DECRET nr. 620 din 18 noiembrie 1973 (*republicat*)

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 14/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: CONSILIUL DE STAT
Publicat în: BULETINUL OFICIAL nr. 95 din 30 august 1977
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DELEGE 120 07/07/2000
ActulABROGAT DEOUG 63 28/12/1998
ART. 10ABROGAT PARTIAL DEDECRET 468 17/12/1977
ART. 40ABROGAT PARTIAL DEDECRET 468 17/12/1977
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 43REFERIRE LALEGE 32 12/11/1968
ANEXA 1REFERIRE LADECRET 328 29/04/1966
ANEXA 1REFERIRE LAREGULAMENT 328 29/04/1966
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DELEGE 120 07/07/2000
ActulABROGAT DEOUG 63 28/12/1998
ActulREFERIT DEORDIN 14 27/09/1982
ActulREFERIT DEORDIN 437 05/05/1976
ActulREFERIT DENORMATIV 05/05/1976
ART. 10ABROGAT PARTIAL DEDECRET 468 17/12/1977
ART. 27REFERIT DEORDIN 437 05/05/1976
ART. 40ABROGAT PARTIAL DEDECRET 468 17/12/1977

cu privire la măsurile de dezvoltare a bazei energetice şi de folosire mai judicioasă a combustibililor şi energiei, devenit Legea nr. 140 / 1973



Notă *) Republicare în temeiul art. IV din Decretul Consiliului de Stat nr. 281 din 16 august 1977, publicat în Buletinul Oficial al Republicii Socialiste România, Partea I, nr. 88 din 19 august 1977, dîndu-se articolelor o noua numerotare. Decretul nr. 620/1973 a fost publicat în Buletinul Oficial nr. 181 din 18 noiembrie 1973 şi republicat în Buletinul Oficial nr. 191 din 3 decembrie 1973 şi în Buletinul Oficial nr. 149 din 23 noiembrie 1974. În cadrul preocuparilor permanente ale conducerii partidului şi statului nostru pentru dezvoltarea continua şi armonioasă a economiei naţionale, o atenţie deosebită a fost acordată dezvoltării resurselor interne de energie primara şi creşterii producţiei de energie electrica, ceea ce a făcut posibila acoperirea nevoilor crescînde de combustibil şi energie, dezvoltarea cu ritmuri înalte a economiei naţionale şi creşterea bunastarii populaţiei. Cu toate progresele înregistrate, în acest domeniu persista încă deficiente, atît în ce prriveste identificarea şi valorificarea unor noi resurse energetice, cît şi în utilizarea cu randamente ridicate a combustibililor, energiei electrice şi termice. În scopul asigurării pe o perioadă mai îndelungată a resurselor de energie primara, gospodăririi şi utilizării rationale şi cu eficienta ridicată a acestora, pentru eliminarea risipei şi pierderilor de resurse energetice, sub orice formă sau manifesta, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează :  + 
Capitolul 1Dezvoltarea bazei de resurse energetice  + 
Articolul 1Pentru asigurarea resurselor energetice necesare dezvoltării economico-sociale a tarii se vor intensifica cercetările şi prospectiunile geologice, inclusiv forajul marin, în vederea identificarii şi valorificării rezerve geologice de substanţe minerale energetice. De asemenea, se vor intensifica cercetările pentru identificarea şi punerea în valoare de noi resurse energetice.
 + 
Articolul 2Pentru o mai buna folosire a resurselor energetice şi îndeosebi a hidrocarburilor se vor folosi cu prioritate combustibili solizi, atît la producerea energiei electrice, cît şi în alte procese de ardere. În acest scop dezvoltarea producţiei de purtători de energie va fi orientata spre creşterea extractiei şi extinderea utilizării combustibililor solizi – cărbuni şi sisturi bituminoase: – Ministerul Minelor, Petrolului şi Geologiei va asigura studiile, proiectele şi alte măsuri necesare pentru devansarea deschiderii de noi mine şi cariere de combustibili solizi, îndeosebi de lignit, luînd toate măsurile necesare împreună cu Ministerul Energiei Electrice, pentru realizarea primei centrale pe bază de sisturi bituminoase, pînă în anul 1978 de asemenea, împreună şi Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini, va sabilii măsurile pentru fabricarea în ţara a utilajelor şi echipamentelor necesare pentru dotarea noilor mine şi cariere. Studiile şi programul de măsuri vor fi prezentate Consiliului de Miniştri pentru aprobare pînă la 31 martie 1974 – Ministerul Minelor, Petrolului şi Geologiei şi Ministerul Industriei Metalurgice, împreună cu Ministerul Industriei Chimice şi Ministerul Economiei Forestiere şi Materialelor de Construcţii, vor accelera lucrările de cercetare, proiectare şi punere în exploatare în vederea valorificării complete a conţinutului de substanţe minerale utile din sisturi.
 + 
Articolul 3Se vor lua măsuri de restringere şi eliminare treptata a utilizării hidrocarburilor în procesele de ardere, destinindu-se ţiţeiul şi gazele în principal pentru chimizare, în care scop: a) creşterile de puteri instalate în centralele electrice se vor realiza în principal prin utilizarea combustibililor solizi, a potenţialului hidroenergetic şi prin centrale nucleare, fiind interzise proiectarea şi construirea de noi centrale termoelectrice pe combustibili lichizi sau gaze ; de asemenea, se interzice proiectarea şi construcţia de instalaţii industriale noi, consumatoare în procese de ardere a combustibililor lichizi sau a gazelor, peste tot unde este posibil, precum şi extinderea reţelelor de distribuire a gazului metan, pentru consumarea acestuia în procese de ardere; b) se vor lua măsuri pentru dezvoltarea mai intensa a construcţiei de centrale hidroelectrice, urmandu-se valorificarea maxima a potenţialului hidroenergetic al rîurilor interioare prin amenajarea lor complexa, în trepte, precum şi a potenţialului hidroenergetic al Dunari, în colaborare cu ţările riverane; Ministerul Energiei Electrice împreună cu Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini vor elabora şi prezenta Consiliului de Miniştri, în termen de 4 luni de la data aprobării prezentului decret, programul de intensificare a construcţiilor hidroenergetice, ţinînd seama de ritmul maxim al posibilităţilor de construcţie; c) se vor lua măsurile pregătitoare necesare în ce priveşte proiectarea, asigurarea utilajelor şi echipamentelor necesare accelerarii realizării programului de construcţie al centralelor nucleare; d) Ministerul Energiei Electrice va elabora în mod eşalonat, pînă la finele semestrului I/1974, studiile şi propunerile cu privire la trecerea treptata a centralelor termoelectrice în funcţiune şi în curs de construcţie de pe consumul de gaze şi pacura pe consum de combustibili solizi; e) MinisteruL Energiei Electrice va lua măsuri pentru realizarea problemelor de energie electrica şi termica cu respectarea stricta a felurilor şi cantităţilor de combustibili aprobate.
