Informatii Document
Emitent: MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 988 din 27 octombrie 2004
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Acte care fac referire la acest act: | |
de aplicare a ajutoarelor de stat acordate în temeiul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/1998 privind regimul zonelor defavorizate, republicată, cu modificările şi completările ulterioare
1. Ajutorul de stat reprezintă orice măsură de sprijin acordată de stat sau de unităţile administrativ-teritoriale, din resurse de stat sau resurse ale unităţilor administrativteritoriale, ori de alte organisme care administrează surse ale statului sau ale colectivităţilor locale, indiferent de formă, care distorsionează sau ameninţă să distorsioneze concurenţa prin favorizarea anumitor întreprinderi, a producţiei anumitor bunuri, a prestării anumitor servicii sau care afectează comerţul dintre România şi statele membre ale Uniunii Europene, fiind considerat incompatibil cu un mediu concurenţial normal.Ca atare, orice ajutor de stat este considerat un factor care distorsionează concurenţa, iar acordarea cu titlu de excepţie a ajutoarelor de stat trebuie să facă obiectul unor proceduri severe de control din partea Consiliului Concurenţei.2. Obiectivul ajutoarelor de stat regionale îl constituie dezvoltarea durabilă a regiunilor slab dezvoltate prin încurajarea efectuării de investiţii în aceste zone. Ajutoarele de stat regionale favorizează extinderea, modernizarea şi diversificarea activităţilor agenţilor economici localizaţi în aceste regiuni şi determină crearea de întreprinderi noi. În scopul favorizării acestei dezvoltări şi al reducerii potenţialelor efecte negative ale unor eventuale relocalizări, este necesar ca acordarea acestor ajutoare de stat să fie subordonată menţinerii pentru o perioadă minimă a investiţiilor realizate în regiunea respectivă.În zonele declarate defavorizate prin hotărâri ale Guvernului agenţii economici cu certificat de investitor beneficiază de facilităţile fiscale prevăzute de legislaţia în vigoare.3. Scopul ajutoarelor de stat regionale este de a asigura agenţilor economici din zona avută în vedere aceleaşi şanse de dezvoltare ca şi celor din alte zone ale ţării, fără a determina creşterea capacităţii de producţie în sectoarele în care există deja probleme legate de supracapacitate.4. Ajutoarele regionale cuprind ajutoarele de stat acordate:– zonelor pentru care au fost elaborate programe naţionale de dezvoltare regională, respectiv celor pentru care se acordă ajutor de stat în vederea facilitării dezvoltării anumitor activităţi economice, în condiţiile în care un astfel de ajutor de stat nu afectează climatul concurenţial;– zonelor defavorizate, respectiv zonelor declarate defavorizate prin acte normative, ca urmare a încadrării în criteriile stabilite prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/1998 privind regimul zonelor defavorizate, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.5. Modalităţi de acordare a ajutorului de stat regionalAjutorul de stat regional acordat agenţilor economici cu certificat de investitor din zonele defavorizate constă în scutirea de la plata impozitului pe profit pe durata de existenţă a zonei defavorizate. Această scutire de la plata unei obligaţii fiscale este legată direct de investiţia nou-creată.6. Condiţii de acordare a ajutorului de stat regional6.1. Ajutor de stat pentru investiţia iniţială6.1.1. Investiţia iniţială reprezintă o investiţie în capital fix în legătură cu crearea unei noi unităţi, extinderea unei unităţi existente sau demararea unei activităţi care implică o schimbare fundamentală în produsul sau procesul de fabricaţie al unei unităţi existente, prin raţionalizare, diversificare sau modernizare.Sunt excluse din categoria investiţiilor iniţiale:a) investiţia de înlocuire destinată conservării potenţialului de producţie, care nu aduce un spor de venit, ci are funcţia economică de a-l menţine; … b) măsurile destinate restructurării financiare a unei întreprinderi aflate în dificultate. … O investiţie în capital fix realizată sub forma achiziţionării unei unităţi care a fost închisă sau ar fi fost închisă dacă nu ar fi fost cumpărată poate fi, de asemenea, considerată investiţie iniţială.6.1.2. Ajutorul de stat pentru investiţia iniţială este calculat ca puncte procentuale din valoarea investiţiei. Această valoare este stabilită pe baza unui ansamblu uniform de cheltuieli, corespunzătoare elementelor investiţiei, respectiv terenuri, clădiri şi echipamente ce formează baza standard.