DECRET nr. 93 din 16 martie 1984

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 10/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: CONSILIUL DE STAT
Publicat în: BULETINUL OFICIAL nr. 21 din 19 martie 1984
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 49MODIFICA PEDECRET 336 10/09/1983
ART. 49MODIFICA PEDECRET 336 10/09/1983 ANEXA 1
ART. 49MODIFICA PEDECRET 336 10/09/1983 ANEXA 2
ART. 49MODIFICA PEDECRET 336 10/09/1983 ANEXA 4
ART. 49ABROGA PEDECRET 335 10/09/1983 ART. 12
ART. 49MODIFICA PEDECRET 335 10/09/1983
ART. 49ABROGA PELEGE 57 01/11/1974 ART. 89
ART. 49ABROGA PELEGE 57 01/11/1974 ART. 91
ART. 49ABROGA PELEGE 57 01/11/1974 ART. 93
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 49MODIFICA PEDECRET 336 10/09/1983
ART. 49MODIFICA PEDECRET 336 10/09/1983 ANEXA 1
ART. 49MODIFICA PEDECRET 336 10/09/1983 ANEXA 2
ART. 49MODIFICA PEDECRET 336 10/09/1983 ANEXA 4
ART. 49ABROGA PEDECRET 335 10/09/1983 ART. 12
ART. 49MODIFICA PEDECRET 335 10/09/1983
ART. 49ABROGA PELEGE 57 01/11/1974 ART. 89
ART. 49ABROGA PELEGE 57 01/11/1974 ART. 91
ART. 49ABROGA PELEGE 57 01/11/1974 ART. 93
 Nu exista acte care fac referire la acest act

privind retribuirea în acord global a personalului muncitor din activitatea de construcţii-montaj, prin preluarea lucrărilor în antrepriza



Prin programul privind aplicarea ferma a principiilor autoconducerii muncitoresti şi autogestiunii, perfecţionarea mecanismului economico-financiar şi a sistemului de retribuire a muncii au fost stabilite o serie de măsuri menite sa ducă la îmbunătăţirea repartiţiei veniturilor oamenilor muncii în raport cu munca depusa, la legarea şi mai strinsa a veniturilor individuale de realizarea producţiei fizice şi productivitatii muncii, de reducerea cheltuielilor de producţie şi creşterea eficientei economice.În conformitate cu principiile care au stat la baza perfecţionării sistemului de retribuire, retributia şi celelalte venituri ale oamenilor muncii reflecta mai bine contribuţia fiecăruia la realizarea planului de producţie, la dezvoltarea producţiei materiale şi spirituale a societăţii.În cadrul noului sistem de retribuire, veniturile individuale stabilite în raport cu producţia realizată sînt neplafonate. Totodată, nimeni nu poate să primească retributie şi sa participe la beneficii dacă nu lucrează, nimeni nu poate avea venit garantat dacă nu produce, potrivit obligaţiilor de la locul de munca. Astfel, în cazul depăşirii producţiei planificate, veniturile cresc în mod corespunzător fără a fi plafonate, după cum, în situaţia nerealizarii producţiei, retributia se diminuează în mod corespunzător, fără a se asigura venit garantat.Retribuirea muncii personalului din unităţile de construcţii-montaj trebuie să asigure îndeosebi cointeresarea acestuia în accelerarea ritmului de execuţie pentru predarea la termen sau înainte de termen a lucrărilor, pentru mecanizarea proceselor de producţie şi industrializarea construcţiilor, în scopul creşterii productivitatii muncii, scaderii costurilor şi îmbunătăţirii calităţii lucrărilor.Pentru concentrarea eforturilor tuturor oamenilor muncii din activitatea de construcţii-montaj la realizarea obiectivelor de investiţii şi pentru creşterea răspunderii acestora în buna gospodărire a mijloacelor încredinţate de societate, în toate unităţile de construcţii-montaj se introduce forma de retribuire în acord global, prin preluarea lucrărilor în antrepriza.În vederea generalizarii şi aplicării corecte a acestei forme de retribuire în activitatea de construcţii-montaj, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează:  + 
Capitolul 1Dispoziţii generale + 
Articolul 1În întreaga activitate de construcţii-montaj se introduce forma de retribuire în acord global, prin preluarea execuţiei lucrărilor în antrepriza.Lucrările de construcţii-montaj în antrepriza se realizează prin preluarea de către un colectiv de oameni ai muncii a unor obiective – bloc de locuinţe, hala industriala, drumuri şi cai ferate, instalaţii tehnologice şi altele asemenea -, în vederea executării integrale a acestora pînă la receptionarea şi darea lor în folosinţă.
 + 
Articolul 2Colectivul de oameni ai muncii care executa lucrările de construcţii-montaj în antrepriza primeşte pentru realizarea întregului obiectiv o sumă globală stabilită pe bază de norme de muncă, cu încadrarea stricta în devizul fiecărui obiectiv.Nici o activitate sau lucrare nu poate fi retribuită în afară prevederilor devizului lucrării.