 + 
Articolul 4I situaţii tehnico-economice justificate, utilizarea hidrocarburilor pentru obiective noi şi dezvoltări se va putea face: a) pentru un consum anual ce depăşeşte 500 t combustibil lichid sau 600 mii mc de gaze, cu aprobare data prin decizie prezidentiala, la propunerea Consiliului de Miniştri; b) pentru un consum anual sub nivelurile prevăzute la lit. a), pe baza acordului unic emis, după data de 1 ianuarie 1974, de Comisia permanenta pentru avizarea şi controlul consumurilor de combustibili, energie electrica şi termica sau, după caz, de organele prevăzute în art. 9 ori în anexa nr. 1 din Decretul nr. 680/1973.
 + 
Articolul 5În scopul valorificării unor resurse de energie primara neutilizate pînă în prezent şi îndeosebi a apelor subterane termale, Consiliul Naţional pentru Ştiinţa şi Tehnologie împreună cu Ministerul Minelor, Petrolului şi Geologiei, Ministerul Energiei Electrice şi comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti vor elabora programele privind studiile, cercetările şi lucrările necesare pentru introducerea treptata în circuitul economic a acestor resurse, cu începere cel mai tirziu din anul 1975.
 + 
Articolul 6Întreprinderile, centralele industriale, ministerele sînt obligate să asigure aplicarea tuturor măsurilor care să conducă la recuperarea resurselor energetice secundare – gaze de furnal, de cocserie, de rafinarie, gaze reziduale, căldură gazelor de ardere a zgurilor, a produselor şi deşeurilor, a aburului a condensatului şi agenţilor de răcire, inclusiv a apelor de răcire industriale şi de la termocentrale; în acest scop, vor asigura anual actualizarea pe bază de bilanţ energetic a inventarelor acestor resurse, vor elabora în baza prescripţiilor în vigoare documentaţiile telinico-economice de valorificare şi vor asigura înscrierea cu prioritate în planurile unice de dezvoltare economico-socială, cincinale şi anuale, a mijloacelor necesare realizării acestei recuperari. Ministerele, centralele, întreprinderile sînt obligate ca la proiectarea noilor capacităţi şi dezvoltarea celor existente sa prevadă soluţii tehnice pentru utilizarea resurselor energetice secundare, interzicîndu-se punerea în funcţiune a acestor capacităţi fără instalaţiile aferente pentru recuperarea resurselor energetice secundare.
 + 
Capitolul 2Folosirea mai judicioasă a combustibililor, carburantilor şi energiei în industrie, construcţii, transporturi, agricultura şi în celelalte activităţi economico-sociale  + 
Articolul 7Ministerele, celelalte organe centrale, Comitetele executive ale consiliilor populare, centralele, întreprinderile din industrie, construcţii, transporturi, agricultura, precum şi celelalte unităţi, vor întreprinde acţiuni susţinute şi vor lua măsuri imediate şi de perspectiva pentru reducerea consumurilor, utilizarea raţională şi economisirea combustibililor, carburantilor, energiei electrice şi termice, eliminarea pierderilor şi risipei, în vederea încadrării riguroase în normele de consum aprobate prin planurile naţionale unice de dezvoltare economico-socială.
 + 
Articolul 8În industrie, ministerele, comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, centralele şi întreprinderile vor lua măsuri, pentru reducerea consumurilor specifice de combustibili şi energie pe unitatea de produs prin perfecţionarea tehnologiilor de fabricaţie, modernizarea sau înlocuirea instalaţiilor de ardere cu randamente scăzute, îmbunătăţirea izolatiei termice a instalaţiilor, recuperarea şi valorificarea resurselor energetice secundare. Totodată: a) Comitetul de Stat al Planificarii, Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodăririi Fondurilor Fixe, ministerele, ceilalţi titulari ai planului naţional unic de dezvoltare economico-socială, centralele şi întreprinderile vor lua măsuri ca la coborârea planurilor de dezvoltare economico-sociale să asigure reorientarea dezvoltării economice prin creşterea cu precădere a ramurilor, subramurilor şi produselor care au consumuri energetice reduse şi limitarea la strictul necesar a fabricării produselor cu consumuri mari de combustibili şi energie; b) ministerele economice vor elabora în cursul lunilor noiembrie şi decembrie 1973 programul pentru înlocuirea etapizata a proceselor tehnologice invechite, mari consumatoare de combustibili şi energie, şi modernizarea sau înlocuirea instalaţiilor existente cu consumuri ridicate, aducindu-le la parametri superiori de exploatare; acest program va fi în permanenta revazut şi actualizat, ţinînd seama de progresul tehnic pe plan mondial; actualizarea, în scopul reducerii permanente a consumurilor energetice, se va face anual; c) ministerele, comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, centralele, întreprinderile vor lua măsuri pentru întocmirea bilanţurilor energetice pe utilaje, instalaţii şi pe întreprindere, pînă la 31 decembrie 1974; aceste bilanţuri vor fi actualizate anual şi pe baza lor se vor stabili măsurile de reducere a pierderilor de combustibil şi energie şi de ridicare a nivelulul de exploatare tehnica a utilajelor şi instalaţiilor. Institutele de proiectare vor elabora şi pune la dispoziţia beneficiarilor, odată cu documentaţiile de investiţii, şi bilanţurile energetice de proiect care vor sta la baza analizelor comparative ale bilanţurilor anuale pe parcursul exploatării; d) Ministerul Energiei Electrice va lua măsuri pentru îmbunătăţirea proceselor de ardere şi ridicarea pe aceasta cale a randamentelor energetice şi va asigura diminuarea consumurilor tehnologice proprii în centrele electrice, precum şi a pierderilor în reţelele de transport, stabilind măsurile care să asigure reducerea substantiala a acestora începînd cu 1 iunie 1974; e) unităţile socialiste consumatoare de combustibili, energie electrica şi termica vor lua măsuri ca în toate schimburile să se obţină indici optimi de consum de combustibili, energie electrica şi termica prin exploatarea intensiva a utilajelor, evitarea mersulul în gol sau cu sarcini reduse şi a opririlor accidentale, utilizarea raţională a iluminatulul şi încălzirii; se vor respecta riguros instrucţiunile de exploatare, planurile de întreţinere şi reparaţii, se vor asigura cu piese de schimb şi asistenţa tehnica de specialitate toate schimburile de lucru; f) unităţile socialiste vor analiza zilnic cantităţile de energie etectrica, termica şi de combustibili consumate pe secţii, linii tehnologice şi întreprindere, luînd operativ măsurile necesare pentru eliminarea cauzelor care au generat eventuale depăşiri şi pentru recuperarea acestora. Ministerele, celelalte organe centrale şi consiliile populare judeţene şi al municipiului Bucureşti vor urmări decadal şi lunar consumurile de combustibili, energie electrica şi termica la unităţile subordonate, luînd măsurile necesare de încadrare în cotele de plan aprobate, iar ministerele furnizoare, respectiv Ministerul Minelor; Petrolulul şi Geologiei, Ministerul Industriei Chimice şi Ministerul Energiei Electrice, în caz de depasire a consumurilor aprobate, vor lua măsuri de limitare a livrărilor pînă la recuperarea depasirilor.
