privind controlul pentru trecerea frontierei de stat române
Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: +
Capitolul 1Dispoziţii generale +
Articolul 1Trecerea frontierei de stat de către persoane, mijloace de transport, mărfuri şi alte bunuri se face prin punctele de control pentru trecerea frontierei, denumite în prezentul decret puncte de control. +
Articolul 2Punctele de control pentru trecerea frontierei de stat române sînt:a) rutiere: Albita, judeţul Vaslui; Bors, judeţul Bihor; Calafat, judeţul Dolj; Giurgiu, judeţul Giurgiu; Halmeu, judeţul Satu Mare; Jimbolia, judeţul Timiş; Naidas, judeţul Caraş-Severin; Nadlac, judeţul Arad; Negru Voda, judeţul Constanta; Ostrov, judeţul Constanta; Petea, judeţul Satu Mare; Porţile de Fier, judeţul Mehedinti; Siret, judeţul Suceava; Stamora-Moravita, judeţul Timiş; Vama Veche, judeţul Constanta, Varsand, judeţul Arad; … b) feroviare: Calafat, judeţul Dolj; Carei, judeţul Satu Mare; Cîmpulung la Tisa, judeţul Maramures; Curtici, judeţul Arad; Episcopia Bihor, judeţul Bihor; Falciu, judeţul Vaslui; Galaţi, judeţul Galaţi; Giurgiu, judeţul Giurgiu; Halmeu, judeţul Satu Mare; Iaşi, judeţul Iaşi; Jimbolia, judeţul Timiş; Negru Voda, judeţul Constanta; Salonta, judeţul Bihor; Stamora-Moravita, judeţul Timiş; Valea lui Mihai, judeţul Bihor; Valea Viseului, judeţul Maramures; Vicsani, judeţul Suceava; … c) portuare: Brăila, judeţul Brăila; Calafat, judeţul Dolj; Cernavoda, judeţul Constanta; Constanta, judeţul Constanta; Corabia, judeţul Olt; Drobeta-Turnu Severin, judeţul Mehedinti; Galaţi, judeţul Galaţi; Giurgiu, judeţul Giurgiu; Moldova Veche, judeţul Caraş-Severin; Orşova, judeţul Mehedinti; Sulina, judeţul Tulcea; Tulcea, judeţul Tulcea; Turnu Magurele, judeţul Teleorman; Zimnicea, judeţul Teleorman; … d) aeroportuare: Arad, judeţul Arad; Bucureşti-Otopeni; Constanta-Mihail Kogălniceanu, judeţul Constanta; Oradea, judeţul Bihor; Timişoara, judeţul Timiş. … Trecerea frontierei de stat române de către călători este permisă numai prin următoarele puncte de control rutiere, feroviare, portuare şi aeroportuare: Albita, Arad, Bors, Brăila, Bucureşti-Otopeni, Calafat, Constanta, Constanta-Mihail Kogălniceanu, Curtici, Drobeta-Turnu Severin, Episcopia Bihor, Galaţi, Giurgiu, Iaşi, Jimbolia, Naidas, Nadlac, Negru Voda, Oradea, Orşova, Ostrov, Petea, Porţile de Fier, Salonta, Siret, Stamora-Moravita, Timişoara, Tulcea, Valea lui Mihai, Vama Veche, Varsand, Vicsani. +
Articolul 3Deschiderea de noi puncte de control sau închiderea temporară ori definitivă a celor existente se aproba prin decret al Consiliului de Stat. +
Articolul 4Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare împreună cu Ministerul Transporturilor şi Telecomunicatiilor pot stabili, pentru traficul de animale, produse animale şi vegetale, trecerea numai prin unele puncte de control din cele prevăzute la art. 2, în funcţie de volumul traficului, de situaţia epizootiilor, epifitiilor, de convenţiile sanitar-veterinare şi fitosanitare încheiate cu alte state. +
Articolul 5În punctele de control se organizează şi se efectuează controlul persoanelor, mijloacelor de transport, mărfurilor şi altor bunuri care intra sau ies din ţara. Trecerea frontierei de stat române este permisă numai în condiţiile stabilite de dispoziţii1e legale.Activitatea în punctele de control se desfăşoară fără întrerupere. +
Capitolul 2Organizarea şi funcţionarea punctelor de control +
Articolul 6Punctele de control se organizează de Ministerul de Interne în colaborare cu Ministerul Apărării Naţionale, Ministerul Comerţului Exterior şi Cooperării Economice Internaţionale, Ministerul Transporturilor şi Telecomunicatiilor, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, Ministerul Turismului, Comitetul pentru Problemele Consiliilor Populare şi Departamentul Aviaţiei Civile. +
