DECRET nr. 44 din 14 februarie 1973

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 10/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: CONSILIUL DE STAT
Publicat în: BULETINUL OFICIAL nr. 12 din 14 februarie 1973
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Nu exista acte referite de acest act
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEORDIN 206 06/03/1976
ActulREFERIT DEORDIN 437 05/05/1976
ActulREFERIT DEORDIN 232 31/12/1975

privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Inspectoratului General de Stat pentru Directivare şi Control în Proiectarea şi Executarea Construcţiilor



În vederea infaptuirii unitare a politicii partidului şi statului în domeniul proiectării şi executării construcţiilor, pentru asigurarea unei îndrumări generale şi competente în toate etapele de pregătire şi infaptuire a acestora, precum şi a unui control calificat care să ducă la realizarea obiectivelor de investiţii în condiţii de eficienta economică sporită, prin reducerea costului construcţiilor, scurtarea duratei de execuţie şi creşterea calităţii lucrărilor, este necesară înfiinţarea unui organ pentru directivare şi control în proiectarea construcţiilor.În scopul îndeplinirii acestor sarcini,Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: + 
Capitolul 1Dispoziţii generale + 
Articolul 1Se înfiinţează Inspectoratul General de Stat pentru Directivare şi Control în Proiectarea şi Executarea Construcţiilor, organ al Consiliului de Miniştri.
 + 
Articolul 2Inspectoratul General de Stat pentru Directivare şi Control în Proiectarea şi Executarea Construcţiilor asigura înfăptuirea unitară a politicii partidului şi statului în domeniul proiectării şi executării construcţiilor şi răspunde de realizarea acesteia.
 + 
Articolul 3În îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin, Inspectoratul General de Stat pentru Directivare şi Control în Proiectarea şi Executarea Construcţiilor colaborează cu ministerele, celelalte organe centrale şi cu organele locale ale administraţiei de stat.
 + 
Capitolul 2Atribuţii + 
Articolul 4Inspectoratul General de Stat pentru Directivare şi Control în Proiectarea şi Executarea Construcţiilor exercita următoarele atribuţii principale:A. Cu privire la directivare în proiectarea şi executarea construcţiilora) asigura directivarea unitară, tehnica, economică şi metodologică în proiectarea şi executarea construcţiilor industriale, inginereşti, a obiectivelor agrozootehnice cu caracter industrial, precum şi a construcţiilor de locuinţe şi social-culturale. În acest scop, iniţiază proiecte de acte normative de directiva generală în domeniul sau de activitate, pe care le elaborează direct sau împreună cu ministerele şi celelalte organe centrale şi cu organele locale ale administraţiei de stat şi le supune spre adoptare Consiliului de Miniştri;b) emite şi, după caz, supune spre adoptare Consiliului de Miniştri normative şi prescripţii tehnice pentru proiectarea şi executarea construcţiilor industriale, inginereşti, a obiectivelor agrozootehnice cu caracter industrial, precum şi a construcţiilor de locuinţe şi social-culturale, indicatoare de norme şi cataloage de preţuri de deviz, durate normate de execuţie, indici tehnico-economici privind gradul de ocupare a terenului, a suprafeţelor şi volumelor construite, precum şi alţi indicatori care să determine obţinerea unei eficiente economice sporite prin reducerea costului construcţiilor, a consumurilor la principalele materiale de construcţii şi a duratelor de execuţie, pe care le elaborează direct sau împreună cu ministerele şi celelalte organe centrale şi organele locale ale administraţiei de stat. În acest scop stabileşte, în colaborare cu ministerele şi celelalte organe centrale şi organele locale ale administraţiei de stat, programe obligatorii pentru elaborarea actelor normative menţionate.Normativele şi prescripţiile tehnice care se supun aprobării Consiliului de Miniştri vor fi în prealabil avizate de către ministere şi celelalte organe centrale şi organele locale ale administraţiei de stat interesate;c) avizează proiectele de acte normative privind proiectarea şi executarea construcţiilor, elaborate de ministere şi celelalte organe centrale sau de organele locale ale administraţiei de stat, care se supun spre adoptare Consiliului de Miniştri sau, după caz, asupra prescripţiilor tehnice specifice ministerelor şi altor organe centrale sau organelor locale ale administraţiei de stat, pe care acestea le elaborează şi le aproba pentru sectorul lor de activitate;d) stabileşte, în colaborare cu celelalte organe interesate, sistemele şi tipurile de construcţii care să asigure dezvoltarea industrializarii acestora şi generalizarea