 + 
Articolul 3Colectivul de oameni ai muncii, preluind în antrepriza şi acord global executarea unui obiectiv, repartizează fiecărui membru al colectivului partea ce-i revine ca retributie în raport cu încadrarea tarifara şi celelalte criterii stabilite potrivit legii.Sumele stabilite în contractul de acord global pentru plata manoperei sînt ferme şi se plătesc integral la terminarea lucrărilor contractate.Pe parcursul executării lucrărilor se acordă avansuri de pînă la 80 la suta din suma cuvenită pentru manopera, corespunzător stadiilor fizice realizate.Suma stabilită prin contractul de acord global se plăteşte numai dacă lucrările executate sînt de calitatea prevăzută în standarde, cu încadrarea stricta în consumurile normate de materiale, combustibili şi energie.
 + 
Articolul 4Prin contractul de acord global se stabilesc, în raport cu tipul şi natura construcţiei, cu soluţia constructivă prevăzută în proiect şi cu normele de consum, cantităţile maxime de materiale, combustibili şi energie pentru executarea fiecărui obiectiv.Pentru economiile de materiale, combustibili şi energie realizate se acordă premii şi alte stimulente, potrivit legii.Valoarea materialelor distruse, precum şi a celor consumate peste prevederile normelor, din vina brigazii, se suporta de membrii acesteia, potrivit legii.Lucrările de calitate necorespunzătoare se refac de către brigada, cu suportarea contravalorii materialelor consumate suplimentar pentru remedieri.
 + 
Articolul 5Suma globală prevăzută în contract, cît şi avansurile lunare, se repartizează de şeful brigazii complexe, cu acordul membrilor acesteia, pe membrii brigazii, în raport cu contribuţia fiecăruia la realizarea lucrărilor, retributia tarifara şi timpul efectiv lucrat.Conform principiului nelimitarii veniturilor rezultate din munca, întregul colectiv va putea obţine venituri mai mari dacă realizează obiectivul de investiţii într-o durată mai scurta decît cea stabilită sau cu un număr mai mic de personal; prin prelungirea duratei de execuţie sau folosirea unui număr mai mare de personal muncitor veniturile vor scădea în mod corespunzător.În scopul creşterii productivitatii muncii şi concentrarii eforturilor întregului colectiv al brigazii la realizarea lucrărilor contractate în acord global se va urmarii reducerea la strictul necesar a personalului de administraţie, prin simplificarea sistemului de evidenta şi a celorlalte documente privind activitatea brigazii.Durata de execuţie pentru fiecare obiectiv se stabileşte potrivit normelor tehnice, avîndu-se în vedere timpul de muncă normat şi numărul de personal necesar.
 + 
Capitolul 2Organizarea antreprizelor şi a celorlalte unităţi de construcţii-montaj + 
Articolul 6Unitatea organizatorică de baza în sistemul de lucru în antrepriza este brigada complexa de antrepriza.Brigada complexa contractează în acord global şi executa în întregime unu sau mai multe obiecte sau părţi de obiecte complexe.
 + 
Articolul 7Brigada complexa se alcătuieşte pe baze democratice de către antreprenor – şef de brigada – prin înţelegere directa cu membrii acesteia, asigurindu-se, în funcţie de necesitaţi, structura optima pe meserii şi nivel de calificare – muncitori, maiştri, tehnicieni, subingineri, ingineri şi alt personal -, corespunzător gradului de complexitate a lucrărilor contractate. În brigada vor fi cuprinşi şi conducătorii de utilaje.În cadrul brigazii complexe se va urmări asigurarea policalificării muncitorilor, astfel încît aceştia să-şi folosească integral timpul de lucru şi să fie în măsura să execute cît mai multe categorii de lucrări.Evidentele privind activitatea brigazii se ţin de şeful de brigada şi ajutoarele acestuia, reducîndu-se în acest fel personalul de administraţie.
 + 
Articolul 8Brigada complexa răspunde de realizarea integrală a lucrărilor, la termenele contractate, de calitatea corespunzătoare a acestora şi de încadrarea în consumurile normate de materiale, combustibili şi energie.Brigada complexa executa în condiţii de stricta economicitate lucrările de organizare de şantier pentru obiectivele pe care le contractează, reducind la minimum construcţiile definitive cu aceasta destinaţie.
 + 
Articolul 9Brigada complexa primeşte în administrare uneltele şi utilajele necesare executării lucrărilor, răspunde de întreţinerea şi repararea acestora, de folosirea lor raţională pe toată durata normata de utilizare, fiind obligată sa plătească, potrivit legii, cotele de amortizare.
 + 
Articolul 10Pentru executarea unor lucrări de stricta specialitate, brigada complexa poate să folosească, pe perioade scurte echipe de specialişti din alte formaţii. Plata lucrărilor executate de aceste echipe sau specialişti se asigura din suma totală prevăzută în contractul de acord global încheiat de brigada complexa.
