DISPOZIŢII GENERALE din 5 septembrie 2001

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 19/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL DE INTERNE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 606 din 26 septembrie 2001
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 163 28/02/2007
ART. 49MODIFICAT DEORDIN 349 01/09/2004
Nu exista actiuni induse de acest act
Nu exista acte referite de acest act
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 163 28/02/2007
ActulAPROBAT DEORDIN 138 05/09/2001
ActulCONTINUT DEORDIN 138 05/09/2001
ART. 49MODIFICAT DEORDIN 349 01/09/2004

privind organizarea activităţii de aparare împotriva incendiilor – D.G.P.S.I-005



 + 
Capitolul 1Prevederi generale + 
Secţiunea 1Scop, domeniu de aplicare + 
Articolul 1Prezentele dispozitii generale reglementeaza modul de organizare şi desfăşurare a activităţii de aparare împotriva incendiilor, în baza prevederilor legale în vigoare.
 + 
Articolul 2Prezentele dispozitii generale stabilesc cadrul general de aplicare unitara a prevederilor legale privind organizarea activităţii de aparare împotriva incendiilor la agenti economici, institutii şi unităţi administrativ-teritoriale şi detaliaza, după caz, anumite aspecte referitoare la aceasta.
 + 
Articolul 3Prevederile prezentelor dispozitii generale se aplică la agentii economici şi la instituţiile care au un numar de salariati cel puţin egal cu cel stabilit, conform legii, pentru intreprinderile mici, precum şi la unitatile administrativ-teritoriale.
 + 
Secţiunea a 2-aConţinutul organizarii activităţii de aparare împotriva incendiilor + 
Articolul 4Organizarea activităţii de aparare împotriva incendiilor presupune:a) stabilirea structurilor cu atribuţii în domeniul apararii împotriva incendiilor;b) intocmirea, aprobarea şi difuzarea actelor de autoritate (decizii, dispozitii, hotărâri etc.) prin care se stabilesc raspunderi pe linia apararii împotriva incendiilor;c) intocmirea, aprobarea şi difuzarea documentelor specifice activităţii de aparare împotriva incendiilor (liste, situaţii, instrucţiuni, grafice, planuri, documentaţii tehnice, regulamente de organizare şi functionare etc.);d) asigurarea formularelor tipizate (permise de lucru cu foc, autorizaţii de lucru, fise de instruire) şi a actelor normative de reglementare specifice;e) indeplinirea criteriilor şi a cerințelor de pregatire, avizare, autorizare, atestare, certificare, agrementare, prevăzute de lege şi de reglementarile în vigoare;f) implementarea sistemului de depistare şi cunoastere a oricăror situaţii sau aspecte care pot favoriza producerea sau dezvoltarea incendiilor (cauze de incendiu, stari de pericol, alte încălcări, scoateri din functiune);g) reglementarea raporturilor privind apararea împotriva incendiilor în relatiile generate de contracte, conventii şi alte asemenea situaţii;h) realizarea sistemului operativ de observare şi anuntare a incendiului, precum şi de alertare în cazul producerii unui astfel de eveniment;i) asigurarea funcţionarii mijloacelor tehnice de prevenire şi stingere a incendiilor;j) organizarea interventiei, în caz de incendiu, de către salariati, populatie şi fortele specializate;k) analizarea incendiilor produse, desprinderea concluziilor şi stabilirea de măsuri conforme cu realitatea, precum şi a imprejurarilor şi factorilor determinanti.
 + 
Capitolul 2Organizarea activităţii de aparare împotriva incendiilor + 
Secţiunea 1Organizarea activităţii de aparare împotriva incendiilor la agenti economici şi institutii + 
Articolul 5În cadrul agentilor economici şi instituţiilor vizate de prevederile prezentelor dispozitii generale, în functie de nivelul riscului de incendiu şi de specificul activităţii, se constituie una dintre urmatoarele structuri cu atribuţii de aparare împotriva incendiilor:a) compartiment, serviciu, secţie sau birou, de regula la agenti economici cu risc mare şi foarte mare de incendiu, cladiri inalte şi foarte inalte, cladiri civile cu sali aglomerate, cu peste 600 de persoane şi scena amenajata;b) cadre tehnice cu atribuţii de prevenire şi stingere a incendiilor, numite exclusiv pentru aceasta activitate, la societăţi şi regii naţionale, agenti economici şi institutii cu risc mediu de incendiu, cladiri civile cu sali aglomerate care nu se încadrează în prevederile lit. a), precum şi la autorităţi ale administraţiei publice centrale de specialitate;c) cadre tehnice cu atribuţii de prevenire şi stingere a incendiilor sau persoane care indeplinesc prin cumul atribuţii privind punerea în aplicare, controlul şi supravegherea masurilor de aparare împotriva incendiilor, în alte situaţii decat cele menţionate la lit. a) şi b).
 + 
Articolul 6Atribuţiile pentru structurile menţionate la art. 5 se stabilesc şi se detaliaza astfel încât să permită indeplinirea obligaţiilor legale care revin patronului şi autorităţilor administraţiei publice.
 + 
Articolul 7Pentru celelalte categorii de salariati atribuţiile din domeniul apararii împotriva incendiilor se stabilesc în fisele posturilor, ţinându-se seama de calitatea functiei pe care o au.
 + 
Articolul 8(1) Structurile prevăzute la art. 5 se integreaza, după caz, în structura serviciilor de pompieri civili, organizate potrivit legii.(2) Denumirea serviciu de pompieri civili rezultă din caracterul activităţii pe care o desfăşoară şi din atribuţiile legale pe care le pot îndeplini pompierii civili. Serviciul de pompieri civili nu se asimileaza ca o structura de personal în sensul celor prevăzute în organizarea muncii.
 + 
Articolul 9Actele de autoritate emise de patron (decizie, dispoziţie etc.) privind apararea împotriva incendiilor, prevăzute la art. 4 lit. b), se referă la:a) stabilirea modului de organizare şi a responsabilitatilor privind apararea împotriva incendiilor;b) constituirea serviciului de pompieri civili;c) modul de executare a lucrărilor cu foc deschis;d) reglementarea fumatului;e) modul de gestionare a deseurilor, reziduurilor şi a ambalajelor specifice activităţii;f) măsuri speciale din domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor, care să contracareze efectele perioadelor caniculare sau secetoase;g) sistemul de măsuri tehnice şi organizatorice referitoare la instruirea în domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor;h) raspunderile ce revin părţilor în ceea ce priveste asigurarea apararii împotriva incendiilor pentru cazurile de concesionare, închiriere şi antrepriza;i) aplicarea în cadrul agentului economic sau al institutiei a prevederilor unor reglementari din alte sectoare de activitate pentru cazurile sau situaţiile în care reglementarile de nivel general nu detaliaza toate aspectele, iar cele specifice sunt insuficiente;j) contractul, înţelegerea, angajamentul sau convenţia privind asigurarea interventiei, în caz de urgenta, a fortelor specializate, precum şi de pregatire a acesteia;k) reglementarea modului de întreţinere, verificare şi reparare a instalaţiilor speciale de semnalizare şi stingere a incendiilor, din dotare;l) stabilirea punctelor vitale vulnerabile la incendiu din cadrul agentului economic sau institutiei.
 + 
Articolul 10Documentele specifice activităţii de aparare împotriva incendiilor, menţionate la art. 4 lit. c), cuprind, de regula, informaţii privind:a) substantele periculoase, clasificate astfel potrivit legii, utilizate în activitatea agentului economic sau a institutiei;b) datele de identitate ale personalului din cadrul serviciilor de pompieri civili, inclusiv referitoare la pregatire, calificare şi atestare;c) agentii economici care au contracte de închiriere, locatie şi altele asemenea, cu specificarea cladirilor utilizate şi a profilului de activitate;d) alimentarea cu apa pentru stingerea incendiilor la constructii (cantitati de rezerva, pompe, hidranti exteriori şi interiori);e) instalatiile speciale de stingere (tip, locuri deservite, numar de capete de debitare, agent stingator, rezerve);f) instalatiile speciale de semnalizare a incendiilor (tip, locuri deservite, numar de linii şi componente de declansare sau actionare, rezerve);g) exercitiile şi aplicatiile de interventie efectuate, având anexate concluzii rezultate din efectuarea acestora;h) sistemele, instalatiile şi dispozitivele de limitare a propagarii incendiilor pe locuri de amplasare: pereti, plansee, sisteme de ventilatie, climatizare etc.;i) zonele cu pericol de explozie, dacă este cazul;j) utilajele şi autospecialele de interventie din dotarea serviciului de pompieri şi stocurile de agenti stingatori sau neutralizatori;k) echipamentul de protecţie a personalului de interventie, în functie de riscurile şi efectele negative ale agentilor termici, chimici, electromagnetici ori biologici, care pot interveni în caz de incendiu, stabiliti conform anexei nr. 2 la Normele generale de prevenire şi stingere a incendiilor, aprobate prin Ordinul ministrului de interne nr. 775/1998 şi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 384 din 9 octombrie 1998;l) instrucţiunile de aparare împotriva incendiilor pentru: punctele vitale vulnerabile la incendii, locurile de muncă, instalatiile utilitare, efectuarea lucrărilor cu risc ridicat de incendiu (foc deschis, vopsire etc.);m) procedurile de instruire pe categorii de instructaje conform Dispoziţiilor generale privind instruirea în domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor – D.G.P.S.I./002, aprobate prin Ordinul ministrului de interne nr. 1.080/2000 şi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 157 din 14 aprilie 2000, şi fisele de instruire aferente;n) graficele de întreţinere şi verificare pentru diferite categorii de utilaje, instalaţii şi sisteme care pot genera incendii sau care se utilizeaza în caz de incendiu;o) planurile de evacuare în caz de incendiu (de nivel şi încăperi), de depozitare a materialelor periculoase şi de interventie;p) avizele şi autorizatiile p.s.i., inclusiv documentatiile vizate spre neschimbare care au stat la baza emiterii acestora, cuprinse în opis;q) atestatele, agrementele tehnice, certificatele de conformitate şi procesele-verbale de verificare a elementelor de construcţie, a mijloacelor tehnice p.s.i. sau a instalaţiilor;r) programele, planurile sau alte documente similare cuprinzand măsuri şi acţiuni proprii sau rezultate în urma constatarilor autorităţilor de control pentru îmbunătăţirea capacităţii de aparare împotriva incendiilor;s) registrele pentru evidenta permiselor de lucru cu foc, a instalaţiilor speciale de semnalizare şi stingere a incendiilor, a exercitiilor şi aplicatiilor executate şi a evenimentelor produse sau la care s-a participat pentru stingere cu personalul propriu;t) alte documente specifice (scenarii de siguranţă la foc, identificarea şi evaluarea riscului de incendiu, analiza capacităţii de aparare împotriva incendiilor, extrase din publicatii privind incendiile în sectoare de activitate asemanatoare etc.).
