GHID DE FINANȚARE din 24 august 2023

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 18/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL MEDIULUI, APELOR SI PADURILOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 771 din 25 august 2023
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 2192 24/08/2023
ART. 2REFERIRE LAORDIN 2192 24/08/2023
ART. 2REFERIRE LAOUG (R) 195 12/12/2002
ART. 4REFERIRE LALEGE 163 04/10/2012
ART. 4REFERIRE LAOUG 115 21/12/2011 ART. 15
ART. 4REFERIRE LACOD PR CIVILĂ (R) 01/07/2010
ART. 4REFERIRE LAOUG (R) 195 12/12/2002 ART. 6
ART. 7REFERIRE LALEGE 105 25/04/2006
ART. 7REFERIRE LAOUG 196 22/12/2005
ART. 8REFERIRE LALEGE 105 25/04/2006
ART. 8REFERIRE LAOUG 196 22/12/2005
ART. 16REFERIRE LACODUL PENAL 17/07/2009
ART. 18REFERIRE LALEGE 554 02/12/2004
ART. 19REFERIRE LACOD PR CIVILĂ (R) 01/07/2010
ART. 19REFERIRE LALEGE 105 25/04/2006
ART. 19REFERIRE LAOUG 196 22/12/2005
ART. 22REFERIRE LAHG (R) 264 13/03/2003 ART. 10
ART. 24REFERIRE LACOD PR FISCALĂ 20/07/2015
ART. 24REFERIRE LALEGE 163 04/10/2012
ART. 24REFERIRE LAOUG 115 21/12/2011 ART. 15
ART. 24REFERIRE LALEGE 105 25/04/2006
ART. 24REFERIRE LAOUG 196 22/12/2005 ART. 9
ART. 30REFERIRE LACOD CIVIL (R) 17/07/2009 ART. 1
ART. 31REFERIRE LACOD CIVIL (R) 17/07/2009
ANEXA 0REFERIRE LAORDIN 2192 24/08/2023
ANEXA 0REFERIRE LALEGE 98 19/05/2016
ANEXA 0REFERIRE LACODUL PENAL 17/07/2009
ANEXA 0REFERIRE LALEGE 105 25/04/2006
ANEXA 0REFERIRE LAOUG 196 22/12/2005
ANEXA 0REFERIRE LAHG (R) 264 13/03/2003 ART. 10
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 2192 24/08/2023
ActulCONTINUT DEORDIN 2192 24/08/2023
ActulREFERIT DEORDIN 2192 24/08/2023





