GHID DE FINANȚARE din 10 septembrie 2010

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 08/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL MEDIULUI SI PADURILOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 670 din 1 octombrie 2010
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulACTUALIZEAZA PEGHID 10/09/2010
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Notă
*) Aprobat prin ORDINUL nr. 1.450 din 10 septembrie 2010, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 464 din 5 iunie 2018.
 + 
Capitolul IDispoziții generale + 
Articolul 1Rolul Ghidului de finanțare(1)Ghidul de finanțare, denumit în continuare ghid, constituie un suport informativ complex, având rolul de a furniza solicitantului de finanțare din Fondul pentru mediu informații esențiale privind derularea Programului vizând protecția resurselor de apă, sisteme integrate de alimentare cu apă, stații de tratare, canalizare și stații de epurare, denumit în continuare Program.(2)Ghidul conține dispoziții privind:a)criteriile de eligibilitate care trebuie îndeplinite de solicitantul finanțării, proiectul propus și cheltuielile acestuia;b)condițiile de depunere, analiză, selectare, avizare și aprobare, finanțare și implementare a rezultatelor proiectului propus. + 
Articolul 2Scopul și obiectivele Programului(1)Obiectul Programului îl reprezintă finanțarea nerambursabilă din Fondul pentru mediu a proiectelor ce vizează protecția resurselor de apă, sisteme integrate de alimentare cu apă, stații de tratare, canalizare și stații de epurare.(2)Scopul Programului îl constituie:a)asigurarea că debitele de ape distribuite prin rețelele de alimentare se încadrează în prevederile reglementărilor în vigoare și ale actelor de reglementare emise de către autorități;b)asigurarea că evacuările de ape uzate epurate în stațiile de epurare și managementul nămolului rezultat din stațiile de epurare se încadrează în prevederile reglementărilor în vigoare;c)protejarea și îmbunătățirea calității mediului înconjurător;d)creșterea numărului de persoane racordate la o rețea de alimentare cu apă.(3)Obiectivele Programului sunt:a)reducerea și limitarea impactului negativ asupra mediului, cauzat de evacuările de ape uzate urbane și rurale menajere provenite din gospodării și servicii, care rezultă de regulă din metabolismul uman și din activitățile menajere, sau amestec de ape uzate menajere cu ape uzate industriale și/sau meteorice și de ape uzate provenite din industrie;b)efectuarea investițiilor noi necesare lucrărilor de alimentare cu apă, tratare a apei, canalizare, a stațiilor de epurare, modernizarea, retehnologizarea și achiziționarea instalațiilor pentru epurarea apelor uzate urbane și rurale, care vor contribui la îmbunătățirea protecției mediului;c)protejarea populației de efectele negative ale apelor uzate asupra sănătății omului și mediului prin asigurarea de rețele de canalizare și stații de epurare și asigurarea alimentării cu apă potabilă curată și sanogenă;d)realizarea obligațiilor pe care România și le-a asumat privind epurarea apelor uzate transpuse în legislația națională prin Hotărârea Guvernului nr. 188/2002 pentru aprobarea unor norme privind condițiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate, cu modificările și completările ulterioare;e)asigurarea sursei corespunzătoare de apă pentru alimentarea cu apă potabilă în conformitate cu prevederile Legii nr. 458/2002 privind calitatea apei potabile, cu modificările și completările ulterioare. + 
Articolul 3Sursa de finanțare pentru derularea Programului(1)Finanțarea Programului se realizează din veniturile Fondului pentru mediu.(2)Programul se derulează în limita fondurilor prevăzute cu această destinație prin bugetul anual al Fondului pentru mediu, aprobat conform legii. + 
Articolul 4Definiții(1)În sensul prezentului ghid, termenii și expresiile de mai jos se definesc astfel:a)Autoritate – Administrația Fondului pentru Mediu;b)beneficiar – unitatea administrativ-teritorială sau subdiviziunea municipiului ori asociația de dezvoltare intercomunitară (A.D.I.) din mediul urban și rural care a solicitat finanțare din Fondul pentru mediu și al cărei proiect a fost aprobat în vederea finanțării, aceasta încheind în termenul prevăzut contract pentru finanțare nerambursabilă cu Autoritatea;c)ape uzate – ape uzate menajere provenite din gospodării și servicii, care rezultă de regulă din metabolismul uman și din activitățile menajere, sau amestec de ape uzate menajere cu ape uzate industriale și/sau meteorice;d)aglomerare umană – o zonă în care populația și/sau activitățile economice este/sunt suficient de concentrată/ concentrate pentru a face posibilă colectarea apelor uzate și dirijarea lor spre o stație de epurare sau spre un punct final de evacuare;e)aviz de gospodărire a apelor – actul tehnico-juridic ce condiționează finanțarea și execuția obiectivelor noi de investiție, dezvoltarea, modernizarea sau retehnologizarea unor instalații existente ori procese tehnologice, precum și realizarea de lucrări de interes public ce se construiesc pe ape sau care au legătură cu apele;f)autorizație de gospodărire a apelor – actul tehnico-juridic ce condiționează punerea în funcțiune sau exploatarea obiectivelor noi ori a celor existente, construite pe ape sau care au legătură cu apele;g)cerere de finanțare nerambursabilă – document completat și depus de către solicitant, în vederea obținerii finanțării din Fondul pentru mediu; formularul cererii de finanțare nerambursabilă este prevăzut în anexa nr. 1;h)cerere de tragere – solicitare a beneficiarului adresată în scris Autorității, în baza căreia se face decontarea eșalonată a lucrărilor prevăzute în graficul de lucrări, anexă la contractul pentru finanțare nerambursabilă; formularul cererii de tragere este prevăzut în anexa nr. 3 la contractul pentru finanțare nerambursabilă;i)cheltuieli eligibile – cheltuieli efectuate de către beneficiar cu achiziția de produse, servicii sau lucrări necesare implementării proiectului și care pot fi decontate din Fondul pentru mediu, cu condiția îndeplinirii în mod cumulativ a criteriilor de eligibilitate și a încadrării lor în categoriile de cheltuieli eligibile;j)cheltuieli neeligibile – cheltuieli efectuate de către beneficiar cu achiziția de servicii, produse sau lucrări necesare implementării proiectului și care nu sunt suportate din Fondul pentru mediu, neîndeplinind condiția prevăzută la lit. i);k)contribuție proprie – parte din valoarea totală a cheltuielilor eligibile necesare implementării proiectului, nefinanțată din Fondul pentru mediu, susținută de către beneficiar din surse financiare proprii;l)criterii de eligibilitate – condiții care trebuie îndeplinite cumulativ pentru obținerea finanțării; acestea vizează solicitantul, proiectul propus și cheltuielile proiectului;m)dosar de decontare – cererea de tragere definită la lit. h), însoțită în mod obligatoriu de documentele justificative fiscale și nefiscale a căror listă este prevăzută în anexa nr. 4 la contractul pentru finanțare nerambursabilă;n)dosar de finanțare – cererea de finanțare definită la lit. g), însoțită de documentația care trebuie depusă de către solicitant în vederea analizării, selectării, avizării și aprobării finanțării: certificate fiscale, fișe tehnice, documente de atestare a regimului juridic al imobilului sau terenului, după caz, pe care urmează a se implementa proiectul, planuri de amplasament și delimitare a terenului/perimetrului, planșe, schițe, studiu de fezabilitate, precum și alte documente relevante prevăzute în cuprinsul prezentului ghid;o)epurarea apelor uzate – ansamblul de procese prin care substanțele de natură minerală, organică, chimică sau bacteriologică sunt reduse la anumite limite, astfel încât prin evacuarea lor să nu dăuneze receptorului natural și să nu pericliteze folosirea apelor acestuia;p)epurarea primară – epurarea apelor uzate printr-un proces fizic și/sau chimic care implică decantarea materiilor în suspensie sau prin alte procedee în care CBO5 al apelor uzate influente este redus cu cel puțin 20%, iar materiile în suspensie, cu cel puțin 50%;q)epurarea secundară – epurarea apelor uzate printr-un proces biologic cu decantare secundară sau printr-un alt procedeu care permite respectarea condițiilor prevăzute în Normele tehnice privind colectarea, epurarea și evacuarea apelor uzate – NTPA – 011;r)epurarea corespunzătoare – epurarea apelor uzate prin orice proces și/sau sistem care după evacuarea apelor uzate permite receptorilor să întrunească obiectivele relevante de calitate prevăzute în normele tehnice obligatorii și în avizele și autorizațiile de gospodărire a apelor în vigoare;s)finanțare nerambursabilă – modalitate de susținere financiară a proiectului, caracterizată prin decontarea de către Autoritate a unui procent din cheltuielile eligibile realizate de către beneficiar cu achiziția produselor, serviciilor sau lucrărilor;ș)punct de control – locul, secțiunea stabilită de unde se prelevă probe de apă în vederea efectuării analizelor de laborator, amplasate înainte de debușarea în rețeaua de canalizare a localităților și, în cazul efluenților din stațiile de epurare, în punctul final de evacuare finală a apelor uzate în apa receptoare;t)sesiune de depunere – perioadă de timp determinată în cadrul unei etape a sesiunii de finanțare, în interiorul căreia se poate depune la registratura Autorității dosarul de finanțare al solicitantului;ț)sesiune de finanțare – perioadă de timp determinată și organizată etapizat de către Autoritate; data deschiderii sesiunii de finanțare coincide cu prima zi a sesiunii de depunere, iar data închiderii sesiunii de finanțare coincide cu data aprobării finanțării proiectului;u)solicitant – unitatea administrativ-teritorială sau subdiviziunea municipiului ori asociația de dezvoltare intercomunitară (A.D.I.) care a depus dosar de finanțare în cadrul Programului. + 
Articolul 5Organizarea sesiunii de finanțare(1)Anual se pot organiza una sau mai multe sesiuni de finanțare, pe tipuri de proiecte și în limita sumei alocate în condițiile prevăzute la art. 3.(2)Organizarea sesiunii de finanțare constă în stabilirea și aprobarea, prin dispoziție a președintelui Autorității, a:a)sesiunii de depunere a dosarelor de finanțare;b)sumei alocate sesiunii de finanțare.(3)Dispoziția președintelui prevăzută la alin. (2) se publică pe pagina de internet a Autorității cu cel puțin 10 zile înainte de data deschiderii sesiunii de finanțare.(4)Aprobarea componenței comisiei de analiză și selectare a proiectelor propuse spre finanțare, denumită în continuare Comisia, precum și a comisiei de soluționare a contestațiilor se face prin dispoziția președintelui Autorității. + 
Articolul 6Etapele sesiunii de finanțareEtapele sesiunii de finanțare sunt următoarele:a)publicarea pe pagina de internet a Autorității a ghidului, a anunțului de deschidere a sesiunii de finanțare și a sumei alocate;b)depunerea dosarelor de finanțare;c)analiza conformității administrative și a eligibilității solicitantului/proiectului;d)analiza și selectarea proiectelor pe baza documentației tehnico-economice;e)avizarea proiectelor selectate;f)transmiterea scrisorilor de respingere a finanțării;g)soluționarea contestațiilor depuse în urma scrisorilor de respingere;h)aprobarea finanțării proiectelor avizate;i)transmiterea scrisorilor de aprobare a finanțării;j)negocierea, semnarea contractelor și implementarea proiectului.
 + 