tehnologiilor moderne pe santiere de construcţii, în vederea creşterii eficientei economice şi a scurtarii duratei de execuţie; în acelaşi scop, participa la elaborarea programelor de introducere a noilor materiale de construcţii şi instalaţii;e) urmăreşte extinderea proiectelor tip şi a elementelor de construcţii tipizate la toate categoriile de construcţii industriale, inginereşti, agrozootehnice cu caracter industrial, precum şi la construcţiile de locuinţe şi social-culturale; elaborează şi emite norme de proiectare potrivit specificului fiecărei categorii de construcţii, pentru a obţine cei mai favorabili indicatori tehnico-economici la fiecare tip în parte; întocmeşte, în colaborare cu ministerele, celelalte organe centrale şi organele locale ale administraţiei de stat, programe privind elaborarea proiectelor tip şi proiecte directive; controlează, pe parcursul proiectării, modul cum sînt respectate normele şi prescripţiile legale şi aproba proiectele tip şi proiectele refolosibile de interes general;f) propune şi, după caz, ia măsuri pentru simplificarea formelor şi scurtarea termenelor de elaborare, avizare şi aprobare a documentaţiilor tehnice ale lucrărilor de investiţii.B. Cu privire la expertizarea documentaţiilor pentru investiţiile ai căror indicatori tehnico-economici se supun aprobării conducerii de partid şi de stata) efectuează, prin specialişti proprii şi prin comisii permanente de specialitate în ramurile prevăzute la art. 18, expertizarea multilaterala a unor documentaţii tehnico-economice pentru obiective de investiţii, de importanţa deosebită.În acest scop, examinează documentaţiile care fac obiectul indicatorilor supuşi aprobării, alte materiale documentare privind performanţele de actualitate la obiective similare existente pe plan mondial şi analizează, la faţa locului, variantele şi soluţiile ce se propun;b) participa la analizarea, de către titularii de investiţii, a proiectelor pentru obiectivele ai căror indicatori se aproba de conducerea de partid şi de stat.C. Cu privire la controlul în proiectarea şi executarea construcţiilora) controlează modul în care se aplică, în proiectarea şi executarea construcţiilor industriale, inginereşti a obiectivelor agrozootehnice cu caracter industrial, a construcţiilor de locuinţe şi social-culturale, normele tehnice, indicatoarele de norme şi cataloagele de preţuri de deviz, duratele normate de execuţie, indicatorii tehnico-economici privind gradul de ocupare a terenului, a suprafeţelor şi volumelor construite, precum şi alţi indicatori şi prescripţii tehnice în vigoare. De asemenea, urmăreşte introducerea de materiale noi, eficiente, cu caracteristici superioare. Controlul se va efectua în toate etapele de pregătire şi realizare a obiectivelor de investiţii, de la emiterea şi aprobarea temelor de proiectare, elaborarea proiectelor şi executarea lucrărilor, pînă la receptionarea construcţiilor şi executarea în continuare a remedierilor dispuse cu ocazia recepţiei;b) controlează dacă prescripţiile tehnice şi normativele specifice ramurilor, emise de ministere, celelalte organe centrale şi organele locale ale administraţiei de stat, se încadrează în cele de interes general adoptate de Consiliul de Miniştri, respectiv de către Inspectoratul General de Stat pentru Directivare şi Control în Proiectarea şi Executarea Construcţiilor.
 + 
Articolul 5Inspectoratul General de Stat pentru Directivare şi Control în Proiectarea şi Executarea Construcţiilor va urmări ca în normativele şi prescripţiile tehnice, cît şi în documentaţiile tehnico-economice privind executarea construcţiilor, să fie respectate normele legale cu privire la protecţia mediului înconjurător.
 + 
Articolul 6În îndeplinirea sarcinilor sale, Inspectoratul General de Stat pentru Directivare şi Control în Proiectarea şi Executarea Construcţiilor are dreptul:a) să-şi exercite atribuţiile, potrivit legii, în ministere, alte organe centrale şi organe locale ale administraţiei de stat, întreprinderi şi centrale, institute de proiectare, în organizaţiile şi santierele de construcţii;b) sa ia măsuri pe loc şi sa dea, potrivit legii, indicaţii obligatorii pentru unităţile controlate, în legătură cu remedierea deficienţelor constatate, precum şi în legătură cu aplicarea corecta a normelor din domeniul sau de activitate;c) sa dispună sistarea lucrărilor de construcţii care prin calitatea lor necorespunzătoare periclitează stabilitatea construcţiei sau pun în pericol viaţa oamenilor, informind despre aceasta organul ierarhic superior al organizaţiei executante sau, după caz, Consiliul de Miniştri;d) să aplice, potrivit legii, sancţiuni contravenţionale pentru abateri de la normele privind domeniul sau de activitate.