Notă
Aprobat prin ORDINUL nr. 2.192 din 24 august 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 771 din 25 august 2023.
 + 
Capitolul IDispoziții generale + 
Articolul 1Ghidul de finanțareGhidul de finanțare, denumit în continuare ghid, constituie un suport informativ, având rolul de a furniza informații esențiale cu privire la derularea Programului privind îmbunătățirea calității aerului și reducerea cantității de emisii de gaze cu efect de seră, prin utilizarea pentru transportul elevilor a autovehiculelor mai puțin poluante de tipul microbuzelor electrice, hibride și alimentate cu gaz natural comprimat, denumit în continuare program.
 + 
Articolul 2Obiectul, scopul și indicatorii de performanță ai programului(1)Obiectul programului îl reprezintă achiziționarea de microbuze noi electrice, microbuze noi hibride și microbuze noi alimentate cu GNC, pentru transportul elevilor, având la bază necesitățile identificate la nivelul fiecărei unități administrativ-teritoriale din cadrul solicitanților menționați la art. 8.(2)Scopul programului îl reprezintă îmbunătățirea calității aerului și reducerea cantității de emisii de gaze cu efect de seră, ca urmare a utilizării microbuzelor, așa cum sunt definite acestea în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, mai puțin poluante în transportul elevilor.(3)Indicatorul de performanță al programului (I) îl reprezintă cantitatea totală de gaze cu efect de seră (kg CO_2) redusă, calculată până la finalul perioadei de monitorizare a proiectului.unde:D – distanța parcursă de totalul microbuzelor finanțate în program;C – consum mediu de referință (L/100 km);e – energia electrică (kWh) consumată de microbuzele electrice;d – litri diesel consumați de microbuzele diesel hibrid finanțate în program;b – litri benzină consumați de microbuzele benzină hibrid finanțate în program;g – gaz natural comprimat consumat (mc). + 
Articolul 3Sursa de finanțare pentru derularea programului(1)Finanțarea programului se realizează din veniturile rezultate din vânzarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, încasate la Fondul pentru mediu, în limita creditelor de angajament și bugetare prevăzute cu această destinație prin bugetul anual al Fondului pentru mediu, aprobat conform legii.(2)Programul are caracter multianual și se desfășoară la nivel național.(3)Finanțarea programului nu constituie ajutor de stat în sensul prevăzut în Comunicarea Comisiei privind noțiunea de ajutor de stat astfel cum este menționată la art. 107 alin. (1) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene și al Regulamentului (CE) nr. 1.370/2007 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar și rutier de călători și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1.191/69 și nr. 1.107/70 ale Consiliului.
 + 
Articolul 4Definiții(1)În sensul prezentului ghid, termenii și expresiile de mai jos se definesc astfel:a)autobuz – autovehicul din categoria M2 sau M3, cu cel puțin 4 roți și o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h, conceput și construit pentru transportul de pasageri pe scaune sau în picioare și care are, în afara locului conducătorului, mai mult de 8 locuri pe scaune;b)beneficiar – solicitantul care a încheiat un contract de finanțare cu AFM;c)cerere de decontare – solicitare a beneficiarului însoțită de documente justificative, în baza căreia AFM realizează plata cheltuielilor eligibile aferente proiectului finanțat, în condițiile prezentului ghid și ale instrucțiunilor privind mecanismul de decontare; formularul cererii de decontare este prevăzut în anexa nr. 4 la contractul de finanțare;d)cerere de finanțare – solicitare completată prin intermediul aplicației informatice de către solicitantul care îndeplinește criteriile de eligibilitate prevăzute în ghid și transmisă AFM în cadrul unei sesiuni de înscriere, în vederea obținerii finanțării, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1 la prezentul ghid;e)cheltuieli eligibile – cheltuieli care pot fi finanțate din Fondul pentru mediu, cu condiția îndeplinirii în mod cumulativ a criteriilor de eligibilitate și a încadrării lor în categoriile de cheltuieli eligibile;f)criterii de eligibilitate – condiții care trebuie îndeplinite cumulativ pentru obținerea finanțării, precum și condiții care trebuie menținute pe toată perioada implementării și monitorizării proiectului; acestea vizează solicitantul, proiectul propus și cheltuielile proiectului;g)dosar de finanțare – dosarul care cuprinde cererea de finanțare, însoțită de documentația care trebuie depusă de către solicitant în vederea analizei și aprobării finanțării de către AFM;h)înmatriculare/înregistrare – procesul definit conform art. 6 pct. 16^1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare;i)înmatriculare/înregistrare permanentă – procesul definit conform art. 6 pct. 16^2 din Ordonanța de urgență nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare;j)microbuz – autobuzul din categoria M2 sau M3, care are o capacitate de transport de cel mult 22 de pasageri pe scaune sau în picioare, în afara scaunului conducătorului, conform RNTR 2;k)microbuz electric – microbuz alimentat electric printr-un sistem de baterii de la bord;l)microbuz alimentat cu GNC – microbuz echipat cu un echipament specific care permite utilizarea de gaz natural comprimat în sistemul său de propulsie;m)microbuz hibrid – microbuz care, pentru a-și asigura propulsia mecanică, preia energie din două surse de energie stocată, montate pe vehicul: un combustibil consumabil, respectiv un dispozitiv de stocare a energiei electrice (de exemplu: baterie, condensator, volant/generator etc.) care are o sursă de alimentare externă – plug-in, și/sau microbuz cu cel puțin două convertoare de energie diferite și două sisteme de stocare de energie (montate pe vehicul) pentru a-i asigura propulsia;n)sesiune de înscriere – perioadă determinată, stabilită prin dispoziție a președintelui AFM, în interiorul căreia solicitantul se poate înscrie și transmite la AFM cererea de finanțare;o)solicitant – orice entitate dintre cele prevăzute la art. 8 care se înscrie în program și transmite la AFM cererea de finanțare.(2)În cuprinsul prezentului ghid sunt utilizate următoarele reguli de interpretare:a)termenul de „zi“ sau „zile“ reprezintă zi calendaristică ori zile calendaristice, dacă nu se specifică altfel. Termenul se calculează fără a se lua în calcul prima și ultima zi, iar când ultima zi cade într-o zi nelucrătoare, termenul se prelungește până în prima zi lucrătoare care urmează. Documentele și actele solicitate prin prezentul ghid pot fi utilizate și în data eliberării lor;b)cu excepția unor prevederi contrare, cuvintele la forma de singular includ și forma de plural și viceversa, acolo unde acest lucru este permis de context.(3)În cuprinsul prezentului ghid sunt utilizate următoarele acronime:a)AFM – Administrația Fondului pentru Mediu;b)CIV – cartea de identitate a vehiculului;c)COC – certificat de conformitate emis de către producător;d)GES – gaze cu efect de seră;e)GNC – gaz natural comprimat;f)RAR – Registrul Auto Român;g)RNTR 2 – reglementările privind omologarea de tip și eliberarea cărții de identitate a vehiculelor rutiere, precum și omologarea de tip a produselor utilizate la acestea;h)TVA – taxa pe valoarea adăugată;i)UAT – unitate administrativ-teritorială.
 + 
Articolul 5Organizarea sesiunii de finanțare(1)Anual se pot organiza una sau mai multe sesiuni de înscriere, în limita sumei alocate în condițiile prevăzute la art. 3.(2)Pentru organizarea sesiunii de înscriere se aprobă, prin dispoziție a președintelui AFM:a)sesiunea de înscriere în aplicația informatică;b)suma alocată sesiunii de înscriere și sumele alocate pe fiecare categorie de UAT, așa cum sunt menționate la art. 7 alin. (2);c)comisia de analiză a dosarelor de finanțare depuse de către solicitanți și comisia de soluționare a contestațiilor;d)alte instrucțiuni sau documente interne ale AFM, necesare pentru realizarea evaluării, inclusiv privind modul de analiză a conținutului documentelor, aprobării și implementării proiectelor.(3)În cadrul unei sesiuni de înscriere poate fi aprobată o singură cerere de finanțare depusă de către un solicitant.(4)Analiza dosarelor de finanțare se poate realiza prin externalizarea serviciilor aferente acestor activități sau prin cooptarea de personal din alte instituții publice sau autorități publice centrale, cu aprobarea conducătorilor acestora. + 
Articolul 6Etapele programuluiEtapele programului sunt următoarele:a)publicarea pe pagina de internet a AFM a ghidului de finanțare, a anunțului de deschidere a sesiunii de înscriere și a sumei alocate;b)depunerea dosarelor de finanțare;c)analiza conformității administrative și a eligibilității solicitantului, evaluarea și selectarea proiectelor propuse pentru finanțare;d)avizarea și aprobarea proiectelor selectate pentru finanțare;e)comunicarea rezultatelor sesiunii de înscriere;f)depunerea contestațiilor de către solicitanți și soluționarea acestora de către AFM;g)încheierea contractelor de finanțare;h)implementarea proiectelor;i)monitorizarea proiectului;j)raportarea către autoritatea publică centrală pentru protecția mediului a modului de utilizare a sumelor din veniturile obținute în urma scoaterii la licitație a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră și a cantității de CO_2 diminuate prin implementarea proiectelor.
 + 
Capitolul IICuantumul finanțării, eligibilitatea solicitantului și a proiectului, depunerea dosarului de finanțare + 
Articolul 7Cuantumul finanțării(1)Finanțarea se acordă în procent de maximum 100% din cheltuielile eligibile, în limita sumelor ce pot fi acordate pentru fiecare categorie de solicitanți, așa cum sunt prevăzute la alin. (2).(2)Finanțarea se acordă în funcție de categoria unității administrativ-teritoriale din care face parte solicitantul, după cum urmează:a)pentru UAT cu un număr de elevi pe raza UAT <40.000 – maximum 7.000.000 lei;b)pentru UAT cu un număr de elevi pe raza UAT între 40.000 și 60.000 – maximum 15.000.000 lei;c)pentru UAT cu un număr de elevi pe raza UAT > 60.000 – maximum 25.000.000 lei.(3)Numărul de elevi se stabilește luând în considerare statisticile județene publicate în Cartografia școlară de la linkul: https://www.siiir.edu.ro/carto/#/statistici(4)Finanțarea maximă aprobată pentru fiecare proiect nu poate depăși pragurile prevăzute la alin. (2).
 + 
Articolul 8Categorii de solicitanți eligibiliSub rezerva îndeplinirii cumulative a criteriilor de eligibilitate prevăzute la art. 9, sunt eligibile pentru a participa în cadrul programului:a)consiliile județene;b)subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiului București.
 + 
Articolul 9Criterii de eligibilitate a solicitantuluiEste eligibil solicitantul care îndeplinește cumulativ următoarele criterii:a)nu a fost condamnat pentru infracțiuni împotriva mediului prin hotărâre judecătorească definitivă;b)și-a îndeplinit obligațiile de plată a taxelor, impozitelor și amenzilor către bugetul de stat, bugetele locale, bugetul Fondului pentru mediu, conform prevederilor legale în vigoare;c)nu a obținut și nu este pe cale să obțină finanțare prin proiecte ori programe finanțate din alte fonduri publice, inclusiv fonduri comunitare, pentru realizarea investiției care urmează a fi realizată prin program;d)nu se află în procedură de criză financiară, reorganizare, executare silită sau oricare altă procedură similară.
 + 
Articolul 10Criterii de eligibilitate a proiectului(1)Este eligibil proiectul care cuprinde autovehicule mai puțin poluante de tipul microbuzelor electrice, hibride și al celor alimentate cu gaz natural comprimat, ce îndeplinesc următoarele criterii de eligibilitate:a)aparțin categoriei M2-M3 – respectiv microbuze electrice, microbuze hibride, microbuze alimentate cu GNC;b)microbuzele electrice au autonomie de minimum 200 km, iar microbuzele hibrid plug-in au o autonomie de minimum 50 km exclusiv pe putere electrică;c)dețin omologarea CE de tip (de exemplu, microbuzele care dețin o omologare CE de tip a întregului vehicul emisă de orice stat membru al Uniunii Europene nu mai necesită omologare în România) și cartea de identitate a vehiculului (CIV) eliberată de Registrul Auto Român, în conformitate cu procedurile administrative specifice;d)întrunesc cerințele legate de accesibilitate pentru persoanele cu mobilitate redusă;e)microbuzele achiziționate sunt noi.(2)Microbuzele/Stațiile de reîncărcare achiziționate prin program pot fi cedate în vederea folosinței cu titlu gratuit către UAT din cadrul consiliului județean beneficiar, la solicitarea scrisă și motivată a acestora.
 + 
Articolul 11Categorii de cheltuieli eligibile(1)Sunt considerate eligibile următoarele:a)achiziționarea microbuzelor electrice, hibride și a celor alimentate cu GNC;b)achiziționarea stațiilor de reîncărcare a microbuzelor, opțional;c)cheltuielile cu consultanța pentru implementarea proiectului, în limita a 1% din totalul sumei aferente achiziției microbuzelor și stațiilor solicitate;d)TVA aferentă proiectului, în condițiile în care aceasta a fost solicitată și nu este recuperabilă, rambursabilă sau compensată prin orice alte mijloace potrivit prevederilor legale.(2)Achiziționarea stațiilor de reîncărcare este permisă în limita unei stații de reîncărcare/microbuz achiziționat.(3)AFM finanțează cheltuieli eligibile contractate după aprobarea cererii de finanțare și realizate, recepționate și facturate după încheierea contractului de finanțare.(4)Prin excepție de la alin. (3), pentru proiectele aprobate potrivit art. 16, AFM poate finanța cheltuielile aferente realizării serviciilor de consultanță realizate anterior încheierii contractului de finanțare.(5)Cheltuielile bancare, respectiv comisioanele bancare, diferențele de curs valutar etc. nu constituie cheltuieli eligibile.(6)Beneficiarul este obligat să susțină din surse proprii cheltuielile efectuate peste pragurile prevăzute la art. 7 alin. (2) și cheltuielile declarate neeligibile de AFM. + 
Articolul 12Conținutul dosarului de finanțare(1)Dosarul de finanțare va cuprinde următoarele documente:a)cererea de finanțare, semnată de către reprezentantul legal al solicitantului sau de către împuternicitul acestuia cu semnătura electronică calificată bazată pe un certificat calificat emis de un prestator de servicii de încredere conform Regulamentului (UE) 910/2014 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică și serviciile de încredere pentru tranzacțiile electronice pe piața internă și de abrogare a Directivei 1999/93/CE;b)actul administrativ prin care solicitantul desemnează o persoană împuternicită în relația cu AFM, însoțit de cartea de identitate a acesteia;c)certificatul de atestare fiscală privind obligațiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanțelor, nu mai vechi de 30 de zile la data depunerii dosarului de finanțare;d)certificatul de atestare fiscală privind impozitele și taxele locale și alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială își are sediul solicitantul, nu mai vechi de 30 de zile la data depunerii dosarului de finanțare;e)certificatul de atestare fiscală privind obligațiile la Fondul pentru mediu, emis pe numele solicitantului de către AFM, nu mai vechi de 30 de zile la data depunerii dosarului de finanțare, sau declarația pe propria răspundere de unde să rezulte că solicitantul și-a îndeplinit toate obligațiile la Fondul pentru mediu, respectiv a depus toate declarațiile privind obligațiile la Fondul pentru mediu și nu are sume datorate la data depunerii dosarului de finanțare; declarația va fi dată sub sancțiunea prevederilor penale privind falsul în declarații și va fi asumată de către reprezentantul legal al solicitantului sau împuternicitul acestuia prin semnătură electronică calificată bazată pe un certificat calificat emis de un prestator de servicii de încredere conform Regulamentului (UE) 910/2014;f)hotărârea autorităților deliberative ale solicitantului privind participarea la program/hotărârea consiliului județean privind participarea la program, care va conține:(i)acordul de participare în cadrul programului;(ii)acordul privind asigurarea și susținerea, din surse proprii, a cheltuielilor care nu sunt acoperite prin finanțarea acordată de AFM și a cheltuielilor neeligibile;g)documentul doveditor al deschiderii de către solicitantul aprobat la Trezoreria Statului a contului de venituri încasate de la Fondul pentru mediu, în urma scoaterii la licitație a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, și reprezentând finanțare a proiectelor pentru protecția mediului. Contul va avea cod/indicator bugetar 43.02.44/43.44.00;h)declarația pe propria răspundere, asumată prin semnătură de reprezentantul legal al fiecărei UAT din cadrul solicitantului, pentru consiliul județean, sau al fiecărei subdiviziuni administrativ-teritoriale a municipiului București, în care este evidențiat numărul de microbuze și stații de reîncărcare necesare la nivelul acestora.(2)Certificatele de atestare fiscală emise în format electronic vor fi încărcate în aplicație în forma autentică, cu semnătura digitală a instituției emitente, așa cum au fost emise și transmise solicitantului. + 
Articolul 13Depunerea dosarului de finanțare(1)Înscrierea în cadrul programului se realizează prin intermediul aplicației informatice puse la dispoziție de AFM.(2)Înscrierile în aplicație se realizează în limita a 200% din bugetul alocat programului.