 + 
Articolul 9În activitatea de construcţii se vor lua măsuri pentru reducerea consumurilor de carburanţi prin utilizarea raţională şi încărcarea mai buna a utilajelor de construcţii, rationalizarea consumului de combustibili pentru incalziri, precum şi pentru lucrările de drumuri asfaltate, diminuarea consumului de energie electrica prin eliminarea mersului în gol al utilajelor şi instalaţiilor, utilizarea mai judicioasă a iluminatului pe santiere; se interzice folosirea de combustibili pentru uscarea pereţilor şi alte utilizări similare.
 + 
Articolul 10În transporturi se var aplica măsuri pentru folosirea cu maximum de eficienta a carburantilor şi de economisire stricta a acestora; în acest scop întreprinderile, centralele, ministerele, celelalte organe centrale ale administraţiei de stat, comitetele executive ale consiliilor populare, deţinătoare de parc auto, sînt obligate: a) sa ia măsuri pentru eliminarea transporturilor nerationale de mărfuri, pe rute ocolite sau incrucisate, în care scop este obligatorie optimizarea fluxurilor de transport pe calea ferată şi auto pentru materialele de masa, prealabil încheierii contractelor economice; fiecare întreprindere este obligată să aibă un prograrm de optimizare a transporturilor, pe baza căruia trebuie să efectueze toate transporturile b) să asigure utilizarea autocamioanelor şi a celorlalte autovehicule pentru transport de mărfuri generale; la capacitatea lor nominală; sa extindă la maximum utilizarea remorcilor auto pentru creşterea capacităţilor de transport şi reducerea consumului de carburanţi; sînt interzise efectuarea de curse cu autovehicule pentru transport de mărfuri generale, fără incarcatura la capacitatea nominală sau la volum, conform programelor de optimizare, precum şi efectuarea de rute ocolite de către autocamioanele aparţinînd organizaţiilor socialiste; c) să asigure întreţinerea şi repararea corespunzătoare a parcululi auto, astfel încît sa realizeze încadrarea fiecărui autovehicul în consumurile specifice de carburanţi şi lubrifianţi aprobate prin normative; d) sa caseze autocamioanele cu grad avansat de uzura, care îndeplinesc condiţiile de casare şi depasire consumul normat de carburanţi.
 + 
Articolul 11Se limitează consumul lunar de benzina viteza maxima de deplasare, precum şi raza de deplasare a autovehiculelor, conform prevederilor din anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul decret
 + 
Articolul 12În vederea utilizării maxime a capacităţilor de transport şi a folosirii mai judicioase a carburantilor se vor organiza întreprinderi unice de transporturi auto pe judeţe şi centre, în subordinea Ministerului Transporturilor şi Telecomunicatiilor, care să concentreze parcul auto şi sa satisfacă nevoile de transport ale tuturor unităţilor, indiferent de subordonarea acestora; aceste întreprinderi îşi vor desfăşura activitatea pe baza unor programe de transport coordonate şi optimizate, cu precizarea stricta a traseelor optimizate care se vor înscrie în foile de parcurs, asigurind încărcarea la capacitate a tuturor autovehiculelor şi eliminînd cursele în gol. Pînă la 31 ianuarie 1974, Ministerul Transporturilor şi Telecomunicatiilor, cu consultarea ministerele interesate, va prezenta Consiliului de Miniştrii propunerile corespunzătoare.
 + 
Articolul 13Ministerul Transporturilor şi Telecomunicatiilor va lua măsuri pentru folosirea la maximum a capacitaii de transport a flotei maritime şi fluviale, organizind fluxul optime de navigaţie, reducerea perioadelor de stationare şi eliminarea curselor în gol.
 + 
Articolul 14Se vor lua măsuri pentru extinderea folosirii în transporturi a condiţiilor naturale favorabile, a cursurilor de apa, a transportului gravitational şi a altor asemenea forme de transport care economisesc resursele energetice. Ministerul Economiei Forestiere şi Materialelor de Construcţii şi Ministerul Minelor, Petrolului şi Geologiei vor elabora în termen de 3 luni studiile şi programele pentru extinderea acestor forme de transport şi vor trece la aplicarea lor.
 + 
Articolul 15În agricultura se vor lua măsuri pentru economisirea stricta a consumurilor de combustibili în procesele tehnologice, a carburantilor la tractoare şi celelalte maşini agricole şi rationalizarea luminatului în toate unităţile agricole. În acest scop; a) Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare va lua măsuri pentru uscarea naturala a cerealelor, furajelor şi altor produse agricole şi de extindere a sistemului de depozite frigorifice subterane, în vederea economisirii de energie; b) Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare împreună cu Ministerul Industriei Construcţiilor de maşini vor prezenta, în termen de 30 de zile, programul de folosire raţională a statilor de pompare pentru irigaţii, astfel încît să se asigure funcţionarea acestora cu randament maxim şi consum cît mai redus de energie electrica şi combustibil; c) tractoarele şi celelalte maşini agricole vor fi alimentate cu carburanţi la locul de muncă, pe toată perioada lucrărilor agricole; d) Se vor asigura repararea şi întreţinerea corespunzătoare a tractoarelor şi celorlalte maşini agricole, astfel încît să se asigure încadrarea în consumurile specifice pe fiecare tractor sau masina, conform normativelor aprobate, utilizarea intensiva a acestora, eliminarea curselor în gol.
 + 
Articolul 16Comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti vor lua măsuri de gospodărire judicioasă a resurselor de combustibili şi energie, folosirea acestora cu randamente ridicate, eliminarea sau restrîngerea consumurilor de hidrocarburi la producerea unor materiale de construcţii – caramizi, var, cahle de teracota şi altele – şi înlocuirea cu combustibili solizi, rationalizarea folosirii energiei termice şi a iluminatului atît în industria locală şi în construcţii, cît şi în gospodărirea comunală. De asemenea, împreună cu Ministerul Transporturilor şi Telecomunicatiilor vor lua toate măsurile pentru folosirea judicioasă şi întreţinerea corespunzătoare a parcului de mijloace auto destinate transportului în comun pentru asigurarea desfăşurării în cele mai bune condiţii a transporturilor urbane şi interurbane de pasageri.
