DECRET nr. 738 din 30 octombrie 1969

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 13/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: CONSILIUL DE STAT
Publicat în: BULETINUL OFICIAL nr. 127 din 13 noiembrie 1969
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 19MODIFICAT DEDECRET 396 07/12/1976
ART. 19MODIFICAT DEDECRET 341 14/07/1970
ART. 20ABROGAT DEDECRET 303 15/09/1971
ART. 20ABROGAT DEDECRET (R) 303 15/09/1971
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 65 19/12/1969
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEHG 1608 16/12/2009
ActulSE VA REPUBLICA IN BAZADECRET 396 07/12/1976
ActulAPROBAT DELEGE 65 19/12/1969
ART. 19MODIFICAT DEDECRET 396 07/12/1976
ART. 19MODIFICAT DEDECRET 341 14/07/1970
ART. 20ABROGAT DEDECRET 303 15/09/1971
ART. 20ABROGAT DEDECRET (R) 303 15/09/1971

privind organizarea şi funcţionarea Comitetului de Stat al Planificarii*)



___________Notă *) Acest decret a devenit Legea nr. 65/1969.EXPUNERE DE MOTIVEÎn vederea organizării Comitetului de Stat al Planificarii s-a adoptat decretul alăturat prin care se stabilesc atribuţiile, structura organizatorică şi modul de funcţionare a acestui organ central.La determinarea atribuţiilor Comitetului de Stat al Planificarii s-a ţinut seama de măsurile adoptate de Conferinţa Naţionala a Partidului Comunist Roman din decembrie 1967 şi de directivele Congresului al X-lea al partidului cu privire la îmbunătăţirea conducerii şi planificarii economiei naţionale.În acest sens decretul prevede sarcinile şi răspunderile care revin Comitetului de Stat al Planificarii în legătură cu înfăptuirea politicii partidului şi statului în domeniul planificarii economiei naţionale, al asigurării proportiilor necesare între ramuri şi subramuri, precum şi în menţinerea echilibrului material, financiar, valutar şi monetar al planului.De asemenea prin decret se stabilesc atribuţiile legate de elaborarea analizelor, studiilor şi prognozelor, precum şi a normelor şi normativelor necesare fundamentarii temeinice a planului.În cadrul sarcinilor cu privire la executarea planului se prevăd atribuţii legate de analiza sistematica a modului în care se realizează planul, de adoptarea măsurilor necesare pentru desfăşurarea ritmica şi eficienta a activităţii economice, precum şi cele legate de executarea controlului îndeplinirii planului.Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce revin comitetului, s-a avut în vedere aplicarea principiului muncii şi conducerii colective, care să asigure înfăptuirea în cît mai bune condiţii a liniei politice a partidului în domeniul planificarii economiei naţionale.Structura organizatorică a Comitetului de Stat al Planificarii urmăreşte să asigure o mai buna grupare a activităţilor, evitarea paralelismelor, reducerea numărului de direcţii şi compartimente la numărul strict necesar şi rationalizarea muncii.Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: + 
Capitolul 1Dispoziţii generale + 
Articolul 1Comitetul de Stat al Planificarii, organ central al administraţiei de stat, asigura înfăptuirea unitară a politicii partidului şi statului în domeniul planificarii economiei naţionale.
 + 
Articolul 2Comitetul de Stat al Planificarii coordonează, potrivit legii, activitatea de planificare a economiei naţionale, asigura proportiile necesare între diferitele ramuri şi subramuri ale economiei, precum şi echilibrul material, financiar, valutar şi monetar al planului de stat.
 + 
Articolul 3Comitetul de Stat al Planificarii asigura, în activitatea sa, aplicarea legilor, decretelor şi hotărîrilor Consiliului de Miniştri.
 + 
Articolul 4Comitetul de Stat al Planificarii colaborează cu ministerele, celelalte organe centrale şi cu organele locale în scopul îndeplinirii atribuţiilor ce-i revin.