 + 
Capitolul IIIAnaliza dosarului de finanțare și aprobarea finanțării proiectului + 
Articolul 14Analiza și selectarea cererilor de finanțare(1)Comisia de analiză evaluează dosarele de finanțare în ordinea depunerii și stabilește eligibilitatea solicitantului, eligibilitatea proiectului, cheltuielile eligibile și suma propusă spre aprobare.(2)Comisia de evaluare poate proceda, o singură dată pentru același motiv, la:a)solicitarea de informații sau documente suplimentare față de cele prevăzute la art. 12 alin. (1);b)solicitarea remedierii/clarificării neconcordanțelor/erorilor constatate în cuprinsul/forma documentației depuse;c)completarea documentelor, dintre cele depuse potrivit art. 12 alin. (1), în cazul în care se constată că nu au fost depuse integral; prin excepție, în situația în care nu au fost depuse, documentele prevăzute la art. 12 alin. (1) lit. b), g) și h) pot fi prezentate integral, la solicitarea comisiei.(3)Documentele/Informațiile prezentate potrivit alin. (2) vor atesta eligibilitatea solicitantului, proiectului și cheltuielilor la data depunerii dosarului de finanțare. Prin excepție, pentru documentele prevăzute la art. 12 alin. (1) lit. f)-h) pot fi transmise remedieri/clarificări care vor atesta eligibilitatea solicitantului, proiectului și cheltuielilor și la o dată ulterioară depunerii dosarului.(4)În situația aplicării prevederilor alin. (2), AFM comunică solicitantului observațiile/constatările sale, prin publicarea pe pagina proprie de internet, precum și prin transmiterea către solicitant a unui e-mail de informare.(5)Termenul în care pot fi transmise documentele și informațiile, potrivit alin. (2), este de maximum 10 zile de la data publicării pe pagina de internet a AFM.(6)Atrag respingerea dosarului de finanțare: neîndeplinirea criteriilor de eligibilitate prevăzute la art. 9 și 10, neprezentarea clarificărilor/remedierilor în termenul indicat de AFM potrivit alin. (5), neclarificarea/neremedierea situațiilor semnalate și lipsa unui document dintre cele prevăzute la art. 12 alin. (1).(7)Lista proiectelor eligibile, propuse spre avizare/aprobare, va conține cel puțin următoarele informații: numărul cererii de finanțare și suma propusă spre finanțare.(8)Lista proiectelor propuse spre respingere va conține cel puțin următoarele informații: numărul cererii de finanțare și motivul respingerii.(9)În situația în care din analiza cererii de finanțare rezultă cel puțin un motiv de respingere cu posibilitate de remediere și un motiv de respingere, cererea de finanțare va fi respinsă. + 
Articolul 15Avizarea finanțării proiectelor(1)Comitetul director al AFM avizează lista proiectelor selectate pentru finanțare și le propune spre aprobare Comitetului de avizare, în limita bugetului alocat.(2)Comitetul director al AFM aprobă lista proiectelor respinse. + 
Articolul 16Aprobarea finanțării proiectelorComitetul de avizare adoptă hotărârea privind aprobarea finanțării proiectelor.
 + 
Articolul 17Comunicarea rezultatelor analizei cererilor de finanțare(1)Listele solicitanților de finanțare acceptați/respinși se publică pe pagina de internet a AFM.(2)Rezultatele procesului de analiză se comunică solicitanților de finanțare prin e-mail. + 
Articolul 18Contestațiile(1)Solicitanții de finanțare pot formula contestație împotriva deciziilor Comitetului director și ale hotărârilor Comitetului de avizare în termen de 30 de zile de la data comunicării rezultatelor conform art. 17 alin. (1).(2)Contestația se transmite în format electronic, în termenul prevăzut la alin. (1).(3)Contestația va fi semnată olograf sau cu semnătură electronică calificată bazată pe un certificat calificat emis de un prestator de servicii de încredere conform Regulamentului (UE) 910/2014 a reprezentantului legal ori a împuternicitului solicitantului și va cuprinde următoarele elemente, sub sancțiunea respingerii ca inadmisibilă:a)atributele de identificare ale contestatarului;b)numele și prenumele reprezentantului legal ori ale împuternicitului solicitantului, precum și împuternicirea administrativă sau avocațială, după caz;c)numărul/codul unic de înregistrare al cererii de finanțare, după caz;d)obiectul contestației;e)motivele de fapt și de drept pe care se întemeiază.(4)AFM soluționează contestațiile în termen de 30 de zile de la data înregistrării acestora.(5)Listele cuprinzând contestațiile admise sau respinse se vor publica pe pagina de internet a AFM, iar deciziile de soluționare vor fi comunicate contestatarilor, în condițiile legii.(6)Decizia de soluționare a contestației poate fi atacată la instanța de contencios administrativ competentă, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.
 + 
Articolul 19Încheierea contractului de finanțare(1)AFM publică pe pagina proprie de internet listele cu solicitanții aprobați și sumele propuse spre finanțare, în urma evaluării acestora.(2)Ulterior, AFM pune la dispoziția solicitanților aprobați, prin intermediul mijloacelor electronice, contractele de finanțare, având modelul prevăzut în anexa nr. 2 la prezentul ghid.(3)În termen de 15 zile de la recepționarea acestora, solicitanții aprobați le vor semna cu semnătura electronică calificată și le vor transmite AFM utilizând mijloacele electronice.(4)Netransmiterea contractului semnat în termenul prevăzut la alin. (3) se consideră renunțare la finanțare.(5)Contractul se întocmește în două exemplare, câte unul pentru fiecare parte.(6)Contractul de finanțare intră în vigoare la data semnării acestuia de către ambele părți și își încetează valabilitatea în termen de 3 ani de la recepția/înregistrarea la AFM a raportului de finalizare, întocmit de beneficiarul finanțării conform anexei nr. 3 la prezentul ghid.(7)Finanțarea se utilizează numai după data intrării în vigoare a contractului de finanțare și numai în termenul de valabilitate al acestuia.(8)Valoarea aprobată spre finanțare nu poate fi suplimentată față de cea aprobată inițial, beneficiarul proiectului având obligația să asigure din surse proprii finalizarea investiției.(9)Sumele finanțate în cadrul programului nu pot face obiectul executării silite prin poprire, potrivit Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(10)Până la momentul perfectării contractului, AFM are dreptul să modifice și/sau să completeze modelul de contract, ulterior orice modificare și/sau completare realizându-se cu acordul ambelor părți, exprimat prin act adițional.(11)În cazul nerespectării clauzelor contractuale și a obligațiilor asumate de beneficiarul finanțării ori de beneficiarul proiectului în cadrul programului, AFM poate anula sau recupera finanțarea doar în ceea ce privește cheltuielile constatate ca fiind neeligibile, iar contractul încetează/poate fi reziliat.(12)În cazul recuperării finanțării, la valoarea de recuperat se adaugă accesorii, calculate de la data plăților efectuate cu titlu de finanțare până la data recuperării sau a rambursării integrale, potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările și completările ulterioare.(13)În cazul în care încetarea contractului intervine înainte de orice plată efectuată de AFM, beneficiarul finanțării nu este obligat la restituirea vreunei sume.
 + 
Capitolul IVImplementarea proiectului, mecanismul de decontare și acordarea avansului + 
Articolul 20Implementarea proiectului(1)Implementarea proiectului se realizează de către beneficiarul finanțării prin achiziția de microbuze destinate transportului elevilor și de stații de reîncărcare, după caz, în condițiile prezentului ghid.(2)Implementarea proiectului se realizează în termen de cel mult 18 luni de la depunerea cererii de avans sau a primei cereri de decontare.(3)La solicitarea justificată a oricăreia dintre părțile contractului de finanțare, durata de implementare a proiectului poate fi prelungită pe o perioadă determinată de maximum 12 luni, cu acordul părților, prin act adițional.
 + 
Articolul 21Mecanismul de decontare a sumelor acordate cu titlu de finanțare(1)Mecanismul de decontare a sumelor solicitate în cadrul programului demarează prin transmiterea la AFM a cererii de decontare de către beneficiarul finanțării.(2)AFM plătește, în baza cererii de decontare, numai cheltuieli eligibile, în limita finanțării aprobate și în urma verificării documentelor justificative și numai dacă acestea sunt corect și complet întocmite.(3)Procedura cuprinzând modul de transmitere a cererii de avans/decontare și a documentelor justificative, precum și alte instrucțiuni necesare pentru desfășurarea procesului de decontare se elaborează la nivelul AFM, se aprobă prin dispoziția președintelui și se aduce la cunoștința persoanelor interesate prin publicarea pe pagina de internet a instituției, www.afm.ro.
 + 
Articolul 22Acordarea de avansuri(1)AFM poate acorda o plată reprezentând avans, dar nu mai mult de 30% din valoarea contractului de finanțare.(2)Este interzisă acordarea avansurilor celor care au beneficiat anterior de avansuri pe care nu le-au justificat și de la care avansurile nu au fost recuperate. În acest sens, beneficiarul va depune, odată cu cererea de avans, o declarație pe propria răspundere care va evidenția dacă se află sub incidența art. 10 din Hotărârea Guvernului nr. 264/2003 privind stabilirea acțiunilor și categoriilor de cheltuieli, criteriilor, procedurilor și limitelor pentru efectuarea de plăți în avans din fonduri publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(3)În vederea acordării avansului, beneficiarul poate transmite AFM o singură cerere de acordare avans, întocmită conform formularului prevăzut la anexa nr. 2 la contractul de finanțare, însoțită de contracte ferme încheiate în condițiile legii pentru achiziția de microbuze/stații de reîncărcare și ofertele financiare ce au stat la baza încheierii acestora.(4)Sumele reprezentând plată în avans, nejustificate prin lucrările executate, serviciile prestate și bunurile livrate până la sfârșitul anului, se vor restitui AFM.(5)Restituirea sumelor prevăzute la alin. (4) se realizează cu perceperea dobânzilor reglementate pentru creanțele bugetare. În cazul în care recuperarea avansului acordat este programată să se efectueze în anul bugetar următor, beneficiarul va prezenta până la finele anului bugetar curent în care a fost acordat avansul un deviz justificativ al cheltuielilor efectuate, prin care confirmă utilizarea conform destinațiilor legale a avansului acordat.(6)AFM nu va efectua o nouă plată către beneficiar decât după stingerea integrală a avansului acordat.(7)În vederea stingerii avansului acordat, beneficiarul va transmite AFM o notă de stingere avans, întocmită conform anexei nr. 3 la contractul de finanțare.(8)Ulterior stingerii avansului, beneficiarul poate depune, conform prevederilor contractului, cereri de decontare. + 
Articolul 23Documente justificative necesare decontării și stingerii avansului(1)În perioada de implementare a proiectului, beneficiarul transmite AFM cereri de decontare/note de stingere avans, însoțite de documentele justificative prevăzute în anexa nr. 5 la contractul de finanțare „Lista documentelor justificative necesare decontării/stingerii avansului“.(2)La data depunerii fiecărei cereri de decontare sau a cererii de avans (cu excepția primei cereri de decontare), beneficiarul este obligat să depună dovada achitării valorii finanțate anterior din Fondul pentru mediu.(3)Propunerea de finanțare se poate face doar în condițiile în care documentele care însoțesc cererea de decontare/avans/nota de stingere avans sunt complet și corect întocmite.(4)În termen de 30 de zile de la efectuarea de către AFM a plății către beneficiar a contravalorii cheltuielilor eligibile incluse în ultima cerere de decontare, beneficiarul este obligat:a)să transmită un raport de finalizare, întocmit conform formularului prevăzut în anexa nr. 3 la prezentul ghid;b)să facă dovada achitării valorii finanțate din Fondul pentru mediu.(5)În cazul în care beneficiarul depune nota de stingere avans, cererea de decontare și cererea de avans la aceeași dată, ordinea în care acestea se soluționează și se aprobă este următoarea:a)notă de stingere avans;b)cerere de decontare, în condițiile în care a fost justificat întregul avans acordat;c)cerere de avans.
 + 
Capitolul VMonitorizarea + 
Articolul 24Monitorizarea(1)Monitorizarea fiecărui proiect aprobat pentru finanțare în cadrul programului se desfășoară pe o perioadă de 3 ani de la recepția/înregistrarea la AFM a raportului de finalizare întocmit de beneficiarul finanțării și are ca obiect verificarea, în colaborare cu beneficiarul finanțării acordate, a investițiilor realizate, a modului de respectare a condițiilor și obligațiilor prevăzute în prezentul ghid și în contractul de finanțare, precum și îndeplinirea indicatorului de performanță a programului.(2)AFM poate solicita beneficiarului finanțării orice alte date, informații și/sau documente relevante în legătură cu finanțarea acordată, în perioada supusă monitorizării.(3)Pe toată durata de monitorizare a proiectului, beneficiarului îi revin următoarele obligații:a)să înmatriculeze permanent pe numele său microbuzele achiziționate în cadrul programului, în termen de 90 de zile de la data procesului-verbal de predare-primire a acestora, și să achiziționeze asigurarea CASCO;b)să mențină în funcțiune investiția realizată în perioada de monitorizare;c)să transmită anual la AFM rapoarte de monitorizare;d)să transmită la finalul perioadei de implementare un raport de finalizare, întocmit conform formularului prevăzut în anexa nr. 3 la prezentul ghid;e)să permită reprezentanților AFM accesul la sediile sale pentru inspectarea activităților ce se realizează din finanțarea acordată și examinarea registrelor și a evidențelor contabile legate de proiect.(4)Este interzisă înstrăinarea sau grevarea cu sarcini a microbuzului achiziționat în cadrul programului, în perioada de monitorizare. În orice situație independentă de voința beneficiarului, care poate conduce la scoaterea din patrimoniul acestuia a vehiculului achiziționat în cadrul programului, beneficiarii sunt obligați să aducă la cunoștința organelor de executare, potențialilor terți dobânditori sau creditori, după caz, în scris, interdicția de înstrăinare. Prin excepție, beneficiarii pot ceda folosința cu titlu gratuit a microbuzelor/stațiilor de reîncărcare achiziționate prin program către unitățile administrativ-teritoriale din cadrul consiliului județean beneficiar, la solicitarea scrisă și motivată a acestora.(5)În situația în care AFM constată nerespectarea condițiilor de acordare a finanțării, notifică beneficiarul în vederea remedierii, după caz, a deficienței respective.(6)În situația în care, în termen de 30 de zile de la primirea notificării, beneficiarul nu remediază deficiența notificată conform alin. (5), AFM procedează la recuperarea sumelor finanțate, care se fac venit la Fondul pentru mediu, potrivit art. 9 alin. (1) lit. l) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările și completările ulterioare, și potrivit art. 15^4 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 115/2011 privind stabilirea cadrului instituțional și autorizarea Guvernului, prin Ministerul Finanțelor, de a scoate la licitație certificatele de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României la nivelul Uniunii Europene, aprobată prin Legea nr. 163/2012, cu modificările și completările ulterioare.(7)Stingerea creanțelor prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. l) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările și completările ulterioare, se poate face inclusiv prin compensare, în condițiile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.
 + 
Capitolul VIDispoziții finale + 
Articolul 25Publicarea informațiilor relevante privind programul(1)Toate datele, informațiile, instrucțiunile, comunicatele și alte documente relevante în legătură cu programul se publică pe pagina de internet a AFM, www.afm.ro, și/sau a Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, www.mmediu.ro.(2)Singurele informații și instrucțiuni valabile sunt cele comunicate oficial de către Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor și de către AFM. + 
Articolul 26Reguli de publicitate privind programul(1)Beneficiarii finanțării sunt obligați să aplice pe partea cea mai vizibilă pentru public a microbuzelor achiziționate în cadrul programului un autocolant pe care sunt obligați să îl mențină și să îl întrețină în bună stare până la finalizarea perioadei de monitorizare a proiectului.(2)Caracteristicile autocolantului prevăzut la alin. (1) vor fi aprobate prin dispoziția președintelui și publicate pe pagina de internet a AFM. + 
Articolul 27Păstrarea documentelorAFM păstrează documentele gestionate în cadrul programului în conformitate cu legislația în vigoare și cu normele sale interne.
 + 
Articolul 28Achizițiile publice(1)Întreaga responsabilitate pentru întocmirea documentației de achiziție publică, organizarea și derularea procedurii de achiziție publică în conformitate cu prevederile legale în vigoare privind achizițiile publice și ale actelor normative aplicabile în materie de investiții publice revine beneficiarului.(2)La stabilirea condițiilor contractelor de achiziție, beneficiarul trebuie să aibă în vedere faptul că AFM va finanța doar cheltuieli eligibile.(3)Beneficiarul are obligația ca, la întocmirea documentației de achiziție publică, să includă și cerințele tehnice minime prevăzute la art. 10.
