DECRET nr. 279 din 1 august 1983

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 10/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: CONSILIUL DE STAT
Publicat în: BULETINUL OFICIAL nr. 60 din 1 august 1983
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DELEGE 126 22/12/1992
ART. 9ABROGAT DELEGE 32 29/03/1991
ART. 9ABROGAT DELEGE (R) 32 29/03/1991
ART. 9ABROGAT DELEGE (R) 32 29/03/1991
ART. 9ABROGAT DELEGE (R) 32 29/03/1991
ANEXA 2ABROGAT DELEGE 32 29/03/1991
ANEXA 2ABROGAT DELEGE (R) 32 29/03/1991
ANEXA 2ABROGAT DELEGE (R) 32 29/03/1991
ANEXA 2ABROGAT DELEGE (R) 32 29/03/1991
ANEXA 2ABROGAT DEHG 52 18/01/1991
ANEXA 6ABROGAT DEDECRET-LEGE 132 24/04/1990
Nu exista actiuni induse de acest act
Nu exista acte referite de acest act
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DELEGE 126 22/12/1992
ART. 9ABROGAT DELEGE 32 29/03/1991
ART. 9ABROGAT DELEGE (R) 32 29/03/1991
ART. 9ABROGAT DELEGE (R) 32 29/03/1991
ART. 9ABROGAT DELEGE (R) 32 29/03/1991
ANEXA 2ABROGAT DELEGE 32 29/03/1991
ANEXA 2ABROGAT DELEGE (R) 32 29/03/1991
ANEXA 2ABROGAT DELEGE (R) 32 29/03/1991
ANEXA 2ABROGAT DELEGE (R) 32 29/03/1991
ANEXA 2ABROGAT DEHG 52 18/01/1991
ANEXA 6ABROGAT DEDECRET-LEGE 132 24/04/1990

privind reglementarea asistenţei medicale cu plata



Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează:  + 
Articolul 1Asistenţa medicală cu plata se acordă la cererea populaţiei, în condiţiile prezentului decret, după cum urmează:
A. Asistenţa medicală ambulatorie cu plata + 
Articolul 2Asistenţa medicală ambulatorie cu plata se organizează de Ministerul Sănătăţii prin dispensare policlinici cu plata.Dispensarele policlinici cu plata au în structura lor cabinete medicale pentru consultaţii şi laboratoare medicale pentru investigaţii, diagnostic şi tratament.Dispensarele policlinici cu plata funcţionează pe baza autoconducerii muncitoresti, autogestiunii economico-financiare şi autofinantarii, au personalitate juridică şi se organizează potrivit normelor legale cu privire la organizarea şi conducerea unităţilor socialiste de stat.
 + 
Articolul 3În cadrul asistenţei medicale ambulatorii cu plata se acordă consultaţii medicale în cabinetele de consultaţii din dispensarul policlinic sau la domiciliul populaţiei şi se efectuează prestaţii medico-sanitare pentru evaluarea stării de sănătate, precizarea diagnosticului şi efectuarea de tratamente în caz de boala.Analizele de laborator, examenele radiologice, alte investigaţii, precum şi procedurile de balneofizioterapie, se vor efectua prin compartimentele specializate ale unităţilor sanitare cu plata.În situaţiile în care asemenea prestaţii nu pot fi executate în compartimentele specializate ale unităţilor sanitare cu plata, acestea se vor efectua, contra cost, în unităţile sanitare teritoriale.
 + 
Articolul 4Asistenţa medicală ambulatorie cu plata se poate acorda de personalul sanitar care are domiciliul în localitatea în care este încadrat şi anume:a) medici primari gradele I, II, III, medici principali de specialitate şi medici stomatologi, încadraţi în unităţi sanitare, în învăţămîntul superior medical şi farmaceutic şi în unităţi de cercetare ştiinţifică medicală;b) personal sanitar cu pregătire superioară şi personal mediu sanitar încadrat în unităţi sanitare, în învăţămîntul superior medical şi farmaceutic şi în unităţi de cercetare ştiinţifică medicală;c) medici de medicina generală încadraţi în unităţi sanitare, care acorda asistenţa medicală cu plata numai la domiciliul populaţiei solicitatoare;d) pensionari proveniţi din personalul sanitar prevăzut la lit. a)-c).Stabilirea personalului sanitar care poate acorda asistenţa medicală ambulatorie cu plata în unităţile sanitare cu plata şi la domiciliul populaţiei se face în raport cu numărul locurilor de muncă din aceste unităţi, cu necesităţile asistenţei medicale la domiciliu şi solicitarea populaţiei, de direcţiile sanitare judeţene şi a municipiului Bucureşti, la cerere, cu recomandarea colegiilor de disciplina a personalului sanitar judeţene şi al municipiului Bucureşti.Medicii în stagiu de pregătire practica sau de dobîndire a unei specialităţi medicale nu pot acorda asistenţa medicală cu plata.Personalul sanitar, pensionat de invaliditate, aflat în concediu medical, cu program de muncă redus sau în concediu fără plata, nu are dreptul sa acorde asistenţa medicală ambulatorie cu plata atît timp cît se afla în una din aceste situaţii.