 + 
Articolul 11Documentele specifice activităţii de aparare împotriva incendiilor se reactualizeaza de cei care le-au întocmit şi aprobat, dacă:a) s-au produs modificari ale actelor normative şi ale reglementarilor tehnice care au stat la baza emiterii acestora;b) s-au produs modificari de personal;c) s-au produs schimbari referitoare la constructii, instalaţii sau la specificul activităţii;d) au expirat termenele de valabilitate sau de garantie specificate.
 + 
Articolul 12Preintampinarea situaţiilor generatoare de incendii în cadrul agentilor economici şi instituţiilor se realizează prin:a) organizarea controlului de prevenire;b) efectuarea, conform reglementarilor tehnice de exploatare, a lucrărilor de întreţinere şi verificare la instalatiile utilitare şi la mijloacele tehnice de productie;c) organizarea apararii împotriva incendiilor pe locurile de muncă;d) executarea la termenele scadente a incercarilor şi testelor prevăzute de reglementarile în vigoare.
 + 
Articolul 13Controlul respectarii normelor, dispoziţiilor şi masurilor de prevenire şi stingere a incendiilor se efectueaza de:a) structurile cu atribuţii de aparare împotriva incendiilor constituite (desemnate) în cadrul agentului economic sau institutiei pe baza unui grafic (anual, trimestrial, lunar, zilnic);b) sefii locurilor de muncă respective, zilnic sau pe schimb, după caz;c) serviciile de pompieri;d) patroni (manageri).
 + 
Articolul 14(1) Controlul efectuat de structurile stabilite la art. 13 lit. a) se finalizează prin documente scrise, în care se consemneaza:a) constructiile şi instalatiile care au fost cuprinse în control;b) constatarile rezultate din teren şi documente;c) propunerile de măsuri şi acţiuni de inlaturare a deficientelor şi de imbunatatire a activităţii.(2) Periodic se efectueaza un control de verificare privind respectarea obligaţiilor contractuale din domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor şi a normelor specifice de prevenire şi stingere a incendiilor la persoanele juridice care desfăşoară activităţi în constructiile şi instalatiile din patrimoniul agentului economic sau al institutiei. Concluziile rezultate se analizeaza şi se au în vedere la incheierea unor contracte viitoare.(3) Regimul de control prevăzut la alin. (2) se aplică şi de către locatorul depozitelor angro.
 + 
Articolul 15(1) Controlul efectuat de persoanele prevăzute la art. 13 lit. b) trebuie să aibă în vedere:a) existenta, integritatea şi functionalitatea mijloacelor tehnice p.s.i. din dotare;b) respectarea cantităţilor şi naturii materialelor combustibile folosite;c) asigurarea interventiei în caz de incendiu;d) înlăturarea surselor posibile de iniţiere a focului.(2) Neconformitatile sau deficientele constatate se aduc la cunoştinţa factorilor de decizie, conform sistemului de raportare implementat în cadrul agentului economic sau institutiei.
 + 
Articolul 16Deciziile luate pe baza constatarilor din controale se aduc la cunoştinţa prin documente scrise tuturor persoanelor implicate.
 + 
Articolul 17Pentru perioadele în care activitatea normala este întreruptă (noaptea, în zilele nelucratoare, sarbatori legale sau alte situaţii) organizarea activităţii de aparare împotriva incendiilor se face în functie de posibilitatile concrete, urmarindu-se asigurarea:a) verificării periodice a construcţiilor, instalaţiilor sau a amenajarilor aflate în patrimoniu;b) supravegherii centralelor automate de semnalizare a incendiilor;c) posibilitatilor de anuntare a incendiului la fortele specializate de interventie;d) realizării primei interventii şi, după caz, punerii în functiune a instalaţiilor sau a sistemelor care nu intra automat în functiune datorita unor defectiuni;e) accesului fortelor de interventie în situaţii de urgenta.
 + 
Secţiunea a 2-aOrganizarea activităţii de aparare împotriva incendiilor la unitatile administrativ-teritoriale + 
Articolul 18(1) Structura organizatorica de aparare împotriva incendiilor specifică unităţilor administrativ-teritoriale este serviciul public de pompieri civili, ca serviciu comunitar pentru situaţii de urgenta.(2) Constituirea şi structura serviciului public de pompieri civili se stabilesc avandu-se în vedere prevederile legale în vigoare.(3) Cadrul tehnic p.s.i. sau persoana cu atribuţii de indrumare, control şi de constatare a încălcării legii în domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor de la nivelul unităţii administrativ-teritoriale se desemneaza de consiliul local şi poate fi, după caz:a) viceprimarul;b) secretarul;c) orice altă persoană angajata în cadrul primariei, apta şi atestata în condiţiile legii sa indeplineasca aceste atribuţii.(4) Se recomanda ca primarul sa nominalizeze persoane din randul cetatenilor, care, constituite în grupe, vor efectua pe bază de voluntariat activităţi de prevenire a incendiilor, cum sunt:a) atenţionarea cetatenilor asupra unor măsuri preventive specifice în sezoanele de primavara şi toamna, în perioadele caniculare şi cu seceta prelungita sau când se înregistrează vanturi puternice;b) supravegherea unor activităţi cu public numeros de natura religioasa, cultural-sportiva sau distractiva, sarbatori traditionale şi altele.
 + 
Articolul 19Actele de autoritate specifice activităţii de aparare împotriva incendiilor la unitatile administrativ-teritoriale, prevăzute la art. 4 lit. b), se referă la:a) înfiinţarea serviciului public de pompieri civili;b) asocierea sau stabilirea relatiilor de colaborare, după caz, cu alte consilii locale ori agenti economici, dacă nu se poate înfiinţa un serviciu public de pompieri civili propriu având în structura formatii de interventie, salvare şi prim ajutor;c) stabilirea cuantumului taxelor special destinate finantarii serviciului public de pompieri civili şi pentru desfăşurarea de activităţi de informare a cetatenilor în domeniul apararii împotriva incendiilor;d) componenta grupelor de prevenire a incendiilor şi sectoarele de competenţa a acestora;e) constructiile şi instalatiile tehnologice aparţinând domeniului public şi privat al unităţii administrativ-teritoriale;f) reglementarea modului de executare a lucrărilor cu foc deschis;g) reglementarea fumatului în spatiile prevăzute la lit. e);h) reglementarea modului de gestionare a deseurilor, reziduurilor şi a ambalajelor specifice activităţii;i) masurile speciale din domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor, care să contracareze efectele perioadelor caniculare şi secetoase;j) sistemul de măsuri tehnice şi organizatorice referitoare la instruirea în domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor;k) raspunderile ce revin părţilor în domeniul apararii împotriva incendiilor, în cazul concesionarii, inchirierii şi antreprizei;l) reglementarea circulaţiei pe teritoriul unităţii administrativ-teritoriale a mijloacelor care transporta materiale periculoase, clasificate astfel conform legii (rute, stationare, oprire şi parcare);m) contractul sau convenţia privind asigurarea interventiei de stingere a incendiului de către alt serviciu public de pompieri civili, în condiţii de operativitate şi eficienta, potrivit anexei nr. 2 la Criteriile minime de performanţă privind organizarea şi functionarea serviciilor publice de pompieri civili, aprobate prin Ordinul comandantului Corpului Pompierilor Militari nr. 37.424/1998 şi publicate în revista "Pompierii Români" nr. 2/1999;n) completarea numarului de servanti pompieri voluntari în grupele de interventie la autospecialele de stingere ale altui serviciu public de pompieri civili, stabilit sa intervina conform contractelor sau convenţiilor incheiate în baza prevederilor lit. m).
 + 