 + 
Articolul 29Gestionarea datelor cu caracter personal(1)AFM răspunde, în condițiile legii, pentru gestionarea datelor cu caracter personal aparținând persoanelor participante în cadrul programului, pe care aceasta le prelucrează.(2)Prin transmiterea cererii de finanțare și încheierea contractului de finanțare, solicitantul declară că este de acord cu privire la gestionarea și prelucrarea de către AFM a tuturor datelor și informațiilor furnizate, precum și cu privire la transmiterea acestora către terțe instituții sau persoane juridice în vederea verificării îndeplinirii tuturor obligațiilor și clauzelor prevăzute în prezentul ghid sau în scopul elaborării de situații și statistici. + 
Articolul 30Prevederi privind termenele(1)Termenele stabilite prin prezentul ghid se calculează în conformitate cu prevederile art. 2.552 și 2.553 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(2)Dacă din motive legate strict de AFM terții se află în imposibilitatea obiectivă de a-și respecta termenele impuse prin prezentul ghid, atunci respectivele termene se vor prelungi cu perioada aferentă întârzierii. Aceste decalări nu exonerează AFM de îndeplinirea obligațiilor asumate față de terți prin alte acte de natură juridică. + 
Articolul 31Raportul ghidului cu alte acte normativeUnde prezentul ghid nu dispune, se aplică prevederile Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale altor acte normative de nivel superior.
 + 
Articolul 32Modificarea documentației de finanțare ulterior aprobării proiectului(1)În cazul în care, ulterior aprobării proiectului de către AFM, intervin modificări referitoare la documentația depusă de solicitant la AFM în vederea finanțării, se vor parcurge următoarele etape:a)beneficiarul finanțării transmite la AFM documentele justificative și motivele care justifică modificarea documentației transmise în vederea finanțării;b)AFM analizează modificările intervenite și motivele prezentate de beneficiar și îl înștiințează cu privire la menținerea/încetarea eligibilității proiectului aprobat, după caz;c)în cazul în care modificările intervenite presupun cheltuieli suplimentare, AFM poate aproba finanțarea acestora în limitele sumei aprobate și contractate și cu respectarea alocărilor bugetare la nivel de program, înștiințând beneficiarul în acest sens.(2)Modificările prevăzute la alin. (1) care implică actualizarea cheltuielilor eligibile prevăzute în contract vor putea fi finanțate doar după actualizarea anexei nr. 1 la contractul de finanțare.
 + 
Articolul 33AnexeAnexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentul ghid.
 + 
Anexa nr. 1la ghid
CERERE DE FINANȚARE*
A.Date generaleTitlul proiectului …………………………………………..Denumirea solicitantului …………………………………….Codul de înregistrare fiscală …………………………………………Cont deschis la Trezoreria Statului (cod/indicator bugetar 43.02.44/43.44.00): ………….. în localitatea ………………….Adresa sediului social ……………………………………………Date de contact sediu: tel. ………………………., e-mail ………………………………..prin reprezentant legal/împuternicit …………(numele și prenumele)………..,act de identitate B.I./C.I. ….. seria …… nr. ……………., e-mail …………………………………..[ ] UAT cu un număr de elevi pe raza UAT <40.000[ ] UAT cu un număr de elevi pe raza UAT între 40.000 și 60.000[ ] UAT cu un număr de elevi pe raza UAT > 60.000* Cererea de finanțare va fi completată de solicitant prin intermediul aplicației informatice.B.Finanțare solicitatăSolicitantul, prin reprezentantul legal/împuternicit, având datele de identificare menționate la lit. A, solicită o finanțare totală în sumă de …………………….. lei, compusă din:……. lei pentru un număr de …. microbuze electrice/hibride/alimentate cu GNC;……. lei pentru un număr de …. stații de reîncărcare;……. lei pentru servicii de consultanță.De asemenea, solicităm TVA ca fiind cheltuială eligibilă, având în vedere faptul că nu suntem plătitori de TVA, iar aceasta nu este recuperabilă, rambursabilă sau compensată prin orice mijloace, conform prevederilor legale:[ ] DA[ ] NUC.Declarație pe propria răspundereSubsemnatul, reprezentant al solicitantului, având datele de identificare mai sus menționate, declar pe propria răspundere, sub sancțiunile aplicate faptei de fals în declarații:a)solicitantul nu a fost condamnat pentru infracțiuni împotriva mediului prin hotărâre judecătorească definitivă;b)solicitantul nu a obținut și nu este pe cale să obțină finanțare prin proiecte ori programe finanțate din alte fonduri publice, inclusiv fonduri comunitare, pentru realizarea investiției care urmează a fi efectuată prin program;c)finanțarea solicitată, în situația aprobării și acordării, va fi utilizată în mod exclusiv pentru scopurile declarate în prezenta cerere de finanțare și în celelalte documente cuprinse în dosarul de finanțare;d)microbuzele ce vor fi achiziționate vor întruni criteriile de eligibilitate prevăzute la art. 10 din ghidul de finanțare aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor și pădurilor nr. 2.192/2023;e)am luat cunoștință de faptul că prezentarea eronată sau falsă a datelor și informațiilor conținute în prezenta cerere de finanțare și în celelalte documente cuprinse în dosarul de finanțare va duce automat la respingerea acestuia ori la neselectarea proiectului sau, ulterior, la returnarea integrală a sumei primite ca finanțare în cadrul programului;f)voi prezenta omologarea, pentru microbuzele achiziționate prin program, până la data primei cereri de decontare;g)îmi asum răspunderea tuturor informațiilor conținute în prezenta cerere de finanțare și în toate celelalte anexe și documente depuse, garantez că datele furnizate sunt actuale, reale și corecte și declar că am luat cunoștință de prevederile Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare, privind falsul în declarații.Prin transmiterea prezentei cereri de finanțare confirm că am înțeles și mi-am însușit în integralitate conținutul acesteia.D.Declarație privind prelucrarea datelor cu caracter personalAdministrația Fondului pentru Mediu, cu sediul în Splaiul Independenței nr. 294, corp A, sectorul 6, București, telefon 021.317.02.87, colectează și prelucrează date cu caracter personal în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor).Prin acest document, Administrația Fondului pentru Mediu informează persoanele vizate ale căror date sunt colectate cu privire la modul în care sunt utilizate aceste date și despre drepturile care li se cuvin.a)Date de contactAdministrația Fondului pentru MediuAdresa: Splaiul Independenței nr. 294, corp A, sectorul 6, BucureștiNumăr de telefon: 021.317.02.87b)Date de contact ale responsabilului cu protecția datelorE-mail: dpo@afm.roAdresa: Splaiul Independenței nr. 294, corp A, sectorul 6, BucureștiNumăr de telefon: (021) 319.48.49, (021) 319.48.50, Fax: (021) 317.02.89c)Scopurile prelucrării datelor cu caracter personalAdministrația Fondului pentru Mediu colectează date cu caracter personal, pe care le poate prelucra în scopuri precum implementarea tehnică, implementarea financiară (plata) și monitorizarea. Astfel, prelucrarea datelor personale se realizează, fără a fi limitativ, pentru următoarele:– verificarea cererilor de finanțare;– selectarea proiectelor finanțate;– stabilirea obligațiilor contractuale;– autorizarea plății către beneficiari;– efectuarea plății către beneficiari;– înregistrarea angajamentelor de plată și a plăților;– managementul informatic al plăților realizate către beneficiarii proiectelor.Temeiul prelucrării este constituit din cererea de finanțare, contractul de finanțare și prevederile legale aplicabile. Astfel, pentru a facilita desfășurarea activităților aflate în legătură cu cererea de finanțare și contractul de finanțare, precum și în vederea îndeplinirii obligațiilor legale, comunicăm aceste date către autorități publice, terți sau împuterniciți.d)Destinatarii datelor cu caracter personalÎn fluxul de procesare și stocare, datele cu caracter personal ar putea fi transferate, după caz, următoarelor categorii de destinatari:– furnizori, prestatori, terți sau împuterniciți implicați în mod direct sau indirect în procesele aferente scopurilor mai sus menționate (furnizori de servicii IT, furnizori de servicii de consultanță etc.);– operatori, titulari de drepturi, autorități publice abilitate de lege sau cu care AFM a încheiat protocoale de colaborare în scopul îndeplinirii atribuțiilor specifice conferite de legislația europeană și națională.e)Perioada stocării datelorToate datele cu caracter personal colectate vor fi stocate numai atât timp cât este necesar, luând în considerare durata contractuală până la îndeplinirea obligațiilor contractuale, respectiv a scopului, și (plus) termenele de arhivare prevăzute de dispozițiile legale în materie, și/sau atât cât este necesar pentru a ne exercita drepturile legitime (și drepturile legitime ale altor persoane).f)Drepturile persoanei vizatePersoanele vizate ale căror date cu caracter personal sunt colectate de către Administrația Fondului pentru Mediu au următoarele drepturi, conform legislației în domeniu:– dreptul de acces;– dreptul la rectificarea datelor;– dreptul la ștergerea datelor („dreptul de a fi uitat“);– dreptul la restricționarea prelucrării;– dreptul la portabilitatea datelor;– dreptul la opoziție;– drepturi cu privire la procesul decizional individual automatizat, inclusiv crearea de profiluri;– dreptul la retragerea consimțământului în cazul prelucrării în scop de informare sau promovare;– dreptul de a depune o plângere în fața unei autorități de supraveghere a prelucrării datelor cu caracter personal;– dreptul la o cale de atac judiciară;– dreptul de a fi notificate de către operator.Prin prezenta declar că am fost informat de către Administrația Fondului pentru Mediu cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal.
 + 
Anexa nr. 2la ghid
CONTRACT DE FINANȚARE
Nr. ……. din …………..
Între părțile contractante:Administrația Fondului pentru Mediu, cu sediul în …………….. nr. ……, sectorul ……., cod fiscal …………., cont nr. ………, deschis la Trezoreria Sectorului ……, reprezentată legal prin ………………., președinte, în calitate de finanțator, denumită în continuare AFM,șibeneficiarul finanțării …………………….., cu sediul în ……………….., cod de identificare fiscală …………., cont nr. ………………., deschis la …………………, prin reprezentant legal/împuternicit …………(numele și prenumele) ………….., e-mail …………………..,a intervenit următorul contract de finanțare, denumit în continuare contract. + 
Articolul 1Obiectul contractului(1)AFM acordă beneficiarului o finanțare în valoare de …….. lei, pentru achiziționarea unui număr de ………… microbuze electrice/hibride/alimentate cu GNC și unui număr de …… stații de reîncărcare, în cadrul Programului privind îmbunătățirea calității aerului și reducerea cantității de emisii de gaze cu efect de seră, prin utilizarea pentru transportul elevilor a autovehiculelor mai puțin poluante de tipul microbuzelor electrice, hibride și alimentate cu gaz natural comprimat.(2)Finanțarea se acordă numai pentru cheltuielile eligibile prevăzute în anexa nr. 1 la prezentul contract și numai în limita sumei prevăzute la alin. (1). + 
Articolul 2Destinația finanțăriiFinanțarea este acordată pentru implementarea proiectului, beneficiarul obligându-se să o utilizeze numai pentru acest scop, conform prezentului contract de finanțare și prevederilor ghidului de finanțare aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor și pădurilor nr. 2.192/2023 (denumit în continuare ghid de finanțare).
 + 
Articolul 3Durata contractului și perioada de utilizare a finanțării(1)Contractul de finanțare intră în vigoare la data semnării acestuia de către ambele părți și își încetează valabilitatea în termen de 3 ani de la înregistrarea la AFM a raportului de finalizare, întocmit de beneficiarul finanțării conform anexei nr. 3 la ghidul de finanțare.(2)Durata de implementare a proiectului este de 18 luni de la depunerea cererii de avans sau a primei cereri de decontare, cu posibilitate de prelungire prin act adițional, în baza solicitării motivate a beneficiarului, cu cel mult 12 luni. + 
Articolul 4Modalitatea de plată a finanțării(1)Mecanismul de decontare se realizează prin transmiterea la AFM a cererii de decontare, întocmită de beneficiarul finanțării conform formularului prevăzut în anexa nr. 4 la prezentul contract, care va fi însoțită de documentele justificative prevăzute atât în anexa nr. 5 la prezentul contract, cât și prin instrucțiuni aprobate de președintele AFM.(2)Plata sumelor acordate cu titlu de finanțare către beneficiarul finanțării se poate face numai după îndeplinirea de către acesta a tuturor condițiilor prevăzute în ghidul de finanțare și în prezentul contract.(3)Plata sumelor acordate cu titlu de finanțare se efectuează prin debitarea contului de trezorerie al AFM pe măsura tragerii sumei și prin creditarea contului nr. ……………………, deschis de către beneficiarul finanțării la Trezoreria ………………………………., numai pe bază de cerere de decontare/cerere de avans.(4)Beneficiarul poate transmite maximum 3 cereri de decontare înăuntrul perioadei de implementare a proiectului.(5)Orice plată excedentară efectuată de către AFM constituie plată necuvenită, iar beneficiarul finanțării are obligația de a restitui sumele necuvenite în termen de 15 zile de la data confirmării de primire a notificării din partea AFM.(6)Sumele finanțate în cadrul programului nu pot face obiectul executării silite prin poprire, potrivit Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(7)Acordarea finanțării se face cu respectarea de către beneficiar a prevederilor art. 15^3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 115/2011 privind stabilirea cadrului instituțional și autorizarea Guvernului, prin Ministerul Finanțelor, de a scoate la licitație certificatele de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României la nivelul Uniunii Europene, aprobată prin Legea nr. 163/2012, cu modificările și completările ulterioare. + 
Articolul 5Obligațiile beneficiarului finanțăriiBeneficiarul finanțării are următoarele obligații:a)să utilizeze finanțarea numai în scopul și în condițiile în care a fost acordată;b)să transmită la AFM cererile de decontare în perioada de implementare a proiectului;c)să asigure executarea proiectului cu diligența necesară și cu eficiență, în conformitate cu prezentul contract, ghidul de finanțare a programului, precum și cu legislația în vigoare și cu standardele de mediu aplicabile;d)să asigure înregistrarea în evidența contabilă a tuturor documentelor privind operațiunile aferente prezentului contract, precum și arhivarea acestora, conform reglementărilor contabile în vigoare;e)să respecte legislația privind protecția datelor cu caracter personal ale beneficiarilor proiectelor ori ale altor terți participanți la activitățile proiectului și să îi informeze cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal de către AFM;f)să respecte prevederile legislației în vigoare privind achizițiile publice, pentru achiziționarea de bunuri, servicii sau lucrări din finanțarea acordată;g)la întocmirea documentației de achiziție publică, să includă și cerințele tehnice minime prevăzute la art. 10 din ghidul de finanțare;h)să înmatriculeze permanent pe numele său autovehiculul nou-achiziționat în cadrul proiectului, în termen de 90 de zile de la data procesului-verbal de predare-primire a acestuia, și să îl asigure CASCO, pe toată durata de monitorizare;i)să permită reprezentanților AFM și ai instituțiilor cu atribuții de verificare și control accesul la sediul beneficiarului; să permită personalului AFM să controleze modul în care beneficiarul îndeplinește obiectivele proiectului, pe întreaga perioadă de monitorizare;j)să nu înstrăineze sau să nu greveze cu sarcini microbuzele achiziționate prin program pentru o perioadă de cel puțin 3 ani de la data depunerii raportului de finalizare; prin excepție, beneficiarii pot ceda folosința cu titlu gratuit a microbuzelor/ stațiilor de reîncărcare achiziționate prin program către unitățile administrativ-teritoriale din cadrul consiliului județean beneficiar, la solicitarea scrisă și motivată a acestora;k)să mențină funcțională investiția realizată în cadrul programului pentru o perioadă de cel puțin 3 ani de la data depunerii raportului de finalizare;l)în termen de maximum 10 zile de la solicitarea AFM, să furnizeze orice date, informații și/sau documente relevante pentru prezentul contract, precum și în legătură cu finanțarea acordată, inclusiv în perioada de monitorizare a proiectului;m)să asigure din surse financiare proprii realizarea proiectului, pentru cheltuielile proiectului care nu sunt acoperite prin finanțarea acordată ori pentru cheltuielile declarate neeligibile;n)să întocmească și să transmită AFM, în termen de 30 de zile de la finanțarea ultimei cereri de decontare, un raport de finalizare, întocmit conform formularului cuprins în anexa nr. 3 la ghidul de finanțare, în cuprinsul căruia are obligația să detalieze realizarea activităților proiectului; de asemenea, odată cu raportul de finalizare, beneficiarul va depune cartea de identitate a autovehiculului (CIV), în copie certificată „conform cu originalul“. În cazul în care, până la depunerea raportului de finalizare, nu este împlinit termenul de 90 de zile prevăzut de prezentul contract pentru înmatricularea autovehiculelor finanțate prin program, CIV va fi depusă cel târziu la împlinirea acestui termen;o)să notifice AFM și să prezinte