pentru aderarea Republicii Socialiste România la Convenţia cu privire la privilegiile şi imunităţile instituţiilor specializate, aprobată de Adunarea generală a Organizaţiei Naţiunilor Unite la 21 noiembrie 1947
EXPUNERE DE MOTIVERepublica Socialistă România este membră a unui număr de nouă instituţii specializate ale Organizaţiei Naţiunilor Unite, care prin activitatea lor contribuie la dezvoltarea cooperării internaţionale dintre state în diferite domenii: Organizaţia Internaţională a Muncii, Organizaţia Naţiunilor Unite pentru Alimentaţie şi Agricultură, Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale, Organizaţia Naţiunilor Unite pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură, Organizaţia Mondială a Sănătăţii, Uniunea Poştală Universală, Uniunea Internaţională a Telecomunicaţiilor, Organizaţia Meteorologică Mondială şi Organizaţia Interguvernamentală Consultativă a Navigaţiei Maritime.Relaţiile ţării noastre cu instituţiile specializate ale Organizaţiei Naţiunilor Unite au cunoscut în ultima perioadă o creştere continuă şi multilaterală, prin acordarea de asistenţă tehnică, executarea unor proiecte pe linia asistenţei tehnice acordate ţării noastre de alte organisme ale O.N.U., organizarea de reuniuni pe teritoriul român. Dezvoltarea în continuare a acestor relaţii, în care ţara noastră este interesată, face necesară adoptarea cadrului juridic corespunzător care să reglementeze drepturile şi obligaţiile statului român şi ale instituţiilor specializate în raporturile reciproce.Convenţia cu privire la privilegiile şi imunităţile instituţiilor specializate din 1947 reglementează unele probleme pe care colaborarea dintre state şi instituţiile specializate le ridică. Astfel, convenţia prevede că aceste instituţii au personalitate juridică, au capacitatea de a încheia contracte, a dobîndi şi dispune de bunuri imobile şi mobile şi de a sta în justiţie; ele se bucură, pentru bunurile şi activul lor, de imunitate de jurisdicţie, de scutiri de impozite şi taxe vamale, iar localurile şi arhivele lor sînt inviolabile. În exercitarea atribuţiilor lor, instituţiile specializate pot, potrivit convenţiei, să deţină fonduri, aur sau devize, şi să le transfere dintr-o ţară în alta; ele se bucură, pe teritoriul fiecărui stat în parte, de un tratament nu mai puţin favorabil decît cel aplicat fiecărui guvern străin şi misiunii sale diplomatice cu privire la tarife şi taxe poştale, cablograme, telegrame, radiotelegrame, comunicări telefonice şi alte comunicări. Reprezentanţii statelor membre, participanţi la reuniuni ale instituţiilor specializate, şi funcţionarii acestor instituţii se bucură, în statele care devin părţi la convenţie, de imunităţile şi privilegiile necesare îndeplinirii atribuţiilor lor (imunitate de jurisdicţie pentru actele îndeplinite în calitatea lor oficială, scutire de formalităţi de înregistrare a străinilor, înlesniri de schimb, înlesniri cu privire la bagajele personale etc.).În ceea ce priveşte reglementarea diferendelor, convenţia prevede că problema de a se şti dacă s-a produs un abuz al unui privilegiu sau imunităţi acordate, precum şi contestaţiile privind interpretarea sau aplicarea convenţiei şi diferendele dintre instituţiile specializate şi statele membre, sînt supuse Curţii Internaţionale de Justiţie, care dă avize cu caracter obligatoriu pentru părţi.Convenţia instituie, prin urmare, o formă de jurisdicţie obligatorie, ceea ce contravine poziţiei constante a ţării noastre, conform căreia un litigiu nu poate fi supus jurisdicţiei fără acordul tuturor părţilor. De aceea, prin alăturatul decret de aderare se formulează şi rezerva corespunzătoare la aceste clauze.Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: +
Articolul 1Republica Socialistă România aderă la Convenţia cu privire la privilegiile şi imunităţile instituţiilor specializate, aprobată de Adunarea generală a Organizaţiei Naţiunilor Unite la 21 noiembrie 1947, cu următoarea rezervă: "Republica Socialistă România declară că nu se consideră legată de prevederile secţiunilor 24 şi 32, conform cărora problema de a se şti dacă s-a produs un abuz al unui privilegiu sau al unei imunităţi, precum şi contestaţiile privind interpretarea sau aplicarea convenţiei şi diferendele dintre instituţiile specializate şi statele membre, sînt supuse Curţii Internaţionale de Justiţie. Poziţia Republicii Socialiste România este aceea că asemenea probleme, contestaţii sau diferende ar putea fi supuse Curţii Internaţionale de Justiţie numai cu consimţămîntul părţilor în litigiu pentru fiecare caz în parte". +
Articolul 2Conform secţiunii 43 a convenţiei, Republica Socialistă România se angajează să aplice prevederile convenţiei următoarelor instituţii specializate:Organizaţia Internaţională a Muncii; Organizaţia Naţiunilor Unite pentru Alimentaţie şi Agricultură (al doilea text revizuit al Anexei II); Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale; Organizaţia Naţiunilor Unite pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură; Organizaţia Mondială a Sănătăţii (al treilea text revizuit al Anexei VII); Uniunea Poştală Universală; Uniunea Internaţională a Telecomunicaţiilor; Organizaţia Meteorologică Mondială; Organizaţia Interguvernamentală Consultativă a Navigaţiei Maritime (text revizuit al Anexei XII).PreşedinteleConsiliului de Stat,NICOLAE CEAUŞESCUCONVENTIE 21/11/1947