În cazul unei achiziţii trebuie luate în considerare exclusiv costurile de achiziţie a celor trei elemente de activ din baza standard, cu condiţia ca tranzacţia să aibă loc în condiţiile pieţei. Valoarea activelor pentru a căror achiziţionare s-a beneficiat deja de un ajutor înaintea cumpărării va fi dedusă. Această valoare este stabilită pe baza unui ansamblu uniform de cheltuieli, corespunzător elementelor investiţiei, respectiv terenuri, clădiri şi echipamente ce formează baza standard prevăzută în anexa nr. 2 la Regulamentul privind ajutorul de stat regional, pus în aplicare prin Ordinului preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 55/2004. În sectorul transporturilor, cu excepţia costurilor materialului feroviar rulant, cheltuielile destinate achiziţionării mijloacelor şi a materialului de transport, bunuri mobile, nu sunt incluse în ansamblul de cheltuieli ce formează baza standard şi, deci, nu sunt eligibile pentru ajutoare de stat referitoare la o investiţie iniţială.6.1.3. Costurile eligibile pot să includă anumite categorii de investiţii în imobilizări necorporale, cu condiţia să nu depăşească 25% din baza standard pentru întreprinderile mari. Aceste cheltuieli sunt cheltuielile legate de transferul de tehnologie sub forma achiziţionării de brevete, licenţe de exploatare sau cunoştinţe brevetate, cunoştinţe tehnice nebrevetate.Imobilizările necorporale eligibile trebuie să satisfacă cu prioritate condiţiile următoare:a) să fie exploatate exclusiv în întreprinderea beneficiară de ajutor de stat regional; … b) să fie considerate elemente de activ amortizabile; … c) să fie achiziţionate de la un terţ în condiţiile pieţei; … d) să figureze în activele firmei şi să rămână în patrimoniul întreprinderii beneficiare de ajutor de stat regional pe o perioadă de cel puţin 5 ani. … 6.1.4. Contribuţia beneficiarului de ajutor de stat regional trebuie să fie de cel puţin 25% din valoarea costurilor eligibile ale proiectului de investiţii şi nu poate face obiectul unui ajutor de stat.6.1.5. Intensitatea brută a ajutorului de stat regional nu trebuie să depăşească plafonul de 50% din echivalentul subvenţiei nete.În cazul întreprinderilor mici şi mijlocii, plafonul maxim al intensităţii brute a ajutorului poate fi suplimentat cu 15% (intensitatea totală netă a ajutorului de stat este de maximum 75% din costurile eligibile). Prevederile de mai sus nu sunt aplicabile întreprinderilor din sectorul transporturilor.6.1.6. Acordarea ajutorului de stat pentru investiţia iniţială este condiţionată de menţinerea investiţiei în cauză pentru o perioadă minimă de 5 ani. Această perioadă nu poate fi mai mică decât dublul perioadei în care a beneficiat de facilităţi, în caz contrar investitorul fiind obligat să restituie sumele aferente facilităţilor acordate conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/1998, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.6.2. Ajutor de stat pentru crearea de locuri de muncă6.2.1. Prin crearea de locuri de muncă se înţelege creşterea reală a numărului de locuri de muncă din întreprinderea beneficiară a unui ajutor de stat, raportată la media perioadei de referinţă, respectiv media ultimelor 12 luni. Orice loc de muncă pierdut de-a lungul perioadei de referinţă trebuie să fie dedus din numărul de locuri de muncă create de-a lungul aceleiaşi perioade.Un loc de muncă este legat de realizarea unei investiţii din momentul în care el vizează activitatea la care se raportează investiţia şi dacă a fost creat într-o perioadă de 3 ani de la finalizarea investiţiei.6.2.2. Ajutorul de stat pentru crearea de locuri de muncă este calculat ca procent din nivelul costurilor salariale cu personalul angajat, pe o perioadă de 2 ani. Acest procent este egal cu intensitatea admisă pentru ajutoarele de investiţii regionale.6.2.3. Locurile de muncă trebuie să fie menţinute pe o perioadă minimă de 5 ani.6.3. Reguli privind cumulul ajutoarelor de stat6.3.1. Ajutorul de stat pentru investiţia iniţială prevăzut la pct. 6.1 şi ajutorul de stat pentru crearea de locuri de muncă prevăzut la pct. 6.2 pot fi cumulate în limita plafonului intensităţii brute de 50% pentru întreprinderi mari şi 65% pentru întreprinderi mici şi mijlocii. Condiţia este îndeplinită dacă suma ajutorului de stat