Articolul 20(1) Documentele specifice activităţii de aparare împotriva incendiilor, menţionate la art. 4 lit. c), cuprind, de regula, informaţii referitoare la:a) datele de identitate ale personalului din cadrul serviciului public de pompieri civili, inclusiv privind pregătirea, calificarea şi atestarea;b) agentii economici cu care primaria a incheiat contracte de închiriere, locatie şi altele, cu specificarea obiectului de activitate;c) alimentarea unităţii administrativ-teritoriale cu apa pentru stingerea incendiului (rezervoare, pompe, retele de hidranti de incendiu, rampe de alimentare cu apa, amenajate la rauri şi lacuri);d) sistemul de anuntare şi alarmare în caz de incendiu;e) zilele în care se organizeaza activităţi traditionale, cu participarea unui numar mare de persoane pe teritoriul unităţii administrativ-teritoriale;f) zonele din unitatea administrativ-teritoriala în care interventia se poate realiza numai cu dispozitive de la distanta din cauza strazilor inguste, drumurilor în panta, caselor izolate, podurilor sub capacitate şi altor asemenea situaţii;g) fisele de incendiu completate pentru evenimentele la care nu au participat pentru stingere pompierii militari, conform modelului prezentat în anexa nr. 1;h) aplicatiile şi exercitiile de interventie desfăşurate cu serviciul public de pompieri civili;i) utilajele şi autospecialele din dotare şi stocurile de agenti de stingere;j) echipamentul de protecţie a personalului de interventie, în functie de riscurile şi efectele negative ale agentilor termici, chimici, electromagnetici ori biologici, care pot interveni în caz de incendiu, stabiliti conform anexei nr. 2 la Normele generale de prevenire şi stingere a incendiilor, aprobate prin Ordinul ministrului de interne nr. 775/1998 şi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 384 din 9 octombrie 1998;k) procedurile de instruire pe categorii de instructaje specifice, conform Dispoziţiilor generale privind instruirea în domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor – D.G.P.S.I./002, aprobate prin Ordinul ministrului de interne nr. 1.080/2000 şi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 157 din 14 aprilie 2000, şi fisele de instruire aferente;l) planul de interventie al localităţii, avizat de unitatea teritoriala de pompieri militari;m) avizele şi autorizatiile p.s.i. obtinute pentru constructiile, instalatiile tehnologice şi alte amenajari din patrimoniul propriu, insotite de documentele vizate spre neschimbare care au stat la baza emiterii lor;n) atestatele, agrementele tehnice, certificatele de conformitate, procesele-verbale de verificare a elementelor de construcţie, instalaţiilor utilitare şi a mijloacelor tehnice p.s.i.;o) notele de activităţi preventive organizate şi desfăşurate în cadrul unităţii administrativ-teritoriale;p) regulamentul de organizare şi functionare a serviciului public de pompieri civili;q) alte documente care se apreciaza ca oportune.(2) Documentele specifice activităţii de aparare împotriva incendiilor se actualizeaza conform situaţiilor prevăzute la art. 11.
 + 
Articolul 21(1) Activităţile de prevenire desfăşurate conform art. 18 alin. (4) se finalizează prin intocmirea unor note de activitate în care fiecare participant menţionează de regula:a) locurile în care s-a desfăşurat activitatea;b) aspectele constatate;c) masurile luate.(2) Notele de activităţi se centralizeaza, se analizeaza şi se păstrează la sediul primariei într-un dosar special constituit.(3) Pentru situaţiile deosebite constatate primarul va dispune masurile care se impun pentru înlăturarea acestora.
 + 
Articolul 22Controlul respectarii masurilor de aparare împotriva incendiilor pe timpul adunarilor sau al manifestarilor publice se face de către membri ai serviciului public de pompieri civili sau de alte persoane desemnate de primar şi are în vedere urmatoarele:a) supravegherea respectarii interdictiilor privind fumatul şi folosirea focului deschis;b) asigurarea cailor de acces pentru interventie şi evacuare de persoane;c) interzicerea accesului cu materiale şi substante periculoase;d) evitarea formarii de aglomerari de persoane în anumite zone;e) menţinerea integritatii indicatoarelor de securitate şi de orientare în caz de incendiu sau de alte dezastre;f) verificarea asigurarii mijloacelor de stingere specifice şi a stării de functionare a celorlalte dotari de prevenire şi stingere a incendiilor;g) anuntarea cu maxima operativitate a oricărui incendiu observat;h) efectuarea primei interventii şi coordonarea activităţii fortelor şi mijloacelor participante la aceasta.
 + 
Articolul 23(1) Organizarea activităţii de instruire în domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale presupune:a) organizarea activităţii de instruire a salariatilor din primarie şi ai agentilor economici din subordinea primariei conform prevederilor Dispoziţiilor generale privind instruirea în domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor – D.G.P.S.I./002, aprobate prin Ordinul ministrului de interne nr. 1.080/2000;b) stabilirea unei tematici orientative anuale pentru a aduce la cunoştinţa locuitorilor actele normative, reglementarile specifice şi regulile de prevenire şi stingere a incendiilor.(2) Tematica orientativa anuală se structureaza de regula pe urmatoarele probleme:a) obligaţii, raspunderi şi sarcini care revin cetatenilor din actele normative care reglementeaza activitatea de aparare împotriva incendiilor;b) cauzele, regulile şi masurile de prevenire şi stingere a incendiilor specifice gospodariilor populatiei sau ansamblurilor de locuit în comun;c) supravegherea şi educarea copiilor pentru a nu fi implicati în producerea de incendii ca urmare a jocului acestora cu focul;d) apararea împotriva incendiilor a culturilor agricole şi fondului forestier;e) analizarea unor incendii înregistrate în alte localităţi şi cunoscute din materialele publicate de mass-media.
 + 
Articolul 24Aducerea la cunoştinţa cetatenilor a materialelor cuprinse în tematica orientativa anuală se realizează prin:a) materiale tiparite şi afisate la sediul primariei şi în alte locuri frecventate de locuitori;b) interventii la posturile locale de radio sau televiziune ori prin publicare în presa locala;c) prezentarea lor în cadrul unor adunări locale.
 + 
Secţiunea a 3-aOrganizarea activităţii de aparare împotriva incendiilor pe locurile de muncă + 
Articolul 25(1) Prin loc de muncă în înţelesul prevederilor prezentelor dispozitii generale se înţelege:a) secţie, sector, atelier de productie;b) depozit de materii prime, materiale, produse finite combustibile;c) atelier de întreţinere, reparatii, prestări de servicii şi proiectare;d) instalatie tehnologica sau de condiţionare, utilaj tehnologic;e) laborator;f) magazin, raion sau stand de vanzare;g) unitate de invatamant în cladiri separate;h) sala de spectacole, conferinte, receptii, sport, pentru vizitatori şi altele asemenea;i) unitate de alimentatie publică;j) secţie medicală, farmacie;k) construcţie pentru cazare;l) secţie, compartiment, sector, departament administrativ functional;m) camin de batrani sau de copii;n) ferma zootehnica sau agricola;o) punct de recoltare de cereale paioase sau exploatare forestiera.(2) Atunci când pe unul sau mai multe niveluri ale aceleiasi cladiri îşi desfăşoară activitatea mai mulţi agenti economici sau firme, locul de muncă se delimiteaza la limita spatiilor utilizate de acestia, iar utilitatile comune se repartizeaza, după caz, proprietarului cladirii ori, prin înţelegere, agentilor economici sau firmelor respective.
 + 
Articolul 26Organizarea activităţii de aparare împotriva incendiilor pe locul de muncă are ca obiectiv principal asigurarea pentru colectivul de salariati a condiţiilor care să permită acestora ca pe baza cunoştinţelor de care dispun şi cu mijloacele tehnice pe care le au la dispoziţie sa actioneze pentru prevenirea şi stingerea incendiilor, evacuarea şi salvarea utilizatorilor construcţiei, evacuarea bunurilor materiale, precum şi pentru înlăturarea efectelor distructive provocate în caz de incendii, explozii, avarii sau accidente tehnice.
 + 
Articolul 27(1) Organizarea apararii împotriva incendiilor pe locul de muncă consta în:a) prevenirea incendiilor, prin evidentierea materialelor şi dotarilor tehnologice care prezinta pericol de incendiu, surselor posibile de aprindere ce pot aparea şi a mijloacelor care le pot genera, precum şi a masurilor generale şi specifice de prevenire a incendiilor;b) salvarea utilizatorilor şi evacuarea bunurilor, prin intocmirea şi afisarea planurilor specifice şi menţinerea condiţiilor de evacuare pe traseele stabilite;c) instruirea salariatilor prin elaborarea documentelor specifice instructajului p.s.i. pe locul de muncă, desfăşurarea propriu-zisa a instructajului şi asigurarea certificării efectuării acestuia, precum şi afisarea schemelor de interventie sau a instructiunilor de aparare împotriva incendiilor;d) marcarea pericolului de incendiu prin montarea de indicatoare de securitate şi de orientare sau a altor inscriptii ori mijloace de atenţionare;e) organizarea stingerii incendiilor.(2) Organizarea stingerii incendiilor pe locul de muncă cuprinde măsuri şi informaţii privind:a) precizarea corecta a mijloacelor tehnice de alarmare şi de alertare a personalului de la locul de muncă, pompierilor civili, dispeceratului pompierilor militari, instiintarea conducătorului locului de muncă, patronului, anumitor categorii de specialisti şi a altor forte stabilite sa participe la stingerea incendiilor;b) prezentarea sistemelor, instalaţiilor şi a dispozitivelor de limitare a propagarii şi de stingere a incendiilor, stingatoarelor şi a altor aparate de stins incendii, mijloacelor de salvare şi protecţie a personalului, precizandu-se cantitatile care trebuie să existe la fiecare loc de muncă;c) stabilirea componentei echipelor care trebuie să asigure salvarea şi evacuarea persoanelor şi a bunurilor, pe schimburi de lucru şi în afara programului;d) organizarea efectiva a interventiei prin nominalizarea celor care trebuie să utilizeze sau sa puna în functiune mijloacele tehnice din dotare, de stingere şi de limitare a propagarii arderii, ori să efectueze manevre sau alte operaţiuni la instalatiile utilitare şi, după caz, la echipamente şi utilaje tehnologice.
 + 
Articolul 28(1) Datele privind organizarea activităţii de aparare împotriva incendiilor pe locul de muncă, prevăzute la art. 27 alin. (1) lit. a) şi e) şi alin. (2), se inscriu într-un formular tiparit pe un material rezistent, de regula carton, şi se afişează într-un loc vizibil şi mai puţin afectat în caz de incendiu.(2) Datele se completeaza de conducatorul locului de muncă şi se aproba de cadrul tehnic sau de persoana desemnata sa indeplineasca atribuţii de prevenire şi stingere a incendiilor.(3) Structura-cadru a formularului este prezentată în anexa nr. 2, aceasta putand fi completata, după caz, şi cu alte date şi informaţii despre fluxul tehnologic.
 + 
