vehiculelor inscripționate sau colantate cu sloganuri de campanie, imagini ale candidaților, precum și cu orice alte referiri la competitorii electorali;b)utilizarea vehiculelor care difuzează materiale audio, în mers sau staționar;c)spectacole, serbări, focuri de artificii etc.;d)bannere, mesh-uri, corturi publicitare, pavilioane publicitare, panouri publicitare mobile, steaguri publicitare, calcane, ecrane publicitare, indicatoare publicitare direcționale, structuri de publicitate autoportante, mijloace de publicitate, panouri publicitare, proiecte publicitare speciale, publicitate luminoasă.(5)Partidele politice, alianțele politice și organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale și candidații independenți au obligația de a imprima, în mod vizibil, pe toate materialele de propagandă electorală tipărite prevăzute la alin. (2) lit. a), c) și e), următoarele date:a)numele candidatului independent, denumirea partidului politic, a alianței electorale din care acesta face parte, a alianței politice sau a organizației cetățenilor aparținând minorităților naționale, după caz, care le-a comandat;b)denumirea operatorului economic care le-a realizat;c)codul unic de identificare atribuit de Autoritatea Electorală Permanentă la desemnarea mandatarului financiar coordonator;d)tirajul, pentru materialele prevăzute la alin. (2) lit. a) și e).(6)Înainte de difuzarea materialelor de propagandă electorală audio sau video, mass-media audiovizuală are obligația să comunice datele prevăzute la alin. (5) lit. a)-c).(7)Materialele de propagandă electorală online vor fi imprimate cel puțin cu codul atribuit potrivit dispozițiilor art. 4 alin. (2).(8)Pe materialele de propagandă electorală ale alianței electorale se va imprima codul unic de identificare al partidului politic, alianței politice sau organizației cetățenilor aparținând minorităților naționale care face cheltuiala.(9)În acord cu Recomandarea (UE) 2023/2.829 a Comisiei Europene din 12 decembrie 2023 referitoare la procese electorale incluzive și reziliente în Uniune și la consolidarea caracterului european și a desfășurării eficiente a alegerilor pentru Parlamentul European, competitorii electorali pot lua măsuri suplimentare pentru transparentizarea informațiilor referitoare la:a)utilizarea publicității politice, inclusiv cu privire la sumele cheltuite pentru publicitatea politică și la sursele de finanțare utilizate;b)măsurile întreprinse pentru a se asigura că publicitatea politică proprie poate fi identificată în mod clar ca atare;c)identitatea partidului politic care finanțează publicitatea politică, precum și informații pertinente cu privire la vizarea unui public-țintă prin publicitatea respectivă și la sistemele de inteligență artificială utilizate pentru pregătirea conținutului sau diseminarea publicității. + 
Articolul 20(1)Producerea și difuzarea de materiale de propagandă electorală în alte condiții decât cele prevăzute de Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și de prezentul ghid sunt interzise.(2)Partidele politice, alianțele politice, organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale și candidații independenți nu pot produce materiale de propagandă electorală în regie proprie.(3)În campania electorală, competitorilor electorali le este interzisă efectuarea de cheltuieli în legătură cu oferirea, darea sau distribuirea către alegători, în mod direct sau indirect, a măștilor, a dezinfectanților, a odorizantelor auto, a pixurilor, a cănilor, a ceasurilor, a tricourilor, a jachetelor, a gecilor, a impermeabilelor, a pelerinelor, a vestelor, a șepcilor, a căciulilor, a fularelor, a sacoșelor, a pungilor, a umbrelelor, a găleților, a brichetelor, a chibriturilor, a produselor alimentare, a produselor alcoolice, a țigărilor și a altor produse din tutun, a calendarelor bisericești și a altor asemenea produse, precum și a oricăror alte bunuri oferite cu scopul determinării alegătorului să voteze sau să nu voteze o anumită listă de candidați ori un anumit candidat.
 + 
Capitolul VIRaportări ulterioare campaniei electorale + 
Articolul 21(1)În termen de 15 zile de la data desfășurării alegerilor, respectiv până la data de 25 iunie 2024, mandatarul financiar coordonator este obligat să depună la Autoritatea Electorală Permanentă, în scris și în format electronic editabil, următoarele documente:a)raportul detaliat al veniturilor și cheltuielilor electorale, conform modelului prevăzut în anexa nr. 17 la Normele metodologice, care se întocmește, se semnează și se datează de către mandatarul financiar coordonator;b)declarația privind cuantumul total al datoriilor înregistrate ca urmare a campaniei, conform modelului prevăzut în anexa nr. 18 la Normele metodologice; declarația privind cuantumul total al datoriilor înregistrate în urma campaniei electorale se întocmește, se semnează și se datează de către reprezentantul legal al partidului