 + 
Articolul 11Pentru coordonarea mai multor brigazi complexe, asigurarea aprovizionarii tehnico-materiale, folosirea în condiţii de eficienta sporită a forţei de muncă, a materialelor, utilajelor şi celorlalte mijloace se constituie, potrivit legii, întreprinderi-antrepriza care lucrează în acord global, îşi dimensioneaza personalul la strictul necesar în raport cu volumul lucrărilor, desfăşoară întreaga activitate în conformitate cu principiile autoconducerii şi autogestiunii şi se finanţează prin cote procentuale din valoarea lucrărilor contractate şi executate, stabilite în raport cu natura şi complexitatea acestora.Întreprinderea-antrepriza se poate constitui şi pentru executarea directa a unor lucrări mari sau de complexitate mare – hidrocentrala, complex chimic, centrala termoelectrica şi altele asemenea -, în care caz îşi asigura finanţarea întregii activităţi din suma stabilită prin contractul de antrepriza pentru realizarea lucrărilor.
 + 
Articolul 12Întreprinderea-antrepriza îndeplineşte, de regula, rolul de antreprenor general şi încheie contracte directe cu beneficiarii pentru realizarea integrală a lucrărilor de construcţii montaj la obiective de investiţii, în care scop:a) asigura adaptarea la teren a proiectelor tip pentru obiectivele contractate, elaborarea de detalii de execuţie sau proiecte pentru unele lucrări de complexitate redusă, precum şi proiectarea tehnologiilor proprii de execuţie;b) asigura în mod centralizat aprovizionarea tehnico-materială, prelucrarea şi realizarea unor confecţii semifabricate, gospodărirea utilajelor şi mijloacelor fixe din dotare, care se folosesc de toate brigazile complexe;c) urmăreşte încadrarea consumurilor de materiale în normele stabilite, controlează şi ia măsuri pentru asigurarea calităţii lucrărilor executate de brigazi, realizarea indicatorilor tehnico-economici stabiliţi prin plan, contractarea şi decontarea lucrărilor;d) acţionează pentru îmbunătăţirea permanenta a structurilor organizatorice, în vederea eliminării activităţilor auxiliare şi reducerii personalului indirect productiv şi functionaresc, a creşterii continue a productivitatii muncii.
 + 
Articolul 13Pentru executarea unor lucrări de complexitate deosebită, în condiţiile şi cu aprobările prevăzute de lege, se pot organiza centrale sau trusturi de antrepriza generală.În raport cu mărimea şi complexitatea obiectivelor pe care le contractează pentru execuţie, antrepriza generală are în subordine, după caz, întreprinderi-antrepriza, antreprize fără personalitate juridică, brigazi complexe sau brigazi specializate, unităţi de mecanizare, de producţie industriala, aprovizionare şi altele.
 + 
Articolul 14Pentru lucrări de stricta specialitate – automatizări, instalaţii şi montaj utilaje, izolaţii speciale, drumuri, cai ferate, lucrări edilitare şi altele – se pot organiza trusturi, întreprinderi-antrepriza, antreprize sau brigazi specializate.
 + 
Articolul 15Unităţile socialiste pot executa unele lucrări de construcţii-montaj în regie proprie, prin contracte de acord global, cu colective de oameni ai muncii din aceste unităţi sau prin angajarea directa de echipe de constructori.De asemenea, lucrările de construcţii-montaj pot fi executate şi prin brigazi complexe sau echipe ale unităţilor cooperatiste.
 + 
Articolul 16Centralele, trusturile, întreprinderile-antrepriza şi antreprizele fără personalitate juridică lucrează în acord global, şi dimensioneaza personalul la strictul necesar în raport cu volumul lucrărilor, îşi desfăşoară întreaga activitate pe baza autoconducerii muncitoresti şi autogestiunii economico-financiare şi se finanţează prin cote procentuale din valoarea lucrărilor contractate şi executate de întreprinderile-antrepriza şi brigazile complexe din subordine, după caz.Dimensionarea personalului din unităţile de construcţii-montaj prevăzute la alin. 1, precum şi retribuirea în acord global a acestui personal, se fac din cotele procentuale de manopera aferente valorii lucrărilor de construcţii-montaj contractate şi executate.Cotele procentuale maxime pe categorii de lucrări, în funcţie de natura şi complexitatea acestora, precum şi cotele pe titularii de plan, în funcţie de volumul şi structura lucrărilor prevăzute în planul fiecăruia, se stabilesc anual, odată cu aprobarea planului naţional unic de dezvoltare economico-socială.Titularii de plan – ministerele, celelalte organe centrale şi comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti – defalca cotele procentuale pe centrale, trusturi şi întreprinderi în funcţie de volumul, natura şi complexitatea lucrărilor prevăzute în planul fiecărei unităţi.
 + 
Capitolul 3Contractarea în acord global, prin preluarea în antrepriza a lucrărilor de construcţii-montaj, proiectarea şi decontarea acestora + 
Articolul 17Pentru executarea lucrărilor de construcţii-montaj, între beneficiar şi antreprenorul general se încheie, în conformitate cu prevederile planului naţional unic de dezvoltare economico-socială, un contract-cadru care va cuprinde:a) denumirea, valoarea, durata de execuţie, capacitatile de producţie şi termenele de punere în funcţiune ale obiectivelor;b) obligaţiile beneficiarului privind termenele de predare a documentaţiilor tehnico-economice aprobate şi a amplasamentului obiectivului, de asigurare a aprovizionarii şi predării la montaj, în termen, a utilajelor şi instalaţiilor tehnologice;c) obligaţiile antreprenorului general de a executa integral lucrările de construcţii-montaj ale obiectivului, cu respectarea duratelor normate şi a condiţiilor de calitate prevăzute în standarde şi proiecte.Contractul se încheie în termen de maximum 20 de zile de la data aprobării introducerii lucrărilor în plan, pe baza proiectului întocmit de antreprenorul general şi comunicat beneficiarului în termen de 5 zile de la aceeaşi dată.