Articolul 7Depunerea dosarului de finanțare(1)Solicitantul poate depune dosarul de finanțare începând cu prima zi de deschidere a sesiunii de depunere.(2)Un solicitant poate depune în cadrul sesiunii de finanțare un singur proiect, care poate cuprinde una sau mai multe componente ale Programului.(3)Dosarul de finanțare conținând toate documentele obligatorii, menționate în prezentul ghid, va fi depus la registratura Autorității, într-un singur exemplar, în plic sigilat, și solicitantul va înscrie pe plic următoarele informații:a)denumirea completă și adresa sa completă;b)titlul programului: "Programul vizând protecția resurselor de apă, sisteme integrate de alimentare cu apă, stații de tratare, canalizare și stații de epurare";c)titlul proiectului;d)sesiunea de depunere a dosarelor de finanțare, aprobată conform dispozițiilor art. 6 lit. b).(4)Dosarul de finanțare poate fi transmis prin orice modalitate care asigură confirmarea, cu condiția ca data primirii și a înregistrării la Autoritate să nu depășească data-limită a sesiunii de depunere.(5)Cererea de finanțare se completează prin tehnoredactare computerizată.(6)Dosarul de finanțare va avea ordinea prezentată la art. 25 „Selecția solicitantului”. Documentele depuse de solicitanți trebuie să fie legate, numerotate și opisate. Documentele prezentate în copii simple vor fi certificate conform cu originalul de către personalul Autorității, anterior semnării contractului pentru finanțare nerambursabilă.(7)Lipsa unui document, neprezentarea la termenul stabilit sau solicitat, prezentarea acestuia sub o altă formă decât cea solicitată ori ieșirea sa din perioada de valabilitate, neîndeplinirea unui criteriu de eligibilitate, precum și existența unei situații care poate afecta realizarea proiectului determină respingerea dosarului de finanțare.
 + 
Articolul 8Analiza și selectarea(1)După închiderea sesiunii de depunere, Comisia procedează la:a)verificarea informațiilor înscrise pe plicurile conținând dosarul de finanțare;b)deschiderea plicurilor conținând dosarul de finanțare al solicitantului;c)verificarea conformității administrative și a eligibilității solicitantului/proiectului pe baza criteriilor prevăzute în anexele nr. 2 și 3;d)analizarea și selectarea proiectelor propuse spre finanțare pe baza criteriilor de evaluare prevăzute în anexa nr. 4;e)înaintarea către Comitetul director al Autorității a centralizatorului cuprinzând proiectele selectate și propuse spre aprobare, precum și a centralizatorului cuprinzând proiectele neselectate la finanțare.(2)Comisia poate solicita documente sau informații, în vederea clarificării dosarului de finanțare, dacă pe parcursul analizei și selecției se constată necesitatea furnizării lor. Solicitanții au obligația de a furniza, în maximum 10 zile lucrătoare de la data solicitării, documentele și informațiile solicitate; în caz contrar, proiectul este respins.
 + 
Articolul 9Avizarea proiectelor(1)Comitetul director al Autorității avizează proiectele selectate de către Comisie și le propune spre aprobare Comitetului de avizare, în limita bugetului alocat.(2)Comitetul director al Autorității poate solicita Comisiei orice document relevant, în vederea avizării proiectelor. + 
Articolul 10Aprobarea finanțării proiectelor(1)Comitetul de avizare adoptă prin vot hotărârea privind aprobarea/respingerea finanțării proiectelor.(2)Comitetul de avizare poate solicita Comisiei și/sau Comitetului director al Autorității orice document relevant, în vederea fundamentării și adoptării hotărârii. + 
Articolul 11Comunicarea rezultatelor sesiunii de finanțare(1)Comunicarea rezultatelor sesiunii de finanțare se face prin transmiterea către solicitant a unei scrisori de aprobare/respingere a finanțării.(2)Scrisoarea de aprobare a finanțării se transmite solicitantului prin aviz poștal/fax cu confirmare de primire și cuprinde:a)proiectele și sumele aferente aprobate în vederea finanțării;b)documentele care trebuie prezentate de către solicitant, în vederea perfectării contractului pentru finanțare nerambursabilă cu Autoritatea.(3)Scrisoarea de respingere a finanțării, care cuprinde motivul neselectării, se transmite solicitantului prin aviz poștal/fax cu confirmare de primire.(4)Data confirmării de primire a scrisorii de aprobare/respingere a finanțării se consideră ca fiind data recepționării acesteia de către solicitant. + 
Articolul 12Contestațiile(1)Solicitanții nemulțumiți de decizia Comitetului director/Comitetului de avizare pot depune contestație la sediul Autorității în termen de 5 zile de la data comunicării scrisorii de respingere.(2)Comisia de soluționare a contestațiilor analizează motivele respingerii și înaintează Comitetului director propunerea de aprobare/respingere a contestației.(3)În vederea soluționării contestației, Comisia de soluționare a contestațiilor are dreptul de a solicita un punct de vedere Comitetului director și/sau Comitetului de avizare, în măsura în care acestea sunt relevante în raport cu obiectul contestației.(4)Autoritatea soluționează contestația în termen de 15 zile de la înregistrarea acesteia. + 
Articolul 13Perfectarea și acordarea finanțării(1)După primirea scrisorii de aprobare, înainte de semnarea contractului, solicitantul va prezenta la sediul Autorității proiectul tehnic. După prezentarea proiectului tehnic, reprezentanții Autorității, în termen de 90 de zile, înainte de semnarea contractului, fac o vizită la sediul solicitantului, precum și la locul de implementare a proiectului, pentru a verifica aspectele tehnico-economice necesare implementării proiectului, menționate în cererea de finanțare și în anexele la aceasta. Concluziile reprezentanților Autorității sunt înscrise într-o notă de control. În cazul în care există neconcordanțe între declarațiile solicitantului și constatările pe teren, reprezentantul Autorității va înștiința Comitetul director, care poate propune Comitetului de avizare retragerea finanțării.(la 24-11-2011,
Alin. (1) al art. 13 a fost modificat de pct. 1 al art. I din ORDINUL nr. 2.689 din 10 noiembrie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 831 din 24 noiembrie 2011.
)
(2)Lucrările aferente proiectului aprobat spre finanțare, demarate înaintea încheierii contractului pentru finanțare nerambursabilă, sau orice fel de demers (comandă fermă ori contract final), precum și angajarea de cheltuieli legate de aceste lucrări devin neeligibile în cadrul finanțării din Fondul pentru mediu (fac excepție cheltuielile pentru consultanță și proiectare).(3)Solicitantul finanțării, prin reprezentantul său legal, se programează și se prezintă la sediul Autorității pentru semnarea contractului pentru finanțare nerambursabilă, cu următoarele documente:a)actul de identitate al reprezentantului legal al solicitantului;b)documentul care să ateste desemnarea persoanei în vederea semnării contractului pentru finanțare nerambursabilă (în cazul în care semnează viceprimarul/vicepreședintele);c)documentul doveditor al deschiderii de către beneficiar la Trezoreria Statului a contului disponibil din sume alocate din Fondul pentru mediu reprezentând finanțare sau cofinanțare nerambursabilă a proiectelor pentru protecția mediului.(4)Solicitantul are obligația, sub sancțiunea pierderii finanțării, de a se prezenta la Autoritate în termen de 30 de zile de la primirea invitației în vederea semnării contractului de finanțare.(la 12-11-2012,
Alin. (4) al art. 13 a fost modificat de art. I din ORDINUL nr. 3.701 din 23 octombrie 2012, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 759 din 12 noiembrie 2012.
)
(5)Solicitantul împreună cu Autoritatea stabilesc planificarea temporală a implementării proiectului aprobat și acordarea finanțării, prin întocmirea listelor cuprinzând capitolele și subcapitolele de cheltuieli eligibile (anexa nr. 1 la contractul pentru finanțare nerambursabilă), precum și a graficului de finanțare nerambursabilă a proiectului (anexa nr. 2 la contractul pentru finanțare nerambursabilă). Beneficiarul poate opta pentru plata finanțării nerambursabile în maximum 4 tranșe/an. Prima cerere de tragere va fi depusă nu mai târziu de 12 luni de la data încheierii contactului pentru finanțare nerambursabilă. Pentru decontarea fiecărei tranșe de plată, termenul-limită de efectuare a acesteia este de maximum 90 de zile calendaristice de la data înregistrării cererii de tragere.(la 27-11-2014,
Alin. (5) al art. 13 a fost modificat de art. I din ORDINUL nr. 2.051 din 25 noiembrie 2014, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 866 din 27 noiembrie 2014.
)
(6)Modelul contractului pentru finanțare nerambursabilă este prevăzut în anexa nr. 5, fără a fi interzisă modificarea de către Autoritate a acestuia, în condițiile în care modificarea este esențială pentru îndeplinirea contractului și atingerea scopului și obiectivelor Programului.(7)Contractul pentru finanțare nerambursabilă se întocmește în două exemplare originale, dintre care unul pentru Autoritate și unul pentru beneficiar.(8)Contractul pentru finanțare nerambursabilă intră în vigoare la data semnării acestuia sau la data prevăzută în contract de către părțile contractante, iar valabilitatea lui se stabilește pentru fiecare proiect în parte.(9)Durata de realizare a proiectului, stabilită în cadrul contractului pentru finanțare nerambursabilă, nu poate depăși 36 de luni. Prin excepție, durata de realizare a proiectului poate fi prelungită cu acordul Comitetului director al Autorității.
 + 
Articolul 14Acordarea finanțării(1)Orice modificare și/sau completare a contractului pentru finanțare nerambursabilă și a anexelor la acesta se va face cu acordul părților, prin act adițional la contractul pentru finanțare nerambursabilă (cu excepția modificărilor privind "Data depunerii cererii de tragere", dacă prin acestea nu se modifică și durata de realizare a proiectului).(2)Pentru neregularitățile constatate pe parcursul derulării contractului pentru finanțare nerambursabilă, Autoritatea va transmite beneficiarului Notificarea privind deficiențe constatate în derularea contractului pentru finanțare nerambursabilă.(3)În condițiile neexecutării de către beneficiar a obligațiilor ce rezultă din contractul pentru finanțare nerambursabilă, acesta poate fi reziliat, beneficiarul fiind înștiințat asupra rezilierii contractului prin Notificarea de reziliere a contractului pentru finanțare nerambursabilă.(4)Rezilierea contractului pentru finanțare nerambursabilă din culpa beneficiarului are drept consecință restituirea, în termenul precizat în notificare, de către beneficiar a finanțării primite, sub forma plății de daune-interese în cuantum egal cu suma trasă din finanțarea nerambursabilă acordată, la care se adaugă dobânda legală pentru suma acordată, la nivelul dobânzii de referință a Băncii Naționale a României, calculată de la data plății. În cazul nerestituirii finanțării, Autoritatea procedează la executarea contractului pentru finanțare nerambursabilă/garanțiilor constituite în favoarea sa, în condițiile Codului de procedură fiscală.(5)În cazul în care încetarea contractului intervine înainte de termenul stabilit pentru prima tragere, beneficiarul nu este obligat la plata de daune-interese.
 + 
