pentru modificarea Decretului nr. 221/1960 cu privire la executarea silită împotriva persoanelor fizice a plăţii impozitelor şi a taxelor neachitate în termen şi a creanţelor băneşti ale organizaţiilor socialiste
EXPUNERE DE MOTIVEMăsurile menite să asigure realizarea despăgubirilor pentru repararea pagubelor cauzate avutului obştesc şi, în general, a creanţelor de orice fel ale statului şi ale organizaţiilor socialiste faţă de persoanele fizice au un rol deosebit de important în apărarea proprietăţii socialiste. În aceasta privinta sistemul de executare silită a primit o reglementare unitară prin Decretul nr. 221/1960, în executarea dispoziţiilor căruia s-a emis Hotărîrea Consiliului de Miniştri nr. 792/1960.Din practica de aplicare a acestor acte normative, în decurs de 8 ani s-a constatat ca unele dispoziţii nu mai corespund actualului stadiu de dezvoltare a orinduirii noastre, ceea ce a făcut necesară reexaminarea acestor acte normative.În general prin decretul alăturat adoptat pentru modificarea actelor normative mai sus indicate, se urmăreşte a se da o mai buna reglementare sistemului de urmărire imobiliară şi mobiliară, înlesnirilor acordate cetăţenilor care cumpara imobilele urmărite, sistemului de evidenta a creanţelor şi de constatare a insolvabilitatii, posibilităţii de urmărire a debitorilor care au adus pagube avutului obştesc, modului de urmărire a veniturilor din munca şi, îndeosebi, a acelora ale membrilor cooperativelor agricole de producţie.Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: +
Articolul 1Decretul nr. 221/1960 cu privire la executarea silită împotriva persoanelor fizice a plăţii impozitelor şi a taxelor neachitate în termen şi a creanţelor băneşti ale organizaţiilor socialiste, precum şi cu privire la executarea confiscării se modifica după cum urmează:1. Articolul 3 va avea următorul cuprins:"Art. 3. – Organele financiare de sector al municipiului Bucureşti, cele municipale, orăşeneşti şi comunale executa:a) impozitele, taxele şi amenzile, precum şi primele pentru asigurările prin efectul legii care, potrivit dispoziţiilor legale, se încasează de către aceste organe. … Amenzile penale se executa de organele financiare şi în condiţiile prevăzute de legea penală;b) orice creanţe care au ca obiect sume cuvenite direct bugetului de stat, precum şi creanţele de orice valoare ale instituţiilor bugetare; … c) sumele de bani datorate ca urmare a: … – încălcării dispoziţiilor codului silvic;– neplatii taxelor şi suprataxelor de orice fel privind călătoria cu trenul;– neplatii contribuţiei stabilite pentru lucrările de electrificare;d) creanţele pînă la 500 lei inclusiv ale organizaţiilor economice de stat, cu excepţia acelor creanţe pentru realizarea cărora ele au organe proprii de executare; … e) orice creanţe care, potrivit altor dispoziţii legale, li se transmit spre executare. … În toate cazurile prevăzute în prezentul articol executarea prin poprire se face în condiţiile art. 26."2. Articolul 7 va avea următorul cuprins:"Art. 7. – Confiscarile dispuse prin hotărîri judecătoreşti sau prin acte de urmărire penală se aduc la îndeplinire prin executorii judecătoreşti; celelalte confiscari se aduc la îndeplinire de organele care au dispus confiscarea.Cînd odată cu confiscarea se executa şi creanţe băneşti, întreaga executare se face de executorul judecătoresc, afară de cazul cînd legea dispune altfel.Cînd s-a pronunţat confiscarea parţială a averii fără a se acordă şi despăgubiri, cheltuielile penale se executa de organele financiare prevăzute la art. 3."3. Alineatul 1 al articolului 10 va avea următorul cuprins:"Nici o executare nu se va putea face înainte de ora 7 şi după ora 20."4. Alineatul 2 al articolului 11 va avea următorul