 + 
Articolul 18După aprobarea documentaţiei tehnico-economice, potrivit legii investiţiilor, se încheie între beneficiar şi antreprenorul general contractul ferm de execuţie în acord global, prin preluarea în antrepriza a lucrărilor de construcţii-montaj pentru obiectivul de investiţii, în care se vor prevedea în mod obligatoriu:a) proiectele tip de construcţii şi instalaţii tehnologice;b) utilizarea de materiale, componente, subansamble, maşini, utilaje, instalaţii şi produse tipizate;c) normele tehnice de consum exprimate prin consumuri maximale de materiale, combustibili şi energie, pentru fiecare tip sau varianta constructivă, corespunzător tehnologiei folosite;d) numărul maxim de personal în raport cu volumul lucrărilor şi normele de muncă;e) valoarea maxima a lucrărilor de construcţii-montaj prevăzută în devizul general al obiectivului;f) durata şi etapele de realizare a lucrărilor de construcţii-montaj, precum şi stadiile fizice intermediare;g) termenele de predare a utilajelor, instalaţiilor tehnologice, aparatajelor şi a materialelor ce se aprovizioneaza de beneficiar.Antreprenorul va lua măsuri pentru realizarea de economii la materiale, manopera, utilaje şi la celelalte capitole de cheltuieli, cu respectarea condiţiilor de calitate prevăzute în proiect şi standarde. În aceste condiţii, economiile realizate revin antreprenorului.Beneficiarul investiţiei are obligaţia să asigure elaborarea şi predarea proiectelor şi a documentaţiilor tehnico-economice la termenele prevăzute în contract, precum şi asistenţa tehnica pe întreaga durata a execuţiei lucrărilor, pînă la punerea în funcţiune a capacităţilor şi realizarea parametrilor tehnico-economici proiectati.
 + 
Articolul 19Încheierea contractelor de antrepriza pentru executarea în acord global a lucrărilor de construcţii-montaj se face cu respectarea stricta a prevederilor legale referitoare la tipizarea construcţiilor, normarea consumurilor de materiale, combustibili şi energie, a normelor şi normativelor de muncă.Construcţiile de toate categoriile din cadrul obiectivelor de investiţii ce se realizează în industrie, transporturi, agricultura şi celelalte ramuri productive, precum şi clădirile de locuit, obiectivele social-culturale şi administrative, se proiectează şi se executa pe bază de proiecte tip, aprobate potrivit legii.Prin proiectele tip se stabilesc suprafeţele şi principalele dimensiuni ale obiectivelor de construcţii, soluţiile constructive, consumurile limita de materiale de construcţii şi instalaţii, precum şi limita maxima a preţului de deviz pentru lucrările de construcţii-montaj.La elaborarea proiectelor tip se va urmări ca acestea să poată servi şi ca proiecte de capacităţi-modul care, prin asamblare, să fie utilizate pentru realizarea de obiective de acelaşi profil, cu marimi diferite.
 + 
Articolul 20Tipizarea construcţiilor se face în strinsa legătură cu tipizarea tehnologiilor de producţie şi a utilajelor, astfel încît dimensiunile clădirilor şi celorlalte construcţii sa corespundă strict necesităţilor bunei desfăşurări a proceselor de producţie.Pentru obiectivele din agricultura, zootehnie, irigaţii şi îmbunătăţiri funciare, prin tipizare se vor adopta soluţii constructive simple care să folosească pe scara larga materialele locale.La obiectivele din domeniul transporturilor se vor tipiza secţiunile de drumuri, adoptindu-se soluţii care să asigure restrîngerea la minimum a folosirii bitumului şi utilizarea pe scara larga a materialelor locale, zgurilor şi cenusilor de termocentrala.La construcţiile de orice fel se vor putea folosi numai materiale şi elemente de construcţii şi instalaţii tipizate, precum şi materiale şi resurse locale, în condiţiile prevăzute de lege.
 + 
Articolul 21Soluţiile adoptate în proiectele tip de construcţii trebuie să asigure executarea lucrărilor cu consumuri minime de materiale şi energie, scurtarea duratelor de execuţie, durabilitatea şi stabilitatea clădirilor, creşterea productivitatii muncii în activitatea de proiectare şi de realizare a investiţiilor, promovarea unor tehnologii eficiente în executarea construcţiilor, reducerea greutatii şi a costului acestora, crearea de condiţii optime pentru desfăşurarea proceselor functionale şi de producţie, precum şi realizarea unei eficiente maxime de exploatare.
 + 
Articolul 22Executarea lucrărilor va fi urmărită în permanenta de beneficiar, antreprenor şi băncile finanţatoare.Lucrările se vor deconta lunar pe baza stadiilor fizice realizate. Valoarea lucrărilor, corespunzător stadiilor fizice, se stabileşte odată cu încheierea contractelor, eliminindu-se astfel întocmirea unor documente care necesita un volum mare de muncă.Decontarea lucrărilor se va face în limita valorii totale prevăzute în contractul de antrepriza încheiat.Lucrările de calitate necorespunzătoare nu se decontează.