Articolul 7Ministerul de Interne, Ministerul Apărării Naţionale, Ministerul Comerţului Exterior şi Cooperării Economice Internaţionale, Ministerul Transporturilor şi Telecomunicatiilor, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, Ministerul Turismului şi Departamentul Aviaţiei Civile stabilesc sarcinile personalului din subordine aflat la punctele de control; colaborează şi răspund, pentru îndeplinirea atribuţiilor ce le revin, potrivit legii, privind desfăşurarea în bune condiţii a traficului de călători, mărfuri şi alte bunuri, respectarea regimului de frontieră şi asigurarea securităţii frontierei de stat în punctele de control; asigura, conform normelor legale, încadrarea punctelor de control cu personal calificat care să cunoască, pe cît posibil, o limbă de circulaţie internationala. +
Articolul 8Şeful punctului de control este ofiţer din cadrul Ministerului de Interne. Acesta coordonează, controlează şi răspunde de întreaga activitate din punctul de control în ceea ce priveşte buna desfăşurare a traficului internaţional şi servirea călătorilor în conformitate cu dispoziţiile legale.Şeful punctului de control poate lua pe loc măsurile legale corespunzătoare pentru îndeplinirea corecta de către personalul din punctul de control a îndatoririlor de serviciu, informind despre aceasta organele competente. +
Articolul 9Controlul pentru trecerea frontierei se efectuează de echipe formate din ofiţeri sau subofiteri ai Ministerului de Interne şi personal vamal care, de regula, acţionează împreună.În punctele de control portuare, din echipa de control face parte şi reprezentantul căpităniei portului. Odată cu echipa de control au acces pe navele de mărfuri şi reprezentanţii agenţiei de navlosire, iar pe cele care transporta turişti, şi reprezentanţii Ministerului Turismului.În punctele de control aeroportuare, din echipa de control face parte şi un reprezentant al companiilor aeriene române de transport.Şeful echipei de control este un ofiţer sau un subofiţer care face parte din cadrele Ministerului de Interne. +
Articolul 10În realizarea controlului pentru trecerea frontierei, supravegherea mijloacelor de transport şi paza navelor acostate în porturi se folosesc şi militari graniceri în termen din subunitatile afectate punctelor de control de către Ministerul Apărării Naţionale. +
Capitolul 3Efectuarea controlului pentru trecerea frontierei de stat române +
Articolul 11Controlul paşapoartelor sau al altor documente pentru trecerea frontierei de stat române se face de către ofiţerii şi subofiterii Ministerului de Interne din echipele de control.Şeful punctului de control organizează activitatea de acordare a vizelor şi de prelungire a acestora, potrivit dispoziţiilor legale.Controlul paşapoartelor sau al celorlalte documente de trecere a frontierei se efectuează în compartimentele din vagoanele trenurilor, la autovehicule, la ghiseele de control de pe aeroporturi, la scara navei, pe nava sau în incinta punctelor de control.În cazul în care este necesară clarificarea unor situaţii privind trecerea frontierei, pasapoartele sau celelalte documente de trecere a frontierei pot fi reţinute de şeful echipei de control. Soluţionarea acestor cazuri se face cu maximum de urgenta.Şeful punctului de control poate întrerupe călătoria persoanelor în cazul în care constata că nu sînt îndeplinite cerinţele prevăzute de lege pentru trecerea frontierei de stat române. +
Articolul 12Controlul vamal al bagajelor, al altor bunuri aflate asupra persoanelor, al mărfurilor şi al interiorului şi exteriorului mijloacelor de transport se face de personalul vamal din echipele de control, potrivit reglementărilor legale cu privire la regimul vamal. +