 + 
Capitolul 3Îmbunătăţirea randamentelor energetice ale maşinilor, instalaţiilor şi utilajelor  + 
Articolul 17În vederea îmbunătăţirii substanţiale a dotării ramurilor economice naţionale cu echipamente termoenergetice cu randamente ridicate: a) Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini şi celelalte ministere producătoare vor asigura necesarul de cazane de abur şi apa calda şi de arzatoare, cu randamente superioare, pentru noile dotări şi pentru întocmirea instalaţiilor în funcţiune care au randamente scăzute, dezvoltind corespunzător capacitatile de producţie; b) Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini va lua măsuri ca, începînd cu anul 1974, cazanele pentru încălzire centrala să fie livrate cu îmbunătăţiri constructive astfel încît să se asigure randamente de peste 80 %, cu excepţia cazanelor mijlocii pentru abur pe combustibil solid din gama 2-10 t/h şi apa calda din gama 1-10 t/h, pentru care randamentul minim se stabileşte la 70 %. În mod excepţional, pentru obiectivele de investiţii, cu termen de punere în funcţiune în anii 1974-1979, se admite construirea de cazane mici cu debite nominale sub 1 Gcal./h existente în fabricaţie pe combustibil solid cu randamente între 35 şi 50 %; c) Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini împreună cu ministerele, comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti şi cu ceilalţi deţinători vor asigura, în mod eşalonat, în anii 1974-1975, modernizarea cazanelor de apa calda existente în funcţiune, astfel încît să se imbunatateasca randamentele peste nivelurile minime prevăzute la lit. b) de mai sus. De asemenea, în aceeaşi perioadă asigura îmbunătăţirea parametrilor funcţionali ai cazanelor energetice pentru scopuri industriale, de fabricaţie interna; d) Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini, Ministerul Minelor, Petrolului şi Geologiei şi Ministerul Industriei Metalurgice vor asigura împreună cu Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodariri Fondurilor Fixe măsurile pentru tipizarea arzatoarelor în vederea reducerii numărului de tipuri în fabricaţie, stabilind randamentele minime obligatorii pe categorii de instalaţii de ardere; studiul şi propunerile de măsuri necesare a se lua se vor elabora şi prezenta în termen de 90 de zile de la data aprobării prezentului decret; e) începînd cu 1 decembrie 1977 se interzice funcţionarea cuptoarelor de tip deschis, indiferent de scopul utilizării. Ministerul Industriei Constructoare de Maşini, Ministerul Industriei Metalurgice vor reproiecta actualele tipuri de cuptoare industriale pentru tratament, forjare, încălzire, recoacere şi pentru alte scopuri, asigurind randamente atinse pe plan mondial, recuperarea maximala a caldurii, dotarea cu sistem automat de reglaj care să asigure consum minim de combustibil. Deţinătorii de cuptoare industriale de toate tipurile vor lua măsuri de ridicare a randamentului prin etansare, izolare, completarea instalaţiilor cu preincalzitoare recuperatoare de căldură, aparate de măsura, control şi automatizare; acţiunea de modernizare se va esalona pe anii 1977-1978. Începînd cu 1 ianuarie 1979 se interzice folosirea cuptoarelor fără modernizările prevăzute în alineatul precedent.
 + 
Articolul 18Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini împreună cu ministerele beneficiare vor măsuri pentru dezvoltarea capacităţilor de producţie necesare fabricaţiei utilajelor, echipamentelor şi aparatajului destinat recuperării resurselor energetice secundare, în cantităţile prevăzute în programele aprobate .
 + 
Articolul 19Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini împreună cu ministerele beneficiare vor lua măsuri pentru accelerarea asimilarii şi producerea în cantităţile necesare a aparatelor de măsura, control şi automatizare destinate funcţionarii cu randamente ridicate a instalaţiilor de ardere.
 + 
Articolul 20În scopul extinderii consumului de cărbuni pentru încălzit şi consum casnic, Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini va accelera asimilarea şi fabricarea de cazane mici şi mijlocii, iar Ministerul Industriei Uşoare va extinde fabricatia de sobe de încălzit, cu randamente ridicate, pentru utilizarea diferitelor sorturi de cărbuni şi a brichetelor din cărbuni, conform programului aprobat.
 + 
Capitolul 4Accelerarea acţiunilor de reducere a consumurilor şi de gospodărire raţională a energiei şi a combustibililor, precum şi de cercetare şi valorificare a unor noi surse de energie  + 
Articolul 21Consiliul Naţional pentru Ştiinţa şi Tehnologie Împreună cu ministerele interesate vor elabora în termen de 2 luni programul pentru intensificarea cercetărilor privind identificarea şi utilizarea unor noi surse de energie în economia naţionala.
 + 
Articolul 22Programul elaborat conform prevederilor art. 21 se va reactualiza în cursul semestrului II, şi va cuprinde: 1 Programul pentru cercetarea şi stabilirea soluţiilor tehnice şi economice pentru reducerea consumurilor şi gospodărirea raţională a energiei şi combustibililor, privind: a) recuperarea resurselor energetice secundare. b) creşterea randamentului energetic al instalaţiilor industriale existente, asimilarea de noi utilaje şi instalaţii cu randament energetic ridicat şi îmbunătăţirea tehnologiilor şi fluxurilor tehnologice din punct de vedere energetic; c) soluţii tehnico-economice optimizate pentru reducerea consumurilor şi gospodărirea raţională a energiei. 2. Programul pentru cercetarea şi valorificarea unor surse de energie, privind: a) valorificarea complexa a apelor termale; b) valorificarea energiei solare; c) valorificarea energiei eoliene; d) valorificarca energetica a deşeurilor menajere; e) conversia carbunilor inferiori şi a sisturilor bituminoase; f) energetica şi utilizarea hidrogenului; g) surse electrochimice; h) noi soluţii energetice în transporturi; i) noi procese şi tehnologii, cu aplicaţii potenţiale în energetica; j) alte sure.
 + 
Articolul 23Ministerele, celelalte organe centrale, consiliile populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, institutele de cercetare şi de proiectare, centralele industriale şi întreprinderile vor elabora, sub conducerea Consiliului Naţional pentru Ştiinţa şi Tehnoglogie, planuri anuale pentru aplicarea tehnologiilor noi cuprinse în programul menţionat la art. 22, în toate ramurile de producţie şi, îndeosebi, în cele mari consumatoare de combustibili şi energie – chimie, metalurgie, industria materialelor de construcţii -, pentru reducerea continua a consumurilor de combustibili şi energie.
 + 
Articolul 24Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini, celelalte ministere producătoare de maşini şi utilaje, împreună cu Consiliul Naţional pentru Ştiinţa şi Tehnologie, vor cerceta, proiecta şi pune în fabricaţie noi tipuri de maşini, instalaţii şi motoare, cu randamente energetice ridicate, care să conducă la reducerea consumurilor de combustibili şi carburanţi; în termen de 3 luni vor prezenta Consiliului de Miniştri studiile şi programul etapizat de realizare a perfectionarilor în domeniul fabricaţiei de maşini şi motoare.
 + 
Capitolul 5Asigurarea şi utilizarea judicioasă a combustibililor şi energiei pentru încălzit, iluminat, precm şi pentru utilizări casnice şi edilitare  + 
Articolul 25În vederea utilizării judicioase a resurselor de combustibili, energie termica şi electrica pentru încălzit, iluminat, precum şi pentru utilizări casnice şi edilitare, se vor lua măsuri de rationalizare şi limitare la strictul necesar a temperaturilor de încălzire în halele industriale, alte spaţii închise de producţie, locuinţe şi alte încăperi, precum şi a iluminatului spaţiilor productive, birourilor, magazinelor, tuturor locurilor publice, strazilor, soselelor şi locuinţelor, conform limitelor, restrictiilor şi precizărilor prevăzute în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul decret.
 + 
Articolul 26Inspectoratul General de stat pentru investiţii-Construcţii va elabora prin institutele de proiectare de specialitate şi va supune aprobării Consiliului de Stat pînă la data de 31 martie 1974, normative de încălzire pentru toate tipurile de construcţii industriale, social-culturale şi construcţii de locuinţe, care să stabilească soluţiile optime de încălzire a volumelor construite, prin demisionarea corespunzătoare a instalaţiilor de încălzire şi reducerea la minimum a pierderilor de căldură astfel încît să se asigure încadrarea în limitele de temperatura prevăzute în prezentul decret. Se interzice realizarea de construcţii civile şi industriale după proiecte neoptimizate din punct de vedere al pierderilor de căldură şi costurilor de investiţii.