 + 
Capitolul 4Contractarea executării lucrărilor în acord global şi retribuirea personalului din activitatea de construcţii-montaj + 
Articolul 23Brigada complexa şi brigada specializată încheie contracte de acord global cu întreprinderea-antrepriza din care fac parte sau, după caz, cu antrepriza ori trustul căruia le sînt direct subordonate.Contractul de acord global se încheie pentru executarea unor obiecte de investiţii sau a unor părţi de obiecte complexe, pentru care brigada primeşte o sumă globală stabilită în limita manoperei prevăzute în deviz pentru lucrările contractate.Pentru lucrări mici se pot încheia contracte de acord global şi cu echipe de muncitori. Asemenea contracte se încheie şi cu echipe ale unităţilor cooperatiste.
 + 
Articolul 24Contractul de acord global încheiat de brigada complexa şi brigada specializată cuprinde:a) proiectul şi devizul lucrării;b) valoarea manoperei corespunzătoare lucrărilor ce fac obiectul contractului;c) graficul de execuţie a lucrărilor;d) fişa limita a consumurilor de materiale pe obiect;e) lista dotărilor cu scule şi utilaje, precum şi durata de utilizare a acestora pentru executarea lucrărilor contractate;f) alte condiţii specifice.Prin contractul de acord global brigada se obliga să execute lucrările ce fac obiectul contractului, în întregime, pînă la terminarea şi receptionarea obiectului, cu încadrarea în consumurile de resurse materiale şi de muncă stabilite şi respectarea stricta a condiţiilor de calitate prescrise.Întreprinderea-antrepriza sau, după caz, antrepriza ori trustul se obliga să asigure baza tehnico-materială necesară, coordonarea lucrărilor de specialitate, acordarea asistenţei tehnice, a lucrărilor de laborator şi controlul de calitate.
 + 
Articolul 25În cazul în care antreprenorul general – întreprinderea-antrepriza, trustul sau centrala – are în subordine antreprize, încheie cu acestea contracte în acord global, pentru executarea obiectivelor de investiţii. Contractele de acord global cuprind:a) volumul lucrărilor pe fiecare obiect;b) suma pentru retribuirea personalului muncitor al antreprizei, stabilită prin cote aprobate potrivit legii, şi suma pentru retribuirea personalului muncitor din brigazi şi celelalte subunitati, în limita manoperei prevăzute în devizele pe obiecte;c) nivelul cheltuielilor maxime de producţie (bugetul de cheltuieli);d) graficele de execuţie;e) condiţii generale şi speciale impuse de specificul lucrărilor ce fac obiectul contractului.
 + 
Articolul 26Obiectul contractului de acord global se stabileşte în funcţie de caracteristicile şi complexitatea obiectivelor de investiţii. Sumele ce se stabilesc prin contract pentru plata manoperei se determina pe baza proiectelor, a devizelor, normelor şi normativelor de muncă, în raport cu lucrările de executat, exprimate fizic.În construcţia de locuinţe, de obiective social-culturale şi tehnico-edilitare, contractul de acord global se încheie pentru executarea unui bloc sau a unui grup de blocuri, unei şcoli, grădiniţe, staţii de epurare, reţea de apa, canalizare, termoficare sau unei străzi, avîndu-se în vedere:a) la blocurile de locuinţe, numărul de apartamente, suprafaţa totală a acestora şi sistemul constructiv al blocului – panouri mari, schelet din beton armat, zidărie;b) pentru instalaţiile tehnico-edilitare, lungimea reţelelor şi gradul de prefabricare a instalaţiei.La construcţiile industriale, contractul de acord global se încheie pentru executarea unei hale industriale, instalaţii tehnologice, instalaţii de automatizare, rezervoare, silozuri, coşuri de fum, reţele tehnologice, avîndu-se în vedere:a) la hale industriale, suprafaţa construcţiei, sarcinile tehnologice, sistemul constructiv, volumul de lucrări şi alte elemente specifice clădirii;b) la rezervoare şi silozuri, capacitatea exprimată în tone sau metri cubi, sistemul constructiv şi alte condiţii specifice legate de produsul care se depozitează;c) la drumuri şi cai ferate, lungimea exprimată în kilometri, capacitatea de trafic, volumul terasamentelor şi caracteristicile sistemului rutier;d) la montajul utilajelor, numărul şi complexitatea utilajelor, gradul de preasamblare, volumul instalaţiilor tehnologice de legătură între utilaje.La construcţiile agrozootehnice, contractele de acord global se încheie pentru executarea unei ferme, a unui grajd, siloz, canale pentru irigaţii şi desecări, suprafeţe de teren irigate sau desecate şi altele, avîndu-se în vedere:a) pentru executarea unui grajd, suprafaţa construcţiei, sistemul constructiv, volumul lucrărilor de construcţii şi instalaţii tehnologice;b) pentru executarea canalelor de irigaţii sau desecări, lungimea, secţiunea şi debitul acestora;c) la amenajările pentru irigaţii sau desecări, suprafaţa parcelelor, amenajate, volumul terasamentelor şi sistemul de irigare sau desecare aplicat.