 + 
Articolul 5Personalul sanitar poate acorda asistenţa medicală ambulatorie cu plata numai în afară programului sau de lucru de la unitatea unde funcţionează, cu excepţia pensionarilor şi a personalului încadrat permanent la dispensarul policlinic cu plata.
 + 
Articolul 6Personalul sanitar căruia i s-a suspendat sau interzis în condiţiile legii dreptul de a exercita profesiunea, i s-a desfăcut disciplinar contractul de muncă sau pentru motivul necorespunderii profesionale în munca, a savirsit abateri de la normele de etica şi deontologie medicală, stabilite de colegiile de disciplina a personalului sanitar, nu poate acorda asistenţa medicală cu plata.
 + 
Articolul 7Dispensarele policlinici cu plata se înfiinţează şi se desfiinţează, în funcţie de necesităţile de asistenţa medicală, de consiliile populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, cu acordul Ministerului Sănătăţii.Consiliile populare judeţene şi al municipiului Bucureşti vor lua măsuri ca în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentului decret să asigure darea în funcţiune, în bune condiţii, a dispensarelor policlinici cu plata din localităţile prevăzute în anexa nr. 1.
 + 
Articolul 8Din veniturile realizate de unităţile sanitare care acorda asistenţa medicală ambulatorie cu plata se acoperă:a) cota de 10% din totalul încasărilor realizate, care se vărsa ca venit la bugetul local;b) cheltuielile de întreţinere şi funcţionare a unităţilor, inclusiv a reparaţiilor curente şi capitale la construcţii, utilaje şi aparatura;c) cheltuielile privind procurarea materialelor sanitare consumabile, necesare consultatiilor, examenelor de laborator, radiologice şi altor investigaţii, tratamente şi prestaţii medicale efectuate la aceste unităţi;d) drepturile de retribuire, potrivit legii, ale personalului permanent, inclusiv impozitele şi contribuţiile de asigurări sociale;e) cheltuielile legate de dezvoltarea bazei materiale, utilaje, aparate, autoturisme pentru asistenţa medicală la domiciliu, construcţii sanitare şi altele asemenea;f) cota-parte cuvenită personalului sanitar care acorda asistenţa medicală la aceste unităţi, inclusiv impozitul şi contribuţia de asigurări sociale. Cuantumul cotei-părţi se stabileşte după acoperirea cheltuielilor prevăzute la lit. a)-e). Suma cuvenită fiecăruia se fixează în funcţie de aportul adus la realizarea venitului. Sumele se plătesc în afară fondului de retribuire planificat, a drepturilor de retribuire sau a pensiei pentru limita de vîrsta ori de serviciu, cuvenite potrivit legii, în cadrul planului de casa.
 + 
Articolul 9Veniturile realizate de personalul sanitar şi de pensionării proveniţi din acest personal prin acordarea asistenţei medicale ambulatorii cu plata sînt supuse impozitului progresiv, stabilit potrivit anexei nr. 2.
 + 
Articolul 10Personalul sanitar care acorda asistenţa medicală ambulatorie cu plata primeşte drepturile cuvenite pentru aceasta activitate peste drepturile prevăzute de legea retribuirii după cantitatea şi calitatea muncii.Pensionării pentru limita de vîrsta sau de serviciu care îşi desfăşoară activitatea în cadrul dispensarelor policlinici cu plata au dreptul sa cumuleze pensia, inclusiv pensia suplimentară, cu sumele cuvenite pentru munca prestată, inclusiv indemnizaţia de conducere în cazul pensionarilor care îndeplinesc funcţia de medic director.