 + 
Articolul 27Ministerul Energiei Electrice împreună cu ministerele şi comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, mari consumatoare de energie termica, vor elabora, în termen de 90 de zile de la data aprobării prezentului decret, programul pentru extinderea termoficarii industriale şi urbane prin racordarea de noi consumatori de energie terimica la instalaţiile existente, precum şi prin construirea de noi centrale de termoficare cu funcţionare pe combustibili solizi. În acelaşi termen, Ministerul Energiei Electrice va întocmi studiul pentru utilizarea reziduurilor menajere drept combustibil în centrale mici şi mijlocii pentru încălzit şi apa calda.
 + 
Articolul 28Ministerul Energiei Electrice împreună cu Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodăririi Fondurilor Fixe şi cu Inspectoratul General de Stat pentru Investiţii-Construcţii vor elabora în termen de 90 de zile de la data aprobării prezentului decret, cu participarea institutelor de proiectare de specialitate, normative unice republicane privind iluminatul în industrie şi alte spaţii productive, instalaţii în aer liber, spaţii administrative, drumuri publice şi uzinale, spaţii comerciale edificii social-culturale şi altele; în acelaşi termen se vor elabora normative pentru iluminatul şi alte utilizări casnice, astfel încît să se asigure un iluminat raţional, diferenţiat în funcţie de mărimea suprafeţelor de locuit, cît şi funcţionarea normală a maşinilor şi aparatelor electrocasnice la un regim normal de exploatare.
 + 
Articolul 29În scopul exercitării unui control riguros asupra consumului de energie electrica şi gaze naturale, se vor introduce contoare la toţi consumatorii din economie, pentru energia electrica, pînă la 31 octombrie 1975; după expirarea acestor termene se interzice livrarea de energie electrica, respectiv gaze naturale, fără contorizare. Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini va asigura livrarea cantităţilor necesare de contoare pentru energia electrica şi gaze naturale. În scopul exercitării unui control riguros şi asupra consumului de energie termica, Ministerul Industrei Construcţiilor de Maşini va asimila şi pune în fabricaţie, pînă la data de 31 decembrie 1978, contoare de apa calda şi debitmetre de abur. Consumatorii de combustibili, energie electrica şi termica sub forma de abur şi apa calda vor introduce eşalonat, pînă la data de 31 decembrie 1979, contorizarea energiei electrice, termice şi a combustibililor pe secţii, ateliere, linii tehnologice şi utilaje mari, asigurind, în scopul urmăririi consumurilor tehnologice şi a celor pentru încălzire, apa calda şi iluminat.
 + 
Capitolul 6Dispoziţii finale  + 
Articolul 30Ministerele, centralele industriale, marile întreprinderi vor lua măsuri, în cadrul normelor unitare de structura aprobate, pentru organizarea corespunzătoare a activităţii energetice în scopul de a asigura o conceptie unitară a tuturor activităţilor privind utilizarea şi valorificarea resurselor energetice de toate felurile. În acest scop, în fiecare secţie şi sector de producţie va fi desemnat un specialist care, pe lîngă atribuţiile ce-i revin, va răspunde de promovarea utilizării rationale a combustibililor şi energiei, va urmări încadrarea consumurilor în cele normate, realizarea măsurilor din programele de economisire întocmite pe secţii şi sectoare în baza bilanţurilor energetice şi va populariza experienta pozitiva obţinută. La nivelul fiecărei unităţi economice va fi înfiinţată cîte o comisie energetica, coordonata de conducătorul tehnic al unităţii şi compusa din responsabilii din secţii, maistrii cu experienta şi muncitori cu înaltă calificare, care va analiza decadal situaţia consumurilor de energie şi combustibil, modul de realizare a programelor de economisire şi va stabili măsurile pentru reducerea continua a consumurilor energetice de toate formele. Activitatea comisiilor energetice din unităţile economice se va axa în principal pe: a) depistarea consumurilor nerationale de combustibili şi energie în baza bilanţurilor energetice; b) recuperarea resurselor secundare energetice; c) modul de întrebuinţare a energiei şi combustibililor, în scopul reducerii permanente a consumurilor normate, şi atingerea nivelurilor de consum cele mai reduse pe plan mondial; d) verificarea experienţei pozitive de economisire a energiei şi combustibilului; e) elaborarea de noi procedeie care necesita consumuri mai reduse de energie şi de forme noi prin care se pot obţine economii de consumuri energetice.
 + 
Articolul 31Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlul Gospodăririi Fondurilor Fixe, Comitetul de stat al Planificarii, Direcţia Centrala de Statistica vor elabora şi propune Consiliului de Miniştri spre aprobare, în termen de 30 de zile de la data aprobării prezentului decret, propuneri de imbunatatire a sistemului informaţional în domeniul urmăririi consumurilor de combustibili şi energie electrica pe destinaţii.
 + 
Articolul 32În scopul asigurării unei politici unitare în domeniul utilizării judicioase de combustibil şi energie şi gospodăririi rationale a acestora, se înfiinţează Comisia permanenta pentru coordonarea, avizarea şi controlul consumurilor de combusribili, energiei electrice şi termica, formată din reprezentanţi ai Ministerului Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodăririi fondurilor fixe, Comitetului de Stat al Planificarii, Ministerului Minelor, Petrolului şi Geologiei, Ministerului Industriei Chimice, Ministerului Energiei Electrice, Consiliului Naţional pentru Ştiinţa şi Tehnologie şi Comisiei Republicane de Rezerve Geologice.
 + 
Articolul 33Ministerele, celelalte organe centrale, comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, centralele, întreprinderile, celelalte unităţi vor trece la revizuirea normelor de consum şi la stabilirea măsurilor necesare reducerii consumurilor de combustibili, energie electrica şi termica pe secţii, ateliere, locuri de muncă, care să asigure realizarea imediata a prevederilor prezentului decret, precum şi încadrarea în nivelurile de consum redus stabilite pentru anii 1973 şi 1974, asigurind realizarea integrală a sarcinilor de plan. Pentru problemele ce vizează activitatea pe întregul an 1974 şi în perspectiva, ministerele, ceilalţi titulari de plan, comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti vor elabora în termen de 2 luni de la data aprobării prezentului decret programe de acţiuni pe întreprinderi, centrale, ministere şi consilii populare, în vederea dezvoltării resurselor de energie primara şi economisirii acestora. Aceste programe vor fi analizate şi aprobate de consiliul de Miniştri, care va urmări introducerea sarcinilor şi măsurilor respective în planurile naţionale de dezvoltare economico-socială şi va controla aplicarea lor.
 + 
Articolul 34Consiliul Culturii şi Educaţiei Socialiste va lua măsuri necesare pentru folosirea continua a mijloacelor de presa, radio şi televiziune, în scopul creării unei opinii de masa pentru economisirea şi utilizarea raţională a combustibililor şi energiei în toate activităţile. Ministerul Educaţiei şi Învăţămîntului va introduce în programa analitica a învăţămîntului tehnic, mediu şi superior cursuri de economie energetica, punîndu-se accent deosebit pe analiza pe bază de bilanţ a problemelor energetice, începînd cu anul de învăţămînt 1977-1978.