documentele corespunzătoare, în termen de 5 zile de la apariția următoarelor situații:1.modificări ale atributelor de identificare, modificări cu privire la informațiile furnizate AFM în cererea de finanțare sau pe parcursul derulării prezentului contract;2.criza financiară, reorganizarea, executarea silită sau oricare altă procedură similară;p)să suporte toate taxele, comisioanele, cheltuielile profesionale și orice alte cheltuieli ocazionate de pregătirea, încheierea, executarea, punerea în aplicare și finalizarea prezentului contract, precum și de obținerea și/sau furnizarea tuturor documentelor și activităților aferente proiectului;q)să fie direct răspunzător pentru întreținerea, supravegherea și funcționalitatea investiției pe toată perioada de valabilitate a prezentului contract;r)să aplice pe microbuze un autocolant/o plăcuță de informare, conform prevederilor ghidului de finanțare;s)să nu desfășoare sau să nu influențeze vreo activitate economică, în sensul prevăzut în Comunicarea Comisiei privind noțiunea de ajutor de stat astfel cum este menționată la art. 107 alin. (1) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, direct sau indirect, prin sau ca o consecință a implementării proiectului, pe perioada de viață a activelor finanțate;ș)să întocmească și să transmită AFM un raport de monitorizare, anual, pe toată perioada de monitorizare;t)să nu sponsorizeze/să nu finanțeze activități cu impact negativ asupra mediului pe perioada de valabilitate a contractului ori în perioada de monitorizare a proiectului;ț)să păstreze documentele transmise în vederea acceptării în cadrul programului, conform legii, și să le prezinte la solicitarea AFM;u)anual, până la data de 15 ianuarie, dar nu mai târziu de data transmiterii cererii de decontare în cazul anului în care se finalizează implementarea proiectului, să transmită AFM:1.actele administrative/documentele emise de către structura teritorială a Curții de Conturi și/sau alte autorități cu atribuții de control în legătură cu proiectul finanțat în baza prezentului contract, dacă au fost realizate astfel de controale;2.actele administrative/documentele emise de către beneficiarul finanțării în aplicarea deciziilor/măsurilor dispuse prin actele/documentele prevăzute la pct. 1, precum și stadiul măsurilor adoptate de către persoanele responsabilizate, dacă aceste acte/documente au fost emise;3.date și informații detaliate cu privire la cheltuielile stabilite prin actele administrative/documentele prevăzute la pct. 1 ca fiind neeligibile sau nejustificate, precum și eventualele sume care se impun a fi recuperate în legătură cu proiectul finanțat în baza prezentului contract;v)pe întreaga perioadă de monitorizare, să transmită AFM actele/documentele/informațiile prevăzute la lit. u) odată cu raportul anual de monitorizare;w)în situația în care sunt necesare stații de reîncărcare, să le achiziționeze în limita unei stații de reîncărcare pentru un microbuz finanțat în cadrul programului.
 + 
Articolul 6Obligațiile AFMAFM are următoarele obligații:a)să asigure finanțarea proiectului în condițiile menționate în prezentul contract, în limita fondurilor disponibile alocate pentru categoria de proiecte din care face parte, cuprinse în bugetul anual al Fondului pentru mediu;b)să pună la dispoziția beneficiarului finanțării informațiile legate de finanțare.
 + 
Articolul 7Cazuri de culpă(1)Nerespectarea de către beneficiarul finanțării a oricăreia dintre obligațiile sale asumate prin prezentul contract ori care îi revin conform ghidului de finanțare constituie caz de culpă.(2)Constituie caz de culpă și următoarele fapte ale beneficiarului finanțării:a)face declarații false sau incomplete pentru a obține finanțarea prevăzută în contract sau furnizează rapoarte ce nu reprezintă realitatea;b)comite nereguli de ordin financiar sau acte de corupție în legătură cu proiectul, stabilite printr-o hotărâre judecătorească definitivă;c)împotriva beneficiarului finanțării a fost demarată procedura de executare silită/dizolvare/lichidare/insolvență;d)situația economico-financiară a beneficiarului finanțării nu mai asigură condiții de realizare a proiectului.(3)La constatarea unui caz de culpă, AFM va notifica beneficiarul finanțării și, în cazul în care deficiențele menționate în notificare nu sunt înlăturate, AFM are dreptul să ia următoarele măsuri, fără punerea în întârziere și fără nicio altă formalitate prealabilă:a)sistarea utilizării finanțării până la remedierea cauzelor care au dus la sistare; în acest caz, perioada de sistare nu se adaugă la durata de implementare a proiectului;b)recuperarea sumelor virate către beneficiarul finanțării, în condițiile prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările și completările ulterioare, și rezilierea contractului, după caz.
 + 
Articolul 8Încetarea contractului și recuperarea sumelor finanțate(1)Contractul încetează de drept:a)la data prevăzută în contract;b)la data intervenției unui act de autoritate;c)la apariția unor circumstanțe care nu au putut fi prevăzute la data încheierii contractului și care pot conduce la modificarea clauzelor contractuale în așa măsură încât îndeplinirea contractului respectiv ar fi contrară instituției și interesului public; acest fapt va fi notificat beneficiarului finanțării în termen de 10 zile de la momentul apariției unor astfel de circumstanțe sau de la momentul în care AFM a avut cunoștință de apariția unor astfel de circumstanțe.(2)Contractul poate înceta în cazul imposibilității obiective a beneficiarului finanțării de a realiza proiectul, prin renunțare, cu un preaviz scris de maximum 30 de zile, având drept consecință restituirea, în termenul precizat în notificare/înștiințarea de plată, de către beneficiar a finanțării primite, la care se adaugă dobânzi/penalități, în temeiul Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările și completările ulterioare. În acest caz, contractul încetează prin acordul părților. În situația în care beneficiarul finanțării are de restituit sume finanțate, acordul se încheie după restituirea de către acesta a valorii integrale datorate.(3)Contractul poate înceta prin reziliere, la inițiativa AFM, în următoarele condiții:a)beneficiarul finanțării nu își îndeplinește obligațiile asumate prin contract, inclusiv în cazul netransmiterii la AFM a cererii de decontare ori în cazul nerespectării obligațiilor care îi revin potrivit ghidului de finanțare;b)beneficiarul finanțării este în stare de faliment/ reorganizare/executare silită ori face obiectul unei proceduri de lichidare sau de administrare judiciară, și-a suspendat activitatea economică ori face obiectul unei proceduri în urma acestor situații sau se află în situații similare în urma unei proceduri de aceeași natură prevăzute de legislația sau de reglementările naționale;c)în situația intervenirii unuia dintre cazurile de culpă prevăzute la art. 7 alin. (2).(4)În cazul nerespectării clauzelor contractuale și a obligațiilor asumate de beneficiarul finanțării în cadrul programului, AFM recuperează suma finanțată, aferentă cheltuielilor neeligibile, iar contractul poate fi reziliat.(5)În cazul recuperării finanțării, la valoarea de recuperat se datorează dobânzi/penalități, calculate de la data plăților efectuate cu titlu de finanțare până la data recuperării sau a rambursării integrale, potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările și completările ulterioare.(6)În cazul în care încetarea contractului intervine înainte de plata efectuată de AFM, beneficiarul finanțării nu este obligat la restituirea vreunei sume.(7)Beneficiarul finanțării rămâne direct răspunzător pentru toate consecințele financiare directe sau indirecte antrenate de încetarea contractului înainte de termen din culpa sau la inițiativa sa (inclusiv majorări/penalități, conform legii fiscale aplicabile creanțelor bugetare).
 + 
Articolul 9Forța majoră(1)Forța majoră este orice eveniment extern, imprevizibil, absolut invincibil și inevitabil intervenit după încheierea prezentului contract de finanțare și care împiedică executarea în tot sau în parte a acestuia. Forța majoră, constatată în condițiile legii, exonerează de răspundere părțile în cazul neexecutării parțiale sau totale a obligațiilor asumate prin prezentul contract, pe toată perioada în care aceasta acționează și numai dacă a fost notificată corespunzător celeilalte părți. Nu este considerat forță majoră un eveniment asemenea celor de mai sus care, fără a crea o imposibilitate de executare, face extrem de costisitoare executarea obligațiilor uneia din părți.(2)Partea care invocă forța majoră are obligația de a notifica celeilalte părți cazul de forță majoră în termen de 5 zile calendaristice de la data apariției. Partea care invocă forța majoră are obligația transmiterii celorlalte părți documentul prin care s-a constatat existența cazului de forță majoră, în termen de 15 zile calendaristice de la data comunicării acestuia de către entitatea competentă. De asemenea, partea care invocă forța majoră are obligația de a comunica data încetării cazului de forță majoră în termen de 5 zile calendaristice de la încetare.(3)Părțile au obligația de a lua orice măsuri care le stau la dispoziție în vederea limitării consecințelor acțiunii forței majore.(4)Dacă partea care invocă forța majoră nu procedează la notificarea începerii/încetării cazului de forță majoră, în condițiile și termenele prevăzute, nu va fi exonerată de răspundere și va suporta toate daunele provocate celeilalte părți prin lipsa notificării.(5)După caz, îndeplinirea contractului va fi suspendată de la data apariției cazului de forță majoră pe toată perioada de acțiune a acestuia, dar fără a prejudicia drepturile ce li se cuveneau părților până la apariția acestuia.(6)Forța majoră, comunicată și dovedită în condițiile alin. (2), exonerează de răspundere partea care o invocă.(7)Dacă forța majoră și/sau consecințele acesteia durează sau se estimează că va/vor dura mai mult de 3 luni, părțile se obligă să negocieze cu bună-credință în vederea identificării soluției celei mai bune, respectiv:a)încetarea contractului, fără ca vreuna dintre părți să poată pretinde celeilalte daune-interese;b)modificarea contractului.
 + 
Articolul 10Alte clauze(1)Beneficiarul finanțării își asumă integral răspunderea pentru prejudiciile cauzate terților din culpa sa pe parcursul derulării proiectului, AFM fiind degrevată integral de orice responsabilitate.(2)În nicio circumstanță și din niciun motiv AFM nu poate fi trasă la răspundere și obligată la plata de daune-interese pe durata desfășurării proiectului și, ca urmare, AFM nu va accepta nicio cerere de despăgubire sau plăți suplimentare.(3)În cazul în care realizarea proiectului generează costuri suplimentare, aceste costuri vor fi acoperite pe cheltuiala beneficiarului.(4)Contractul în integralitatea sa, precum și toate drepturile și obligațiile decurgând din acesta nu pot face obiectul cesiunii.(5)Beneficiarul finanțării va adopta o conduită adecvată prin care va evita conflictul de interese și va informa imediat AFM despre orice situație care dă naștere sau este posibil să dea naștere unui astfel de conflict.(6)AFM și beneficiarul finanțării se angajează să păstreze confidențialitatea documentelor și informațiilor legate de derularea prezentului contract, informațiile putând fi furnizate numai autorităților competente, în condițiile legii, sau unor terțe părți, numai cu acordul părților prezentului contract.(7)Drepturile de proprietate intelectuală rezultate în urma implementării proiectului, precum și alte documente legate de proiect vor rămâne în patrimoniul beneficiarului finanțării, care, la solicitarea AFM, va acorda acesteia dreptul de a utiliza gratuit și după cum consideră necesar informația cuprinsă în rapoartele proiectului, precum și rezultatele obținute, oricare ar fi forma acestora.(8)Beneficiarul finanțării are obligația de a despăgubi din surse proprii AFM pentru toate cheltuielile efectuate împotriva oricăror reclamații și acțiuni în justiție ce rezultă din încălcarea unor drepturi de proprietate intelectuală (brevete de invenție, mărci înregistrate, desene sau modele industriale, drepturi de autor) legate de activitățile necesare implementării proiectului și daune-interese, costuri, taxe și alte cheltuieli de orice natură, aferente violării dreptului de proprietate intelectuală.(9)Beneficiarul finanțării este de acord ca AFM să publice date privind rezultatele implementării proiectului.(10)Beneficiarul finanțării se obligă ca în orice notă, raport, material publicat, conferință și seminar cu privire la proiect să specifice că acesta a beneficiat de finanțare din Fondul pentru mediu.(11)Neexercitarea de către AFM a oricărui drept prevăzut în prezentul contract nu constituie o renunțare la acesta, iar AFM va putea uza de acel drept oricând, până la stingerea tuturor obligațiilor beneficiarului finanțării față de aceasta.(12)În cazul în care, referitor la prezentul contract, apar modificări ale legislației aplicabile, părțile au obligația să depună toate diligențele, conform noilor reglementări, astfel încât să nu se abată de la obligațiile stabilite în cuprinsul acestuia.(13)Sumele finanțate în cadrul contractului nu pot face obiectul executării silite prin poprire potrivit Codului de procedură civilă.
 + 
Articolul 11Jurisdicție(1)Orice neînțelegere rezultând din interpretarea și/sau executarea prezentului contract se va rezolva, pe cât posibil, pe cale amiabilă.(2)În cazul în care o soluție amiabilă nu este posibilă, litigiul se supune spre soluționare instanței judecătorești de drept comun în a cărei rază teritorială își are sediul AFM. + 
Articolul 12Notificări(1)Orice notificare sau solicitare în baza prezentului contract se va face în scris la următoarele adrese:a)pentru AFM: municipiul București, Splaiul Independenței nr. 294, corp A, sectorul 6;b)pentru beneficiarul finanțării: adresă/e-mail ………………….., cu condiția ca acestea să fie confirmate ulterior.(2)În cazul în care beneficiarul finanțării dorește să fie notificat la o altă adresă sau și-a schimbat adresa, aceasta va fi comunicată în scris la AFM.(3)Notificările făcute beneficiarului finanțării la adresele menționate la alin. (1) lit. b) se consideră a fi aduse la cunoștința acestuia.
 + 
Articolul 13Amendamente(1)Prezentul contract poate fi modificat și/sau completat numai cu acordul părților, consemnat într-un act adițional.(2)Cererea de modificare/completare a contractului va putea fi transmisă către AFM în perioada de valabilitate a acestuia, pentru cazuri bine întemeiate și justificate de către beneficiarul finanțării.(3)Prezentul contract poate fi suspendat pe o perioadă determinată, cu acordul părților, la solicitarea justificată a oricăreia dintre acestea. Perioada de suspendare se adaugă la perioada de implementare a proiectului.
 + 
Articolul 14Prelucrarea datelor cu caracter personal(1)Colectarea, prelucrarea și stocarea/arhivarea datelor cu caracter personal ale reprezentanților părților contractante, precum și ale participanților la activitățile proiectului se vor realiza de ambele părți în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), precum și cu respectarea legislației naționale în materie, în scopul implementării proiectului, realizării obiectului contractului, precum și în scop statistic.(2)Datele cu caracter personal, așa cum sunt clasificate în Regulamentul (UE) 2016/679, vor fi prelucrate de AFM în acord cu legislația menționată pe toată perioada contractuală, inclusiv pe perioada de control al modului de îndeplinire a obiectului contractului, în scopul și temeiul legal pentru care s-a perfectat prezentul contract, precum și în perioada de monitorizare a proiectului.(3)Părțile contractuale se vor informa și notifica reciproc cu privire la orice încălcare a securității prelucrării datelor cu caracter personal din prezentul contract, în vederea adoptării de urgență a măsurilor tehnice și organizatorice ce se impun și în vederea notificării Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP), conform obligațiilor ce decurg din prevederile Regulamentului (UE) 2016/679.(4)Părțile vor fi exonerate de răspunderea pentru dezvăluirea informațiilor prevăzute la alineatul precedent dacă:a)informația a fost dezvăluită după ce a fost obținut acordul scris al celeilalte părți contractante în acest sens, cu respectarea prevederilor legale incidente;b)partea contractantă a fost obligată în mod legal să dezvăluie informația. + 
Articolul 15Publicarea datelorBeneficiarul finanțării este de acord ca următoarele date să fie publicate de către AFM: denumirea beneficiarului finanțării, valoarea totală a finanțării acordate, datele de începere și de finalizare ale proiectului, locul de implementare a acestuia, indicatorul proiectului, precum și plățile efectuate în cadrul prezentului contract de finanțare.
 + 
Articolul 16Dispoziții finale(1)Prin semnarea prezentului contract, inclusiv în caz de semnare prin procură, noi, reprezentanții legali ai beneficiarului finanțării, am luat cunoștință de prevederile Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare, privind falsul în declarații.(2)Anexele, pe care beneficiarul finanțării declară că le cunoaște și le acceptă, fac parte integrantă din prezentul contract.(3)Prezentul contract a fost semnat la data de ………., în două exemplare, ambele având valoare juridică egală, câte unul pentru fiecare parte contractantă.