Articolul 29La stabilirea masurilor specifice de prevenire a incendiilor se au în vedere:a) prevenirea manifestarii surselor specifice de aprindere;b) gestionarea materialelor şi a deseurilor combustibile, susceptibile a se aprinde;c) dotarea cu mijloacele tehnice de prevenire şi stingere a incendiilor;d) verificarea spatiilor la sfârşitul programului de lucru;e) parametrii care se au în vedere pe timpul exploatarii diferitelor instalaţii, echipamente şi utilaje tehnologice.
 + 
Articolul 30(1) Planurile de evacuare a persoanelor în caz de incendiu cuprind elemente diferentiate în functie de tipul şi destinaţia construcţiei şi de numărul persoanelor care se pot afla simultan în aceasta şi se intocmesc astfel:a) pe nivel, dacă se afla simultan mai mult de 30 de persoane;b) pe încăperi, dacă în ele se afla cel puţin 50 de persoane;c) pentru incaperile de cazare şi dormitoarele comune, indiferent de numărul de locuri.(2) Planurile de evacuare se afişează pe fiecare nivel, pe caile de acces şi în locurile vizibile, astfel încât să poată fi cunoscute de către toate persoanele, iar în încăperi, pe partea interioara a usilor.
 + 
Articolul 31(1) Planul de evacuare se întocmeşte pe baza schitei nivelului sau a incaperii, pe care se marcheaza cu culoare rosie traseele de evacuare prin uşi, coridoare şi case de scari sau scari exterioare, după caz.(2) Pe planurile de evacuare se indica locul mijloacelor tehnice de prevenire şi stingere a incendiilor (stingatoare, hidranti interiori, butoane şi alte sisteme de anuntare a incendiilor) şi posibilitatile de refugiu (încăperi speciale, terase etc.), precum şi interdictia de folosire a lifturilor în asemenea situaţii.
 + 
Articolul 32Planurile de depozitare şi de evacuare a materialelor clasificate conform legii ca fiind periculoase se intocmesc pentru fiecare incapere unde se afla asemenea materiale.
 + 
Articolul 33La amplasarea materialelor periculoase în spatiile de depozitare trebuie să se tina seama de comportarea lor specifică în caz de incendiu atât ca posibilitati de reactie reciproca, cat şi de compatibilitatea faţă de agentii de stingere.
 + 
Articolul 34(1) Planurile de depozitare şi de evacuare a materialelor periculoase se intocmesc pe baza schitelor incaperilor respective, pe care se marcheaza zonele cu materiale periculoase şi se menţionează clasele acestora conform legii, cantitatile şi codurile de identificare ori de pericol. Traseele de evacuare a materialelor şi ordinea prioritatilor se marcheaza cu culoare rosie.(2) Planuri de depozitare se intocmesc şi pentru materialele şi bunurile combustibile care au o valoare financiară sau culturala deosebită.
 + 
Articolul 35Planurile de depozitare şi de evacuare se amplaseaza în locuri care pot fi cel mai puţin afectate de incendiu şi în apropierea locurilor de acces în încăperi, astfel încât să poată fi utile fortelor de interventie.
 + 
Articolul 36(1) Schemele de interventie se intocmesc pentru instalatiile tehnologice cu risc ridicat (foarte mare) de incendiu, stabilite de patron, şi cuprind instrucţiuni referitoare la:a) descrierea succinta a procesului tehnologic, cu menţionarea principalilor parametri (presiuni, temperaturi de lucru);b) cantitatea de produse combustibile din instalatie şi agentii eficienti pentru stingerea acestora;c) precizarea în ordine cronologica a operaţiunilor ce se efectueaza în caz de incendiu, explozie, avarie sau alte dezastre;d) prezentarea masurilor pentru protectia vecinatatilor;e) desemnarea persoanelor care participa la actiunile de interventie;f) enumerarea mijloacelor tehnice p.s.i. existente în instalatie şi precizarea, pe releveele instalaţiilor, a locurilor de amplasare a acestora sau a componentelor de punere în functiune.(2) Pe releveul instalatiei se marcheaza locul de amplasare a autospecialelor sau a altor utilaje de interventie din dotarea serviciului propriu de pompieri civili.(3) Schemele de interventie se elaboreaza de sefii de instalaţii, se intocmesc în doua exemplare şi se aproba de patron, exemplarul 1 pastrandu-se la seful instalatiei, iar exemplarul 2, la seful formatiei de interventie, salvare şi prim ajutor.
 + 
Articolul 37Instrucţiunile de aparare împotriva incendiilor se intocmesc pentru locurile de muncă în care sunt instalaţii tehnologice cu risc ridicat (foarte mare) de incendiu şi pentru punctele vitale vulnerabile la incendiu, stabilite de patron.
 + 
Articolul 38(1) Prin punct vital vulnerabil la incendiu se înţelege acel loc de muncă, instalatie, echipament etc. indispensabil asigurarii functionalitatii principale a construcţiilor şi agentilor economici şi care prezinta cel puţin risc mediu de incendiu.(2) Lista de principiu cuprinzand punctele vitale vulnerabile la incendiu este prezentată în anexa nr. 3.
 + 
Articolul 39Instrucţiunile de aparare împotriva incendiilor se elaboreaza pe baza documentelor avute la dispoziţie, cum sunt normele, normativele, regulamentele şi instrucţiunile de exploatare şi functionare, regulamentele de ordine interioara şi alte documentaţii de specialitate.
 + 
Articolul 40Instrucţiunile de aparare împotriva incendiilor cuprind:a) prevederile specifice de p.s.i. din reglementarile în vigoare;b) oblibaţiile generale ale salariatilor privind prevenirea şi stingerea incendiilor;c) regulile şi masurile specifice de prevenire şi stingere a incendiilor pentru exploatarea instalaţiilor potrivit condiţiilor tehnice, tehnologice şi organizatorice locale, precum şi pentru reparatii, revizii, întreţinere, oprire şi punere în functiune;d) evidentierea elementelor care determina riscul de incendiu sau de explozie;e) prezentarea pericolelor care pot aparea în caz de incendiu, cum sunt intoxicarile, arsurile, traumatismele, electrocutarea, iradierea etc., precum şi a regulilor şi masurilor de prevenire a acestora.
 + 
Articolul 41(1) Instrucţiunile de aparare împotriva incendiilor se elaboreaza, după caz, de seful sectorului de activitate (instalatiei, secţiei, atelierului etc.) şi se aproba de patron.(2) Premergator aprobării de către patron instrucţiunile de aparare împotriva incendiilor se verifica de cadrul tehnic sau de persoana desemnata sa indeplineasca atribuţii de prevenire şi stingere a incendiilor.
 + 
Articolul 42(1) În functie de volumul lor şi de condiţiile de la locul de muncă respectiv instrucţiunile de aparare împotriva incendiilor se afişează sau se păstrează la persoana competenţa care efectueaza instructajul periodic de prevenire şi stingere a incendiilor.(2) Un exemplar al tuturor instructiunilor de aparare împotriva incendiilor se păstrează la cadrul tehnic sau la persoana desemnata sa indeplineasca atribuţii de prevenire şi stingere a incendiilor.
 + 
Articolul 43Salariaţii din locurile de muncă pentru care s-au întocmit instrucţiunile prevăzute la art. 37 au obligaţia să le studieze, sa şi le insuseasca şi să le respecte.
 + 
Articolul 44Instrucţiunile de aparare împotriva incendiilor se completeaza în toate cazurile cu informaţiile din schemele de interventie, acolo unde acestea sunt intocmite.
 + 
Articolul 45Pentru noile tehnologii şi instalaţii instrucţiunile de aparare împotriva incendiilor intocmite de proiectanti au initial caracter provizoriu şi se completeaza cu cele care apar ca fiind necesare, pe timpul punerii în functiune, probelor tehnologice şi din exploatare în timp de un an, după care se aproba de patron şi devin definitive.
 + 
Articolul 46(1) Instrucţiunile de aparare împotriva incendiilor se revizuiesc cel puţin o dată la 3 ani şi se reactualizeaza la modernizari, dezvoltari, reprofilari şi la aparitia unor noi reglementari.(2) Fiecare instructiune de aparare împotriva incendiilor va avea înscrisă data întocmirii şi aprobării.
 + 
Articolul 47Documentele specifice instructajului p.s.i. pe locul de muncă se intocmesc în conformitate cu prevederile Dispoziţiilor generale privind instruirea în domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor – D.G.P.S.I/002, aprobate prin Ordinul ministrului de interne nr. 1.080/2000, şi trebuie să se refere la:a) listele cuprinzand procedurile stabilite pentru instructajul specific locului de muncă şi pentru instructajul periodic;b) procedurile de instruire intocmite în detaliu;c) documentele care să ateste efectuarea instructajelor specifice locului de muncă;d) testele sau chestionarele privind verificarea cunoştinţelor insusite pe perioada instruirilor;e) rezultatele obtinute din verificarea cunoştinţelor din ultimul an de activitate la locul de muncă;f) concluziile rezultate din activitatea de instruire, intocmite la sfârşitul fiecarui an, în care se menţionează numărul total de salariati şi al celor nou-veniti, rezultatele obtinute şi masurile luate, precum şi procedurile reactualizate.
 + 
Articolul 48Documentele de instruire de pe locul de muncă se păstrează în locuri cat mai sigure, ferite de efectele unor factori care le pot afecta calitatea şi integritatea, astfel încât ele să poată fi analizate în orice situaţie.
 + 
Articolul 49(1) Indicatoarele de securitate (de interzicere, avertizare şi informare) şi cele auxiliare se executa, se ilumineaza, se amplaseaza şi se monteaza conform standardelor în vigoare.(2) În anumite situaţii indicatoarele pot fi insotite de inscrisuri explicative şi în limbi de circulatie internationala.(3) Obligaţia de a amplasa, de a monta şi de a pastra integritatea indicatoarelor revine conducătorului (sefului) locului de muncă.
 + 