politic, de către persoana împuternicită conform statutului acestuia, după caz, sau de către candidatul independent;c)declarația privind numărul de materiale de propagandă electorală produse și utilizate, defalcat pe categorii, conform modelului prevăzut în anexa nr. 19 la Normele metodologice; declarația se întocmește, se semnează și se datează de către reprezentantul legal al partidului politic, alianței politice, organizației cetățenilor aparținând minorităților naționale ori de către persoana împuternicită conform statutului acestora sau de către candidatul independent, după caz;d)declarația privind respectarea plafoanelor maxime pentru cheltuielile electorale, conform modelului prevăzut în anexa nr. 20 la Normele metodologice; declarația privind respectarea plafoanelor maxime ale cheltuielilor electorale se întocmește, se semnează și se datează de către reprezentantul legal al partidului politic, alianței politice ori organizației cetățenilor aparținând minorităților naționale, de către persoana împuternicită conform statutului acestora sau de către candidatul independent, după caz;e)lista furnizorilor serviciilor și/sau bunurilor utilizate în campania electorală;f)declarațiile candidaților privind proveniența contribuțiilor electorale, conform modelului prevăzut în anexa nr. 21 la Normele metodologice;g)formularele de înregistrare a contribuitorilor, al căror model este prevăzut în anexa nr. 14 la Normele metodologice, la care se anexează documentele justificative privind proveniența contribuției electorale, excepție făcând cea provenită din venituri proprii;h)împuternicirile scrise privind depunerea sau virarea contribuțiilor electorale ale candidatului;i)declarația reprezentantului legal al partidului politic, alianței politice, organizației cetățenilor români aparținând minorităților naționale ori a persoanei împuternicite conform statutului acestora, după caz, cu privire la neefectuarea cheltuielilor electorale din venituri destinate activității curente;j)situația donațiilor constând în materiale de propagandă primite de la organizații politice internaționale la care partidul politic este afiliat sau de la partide politice ori formațiuni politice aflate în relații de colaborare politică, conform modelului prevăzut în anexa nr. 22 la Normele metodologice; situația se semnează și se datează de către reprezentantul legal al partidului politic sau de către persoana împuternicită conform statutului.(2)Raportul detaliat al veniturilor și cheltuielilor electorale al unei alianțe electorale va fi întocmit, semnat și datat de către mandatarul financiar coordonator al respectivei alianțe, pe baza declarațiilor și rapoartelor detaliate ale veniturilor și cheltuielilor electorale întocmite de mandatarii coordonatori ai fiecărei entități membre.
 + 
Articolul 22În termen de 30 de zile de la data încheierii campaniei electorale, respectiv până la data de 9 iulie 2024, competitorii electorali au obligația de a transmite la Autoritatea Electorală Permanentă o declarație cuprinzând informații privind descrierea materialelor de propagandă electorală online, producția, perioada și spațiul de difuzare a acestora, sub sancțiunea prevăzută de lege.
 + 
Capitolul VIIRambursarea cheltuielilor electorale + 
Articolul 23Partidele politice, alianțele politice și organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale care obțin, individual sau într-o alianță electorală, cel puțin 3% din totalul voturilor valabil exprimate, precum și candidații independenți care obțin cel puțin 3% din totalul voturilor valabil exprimate au dreptul, în condițiile legii, la rambursarea cheltuielilor aferente campaniei electorale. + 
Articolul 24(1)Rambursarea cheltuielilor electorale efectuate se realizează în termen de 90 de zile de la data alegerilor.(2)Dacă pentru verificarea legalității încasărilor și a plăților efectuate în campania electorală sunt necesare declarații și documente suplimentare, termenul prevăzut la alin. (1) se prelungește cu 15 zile.(3)Personalul cu atribuții de control din cadrul Autorității Electorale Permanente validează cheltuielile electorale efectuate în limita plafoanelor prevăzute de lege și a prevederilor art. 48 alin. (11)-(13) și art. 481 din Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(4)Curtea de Conturi poate controla legalitatea validării sumelor în vederea rambursării către competitorii electorali, în termen de 30 de zile de la data finalizării controlului finanțării campaniei electorale de către Autoritatea Electorală Permanentă.(5)În cazul efectuării de către Curtea de Conturi a controlului prevăzut la alin. (4), termenele pentru rambursarea cheltuielilor electorale se prelungesc cu 30 de zile. + 