AFM
Președinte,
………………………………
Beneficiarul finanțării
Prin reprezentant legal/împuternicit al reprezentantului legal,
………………………………….. + 
ANEXA nr. 1la contractul de finanțare
Capitole și subcapitole de cheltuieli eligibile

AFM Președinte, ………………………………. BENEFICIAR Prin reprezentant legal, …………………………………..

 + 
ANEXA nr. 2la contractul de finanțareNr. de înregistrare la AFM ……………………….Denumirea beneficiarului ……………………………….Sediul …………………………………..C.U.I. …………………………………..Cont nr. ……………………….. deschis la Trezoreria …………………………..
Aprobat
Președinte AFM,
………………………..
CătreAdministrația Fondului pentru Mediu
CERERE DE AVANS
În baza Contractului de finanțare nr. …….. din ……/…../………………, vă rugăm să aprobați prezenta cerere de avans, pentru suma de ………… lei, reprezentând …….. % din finanțarea în valoare de ……………. lei.Această sumă va fi utilizată pentru plata cheltuielilor eligibile aferente activităților desfășurate până la data notei de stingere a avansului (justificare a avansului).Prezenta cerere de avans este însoțită de documente justificative, conform prevederilor contractuale.Situația acordării avansului la data prezentei cereri:

-lei-
Suma totală aprobată conform contractului de finanțare Suma maximă ce poate fi acordată ca avans – 30% din valoarea contractului de finanțare Suma solicitată prin prezenta cerere, reprezentând avans Suma solicitată prin prezenta cerere, reprezentând avans (procent din suma rămasă de tras din finanțarea aprobată) Suma aprobată prin prezenta cerere de avans* Suma totală trasă din avans, inclusiv suma aprobată prin prezenta cerere* Suma rămasă de tras din finanțarea ce poate fi acordată ca avans (2 – 5)*
1 2 3 4 5 6 7