Articolul 15Decontarea cheltuielilor eligibile(1)Personalul Autorității cu atribuții în implementarea proiectelor va verifica modul de implementare a acestora de către beneficiarii finanțării, în conformitate cu prevederile contractuale.(2)Suma aprobată nu se poate suplimenta; beneficiarul trebuie să asigure din surse proprii finalizarea investiției.(3)Autoritatea nu acordă plăți în avans și finanțează cheltuieli eligibile contractate, angajate și efectuate după semnarea contractului pentru finanțare nerambursabilă. Prin excepție, se vor deconta cheltuielile aferente consultanței și proiectării realizate anterior perfectării contractului pentru finanțare nerambursabilă.(4)Cu excepția primei cereri de tragere, la data depunerii fiecărei cereri de tragere, beneficiarul finanțării este obligat să depună la sediul Autorității dovada achitării valorii finanțate din Fondul pentru mediu la cererea de tragere anterioară. La ultima cerere de tragere beneficiarul va prezenta dovada achitării contribuției proprii și a cheltuielilor neeligibile pentru realizarea întregului proiect.(5)Prin excepție de la alin. (4), la ultima cerere de tragere, la solicitarea scrisă și cu acordul prealabil al Autorității, consemnat într-un act adițional, beneficiarul poate să prezinte dovada achitării contribuției proprii și a cheltuielilor neeligibile doar pentru facturile fiscale prezentate la cererile de tragere anterioare. Solicitarea beneficiarului va fi însoțită, în mod obligatoriu, de hotărârea consiliului local privind prezentarea dovezii achitării valorii finanțate din Fondul pentru mediu la ultima cerere de tragere, dovada achitării contribuției proprii și a cheltuielilor neeligibile, aferente facturilor fiscale prezentate la ultima cerere de tragere, în termen de maximum 12 luni de la data ultimului ordin de plată emis de Autoritate.(la 05-06-2018,
Alineatul (5) din Articolul 15 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. 512 din 4 iunie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 464 din 05 iunie 2018
)
(6)În situația prevăzută la alin. (5), beneficiarii sunt obligați să prezinte dovada achitării valorii finanțate din Fondul pentru mediu la ultima cerere de tragere, dovada achitării contribuției proprii și a cheltuielilor neeligibile, aferente facturilor fiscale prezentate la ultima cerere de tragere, în termen de maximum 12 luni de la data ultimului ordin de plată emis de Autoritate. Nerespectarea de către beneficiar a termenului de maximum 12 luni are drept consecință rezilierea unilaterală a contractului, cu recuperarea sumelor virate către acesta, în condițiile Codului de procedură fiscală.(la 05-06-2018,
Articolul 15 din Capitolul I a fost completat de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 512 din 4 iunie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 464 din 05 iunie 2018
)
(7)În termen de maximum 30 de zile de la prezentarea documentelor potrivit alin. (6), beneficiarul depune la Autoritate un raport de finalizare detaliat privind realizarea activităților, care va cuprinde inclusiv informațiile referitoare la plățile efectuate de acesta executantului/prestatorului de servicii/lucrări în cadrul proiectului.(la 05-06-2018,
Articolul 15 din Capitolul I a fost completat de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 512 din 4 iunie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 464 din 05 iunie 2018
)
(8)Beneficiarii cărora li se aplică prevederile alin. (5)-(7) încheie acte adiționale la contractele pentru finanțare nerambursabilă, pentru instituirea obligațiilor prevăzute la alin. (5)-(7) și pentru modificarea anexei nr. 4 din cadrul acelorași contracte.(la 05-06-2018,
Articolul 15 din Capitolul I a fost completat de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 512 din 4 iunie 2018, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 464 din 05 iunie 2018
)
 + 
Articolul 16Documente obligatorii necesare decontării Beneficiarii finanțării vor depune la sediul Autorității cereri de tragere (conform anexei nr. 3 la contractul pentru finanțare nerambursabilă) însoțite de documentele obligatorii:a)contracte de servicii/produse/lucrări și acte adiționale ce intervin pe parcursul derulării contractului – în copie, încheiate în conformitate cu reglementările legale în vigoare. Contractele vor conține prevederi referitoare la constituirea în favoarea beneficiarului finanțării a garanției de bună execuție (modalitate de constituire, cuantum, valabilitate). Garanția va fi constituită în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziție publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice și a contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările și completările ulterioare;b)oferta financiară ce a stat la baza încheierii contractului de lucrări va fi prezentată în conformitate cu modelul Formularului F3 din anexa nr. 1 la Instrucțiunile de aplicare a unor prevederi din Hotărârea Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea conținutului-cadru al documentației tehnicoeconomice aferente investițiilor publice, precum și a structurii și metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investiții și lucrări de intervenții, aprobate prin Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și locuințelor nr. 863/2008, cu modificările și completările ulterioare;c)declarația reprezentantului legal al beneficiarului privind respectarea prevederilor legale în vigoare privind achizițiile publice;d)documente bancare privind achitarea facturilor fiscale prezentate la finanțare (extrase de cont cu viza instituției financiare/bancare însoțite de ordine de plată, bilete la ordin, dispoziții de plată externe) pentru sumele finanțate la tragerile anterioare;e)autorizația de construire – la prima cerere de tragere la care se solicită decontarea lucrărilor de construcții-montaj;f)proces-verbal de recepție la terminarea lucrărilor, semnat de o comisie numită în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 273/1994 pentru aprobarea Regulamentului de recepție a lucrărilor de construcții și instalații aferente acestora, cu modificările și completările ulterioare – la ultima cerere de tragere;g)proces-verbal de punere în funcțiune (dacă este cazul), în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 51/1996 privind aprobarea Regulamentului de recepție a lucrărilor de montaj utilaje, echipamente, instalații tehnologice și a punerii în funcțiune a capacităților de producție – la ultima cerere de tragere;h)factura fiscală însoțită de situații de lucrări și/sau liste ale utilajelor achiziționate, cuantificate valoric – în copie;i)certificate de calitate și garanție, declarații de conformitate pentru utilaje și echipamente;j)abrogată;(la 24-11-2011,
Lit. j) a art. 16 a fost abrogată de pct. 2 al art. I din ORDINUL nr. 2.689 din 10 noiembrie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 831 din 24 noiembrie 2011.
)
k)alte documente relevante.
 + 
Articolul 17Condiții generale privind documentele depuse în vederea decontării(1)Factura depusă în vederea decontării va trebui să îndeplinească următoarele condiții:a)să fie completată corect;b)să fie emisă înainte de data depunerii cererii de tragere la Autoritate și după data semnării contractului pentru finanțare nerambursabilă, cu excepția facturii emise pentru întocmirea studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic;c)să precizeze data și numărul contractului conform căruia se emite și perioada în care au fost executate lucrările aferente;d)să fie însoțită de: situații de lucrări prezentate în conformitate cu modelul Formularului F3 din anexa nr. 1 la instrucțiunile aprobate prin Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și locuințelor nr. 863/2008, tabel centralizator pentru bunurile achiziționate, proces-verbal privind stadiul fizic al lucrărilor efectuate până la data facturării, procese-verbale de lucrări ascunse, procese-verbale privind fazele determinante semnate de persoanele desemnate în acest sens, în conformitate cu Programul de control pe faze determinante al calității lucrărilor executate, avizat de Inspectoratul de Stat în Construcții;e)să fie însoțită de procese-verbale de recepție a mijloacelor fixe/NIR-uri;f)să fie însoțită de lista cu conținutul transportului (packing list) și scrisoarea de transport internațional (CMR) pentru achizițiile de bunuri din import, certificate de calitate și garanție, declarație de conformitate.(2)În cazul în care intervin modificări ale soluției tehnice față de proiectul inițial, este necesar ca aceste modificări să se realizeze prin dispoziție de șantier, în care vor fi descrise lucrările în detaliu. Totodată, se va anexa un memoriu justificativ care să evidențieze necesitatea modificărilor ce au intervenit, acestea fiind însușite și de către proiectant. Noua soluție tehnică va fi acordată în limita sumei aprobate la finanțare.(3)Dispoziția de șantier va fi însoțită de:a)liste de cantități privind renunțările, conform notelor de renunțare;b)liste de cantități privind suplimentările de lucrări;c)piese desenate;d)devizul-ofertă pentru lucrările suplimentare care nu sunt evidențiate în oferta inițială și proces-verbal de negociere pentru aceste categorii de lucrări; în vederea finanțării cantităților suplimentare de lucrări evidențiate în documentele mai sus menționate, beneficiarul va solicita Autorității, înaintea realizării acestora, analiza oportunității finanțării. Autoritatea va decide în acest sens în cadrul Comitetului director.(4)La fiecare cerere de tragere, Autoritatea finanțează suma rezultată în urma aplicării procentului stabilit la cheltuielile eligibile aprobate (în urma verificării documentelor justificative), dar nu mai mult decât este alocat prin graficul de finanțare al respectivei cereri de tragere, inclusiv reporturile.(5)Ulterior verificării și stabilirii conformității documentelor aferente cererii de tragere, personalul Autorității va efectua o vizită la punctul de lucru unde se implementează proiectul și va întocmi o notă de control. Beneficiarul este obligat să prezinte toate documentele solicitate care au legătură cu proiectul odată cu efectuarea controlului. Pe baza documentației depuse și în urma controlului efectuat se întocmește o notă de constatare.
 + 
Articolul 18Publicarea informațiilor relevante privind Programul(1)Toate datele, informațiile, instrucțiunile, comunicatele și alte documente relevante în legătură cu Programul se publică pe site-ul Autorității, www.afm.ro, la secțiunea "Informații privind Programul vizând protecția resurselor de apă, sisteme integrate de alimentare cu apă, stații de tratare, canalizare și stații de epurare".(2)Singurele informații și instrucțiuni valabile prezentate în mass-media referitoare la Program sunt cele transmise sub formă de comunicate de presă din partea autorității publice pentru protecția mediului sau a Autorității. + 
Articolul 19Reguli de publicitate(1)Beneficiarul finanțării este obligat să instaleze în zona de implementare a proiectului, într-un loc vizibil, un panou de informare inscripționat cu textul "Programul vizând protecția resurselor de apă, sisteme integrate de alimentare cu apă, stații de tratare, canalizare și stații de epurare, finanțat de Administrația Fondului pentru Mediu", menționându-se:a)denumirea beneficiarului;b)cuantumul finanțării;c)termenul de finalizare.(2)Panoul prevăzut la alin. (1) va fi menținut și întreținut în bună stare, pe toată durata de implementare și monitorizare a proiectului.(3)Cheltuielile efectuate pentru realizarea, instalarea și întreținerea panoului de informare nu sunt eligibile.
 + 
Capitolul IIEligibilitatea solicitantului + 
Articolul 20Cuantumul finanțării(1)Finanțarea se acordă în cuantum de maximum 95% din valoarea totală eligibilă a proiectului și fără a se depăși suma maximă care poate fi acordată unui beneficiar în cadrul sesiunii de finanțare.(2)Suma maximă care poate fi acordată este între 4 și 15 milioane lei pentru fiecare proiect, conform tabelului următor:

Nr. crt. Tip investiție/tip localitate   Cuantumul maxim al finanțării*)
1. Pentru investiție nouă:  
1.1. mai mic de 3.000 de locuitori 7 milioane lei
1.2. între 3.000-10.000 de locuitori 9 milioane lei
1.3. între 10.001-20.000 de locuitori 13 milioane lei
1.4. mai mare de 20.000 de locuitori 15 milioane lei
2. Pentru extinderi:  
2.1. mai mic de 3.000 de locuitori 4 milioane lei
2.2. între 3.000-10.000 de locuitori 6 milioane lei
2.3. între 10.001-20.000 de locuitori 8 milioane lei
2.4. mai mare de 20.000 de locuitori 10 milioane lei
3. Pentru modernizare:  
3.1. mai mic de 3.000 de locuitori 4 milioane lei
3.2. între 3.000-10.000 de locuitori 6 milioane lei
3.3. între 10.001-20.000 de locuitori 8 milioane lei
3.4. mai mare de 20.000 de locuitori 10 milioane lei

____________*) În cazul în care o investiție presupune mai multe tipuri de investiții, cuantumul maxim al finanțării acordate va fi aferent tipului de investiție care are valoare majoritară din valoarea totală a investiției.Acest lucru se verifică pe baza devizului general care, obligatoriu, trebuie să evidențieze separat valorile aferente tipurilor de investiție. + 
Articolul 21Tipuri de proiecteExistă următoarele tipuri de proiecte:a)amenajare captări în vederea alimentării cu apă a comunităților locale;b)stații de tratare a apei;c)rețele de alimentare cu apă;d)stații de epurare;e)rețele de canalizare. + 
Articolul 22Criterii de eligibilitate a solicitantului(1)Este eligibil solicitantul unitate administrativ-teritorială, inclusiv subdiviziunile municipiilor, precum și asociația de dezvoltare intercomunitară, care acționează în nume propriu și nu are obligații restante la bugetul general consolidat și la Fondul pentru mediu.(2)Solicitantul este proprietar sau administrator al imobilului pe care se implementează proiectul pentru durata integrală a implementării, excepție făcând însă suprafața de teren aferentă rețelelor de alimentare și canalizare; imobilul este liber de sarcini, nu face obiectul unui litigiu în curs de soluționare la instanțele judecătorești, nu face obiectul vreunei revendicări potrivit unei legi speciale sau dreptului comun, nu face obiectul procedurii de expropriere pentru cauză de utilitate publică, nu este gajat sau ipotecat și se află în proprietate publică. + 
Articolul 23Criterii de eligibilitate a proiectuluiEste eligibil proiectul care îndeplinește cumulativ următoarele criterii:a)studiul de fezabilitate este elaborat potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea conținutului-cadru al documentației tehnico-economice aferente investițiilor publice, precum și a structurii și metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investiții și lucrări de intervenții (cu excepția deținerii acordului de mediu);b)respectă prevederile naționale și comunitare privind protecția mediului;c)deține dovada depunerii solicitării pentru acordul de mediu emis de autoritatea competentă pentru protecția mediului;d)costurile proiectului sunt detaliate pe fiecare categorie de cheltuială, conform cheltuielilor eligibile precizate la art. 24;e)evidențiază în studiul de fezabilitate și devizul general tipul investiției. + 
Articolul 24Categorii de cheltuieli eligibile(1)Cheltuielile eligibile sunt destinate:a)construirii, extinderii clădirilor necesare implementării proiectului;b)achiziției de echipamente și dotări pentru efectuarea de analize și monitorizare continuă a calității apelor tratate, uzate și a apelor epurate; realizării rețelelor de utilități în incinta în care se implementează proiectul cu dotările necesare (instalații electrice, instalații de alimentare cu gaze naturale, instalații de încălzire, instalații de ventilare, instalații sanitare, instalații de climatizare, telefonie, PSI, intranet);c)achiziției de stații de epurare, inclusiv achiziției de utilaje, echipamente și/sau instalații noi și a costurilor de construcții montaj, aferente acestora; extinderii sau modernizării stațiilor de epurare, inclusiv achiziției de utilaje, echipamente și/sau instalații noi și a costurilor de construcții montaj, aferente acestora;d)realizării captărilor/aducțiunilor pentru apă în vederea alimentării cu apă a așezărilor umane;e)realizării stațiilor de tratare a apei în vederea alimentării cu apă potabilă;f)realizării rețelelor de alimentare cu apă a comunităților locale și a branșamentelor;g)achiziției de tehnologie, brevete, know-how;h)realizării rețelei de canalizare aferentă staților de epurare, inclusiv racordurile (de la rețeaua principală până la racordul de canalizare aflată la limita de proprietate a consumatorului);i)realizării studiilor topografice, geologice și geotehnice valoarea acestora se decontează în procent de maximum 1% din investiția de bază;j)elaborării și/sau reactualizării studiilor de fezabilitate, elaborării și/sau reactualizării proiectelor tehnice, respectiv consultanță privind proiectul-valoarea acestora se decontează în procent de maximum 7% din investiția de bază;k)calculului taxei pe valoarea adăugată, în condițiile în care, potrivit prevederilor legale în vigoare, aceasta nu este recuperabilă, rambursabilă sau compensată prin orice mijloace.(2)Cheltuielile efectuate pentru achiziția de active corporale sunt eligibile dacă activele achiziționate sunt noi.
 + 
Articolul 25Selecția solicitantului(1)Selecția solicitantului unitate administrativ-teritorială sau subdiviziunilor municipiilor se face în baza dosarului de finanțare depus la Autoritate în cadrul sesiunii de finanțare și care trebuie să fie compus din următoarele documente obligatorii:a)cererea de finanțare nerambursabilă (în original) – anexa nr. 1;b)copia certificatului de înregistrare fiscală;c)certificatul de atestare fiscală emis de organele de specialitate ale Ministerului Finanțelor Publice, în original sau copie legalizată, valabil la data depunerii cererii de finanțare;d)certificatul fiscal eliberat de administrațiile locale, în original sau copie legalizată, valabil la data depunerii cererii de finanțare;e)certificatul de cazier fiscal al solicitantului eliberat de organele de specialitate ale Ministerului Finanțelor Publice, în original sau copie legalizată, valabil la data depunerii cererii de finanțare;f)certificatul de atestare privind plata obligațiilor la Fondul pentru mediu eliberat de Autoritate în original, valabil la data depunerii cererii de finanțare;g)copie certificată de către secretarul unității a hotărârii consiliului local/județean din care să rezulte acordul cu privire la contractarea finanțării, asigurarea contribuției proprii necesare implementării proiectului, persoana desemnată să reprezinte solicitantul în relația cu Autoritatea, până la momentul semnării contractului (responsabilul de proiect), precum și aprobarea studiului de fezabilitate și a indicatorilor tehnico-economici pentru obiectivele de investiții din cadrul proiectului;h)copii ale documentelor din care să rezulte persoana care reprezintă solicitantul în relațiile cu terții (de exemplu, sentința judecătorească de validare a primarului, hotărârea consiliului județean privind alegerea președintelui);i)copii certificate de către secretarul unității ale documentelor care atestă regimul juridic al imobilului pe care se implementează proiectul (încheierea de intabulare, dacă este cazul), în sensul cerințelor de la art. 22 alin. (2); în cazul în care este depus inventarul bunurilor aparținând domeniului public al unității administrativ-teritoriale, se va identifica imobilul prin indicarea poziției din inventar, denumirea imobilului, astfel cum a fost inventariată, adresa și suprafața totală;j)studiul de fezabilitate, elaborat având ca model prevederile Hotărârii Guvernului nr. 28/2008 și ale Ordinului ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și locuințelor nr. 863/2008 pentru aprobarea „Instrucțiunilor de aplicare a unor prevederi din Hotărârea Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea conținutului-cadru al documentației tehnico-economice aferente investițiilor publice, precum și a structurii și metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investiții și lucrări de intervenții”, cu modificările și completările ulterioare.(2)Selecția solicitantului asociație de dezvoltare intercomunitară se face în baza dosarului de finanțare depus la Autoritate în cadrul sesiunii de finanțare și care trebuie să fie compus din următoarele documente obligatorii:a)cererea de finanțare nerambursabilă (în original) – anexa nr. 1;b)actele de înființare ale solicitantului, cu toate modificările și completările ulterioare, în copii certificate "conform cu originalul", pe fiecare pagină, de către reprezentantul legal;c)încheierea privind înscrierea în Registrul asociațiilor și fundațiilor;d)copii ale documentelor din care să rezulte persoana care reprezintă solicitantul în relațiile cu terții;e)certificat de înregistrare fiscală, în copie certificată "conform cu originalul" de către reprezentantul legal;f)hotărârea/decizia organului de decizie a asociației, semnată și ștampilată, din care să rezulte acordul cu privire la contractarea finanțării, asigurarea contribuției proprii necesare implementării proiectului, precum și responsabilul de proiect, în original;g)certificat eliberat la cerere, de către instanța competentă, care atestă că acesta nu a fost radiat din Registrul asociațiilor și fundațiilor și nu se află în procedură de dizolvare sau lichidare, nu mai vechi de 30 de zile de la data emiterii, în original ori copie legalizată;h)certificat de atestare fiscală, emis de organele teritoriale de specialitate ale Ministerului Finanțelor Publice, valabil la data depunerii cererii de finanțare, în original sau copie legalizată;i)certificat fiscal emis de administrațiile locale, valabil la data depunerii cererii de finanțare, în original sau copie legalizată;j)certificat de cazier fiscal al solicitantului, eliberat de organele teritoriale de specialitate ale Ministerului Finanțelor Publice, valabil la data depunerii cererii de finanțare, în original sau copie legalizată;k)certificat de atestare privind plata obligațiilor la Fondul pentru mediu eliberat de Autoritate în original, valabil la data depunerii cererii de finanțare;l)copii certificate "conform cu originalul", pe fiecare pagină, de către reprezentantul legal ale documentelor care atestă regimul juridic al imobilului pe care se implementează proiectul, în sensul cerințelor de la art. 22 alin. (2);m)studiul de fezabilitate, elaborat având ca model prevederile Hotărârii Guvernului nr. 28/2008 și ale Ordinului ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și locuințelor nr. 863/2008, cu modificările și completările ulterioare; se evidențiază în studiul de fezabilitate și devizul general tipul investiției.
 + 
Articolul 26Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din prezentul ordin.
 + 
Anexa nr. 1la ghidAntet solicitant: ……………………………….Nr. înregistrare la solicitant: …………. din data ………….Nr. înregistrare la Administrația Fonduluipentru Mediu: ………….. din data …………….CERERE DE FINANȚARE NERAMBURSABILĂProgramul vizând protecția resurselor de apă,sisteme integrate de alimentare cu apă, stații de tratare,canalizare și stații de epurareA.DATE GENERALETitlul proiectului: ………………………………………………………………………..Denumirea solicitantului: …………………………………………………………………..Forma juridică de organizare: ……………………………………………………………….Cod de înregistrare fiscală: ………………………………………………………………..Adresa sediului: Str. ……………………………………………………. nr. ……………Localitatea (municipiu/oraș/comună/sat): ……………………………………………………..Județul ………………………………………… Codul poștal: …………………………..Telefon (fix/mobil): …………./……………. Fax: ……………. E-mail: …………………Website …………………………………………………………………………………..Reprezentantul legal (numele și prenumele): …………………………………………………..Telefon (fix/mobil): ……………/…………. Fax: …………… E-mail: …………………..Responsabilul de proiect (numele și prenumele): ……………………………………………….Actul de identitate: B.I./C.I. Seria …… nr. ……………, C.N.P. ………………………….Telefon (fix/mobil): ……………/………… Fax: ……………… E-mail: …………………B.FINANȚARE SOLICITATĂSolicitantul, ………………………., prin reprezentantul legal ………………………., solicită o finanțare nerambursabilă în sumă de ………………. lei, (în litere …………………………..), reprezentând ……. % din valoarea totală eligibilă a proiectului, pe un termen de …………… luni.Valoarea totală a proiectului (cheltuieli eligibile + cheltuieli neeligibile) este de …………… lei (în litere ……………………).Contribuția proprie (dacă este cazul) reprezintă ………. % din valoarea totală a cheltuielilor eligibile ale proiectului și va fi susținută financiar, din surse proprii în cuantum de ……………….lei (în litere ………………………).C.DECLARAȚIE PE PROPRIA RĂSPUNDERESubsemnatul, ………………………. având datele de identificare menționate la lit. A "Date generale" din cuprinsul prezentei cereri de finanțare, reprezentant legal al solicitantului ……………………………., luând cunoștință de prevederile Hotărârii Consiliului Local/Județean sau de Hotărârea organului de decizie a asociației nr. …….. din ……………….., privind participarea la "Programul vizând protecția resurselor de apă, sisteme integrate de alimentare cu apă, stații de tratare, canalizare și stații de epurare", proiectul …………………., declar pe propria răspundere, sub sancțiunile aplicate faptei de fals în declarații, următoarele:a)ne angajăm să asigurăm și să susținem contribuția proprie, în cazul aprobării finanțării proiectului, în procentul și prin modalitatea prevăzută la lit. B "Finanțare solicitată" din cuprinsul prezentei cereri de finanțare (numai dacă există contribuție proprie);b)activitățile pentru care solicităm finanțarea prin prezentul program nu fac obiectul altui program de finanțare;c)am depus întreaga documentație, conform cerințelor Ghidului de finanțare "Programul vizând protecția resurselor de apă, sisteme integrate de alimentare cu apă, stații de tratare, canalizare și stații de epurare", aprobat prin Ordinul ministrului mediului și pădurilor nr. 1.450/2010;d)suntem de acord cu faptul că, în timpul procesului de analiză, evaluare și selectare, poate apărea ca necesară completarea dosarului de finanțare cu noi documente, pe care, la solicitarea și în termenul precizat de comisie, ne obligăm să le depunem;e)suntem de acord ca orice instituție, societate comercială, bancă, alte persoane juridice să furnizeze informații reprezentanților autorizați ai Administrației Fondului pentru Mediu, cu privire la orice aspect juridic, tehnic și financiar în legătură cu activitatea noastră;f)finanțarea nerambursabilă solicitată, în situația aprobării și acordării, va fi utilizată în mod exclusiv pentru scopurile declarate în această cerere de finanțare și în celelalte documentele cuprinse în dosarul de finanțare;g)am luat cunoștință că prezentarea eronată sau falsă a datelor și informațiilor conținute în documentația cuprinsă în dosarul de finanțare va duce automat la respingerea acestuia ori la neselectarea proiectului sau, ulterior, la returnarea integrală a sumei primite ca finanțare în cadrul Programului.Subsemnatul, ………………………….., înțelegând că orice omisiune sau incorectitudine în prezentarea informațiilor în scopul de a obține avantaje patrimoniale sau de orice altă natură este pedepsită conform legii, declar că nu am furnizat informații false în documentele prezentate și îmi asum responsabilitatea informațiilor conținute în prezenta cerere de finanțare și în toate documentele cuprinse în dosarul de finanțare depus, inclusiv documentele financiare, garantând de asemenea că datele furnizate sunt actuale, reale, corecte și complete.Prin semnarea prezentei și aplicarea ștampilei, semnatarul confirmă că a înțeles și și-a însușit în întregime conținutul cererii de finanțare.Numele, prenumele și funcția reprezentantului legal,………………………………….Semnătura reprezentantului legal și ștampila solicitantului………………………………….Numele, prenumele și funcția responsabilului de proiect,………………………………….Semnătura responsabilului de proiect………………………………….
 + 
Anexa nr. 2la ghidGRILApentru analiza conformității administrative șieligibilității solicitantului unitate administrativ-teritorială/subunitatea municipiuluiSolicitant: ………………………..Nr. de înregistrare la Administrația Fondului pentru Mediu a dosarului de finanțare: ……………….Grila pentru analiza conformității administrative