Articolul 50Organizarea efectiva a interventiei pe locul de muncă presupune:a) alarmarea imediata a personalului de la locul de muncă sau a utilizatorilor prin mijloace specifice, anuntarea incendiului la fortele de interventie, anuntarea altor persoane care trebuie să desfasoare activităţile prevăzute la lit. c), precum şi a dispeceratului, acolo unde acesta este constituit;b) asigurarea şi urmarirea realizării salvarii rapide şi în siguranţa a personalului, conform conceptiei stabilite;c) intreruperea alimentarii cu energie electrica, gaze şi fluide combustibile a consumatorilor şi efectuarea altor interventii specifice la instalaţii şi utilaje;d) actionarea asupra focarului cu mijloacele tehnice p.s.i. din dotare şi verificarea intrarii în functiune a instalaţiilor şi sistemelor automate şi, după caz, actionarea lor manuala;e) evacuarea bunurilor periclitate de incendiu şi protejarea echipamentelor care pot fi deteriorate în timpul interventiei;f) protectia personalului de interventie împotriva efectelor negative ale incendiului (temperatura, fum, gaze toxice etc.);g) verificarea amanuntita a locurilor în care se poate propaga incendiul şi unde pot aparea focare, actionandu-se pentru stingerea acestora.
 + 
Articolul 51(1) Pentru efectuarea operaţiunilor prevăzute la art. 50 nominalizarea se face pentru fiecare schimb de activitate, în afara programului de lucru şi în zilele de repaus şi sarbatori legale.(2) Verificarea prezentei personalului nominalizat se face la începerea programului de lucru, de către conducatorul locului de muncă, seful de schimb sau de persoana care conduce activităţile.
 + 
Articolul 52(1) La intocmirea listei cuprinzand substantele periculoase se consulta prevederile legale în vigoare care reglementeaza transportul rutier international de marfuri periculoase, respectiv Legea nr. 31/1994 şi Acordul european pentru transportul rutier al marfurilor periculoase – A.D.R.(2) De asemenea, pot fi avute în vedere şi prevederile Directivei europene SEVESO.
 + 
Articolul 53Lista cuprinzand substantele periculoase se completeaza şi se reactualizeaza ori de cate ori apar modificari în gestionarea substanţelor respective, iar extrase din aceasta lista se păstrează în fiecare loc de muncă unde acestea se depozitează sau se utilizeaza permanent.
 + 
Articolul 54Lista prevăzută la art. 53 va cuprinde toate substantele periculoase utilizate, incadrate în cele 9 clase, specificându-se în mod obligatoriu pentru fiecare substanţa:a) numărul de identificare O.N.U;b) denumirea;c) numărul de pericol;d) cantitatea existenta;e) locul de depozitare şi utilizare;f) agentii (substantele) adecvati (adecvate) pentru stingere, neutralizare sau decontaminare;g) caracteristicile fizico-chimice esentiale ce determina pericolul de incendiu sau de explozie.
 + 
Articolul 55Oblibaţiile referitoare la substantele periculoase se solutioneaza prin numirea de către patron a unui consilier de siguranţă, special instruit şi atestat conform reglementarilor în vigoare, care trebuie să aibă în vedere limitarile cantitative, comunicarea la autorităţi şi alte notificari impuse.
 + 
Capitolul 3Forme şi modalităţi principale pentru evaluarea şi controlul capacităţii de aparare împotriva incendiilor + 
Secţiunea 1Valorificarea concluziilor şi constatarilor rezultate din controalele efectuate de persoanele în drept + 
Articolul 56(1) Personalul autorităţilor publice, care, potrivit competentelor legale, executa controale în domeniul apararii împotriva incendiilor, este:a) personalul unităţilor de pompieri militari şi protecţie civila;b) cadre tehnice din structura ministerelor şi a celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, societatilor şi regiilor de profil;c) inspectori din structura inspecţiilor de specialitate ale statului (calitatea în constructii, protectia muncii, protectia mediului);d) inspectori din structura autorităţilor administraţiei publice locale.(2) Cadrele tehnice sau personalul tehnic desemnat al agentilor economici şi instituţiilor, cu atribuţii de indrumare, control şi constatare a încălcării legii în domeniul prevenirii şi stingerii incendiilor, precum şi persoanele menţionate la alin. (1) lit. b) şi d) trebuie să aibă atestata competenţa în condiţiile legii.
 + 
Articolul 57Controalele executate de personalul prevăzut la art. 56 alin. (1) se finalizează prin unul dintre urmatoarele documente:a) proces-verbal de control tehnic de specialitate;b) nota de constatare;c) raport de constatare.
 + 
Articolul 58Valorificarea constatarilor din documentele de control se asigura în termen de 15 zile de la incheierea acestuia, prin stabilirea de măsuri şi acţiuni, cu termene şi responsabilităţii, pentru înlăturarea deficientelor consemnate şi indeplinirea masurilor stabilite, asigurandu-se conformarea cu prevederile legilor care reglementeaza apararea împotriva incendiilor.
 + 
Articolul 59(1) Se recomanda instituirea unui sistem de informare şi monitorizare a indeplinirii masurilor stabilite.(2) În cazul neindeplinirii masurii persoana responsabila va arata motivele şi va face, în scris, propuneri noi referitoare la măsura respectiva.
 + 
Articolul 60Pentru verificarea indeplinirii masurilor stabilite patronul, prin cadrul tehnic sau prin persoana cu atribuţii de prevenire şi stingere a incendiilor ori prin colective de specialisti, va controla pe teren stadiul şi calitatea executiei.
 + 
Articolul 61La controlul următor al autorităţii de specialitate patronul trebuie să fie în măsura să prezinte detaliat, pe bază de documente, stadiul indeplinirii masurilor stabilite anterior.
 + 
Articolul 62Prin înţelegere sau la solicitare planul de acţiuni şi măsuri întocmit şi aprobat poate fi transmis spre informare autorităţii de specialitate care a executat controlul.
 + 
Secţiunea a 2-aAnaliza periodica a activităţii de aparare împotriva incendiilor + 
Articolul 63(1) Activitatea de aparare împotriva incendiilor se analizeaza, de regula, anual, cu prilejul finalizarii controalelor şi după producerea unor incendii.(2) Analiza se desfăşoară pe bază de raport sau informare întocmită de structura care are atribuţii în domeniul apararii împotriva incendiilor.
 + 
Articolul 64(1) Raportul de analiza va contine în principiu urmatoarele probleme:a) implementarea noilor prevederi legale;b) stadiul indeplinirii masurilor stabilite;c) deficientele care se manifesta în domeniul apararii împotriva incendiilor;d) concluzii din activitatea de instruire şi pregatire a personalului prin aplicaţii şi exercitii de interventie;e) relatiile cu terti privind apararea împotriva incendiilor;f) asigurarea dotarii, calitatea şi functionarea mijloacelor tehnice de prevenire şi stingere a incendiilor;g) eficienta activităţilor desfăşurate de structurile cu atribuţii în domeniul apararii împotriva incendiilor; h) propuneri de măsuri pentru îmbunătăţirea activităţii.(2) Aspectele discutate pe timpul analizei se consemneaza într-un proces-verbal, iar deciziile care se iau se aproba printr-o hotărâre care se difuzeaza persoanelor interesate.
 + 
Articolul 65(1) La analiza participa în mod obligatoriu patronul, sefii structurilor cu atribuţii în domeniul apararii împotriva incendiilor, sefii sectoarelor de activitate la care sunt facute menţiuni în raport şi, după caz, proprietarii construcţiilor, în situaţia utilizarii unei cladiri sau incinte de către mai mulţi agenti economici.(2) Prezenta se consemneaza într-un tabel convocator din care să rezulte ca persoanele în cauza au fost anuntate şi au participat efectiv la analiza.
 + 
Secţiunea a 3-aInformarea asupra deficientelor şi neconformitatilor privind apararea împotriva incendiilor + 
Articolul 66În cadrul fiecarui agent economic, institutie şi localitate se realizează un sistem informational bazat pe documente (rapoarte), pentru a se sesiza cat mai operativ orice deficienta care apare cu privire la apararea împotriva incendiilor.
 + 
Articolul 67(1) Documentul (raportul) trebuie să conţină în principiu urmatoarele:a) descrierea deficientei;b) sectorul (locul) în care se manifesta;c) data constatarii;d) consecintele posibile;e) propuneri de solutionare;f) certificarea inlaturarii deficientei.(2) Documentul (raportul) se întocmeşte în doua exemplare, dintre care unul rămâne la seful sectorului de activitate (locului de muncă) în care s-a constatat neregula, iar celalalt se transmite structurii cu atribuţii în domeniul apararii împotriva incendiilor, care le analizeaza şi face propuneri patronului.(3) Analiza, împreună cu propunerile, se întocmeşte lunar pentru cazurile care suporta amanare, iar în celelalte situaţii înlăturarea deficientelor (neconformitatilor) se face operativ.
 + 
Secţiunea a 4-aPlanificarea şi executarea exercitiilor şi aplicatiilor privind modul de actiune în caz de incendiu + 
Articolul 68(1) Exercitiile şi aplicatiile privind modul de interventie în caz de incendiu constituie formele de baza prin care se verifica stadiul şi capacitatea de actiune a personalului de pe locul de muncă.(2) Exercitiile şi aplicatiile vizeaza modul în care se executa:a) alarmarea;b) evacuarea;c) stingerea incendiului.
 + 
Articolul 69Exercitiile şi aplicatiile de interventie se efectueaza:a) planificat, pe bază de grafic, astfel încât la acestea sa participe esalonat toţi salariaţii cu atribuţii de interventie de pe locurile de muncă;b) inopinat, de către patron, autorităţile de control sau de alti factori de decizie;c) cel puţin o dată pe semestru, în una din zilele nelucratoare sau de sarbatori legale, pentru a se verifica pregătirea salariatilor aflati în serviciu în zilele respective;d) planificat, pe bază de grafic, cu personalul serviciului de pompieri civili.
 + 
Articolul 70(1) Evidenta aplicatiilor şi exercitiilor efectuate se tine într-un registru:a) înfiinţat pentru fiecare loc de muncă, pentru cele care se efectueaza conform art. 69 lit. a) şi b);b) înfiinţat la nivelul agentului economic, institutiei sau localităţii, pentru cele care se efectueaza conform art. 69 lit. c) şi d).(2) Registrul va avea conţinutul conform modelului prezentat în anexa nr. 4.
 + 