 + 
Capitolul 2Atribuţii + 
Articolul 5Comitetul de Stat al Planificarii are următoarele atribuţii:A. Cu privire la elaborarea planului de dezvoltare a economiei naţionale:a) întocmeşte propuneri pentru proiectele planurilor de stat, curente şi de perspectiva, pe baza studiilor proprii şi a propunerilor titularilor planului de stat, asigurind înfăptuirea politicii partidului şi statului cu privire la:– dezvoltarea proporţională şi în ritm susţinut a economiei naţionale; lărgirea bazei tehnico-materiale a unităţilor economice şi a activităţilor social-culturale; ridicarea eficientei întregii activităţi economice; sporirea continua a venitului naţional şi, pe aceasta baza, ridicarea nivelului de trai al populaţiei;– folosirea deplina a capacităţilor de producţie; diversificarea producţiei şi îmbunătăţirea permanenta a calităţii produselor; valorificarea superioară a resurselor naturale şi asigurarea bazei materiale a planului;– introducerea progresului tehnic în toate ramurile economiei şi valorificarea rezultatelor obţinute în munca de cercetare ştiinţifică;– folosirea raţională a forţelor de muncă şi perfecţionarea continua a pregătirii acestora; creşterea productivitatii muncii şi reducerea cheltuielilor de producţie şi a celor de circulaţie;– îmbunătăţirea repartizării teritoriale a forţelor de producţie;b) elaborează, cu forte proprii sau prin conlucrare cu alte organizaţii specializate, analize, studii şi prognoze privind: dezvoltarea proporţională, echilibrata şi eficienta a economiei naţionale şi a ramurilor sale, accelerarea procesului reproductiei socialiste largite, valorificarea superioară a resurselor naturale, cerinţele pieţei interne şi tendintele conjuncturale ale pieţei externe, creşterea nivelului de trai, precum şi alte asemenea lucrări necesare fundamentarii planului de stat;c) elaborează, prin forte proprii sau prin conlucrare cu unităţi specializate, norme şi normative privind: indicatorii de utilizare eficienta a fondurilor fixe, consumul şi stocurile de materii prime, materiale, combustibili şi carburanţi, energie electrica şi termica; utilizarea forţei de muncă pe categorii de salariaţi; eficienta investiţiilor şi a comerţului exterior; volumul producţiei şi al rentabilitatii în raport cu fondurile de producţie, precum şi alte aspecte ale activităţii economice;d) duce, în colaborare cu Ministerul Comerţului Exterior şi alte organe centrale, tratative cu organele centrale de planificare şi economice din ţările socialiste, privind problemele dezvoltării, colaborării şi cooperării economice în perspectiva;e) răspunde de elaborarea, în cadrul proiectului planului de ansamblu, a planului de comerţ exterior, de creştere a eficientei comerţului exterior şi de asigurare a unei balante de plati externe active;f) întocmeşte balantele materiale pentru produsele care se repartizează de Consiliul de Miniştri, precum şi balantele sintetice şi răspunde de asigurarea echilibrului planului de stat;g) răspunde de perfecţionarea continua a metodologiei de elaborare şi fundamentare a propunerilor de plan; elaborează măsuri pentru introducerea metodelor de analiza şi calcul previzional, colaborind cu ministerele şi celelalte organe centrale, precum şi cu organele locale interesate.B. Cu privire la executarea planului:a) urmăreşte modul în care se realizează ritmurile şi proportiile planificate; analizează aspectele şi fenomenele care privesc asigurarea materiilor prime, materialelor şi evoluţia stocurilor; utilizarea capacităţilor de producţie; realizarea programului de investiţii; livrările la fondul pieţei şi export, precum şi toate celelalte elemente care condiţioneaza echilibrul planului şi desfăşurarea ritmica şi eficienta a activităţii economice;b) ia măsuri, potrivit legii, sau propune măsuri pentru valorificarea superioară a resurselor şi rezervelor existente în economie; preintimpinarea imobilizarii mijloacelor materiale şi efectuarea de redistribuiri în funcţie de priorităţile din economie; introducerea în circuitul economic a stocurilor disponibile şi modificarea destinaţiei unor resurse;c) aproba, potrivit legii, modificarea unor indicatori ai planurilor de stat;d) avizează, potrivit legii, documentaţiile tehnico-economice pentru lucrările de investiţii, care sînt în competenţa de aprobare a Consiliului de Miniştri.C. Cu privire la controlul îndeplinirii planului de stat:a) controlează modul de îndeplinire a planului de stat de către toate organizaţiile socialiste;b) exercita inspecţia de stat în construcţii.D. Comitetul de Stat al Planificarii îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege.