pentru investiţia iniţială, exprimată ca procent din valoarea investiţiei, şi cea a ajutorului de stat pentru crearea de locuri de muncă, exprimată ca procent din costurile salariale, nu depăşesc valoarea cea mai favorabilă ce rezultă din aplicarea plafoanelor prevăzute la pct. 6.1.5 sau 6.2.2.6.3.2. Atunci când cheltuielile eligibile pentru ajutoare cu finalitate regională sunt total sau parţial eligibile pentru ajutoare cu altă finalitate, partea comună este supusă plafonului cel mai favorabil în cadrul schemelor respective.6.3.3. Plafoanele intensităţii ajutorului de stat prevăzute la pct. 6.1.5 se aplică la totalul ajutorului de stat pentru acelaşi obiectiv de investiţii, în cazul ajutoarelor acordate concomitent în cadrul mai multor scheme regionale, indiferent dacă fondurile provin din surse locale, regionale, naţionale sau comunitare.7. Cuantumul ajutorului de statÎn cazul ajutoarelor de stat indirecte – ajutoare de stat acordate prin sistemul fiscal, valoarea ajutorului se determină după cum urmează:a) în cazul exceptărilor, reducerilor şi/sau scutirilor de la plata taxelor vamale, dimensiunea ajutorului de stat constă în cuantumul taxelor vamale exceptate de la obligaţia de plată, respectiv valoarea reducerii şi/sau scutirii de la plata taxelor vamale care au fost acordate, la care se adaugă şi influenţele rezultate din alte taxe şi impozite dependente de baza de calcul; … b) în cazul reducerilor şi/sau scutirilor de la plata impozitelor, taxelor şi a altor obligaţii bugetare, dimensiunea ajutorului de stat este dată de valoarea reducerii şi/sau a scutirii acordate. … 8. Dispoziţii finale8.1. Nu sunt eligibile să primească ajutor de stat regional întreprinderile aflate în dificultate financiară, precum şi cele din sectorul industriei carbonifere, al industriei siderurgice şi al fibrelor sintetice. Pentru sectorul construcţiilor navale se aplică reguli specifice stabilite prin regulamentul în domeniu, iar pentru industria autovehiculelor sunt aplicabile dispoziţiile Regulamentului multisectorial privind ajutorul de stat regional pentru proiecte mari de investiţii, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 252/2002, cu modificările ulterioare.8.2. În cazul în care proiectele de investiţii iniţiale depăşesc 50 milioane euro, ajutorul de stat acordat firmelor ce intenţionează realizarea unor astfel de proiecte va fi notificat individual de către Ministerul Administraţiei şi Internelor, în calitate de iniţiator, împreună cu Ministerul Finanţelor Publice, în vederea stabilirii compatibilităţii cu prevederile Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Regulamentului multisectorial privind ajutorul de stat regional pentru proiecte mari de investiţii.8.3. Agenţilor economici ce desfăşoară activităţi legate de producţia, prelucrarea şi comercializarea produselor agricole cuprinse în anexa nr. 1 la Regulamentul privind ajutorul de stat regional nu le sunt aplicabile dispoziţiile acestui regulament.8.4. În situaţia în care se constată, ca urmare a controlului efectuat de către Consiliul Concurenţei, nerespectarea condiţiilor prevăzute în Regulamentul privind ajutorul de stat regional, respectiv atingerea plafonului maxim prevăzut al intensităţii, nerealizarea investiţiilor ori a locurilor de muncă sau orice altă condiţie, pentru eliminarea incompatibilităţii ajutorului existent, Consiliul Concurenţei solicită furnizorului anularea sau modificarea ajutorului existent, conform prevederilor art. 13 alin. (1) din Legea nr. 143/1999, cu modificările şi completările ulterioare.8.5. Dacă furnizorul nu ia măsurile solicitate de Consiliul Concurenţei în perioada de timp indicată în solicitare, Consiliul Concurenţei poate decide, conform art. 13 alin. (2) din Legea nr. 143/1999, cu modificările şi completările ulterioare, oprirea acordării ajutorului de stat existent sau poate impune condiţii şi obligaţii pentru a se asigura compatibilitatea ajutorului cu dispoziţiile Legii nr. 143/1999, cu modificările şi completările ulterioare.8.6. În cazul în care se depăşeşte nivelul intensităţii peste limita maximă prevăzută în Regulamentul privind ajutorul de stat regional, Consiliul Concurenţei va aplica prevederile art. 18 alin. (3) din Legea nr. 143/1999, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv va cere curţii de apel să dispună recuperarea sau rambursarea ajutorului de stat corespunzător depăşirii intensităţii.________________