Articolul 25(1)Până la data de 10 iulie 2024, mandatarul financiar coordonator al fiecărui partid politic, al fiecărei alianțe politice și organizații a cetățenilor aparținând minorităților naționale, precum și al fiecărui candidat independent care îndeplinește condițiile prevăzute la art. 23 depune la Autoritatea Electorală Permanentă cererea de rambursare a cheltuielilor electorale aferente alegerilor pentru Parlamentul European, conform modelului prevăzut în anexa nr. 23 la Normele metodologice, însoțită de documentele justificative prevăzute la art. 27.(2)Cererea de rambursare a cheltuielilor electorale se întocmește și se depune în scris, pe suport hârtie, precum și pe suport electronic, în format editabil.(3)În cererea de rambursare vor fi incluse numai cheltuielile efectuate sau angajate până la data încheierii campaniei electorale și plătite până cel mai târziu la data depunerii cererii.(4)Cererea de rambursare depusă după data de 10 iulie 2024 nu este luată în considerare.(5)În baza deciziei Autorității Electorale Permanente privind rambursarea cheltuielilor electorale, sumele de bani cuvenite sunt virate în conturile bancare indicate în cererea de rambursare.(6)Lipsa rapoartelor, declarațiilor și a documentelor justificative, precum și încălcarea prevederilor legale privind finanțarea campaniei electorale atrag nerambursarea totală sau parțială, după caz, a sumelor aferente cheltuielilor electorale.(7)În cazul neîndeplinirii condițiilor de rambursare de către competitorul electoral care a depus cerere de rambursare, Autoritatea Electorală Permanentă adoptă o decizie de nerambursare a cheltuielilor electorale, care poate fi contestată la instanța judecătorească de contencios administrativ competentă, conform Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.(8)Nu se rambursează:a)sumele de bani aferente cheltuielilor care depășesc limitele maxime ale contribuțiilor electorale depuse;b)sumele de bani aferente cheltuielilor finanțate din alte surse decât cele prevăzute de Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare;c)sumele de bani utilizate în campania electorală cu încălcarea destinațiilor și limitelor maxime prevăzute de Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare;d)sumele de bani aferente cheltuielilor electorale care au fost finanțate din subvenții primite de la bugetul de stat.
 + 
Articolul 26(1)Rambursarea cheltuielilor electorale se realizează în baza extraselor de cont bancar, a ordinelor de plată, a facturilor fiscale sau bonurilor fiscale, precum și a următoarelor documente:a)pentru producția și difuzarea materialelor de propagandă electorală la radio și televiziune: procesele-verbale de recepție a materialelor de propagandă electorală audiovizuale produse și declarația privind datele și orele difuzării materialelor de propagandă electorală la postul de radio/televiziune, conform modelului prevăzut în anexa nr. 24 la Normele metodologice, precum și câte un exemplar, pe suport electronic, al fiecărui material de propagandă electorală difuzat;b)pentru producția și difuzarea materialelor de propagandă electorală în presa scrisă: declarația privind data apariției publicației și tirajul, conform modelului prevăzut în anexa nr. 25 la Normele metodologice, și câte un exemplar al fiecărei publicații;c)pentru producția și difuzarea materialelor de propagandă electorală online: declarația privind postarea pe internet a materialului de propagandă electorală, conform modelului prevăzut în anexa nr. 26 la Normele metodologice, și câte un exemplar, pe suport electronic, al fiecărui material de propagandă electorală online;d)pentru cercetări sociologice: o copie scrisă a rezultatelor cercetării sociologice;e)pentru producția și difuzarea afișelor electorale: procesele- verbale de recepție a afișelor electorale, lista de distribuție a afișelor electorale cuprinzând numărul de afișe electorale din fiecare localitate și câte un exemplar al fiecărui tip de afiș electoral;f)pentru producția și difuzarea broșurilor, pliantelor și a altor materiale de propagandă electorală tipărite: procesele-verbale de recepție a broșurilor, pliantelor și a altor materiale de propagandă electorală tipărite, lista de distribuție a broșurilor, pliantelor și a altor materiale de propagandă electorală tipărite și câte un exemplar al fiecărui tip de broșură, pliant și material tipărit de propagandă electorală;g)pentru închirierea de spații și echipamente: fotografii ale spațiilor și ale echipamentelor închiriate;h)pentru organizarea de evenimente cu tematică politică, economică, culturală sau socială: declarația reprezentantului legal al formațiunii politice privind numărul de participanți, conform modelului prevăzut în anexa nr. 27 la Normele metodologice;i)pentru vestimentația voluntarilor și a membrilor partidului politic sau organizației cetățenilor aparținând minorităților naționale, inscripționată cu denumirea sau numele competitorului electoral: procesul-verbal de recepție;j)pentru asistență juridică și alte tipuri de consultanță: contractele încheiate.(2)Extrasele de cont bancar vor conține mențiuni privind factura plătită.(3)Facturile, bonurile fiscale și ordinele de plată vor fi întocmite cu respectarea condițiilor prevăzute la art. 18 alin. (3) și (4).(4)Pentru verificarea legalității încasărilor și a plăților efectuate în campania electorală, Autoritatea Electorală Permanentă poate solicita declarațiile și documentele suplimentare pe care le consideră necesare.