Subsemnatul, ……………………………………….., declar pe propria răspundere următoarele:a)

am respectat prevederile Legii nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare, pentru contractele încheiate în cadrul proiectului;b)nu am obținut și nu sunt pe cale să obțin finanțare prin proiecte ori programe finanțate din alte fonduri publice, inclusiv fonduri comunitare, pentru cheltuielile solicitate prin prezenta cerere;c)sunt de acord cu privire la prelucrarea de către AFM a tuturor datelor și informațiilor furnizate, precum și cu privire la transmiterea acestora către terțe instituții sau persoane juridice în vederea verificării îndeplinirii tuturor obligațiilor și clauzelor prevăzute în ghidul de finanțare aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor și pădurilor nr. 2.192/2023 sau în scopul elaborării de situații și statistici;d)am luat cunoștință de prevederile Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare, privind falsul în declarații și garantez că documentele depuse în vederea decontării respectă cerințele ghidului de finanțare a programului;e)nu mă aflu sub incidența prevederilor art. 10 din Hotărârea Guvernului nr. 264/2003 privind stabilirea acțiunilor și categoriilor de cheltuieli, criteriilor, procedurilor și limitelor pentru efectuarea de plăți în avans din fonduri publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare.BeneficiarReprezentant legal:Numele și prenumele ………………………………..Funcția ……………………………….Semnătura …………………………..* Se va completa de personalul AFM. + 
ANEXA nr. 3la contractul de finanțareNr. de înregistrare la AFM ……………………….Denumirea beneficiarului ……………………………….Sediul …………………………………..C.U.I. …………………………………..Cont nr. ……………….. deschis la Trezoreria……………………………..CătreAdministrația Fondului pentru Mediu
Aprobat
Președinte AFM,
……………………………