Articolul 13Controlul sanitar uman se efectuează potrivit reglementărilor legale, de personalul sanitar stabilit de Ministerul Sănătăţii, sub îndrumarea şi controlul Inspectoratului Sanitar de Stat Central din cadrul Ministerului Sănătăţii.Controlul sanitar-veterinar şi fitosanitar se efectuează, potrivit reglementărilor legale, de personalul stabilit de Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare. +
Articolul 14Măsurile pentru protecţia sanitară a frontierei de stat se aplică, potrivit reglementărilor legale, tuturor persoanelor, mijloacelor de transport, mărfurilor şi altor bunuri, indiferent de provenienţă şi destinaţia lor. Persoanelor care nu se supun acestor măsuri li se interzice trecerea frontierei.În cazul bolilor care impun măsuri de carantina, în situaţii care nu suferă amînare, Ministerul Sănătăţii ia primele măsuri de prevenire şi combatere, pe care le comunică de îndată Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare, Ministerului Comerţului Exterior şi Cooperării Economice Internaţionale, Ministerului Transporturilor şi Telecomunicatiilor, Ministerului Turismului, Ministerului de Interne, Ministerului Apărării Naţionale, Ministerului Afacerilor Externe şi Departamentului Aviaţiei Civile. +
Articolul 15Controlul pentru trecerea frontierei al navelor şi aeronavelor începe cu controlul sanitar uman.Controlul sanitar a1 persoanelor aflate în trenuri şi vehicule rutiere se face concomitent cu controlul actelor de trecere a frontierei şi cu controlul vamal. +
Articolul 16La efectuarea controlului sanitar-veterinar şi fitosanitar, personalul specializat al Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare poate acţiona, după caz, împreună cu echipa de control.În funcţie de situaţia epizootiilor şi epifitiilor, Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare poate interzice traficul de animale, precum şi de produse animale şi vegetale peste frontiera de stat, informind despre aceasta celelalte organe centrale interesate. +
Articolul 17Trecerea temporară a frontierei de stat de către persoane fizice a armelor de vinatoare, de tir şi munitiile pentru acestea, precum şi a armelor de panoplie, este permisă în condiţiile stabilite de lege, numai dacă aceste arme şi muniţii sînt înscrise în documentele de trecere a frontierei de stat de organele care le-au eliberat sau au acordat viza română, ori de organele din punctele de control, după caz.Cînd călătorul nu accepta înscrierea în documentele de trecere a frontierei a armelor şi muniţiilor prevăzute la alin. 1, acestea se reţin de organele vamale. Dacă călătorul nu este de acord cu reţinerea armelor şi muniţiilor, nu i se permite trecerea frontierei.Călătorii care vin în Republica Socialistă România şi au asupra lor arme şi muniţii, altele decît cele prevăzute la alin. 1, au obligaţia să depună armele şi munitiile la organele vamale. Acestor persoane li se permite trecerea frontierei de stat cu aprobarea Direcţiei pentru paşapoarte, evidenta străinilor şi controlul trecerii frontierei.Armele şi munitiile reţinute se sigileaza în prezenta posesorilor, cărora li se eliberează o adeverinta în acest sens, şi se predau cu proces-verbal organului Ministerului de Interne din punctul de control. Armele şi munitiile se restituie celor în drept la ieşirea din ţara, reţinîndu-se adeverinta eliberata. +