        Conformitate administrativă    Îndeplinirea criteriului de conformitate
DA NU Comentarii
1.      A depus dosarul de finanțare în cadrul sesiunii de depunere organizate de Administrația Fondului pentru Mediu, în condițiile prevăzute prin Ghidul de finanțare a Programului vizând protecția resurselor de apă, sisteme integrate de alimentare cu apă, stații de tratare, canalizare și stații deepurare.                  
  Dosarul de finanțare cuprinde:      
2.     Cererea de finanțare, denumită în continuare CF (anexa nr. 1 la ghid), conține toate elementele, este tehnoredactată, lizibilă,corect completată,fără ștersături sau modificări, semnată și ștampilată de reprezentantul legal și responsabilul de proiect (în original).               
3. Copia certificatului de înregistrare fiscală      
4.    Certificat de atestare fiscală emis de organele de specialitate ale Ministerului Finanțelor Publice, în original sau copie legalizată, valabilla data depunerii CF            
5.   Certificat fiscal eliberat de administrațiile locale, în original sau copie legalizată, valabil la data depunerii cererii de finanțare         
6.    Certificat de cazier fiscal al solicitantului eliberat de organele de specialitate ale Ministerului Finanțelor Publice, în original sau copie legalizată, valabil la data depunerii CF            
7.   Certificat de atestare privind plata obligațiilor la Fondul pentru mediu, în original, valabil la data depunerii CF         
8.    Copii ale documentelor din care să rezulte persoana care reprezintă solicitantul în relațiile cu terții (sentința judecătorească de validare aprimarului, hotărârea consiliului județean privind alegerea președintelui)            
9.        Copie certificată de către secretarul unității a hotărârii consiliului local/județean, din care să rezulte acordul cu privire la contractarea finanțării, asigurarea contribuției proprii necesare implementării proiectului, persoana desemnată să reprezinte solicitantul în relația cu autoritatea, până la momentul semnării contractului (responsabilul de proiect), precum și aprobarea studiului de fezabilitate și a indicatorilortehnico-economici pentru obiectivele de investiții din cadrul proiectului                        
10.    Copii certificate "conform cu originalul", pe fiecare pagină, de către secretarul unității administrativ-teritoriale ale documentelor care atestăcalitatea solicitantului de proprietar/administrator al imobilului pe carese implementează proiectul               
11.            Studiul de fezabilitate, elaborat potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea conținutului-cadru al documentației tehnicoeconomice aferente investițiilor publice, precum și astructurii și metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investiții și lucrări de intervenții și ale Ordinului ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și locuințelor nr. 863/2008pentru aprobarea "Instrucțiunilor de aplicare a unor prevederi din Hotărârea Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea conținutului-cadru al documentației tehnico-economice aferente investițiilor publice, precum și a structurii și metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investiții și lucrări de intervenții", cu modificările și completările ulterioare                                       

    CONCLUZII:

    

    REZULTATUL ANALIZEI CONFORMITĂȚII ADMINISTRATIVE ȘI A ELIGIBILITĂȚII SOLICITANTULUI/PROIECTULUI:

ACCEPTAT   RESPINS  

Evaluator, consilier juridic: …………………………………(numele și prenumele)Data: …………………..Semnătura: ………………Evaluator, referent de specialitate: …………………………..(numele și prenumele)Data: …………………..Semnătura: ………………Președintele Comisiei de selectare: …………………………..(numele și prenumele)Data: …………………..Semnătura: ……………..NOTE:1.În cadrul rubricii "Îndeplinirea criteriului de conformitate" se bifează, după caz, cu "DA" sau "NU" îndeplinirea/neîndeplinirea criteriului de eligibilitate respectiv și se vor înscrie comentariile de rigoare.2.Criterii obligatoriu de îndeplinit. În cazul în care solicitantul nu depune unul dintre documentele obligatorii menționate, proiectul este considerat respins și nu va mai trece la următoarele etape, respectiv evaluarea din punct de vedere economic și evaluarea din punct de vedere tehnic. + 
Anexa nr. 3la ghidGRILApentru analiza conformității administrative șieligibilității solicitantului asociație de dezvoltare intercomunitarăSolicitant: ………………………..Nr. de înregistrare la Administrația Fondului pentru Mediu a dosarului de finanțare: ……………….Grila pentru analiza conformității administrative

        Conformitate administrativă    Îndeplinirea criteriului de conformitate
DA NU Comentarii
1.      A depus dosarul de finanțare în cadrul sesiunii de depunere organizate de Administrația Fondului pentru Mediu, în condițiile prevăzute prin Ghidul de finanțare a Programului vizând protecția resurselor de apă, sisteme integrate de alimentare cu apă, stații de tratare, canalizare și stații deepurare.                  
  Dosarul de finanțare cuprinde:      
2.     Cererea de finanțare, denumită în continuare CF (anexa nr. 1 la ghid), conține toate elementele, este tehnoredactată, lizibilă,corect completată,fără ștersături sau modificări, semnată și ștampilată de reprezentantul legal și responsabilul de proiect (în original).               
3.    Actele de înființare a solicitantului, cu toate modificările și completările ulterioare, în copii certificate "conform cu originalul", pe fiecare pagină, de către reprezentantul legal            
4. Încheierea privind înscrierea în Registrul asociațiilor și fundațiilor      
5.   Copii ale documentelor din care să rezulte persoana care reprezintă solicitantul în relațiile cu terții         
6.   Copia certificatului de înregistrare fiscală,în copie certificată "conformcu originalul" de către reprezentantul legal         
7.     Hotărârea/Decizia organului de decizie a asociației,semnată și ștampilată,din care să rezulte acordul cu privire la contractarea finanțării, asigurarea contribuției proprii necesare implementării proiectului, precumși responsabilul de proiect, în original               
8.     Certificat eliberat, la cerere, de către instanța competentă, care atestă că acesta nu a fost radiat din Registrul asociațiilor și fundațiilor și nuse află în procedură de dizolvare sau lichidare, nu mai vechi de 30 de zile de la data emiterii, în original sau copie legalizată               
9.    Certificat de atestare fiscală emis de organele de specialitate ale Ministerului Finanțelor Publice, în original sau copie legalizată, valabilla data depunerii CF            
10.   Certificat fiscal eliberat de administrațiile locale, în original sau copie legalizată, valabil la data depunerii cererii de finanțare         
11.    Certificat de cazier fiscal al solicitantului eliberat de organele de specialitate ale Ministerului Finanțelor Publice, în original sau copie legalizată, valabil la data depunerii CF            
12.   Certificat de atestare privind plata obligațiilor la Fondul pentru mediu, în original, valabil la data depunerii CF         
13.     Copii certificate "conform cu originalul", pe fiecare pagină, de către reprezentantul legal ale documentelor care atestă calitatea solicitantuluide proprietar/administrator al imobilului pe care se implementează proiectul               
14.             Studiul de fezabilitate, elaborat având ca model prevederile Hotărârii Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea conținutului-cadru al documentației tehnico-economice aferente investițiilor publice, precum și a structurii și metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investiții și lucrări de intervenții și ale Ordinului ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și locuințelor nr. 863/2008pentru aprobarea "Instrucțiunilor de aplicare a unor prevederi din Hotărârea Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea conținutului-cadru al documentației tehnico-economice aferente investițiilor publice, precum și a structurii și metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investiții și lucrări de intervenții", cu modificările și completările ulterioare                                       

    CONCLUZII:

    

    REZULTATUL ANALIZEI CONFORMITĂȚII ADMINISTRATIVE ȘI A ELIGIBILITĂȚII SOLICITANTULUI/PROIECTULUI:

ACCEPTAT   RESPINS  

    Evaluator, consilier juridic: …………………………………                                     (numele și prenumele)    Data: …………………..    Semnătura: ………………    Evaluator, referent de specialitate: …………………………..                                          (numele și prenumele)    Data: …………………..    Semnătura: ………………    Președintele Comisiei de selectare: …………………………..                                          (numele și prenumele)    Data: …………………..    Semnătura: ……………..NOTE:1.În cadrul rubricii "Îndeplinirea criteriului de conformitate" se bifează, după caz, cu "DA" sau "NU" îndeplinirea/neîndeplinirea criteriului de eligibilitate respectiv și se vor înscrie comentariile de rigoare.2.Criterii obligatoriu de îndeplinit. În cazul în care solicitantul nu depune unul dintre documentele obligatorii menționate, proiectul este considerat respins și nu va mai trece la următoarele etape, respectiv evaluarea din punct de vedere economic și evaluarea din punct de vedere tehnic. + 
Anexa nr. 4la ghidCRITERIIprivind evaluarea proiectelor de canalizare șiepurare a apelor uzate finanțate din Fondul pentru mediu

