GHID DE CLASIFICARE din 17 iunie 2015

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 04/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL JUSTITIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 584 din 4 august 2015
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 1953 17/06/2015
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DEORDIN 1953 17/06/2015
ActulCONTINUT DEORDIN 1953 17/06/2015





Notă
Aprobat prin Ordinul nr. 1.953/C din 17 iunie 2015, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 584 din 4 august 2015.
 + 
Capitolul IPrincipii generale + 
Articolul 1Prezentul ghid de clasificare a informațiilor secrete de stat și secrete de serviciu (denumit în continuare ghid) reglementează la nivelul Administrației Naționale a Penitenciarelor și unităților subordonate încadrarea unitară în clase sau niveluri de secretizare a tuturor informațiilor care, potrivit legii, prezintă interes pentru siguranța națională, apărarea țării, ordinea publică și interesele Administrației Naționale a Penitenciarelor și unităților subordonate. + 
Articolul 2Clasificarea informațiilor este activitatea de încadrare a informațiilor într-o clasă sau nivel de secretizare pentru a indica importanța pentru securitatea națională sau interesele instituției și complexitatea măsurilor și procedurilor care se impun în vederea protecției acestora împotriva dezvăluirii neautorizate. + 
Articolul 3(1)Potrivit legii, informațiile clasificate sunt secrete de stat și secrete de serviciu.(2)Informațiile secrete de stat includ următoarele niveluri de secretizare:a)STRICT SECRET DE IMPORTANȚĂ DEOSEBITĂ (SSID) – se atribuie exclusiv informațiilor a căror divulgare neautorizată este de natură să producă daune de o gravitate excepțională securității naționale;b)STRICT SECRET (SS) – se atribuie exclusiv informațiilor a căror divulgare neautorizată este de natură să producă daune grave securității naționale;c)SECRET (S) – se atribuie exclusiv informațiilor a căror divulgare neautorizată este de natură să producă daune securității naționale.(3)Informațiile a căror divulgare este de natură să determine prejudicii Administrației Naționale a Penitenciarelor sau unităților subordonate acesteia sunt informații SECRETE DE SERVICIU (SSv).
 + 
Articolul 4(1)Structurile componente și unitățile subordonate ale Administrației Naționale a Penitenciarelor au obligația să analizeze periodic sau ori de câte ori este nevoie lista informațiilor secrete de stat și, după caz, să prezinte propuneri de actualizare și completare a acesteia.(2)Administrația Națională a Penitenciarelor centralizează aceste propuneri și le transmite la Ministerul Justiției în vederea înaintării spre aprobare de către Guvernul României.
 + 
Articolul 5În lista cu informații secrete de serviciu vor fi incluse informațiile care se referă la activitatea Administrației Naționale a Penitenciarelor sau unităților subordonate acesteia și care, fără a constitui, în înțelesul legii, secrete de stat, nu trebuie cunoscute decât de persoanele cărora le sunt necesare pentru îndeplinirea atribuțiilor de serviciu, divulgarea lor putând prejudicia interesul unității.
 + 
Capitolul IIPersoanele împuternicite să atribuie clase sau niveluri de secretizare + 
Articolul 6(1)Potrivit legii, persoanele împuternicite să atribuie niveluri de secretizare unor categorii de informații clasificate secrete de stat elaborate de Administrația Națională a Penitenciarelor și unitățile subordonate sunt:a)pentru nivelul strict secret de importanță deosebită:– ministrul justiției;– alte autorități împuternicite de Președintele României sau de prim-ministru;b)pentru nivelul strict secret:– împuterniciții prevăzuți la lit. a);– funcționarii cu rang de secretar de stat, potrivit competențelor materiale ale acestora;c)pentru nivelul secret:– împuterniciții prevăzuți la lit. a) și b);– funcționarii superiori cu rang de subsecretar de stat, secretar general, potrivit competențelor materiale ale acestora;– directorul general al Administrației Naționale a Penitenciarelor.(2)După atribuirea noilor niveluri de secretizare ale unor categorii noi de informații, Administrația Națională a Penitenciarelor are obligația de a întreprinde demersurile de modificare și completare a listei cu categoriile de informații secrete de stat.
 + 
Articolul 7(1)Propunerile de atribuire a clasei de secretizare "secret de stat" se fac în scris de către conducătorii structurilor și unităților subordonate Administrației Naționale a Penitenciarelor, se centralizează la Compartimentul informații clasificate și se analizează în structura de securitate.(2)Listele cu categoriile de informații clasificate gestionate de către Administrația Națională a Penitenciarelor se întocmesc în baza propunerilor prevăzute la alin. (1).