 + 
Articolul 7În exercitarea atribuţiilor de control inspectoratul conlucreaza cu Consiliul Central de Control Muncitoresc al Activităţii Economice şi Sociale, în conformitate cu prevederile legii.
 + 
Capitolul 3Organizare şi funcţionare + 
Articolul 8Inspectoratul General de Stat pentru Directivare şi Control în Proiectarea şi Executarea Construcţiilor este condus de un consiliu de conducere, organ deliberativ, care hotărăşte în problemele generale privind activitatea sa.
 + 
Articolul 9Consiliul de conducere al inspectoratului se compune din:a) inspectorul general de stat şi inspectorii generali de stat adjuncţi;b) inspectori şefi şi şefi de sectoare din aparatul inspectoratului, precum şi specialişti cu experienta îndelungată şi înaltă calificare din cadrul inspectoratului, din activitatea de proiectare, de cercetare şi de execuţie;c) secretarul organizaţiei de partid din inspectorat;d) un delegat desemnat de Consiliul Central al Uniunii Generale a Sindicatelor din România;e) delegaţi ai unor organe ale administraţiei de stat sau ai altor unităţi socialiste cu care inspectoratul colaborează în realizarea sarcinilor sale.Componenta consiliului de conducere se aproba de Consiliul de Miniştri, la propunerea inspectorului general de stat.Preşedintele consiliului de conducere este inspectorul general de stat; în lipsa acestuia, atribuţiile de preşedinte se îndeplinesc de un inspector general de stat adjunct, desemnat de inspectorul general de stat.
 + 
Articolul 10Consiliul de conducere al inspectoratului se întruneşte trimestrial şi ori de cîte ori este necesar şi îşi desfăşoară activitatea în prezenta a cel puţin două treimi din numărul membrilor săi şi adopta hotărîri cu majoritatea voturilor membrilor ce-l compun.În caz de divergenta între preşedinte şi majoritatea membrilor consiliului de conducere, problema asupra căreia nu s-a realizat un acord se supune Biroului Permanent al Consiliului de Miniştri, pentru a hotărî.
 + 
Articolul 11La şedinţele consiliului de conducere pot fi invitaţi delegaţi ai unor ministere, altor organe centrale şi organe locale ale administraţiei de stat, interesate în examinarea problemelor supuse dezbaterii. De asemenea, la şedinţele consiliului de conducere pot fi invitaţi şi specialişti din aparatul inspectoratului general de stat sau din afară acestuia.
 + 
Articolul 12Consiliul de conducere al inspectoratului în întregul său şi fiecare membru în parte răspund în faţa Consiliului de Miniştri pentru întreaga activitate a Inspectoratului General de Stat pentru Directivare şi Control în Proiectarea şi Executarea Construcţiilor; fiecare membru al consiliului de conducere răspunde în faţa consiliului şi a preşedintelui acestuia pentru îndeplinirea sarcinilor ce-i sînt încredinţate.
 + 
Articolul 13Inspectorul general de stat împreună cu adjunctii săi şi şefii de sectoare constituie biroul executiv al consiliului.Între şedinţele consiliului, biroul acestuia dezbate şi rezolva problemele curente ale activităţii inspectoratului şi stabileşte măsurile necesare pentru îndeplinirea hotărîrilor consiliului.
 + 
Articolul 14Inspectorul general de stat informează consiliul de conducere şi biroul executiv asupra principalelor probleme rezolvate în perioada dintre şedinţe.
 + 
Articolul 15În executarea hotărîrilor consiliului de conducere şi în exercitarea atribuţiilor proprii, inspectorul general de stat emite, potrivit legii, ordine şi alte acte prevăzute de lege, obligatorii pentru ministere şi celelalte organe centrale şi organele locale ale administraţiei de stat, precum şi pentru unităţile din subordinea acestora.
 + 
Articolul 16Inspectoratul General de Stat pentru Directivare şi Control în Proiectarea şi Executarea Construcţiilor are în conducerea sa un inspector general de stat şi doi inspectori generali de stat adjuncţi.Inspectorul general de stat are rang de ministru şi este numit prin decret al Consiliului de Stat.Inspectorii generali de stat adjuncţi au rang de miniştri adjuncţi şi se numesc prin hotărîre a Consiliului de Miniştri.
 + 
Articolul 17Inspectoratul General de Stat pentru Directivare şi Control în Proiectarea şi Executarea Construcţiilor îşi desfăşoară activitatea pe baza unor programe anuale şi de perspectiva aprobate de Consiliul de Miniştri.Inspectoratul prezintă Consiliului de Miniştri, trimestrial şi ori de cîte ori este necesar, rapoarte asupra modului de îndeplinire a sarcinilor ce decurg din programele aprobate.