cuprins:"Neîndeplinirea obligaţiei prevăzute la alineatul precedent se sancţionează cu amendă civilă pînă la 500 lei, ce se va aplica, la cererea organului de executare, de către judecătoria în a carei raza teritorială domiciliază persoana vinovata sau îşi are sediul organizaţia socialistă care nu a dat informaţiile cerute. Dispoziţiile prezentului alineat nu sînt aplicabile în cazurile prevăzute la art. 27."5. Articolul 12 va avea următorul cuprins:"Art. 12. – Sînt supuse urmăririi veniturile băneşti ale debitorului în măsura prevăzută de lege, precum şi orice alte bunuri ale sale, cu excepţiile şi după distincţiile de mai jos.Nu se pot urmări:a) bunurile necesare uzului personal sau casnic al debitorului şi familiei sale; … b) alimentele necesare debitorului şi familiei sale pe timp de 2 luni, iar dacă debitorul se ocupa exclusiv cu agricultura, alimentele necesare pînă la noua recolta, precum şi – la alegerea debitorului – o vacă cu lapte, un porc, doua capre sau trei oi; … c) combustibilul necesar debitorului şi familiei sale pentru încălzit şi prepararea hranei, socotit pentru 3 luni de iarna; … d) ajutoarele sociale şi pensiile care nu depăşesc nivelul cel mai ridicat al ajutorului social stabilit în raport cu domiciliul debitorului, acordate în cadrul asigurărilor sociale de stat sau în celelalte sectoare cu sistem propriu de asigurări şi pensii, precum şi ajutoarele în natura şi în bani acordate de cooperativele agricole de producţie membrilor cooperatori. De asemenea, în cazul urmăririi pensiilor ce depăşesc nivelul cel mai ridicat al ajutorului social, nu se va putea urmări decît partea din pensie ce depăşeşte acel nivel; … e) bunurile mobile ce servesc la exercitarea ocupaţiei debitorului; dacă acesta se ocupa cu agricultura, i se vor lasă inventarul agricol, seminţele şi furajele, în măsura necesară continuării muncii în gospodărie. … Bunurile prevăzute la lit. e pot fi urmărite numai în vederea realizării creanţelor garantate prin gaj constituit asupra lor;f) casa locuita de debitor şi familia sa, împreună cu anexele şi terenul din jur, în suprafaţa stabilită prin decizia comitetului executiv al consiliului popular al judeţului sau al municipiului Bucureşti, după caz. … Atunci cînd casa are mai multe locuinţe, se exceptează de la urmărire numai locuinta ocupată de debitor şi familia sa, precum şi terenul şi anexele corespunzătoare acestei locuinţe.Dispoziţiile de la lit. f nu sînt aplicabile creanţelor pentru repararea pagubelor rezultind din infracţiuni, celor rezultind din obligaţia de a plati, potrivit legii, impozitul asupra valorii bunurilor care nu au fost dobîndite în mod licit, sau în alte cazuri prevăzute de lege.Sumele depuse la Casa de Economii şi Consemnaţiuni nu sînt urmaribile decît în condiţiile prevăzute în legea de organizare a acestei case."6. Articolul 13 va avea următorul cuprins:"Art. 13. – Executarea confiscării averii, ca pedeapsa complimentară, se face numai asupra bunurilor personale ale condamnatului, arătate în art. 68 alin. 4 din codul penal.Nu se pot urmări, fiind exceptate de la confiscarea averii, potrivit art. 70 din codul penal, bunurile prevăzute în art. 12 alin. 2 lit. a, b, c şi e, iar dacă condamnatul este cooperator, nici partea sa socială la cooperativa.Cînd condamnatul are ca principala ocupaţie agricultura, nu vor fi urmărite, fiind de asemenea exceptate de la confiscare, casa de locuit şi terenul din jur, împreună cu construcţiile gospodăreşti anexe sau partea din casa necesară pentru locuit şi anexele corespunzătoare, dacă condamnatul şi familia sa locuiesc în aceasta casa.Membrilor familiei condamnatului, care se afla în întreţinerea acestuia, li se vor lasă din bunurile sale şi sume de bani, care, socotite