 + 
Articolul 8(1)Propunerile de atribuire a nivelului de secretizare "secret" se fac în scris către directorul general al Administrației Naționale a Penitenciarelor de către conducătorii structurilor și unităților subordonate.(2)Propunerile de atribuire a nivelurilor de secretizare "strict secret" și "strict secret de importanță deosebită" se fac în scris către persoanele prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. a) și b) de către directorul general al Administrației Naționale a Penitenciarelor.
 + 
Articolul 9(1)Propunerile de atribuire a clasei de secretizare "secret de serviciu" a informațiilor gestionate de Administrația Națională a Penitenciarelor se fac în scris către directorul general al Administrației Naționale a Penitenciarelor de către conducătorii structurilor acestei instituții.(2)Propunerile de atribuire a clasei de secretizare "secret de serviciu" a informațiilor gestionate de unitățile subordonate Administrației Naționale a Penitenciarelor se fac în scris către conducătorii acestora de către conducătorii structurilor acestei instituții.
 + 
Capitolul IIIÎncadrarea informațiilor într-o clasă sau nivel de secretizare, termene de clasificare, trecerea la o altă clasă sau nivel de secretizare și declasificarea informațiilor + 
Articolul 10Informațiile vor fi clasificate numai în cazul în care se impune protecția acestora, iar nivelurile de secretizare și termenele de clasificare subzistă atât timp cât dezvăluirea sau diseminarea lor neautorizată ar putea prejudicia siguranța națională, apărarea țării, ordinea publică sau interesele Administrației Naționale a Penitenciarelor și unităților subordonate. + 
Articolul 11Competența încadrării informației într-o clasă sau nivel de secretizare corespunzătoare revine emitenților, care au obligația de a verifica dacă conținutul acesteia impune măsuri și proceduri de protecție specifice. + 
Articolul 12Atribuirea clasei și nivelului de secretizare a informațiilor emise în cadrul Administrației Naționale a Penitenciarelor și unităților subordonate se realizează prin consultarea prezentului ghid de clasificare, a listelor cu categoriile de informații secrete de stat și secrete de serviciu și a reglementărilor specifice unor domenii de activitate. + 
Articolul 13(1)Documentul primit va păstra clasificarea emitentului.(2)Dacă o persoană juridică solicită date în baza unei adrese clasificate, răspunsul va păstra clasa/nivelul de secretizare al solicitării sau va fi clasificat la un nivel superior în cazul în care lista cu informațiile clasificate a Administrației Naționale a Penitenciarelor prevede acest lucru.(3)În cazul în care răspunsul se clasifică la un nivel superior, structura de securitate/funcționarul de securitate din Administrația Națională a Penitenciarelor sau unitatea subordonată se va asigura că există persoane din unitatea primitoare care dețin certificat de securitate sau autorizație de acces corespunzătoare nivelului de secretizare a informațiilor clasificate ce fac obiectul răspunsului. + 
Articolul 14(1)Documentul rezultat în urma prelucrării informațiilor din clase sau niveluri de secretizare diferite este încadrat după evaluarea noului conținut. Acesta poate primi un nivel de secretizare superior informației prelucrate.(2)Documentul care rezultă din cumularea neprelucrată a unor extrase provenite din informații clasificate primește clasa sau nivelul de secretizare corespunzătoare conținutului extrasului cu cel mai înalt nivel de secretizare.(3)Rezumatele, traducerile și extrasele din documentele clasificate primesc clasa sau nivelul de secretizare corespunzătoare conținutului. + 
Articolul 15(1)La încadrarea într-o clasă sau nivel de secretizare, emitentul face o evaluare a conținutului informațiilor pentru a preîntâmpina subevaluarea sau supraevaluarea acestora.(2)Subevaluarea reprezintă încadrarea într-o clasă sau nivel de secretizare inferior importanței pe care o are informația ce urmează a fi protejată, compromiterea putând provoca prejudicii siguranței naționale, apărării țării, ordinii publice sau intereselor Administrației Naționale a Penitenciarelor.(3)Supraevaluarea reprezintă încadrarea într-un nivel de secretizare superior importanței pe care o are informația ce urmează a fi protejată, ceea ce implică o sporire artificială a volumului de informații cărora urmează să li se aplice proceduri de protecție, costurile pentru aplicarea măsurilor fiind proporționale cu volumul informațiilor protejate. + 