 + 
Articolul 27(1)Documentele justificative pe suport hârtie vor fi depuse în original și copie. Copiile exemplarelor originale ale documentelor justificative sunt certificate pentru conformitate cu originalul de către reprezentanții Autorității Electorale Permanente.(2)Exemplarele originale ale documentelor justificative se restituie mandatarilor financiari coordonatori după finalizarea controlului veniturilor și cheltuielilor electorale.(3)Partidele politice, alianțele politice și organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale, precum și candidații independenți care nu depun toate documentele justificative pot asigura completarea acestora până cel mai târziu la data expirării termenului de 30 de zile de la data alegerilor, respectiv până la data de 10 iulie 2024.(4)Depunerea documentelor și restituirea exemplarelor originale ale acestora se realizează conform programării stabilite de către Autoritatea Electorală Permanentă împreună cu mandatarii financiari coordonatori.
 + 
Articolul 28Partidele politice, alianțele politice și organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale, prin intermediul mandatarilor financiari coordonatori, au obligația de a restitui candidaților, în termen de 30 de zile de la data rambursării de către Autoritatea Electorală Permanentă, sumele rambursate și sumele necheltuite, conform contribuțiilor pe care aceștia le-au depus.
 + 
Capitolul VIIIDispoziții privind finanțarea campaniei electorale de către partidele politice europene + 
Articolul 29(1)Partidul politic european poate cheltui pentru finanțarea campaniei electorale pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European cel mult 3.225 de salarii de bază minime brute pe țară, respectiv suma totală de 10.642.500 lei.(2)Plățile aferente cheltuielilor efectuate în contextul campaniei electorale pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European se realizează numai cu notificarea Autorității Electorale Permanente în cel mult 48 de ore de la data efectuării acestora.(3)În termen de cel mult 15 zile de la data alegerilor pentru membrii din România în Parlamentul European, partidul politic european care a efectuat cheltuieli în contextul campaniei electorale pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European este obligat să depună la Autoritatea Electorală Permanentă un raport detaliat privind cheltuielile efectuate și sursele de finanțare a acestora, conform modelului aprobat prin hotărâre a Autorității Electorale Permanente, precum și documentele justificative aferente.(4)Cheltuielile efectuate de partidele politice europene în contextul campaniei electorale pentru alegerile pentru membrii din România în Parlamentul European nu fac obiectul rambursării prevăzute la art. 48 alin. (3) din Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(5)Dispozițiile prezentului ghid se aplică în mod corespunzător partidelor politice europene care efectuează cheltuieli pentru finanțarea campaniei electorale pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European.
 + 
Capitolul IXDispoziții finale + 
Articolul 30Prevederile prezentului ghid referitoare la partidele politice se aplică în mod corespunzător alianțelor politice și organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale. + 
Articolul 31Prevederile prezentului ghid se aplică în mod corespunzător candidaților independenți. + 
Articolul 32Competitorii electorali care nu îndeplinesc condițiile pentru rambursarea cheltuielilor electorale depun la Autoritatea Electorală Permanentă toate raportările și documentele justificative prevăzute de prezentul ghid. + 
Articolul 33(1)Cererile, raportările și documentele justificative prevăzute de prezentul ghid se vor depune la sediul central al Autorității Electorale Permanente situat în str. Stavropoleos nr. 6, sectorul 3, București, sau se vor transmite la adresa de e-mail contact@finantarepartide.ro.(2)Documentele care sunt transmise Autorității Electorale Permanente prin intermediul poștei electronice vor purta semnătură electronică avansată, în condițiile art. 5 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 38/2020 privind utilizarea înscrisurilor în formă electronică la nivelul autorităților și instituțiilor publice sau cu semnătură electronică calificată, după caz.
 + 
Articolul 34Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentul ghid.
 + 
Anexa nr. 1la ghid
Centralizator declarare contribuții partide politice, alianțe
politice și organizații ale cetățenilor aparținând minorităților naționale