 + 
Articolul 27Pe parcursul executării lucrărilor contractate în acord global brigazile complexe şi de specialitate primesc avansuri lunare de pînă la 80 la suta din suma cuvenită pentru manopera, corespunzător stadiilor fizice realizate. Avansurile se repartizează de şeful brigazii, cu acordul membrilor acesteia, personalului muncitor din brigada, în raport cu contribuţia fiecăruia la realizarea lucrărilor, retributia tarifara şi timpul efectiv lucrat.La terminarea şi receptionarea lucrărilor la obiectul contractat, după verificarea îndeplinirii condiţiilor de calitate, suma totală pe obiect se împarte pe membrii brigazii, în condiţiile prevăzute la alin. 1; din sumele individuale astfel determinate se scad avansurile plătite lunar.
 + 
Articolul 28Suma pentru retribuirea personalului muncitor al centralei, trustului, întreprinderii-antrepriza şi antreprizei se stabileşte prin aplicarea cotelor procentuale de manopera aprobate potrivit art. 16.Pe parcursul executării lucrărilor contractate în acord global, suma cuvenită personalului unităţilor prevăzute la alin. 1 se stabileşte prin aplicarea cotelor procentuale de manopera la volumul lucrărilor realizate de brigazile şi celelalte unităţi din subordine. Lunar, din aceste sume se acordă avansuri în limita a 80 la suta, care se repartizează personalului muncitor în raport cu retributia tarifara şi timpul efectiv lucrat.La terminarea şi receptionarea lucrărilor la obiectele contractate, odată cu acordarea sumelor totale pe obiecte cuvenite personalului din brigazi se va acorda şi diferenţa cuvenită personalului muncitor al centralei, trustului, întreprinderii-antrepriza şi al antreprizei.Sumele cuvenite tuturor categoriilor de personal al centralelor, trusturilor, întreprinderilor-antrepriza şi antreprizelor se acordă integral dacă sînt îndeplinite condiţiile prevăzute în contractul de acord global.
 + 
Articolul 29Personalul muncitor din unităţile specializate pentru mecanizare, producţie industriala, aprovizionare şi altele va fi retribuit pe baza contractelor de acord global, în raport cu realizarea sarcinilor ce le revin, exprimate fizic. Lunar se acordă avansuri de pînă la 80 la suta din suma aferentă lucrărilor realizate, diferenţa urmînd a se plati la terminarea şi receptionarea lucrărilor contractate.
 + 
Capitolul 5Retribuirea în acord global a personalului muncitor din activitatea de reparaţii capitale + 
Articolul 30Lucrările de construcţii-montaj din activitatea de reparaţii capitale şi celelalte reparaţii se executa pe baza contractelor de acord global încheiate între beneficiar şi colective de oameni ai muncii care se obliga, pentru o sumă stabilită global prin deviz, să execute integral lucrările de reparaţii stabilite.Devizele de reparaţii capitale se întocmesc în conformitate cu normele de consum de materiale, energie şi combustibil, normele şi normativele de muncă, urmărindu-se dimensionarea la strictul necesar a celorlalte categorii de cheltuieli şi respectarea normativelor tehnice pentru repararea fondurilor fixe prevăzute de lege.În cazul în care, la desfacerea şi verificarea instalaţiilor şi liniilor tehnologice, se constată că nu este necesară executarea tuturor lucrărilor prevăzute în normele de reparaţii capitale sau ca sînt necesare lucrări suplimentare, devizul se modifica în mod corespunzător.
 + 
Articolul 31Activitatea de reparaţii capitale va cuprinde şi lucrările de modernizare a utilajelor şi instalaţiilor, în scopul îmbunătăţirii parametrilor tehnologici, maririi randamentelor, reducerii consumurilor energetice şi de materii prime, sporirii gradului de automatizare, creşterii capacităţii de producţie.
 + 
Articolul 32Lucrările de construcţii-montaj din activitatea de reparaţii capitale şi celelalte reparaţii pot fi executate direct de unităţile beneficiare prin echipe sau brigazi proprii ori de întreprinderi-antrepriza şi brigazi complexe sau specializate care executa, de regula, lucrări de construcţii-montaj pentru investiţii din domeniul respectiv.În cadrul ministerelor şi al centralelor se organizează, potrivit legii, întreprinderi sau brigazi proprii specializate în efectuarea reparaţiilor capitale.Întreprinderile şi brigazile complexe organizate pentru activitatea de reparaţii capitale îşi desfăşoară întreaga lor activitate pe baza autoconducerii muncitoresti şi autogestiunii economico-financiare, finanţîndu-se în întregime din valoarea lucrărilor contractate şi executate.
 + 
Articolul 33Personalul muncitor din antreprize, brigazi şi echipe, care executa lucrările de construcţii-montaj din activitatea de reparaţii capitale şi celelalte reparaţii, în acord global, primeşte întreaga suma prevăzută în contract pentru manopera la terminarea şi receptionarea lucrărilor contractate.Pe parcursul executării lucrărilor se acordă avansuri lunare în limita a 80 la suta din valoarea manoperei, corespunzător stadiilor fizice realizate.Suma ce revine pentru retribuirea personalului din întreprinderi se determina prin cote procentuale din valoarea lucrărilor executate de brigazile şi echipele din subordine, cote stabilite potrivit art. 16 în raport cu volumul şi complexitatea lucrărilor.