Articolul 16(1)Cazurile considerate subevaluări ori supraevaluări ale clasei sau nivelului de secretizare vor fi supuse atenției emitentului.(2)Emitentul are obligația de a efectua corecturile necesare încadrării în clasa sau nivelul de secretizare corespunzătoare prin:a)anularea marcajelor inițiale printr-o linie oblică;b)marcarea clasei și nivelului de secretizare corect;c)înregistrarea documentului conform clasei și nivelului de secretizare corect;d)comunicarea corecturilor la destinatari.(3)În evidențele specifice se anulează înregistrarea incorectă, iar la rubrica observații se menționează numărul de înregistrare al documentului prin care s-a stabilit efectuarea corectării.(4)În cazul documentelor arhivate, clasate în dosare, sau care nu mai pot fi scăzute din evidențele specifice se va proceda la corectarea marcajelor și li se va păstra numărul de înregistrare atribuit inițial.(5)Propunerea de corectare a clasificării documentelor se efectuează în scris de către inițiatorul lor, se avizează de către funcționarul de securitate/șeful structurii de securitate și se aprobă de către conducătorul unității emitente conform anexei la ghid. + 
Articolul 17Verificarea modului de atribuire a clasei/nivelului de secretizare a informațiilor secrete de stat, respectiv secrete de serviciu se efectuează cu ocazia înregistrării documentului, cu ocazia inventarierii anuale a documentelor clasificate sau ori de câte ori este nevoie. + 
Articolul 18(1)Termenele de clasificare a informațiilor clasificate sunt stabilite de emitent, în funcție de:a)importanța acestora și de consecințele care s-ar produce ca urmare a dezvăluirii sau diseminării lor neautorizate;b)perioada în care conținutul informației subzistă ca importanță și sensibilitate și necesită aplicarea ansamblului de măsuri privind protecția acesteia.(2)Termenele de clasificare a informațiilor secrete de stat, pe niveluri de secretizare, cu excepția cazului când acestea necesită o protecție mai îndelungată, sunt de până la:– 100 de ani pentru informațiile clasificate strict secret de importanță deosebită;– 50 de ani pentru informațiile clasificate strict secret;– 30 de ani pentru informațiile clasificate secret.(3)Termenul de clasificare al informațiilor secrete de serviciu este de până la 10 ani, cu excepția cazului când acestea necesită o protecție mai îndelungată.(4)Termenul de clasificare a informațiilor secrete de serviciu cuprinse în dosarul profesional al lucrătorilor din sistemul administrației penitenciare este de 30 ani de la data încetării raporturilor de muncă ale acestora cu ultima unitate în care au fost încadrați, cu excepția situațiilor în care se dispune altfel de către persoanele împuternicite să atribuie clase/niveluri de secretizare informațiilor. + 
Articolul 19(1)Termenul de clasificare a unei informații nu trebuie să depășească perioada stabilită în listele cu categoriile de informații clasificate gestionate de către Administrația Națională a Penitenciarelor și unitățile subordonate, aflate în vigoare.(2)Termenul de clasificare a unui document curge de la data înregistrării lui de către emitent.(3)Fac excepție de la prevederile alin. (2) actele normative specifice, manualele și planurile care se declasifică în termenul prevăzut la art. 18 alin. (2) de la data abrogării lor sau de la data încetării aplicabilității lor ori la inițiativa emitentului. + 
Articolul 20Cu ocazia elaborării unor documente clasificate ce urmează să înlocuiască sau să abroge documente aflate în uz, al căror termen de clasificare nu a expirat, emitentul comunică deținătorilor obligația privind declasificarea, trecerea la un nivel inferior de secretizare, distrugerea sau arhivarea documentelor înlocuite. + 
Articolul 21(1)Trecerea informațiilor secrete de stat la un nivel inferior de secretizare sau în clasa secretelor de serviciu se efectuează atunci când acestea nu mai prezintă elementele de conținut care au impus încadrarea lor și nu mai există motive pentru menținerea nivelului/clasei de secretizare atribuite inițial.(2)Schimbarea nivelului de secretizare atribuit unei informații se efectuează de către persoanele împuternicite prevăzute la art. 6.
 + 
Articolul 22(1)Odată cu trecerea la un alt nivel sau o altă clasă de secretizare, emitentul este obligat să dispună efectuarea mențiunilor necesare în registrele pentru evidență și să înștiințeze în scris toți deținătorii informației respective pentru efectuarea mențiunilor care se impun.(2)Data și noua clasă sau nivel de secretizare, precum și termenul de clasificare, după caz, sunt marcate pe document, deasupra sau sub vechea inscripție, care este anulată prin trasarea unei linii oblice.