Articolul 18Armele de vinatoare, de tir, munitiile pentru acestea, precum şi armele de panoplie aflate asupra călătorilor în tranzit prin Republica Socialistă România, pe care le-au declarat, se sigileaza, la intrarea în ţara, de personalul vamal în prezenta şefului echipei de control şi a posesorului. Cînd armele şi munitiile declarate nu sînt înscrise în documentul de trecere a frontierei de stat române, şeful echipei de control consemnează în acest document felul, marca, seria şi tipul acestora.Pe timpul tranzitarii prin Republica Socialistă România, călătorilor le este interzis sa înstrăineze armele şi munitiile sau sa rupa sigiliile aplicate.La ieşirea din ţara se verifica integritatea şi autenticitatea sigiliilor aplicate şi dacă datele armelor şi muniţiilor corespund cu cele înscrise în documentul de trecere a frontierei de stat. Dacă sigiliile nu sînt intacte, ori datele nu corespund cu cele înscrise în documentul de trecere a frontierei de stat, sau armele şi munitiile au fost înstrăinate, integral sau în parte, călătorilor în cauza li se permite trecerea frontierei numai cu aprobarea Direcţiei pentru paşapoarte, evidenta străinilor şi controlul trecerii frontierei din Ministerul de Interne.Persoanelor care deţin alte arme şi muniţii decît cele prevăzute la alin. 1 nu li se permite tranzitarea prin Republica Socialistă România. Interdicţia de tranzitare se aplică şi persoanelor care nu accepta înscrierea în documentul de trecere a frontierei şi sigilarea armelor şi muniţiilor prevăzute la alin. 1.Tranzitarea prin Republica Socialistă România de arme de vinatoare sau sportive şi a muniţiilor corespunzătoare aparţinînd unor persoane juridice străine se face cu aprobarea Ministerului de Interne, la cererea instituţiilor interesate. +
Articolul 19Armele sau munitiile prevăzute la art. 17, nedeclarate, precum şi alte arme sau muniţii descoperite cu ocazia controlului la trecerea frontierei, se reţin în vederea confiscării şi se predau pe bază de proces-verbal inspectoratului judeţean al Ministerului de Interne pe raza căruia se afla punctul de control. Şeful punctului de control permite continuarea călătoriei persoanei asupra căreia s-au descoperit armele ori munitiile supuse confiscării, cu avizul Ministerului de Interne. +
Articolul 20Dispoziţiile art. 17, 18 şi 19 se aplică în mod corespunzător şi în cazul pulberei-prafului de pusca sau al altor substanţe explozive, precum şi dispozitivelor încărcate cu substanţe toxice ori radioactive, aflate asupra persoanelor care trec frontiera de stat română. +
Articolul 21Controlul autoturismelor, autobuzelor, autocarelor, automarfarelor şi al celorlalte mijloace de transport rutiere, care intra sau ies din ţara, se efectuează la punctele de control rutiere. +
Articolul 22Controlul pentru trecerea frontierei al trenurilor se efectuează în statia de frontieră sau pe parcurs, între staţiile de frontieră şi o statie interioară.La controlul pentru ieşirea din ţara prin punctele de control feroviare se pot inmina călătorilor tichete de control care se retrag în staţiile de frontieră, înainte de plecarea trenului. +
Articolul 23Controlul pentru trecerea frontierei al navelor care intra sau ies din porturile române în curse externe se efectuează la punctele de control portuare.Controlul pentru trecerea frontierei al navelor care urmează sa oprească în porturile române situate pe Dunăre, în care nu funcţionează puncte de control, se efectuează în primul port român situat în amonte sau în aval de acest port, în care funcţionează un punct de control.Controlul pentru trecerea frontierei al navelor sub pavilion străin care navighează în sectorul maritim al Dunării, între porturile Sulina şi Brăila, se efectuează, la intrare, în portul Sulina, iar la ieşire, în unul din porturile Brăila, Galaţi, Tulcea sau Sulina, dacă din aceste porturi navele pleacă direct în cursa externa.La sosirea navelor maritime în porturile Tulcea, Galaţi sau Brăila, permisele de acces la uscat se eliberează pe baza listei de echipaj, vizata la intrare în portul Sulina.Controlul pentru trecerea frontierei se efectuează asupra tuturor navelor care navighează prin portul Sulina spre porturile Reni sau Ismail. Nu se controlează navele române şi