Articolul 71Fiecare exercitiu sau aplicatie de interventie se finalizează printr-un raport care să faca referiri cel puţin la:a) obiectivele şi scopul aplicatiei sau exercitiului;b) menţiuni privind cunoasterea şi capacitatea de punere în aplicare a sarcinilor ce revin personalului de pe locul de muncă în caz de incendiu;c) indeplinirea anumitor bareme de timp stabilite şi a timpilor operativi de interventie;d) menţiuni privind alarmarea (alertarea) personalului;e) aprecieri privind functionarea mijloacelor tehnice p.s.i.;f) desfăşurarea activităţii de salvare şi evacuare a persoanelor şi a materialelor periculoase;g) propunerea de măsuri privind îmbunătăţirea activităţii respective.
 + 
Capitolul 4Siguranţa exploatarii instalaţiilor utilitare aferente construcţiilor şi a mijloacelor tehnice de prevenire şi stingere a incendiilor + 
Secţiunea 1Prevederi generale + 
Articolul 72Gestionarea sigurantei exploatarii instalaţiilor şi a mijloacelor tehnice p.s.i. aferente construcţiilor din punct de vedere al prevenirii şi stingerii incendiilor se realizează prin:a) stabilirea persoanelor care sunt desemnate sa verifice, sa intretina şi sa repare instalatiile utilitare şi mijloacele tehnice de prevenire şi stingere a incendiilor;b) elaborarea procedurilor de lucru pentru lucrarile prevăzute la lit. a);c) completarea, semnarea şi arhivarea documentelor care atesta executarea lucrărilor menţionate la lit. a);d) intocmirea şi reactualizarea permanenta a evidentei mijloacelor tehnice p.s.i., pe categorii, cu menţionarea necesarului, existentului, deficitului şi a principalelor caracteristici functionale;e) intocmirea evidentei stocurilor de rezerva de mijloace tehnice p.s.i. şi a componentelor acestora, prevăzute de reglementari tehnice în vigoare;f) menţionarea surselor de alimentare cu energie electrica de baza şi de rezerva şi a consumatorilor cu rol în caz de incendiu.
 + 
Articolul 73(1) Lucrarile de verificare, întreţinere şi reparatii prevăzute în anexa nr. 5 se pot executa de salariaţii din structurile de specialitate proprii sau de persoanele juridice atestate potrivit legii.(2) Lista cuprinzand persoanele fizice şi juridice care presteaza lucrarile de verificare, întreţinere şi reparare a mijloacelor tehnice p.s.i. se întocmeşte pe categorii, mentionandu-se numărul şi perioada de valabilitate a atestatului prevăzut de lege.
 + 
Articolul 74Pentru fiecare tip de lucrare se stabilesc proceduri de lucru pe baza instructiunilor proiectantului, producătorului sau furnizorului de echipament şi a prevederilor normelor şi normativelor de specialitate.
 + 
Articolul 75Rezerva de mijloace tehnice de prevenire şi stingere a incendiilor se stabileste şi se asigura în scopul rezolvarii unor situaţii care pot aparea în activitate, conform recomandarilor cuprinse în anexa nr. 6.
 + 
Articolul 76(1) Verificările privind starea de functionare a mijloacelor tehnice p.s.i. se fac zilnic (pe schimb), saptamanal, lunar, trimestrial şi anual, după caz.(2) Verificarea zilnica sau pe schimb se efectueaza de regula vizual şi vizeaza:a) integritatea mijloacelor tehnice p.s.i.;b) existenta sigiliilor de fixare în pozitie normala de functionare a unor componente;c) asigurarea parametrilor de functionare, indeosebi presiuni ale fluidelor, prin citirea valorilor indicate de manometre;d) menţinerea posibilitatilor de utilizare operativa.
 + 
Articolul 77Pentru unele categorii de mijloace tehnice p.s.i. exploatarea, repararea, întreţinerea, scoaterea din functiune, declasarea şi casarea se fac potrivit reglementarilor în vigoare.
 + 
Articolul 78După utilizare fiecare mijloc tehnic de prevenire şi stingere a incendiilor se repune în functiune sau se inlocuieste.
 + 
Articolul 79(1) Detinatorii sau persoanele juridice care asigura verificarea, întreţinerea şi repararea sistemelor automate de detectare, semnalizare şi stingere a incendiilor vor evidentia într-un registru întocmit conform modelului prezentat în anexa nr. 7 datele referitoare la functionarea fiecarui sistem sau a fiecarei instalaţii automate.(2) La solicitarea marilor unităţi sau a unităţilor teritoriale de pompieri militari, anual în luna ianuarie, persoanele juridice prevăzute la alin. (1) vor pune la dispoziţie acestora copii de pe evidentele respective.
 + 
Secţiunea a 2-aPrevederi specifice + 
Articolul 80(1) La locurile de alimentare cu energie electrica se vor menţiona echipamentele care trebuie actionate pentru decuplarea de la retea a cladirii respective.(2) Pentru toate cazurile în care sunt necesare dispozitive speciale la locul de decuplare se vor asigura şi dispozitivele respective.
 + 
Articolul 81Pentru fiecare instalatie de ventilatie şi climatizare se întocmeşte în mod obligatoriu schema de pornire, oprire sau de izolare pe tronsoane, indicandu-se locul şi modul de actionare a clapetelor sau sibarelor.
 + 
Articolul 82(1) La sistemele automate de detectie, semnalizare, alarmare şi alertare în caz de incendiu se asigura posibilitatile de identificare operativa a locului incendiului, utilizandu-se, după caz, scheme, etichete şi alte asemenea solutii usor de interpretat.(2) Pentru sistemele de detectare şi semnalizare automata a incendiilor, integrate cu sisteme antiefractie, care transmit semnalele la agentii economici de paza şi protecţie, beneficiarii vor stabili modul de conlucrare cu subunitatile de interventie ale pompierilor militari privind retransmiterea semnalului de incendiu, realizarea interventiei şi raportarea datelor de la incendii.(3) Semnalele pentru avertizarea, alarmarea şi evacuarea persoanelor, precum şi pentru alarmarea şi alertarea pompierilor voluntari în caz de incendiu sau în alte situaţii de urgenta publică vor fi distincte pentru fiecare situaţie.(4) Valorificarea semnalelor acustice şi/sau optice generate de centralele de semnalizare a incendiilor se asigura prin:a) supravegherea permanenta a acestora de personal competent şi capabil sa ia masurile necesare;b) retranslarea semnalelor la locuri de muncă supravegheate permanent;c) punerea automata în functiune a echipamentelor de stingere şi de evacuare a fumului şi gazelor fierbinti, pe bază de programe care vor contine şi ordinea de prioritati;d) urmarirea prin instalaţii de televiziune cu circuit inchis a locurilor sau a zonelor periclitate de incendiu.
 + 
Articolul 83(1) La achizitionarea stingatoarelor beneficiarul trebui să solicite instrucţiunile de transport, depozitare şi manipulare pentru a putea beneficia de garantiile date de producător.(2) Utilizatorul stingatoarelor trebuie să asigure verificarea prin sondaj a stării de functionare a acestora, între intervalele prevăzute pentru verificările obligatorii.(3) Starea de functionare a unui lot de stingatoare se determina prin exercitii concrete executate cu salariaţii, înainte de trimiterea lotului la o noua verificare.
 + 
Articolul 84Starea de operativitate a instalaţiilor de stingere cu apa se asigura în principal prin menţinerea sub presiune a retelelor/ramificatiilor de distribuţie, înlăturarea posibilitatilor de inghet, coroziune şi solicitare mecanica a conductelor, instalarea de indicatoare de avertizare sau informare privind amplasarea hidrantilor, vanelor şi robinetelor cu actionare locala şi prin menţinerea libera a accesului la acestea.
 + 
Articolul 85Certificarea calităţii produselor de stingere (pulberi, prafuri, substante de spumare etc.) se asigura prin certificatele de calitate ale furnizorului şi buletinul/raportul laboratorului de încercări care a verificat menţinerea caracteristicilor fizico-chimice şi a eficientei de stingere a produselor.
 + 
Articolul 86(1) Usile rezistente la foc şi antifoc, obloanele, clapetele, trapele etc. se verifica zilnic privind pozitia normala a acestora şi asigurarea posibilitatilor de indeplinire a functiilor (inchidere sau deschidere).(2) Anual se verifica manevrabilitatea dispozitivelor prevăzute la alin. (1), prin actionare manuala sau automata (electrica, mecanica, pneumatica, hidraulica etc.), după caz.
 + 
Articolul 87(1) Mijloacele de protecţie a personalului de interventie se asigura şi se păstrează separat, pentru salariaţii proprii ai agentului economic şi, respectiv, pentru membrii fortelor care participa la interventie ca forte de sprijin, conform planurilor de interventie.(2) Pentru mijloacele tehnice care impun măsuri speciale de protecţie pe timpul utilizarii agentul economic are obligaţia să asigure pregătirea şi autorizarea salariatilor, potrivit legii.(3) Pentru a se elimina producerea unor accidente nedorite trebuie să se asigure inlocuirea componentelor consumabile la termenele prevăzute de fabricant, precum şi întreţinerea şi verificarea acestora de către persoane autorizate în domeniu.
 + 
Capitolul 5Dispozitii finale + 
Articolul 88Pentru agentii economici şi instituţiile care nu se încadrează în prevederile art. 3 persoana cu functii de conducere va asigura organizarea activităţii de aparare împotriva incendiilor prin respectarea cerințelor minime prevăzute de prezentele dispozitii generale.
 + 
Articolul 89Controlul respectarii şi punerii în aplicare a prevederilor prezentelor dispozitii generale se efectueaza după 6 luni de la publicarea acestora în Monitorul Oficial al României, Partea I.
 + 
Articolul 90Detalierea modului de intocmire a listei cuprinzand substantele periculoase se va face prin instrucţiuni specifice emise de Inspectoratul General al Corpului Pompierilor Militari, care se vor publică în revista "Pompierii Români".
 + 
Articolul 91(1) Pentru constructiile, amenajarile şi instalatiile tehnologice care intra, potrivit legii, sub incidenţa avizarii şi/sau autorizarii p.s.i. prevederile prezentelor dispozitii generale pot fi continute sintetic într-un registru de siguranţă la foc.(2) Structura şi conţinutul Registrului de siguranţă la foc se vor stabili de Inspectoratul General al Corpului Pompierilor Militari în termen de 9 luni de la data intrarii în vigoare a prezentelor dispozitii generale.
 + 
Articolul 92Anexele nr. 1-7 fac parte integrantă din prezentele dispozitii generale.
 + 
Anexa 1