laolalta cu alimentele ce s-au lăsat în temeiul dispoziţiilor de la alin. 2, sa reprezinte echivalentul a trei salarii din categoria cea mai joasa de salarizare. De asemenea, se vor lasă membrilor familiei condamnatului obiectele folosite în comun, în măsura în care acestea sînt strict necesare, iar pentru fiecare copil pînă la 14 ani, lucrurile pe care acesta le foloseşte."7. Articolul 14 va avea următorul cuprins:"Art. 14. – Veniturile, în natura şi în bani, pe care le realizează membrii cooperativelor agricole de producţie, prin munca prestată în cadrul acestora, pot fi urmărite după distincţiile şi în proportiile prevăzute de lege pentru urmărirea salariilor şi a celorlalte venituri din munca asimilate acestora.În acest scop, la cererea organului de executare, consiliul de conducere al cooperativei agricole de producţie va dispune retinerile corespunzătoare din veniturile în natura şi în bani cuvenite debitorilor membri ai acesteia, pentru plata datoriilor lor.În cazuri justificate, consiliul de conducere va putea decide amînarea reţinerii pînă la calcularea retributiei anuale. În mod excepţional, dacă va fi necesar, în raport cu posibilităţile reale de plată ale debitorului se va putea decide o noua amînare pînă cel mai tirziu la calcularea retributiei anuale următoare.Terenurile, animalele şi inventarul agricol, aduse în intovarasiri agricole, nu pot fi urmărite pentru datoriile intovarasitilor."8. La articolul 15 se introduce alineatul 2 cu următorul cuprins:"În cazurile prevăzute în alineatul precedent, răspunderea este solidară în limita folosului constatat prin hotărîrea judecătorească."9. La articolul 20 se adauga un alineat final cu următorul cuprins:"În cazul contribuţiei locuitorilor pentru lucrările de electrificare titlul executor îl constituie angajamentul debitorului de a plati suma stabilită de adunarea populara drept contribuţie a sa."10. La articolul 26 se modifica alineatele 1, 4, 9 şi 13, se abroga alineatele 2, 6 şi 11 şi se adauga un alineat final, după cum urmează:a) alineatul 1 va avea următorul cuprins: … "Cînd executarea se face prin poprire, organizaţia socialistă creditoare va înfiinţa poprirea fără o prealabilă înştiinţare de plată, printr-o adresa care va fi trimisa terţului poprit, împreună cu o copie de pe titlul executor. Odată cu aceasta comunicare, va fi înştiinţat şi debitorul de măsura luată."b) alineatul 4 va avea următorul cuprins: … "Poprirea înfiinţată ca măsura de asigurare devine executorie prin comunicarea copiei de pe titlul executor terţului poprit şi înştiinţarea debitorului despre aceasta de către organizaţia socialistă creditoare."c) alineatul 9 va avea următorul cuprins: … "Termenul în care pot fi introduse contestaţii de către debitor ori terţul poprit este de 5 zile de la primirea comunicării sau înştiinţării prevăzute în alin. 1.Cînd contestaţia priveşte măsuri luate de terţul poprit în cursul executării popririi, termenul curge de la data cînd debitorul a luat cunoştinţa de acele măsuri."d) alineatul 13 va avea următorul cuprins: … "Valoarea recipisei nu va putea fi încasată decît după expirarea termenului în care pot fi introduse contestaţii, iar în cazul în care s-au introdus contestaţii, după soluţionarea definitivă a acestora."e) alineatul final va avea următorul cuprins: … "În cazul cînd urmărirea se efectuează numai de organele prevăzute la art. 3, sumele reţinute se vărsa în conturile indicate de aceste organe."11. La articolul 27 se introduce un alineat nou şi se modifica actualul alineat 2, devenit alineat final, după cum urmează:a) alineatul 2 va avea următorul cuprins: … "Sesizarea judecătoriei, în cazul amenzilor contravenţionale, se face de organul financiar prevăzut la art. 