 + 
Articolul 18Inspectoratul General de Stat pentru Directivare şi Control în Proiectarea şi Executarea Construcţiilor are următoarea structura organizatorică:a) Sectorul pentru metalurgie, construcţii de maşini, energie, transporturi şi construcţii inginereşti;b) Sectorul pentru chimie, petrochimie şi materiale de construcţii;c) Sectorul pentru industriile lemnului, uşoară, alimentara şi construcţii agrozootehnice cu caracter industrial;d) Sectorul pentru construcţii de locuinţe şi social-culturale;e) Sectorul pentru sinteza directivarii şi documentare;f) Inspecţia de stat în construcţii.De asemenea, în cadrul inspectoratului funcţionează un oficiu care se ocupa cu problemele juridico-administrative.Numărul maxim de posturi din aparatul Inspectoratului General de Stat pentru Directivare şi Control în Proiectarea şi Executarea Construcţiilor este prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul decret*).Repartizarea personalului din aparatul propriu, pe compartimente de specialitate, se face prin ordin al inspectorului general de stat, iar atribuţiile acestui aparat se stabilesc prin regulament aprobat de consiliul de conducere.
 + 
Articolul 19În cadrul inspectoratului general se constituie, în vederea expertizarii documentaţiilor de investiţii ai căror indicatori se supun aprobării conducerii de partid şi de stat, grupe permanente pe ramuri, formate din specialişti ai ministerelor, altor organe centrale, întreprinderi, institute de cercetare şi proiectare, precum şi din învăţămîntul superior. Numirea specialiştilor în grupe permanente se face cu acordul ministrului sau al conducătorului organului central respectiv. Pentru analizarea unor probleme de mare complexitate, la aceste lucrări pot fi invitaţi şi alţi specialişti din diverse ramuri de activitate.
 + 
Articolul 20Pe lîngă Inspectoratul General de Stat pentru Directivare şi Control în Proiectarea şi Executarea Construcţiilor funcţionează Consiliul directorilor din institutele de proiectare, organ consultativ în problemele de proiectare şi execuţie în construcţii.Preşedintele Consiliului directorilor din institutele de proiectare este inspectorul general de stat pentru directivare şi control în proiectarea şi executarea construcţiilor.În termen de 60 de zile de la data publicării prezentului decret, Inspectoratul General de Stat pentru Directivare şi Control în Proiectarea şi Executarea Construcţiilor va elabora regulamentul pentru organizarea şi funcţionarea Consiliului directorilor din institutele de proiectare.
 + 
Capitolul 4Dispoziţii finale + 
Articolul 21Ministerele, celelalte organe centrale şi comitetele executive ale consiliilor populare sînt obligate:a) sa trasmita Inspectoratului General de Stat pentru Directivare şi Control în Proiectarea şi Executarea Construcţiilor datele şi materialele solicitate, necesare îndeplinirii atribuţiilor sale;b) sa aducă la îndeplinire sarcinile ce le revin din programele de lucru elaborate cu acordul altor ministere interesate şi aprobate de către Inspectoratul General de Stat pentru Directivare şi Control în Proiectarea şi Executarea Construcţiilor;c) să aplice, în domeniul construcţiilor, normele, prescripţiile tehnice, indicatoarele, precum şi măsurile rezultate din acţiunile întreprinse de Inspectoratul General de Stat pentru Directivare şi Control în Proiectarea şi Executarea Construcţiilor;d) să solicite acordul inspectoratului asupra proiectelor de acte normative privind proiectarea şi executarea construcţiilor, prescripţiilor tehnice specifice ce se elaborează de către acestea.
 + 
Articolul 22Dispoziţiile privind atribuţiile Inspectoratului General de Stat pentru Directivare şi Control în Proiectarea şi Executarea Construcţiilor sînt aplicabile şi obiectivelor de investiţii ale Ministerului Apărării Naţionale şi ale Ministerului de Interne, cu excepţia construcţiilor cu caracter strict militar.
 + 
Articolul 23Pe data publicării prezentului decret în Buletinul Oficial al Republicii Socialiste România încetează atribuţiile date prin dispoziţiile legale în competenţa ministerelor şi celorlalte organe centrale de stat şi care, potrivit prevederilor decretului, revin Inspectoratului General de Stat pentru Directivare şi Control în Proiectarea şi Executarea Construcţiilor.În termen de 60 de zile de la publicare, ministerele şi celelalte organe centrale ale administraţiei de stat, împreună cu Inspectoratul General de Stat pentru Directivare şi Control în Proiectarea şi Executarea Construcţiilor, vor face propuneri Consiliului de Miniştri pentru punerea de acord a actelor normative în vigoare cu dispoziţiile prezentului decret.–––––Notă *) Anexa se comunică celor interesaţi.––––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x