 + 
Articolul 35Pe baza prevederilor prezentului decret, Ministerul Apărării Naţionale şi ministerul de Interne vor elabora pînă la data de 1 decembrie 1973 programele de folosire raţională a combustibililor, carburantilor şi energiei, adaptate specificului activităţii lor şi le vor supune spre aprobare Consiliului de Stat.
 + 
Articolul 36Consiliul de Miniştri va informa trimestrial Consiliul de Stat asupra modului în care se aduc la îndeplinire prevederile prezentului decret.
 + 
Articolul 37Dispoziţiile prezentului decret sînt obligatorii pentru ministere celelalte organe centrale, organele locale ale administraţiei de stat, unităţile subordonate acestora, organizaţiile cooperatiste şi obşteşti, precum şi pentru persoanele fizice.
 + 
Articolul 38Încălcarea prevederilor prezentuluzi decret atrage răspunderea disciplinară, materială, civilă, administrativă sau penală, după caz.
 + 
Articolul 39Nerespectarea prevederilor avizelor date, conform legii, cu privire la folosirea combustibililor şi a energiei contravenţiei şi se sancţionează cu amendă de la 2.000-10.000 de lei, dacă nu este săvîrşită în astfel de condiţii încît, potrivit legii penale, este considerată infectiune.
 + 
Articolul 40Constituie contravenţiei şi se sancţionează cu amendă de la 1.000 la 5.000 lei următoarele fapte, dacă nu sînt săvîrşite în astfel de condiţii încît, potrivit legii penale, sînt considerate infectiuni: a) neelaborarea programelor de optimizare a transporturilor, precum şi efectuarea transporturilor în relaţii neoptimizate; b) neluarea măsurilor pentru elaborarea bilanţurilor energetice şi pentru punerea în aplicare a măsurilor rezultate din acestea; c) neluarea măsurilor prevăzute pentru recuperarea resurselor energetice; d) neelaborarea documentaţiilor pentru valorificarea resurselor energetice; e) încălcarea obligaţiilor cu privire la încadrarea şi urmărirea aplicării în producţie a normelor şi normativelor de consum de combustibil, carburanţi şi energie: f) încălcarea obligaţiilor de modernizare a instalaţiilor şi agregatelor energetice; g) neluarea măsurilor de dotare a instalaţiilor consumatoare de combustibili şi energie cu aparate de măsuri şi control; h) montarea fără aprobare legală de instalaţii consumatoare de gaze naturale sau combustibil petrolier, precum şi extinderea reţelelor de gaze naturale; i) punere în funcţiune şi exploatarea instalaţiilor consumatoare fără instalaţii de recuperare a resurselor energetice secundare şi a deşeurilor combustibile.
 + 
Articolul 41Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 500 la 3.000 lei următoarele fapte, dacă nu sînt săvîrşite în astfel de condiţii încît, potrivit legii penale, sînt considerate infracţiuni: a) neluarea măsurilor de etansare a instalaţiilor de depozitare, transport şi utilizare a combustibililor şi energiei, în vederea evitării scurgerilor de fluide energetice; b) folosirea instalaţiilor şi agregatelor fără izolatie termica sau cu izolatie termica necorespunzătoare; c) funcţionarea în gol sau cu sarcina redusă a instalaţiilor consumatoare de combustibil şi energie; d) neaplicarea măsurilor de limitare şi restrictii prevăzute prin prezentul decret în domeniul incalzitului şi iluminatului.
 + 
Articolul 42Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de către: a) personalul împuternicit în acest scop de comisia permanenta pentru avizarea şi controlului consumurilor de combustibili, energie electrica şi termica, în baza prevederilor Decretului nr. 680/1973; b) personalul cu atribuţii de control din cadrul Ministerului Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodăririi Fondurilor Fixe; c) personalul împuternicit în acest scop de ministerele economice, alte organe centrale, de comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, precum şi de către conducătorii centralelor sau unităţilor producătoare şi distribuitoare de combustibili şi energie.
 + 
Articolul 43Contravenţiile prevăzute în art 39-41 le sînt aplicabile dispoziţiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor.
 + 
Articolul 44Încălcarea prevederilor prezentului decret privitoare la limitarea vitezei de circulaţie constituie contravenţie şi se sancţionează potrivit dispoziţiilor legale privind circulaţia pe drumurile publice.
 + 
Articolul 45Vînzarea benzinei sau a altor carburanţi de către personalul unităţilor socialiste de desfacere ori eliberarea documentelor pentru procurarea acestor produse cu încălcarea prevederilor legale constituie infracţiunea de abuz în serviciu contra intereselor obşteşti şi se pedepseşte potrivit art. 248 din Codul penal.
 + 
Articolul 46Înstrăinarea benzinei sau altor carburanţi aparţinînd unităţilor socialiste sau a documentelor eliberate acestor unităţi pentru procurarea produselor menţionate constituie infracţiunea de delapidare şi se pedepseşte potrivit art. 223 din Codul penal.
 + 
Articolul 47Vînzarea de către persoanele fizice în scopul realizării de profit a benzinei sau a altor carburanţi ori a documentelor pentru procurarea acestor produse constituie infracţiunea de specula şi se pedepseşte potrivit art. 295 din Codul penal.
 + 
Articolul 48Prezentul decret intră în vigoare pe data de 18 noiembrie 1973.