Nr. crt. Tip competitor*1) Competitor electoral*2) Partid politic/Alianță politică/ Organizație a cetățenilor aparținând minorităților naționale*3) Suma Transfer provenit din*4) Dată virare în contul de campanie electorală
1.

*1) Se înscrie mențiunea "partid politic", "alianță politică", "alianță electorală", "organizație a cetățenilor aparținând minorităților naționale" sau "candidat independent", după caz.*2) Se înscrie numele sau denumirea competitorului electoral.*3) Se înscrie denumirea entității membre a unei alianțe electorale.*4) Se înscrie mențiunea "cotizații", "donații", "venituri provenite din activități proprii", "subvenții de la bugetul de stat" sau "împrumuturi în bani de la persoane fizice și/sau persoane juridice", după caz.

 + 
Anexa nr. 2la ghid
Centralizator declarare contribuții ale candidaților

Nr. crt. Tip competitor*1) Competitor electoral*2) Partid politic/Alianță politică/ Organizație a cetățenilor aparținând minorităților naționale*3) Nume și prenume candidat Suma Proveniența contribuției electorale*4) Dată virare în contul de campanie electorală
1.

*1) Se înscrie mențiunea "partid politic", "alianță politică", "alianță electorală", "organizație a cetățenilor aparținând minorităților naționale" sau "candidat independent", după caz.*2) Se înscrie numele sau denumirea competitorului electoral.*3) Se înscrie denumirea entității membre a unei alianțe electorale.*4) Se înscrie mențiunea "venituri proprii", "donații persoane fizice" sau "împrumuturi contractate de la persoane fizice și/sau instituții de credit", după caz. + 
Anexa nr. 3la ghid
Destinațiile contribuțiilor pentru campania electorală

Tipurile de cheltuieli permise pentru campania electorală Procent maxim admisibil Valoare maximă admisă– lei
Cheltuieli pentru producția și difuzarea materialelor de propagandă electorală la radio, televiziune și în presa scrisă 40% 42.570.000,00
Cheltuieli pentru producția și difuzarea materialelor de propagandă electorală online 30% 31.927.500,00
Cheltuieli pentru cercetări sociologice 30% 31.927.500,00
Cheltuieli pentru afișe electorale 20% 21.285.000,00
Cheltuieli pentru broșuri, pliante și alte materiale de propagandă electorală tipărite 50% 53.212.500,00
Cheltuieli aferente serviciilor de telefonie și internet, cheltuieli de transport și cazare ale candidaților, cheltuieli de hrană, cazare și transport ale voluntarilor și ale membrilor partidului politic, cheltuieli pentru închirierea de spații și echipamente, cheltuieli pentru vestimentația voluntarilor și a membrilor partidului politic inscripționată cu denumirea sau numele competitorului electoral, cheltuieli de protocol destinate organizării de reuniuni electorale, cheltuieli pentru asistență juridică și alte tipuri de consultanță, precum și pentru plata serviciilor mandatarilor financiari 30% 31.927.500,00
Cheltuieli pentru comisioane bancare Nedeterminat Variabilă

 + 
Anexa nr. 4la ghid
Centralizator declarare cheltuieli electorale

Nr. crt. Tip competitor*1) Competitor electoral*2) Partid politic/Alianță politică/ Organizație a cetățenilor aparținând minorităților naționale*3) Tip finanțare*4) Furnizor Nr. factură Dată factură Valoare factură Tipul cheltuielii electorale*5)
1.

*1) Se înscrie mențiunea "partid politic", "alianță politică", "alianță electorală", "organizație a cetățenilor aparținând minorităților naționale" sau "candidat independent", după caz.*2) Se înscrie numele sau denumirea competitorului electoral.*3) Se înscrie denumirea entității membre a unei alianțe electorale.*4) Se înscrie mențiunea "finanțare publică" sau "finanțare privată", după caz.*5) Se înscrie unul din tipurile de cheltuieli electorale permise, astfel cum sunt prezentate în anexa nr. 3 la ghid.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x