Nr. crt. Criteriu   Punctaj  
1. Analiza cost-beneficiu Maximum 10
1.1. Analiza cost-beneficiu respectă structura prevăzută. 0-5
1.1.1.   Tratează analiza de opțiuni, analiza financiară, sustenabilitatea financiară, analiza de senzitivitate și risc. 5   
1.1.2.   Nu tratează analiza de opțiuni, analiza financiară, sustenabilitatea financiară, analiza de senzitivitate și risc. 0   
1.2. Justificarea intervenției publice 0-5
1.2.1. RIRF/C 5
1.2.2. RIRF/C > rata de actualizate (5%), respectiv VNAF/C > 0 0
2.      Studiul de fezabilitate (SF) este realizat cu respectarea Hotărârii Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea conținutului-cadru al documentației tehnico-economice aferente investițiilor publice, precum și a structurii și metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investiții și lucrări de intervenții Maximum 30     
2.1.  Studiul de fezabilitate prezintă complet toate capitolele prezentate în Hotărârea Guvernului nr. 28/2008 30  
2.2.    Studiul de fezabilitate prezintă incomplet unul din următoarele elemente: descrierea constructivă, funcționalăși tehnologică (după caz), capitolul "Date tehnice ale investiției", capitolul "Piese desenate" 15    
3. Relevanța proiectului Maximum 10
3.1.         Nivelul de satisfacere a criteriilor de prioritate și oportunitate dezvoltate în masterplanul județean privind alimentarea cu apă, colectarea și epurarea apelor uzate, corelat cu strategia județeană de finanțare a sectorului Se va analiza modul în care lucrările de infrastructură propuse răspund cerințelor de programare a investițiilor la nivelul județului, precum și corelarea acestora cu celelalte investiții realizate sau propuse pentru alimentarea cu apă, canalizarea și epurarea apelor uzate. 0-5         
3.2.              – în cazul investițiilor de alimentare cu apă potabilă: nivelul de satisfacere a prevederilor Legii nr. 458/2002privind calitatea apei potabile, cu modificările și completările ulterioare; – în cazul investițiilor de canalizare și epurare a apeloruzate: nivelul de satisfacere a prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 188/2002 pentru aprobarea unor norme privind condițiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate, cu modificările și completările ulterioare. Se va urmări ca studiul de fezabilitate să îndeplinească condițiile prevăzute de aceste acte normative atât din punctul de vedere al alimentării cu apă potabilă, colectării apelor uzate, cât și al epurării și descărcăriiapelor epurate. 0-5              
4.        Tipul investiției: Atenție! Tipul investiției trebuie să fie evidențiat în studiul de fezabilitate și în devizul general. În cazul în care o investiție presupune mai multe tipuri de investiții, punctajul va fi calculat folosind metoda mediei aritmetice a punctajelor primite separat la fiecaretip de investiție [de exemplu: tip de investiție nouă și extinderea sistemelor existente = (10 + 7)/2 = 8,5] Maximum 10       
4.1.                       Investiție nouă (unde nu există sistem de alimentare cu apă/sistem de canalizare complet, excepție făcând situațiaîn care componenta lipsă propusă prin proiect este în cursde realizare sau a fost acceptată pentru finanțare la nivel de proiect la un alt program de finanțare – în acestcaz nu se acordă punctaj și investiția nu este eligibilă.)Se consideră investiție nouă: a) realizarea tuturor componentelor sistemului/b)a unei componente a sistemului,dacă restul componentelor există sau sunt în curs de realizare, pentru a obține un sistem funcțional. Definiția sistemului complet: – în cazul investițiilor în sisteme de alimentare cu apă potabilă: a) amenajare captări în vederea alimentării cu apă a comunităților locale; b) stații de tratare a apei; c) rețele de alimentare cu apă; d) dacă este cazul, rețea magistrală; – în cazul investițiilor în sisteme de canalizare a apeloruzate: a) stații de epurare; b) rețele de canalizare; c) dacă este cazul, rețea magistrală. 10                       
4.2.      Extinderea rețelei existente (excepție făcând situația în care extinderea propusă prin proiect nu există, dar este în curs de realizare, sau a fost acceptată pentru finanțare la nivel de proiect la un alt program de finanțare – în acest caz nu se acordă punctaj și investiția nu este eligibilă.) 7      
4.3.      Modernizarea rețelelor existente (excepție făcând situația în care modernizarea propusă prin proiect nu există, dar este în curs de realizare, saua fost acceptată pentru finanțare la nivel de proiect la un alt program de finanțare – în acest caz nu se acordă punctaj și investiția nu este eligibilă.) 3      
5.                   Nivelul beneficierii de sprijin financiar nerambursabil (din orice alt program) pentru investiții similare Se consideră investiție similară: – pentru investiții în rețele de alimentare cu apă – oricealtă investiție în sisteme de alimentare cu apă; – pentru investiții în rețele de canalizare – orice altă investiție în sisteme de canalizare. În cazul în care beneficiarul a mai primit sprijin și/sau a realizat investiția pentru una dintre componentele sistemului de apă potabilă și/sau canalizare (conform definiției sistemului complet de la pct. 4.1),altele decâtcele prezentate în proiect, investiția nu este consideratăinvestiție similară; astfel primește punctaj la acest criteriu. NOTĂ: În cazul în care proiectul presupune mai multe tipuri de investiții conform criteriului 4, criteriul prezent de investiție similară se aplică la tipul de investiție cu valoare majoritară. Maximum 10                  
5.1.         Localitățile pentru care nu s-a acordat sprijin financiar nerambursabil din orice alt program pentru o investiție similară Se acordă punctaj numai dacă nu a mai fost finanțată o investiție similară în aceeași localitate (în cazul în care o comună aplică pentru unul sau mai multe sate componente, pentru o investiție similară pentru care a primit anterior sprijin comunitar, dar pentru un alt/e sat/e din componenta sa, această comună primește punctaj). 10         
5.2.   Localitățile pentru care s-a acordat sprijin financiar nerambursabil din orice alt program pentru o investiție similară 0   
6.     Tipul localității după populație NOTĂ: În cazul asociațiilor de dezvoltare intercomunitară se va lua în considerare totalul numărului de locuitori aferent comunelor aparținătoare. Maximum 20    
6.1. mai mic de 3.000 de locuitori 20
6.2. între 3.000 și 10.000 de locuitori 15
6.3. între 10.001 și 20.000 de locuitori 10
6.4. mai mic de 20.000 de locuitori 5
7.   Contribuție proprie > 5%-25% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile – se acordă câte 0,5 puncte la fiecare procent. 0-10   

    NOTĂ:    În cazul obținerii aceluiași punctaj în cazul mai multor solicitanți,  criteriul de departajare îl constituie ordinea depunerii proiectelor la  registratura Administrației Fondului pentru Mediu.    CONCLUZII:

   

    REZULTATUL ANALIZEI – punctaj

ACCEPTAT   RESPINS  

    Evaluator, referent de specialitate: …………………………..                                          (numele și prenumele)    Data: ………………….. Semnătura: ………………    Evaluator, referent de specialitate: …………………………..                                          (numele și prenumele)    Data: ………………….. Semnătura: ………………    Președintele Comisiei de analiză și selectare: ………………….                                                   (numele și prenumele)    Data: ………………….. Semnătura: ………………