 + 
Anexa 1MĂSURI de restrictie şi rationalizare a consumurilor de carburanţi  ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Nr. Grupa de autovehicule Consum maxm lunar – litri  Crt. ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────     I. Limitarea consumului de benzina  1. Toate autoturismele din dotarea ministerelor,    celorlalte organe centrale de stat, comitetelor    executive consiliilor populare judeţene şi al    municipiului Bucureşti şi unităţilor din subordinea    acestora, precum şi a organizaţiilor cooperatiste    şi obşteşti ori a altor persoane juridice, cu excepţia    celor cuprinse la pct. 2 şi 3 180  2. Cîte doua autoturisme din dotarea centralelor industriale    şi unităţilor cu statut de centrala cuprinse în anexa la     Decretul nr. 162-1973, precum şi din dotarea unităţilor de    construcţii-montaj pe baza aprobării Consiliului de Miniştri;    cîte un autoturism din dotarea Comitetului de Stat pentru    Energia Nucleara, Uzinei "G" Rimnicu Vilcea şi Institutului    pentru tehnologii nucleare Colibasi-Pitesti 320  3. Autoturismele date în folosinţă persoanelor care îndeplinesc    funcţiile prevăzute la anexele nr. 1/A şi 1/B*) 250-400  ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────Notă *) Anexele nr. 1/A şi 1/B, introduse prin Decretul nr. 640 din 29 noiembrie 1973, au fost comunicate instituţiilor interesate a) Cantităţile de benzina prevăzute la pct. 1-3, neridicate în cursul unei luni, se pot ridica în cursul lunilor următoare, în cadrul aceluiaşi an calendaristic. b) Cantităţile de benzina prevăzute la pct. 1-3 pot fi redistribuite în cadrul aceleiaşi unităţi numai la aceleaşi categorii de mijloace auto. Nu se admite redistribuirea de la mijloace auto utilizate în scopuri Economice (transport de mărfuri, mijloace de transport în comun şi alte activităţi) la autoturismele utilizate pentru transportul de persoane. De asemenea, se interzice orice redistribuire a combustibililor şi Carburantilor prevăzuţi prin plan pentru realizarea producţiei, în alte scopuri. c) Se exceptează de la prevederile pct. 1 autoturismele pentru intervenţii în reţelele electrice, reţelele de transport de gaze şi petroliere, instalaţiile de apa, instalaţiile de telecomunicaţii, controlul siguranţei rutiere, precum şi cîte un autoturism din dotarea întreprinderilor miniere şi de foraj-extracţie, pentru care consumul de carburanţi va fi calculat în raport cu intervenţiile efectuate pe bază de documente de lucru. d) Folosirea autoturismelor şi altor autovehicule aparţinînd organizaţiilor socialiste de stat, cooperatiste şi obşteşti se poate face numai în interes de serviciu. Deplasarile la distanţe mari se vor face de regula cu mijloace publice de transport. e) Pentru efectuarea rodajului autoturismelor noi se acordă 100 litri benzina. II. Limitarea vitezei de circulaţie  ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────   A. Autoturisme din dotarea unităţilor socialiste şi proprietate personală  ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────                                                          Viteza maxima km/h  ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Autoturismele dotate cu motoare de peste 2.000 cmc cu excepţia autoturismelor Volga, Pobeda, Warszawa 100  Autoturismele dotate cu motoare de la 1.500 la 2.000 cmc 90  Alte autoturisme cu motoare sub 1.500 cmc, precum şi autoturismele Volga, Pobeda şi Warszawa 80  Autoturisme de teren 70  În localităţi viteza maxima de deplasare a tuturor  autoturismelor este de 60  ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────   B. Alte autovehicule din dotarea unităţilor socialiste  ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────  Autobuze şi microbuze echipate cu motoare Diesel 70   Celelalte autobuze şi microbuze 50   Autocamionete, autofurgonete, autocamioane şi autofurgoane 60   Autobasculante 50   Autocamioane cu remorci, autotractoare cu sa şi semiremorca  şi autospeciale 50   În localităţi viteza maxima de deplasare a tuturor acestor  autovehicule este de 40  ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────a) Respectarea limiteler de viteza prevăzute la pct. II este obligatorie şi pentru cetăţenii străini care conduc autovehicule pe teritoriul Republicii Socialiste România. b) Se exceptează de la prevederile pct. II autovehiculele destinate stingerii incendiilor şi autosalvarile aflate în acţiuni de intervenţie, precum şi cele ale organelor Ministerului de Interne şi ale Procuraturii, aflate în misiune. c) Autovehiculele care transporta materiale uşor inflamabile sau explozibili nu vor depăşi vitezele maxime prevăzute prin Regulamentul pentru aplicarea Decretului nr. 328/1966 privind circulaţia pe drumurile publice. III. Limitarea distantelor de deplasare a unor autovehicule din parcul unităţilor socialiste 1. Pentru autoturismele prevăzute la pct. I/1, cu excepţia celor folosite de demnitari şi asimilaţii acestora, precum şi pentru microbuze şi autosanitare, se limitează zona de deplasare în cadrul judeţului în care sînt înmatriculate; autoturismele înmatriculate în municipiul Bucureşti se pot deplasa şi în cadrul judeţului Ilfov, iar cele din judeţul Ilfov, şi în municipiul Bucureşti. 2. Utilizarea autoturismelor de intervenţie în reţelele electrice, în reţelele de transport de gaze şi petroliere, instalaţiile de apa, instalatile de telecomunicaţii, controlul siguranţei rutiere, a autosanitarelor în situaţii deosebite, temeinic justificate, precum şi a autoturismelor de la pct. I/2, se va face în cadrul zonei de deservire stabilită prin autorizaţie eliberata în acest scop de către ministere, celelalte organe centrale sau comitetele executive ale consiliilor populare judeţene sau al municipiului Bucureşti. 3. Se exceptează de la prevederile pct. 1 un număr de doua autoturisine din parcul comun al Procuraturi Republicii Socialiste România, care urmează să fie folosite în cazuri deosebite pentru activitatea de urmărire penală şi criminalistica, autoturismele din dotarea întreprinderilor socialiste care se deplaseaza la subunitatile proprii situate în alte judeţe, precum şi autoturismele aparţinînd organelor de control specializate ale statului care se deplaseaza în zona de control stabilită prin acte normative, în afară judeţului în care sînt înmatriculate, pe baza autorizaţiei eliberate în acest scop de către ministere, celelalte organe centrale sau comitetele executive ale consiliilor populare judeţene sau al municipiuluii Bucureşti. IV. Măsuri pentru adaptarea structurii parcului de autoturisme şi limitarea dotării cu autoturisme de oraş la tipuri cu consum de benzina sub 11 litri la 100 km 1. Se înlocuiesc cu autoturisme Dacia 1300 autoturismele din dotarea ministerelor, altor organe centrale, locale, obşteşti şi unităţilor subordonate acestora: a) autoturismele care au îndeplinit norma de parcurs şi urmează a fi casate de unităţile deţinătoare; b) autoturismele cu consum de benzina peste 11 litri la 100 km, pe măsura ce realizează norma de parcurs corespunzătoare primei reparaţii capitale; c) autoturismele de teren, o treime din parcul normat; d) autoturismele cu consum mai mare de 11 litri la 100 km care deservesc funcţiile de ministru şi ministru secretar de stat, precum şi funcţiile de vicepreşedinte al Mari Adunări Naţionale şi de preşedinte de comisie permanenta a Marii Adunări Naţionale, pe măsura ce autoturismele din dotarea actuala nu vor mai îndeplini condiţii corespunzătoare; e) autoturismele care deservesc funcţiile de prim-adjunct al ministrului, adjunct al ministrului, cei cu funcţii asimilate acestora, secretarii de stat din ministere, prim-vicepreşedinţi şi vicepreşedinţii comitetelor executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, precum şi toate celelalte funcţii neprecizate la lit. d). 2. Se interzice importul de autoturisme de oraş cu consum de benzina mai mare de 10 litri la 100 km, pentru dotarea ministerelor, altor organe centrale, locale, obşteşti şi unităţilor subordonate acestora.