3."b) alineatul final va avea următorul cuprins: … "Prin aceeaşi hotărîre se va pronunţa şi o amenda civilă pînă la 500 lei împotriva angajaţilor organizaţiilor socialiste sau persoanelor fizice la care s-a înfiinţat poprirea, din vina cărora nu s-au făcut comunicările ori nu s-au efectuat retinerile prevăzute de articolul precedent."12. Articolul 28 va avea următorul cuprins:"Art. 28. – Pentru datoriile pînă la 3.000 lei inclusiv ale angajaţilor, pensionarilor, membrilor cooperativelor de producţie mestesugareasca, oamenilor de litere, arta şi ştiinţa, membrilor colegiilor de avocaţi şi ale lucrătorilor retribuiţi pe bază de cota procentuală, executarea se va face numai prin poprire, în cazurile cînd datele necesare pentru a înfiinţa poprirea sînt cunoscute, iar salariile, pensiile ori celelalte venituri din munca ale acestora nu sînt grevate de alte urmăriri.De asemenea, executarea se va face numai prin poprire, dacă debitorii au venituri cunoscute, pe seama cărora creanta poate fi realizată prin poprire într-un termen de 12 luni.În cazuri justificate şi cînd creanta este realizabila în 2 ani pe calea popririi, executarea exclusiv pe aceasta cale se poate aproba, după cum urmează:a) pentru sumele cuvenite bugetului de stat, de ministrul finanţelor sau de directorii administraţiilor financiare judeţene şi a municipiului Bucureşti, după caz; … b) pentru orice alte creanţe, de ceilalţi miniştri sau de conducerile altor organe centrale, ori de comitetele executive ale consiliilor populare judeţene sau al municipiului Bucureşti, cărora le sînt subordonate organizaţiile socialiste creditoare, după caz. … Dispoziţiile prezentului articol se aplică în mod corespunzător şi datoriilor membrilor cooperativelor agricole de producţie, executarea facindu-se numai în condiţiile art. 14."13. Punctul II din articolul 31 va avea următorul cuprins:"II. Bunurile imobile prin:a) preluare directa de către organizaţia socialistă creditoare în contul creanţei; … b) vînzare directa către organizaţii socialiste; … c) vînzare la licitaţie; … d) trecere în proprietatea statului cînd urmărirea se face pentru creanţele statului şi ale organizaţiilor de stat prin predare, pe seama creanţei, comitetului executiv al consiliului popular al comunei, oraşului, municipiului sau sectorului municipiului Bucureşti, pe al cărui teritoriu se afla imobilul, acesta intrînd în administrarea directa a unităţii administrativ-teritoriale respective. … Autorizaţiile prevăzute în dispoziţiile legale privind transmiterea bunurilor imobiliare nu sînt necesare în cazul imobilelor urmărite în condiţiile prezentului decret.Construcţiile de orice fel, precum şi terenurile care nu sînt în producţie agricolă pot fi dobîndite, în modurile prevăzute la lit. a-d, de organizaţii socialiste, numai dacă le sînt necesare pentru nevoile lor proprii sau ale organizaţiilor subordonate, obţinînd în acest scop aprobarea prealabilă a organelor centrale sau a comitetelor executive ale consiliilor populare judeţene ori al municipiului Bucureşti, în a căror subordonare se afla.Cînd imobilul se dobîndeşte de un organ central, de un judeţ ori de municipiul Bucureşti, nu este necesară nici o aprobare.Terenurile care sînt în producţia agricolă se valorifica pentru creanţele statului sau ale organizaţiilor socialiste de stat numai potrivit lit. d prin predarea lor, pe seama creanţei, comitetelor executive ale consiliilor populare ale comunelor, oraşelor, municipiilor sau ale sectoarelor municipiului Bucureşti, pe al căror teritoriu sînt situate; acestea le vor transmite apoi, în condiţiile legii, organizaţiilor socialiste din agricultura desemnate de organele competente.Cînd urmărirea se face de organele financiare prevăzute la art. 3, nu