 + 
Articolul 6Comitetul de Stat al Planificarii prezintă Consiliului de Miniştri proiecte de acte normative şi alte acte prevăzute de lege; avizează proiectele de acte normative şi cu alt caracter, elaborate de ministere şi alte organe centrale, care interesează sfera sa de activitate.
 + 
Articolul 7În îndeplinirea atribuţiilor sale, Comitetul de Stat al Planificarii are dreptul sa ceara de la orice organizaţie socialistă date, informaţii, studii şi alte materiale cu privire la elaborarea propunerilor de plan şi la executarea planului.
 + 
Capitolul 3Organizare şi funcţionare + 
Articolul 8Comitetul de Stat al Planificarii este condus de către un Comitet, organ deliberativ, compus din:a) preşedintele, prim-vicepreşedintele şi vicepreşedinţii Comitetului de Stat al Planificarii;b) şeful Departamentului aprovizionarii tehnico-materiale;c) directori din aparatul Comitetului de Stat al Planificarii şi conducatori ai unităţilor subordonate;d) reprezentanţi şi specialişti de înaltă calificare din conducerea unor organe centrale de sinteza şi a altor instituţii;e) un delegat al sindicatelor, desemnat de Uniunea Generală a Sindicatelor din România.Componenta comitetului se aproba de Consiliul de Miniştri, la propunerea preşedintelui Comitetului de Stat al Planificarii.Preşedintele acestui comitet este preşedintele Comitetului de Stat al Planificarii; în lipsa preşedintelui, atribuţiile sale se îndeplinesc de către primul vicepreşedinte.
 + 
Articolul 9La şedinţele comitetului pot fi invitaţi delegaţi ai unor organe şi organizaţii de stat ori obşteşti interesate în examinarea problemelor supuse dezbaterii.De asemenea, la şedinţele comitetului pot fi invitaţi specialişti din cadrul aparatului Comitetului de Stat al Planificarii sau din afară acestuia.
 + 
Articolul 10Comitetul îşi desfăşoară activitatea în prezenta a cel puţin două treimi din numărul membrilor săi şi adopta hotărîri cu majoritatea membrilor ce-l compun.În caz de divergenta între preşedinte şi majoritatea membrilor comitetului, problema asupra căreia nu s-a realizat un acord se supune prim-vicepreşedintelui Consiliului de Miniştri; dacă una dintre părţi nu este de acord cu soluţia data, problema va fi supusă Biroului Permanent al Consiliului de Miniştri, pentru a hotărî.
 + 
Articolul 11Şedinţele comitetului au loc cel puţin o dată pe trimestru şi se convoacă, în timp util, de preşedinte. Comitetul poate fi convocat şi la cererea a cel puţin o treime din numărul membrilor săi.
 + 
Articolul 12Comitetul în întregul său şi fiecare membru în parte răspund în faţa Consiliului de Miniştri pentru întreaga activitate a Comitetului de Stat al Planificarii; fiecare membru al comitetului răspunde în faţa comitetului şi a preşedintelui acestuia pentru îndeplinirea sarcinilor ce îi sînt încredinţate.
 + 
Articolul 13Între şedinţele comitetului, preşedintele împreună cu prim-vicepreşedintele şi cu vicepreşedinţii dezbat şi rezolva probleme curente ale activităţii Comitetului de Stat al Planificarii şi stabilesc măsurile necesare pentru îndeplinirea operativă a hotărîrilor comitetului.