   
  Primăria ………………………
  Judeţul ……………………….
   
  FIŞĂ DE INCENDIU Nr. …………..
  din ………….. 200 …..
  (model)
   
  I. Identificarea locului incendiului
  Numele şi prenumele …………………………………………………
  Destinaţia locului producerii incendiului |__|__|__|
  Localitatea …………………………… Mediu urban |__| rural |__|
  Judeţul în care s-a produs evenimentul |__|__|
  Str. …………. nr. …….., bl. ….., sc. ……, et. ….., ap. ……
  Distanţa în kilometri faţă de subunitatea de raion |__|__|__|
                           
  Momentul observării Ziua Luna Anul Ora Minutul
                         
                           
  Momentul lichidării Ziua Luna Anul Ora Minutul
                         
     
  II. Date despre intervenţie
  – Incendiul a fost stins de serviciul public de pompieri [1] serviciul privat de pompieri civili [2] serviciul privat de pompieri civili – societate comercială [3] salariaţi [4] persoane fizice [5]
  – Autospeciale utilizate ………………………………..
  – Mijloace de stingere ………………………………….
  III. Date despre cauză:
  1. Sursa de aprindere |__|__| 2. Mijloace care puteau produce aprinderea |__|__|__|
  3. Primul mijloc care s-a aprins |__|__| 4. Împrejurarea determinată |__|__|__|
  IV. Consecinţele incendiului
  Ce a ars …………………………………………………………..
  Propagare la vecinătăţi ……………………………………
  Victime: decedaţi: adulţi …., copii ….., răniţi: adulţi ….., copii ….
  Date suplimentare …………………………………………………..
   
  Primar, Secretar,
  …………………. ………………….

 + 
Anexa 2

     
  Societatea Comercială (Instituţia)
  …………………………….
   
    Aprobat
    ───────
    Numele şi prenumele ……………….
    Semnătura ………………
   
  ORGANIZAREA APĂRĂRII ÎMPOTRIVA INCENDIILOR
  locul de muncă ………………….
   
       
  I. PREVENIREA INCENDIILOR 3. Echipamente şi mijloace 5. Măsuri specifice
  1. Materiale combustibile şi inflamabile a) motoare şi corpuri electrice a) asigurarea funcţionării sistemului
  a) produse finite din lemn b) instalaţie de uscare din dotarea cabinei de vopsit
  b) lacuri c) sistem de ventilaţie b) funcţionarea normală a
  c) solvenţi d) scule şi dispozitive elementelor de compartimentare
  d) depuneri de lacuri şi alte reziduuri e) ……………………………… c) păstrarea cantităţilor de lacuri
  e) ………………………………. 4. Măsuri generale şi vopsele în limite admise
  2. Surse de aprindere posibile a) interzicerea focului deschis d) utilizarea numai de scule care
  a) de natură electrică b) interzicerea fumatului nu produc scântei
  b) termice c) colectarea ambalajelor şi deşeurilor e) …………………………….
  c) foc deschis, fumat d) ………………………………  
  d) autoaprindere e) ………………………………  
  e) ………………………………. f) ………………………………  
    g) ………………………………  
  II. ORGANIZAREA INTERVENŢIEI 3. Mijloace de protecţie a salariaţilor 5. Evacuare de bunuri
  1. Mijloacele de alarmare, alertare a) măşti ………………………… ……………………………….
  a) telefon …………………… b) costume ………………………. ……………………………….
  b) buton de alarmare ………….. c) aparate izolante ………………. ……………………………….
  c) sonerie …………………… 4. Asigură intervenţia  
  2. Instalaţii şi dispozitive de limitare şi stingere a) stingătoare …………………… …………………………………  
  a) uşi antifoc …………………………………  
  b) clapete b) hidranţi interiori ……………..  
  c) trape …………………………………  
    …………………………………  
    c) tablou electric ………………..  
    …………………………………  
    …………………………………  
    d) instalaţii tehnologice ………….  
    …………………………………  
    …………………………………  
     
   
    Întocmit
    ────────
    Numele şi prenumele …………………………
    Semnătura ………………………….

 + 
Anexa 3LISTA DE PRINCIPIUcuprinzand punctele vitale vulnerabile la incendiu1. Statii de primire-distribuţie a energiei electrice2. Posturi de transformare3. Tablouri electrice principale4. Statii de reglare şi distribuţie a gazelor5. Centrale termice6. Încăperi speciale de cabluri electrice7. Statii de producere de acetilena8. Centrale de ventilare şi climatizare9. Calculatoare de proces10. Dispecerate de proces11. Depozite de materii prime şi materiale sau de produse finite combustibile12. Statii de frig cu amoniac13. Gospodarii de ungere şi racire14. Statii de compresoare de aer15. Rampe de încărcare-descarcare produse petroliere16. Alte sectoare, linii tehnologice, utilaje sau echipamente cu functii vitale
 + 
Anexa 4

                         EVIDENTA
        aplicatiilor şi exercitiilor de interventie efectuate
                        la …………….
 
Nr. Data şi Felul Sectorul Cine a organizat Observa-
crt. ora aplicatiei de aplicatia (exercitiul) tii
executarii activitate
aplicatiei Numele şi Semnatura
functia
0 1 2 3 4 5 6

 + 
Anexa 5NOMENCLATORULmijloacelor tehnice de prevenire şi stingere a incendiilorA. Sisteme, instalaţii, aparate şi dispozitive de semnalizare, alarmare şi alertare în caz de incendiu