străine care vin din aceste porturi şi nu se opresc într-un port român, precum şi navele de mărfuri şi de pasageri sub pavilion român, care navighează între porturile Constanta-Sulina-Galaţi şi Brăila la intrarea şi ieşirea prin sectorul maritim al Dunării.Navele sub pavilion străin care navighează pe Dunarea interioară se controlează, pentru intrare, în primul port în care opresc, iar pentru ieşire, în ultimul port din care pleacă.Navele sub pavilion străin care navighează în tranzit fără oprire pe Dunarea interioară nu sînt supuse controlului, cu excepţia cazurilor de încălcare a regimului de frontieră. +
Articolul 24În cazul în care în rada portului a eşuat o nava sau la bordul acesteia a izbucnit un incendiu, navele de salvare pot sa iasa în rada pentru acordarea de ajutor, fără a li se efectua controlul pentru trecerea frontierei. Aceste situaţii se aduc la cunoştinţa şefului punctului de control de către căpitănia portului.Cînd în port a izbucnit un incendiu care pune în pericol siguranţa navelor, acestora li se permite ieşirea din port în rada, fără a li se efectua controlul pentru trecerea frontierei. +
Articolul 25Controlul marinarilor pentru trecerea frontierei se efectuează prin confruntarea carnetelor de marinar cu rolul şi lista de echipaj prezentate de comandantul navei.Marinarii străini au acces la uscat pe baza permiselor eliberate în acest scop de şeful punctului de control.Controlul corpului navei şi identificarea marinarilor la locul de muncă se fac de echipa de control şi o patrula formată din militari graniceri în termen.În cazul navelor române de transport de mărfuri, care din motive justificate sînt obligate sa staţioneze în rada portului, accesul la uscat al echipajului este permis cu aprobarea şefului punctului de control. În acest caz, controlul navelor se executa după intrarea lor în port, iar controlul carnetelor de marinar se efectuează la coborirea pe uscat.Dacă exista indicii cu privire la comiterea de infracţiuni, se poate efectua un nou control al persoanelor aflate la bord, inclusiv al navei. Despre rezultatul controlului vor fi informate imediat organele ierarhic superioare. +
Articolul 26Echipajelor navelor aflate în rada portului asupra cărora, la sosire, nu s-a făcut control pentru trecerea frontierei, li se poate acorda asistenţa medicală, cu accesul medicului la bord, la cererea comandantilor de nava şi cu aprobarea şefului punctului de control.În baza avizului organelor sanitare competente, debarcarea marinarilor străini, în vederea internării în unul din spitalele oraşului portuar, se aproba de şeful punctului de control, la cererea căpităniei portului. +
Articolul 27Marinarilor străini aflaţi pe nave în unul din porturile române, care urmează a se deplasa, în interes de serviciu, într-un alt port sau într-o alta localitate pe teritoriul român, pentru a lua legătură cu misiunea diplomatică sau cu oficiul consular al statului căruia îi aparţin, li se acordă, la cerere, viza de intrare-ieşire. Cererea pentru viza se rezolva prin agenţia de navlosire sau prin agenţia de navigaţie a statului de care aparţine nava ori de şefii punctelor de control, acolo unde nu exista asemenea agenţii. În cazul deplasarii marinarilor spre alte state, se acordă viza de tranzit.Vizele prevăzute la alin. 1 nu sînt necesare în cazul marinarilor cetăţeni ai statelor cu care Republica Socialistă România a încheiat acorduri privind desfiinţarea vizelor sau de recunoaştere a carnetelor de marinar ca documente de călătorie internationala. +