 + 
Articolul 14În executarea hotărîrilor comitetului şi în exercitarea atribuţiilor proprii, preşedintele Comitetului de Stat al Planificarii emite, potrivit legii, ordine, instrucţiuni şi alte acte prevăzute de lege.
 + 
Articolul 15Pentru analizarea unor probleme tehnico-economice de mare complexitate şi importanţa pentru economia naţionala sau pentru unele ramuri ale acesteia, comitetul poate constitui colective de lucru sau comisii de expertiza, formate din oameni de ştiinţa şi specialişti din cadrul Comitetului de Stat al Planificarii sau din afară acestuia. Desemnarea specialiştilor şi a oamenilor de ştiinţa din afară Comitetului de Stat al Planificarii se va face cu acordul ministrului sau al conducătorului organului central respectiv.
 + 
Articolul 16Preşedintele informează comitetul asupra principalelor probleme rezolvate în perioada dintre şedinţe.
 + 
Articolul 17Comitetul de Stat al Planificarii are în conducerea sa un preşedinte, un prim-vicepreşedinte şi şapte vicepreşedinţi.Preşedintele Comitetului de Stat al Planificarii este membru al Consiliului de Miniştri şi se numeşte prin decret al Consiliului de Stat.Prim-vicepreşedintele şi vicepreşedinţii se numesc prin hotărîre a Consiliului de Miniştri, iar atribuţiile acestora se stabilesc de comitet.
 + 
Articolul 18Preşedintele reprezintă Comitetul de Stat al Planificarii în raporturile cu celelalte organe şi organizaţii din ţara, precum şi în relaţiile internaţionale.
 + 
Articolul 19Comitetul de Stat al Planificarii are următoarea structura organizatorică:a) Direcţia generală a coordonării planului;b) Direcţia generală a comerţului exterior şi interior;c) Direcţia generală a dezvoltării;d) Direcţia generală a metalurgiei şi construcţiilor de maşini;e) Direcţia generală a combustibililor, energiei şi industriei chimice;f) Direcţia generală a materialelor de construcţii, industriei lemnului şi economiei locale;g) Direcţia generală a agriculturii şi silviculturii şi a bunurilor de consum;h) Direcţia generală specială, transporturi şi telecomunicaţii;i) Direcţia cultura, sănătate, învăţămînt, cercetare ştiinţifică;j) Direcţia secretariat-administrativă;k) Grupul de control asupra executării planului pe teritoriu.Numărul maxim de posturi în Comitetul de Stat al Planificarii, raportul minim dintre numărul funcţiilor de execuţie şi cel al funcţiilor de conducere, precum şi ponderea personalului de deservire faţă de totalul salariaţilor, sînt cele prevăzute în anexa*) care face parte integrantă din prezentul decret.____________Notă *) Anexa se comunică celor interesaţi.
 + 
Articolul 20Pe lîngă Comitetul de Stat al Planificarii funcţionează Departamentul aprovizionarii tehnico-materiale. Numărul maxim de salariaţi ai departamentului este cel prevăzut în anexa la prezentul decret.Modul de organizare şi funcţionare a Departamentului aprovizionarii tehnico-materiale se stabileşte prin hotărîre a Consiliului de Miniştri.
 + 
Articolul 21Comitetul de Stat al Planificarii are în subordinea sa Centrul de calcul şi Inspecţia de stat pentru construcţii.
 + 
Articolul 22Atribuţiile, normele de funcţionare şi structura organizatorică a unităţilor prevăzute la art. 19 şi 21 se stabilesc de comitet potrivit normelor legale.
 + 
Capitolul 4Dispoziţii finale + 
Articolul 23Decretul nr. 177/1952 pentru transformarea Comisiei de Stat a Planificarii în Comitetul de Stat al Planificarii, Decretul nr. 182/1950 privind înfiinţarea Comitetului pentru Normarea şi Repartizarea Combustibililor şi Lubrifiantilor de pe lîngă Consiliul de Miniştri, precum şi orice dispoziţii contrare prevederilor prezentului decret, se abroga.–––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x