           
  Nr. crt. Obiectul verificării Condiţii de executare Periodicitatea Observaţii
  0 1 2 3 4
  1. Starea de integritate vizual zilnic sau la predarea- primirea schimbului  
  2. Tensiunea de alimentare a surselor (bază şi rezervă) măsurare cu voltmetru zilnic sau la predarea- primirea schimbului  
  3. Starea de funcţionare generală informare verbală şi analiza consemnărilor din registru zilnic sau la predarea- primirea schimbului  
  4. Funcţionarea semnalizărilor optice şi acustice: simulări conform instrucţiunilor zilnic sau la predarea- primirea schimbului  
    a) de incendiu      
    b) de defect      
  5. Funcţionarea semnalizărilor retransmise la distanţă conform recomandărilor furnizorului zilnic sau la predarea- primirea schimbului  
  6. Funcţionarea transmisiilor la unităţile de pompieri militari stabilirea legăturilor zilnic sau la predarea- primirea schimbului  
  7. Funcţionarea semnalizărilor de la detectoare sau butoane manuale acţionarea unui detector sau buton de alarmare săptămânal Pentru instalaţiile cu până la 13 linii testarea se face prin rotaţie.
          Pentru instalaţiile cu mai mult de 13 linii testarea se face la mai multe linii pe săptămână astfel încât testarea unei linii să nu depăşească 13 săptămâni.
  8. Funcţionarea detectoarelor şi a butoanelor de semnalizare simularea incendiului conform instrucţiunilor furnizorului trimestrial  
  9. Sensibilitatea detectoarelor prin sondaj conform instrucţiunilor furnizorului anual  
  10. Condiţiile de mediu în care funcţionează detectoarele vizual, cu înlăturarea condiţiilor care generează exces de praf, umiditate, vibraţii săptămânal  
  11. Asigurarea degajării spaţiului din jurul detectoarelor şi butoanelor manuale vizual săptămânal raza spaţiului între 0,75-1 m
  12. Starea marcajelor de identificare vizual anual  
  13. Capacitatea bateriei de acumulatoare: măsurare şi vizual săptămânal  
    a) tensiune      
    b) electrolit – concentraţie şi nivel      
    c) starea contactelor      
  14. Comutarea automată a surselor de alimentare cu energie electrică conform instrucţiunilor furnizorului lunar  
  15. Funcţionarea globală a semnalizărilor de defect simulări ale tuturor condiţiilor de defect specifice lunar Liniile se verifică prin rotaţie astfel încât intervalul de testare pentru fiecare linie să nu depăşească 6 luni.
  16. Funcţionarea dispozitivelor exterioare de alarmare simulare lunar  
  17. Întreţinerea preventivă a centralelor de semnalizare, – curăţare de praf, impurităţi trimestrial  
    detectoarelor şi butoanelor – vizual, starea circuitelor şi contactelor    
  18. Integritatea cablurilor de semnalizare vizual trimestrial  
  19. Rezistenţa de izolaţie a circuitelor şi împământarea măsurarea rezistenţelor anual  
  20. Verificarea metrologică a AMC-urilor din instalaţie măsurători în laboratoarele de specialitate anual  

                            B. Stingatoare

           
  Tipul stingătoarelor Problematica urmărită Modul de efectuare Periodicitatea Observaţii
  Toate tipurile – existenţa şi amplasarea vizual lunar (săptămânal pentru punctele vitale vulnerabile sau zonele cu risc foarte mare de incendiu)
    – aspectul exterior şi integritatea    
    – inscripţionarea şi etichetele    
    – curăţare şi reprotejare adecvată demontarea completă a stingătoarelor anual cele cu CO2conform ISCIR
    – funcţionalitatea subansamblurilor componente      
    – rezistenţa internă a recipientului aplicarea de suprapresiune conform prescripţiilor la 3 ani sau ori de câte ori starea de integritate o impune cele cu CO2conform ISCIR
   
  Cu spumă chimică – cantitatea şi calitatea soluţiilor spumante – prelevare de probe semestrial  
  – vizual    
    – înlocuirea substanţelor în funcţie de temperatură (vară, iarnă) – conform recomandărilor producătorului de soluţie    
  Cu pulbere – starea de încărcare a buteliei de CO2 – cântărirea buteliei anual, maximum 2 ani – abatere de 1% faţă de greutatea inscripţionată
    – palpare manuală  
    – starea calitativă a pulberii – manual sau mecanic   – nu se admite tasarea sau
    – înlocuirea pulberii     aglomerarea
  Cu CO2 starea de încărcare cântărirea stingătorului anual abatere maximă de 1% faţă de greutatea inscripţionată
  Cu apă pulverizată – starea de încărcare a buteliei de CO2 – cântărirea buteliei anual – abatere maximă de 1% faţă de greutatea inscripţionată
    – cantitatea de apă – măsurare volumetrică   – abatere maximă de 1% faţă de capacitatea stingătorului

                      C. Instalaţii de stingere cu apa

         
  Periodicitate Probleme care se urmăresc Modul de efectuare Observaţii
  0 1 2 3
  I. Instalaţii de hidranţi exteriori şi interiori
  ─────────────────────────────────────────────────
  zilnic – echiparea vizual consemnarea elementelor lipsă şi situaţia accesibilităţii
  – presiune în reţea  
  – accesibilitate    
  – funcţionarea iluminatului de siguranţă  
  trimestrial – refularea apei punere în funcţiune  
  – starea furtunurilor  
     
  II. Instalaţii de stingere cu sprinklere
  ─────────────────────────────────────────
  zilnic – starea distribuitorului şi ACS-ului vizual  
  – păstrarea condiţiilor la capetele sprinkler    
  – funcţionarea iluminatului de siguranţă aferent    
  lunar – funcţionarea ACS-ului deschiderea şi închiderea robinetelor care asigură astfel de verificări  
  – funcţionarea sistemului de semnalizare  
     
  III. Instalaţii de stingere cu apă pulverizată
  ───────────────────────────────────────────────
  zilnic starea alimentării cu apă vizual  
  semestrial funcţionarea efectivă deschiderea şi închiderea vanelor şi robinetelor care asigură o asemenea verificare  
  IV. Vane şi robinete de alimentare
  ───────────────────────────────────
  lunar starea poziţiei acestora şi a sigiliului de siguranţă vizual  
  semestrial manevrabilitate închidere şi deschidere totală  

                      D. Instalaţii de stingere cu spuma

           
  Tipul instalaţiei Problematica urmărită Modul de executare Periodicitatea Observaţii
  Instalaţii fixe şi semifixe reciclarea spumantului realizarea liniilor necesare zilnic  
    integritatea instalaţiei vizual săptămânal  
    verificarea întregului circuit cu apă anual la revizii În funcţie de posibilităţi se poate face şi cu spumă.

                      E. Instalaţii cu dioxid de carbon

           
  Nr. crt. Problematica urmărită Modul de executare Periodicitatea Observaţii
  1. Starea de integritate a instalaţiei, existenţa sigiliilor şi a poziţiei normale de funcţionare a robinetelor, starea de încărcare a buteliilor      
    Funcţionarea sistemului de ventilaţie natural sau mecanic vizual zilnic  
    Poziţia supapei de golire a colectorului      
    Funcţionarea sistemului de avertizare optic şi acustic      
  2. Starea de funcţionare a alimentării de bază şi de rezervă a centralei de semnalizare şi acţionare – trecerea automată de pe sursa de bază pe sursa de rezervă    
    Funcţionarea detectoarelor – verificarea funcţionării prin folosirea unor surse de căldură sau fum săptămânal  
      – se va verifica prin cântărire starea de încărcare a buteliilor de comandă   numai când sunt prevăzute cu sisteme de cântărire
  3. Starea de funcţionare a armăturilor de comandă şi siguranţă      
    Duzele de refulare a dioxidului de carbon vizual lunar  
    Starea de funcţionare a circuitelor electrice      
  4. Starea de funcţionare a instalaţiei în ansamblu vizual    
    Starea de funcţionare a butoanelor manuale      
    Starea de funcţionare a dispozitivelor auxiliare – întreruperea automată a alimentării cu energie electrică a aparaturii de aer condiţionat de ventilaţie trimestrial  
      – închiderea şi blocarea uşilor    
    Cântărirea buteliilor componente ale bateriilor active, principale şi de rezervă     Se va întocmi proces-verbal de cântărire.
  5. Funcţionarea sistemului de detectare, avertizare şi alarmare prin declanşarea unei baterii    
    Modul de evacuare a personalului din zona protejată în termenul prestabilit vizual    
    Funcţionarea sistemelor de întrerupere a instalaţiilor auxiliare   anual  
    Deversarea dioxidului de carbon prin toate duzele de refulare      
    Sistemul de evacuare a dioxidului de carbon din zona protejată      

 + 
Anexa 6RECOMANDARIprivind rezerva de mijloace tehnice de prevenire şi stingere a incendiilorÎn principiu, rezerva de mijloace tehnice de prevenire şi stingere a incendiilor se asigura în limitele de mai jos, astfel:a) 15-20% din cantitatea necesară pentru fiecare tip de furtun, dar nu mai puţin de 2 role a cate 20 m;b) 10-15% pentru fiecare accesoriu din dotarea hidrantilor interiori şi exteriori de incendiu;c) 10% din fiecare tip de stingator;d) 15% din cantitatea stabilita de pulbere, spumant sau alte produse de stingere din dotare;e) 100% din numărul de recipiente pentru fiecare instalatie de stingere de gaze inerte;f) 10-25% din totalul capetelor sprinkler, drencer sau de pulverizare, dar nu mai puţin de 25 bucăţi din fiecare;g) 10-25% din totalul detectoarelor sau butoanelor de semnalizare, dar nu mai puţin de 15 bucăţi din fiecare;h) un recipient incarcat şi 2 cartuse filtrante pentru fiecare aparat de protecţie a respiratiei;i) un cartus filtrant pentru fiecare masca contra fumului şi gazelor fierbinti;j) 50% din totalul blindelor montate pe conductele de spumare ale instalaţiilor fixe sau semifixe de stingere a incendiilor la rezervoare de produse petroliere;k) cantitatile de mijloace tehnice specifice care se pun în mod gratuit la dispoziţie unităţilor de pompieri militari în caz de incendiu, în conformitate cu art. 45 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 60/1997;l) piesele de rezerva cuprinse în listele din documentatiile tehnice ale autospecialelor, navelor, trenurilor p.s.i. şi ale altora asemenea.Rezervele menţionate la lit. c), e), f) şi g) nu se constituie în situaţiile în care verificarea, întreţinerea şi repararea mijloacelor tehnice p.s.i. respective se fac de persoane juridice, atestate potrivit legii, care au obligaţia contractuala de a face inlocuirea operativa a componentelor şi a elementelor acestora.
 + 
Anexa 7

    Tipul instalatiei
                         DATE
      privind verificarea şi functionarea instalatiei ………..
 
Nr
crt

Data
(zi,
luna,
an)

Ora

Locul
semna-
lului

Natura
semnalului
incendiu
sau
defect
Componenta
afectată

Cauza

Măsura
luata

Observatii

0 1 2 3 4 5 6 7 8

––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x