 + 
Anexa nr. 5la ghidCONTRACT PENTRU FINANȚARE NERAMBURSABILĂNr. …….. din …………Între:Administrația Fondului pentru Mediu, cu sediul în ………….., …………… nr. ….., sectorul ……….., cod fiscal …………., cont nr. ……………. deschis la Trezoreria Sectorului ……….., reprezentată legal prin ………………….. – președinte, în calitate de finanțator, denumită în continuare AFM,și…………………….., cu sediul în …………….., cod fiscal ………………, cont nr. …………. deschis la ……………………, reprezentată legal prin ………………….. – ……………., în calitate de beneficiar, denumită în continuare Beneficiar,a intervenit următorul contract: + 
Articolul 1Obiectul contractului(1)AFM acordă Beneficiarului o finanțare nerambursabilă, denumită în continuare finanțare, în valoare de …………….. lei, reprezentând ……….% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile, pentru implementarea proiectului intitulat ……………………., denumit în continuare proiect, conform hotărârii Comitetului de avizare nr. …. din ………. .(2)Valoarea totală a cheltuielilor eligibile ale proiectului este de ……………………… lei.(3)În toate cazurile, finanțarea se raportează doar la valoarea cheltuielilor eligibile.(4)Pentru stabilirea valorilor cheltuielilor eligibile aferente fiecărei trageri, se are în vedere cursul valutar al Băncii Naționale a României valabil la data încheierii prezentului contract.(5)Cheltuielile proiectului sunt considerate eligibile dacă sunt îndeplinite următoarele criterii generale:a)sunt necesare pentru realizarea proiectului;b)sunt în conformitate cu principiile unui management financiar corespunzător, respectiv utilizarea eficientă a banilor și realizarea unui raport optim cost – beneficiu;c)sunt realizate după semnarea contractului de finanțare și pe perioada de execuție a proiectului;d)sunt înregistrate în contabilitatea Beneficiarului, sunt identificabile, verificabile și pot fi dovedite prin documente originale.(6)Orice plată excedentară efectuată de către AFM constituie plată necuvenită, iar Beneficiarul are obligația de a restitui sumele necuvenite în termen de 5 zile de la data confirmării de primire a notificării din partea AFM.(7)Beneficiarul acceptă finanțarea și se angajează să desfășoare proiectul pe propria răspundere.
 + 
Articolul 2Destinația finanțăriiFinanțarea este acordată pentru realizarea proiectului, Beneficiarul obligându-se s-o utilizeze integral și numai pentru acest scop, conform cheltuielilor eligibile prevăzute în anexa nr. 1.
 + 
Articolul 3Durata contractului și perioada de utilizare a finanțării(1)Contractul intră în vigoare la data semnării lui de către ambele părți și își încetează valabilitatea în …………. luni de la data depunerii la AFM a Raportului de finalizare.(2)Durata de realizare a proiectului este de …………. (nr. luni) de la data intrării în vigoare a prezentului contract.(3)Suma neutilizată la finalul execuției proiectului se consideră anulată și rămâne la dispoziția AFM.(la 24-11-2011,
Alin. (3) al art. 3 din anexa nr. 5 la ghid a fost modificat de pct. 3 al art. I din ORDINUL nr. 2.689 din 10 noiembrie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 831 din 24 noiembrie 2011.
)
 + 
Articolul 4Modalitatea de plată(1)Beneficiarul va utiliza finanțarea în mai multe tranșe, în conformitate cu Graficul de finanțare nerambursabilă prevăzut în anexa nr. 2.(2)Utilizarea se efectuează prin debitarea contului de trezorerie al AFM, pe măsura tragerii sumelor, și prin creditarea contului nr. ……………….. deschis de către Beneficiar la ……., numai pe bază de cerere de tragere, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3, însoțită de documentele justificative prevăzute în anexa nr. 4.(3)Cheltuielile bancare (comisioanele bancare, diferențe de curs valutar etc.) nu constituie cheltuieli eligibile.(4)Valoarea acordată Beneficiarului se calculează prin aplicarea, la cheltuielile eligibile aferente fiecărei trageri, a procentului aprobat. + 
Articolul 5Obligațiile BeneficiaruluiBeneficiarul are următoarele obligații:1.să folosească finanțarea numai în scopul și în condițiile în care a fost acordată;2.să asigure contribuția proprie pentru realizarea proiectului;3.să asigure executarea proiectului cu diligența necesară și eficiență, în conformitate cu prezentul contract, precum și cu legislația în vigoare și standardele de mediu aplicabile;4.să respecte prevederile legislației în vigoare privind achizițiile publice, pentru achiziționarea de bunuri, servicii sau lucrări din finanțarea acordată din Fondul pentru mediu;5.să fie singurul răspunzător în fața AFM pentru implementarea proiectului;6.să asigure înregistrarea în evidența contabilă a tuturor documentelor privind operațiunile aferente prezentului contract, precum și arhivarea acestora, conform reglementărilor contabile în vigoare;7.să furnizeze AFM copii ale situațiilor sale financiare trimestriale/semestriale și anuale, inclusiv balanțele lunare de verificare aferente acestora și să transmită AFM orice altă informație sau documente relevante pentru prezentul contract, solicitate în mod rezonabil de către aceasta, în termen de maximum 7 zile de la cerere;8.să plătească toate taxele, impozitele și contribuțiile pe care le datorează potrivit reglementărilor legale; în acest sens va depune certificat de atestare fiscală privind obligațiile la bugetul general consolidat, în original, odată cu fiecare cerere de tragere și certificat fiscal privind plata obligațiilor la Fondul pentru mediu, în original, odată cu fiecare cerere de tragere.(la 24-11-2011,
Pct. 8 al art. 5 din anexa nr. 5 la ghid a fost modificat de pct. 4 al art. I din ORDINUL nr. 2.689 din 10 noiembrie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 831 din 24 noiembrie 2011.
)
9.să introducă în gestiunea proprie bunurile de natura activelor imobilizate corporale achiziționate în baza acestui contract, să le inscripționeze cu sintagma "Finanțat din Fondul pentru mediu", să le utilizeze și să le conserve cu diligențele unui bun proprietar și să nu le înstrăineze, gajeze sau ipotecheze pe perioada derulării proiectului și timp de ………… luni de la data finalizării proiectului;10.să nu vândă, să nu cesioneze, să nu închirieze sau să nu disponibilizeze active din patrimoniul propriu, legate de proiect, în alt scop decât pentru înlocuirea celor existente cu noi active de valoare cel puțin egală cu cele existente;11.să întocmească și să remită AFM, în termen de 30 de zile de la primirea ultimei tranșe din finanțare, un raport de finalizare detaliat privind realizarea activităților, însoțit de dovada achitării ultimei tranșe din finanțare.(la 24-11-2011,
Pct. 11 al art. 5 din anexa nr. 5 la ghid a fost modificat de pct. 4 al art. I din ORDINUL nr. 2.689 din 10 noiembrie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 831 din 24 noiembrie 2011.
)
12.abrogat.(la 24-11-2011,
Pct. 12 al art. 5 din anexa nr. 5 la ghid a fost abrogat de pct. 5 al art. I din ORDINUL nr. 2.689 din 10 noiembrie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 831 din 24 noiembrie 2011.
)
13.să permită reprezentanților AFM accesul la sediile sale și la amplasamentul proiectului pentru inspectarea activităților ce se realizează din finanțarea acordată și pentru examinarea registrelor și a evidențelor contabile legate de proiect;14.să permită personalului AFM să controleze modul în care Beneficiarul îndeplinește obiectivele proiectului;15.să nu sponsorizeze/să nu finanțeze activități cu impact negativ asupra mediului, pe perioada de valabilitate a contractului;16.să notifice AFM și să prezinte documentele corespunzătoare, în termen de 7 zile de la apariția următoarelor evenimente:a)modificări cu privire la actele constitutive și/sau la informațiile furnizate AFM cu ocazia prezentării cererii de finanțare sau pe parcursul derulării prezentului contract;b)în cazul în care va fi supus unei proceduri de dizolvare sau lichidare;17.să suporte toate taxele, comisioanele, cheltuielile profesionale și orice alte cheltuieli ocazionate de pregătirea, încheierea, executarea, punerea în aplicare și terminarea prezentului contract și a tuturor documentelor și activităților aferente;18.abrogat.(la 24-11-2011,
Pct. 18 al art. 5 din anexa nr. 5 la ghid a fost abrogat de pct. 5 al art. I din ORDINUL nr. 2.689 din 10 noiembrie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 831 din 24 noiembrie 2011.
)
 + 
Articolul 6Obligațiile AFMAFM are următoarele obligații:1.să asigure finanțarea proiectului în condițiile menționate în prezentul contract, în limita fondurilor disponibile alocate pentru categoria de proiecte din care face parte, cuprinse în bugetele anuale ale acesteia;2.să urmărească îndeplinirea etapelor prevăzute în contract;3.să verifice, prin inspecție la fața locului, dacă tot ceea ce a declarat Beneficiarul este conform cu realitatea, înainte de aprobarea cererii de tragere;4.să pună la dispoziția Beneficiarului informațiile legate de finanțare;5.să întocmească nota de control ca urmare a depunerii cererii de tragere. + 
Articolul 7Cazuri de culpă(1)Nerespectarea de către Beneficiar a oricăreia dintre obligațiile sale asumate prin prezentul contract constituie caz de culpă.(2)Constituie caz de culpă și următoarele fapte ale Beneficiarului:a)face declarații false sau incomplete pentru a obține finanțarea prevăzută în contract sau furnizează rapoarte ce nu reprezintă realitatea;b)comite nereguli de ordin financiar sau acte de corupție în legătură cu proiectul, stabilite printr-o hotărâre judecătorească definitivă;c)împotriva Beneficiarului a fost demarată procedura de dizolvare/lichidare/insolvență;d)situația economico-financiară a Beneficiarului nu mai asigură condiții de realizare a Proiectului.(3)AFM va notifica Beneficiarul în maximum 5 zile de la constatarea unui caz de culpă și în cazul în care deficiențele menționate în notificare nu sunt înlăturate în maximum 30 de zile de la data notificării, AFM are dreptul să ia următoarele măsuri, fără punerea în întârziere și fără nicio altă formalitate prealabilă:a)sistarea temporară a utilizării finanțării, până la remedierea cauzelor care au dus la sistare;b)sistarea definitivă și rezilierea unilaterală a contractului cu recuperarea sumelor virate către Beneficiar, în condițiile Codului de procedură fiscală.
 + 
Articolul 8Încetarea contractului(1)Contractul încetează de drept:a)la data prevăzută în contract;b)în cazul imposibilității obiective a Beneficiarului de a realiza proiectul, prin renunțare, cu un preaviz scris de maximum 30 de zile;c)la data intervenției unui act de autoritate;d)la apariția unor circumstanțe care nu au putut fi prevăzute la data încheierii contractului și care pot conduce la modificarea clauzelor contractuale în așa măsură încât îndeplinirea contractului respectiv ar fi contrară instituției și interesului public; acest fapt va fi notificat Beneficiarului în termen de 10 zile de la momentul apariției unor astfel de circumstanțe sau de la momentul în care AFM a avut cunoștință de apariția unor astfel de circumstanțe.(2)Contractul încetează prin reziliere, la inițiativa AFM, în următoarele condiții:a)Beneficiarul nu își îndeplinește obligațiile asumate prin contract;b)Beneficiarul este în procedură de reorganizare judiciară sau faliment, executare silită sau oricare altă procedură asemănătoare;c)în situația intervenirii unuia dintre cazurile de culpă prevăzute la art. 7 alin. (2).(3)Rezilierea contractului de finanțare din culpa Beneficiarului are drept consecință restituirea, în termenul precizat în notificare/înștiințarea de plată, de către Beneficiar a finanțării primite, sub formă de plată de daune-interese în cuantum egal cu suma trasă din finanțarea nerambursabilă acordată, la care se adaugă dobânda legală pentru suma acordată, la nivelul dobânzii de referință a Băncii Naționale a României, calculată de la data plății.(4)Beneficiarul rămâne direct răspunzător pentru toate consecințele financiare directe sau indirecte antrenate de încetarea contractului înainte de termen din culpa sau la inițiativa sa (inclusiv majorări de întârziere, conform legii fiscale aplicabile creanțelor bugetare).(5)În cazul în care încetarea contractului intervine înainte de termenul stabilit pentru prima tragere, Beneficiarul nu este obligat la plata de daune-interese.(6)Pentru nedepunerea primei cereri de tragere în primele 12 luni de la data semnării contractului, acesta se reziliază fără alte notificări prealabile.
 + 
Articolul 9Forța majoră și cazul fortuit(1)Prin forță majoră și/sau caz fortuit se înțelege un eveniment independent de voința părților, imprevizibil și insurmontabil, intervenit după încheierea contractului și care împiedică părțile să își execute, total sau parțial, obligațiile contractuale.(2)Partea care invocă forța majoră are următoarele obligații:a)să o notifice celeilalte părți în termen de 5 zile de la data apariției;b)să transmită în termen de cel mult 30 de zile de la data producerii evenimentului considerat a fi caz de forță majoră certificatul de forță majoră emis de autoritatea competentă;c)să comunice data încetării în termen de 5 zile de la încetare;d)să ia orice măsuri care îi stau la dispoziție în vederea limitării consecințelor.(3)Dacă nu se procedează la anunțare, în condițiile și termenele prevăzute, partea care o invocă va suporta toate daunele provocate celeilalte părți prin lipsa notificării.(4)Îndeplinirea contractului va fi suspendată în perioada de acțiune a forței majore, dar fără a prejudicia drepturile ce li se cuveneau părților până la apariția acesteia.(5)Forța majoră, comunicată și dovedită în condițiile alin. (2), exonerează de răspundere partea care o invocă.(6)Dacă forța majoră și/sau consecințele acesteia durează sau se estimează că va/vor dura mai mult de 3 luni, părțile se obligă să negocieze cu bună-credință în vederea identificării soluției celei mai bune:a)încetarea contractului, fără ca vreuna dintre părți să poată pretinde celeilalte daune-interese;b)modificarea contractului.(7)Prevederile de mai sus se aplică și cazului fortuit.
 + 
Articolul 10Alte clauze(1)Beneficiarul își asumă integral răspunderea pentru prejudiciile cauzate terților din culpa sa pe parcursul derulării proiectului, AFM fiind degrevată integral de orice responsabilitate.(2)Beneficiarul își asumă integral răspunderea pentru respectarea prevederilor legale cu privire la protecția muncii personalului însărcinat cu implementarea proiectului.(3)În nicio circumstanță și din niciun motiv AFM nu poate fi trasă la răspundere și obligată la plata de daune-interese pe durata desfășurării proiectului și, ca urmare, AFM nu va accepta nicio cerere de despăgubire sau plăți suplimentare.(4)În cazul în care realizarea proiectului generează costuri suplimentare, aceste costuri vor fi acoperite pe cheltuiala Beneficiarului.(5)Contractul în integralitatea sa, precum și toate drepturile și obligațiile decurgând din acesta nu pot face obiectul cesiunii; în caz de imposibilitate, neimputabilă Beneficiarului, de a executa prevederile contractuale, activitatea poate fi preluată de succesorii săi în drepturi, cu aprobarea prealabilă a AFM.(6)Beneficiarul va adopta o conduită adecvată prin care va evita conflictul de interese și va informa imediat AFM despre orice situație care dă naștere sau este posibil să dea naștere unui astfel de conflict.(7)AFM și Beneficiarul se angajează să păstreze confidențialitatea documentelor și informațiilor legate de derularea prezentului contract, informațiile putând fi furnizate numai autorităților competente, în condițiile legii, sau unor terțe părți numai cu acordul părților prezentului contract.(8)Drepturile de proprietate intelectuală rezultate în urma implementării proiectului, precum și alte documente legate de proiect vor rămâne în patrimoniul Beneficiarului, care, la solicitarea AFM, va acorda acesteia dreptul de a utiliza gratuit și după cum consideră necesar informația cuprinsă în rapoartele proiectului, precum și rezultatele obținute, oricare ar fi forma acestora.(9)Beneficiarul are obligația de a despăgubi din surse proprii AFM pentru toate cheltuielile efectuate împotriva oricăror reclamații și acțiuni în justiție, ce rezultă din încălcarea unor drepturi de proprietate intelectuală (brevete de invenție, mărci înregistrate, desene sau modele industriale, drepturi de autor) legate de activitățile necesare implementării proiectului și daune interese, costuri, taxe și alte cheltuieli de orice natură, aferente violării dreptului de proprietate intelectuală.(10)Beneficiarul este de acord ca AFM să publice date privind rezultatele implementării proiectului.(11)Beneficiarul se obligă ca, în orice notă, raport, material publicat, conferințe și seminare cu privire la proiect, să specifice că acesta a beneficiat de finanțare din Fondul pentru mediu.(12)Neexercitarea de către AFM a oricărui drept prevăzut în prezentul contract nu constituie o renunțare la acesta, iar AFM va putea uza de acel drept oricând, până la stingerea tuturor obligațiilor Beneficiarului față de aceasta.(13)În situația rectificării bugetului de venituri și cheltuieli anual al AFM, finanțarea se diminuează/se sistează temporar, cu posibilitatea de prelungire a duratei contractului/încetează.(14)În cazul în care, referitor la prezentul contract, apar modificări ale legislației aplicabile, părțile au obligația să depună toate diligențele, conform noilor reglementări, astfel încât să nu se abată de la obligațiile stabilite în cuprinsul acestuia. + 
Articolul 11Jurisdicție(1)Orice neînțelegere rezultând din interpretarea și/sau executarea prezentului contract se va rezolva, pe cât posibil, pe cale amiabilă.(2)În cazul în care o soluție amiabilă nu este posibilă, litigiul se supune spre soluționare instanței judecătorești de drept comun în a cărei rază teritorială își are sediul AFM. + 
Articolul 12Notificări(1)Orice notificare sau solicitare în baza prezentului contract se va face în scris, la următoarele adrese:a)pentru AFM: București, Splaiul Independenței nr. 294, corp A, sectorul 6;b)pentru Beneficiar: ………………..(2)În cazul în care Beneficiarul dorește să fie notificat la o altă adresă sau și-a schimbat adresa, aceasta va fi comunicată în scris la AFM.(3)Notificările făcute Beneficiarului la adresele menționate la alin. (1) lit. b) se consideră a fi aduse la cunoștința acestuia.(4)Notificările se pot transmite și prin fax, la numărul ……………… pentru AFM și numărul …………… pentru Beneficiar, cu condiția să fie confirmate ulterior. + 
Articolul 13Amendamente(1)Prezentul contract, inclusiv anexele la acesta, poate fi modificat și/sau completat numai cu acordul părților, consemnat într-un act adițional.(2)Prin excepție de la prevederile alin. (1), nu este necesară întocmirea unui act adițional pentru modificările din coloana nr. 1 („Data depunerii cererii de tragere”) din anexa nr. 2, dacă acestea nu implică și modificarea duratei de realizare a proiectului. În acest caz, sumele neutilizate la tragerile programate se vor reporta la tragerile ulterioare.(3)Cererea privind decalarea datei de depunere a cererii de tragere în condițiile prevăzute la alin. (2) se transmite cu cel puțin două zile înaintea momentului la care se dorește ca această modificare să intre în vigoare.
 + 
Articolul 14Dispoziții finale(1)Prezentul contract este titlu executoriu potrivit art. 13 alin. (9) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările și completările ulterioare, fiind întocmit, interpretat și executat conform legislației române și guvernat de aceasta.(2)Prin semnarea prezentului contract, noi, reprezentanții legali ai Beneficiarului, am luat la cunoștință de prevederile Codului penal privind falsul în declarații.(3)Anexele …………*1), pe care Beneficiarul declară că le cunoaște și acceptă, fac parte integrantă din prezentul contract.(4)Prezentul contract s-a semnat la data de ……., la sediul AFM, în două exemplare, ambele având valoare juridică egală, din care un exemplar pentru AFM și unul pentru Beneficiar.___________*1) Se va completa identificând corespunzător fiecare anexă sau se va elimina dacă nu sunt anexe.AFMPreședinte,……………..BENEFICIAR……………..NOTĂ:În contractul ce se încheie cu Beneficiarul:– se vor completa toate rubricile rămase libere;– se vor elimina toate prevederile care nu se potrivesc, se vor renumerota articolele și paragrafele și se vor face corelările corespunzătoare;– se vor elimina, dacă e cazul, toate variantele înscrise cu bară care nu corespund.
 + 
Anexa nr. 1la contractul pentru finanțare nerambursabilăNr. ……../……….CAPITOLE ȘI SUBCAPITOLE DE CHELTUIELI ELIGIBILE