 + 
Anexa 2MĂSURI de limitare şi restrictii în domeniul incalzitului şi iluminatului I. În domeniul incalzitului 1. Temperatura de încălzire în halete industriale şi alte spaţii de producţie închise se limitează la maximum 16°C. Temperatura de încălzire în camerele de locuit şi alte încăperi se limitează la maximum 18°C. Se întrerupe prepararea apei calde menajere timp de cel puţin 7 ore zilnic, dar în mod obligatoriu între orele 11-13 şi 24-5. Se exceptează de la prevederile de mai sus spitalele, casele de naşteri, creşele şi grădiniţele, căminele de copii şi de batrini. 2. Combustibilii petrolieri şi gazele naturale repartizate prin plan pentru încălzire se defalca obligatoriu pe unităţi consumatoare, de către titularii de plan şi coordonatorii de balanţa, pe trimestre, luni, decade şi zile Defalcarea se va face la începutul fiecărui trimestru şi se va readapta lunar şi decadal în funcţie de temperatura exterioară a perioadei respective. Concomitent, coordonatorii de balanţa vor stabili cantităţile de gaze naturale şi de combustibili petrolieri alocate pentru încălzit, şi pe oraşe şi judeţe, pentru centrale de zona, de cvartal şi termocentrale. 3. Ministerul Minelor, Petrolului şi Geologiei şi Ministerul Industriei Chimice vor livra gazele naturale şi combustibilii petrolieri numai în cadrul cotelor alocate beneficiarilor. În acest scop, Ministerul Minelor, Petrolului şi Geologiei are obligaţia de a măsura zilnic cantităţile de gaze consumate în centralele electrice de termoficare, în centrale termice de zona şi de cvartal, decadal la centralele termice individuale din instituţii. În caz de depasire a consumului, unităţile de distribuţie împreună cu comitetele executive ale consiliilor populare vor lua măsuri pentru recuperare, în ziua următoare, în cazul centralelor electrice de termoficare şi centralelor termice de zona şi de cvartal, şi vor stabili grafice de recuperare în decada următoare în cazul centralelor termice individuale din instituţii. În caz de nerecuperare vor sista livrarea pînă la încadrarea în cota alocata. De asemenea, pentru combustibilii petrolieri destinaţi încălzirii, Ministerul Industriei Chimice, prin unităţile sale de distribuţie, va asigura livrările, lunar, pe consumatori, conform desfasuratoarelor întocmite de beneficiarii de plan, şi va urmări consumurile, astfel încît orice depasire să fie recuperată în luna următoare. În caz de nerecuperare va opri livrările pînă la încadrarea în cota alocata. 4. Comitetele sau birourile executive ale consiliilor populare judeţene, municipale şi orăşeneşti, ministere şi celelalte organe centrale vor urmări gospodărirea cantităţilor de gaze naturale şi de produse petroliere alocate pentru încălzire, astfel încît să asigure condiţiile normale de încălzit, în cadrul acestor cote, în limitele temperaturilor interioare prevăzute în prezentul decret.5. În vederea reducerii consumului de gaze naturale şi de combustibil petrolier în centrale electrice de termoficare şi în centralele termice de zona şi cvartal la strictul necesar, parametrii de funcţionare a sistemului de termoficare se vor realiza pe baza graficului de reglaj calitativ corelat cu temperaturile maxime stabilite mai sus. Temperatura agentului termic la ieşirea din centrala se va regla de cel puţin patru ori pe zi în funcţie de temperatura exterioară şi de prognoza meteorologica pentru perioada imediat următoare. Consumatorii industriali racordati la sistemul de termoficare sînt obligaţi să-şi adapteze receptorii de căldură pentru a nu depăşi temperaturile maxime stabilite mai sus şi pentru încadrarea în parametrii de funcţionare a sistemului. 6. Unităţile de distribuţie a energiei termice sînt obligate să asigure echilibrarea sistemelor de încălzire în reţele şi la consumatorii urbani prin diafragmare, în vederea uniformizarii temperaturii în încăperi. Totodată se va asigura automatizarea tuturor punctelor termice. 7. Deţinătorii de imobile cu instalaţii proprii de încălzire centrala, precum şi persoanele fizice şi juridice care folosese gaze naturale sau produse petroliere pentru încălzit cu sobe, comitetele asociaţiilor de locatari, mecanicii de bloc au obligaţia de a exploata raţional instalaţiile de încălzire şi a nu depăşi temperaturile limita stabilite prin prezentul decret. 8. Titularii de plan răspund de gospodărirea combustibililor petrolieri şi gazelor naturale, de reglarea consumurilor pentru încălzit în funcţie de temperatura exterioară în cadrul cotelor repartizate şi de eliminarea risipei de orice fel, cum sînt izolatia termica necorespunzătoare, pierderi prin conducte, reglarea necorespunzătoare a instalaţiilor de ardere. 9. Se interzice livrarea de gaze naturale la tote categoriile de consumatori fără aparataj de măsura a consumului. 10. Ministerele, celelalte organe centrale şi locale, unităţile de proiectare, cercetare, execuţie, precum şi toţi beneficiarii de construcţii, vor lua măsuri ca toate blocurile de locuinţe şi clădirile publice cu incalziri centrale, cu termene de punere în funcţiune începînd din anul 1979, să fie dotate cu instalaţii de reglaj automat diferenţiat al debitului de agent termic în funcţie de orientarea diferitelor faţade, pentru asigurarea unor temperaturi constante în încăperi, în limitele temperaturilor maxime stabilite. De asemenea, vor lua măsuri ca blocurile de locuinţe şi clădirile publice existente şi care se vor construi în anul 1977-1978 să fie dotate, în mod eşalonat în perioada 1979-1982, cu instalaiile menţionate în alineatul precedent. Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini va asimila şi asigura fabricatia de serie a aparaturii de reglare de mai sus, în anii 1977-1978. II. În domeniul iluminatului – se reduce cu 50 % iluminatul vitrinelor în timpul orarului de funcţionare a magazinelor şi altor unităţi comerciale şi se interzice iluminatul vitrinelor şi al firmelor în afară programului, cu excepţia iluminatalui de securitate; – orarul de funcţionare a magazinelor şi altor unităţi comerciale se va stabili astfel încît sa utilizeze la maximum iluminatul natural, cu excepţia celor alimentare, a farmaciilor şi a altora similare; – se reduce cu 30-40% iluminatul în birouri şi cu minimum 60% iluminatul pe coridoare, în holuri şi exterior; – se reduce cu 50-60% iluminatul în localităţi, pe străzi şi în alte locuri publice; – se reduce la strictul necesar iluminatul instalaţiilor în aer liber – rafinarii, instalaţii chimice şi metalurgice, rampe, depozite, triaje şi altele; – se va utiliza la maximum iluminatul natural în întreprinderi; se va reduce iluminatul general în halele de producţie prin extinderea iluminatului local şi parţial în timpul nopţii; – se vor lua de îndată, de către toţi cetăţenii, măsuri pentru reducerea în medie cu 30% a consumului de energie electrica pentru iluminat şi alte utilizări casnice, prin utilizarea raţională a iluminatului şi aparatelor electrocasnice, evitindu-se risipa de orice fel. Consiliile populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, precum şi Ministerul Energiei Electrice vor controla modul de realizare a acestor măsuri; – se va reorienta producţia de becuri şi respectiv a livrărilor către fondul pieţei şi pentru birouri, în sensul creşterii ponderii becurilor de putere mica; – se interzice iluminatul pe şosele, autostrăzi şi alte drumuri publice, în afară aşezărilor compacte; – se interzice iluminatul după terminarea activităţilor în cantine, şcoli, spaţii administrative şi altele similare, cu excepţia iluminatulul de paza şi securitate. ────────────────

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x