privind condiţiile de stabilire a terenurilor de aeronautica, a zonelor de siguranţă şi a servituţilor aeronautice
Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: +
Articolul 1Terenurile de aeronautica sînt: aerodromurile, aeroporturile, helioporturile, terenurile de lucru şi alte terenuri destinate pentru desfăşurarea de activităţi aeronautice militare sau civile. +
Articolul 2Aerodromurile, aeroporturile, helioporturile, precum şi terenurile de lucru permanente pentru activităţi aeronautice utilitare, se înfiinţează prin decret prezidential. Ternurile de aeronautica destinate pe timp limitat pentru activităţi ale aviaţiei utilitare se stabilesc, cu respectarea prevederilor Legii fondului funciar, de către ministerele, comitetele şi birourile executive ale consiliilor populare, precum şi de către unităţile de stat sau cooperatiste, beneficiare ale prestaţiilor aviaţiei utilitare, cu avizul Departamentului Aviaţiei Civile. +
Articolul 3Terenurile de aeronautica militară se construiesc, se amenajeaza, se întreţin şi se administrează de către Ministerul Apărării Naţionale sau, după caz, Ministerul de Interne, cu excepţia portiunilor de drum destinate decolarilor şi aterizarilor, care sînt în administrarea şi întreţinerea Ministerului Transporturilor şi Telecomunicatiilor, respectiv ale altor organe care, potrivit legii, au drumuri în administrare. +
Articolul 4Asigurarea construirii terenurilor de aeronautica civilă, precum şi amenajarea, întreţinerea şi administrarea acestora, se fac de Departamentul Aviaţiei Civile, cu excepţia terenurilor de lucru destinate activităţilor aviaţiei utilitare, care se construiesc, se amenajeaza, se întreţin şi se administrează de către ministerele, comitetele sau birourile executive ale consiliilor populare şi unităţile de stat sau cooperatiste, , beneficiare ale prestaţiilor aviaţiei utilitare. +
Articolul 5Omologarea, precum şi deschiderea sau închiderea temporară pentru activităţi de zbor a terenurilor de aeronautica, se fac de către organele de autoritate aeronautica militară sau civilă, prin ordinul ministrului apărării naţionale, respectiv al şefului Departamentului Aviaţiei Civile. +
Articolul 6În scopul asigurării securităţii zborurilor aeronavelor, se stabilesc următoarele zone de siguranţă ale terenurilor de aeronautica: a) zona benzii de zbor, care cuprinde: pista de decolare-aterizare şi zonele laterale ale acesteia, prelungite de oprire şi prelungirile degajate sau, în cazul helioporturilor, aria de decolare-aterizare; … b) zonele culoarelor aeriene de acces; … c) zonele de tranzitie; … d) zona de limitare orizontala; … e) zona conica; … f) zona conica exterioară. … Limitele zonelor de siguranţă ale terenurilor de aeronautica se stabilesc prin normele tehnice elaborate de Ministerul Apărării Naţionale, pentru terenurile de aeronautica militară şi de Departamentului Aviaţiei Civile, pentru terenurile de aeronautica civilă, ţinînd seama de caracteristicile aeronavelor şi de reglementările în vigoare pe plan internaţional. +
Articolul 7Suprafeţele de teren aflate în zonele de siguranţă vor fi luate în evidenta cadastrala, introduse în exploatarea agricolă şi vor fi date în folosinţă unităţilor agricole limitrofe terenurilor de aeronautica. Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare împreună cu Ministerul Apărării Naţionale şi Departamentul Aviaţiei Civile vor stabili de comun acord structura şi amplasarea culturilor, precum şi condiţiile de exploatare a acestora. +
Articolul 8În cuprinsul zonei benzii de zbor sînt interzise: construirea sau ridicarea de obstacole, denivelarea în orice fel a terenului; trecerea de fire electrice sau cabluri, altele decît cele instalate pentru buna desfăşurare a activităţilor aeronautice; executarea de îngrădiri, depozite şi drumuri neautorizate de către Ministerul Apărării Naţionale sau, după caz, de Departamentul Aviaţiei Civile; trecerea de persoane, vehicule sau animale; orice alte activităţi care ar putea îngreuia, periclita ori împiedica decolarea, aterizarea sau rularea aeronavelor. În cuprinsul celorlalte zone de siguranţă prevăzute la art. 6 se pot amplasa obiective numai cu respectarea normelor tehnice stabilite potrivit aceluiaşi articol. +