se aplică modul de valorificare prevăzut la lit. a."14. Se introduce articolul 31^1, cu următorul cuprins:"Art. 31^1. – Dacă bunurile mobile sau imobile ale debitorului nu au putut fi valorificate prin aplicarea procedurii de executare silită, aceasta încetează şi bunurile se restituie debitorului, cheltuielile de executare raminind în sarcina acestuia."15. Articolul 33 va avea următorul cuprins:"Art. 33. – În cazul în care la urmărirea silită participa mai mulţi creditori, organul de executare repartizează suma realizată potrivit următoarei ordini de preferinta:a) creanţele rezultind din cheltuielile făcute cu urmărirea bunurilor al căror preţ se distribuie; … b) creanţele rezultind din salarii şi alte datorii asimilate acestora, cele rezultind din datorii în cadrul asigurărilor sociale de stat, precum şi cele rezultind din despăgubirile pentru repararea daunelor cauzate prin moarte sau vătămări corporale care au pricinuit incapacitate de muncă; … c) creanţele din obligaţii de întreţinere; … d) creanţele statului din impozite şi taxe, precum şi cele reprezentind primele de asigurare prin efectul legii; … e) creanţele din împrumuturi bancare; … f) creanţele reprezentind despăgubirile pentru repararea pagubelor pricinuite proprietăţii socialiste prin fapte ilicite; … g) creanţele din amenzi cuvenite bugetului de stat; … h) creanţele provenite din livrări de produse, prestări de servicii şi executări de lucrări; … i) alte creanţe. … În cazul creanţelor de acelaşi rang, suma realizată se repartizează între creditori, proporţional cu creanta fiecăruia."16. Alineatul 3 al articolului 34 va avea următorul cuprins:"Distribuirea sumei se poate face numai după trecerea unui termen de 15 zile de la data cînd suma a fost depusa."17. Articolul 35 va avea următorul cuprins:"Art. 35. – În cazul în care creditorii prevăzuţi la articolul precedent au asupra bunului vîndut drepturi de preferinta conservate, în condiţiile prevăzute de lege, la distribuirea sumei rezultate din vînzarea bunului, creanţele respective vor fi plătite înaintea creanţelor prevăzute de art. 33 la lit. h şi i.Creanţele garantate prin ipoteca sau gaj, conservate în condiţiile legii, vor fi plătite din preţul bunurilor afectate garanţiei, cu preferinta chiar faţă de cele prevăzute la art. 33 lit. b-i inclusiv, dacă restul averii debitorului sau cîştigul sau din munca asigura satisfăcător plata acestor din urma creanţe."18. Alineatul 1 al articolului 37 va avea următorul cuprins:"Pedeapsa confiscării totale sau parţiale a averii debitorului nu împiedica urmărirea bunurilor confiscate, pentru realizarea creanţelor de orice fel, născute înainte de începerea urmăririi penale în cauza în care s-a pronunţat confiscarea, precum şi a celor născute ulterior din fapte ilicite sau din acte încuviinţate de organele de urmărire penală sau de judecată."19. Alineatul 2 al articolului 39 va avea următorul cuprins:"Pentru imobilele neurmarite pînă la predarea lor conform alineatului precedent, creditorii care şi-au anuntat pretenţiile în condiţiile art. 25 vor putea cere urmărirea în termen de 3 luni de la predare. După expirarea acestui termen creditorii nu vor mai putea formula nici o pretentie în legătură cu imobilele predate, acestea raminind în administrarea directa a unităţilor administrativ-teritoriale cărora le-au fost predate."20. Articolul 40 va avea următorul cuprins:"Art. 40. – Amnistia are efecte asupra confiscării averii numai în măsura în care aceasta pedeapsa nu a fost încă executată."21. Articolul 42 va avea următorul cuprins:"Art. 42. – În contestaţiile împotriva executarilor efectuate prin organele financiare prevăzute la art. 3 sau purtind asupra unor bunuri confiscate, instanţa va cita şi administraţia financiară în a carei raza teritorială se găsesc bunurile urmărite, ori, în cazul executării prin poprire, îşi are sediul sau domiciliul terţul poprit."22. Articolul 44 va avea următorul cuprins:"Art. 44. – Dreptul de a cere executarea silită a impozitelor şi taxelor se prescrie prin împlinirea unui termen de 5 ani.