NOTĂ DE STINGERE AVANS
În baza Contractului de finanțare nr. ………………….. din ……/……/……………. și a cererii de avans depuse în ……………….., vă transmitem documentele justificative pentru suma de ………………….. lei, reprezentând ………… % din finanțarea în valoare de ……………………… lei. Această sumă a fost utilizată pentru plata cheltuielilor eligibile aferente activităților desfășurate până la data prezentei note.În eventualitatea în care se constată că documentele justificative transmise prin prezenta notă nu sunt complete sau conforme, mă oblig să fac demersurile necesare pentru completarea dosarului de stingere a avansului în termen de 7 zile de la notificarea AFM.În cazul în care nu transmit AFM întreaga documentație justificativă ori AFM constată că nu sunt îndeplinite condițiile prevăzute în contract pentru acordarea și stingerea integrală a avansului, mă oblig la restituirea avansului acordat, cu dobânzile calculate în temeiul Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările și completările ulterioare.Situația avansului acordat:

-lei-
Valoarea maximă care poate fi acordată cu titlu de avans (30% din valoarea contractului de finanțare) Valoarea avansului acordat Valoarea avansului acordat, pentru care nu au fost prezentate documente justificative până la data prezentei note Valoarea avansului acordat justificată prin documente justificative atașate la prezenta notă de stingere Valoarea rămasă de justificat din avansul acordat 5 = 3 – 4
1 2 3 4 5

Subsemnatul, ……………………………………….., declar pe propria răspundere următoarele:a)

am respectat prevederile Legii nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare, pentru contractele încheiate în cadrul proiectului;b)sunt îndeplinite cumulativ criteriile de eligibilitate a proiectului prevăzute în ghidul de finanțare a programului aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor și pădurilor nr. 2.192/2023;c)nu am obținut și nu sunt pe cale să obțin finanțare prin proiecte ori programe finanțate din alte fonduri publice, inclusiv fonduri comunitare, pentru cheltuielile solicitate prin prezenta cerere;d)sunt de acord cu privire la prelucrarea de către AFM a tuturor datelor și informațiilor furnizate, precum și cu privire la transmiterea acestora către terțe instituții sau persoane juridice în vederea verificării îndeplinirii tuturor obligațiilor și clauzelor prevăzute în ghidul de finanțare sau în scopul elaborării de situații și statistici;e)am luat cunoștință de prevederile Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare, privind falsul în declarații și garantez că documentele depuse în vederea decontării respectă cerințele ghidului de finanțare a programului.Cunoscând prevederile Codului penal privind falsul în declarații, declar că am verificat datele din prezenta notă și, în conformitate cu informațiile furnizate, o declar corectă și completă.BeneficiarReprezentant legal:Numele și prenumele ………………………………..Funcția ……………………………….Semnătura ………………………….. + 
ANEXA nr. 4la contractul de finanțareNr. de înregistrare la AFM ……………………….
Aprobat
Președinte AFM,
………………………..
CătreAdministrația Fondului pentru Mediu
CERERE DE DECONTARE
Denumirea completă a beneficiarului ……………………………………………………………………………., înregistrat cu cod de identificare fiscală ……………., cont nr. ………….., deschis la Trezoreria ……………….., sediul: localitatea …………………………, str. ……………………………. nr. ……, județul/sectorul …………………., cod poștal ………., e-mail ……………………………, prin reprezentant legal/împuternicit al reprezentantului legal ………………………., telefon ……………., e-mail ……………………………………,în baza Contractului de finanțare nr. ……../…………, vă rugăm să aprobați prezenta cerere de decontare pentru suma de ……………………… lei.Prezenta cerere de decontare este însoțită de documente justificative conform prevederilor contractuale.Situația finanțării la data prezentei cereri de decontare:

-lei-
Suma totală aprobată conform contractului de finanțare Suma acordată până la data prezentei cereri de decontare (inclusiv avansuri acordate) Suma solicitată prin prezenta cerere de decontare Suma aprobată prin prezenta cerere de decontare* Suma aprobată prin cererea de avans depusă împreună cu cererea de decontare* Suma totală trasă din finanțare, inclusiv suma aprobată prin prezenta cerere de decontare (2 + 4 + 6)* Suma rămasă de tras din finanțarea aprobată (1 – 6)*
1 2 3 4 5 6 7

Subsemnatul, …………………………….., declar pe propria răspundere următoarele:a)

am respectat prevederile Legii nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare, pentru contractele încheiate în cadrul proiectului;b)sunt îndeplinite cumulativ criteriile de eligibilitate a proiectului prevăzute în ghidul de finanțare a programului aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor și pădurilor nr. 2.192/2023;c)nu am obținut și nu sunt pe cale să obțin finanțare prin proiecte ori programe finanțate din alte fonduri publice, inclusiv fonduri comunitare, pentru cheltuielile solicitate prin prezenta cerere;d)sunt de acord cu privire la prelucrarea de către AFM a tuturor datelor și informațiilor furnizate, precum și cu privire la transmiterea acestora către terțe instituții sau persoane juridice în vederea verificării îndeplinirii tuturor obligațiilor și clauzelor prevăzute în ghidul de finanțare sau în scopul elaborării de situații și statistici;e)am luat cunoștință de prevederile Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare, privind falsul în declarații și garantez că documentele depuse în vederea decontării respectă cerințele ghidului de finanțare a programului.BeneficiarReprezentant legal:Numele și prenumele ……………………………………….Funcția …………………………………..Semnătura ………………………………* Se va completa de personalul AFM. + 
ANEXA nr. 5la contractul de finanțare
LISTA
documentelor justificative necesare decontării/stingerii avansului
Beneficiarul finanțării transmite AFM cererea de decontare/ nota de stingere avans, însoțită de următoarele documente justificative:a)contractele de furnizare și actele adiționale ce intervin pe parcursul implementării proiectului, încheiate în conformitate cu reglementările legale în vigoare;b)oferta financiară ce a stat la baza încheierii contractului de furnizare de bunuri;c)declarația reprezentantului legal al beneficiarului privind respectarea prevederilor legale în vigoare privind achizițiile publice pentru atribuirea contractelor depuse la cererile de decontare;d)declarația pe propria răspundere a reprezentantului legal conform căreia infrastructura necesară funcționării microbuzelor electrice și/sau hibrid (plug-in) finanțate este asigurată (se va depune la prima cerere de decontare);e)documente bancare (extrase de cont însoțite de ordine de plată) privind achitarea sumei finanțate de AFM la cererea de decontare anterioară, inclusiv a contribuției proprii;f)procese-verbale de recepție a bunurilor furnizate, semnate de o comisie numită de către beneficiar, de unde să rezulte că acestea sunt noi; acestea trebuie să cuprindă: numărul și valoarea facturii fiscale, seriile de șasiu, seriile de motor și anul fabricației bunurilor solicitate la decontare;g)fișa mijlocului fix;h)factura fiscală privind achiziționarea vehiculelor, certificată din punctul de vedere al realității, regularității și legalității și avizată cu „bun de plată“, conform prevederilor legale;i)certificat/declarație de conformitate (COC);j)omologarea vehiculelor de către autoritățile competente în unul din statele membre ale Uniunii Europene;k)certificate de calitate și garanție emise de către producător din care să reiasă data fabricației vehiculelor;l)fotografii ale vehiculelor care să evidențieze inclusiv sintagma „Finanțat din Fondul pentru mediu“ și seria de șasiu (format tipărit/electronic);m)declarația pe propria răspundere a reprezentantului legal conform căreia nu desfășoară sau nu influențează vreo activitate economică [în sensul prevăzut în Comunicarea Comisiei privind noțiunea de ajutor de stat astfel cum este menționată la art. 107 alin. (1) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene], direct sau indirect, prin sau ca o consecință a implementării proiectului, pe perioada de viață a activelor finanțate;n)alte documente relevante solicitate de AFM pentru procesul de decontare/stingere avans.NOTĂ:În situația în care documentele sunt redactate într-o limbă străină, se va prezenta și traducerea autorizată a acestora în limba română.
 + 
Anexa nr. 3la ghidNr. de înregistrare la AFM ………………..
RAPORT DE FINALIZARE
Denumirea beneficiarului: ………………………………………….Adresa: …………………………………………………………………..Tel./E-mail: ………………………………………………………………A.Date generale ale proiectuluiTitlul proiectului: ……………………………………………………….Durata proiectului (nr. luni): ………………………………………..Data semnării contractului de finanțare: ………………………Valoarea contractului de finanțare: ……………………………..Data începerii proiectului: ………………………………………….Data finalizării proiectului: …………………………………………

Nr. crt. Nr. cererii de decontare/ notei stingere avans Nr. și data facturii Valoarea facturii Valoarea finanțată (AFM) prin cererea de decontare și cererea de avans (lei) Valoarea contribuției financiare proprii și cheltuielile neeligibile (lei) Nr. și data ordinului de plată

B.Rezultatele proiectuluiVa fi evidențiată îndeplinirea indicatorilor de performanță prevăzuți la art. 2 alin. (3) din ghidul de finanțare aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor și pădurilor nr. 2.192/2023.C.Analiza postimplementareC1.Factori majori care au afectat derularea și rezultatele implementării proiectului (Dacă au existat, comentați modul în care acești factori au influențat derularea și rezultatele implementării proiectului.)Factori care au determinat întârzieri în derularea activităților proiectului ………………………….Factori care au afectat îndeplinirea obiectivelor proiectului …………………………..Factori care au determinat modificări în structura aprobată a bugetului proiectului ………………….Factori care au influențat pozitiv proiectul …………………………C2.Acțiuni de promovare a rezultatelor proiectului (activități de promovare, materiale promoționale, prezentări în pagini web etc.)………………………………………………………………………..BeneficiarNumele și prenumele reprezentantului legal al beneficiarului …………..Funcția ……………………………….Semnătura …………………………..––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x