Articolul 28Marinarii străini rămaşi pe teritoriul Republicii Socialiste România după plecarea navei se vor prezenta la agenţia de navigaţie a statului respectiv pentru a li se rezolva situaţia. Dacă în localitatea portuara nu exista agenţie de navigaţie, şeful punctului de control permite marinarilor plecarea din ţara cu alte nave.Trecerea marinarilor din echipajul unei nave în a carei lista de echipaj sînt înscrişi, în echipajul altei nave străine aflate în unul din porturile române, se face de căpitănia portului sau de agenţia de navigaţie a statului de care aparţine nava care solicită transferul, cu înştiinţarea şefului punctului de control. +
Articolul 29La navele de pasageri sub pavilion român şi străin, precum şi la pasagerii aflaţi pe navele de mărfuri, care vin sau pleacă din Republica Socialistă România, controlul pentru trecerea frontierei se efectuează asupra persoanelor şi bunurilor cu care acestea debarca sau se imbarca.Accesul pasagerilor străini pe uscat este permis după obţinerea vizei pe documentul de trecere a frontierei de stat, cu excepţia cetăţenilor aparţinînd statelor cu care Republica Socialistă România a încheiat acorduri privind desfiinţarea vizelor. +
Articolul 30Accesul la bord al membrilor de familie ai marinarilor străini imbarcati pe navele aflate în porturile române sau care navighează între porturile Constanta-Sulina şi Moldova Veche se poate face, după efectuarea controlului vamal, pe baza paşapoartelor ori a altor documente de trecere a frontierei, la cererea comandantului navei şi cu avizul şefului punctului de control. Membrii de familie sînt supuşi controlului în aceleaşi condiţii ca şi marinarii de pe nava. +
Articolul 31În aeroporturi, controlul pentru trecerea frontierei se face la plecarea şi sosirea aeronavelor în curse internaţionale.Dacă aeronavele care efectuează curse internaţionale aterizeaza, din cauza de forta majoră, pe aeroporturi care nu sînt destinate traficului internaţional, controlul pentru trecerea frontierei se asigura de către inspectoratele judeţene ale Ministerului de Interne.Cînd din cauza de forta majoră o aeronava nu-şi poate continua cursa şi călătorii în tranzit nu au alte legături imediate, acestora li se permite, la cerere, accesul în oraş, pînă la plecarea primei aeronave, sau sa tranziteze teritoriul Republicii Socialiste România cu alte mijloace de transport în baza vizei turistice acordate de punctul de control ori, după caz, de inspectoratele judeţene ale Ministerului de Interne. +
Articolul 32Străinilor care intra şi ies din ţara li se inmineaza taloane de intrare-ieşire pentru a le completa cu datele necesare şi a le prezenta, împreună cu documentele de trecere a frontierei, organelor de control. Taloanele vor fi completate şi de persoanele care tranziteaza sau care sînt cetăţeni ai statelor cu care Republica Socialistă România a încheiat convenţii privind desfiinţarea vizelor. +
Articolul 33Controlul pentru trecerea frontierei de stat se efectuează potrivit regulilor stabilite în anexa nr. 1*). +
Articolul 34Soluţionarea unor situaţii deosebite privind trecerea frontierei se efectuează potrivit regulilor stabilite în anexa nr. 2*). +
Capitolul 4Dispoziţii finale +
Articolul 35Ministerul Transporturilor şi Telecomunicatiilor şi, după caz Departamentul Aviaţiei Civile asigura măsurile necesare desfăşurării activităţii în punctele de control, potrivit anexei nr. 1. +
Articolul 36Imobilele în care funcţionează punctele de control rutiere şi terenurile aferente acestora sînt în administrarea directa a Ministerului de Interne. +
Articolul 37Anexele nr. 1 şi nr. 2 fac parte integrantă din prezentul decret. +
Articolul 38Hotărîrea Consiliului de Miniştri nr. 602/1971 privind controlul la trecerea frontierei de stat române, modificată prin hotărîrile Consiliului de Miniştri nr. 1144/1971, nr. 1441/1971, nr. 458/1972, nr. 464/1972, nr. 1442/1972 şi nr. 1166/1973, precum şi orice alte dispoziţii contrare, se abroga.___________Notă …
*) Anexele au fost comunicate instituţiilor interesate.––––