Articolul 9Clădirile şi instalaţiile destinate activităţilor aeronautica pot fi amplasate în zona de tranzitie şi în zonele culoarelor de acces aferente terenului de aeronautica, cu respectarea dispoziţiilor normelor tehnice prevăzute la art. 6. +
Articolul 10Pentru asigurarea securităţii depline a zborurilor aeronavelor în fazele de apropiere şi decolare-aterizare, în cuprinsul zonelor de siguranţă prevăzute la art. 6 lit. b) – f) este interzisă amplasarea de lucrări, construcţii sau instalaţii care, prin natura lor sau datorită procesului de funcţionare, pot periclita securitatea zborurilor, cum sînt: obiective care produc fum sau ceata artificiala, subsatnte nocive, corozive, radioactive sau rau mirositoare; sisteme de iluminat care pot produce "orbirea" echipajelor sau pot determina confuzii în identificarea sistemului de balizare a pistei de decolare-aterizare ori a dispozitivului luminos de apropiere; surse de energie electrica producătoare de perturbatii în instalaţii de protecţie a navigaţiei aeriene; obiective care să favorizeze înmulţirea pasarilor calatoare, cum ar fi unităţi de morarit, silozuri, depozite, magazii, decantoare şi altele asemenea. +
Articolul 11Obiectivele amplasate în cuprinsul zonelor de siguranţă ale terenurilor de aeronautica militară sau civilă, periculoase pentru zborul aeronavelor, vor fi balizate de zi şi de noapte, potrivit avizului Ministerului Apărării Naţionale sau, după caz, al Departamentului Aviaţiei Civile. În cazul în care obiectivele sînt amplasate în zonele aeroporturilor folosite în comun de aviaţia militară şi de aviaţia civilă, precum şi în cazul obiectivelor amplasate în afară zonelor de siguranţă ale terenurilor de aeronautica, balizarea de zi şi de noapte se va face potrivit avizului Ministerului Apărării Naţionale şi al Departamentului Aviaţiei Civile. +
Articolul 12Liniile electrice aeriene cu înălţimea de peste 25 m şi care traverseaza cursurile principale de apa cu o lungime de peste 100 km sau autostrăzi şi drumuri naţionale vor fi balizate după cum urmează: a) conductorii din deschiderea de traversare, cu balizaj de zi; … b) stîlpi de traversare, cu balizaj de zi, iar la indicaţia Ministerului Apărării Naţionale, şi cu balizaj de noapte, cînd înălţimea lor depăşeşte 45 m. … +
Articolul 13Realizarea şi funcţionarea în bune condiţii a balizajului de zi şi de noapte, prevăzut la art. 11 şi 12, se asigura de către deţinătorii obiectivelor respective. +
Articolul 14Balizajul liniilor electrice existente, care se încadrează în prevederile art. 12, va fi realizat pînă la data de 31 decembrie 1980. +
Articolul 15În apropierea statiilor de protecţie a navigaţiei aeriene se interzice amplasarea construcţiilor, aparatelor, mijloacelor şi instalaţiilor a căror existenta sau funcţionare pot produce perturbarea acestor staţii. +
Articolul 16Proprietarii sau cei ce au în administrare un obiectiv care împiedica sau periclitează navigaţia aeriană, pentru care nu s-a obţinut, potrivit legii, acordul prealabil al Ministerului Apărării Naţionale sau, după caz, al Departamentului Aviaţiei Civile, sînt obligaţi sa-l desfiinteze de îndată la înştiinţarea autorităţii aeronautice militare sau civile. În cazul în care, datorită extinderii unor terenuri de aeronautica existente sau deschiderii altor asemenea terenuri, obiectivele realizate cu acordul Ministerului Apărării Naţionale sau Departamentului Aviaţiei Civile împiedica sau periclitează activitatea aeronautica, autorităţile aeronautice militare sau civile vor stabili, împreună cu deţinătorii obiectivelor, măsurile necesare pentru asigurarea securităţii zborurilor. +
Articolul 17Decretul nr. 215/1959 privind reglementarea servituţilor aeronautice pe teritoriul Republicii Populare Române, Hotărîrea Consiliului de Miniştri nr. 1341/1953 privind crearea, amenajarea şi omologarea terenurilor de aeronautica civilă utilitara din Republica Populara Română şi Hotărîrea Consiliului de Miniştri nr. 904/1960 privind stabilirea servituţilor aeronautice asupra unor terenuri de pe teritoriul Republicii Populare Române, precum şi orice alte dispoziţii contrare, se abroga. ────────────