În cazul despăgubirilor pentru pagube aduse proprietăţii socialiste prin infracţiuni, prescripţia dreptului de a cere executarea silită se suspenda pe timpul cît debitorul nu are venituri sau alte bunuri urmaribile. Lipsa veniturilor sau a altor bunuri urmaribile se constata prin procesul-verbal de insolvabilitate încheiat potrivit dispoziţiilor hotărîrii Consiliului de Miniştri emise în vederea executării prezentului decret."23. Articolul 45 va avea următorul cuprins:"Art. 45. – Prevederile prezentului decret nu sînt aplicabile creanţelor ce se urmăresc numai prin reţineri făcute angajaţilor conform codului muncii sau altor dispoziţii legale.Cu toate acestea, în cazul cînd angajatul înainte de a fi plătit integral datoria s-a încadrat la o alta organizaţie, sînt aplicabile prevederile art. 26 şi 27 cu privire la poprire.În cazurile prevăzute în alineatele precedente, dacă veniturile din munca ale debitorului sînt urmărite şi de alţi creditori, se aplică dispoziţiile art. 33."24. Se introduce articolul 45^1 cu următorul cuprins:"Art. 45^1. – Titlurile executorii privind creanţele Ministerului Forţelor Armate, Ministerului Afacerilor Interne şi ale Consiliului Securităţii Statului, inclusiv acelea care prevăd şi confiscarea averii, se transmit spre executare organelor financiare prevăzute la art. 3, în a căror rază teritorială domiciliază debitorul.Organele financiare au, cu privire la executarea acestor titluri, drepturile şi obligaţiile organizaţiei socialiste creditoare.Ministerul Forţelor Armate, Ministerul Afacerilor Interne şi Consiliul Securităţii Statului vor scădea creanţele din evidente, pe baza confirmării primirii titlurilor executorii de către organele financiare."25. Articolul 54 va avea următorul cuprins:"Art. 54. – Modul de valorificare a bunurilor urmărite sau confiscate, înlesnirile de plată, normele privind cazurile de insolvabilitate, modul de trecere în evidenta separată a creanţelor ce se realizează prin urmărirea salariilor sau a veniturilor asimilate cu acestea, precum şi orice alte măsuri în vederea executării prezentului decret se stabilesc prin hotărîre a Consiliului de Miniştri." +
Articolul 2Dacă în contul creanţelor purtătoare de dobinzi, supuse prevederilor Decretului nr. 221/1960, au fost plătite, pînă la data intrării în vigoare a prezentului decret, sume care acoperă integral numai creanta fără dobinzi, dobinzile nu se mai urmăresc.De asemenea, dacă pînă la aceeaşi dată, au fost făcute plati parţiale, sumele plătite se vor socoti asupra creanţei, dobinzile cuvenite pentru partea de creanta achitată nemaiurmarindu-se. +
Articolul 3Ori de cîte ori în Decretul nr. 221/1960 sînt folosite cuvintele „sfat popular”, „regiune”, „raion”, „raion orasenesc”, „organe financiare ale comitetelor executive ale sfaturilor populare”, „tribunal”, aceste cuvinte sînt înlocuite după cum urmează:– "sfat popular" prin cuvintele "consiliu popular";– "regiune" şi "raion" prin cuvintul "judeţ";– "raion orasenesc" prin cuvintele "sector al municipiului Bucureşti";– "organe financiare ale comitetelor executive ale sfaturilor populare" prin cuvintele "organele financiare prevăzute la art. 3";– "tribunal" prin cuvintul "judecătorie". +
Articolul 4Decretul nr. 221/1960, cu modificările din prezentul decret, va fi republicat, dîndu-se articolelor o noua numerotare şi actualizindu-se denumirile organelor de stat şi organizaţiilor socialiste.––-