 + 
Articolul 34Ministerele, celelalte organe centrale şi locale ale administraţiei de stat, centralele industriale, întreprinderile şi celelalte unităţi au obligaţia să asigure, potrivit legii, executarea la timp şi în condiţii de calitate a tuturor reparaţiilor capitale prevăzute în planul naţional unic de dezvoltare economico-socială.
 + 
Capitolul 6Eliberarea drepturilor de retribuire pentru lucrările contractate în acord global + 
Articolul 35Manopera necesară pentru realizarea lucrărilor de construcţii-montaj se stabileşte prin contractul de acord global, în limitele prevederilor din deviz. Valoarea manoperei se determina pe bază de normative şi norme de muncă aprobate potrivit legii, fundamentate ştiinţific în funcţie de cantitatea de muncă necesară în condiţii de organizare superioară a producţiei şi a muncii, de parametrii tehnici ai maşinilor şi utilajelor din dotare, în concordanta cu sarcina de creştere a productivitatii muncii.Devizele prevăd valoarea totală a manoperei pentru întregul personal muncitor din brigazi, antreprize, întreprinderi-antrepriza, trusturi şi centrale, inclusiv indemnizaţiile pentru concediile de odihnă, sporul pentru vechimea neîntreruptă în aceeaşi unitate şi celelalte drepturi de retribuire prevăzute de lege pe perioada normata de execuţie.Valoarea totală a manoperei din devize se defalca pe stadii fizice. Prin graficul de eşalonare a execuţiei lucrărilor, manopera aferentă stadiilor fizice se stabileşte şi pe ani, în cazul în care lucrarea se realizează pe o perioadă mai mare de un an.
 + 
Articolul 36Băncile finanţatoare eliberează, pe baza documentaţiei prezentate potrivit legii, suma corespunzătoare manoperei aferente gradului de realizare a stadiilor fizice pentru fiecare obiect, parte de obiect complex sau obiectiv contractat în acord global, cu respectarea prevederilor art. 27-29 şi 33.Drepturile privind sporul de vechime neîntreruptă în aceeaşi unitate, indemnizaţiile de concediu, alte sporuri, precum şi compensaţiile prevăzute în Decretul nr. 46/1982 şi premiile pentru realizari deosebite, se acordă integral, în condiţiile legii, din avansurile pentru lucrările executate.Diferenţele reţinute lunar potrivit art. 27-29 şi 33 se eliberează de băncile finanţatoare pe baza proceselor-verbale de terminare şi recepţie a lucrărilor contractate şi a confirmării de către unitatea în cadrul căreia funcţionează brigazile şi celelalte subunitati a încadrării în consumurile normate de materiale, combustibili şi energie; calitatea lucrărilor se confirma de organele Inspecţiei de stat în construcţii.Pentru centrale, trusturi, întreprinderi-antrepriza şi antreprize, eliberarea diferenţelor se face pe baza proceselor-verbale de recepţie sau de predare-primire a lucrărilor încheiate cu beneficiarul şi a îndeplinirii celorlalte condiţii prevăzute în contractul de acord global.
 + 
Articolul 37Controlul eliberării şi utilizării sumelor pentru manopera aferentă lucrărilor de construcţii-montaj şi reparaţii capitale în construcţii se exercită în condiţiile legii.
 + 
Capitolul 7Controlul calităţii lucrărilor de construcţii-montaj. Organizarea, atribuţiile şi răspunderile Inspecţiei de stat în construcţii + 
Articolul 38Întregul personal muncitor care lucrează în activitatea de construcţii-montaj răspunde de calitatea lucrărilor executate, în raport cu atribuţiile ce revin fiecăruia în colectivul de muncă.
 + 
Articolul 39Personalul de execuţie răspunde de realizarea lucrărilor în stricta conformitate cu normativele, standardele şi prevederile proiectelor de execuţie, fiind obligat sa refacă lucrările de calitate necorespunzătoare, cu suportarea tuturor cheltuielilor.Personalul de conducere tehnica a lucrărilor – maistru, inginer, şef de brigada şi adjunct şef de brigada -, precum şi personalul de conducere din antreprize, întreprinderi-antrepriza, trusturi şi centrale, au obligaţia să asigure condiţiile tehnico-materiale pentru executarea lucrărilor de calitate corespunzătoare, efectuarea tuturor probelor şi încercărilor de laborator prevăzute de normative pentru diferite operaţii şi lucrări şi să efectueze un control permanent cu privire la calitatea lucrărilor executate de personalul din subordine.În cazul în care personalul de conducere nu-şi îndeplineşte atribuţiile ce îi revin în asigurarea calităţii lucrărilor, suporta, împreună cu personalul de execuţie din subordine, cheltuielile necesare refacerii lucrărilor de calitate necorespunzătoare.