 + 
Articolul 23Informațiile se declasifică dacă:a)termenul de clasificare a expirat;b)dezvăluirea informațiilor nu mai poate prejudicia siguranța națională, apărarea țării, ordinea publică ori interesele Administrației Naționale a Penitenciarelor;c)clasa sau nivelul de secretizare a fost atribuit de o persoană neîmputernicită prin lege;d)s-a stabilit că acestea au fost compromise în condițiile prevăzute de reglementările legale în vigoare. + 
Articolul 24(1)La propunerea motivată a emitentului, termenul de clasificare poate fi stabilit la o durată mai mică, aspect care se consemnează pe prima filă a documentului, în partea de sus dreapta, deasupra numărului de înregistrare.(2)După ieșirea din termenul de clasificare, în cazurile în care acesta este mai mic decât termenul de păstrare, dosarele existente în arhivă urmează regimul stabilit de instrucțiunile privind prelucrarea arhivistică a fondului de documente în vigoare.(3)Dacă termenul de clasificare este mai mare sau egal cu termenul de păstrare, unitățile arhivistice se distrug pe bază de proces-verbal în unitatea penitenciară deținătoare, fără a se parcurge procedura de anulare a marcajelor, cu excepția documentelor emise de instituții/autorități altele decât Administrația Națională a Penitenciarelor și unitățile subordonate. + 
Articolul 25Declasificarea informațiilor al căror termen de clasificare a expirat se efectuează de către emitent sau în urma comunicării acestuia, după care documentele care conțin informațiile respective se arhivează sau se prelucrează arhivistic, după caz, conform prevederilor legale. + 
Articolul 26Anularea marcajelor de clasificare a documentelor declasificate existente în arhivă se efectuează odată cu prelucrarea lor arhivistică. + 
Articolul 27(1)Informațiile secrete de serviciu se declasifică de către conducătorul unității emitente, la propunerea structurii/funcționarilor de securitate, prin scoaterea de pe lista cu informațiile secrete de serviciu.(2)Emitentul are obligația informării în scris a tuturor deținătorilor informațiilor care au făcut obiectul declasificării.
 + 
Articolul 28(1)Informația clasificată care și-a pierdut integritatea, a fost rătăcită, pierdută ori accesată total sau parțial de persoane neautorizate este considerată informație compromisă.(2)Informațiile clasificate despre care s-a stabilit cu certitudine că sunt compromise sau iremediabil pierdute sunt declasificate.(3)Declasificarea se face numai în baza cercetării prin care s-a stabilit compromiterea sau pierderea informațiilor respective ori a suportului material al acestora, cu acordul scris al emitentului și avizul prealabil al instituțiilor care coordonează activitatea și controlul măsurilor privitoare la protecția informațiilor clasificate, potrivit competențelor. În cazul informațiilor secrete de serviciu este necesar avizul prealabil al structurii/funcționarului de securitate al unității emitente.
 + 
Capitolul IVDispoziții finale + 
Articolul 29Actele normative și dispozițiile care implică emiterea, gestionarea, multiplicarea, transmiterea sau distrugerea informațiilor clasificate sunt avizate înainte de aprobare de către Compartimentul informații clasificate din cadrul Administrației Naționale a Penitenciarelor sau de către funcționarul de securitate din unitatea subordonată Administrației Naționale a Penitenciarelor, după caz.
 + 
Anexăla ghid                                               Exemplar nr. …………                                           Nr. ………/Acronim/……..20…                                             Aprob                                       ………………….                                       (conducătorul unității)             Avizat         ………….           (funcția)                                     NOTĂ            referitoare la clasificarea eronată a unor documente    Stimate/Stimată domnule/doamnă director general/director,    Ca urmare a verificărilor întreprinse cu ocazia …………………… afost constată clasificarea eronată a documentului:    – S/…… din data de ………………, "titlul pe scurt", având (x)exemplare cu (y) file, document transmis la ……., în …. (z) exemplare.    S-a constatat că aceste documente nu au fost încadrate corect conformghidului de clasificare sau listei cu informațiile secrete de stat/secrete deserviciu, motiv pentru care propun:    – declasificarea, în conformitate cu prevederile …… (baza legală);    – corectarea evidențelor specifice;    – informarea deținătorilor, respectiv …….    Cu stimă,                             …………………..                              (grad, prenume, nume                                  și funcția)                             _______________________
––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x