Capitole și subcapitole de cheltuieli eligibile
 
 
 
 
AFM Președinte, ………………………… BENEFICIAR …………………..  

 + 
Anexa nr. 2la contractul pentru finanțare nerambursabilăNr. ………/………..GRAFICUL DE FINANȚARE NERAMBURSABILĂ

Nr. crt.  Data depunerii cererii de tragere Suma (lei)
0 1 2
1    
2    
   
Total X  
AFM Președinte, …………………………  BENEFICIAR ……………………

 + 
Anexa nr. 3la contractul pentru finanțare nerambursabilăNr. ………../…………Solicitant ……………………..Sediul …………………………C.U.I. …………………………Cont nr. ………………………, deschis la Trezoreria ………………..Nr. de înregistrare la Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) ……………………….CătreADMINISTRAȚIA FONDULUI PENTRU MEDIUCERERE DE TRAGERENr. ……../……………..În baza Contractului pentru finanțare nerambursabilă nr. ………… din ………./………/…………., vă rugăm să aprobați prezenta cerere de tragere, pentru suma de ………………… lei (RON), din finanțarea nerambursabilă în valoare de …………….. lei (RON).Această sumă va fi utilizată pentru plata cheltuielilor eligibile aferente activităților desfășurate în perioada ……………….. .Documentele justificative [contracte, facturi, rapoarte tehnico-financiare, situațiile de lucrări executate de Beneficiar, cuantificate valoric (după caz), comenzi și devize, procese-verbale de recepție bunuri, servicii, lucrări, declarații vamale, dacă este cazul, dispoziții de plată externe, documente de transfer al fondurilor (în cazul importurilor), ordine de plată, declarația reprezentantului legal privind respectarea procedurilor de achiziție publică, extras de cont, alte documente relevante] sunt anexate la prezenta cerere de tragere în original sau copii.Situația finanțării la data prezentei cereri de tragere

Suma totală aprobată conformcontractului de finanțare    Suma acordată până la data prezentei cereride tragere    Suma solicitatăprin prezenta cerere de tragere    Suma aprobată prin prezenta cerere de tragere    Suma totală trasă din finanțare, inclusiv suma aprobată prin prezenta cerere de tragere Suma rămasă de tras din finanțareaaprobată (col. 1-5)  
1 2 3 4 5 6
           

Cunoscând prevederile Codului penal privind falsul în declarații, declar că am verificat datele din prezenta cerere de tragere și, în conformitate cu informațiile furnizate, o declar corectă și completă.Reprezentantul legal al BeneficiaruluiNumele și prenumele ………………..Funcția …………………………..Semnătura …………………………Aprobat AFMPreședinte,……………………Director economic,……………………Director implementare,……………………Șef Serviciu implementare,……………………Referent de specialitate,……………………NB1: Coloanele nr. 1, 2 și 3 se completează de către Beneficiar, iar coloanele nr. 4, 5 și 6 de către salariații AFM.NB2: După aprobare, o copie a cererii de tragere va fi înmânată Beneficiarului. + 
Anexa nr. 4la contractul pentru finanțare nerambursabilăNr. ……./……….LISTAdocumentelor justificative pentru efectuarea plăților de către AFM1.Contracte de servicii/produse/lucrări și acte adiționale ce intervin pe parcursul derulării contractului – în copie, încheiate în conformitate cu reglementările legale în vigoare. Contractele vor conține prevederi referitoare la constituirea în favoarea Beneficiarului finanțării a garanției de bună execuție (modalitate de constituire, cuantum, valabilitate). Garanția va fi constituită în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziție publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice și a contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările și completările ulterioare.2.Oferta financiară ce a stat la baza încheierii contractului de lucrări va fi prezentată în conformitate cu modelul Formularului F3 din anexa nr. 1 la "Instrucțiunile de aplicare a unor prevederi din Hotărârea Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea conținutului-cadru al documentației tehnico-economice aferente investițiilor publice, precum și a structurii și metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investiții și lucrări de intervenții”, aprobate prin Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și locuințelor nr. 863/2008, cu modificările și completările ulterioare3.Declarația reprezentantului legal al beneficiarului privind respectarea prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziție publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice și a contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările și completările ulterioare, pentru atribuirea contractelor prezentate la cererile de tragere(la 24-11-2011,
Pct. 3, anexa nr. 4 la contractul pentru finanțare nerambursabilă, anexa nr. 5 la ghid a fost modificat de pct. 6 al art. I din ORDINUL nr. 2.689 din 10 noiembrie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 831 din 24 noiembrie 2011.
)
4.Documente bancare privind achitarea facturilor fiscale prezentate la finanțare (extrase de cont cu viza instituției financiare/bancare însoțite de O.P.-uri, bilete la ordin, dispoziții de plată externe), pentru sumele finanțate la tragerile anterioare; la ultima cerere de tragere beneficiarul va prezenta dovada achitării contribuției proprii și a cheltuielilor neeligibile pentru realizarea întregului proiect(la 24-11-2011,
Pct. 4, anexa nr. 4 la contractul pentru finanțare nerambursabilă, anexa nr. 5 la ghid a fost modificat de pct. 6 al art. I din ORDINUL nr. 2.689 din 10 noiembrie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 831 din 24 noiembrie 2011.
)
5.Autorizația de construire – la prima cerere de tragere la care se solicită decontarea lucrărilor de construcții-montaj6.Proces-verbal de recepție la terminarea lucrărilor, semnat de o comisie numită în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 273/1994 pentru aprobarea Regulamentului de recepție a lucrărilor de construcții și instalații aferente acestora, cu modificările și completările ulterioare – la ultima cerere de tragere7.Proces-verbal de punere în funcțiune (dacă este cazul) în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 51/1996 privind aprobarea Regulamentului de recepție a lucrărilor de montaj utilaje, echipamente, instalații tehnologice și a punerii în funcțiune a capacităților de producție – la ultima cerere de tragere8.Factura fiscală însoțită de: situații de lucrări prezentate în conformitate cu modelul formularului F3 din Instrucțiunile de aplicare a unor prevederi din Hotărârea Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea conținutului-cadru al documentației tehnico-economice aferente investițiilor publice, precum și a structurii și metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investiții și lucrări de intervenții, aprobate prin Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și locuințelor nr. 863/2008, tabel centralizator pentru bunurile achiziționate, proces-verbal privind stadiul fizic al lucrărilor efectuate până la data facturării, procese-verbale de lucrări ascunse, procese-verbale privind fazele determinante semnate de persoanele desemnate în acest sens în conformitate cu Programul de control pe faze determinante al calității lucrărilor executate, avizat de Inspectoratul de Stat în Construcții, liste ale utilajelor achiziționate, cuantificate valoric, procese-verbale de recepție a mijloacelor fixe/NIR-uri, lista cu conținutul transportului – packinglist – și scrisoarea de transport internațional – CMR – pentru achizițiile de bunuri din import, declarație de conformitate, după caz, în copie.(la 24-11-2011,
Pct. 8, anexa nr. 4 la contractul pentru finanțare nerambursabilă, anexa nr. 5 la ghid a fost modificat de pct. 6 al art. I din ORDINUL nr. 2.689 din 10 noiembrie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 831 din 24 noiembrie 2011.
)
9.Certificate de calitate și garanție, declarații de conformitate pentru utilaje și echipamente10.abrogat.(la 24-11-2011,
Pct. 10, anexa nr. 4 la contractul pentru finanțare nerambursabilă, anexa nr. 5 la ghid a fost abrogat de pct. 7 al art. I din ORDINUL nr. 2.689 din 10 noiembrie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 831 din 24 noiembrie 2011.
)
11.Alte documente relevante12.Certificat de atestare fiscală privind obligațiile la bugetul general consolidat, în original, odată cu fiecare cerere de tragere și certificat fiscal privind plata obligațiilor la Fondul pentru mediu, în original, odată cu fiecare cerere de tragere(la 24-11-2011,
Pct. 12, anexa nr. 4 la contractul pentru finanțare nerambursabilă, anexa nr. 5 la ghid a fost introdus de pct. 8 al art. I din ORDINUL nr. 2.689 din 10 noiembrie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 831 din 24 noiembrie 2011.
)
13.Dovada constituirii garanției de bună execuție conform prevederilor contractului de execuție.(la 24-11-2011,
Pct. 13, anexa nr. 4 la contractul pentru finanțare nerambursabilă, anexa nr. 5 la ghid a fost introdus de pct. 8 al art. I din ORDINUL nr. 2.689 din 10 noiembrie 2011, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 831 din 24 noiembrie 2011.
)

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x