 + 
Articolul 40Personalul din proiectare are sarcina ca la întocmirea documentaţiilor tehnico-economice pentru obiectivele de investiţii sa folosească proiectele tip respectînd prevederile normativelor, standardelor şi prescripţiile tehnice, sa elaboreze proiectele de execuţie şi detaliile de execuţie adoptînd soluţii care să elimine riscurile şi posibilitatea producerii unor defectiuni în execuţie, sa adopte măsuri de punere în valoare maxima a materialelor folosite, în raport cu condiţiile de mediu şi de exploatare.Proiectantii au sarcina sa urmărească realizarea lucrărilor proiectate, sa controleze respectarea prevederilor proiectelor şi sa dispună corectarea defectiunilor constatate.
 + 
Articolul 41Personalul unităţilor beneficiare – dirigintii de şantier – are obligaţia sa verifice în permanenta execuţia lucrărilor de construcţii-montaj şi, în mod deosebit, calitatea utilajelor şi instalaţiilor, sa participe direct la efectuarea probelor mecanice şi tehnologice, sa manifeste exigenta maxima în exercitarea controlului pe faze şi la recepţia obiectivelor de investiţii.
 + 
Articolul 42În vederea exercitării controlului statului în domeniul calităţii construcţiilor, se instituie un sistem unitar al inspecţiei de stat în construcţii.Inspecţia de stat în construcţii se organizează în cadrul Inspectoratului General de Stat pentru Investiţii-Construcţii.Inspecţia de stat în construcţii este subordonata şi Consiliului Central de Control Muncitoresc al Activităţii Economice şi Sociale.În fiecare judeţ se organizează inspecţii de specialitate pentru construcţii, care funcţionează în cadrul consiliilor judeţene de control muncitoresc al activităţii economice şi sociale.
 + 
Articolul 43Inspecţia de stat în construcţii are, în principal, următoarele atribuţii şi raspunderi:a) urmăreşte în proiectare, aplicarea proiectelor tip şi respectarea standardelor şi normativelor în vigoare;b) verifica, în execuţie, respectarea prevederilor proiectelor, a standardelor şi normativelor privind executarea lucrărilor de construcţii-montaj;c) controlează calitatea materialelor de construcţii ce se folosesc pe santiere şi calitatea lucrărilor ce se realizează.
 + 
Articolul 44În cazul în care constata ca executarea lucrărilor de construcţii-montaj se face cu abateri de la prevederile proiectelor sau ale normativelor şi standardelor, Inspecţia de stat în construcţii este obligată sa dispună:a) oprirea lucrărilor, pînă la realizarea tuturor condiţiilor prevăzute în proiecte şi în norme;b) refacerea lucrărilor executate necorespunzător;c) sancţionarea celor vinovaţi, potrivit prevederilor legii.
 + 
Articolul 45Organizarea, atribuţiile şi răspunderile Inspecţiei de stat în construcţii se stabilesc prin decret al Consiliului de Stat.
 + 
Capitolul 8Dispoziţii tranzitorii şi finale + 
Articolul 46Lucrările de construcţii-montaj care încep după data intrării în vigoare a prezentului decret se vor contracta în acord global, potrivit prevederilor acestuia.La obiectivele în curs de execuţie, în raport cu stadiul fizic realizat, se vor contracta în acord global, potrivit prezentului decret, lucrările rămase de executat pînă la terminarea şi receptionarea fiecărui obiect.
 + 
Articolul 47Cotele procentuale de manopera maxime pe categorii de lucrări şi pe titularii de plan pe anul 1984, pentru retribuirea personalului din întreprinderi-antrepriza, centrale, trusturi şi antreprize, sînt prevăzute în anexele nr. 1* şi 2*, care fac parte integrantă din prezentul decret.* Anexele au fost comunicate instituţiilor interesate.
 + 
Articolul 48Ministerul Construcţiilor Industriale, Comitetul pentru Problemele Consiliilor Populare şi Ministerul Muncii vor elabora norme metodologice pentru retribuirea în acord global a personalului muncitor din activitatea de construcţii-montaj, prin preluarea lucrărilor în antrepriza.
 + 
Articolul 49Pe data intrării în vigoare a prezentului decret se abroga art. 89, 91 şi 93 din Legea retribuirii după cantitatea şi calitatea muncii nr. 57/1974, pct. 7 din anexa nr. 7 la Decretul nr. 100/1979 pentru aplicarea Legii retribuirii după cantitatea şi calitatea muncii nr. 57/1974, art. 12 din Decretul nr. 335/1983 privind aplicarea formei de retribuire în acord global şi altor forme de retribuire specifice unor ramuri sau activităţi, art. 10, cap. III „Construcţii-montaj” din anexa nr. 1, prevederile referitoare la lucrările de construcţii-montaj şi reparaţii capitale din anexa nr. 2 şi pct. 9 din anexa nr. 4 la Decretul nr. 336/1983 cu privire la calcularea, eliberarea şi controlul utilizării fondului de retribuire, precum şi orice alte dispoziţii contrare. De asemenea, referirile la construcţii, grupuri de santiere, santiere şi loturi din Decretul nr. 335/1983, precum şi referirile la loturi şi santiere din Decretul nr. 336/1983, se elimina.––––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x