 + 
Articolul 11Disponibilităţile aflate în contul dispensarelor policlinici cu plata la 31 decembrie al fiecărui an se reportează pentru anul următor, în vederea acoperirii categoriilor de cheltuieli prevăzute la art. 8.
 + 
Articolul 12Bunurile imobile şi mobile constituite ca fonduri fixe necesare organizării dispensarelor policlinici cu plata se asigura de comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, în condiţiile legii. Pentru dotarea iniţială, comitetele executive ale consiliilor populare vor asigura prin redistribuire, fără plata, obiecte de inventar de mica valoare sau scurta durata şi materiale.Comitetele executive ale consiliilor populare vor introduce în planurile anuale obiectivele de investiţii pentru dispensarele policlinici cu plata pe măsura constituirii din veniturile acestora a fondurilor necesare.
 + 
Articolul 13Direcţiile sanitare pot transfera, la propunerea dispensarelor policlinici cu plata, celorlalte unităţi sanitare din acelaşi judeţ, mijloace fixe, obiecte de inventar şi materiale sanitare din dotarea iniţială sau dobîndite pe parcurs din fondurile proprii de dezvoltare.
 + 
Articolul 14Dispensarele policlinici cu plata pot beneficia de credite bancare pentru organizarea şi buna desfăşurare a activităţii acestora.
 + 
Articolul 15Tarifele pentru consultaţii, analize de laborator, examene radiologice, explorari functionale, tratamente şi alte prestaţii medicale efectuate în dispensarele policlinici cu plata sînt cele din anexa nr. 3.Pentru prestaţiile necuprinse în anexa, tarifele se vor stabili de Ministerul Sănătăţii cu acordul Comitetului de Stat pentru Preţuri prin corelare, urmărindu-se asigurarea unei rentabilitati corespunzătoare.Tarifele stabilite potrivit alin. 1 şi 2 se aplică corespunzător şi în celelalte unităţi sanitare persoanelor care, potrivit legii, nu beneficiază de asistenţa medicală gratuita, precum şi persoanelor care sînt obligate prin lege sa suporte cheltuielile necesare pentru asistenţa medicală.Tarifele pentru prestaţiile medicale efectuate de dispensarele policlinici cu plata străinilor aflaţi temporar pe teritoriul Republicii Socialiste România se stabilesc de Ministerul Sănătăţii la nivelul celor practicate pentru cetăţenii străini.
 + 
Articolul 16Primirea sau pretinderea de sume peste tarifele stabilite, precum şi nedecontarea sumelor încasate pentru asistenţa medicală cu plata acordată la domiciliu, se sancţionează potrivit legii.
 + 
Articolul 17Pentru asigurarea asistenţei medicale la domiciliu, dispensarele policlinici cu plata se doteaza cu autoturisme conform anexei nr. 4*.La înfiinţare, dispensarele policlinici cu plata vor fi dotate cu cel puţin un autoturism, în condiţiile articolului 12 din prezentul decret, din parcul în conservare.
 + 
Articolul 18Normarea personalului permanent la dispensarele policlinici cu plata se face potrivit anexei nr. 5* .
 + 
Articolul 19Organizarea dispensarelor policlinici cu plata în 1983 se va asigura prin suplimentarea numărului de personal şi a fondului de retribuire planificat, pe titulari de plan.* Anexa a fost comunicată instituţiilor interesate.
B. Asistenţa medicală cu plata în unităţi sanitare cu paturi + 
Articolul 20Pe data prezentului decret, în unităţile sanitare cu paturi se organizează asistenţa medicală cu plata.
 + 
Articolul 21Unităţile sanitare cu paturi în care se acordă asistenţa medicală cu plata se stabilesc de comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti sau de ministerele cu reţea sanitară proprie, cu acordul Ministerului Sănătăţii.Asistenţa medicală cu plata se poate acorda în unităţi sanatoriale distincte profilate pe anumite specialităţi medicale şi în compartimente distincte cu paturi din cadrul secţiilor existente în unităţile sanitare, care funcţionează în continuare potrivit normelor unitare de structura pentru unităţile sanitare.
 + 
Articolul 22Asistenţa medicală cu plata în unităţile sanitare cu paturi se acordă, la cerere, bolnavilor convalescenti sau pentru recuperare medicală, pe baza recomandarii medicale, în timpul concediului medical sau în cadrul concediului de odihna ori fără plata.
 + 
Articolul 23Persoanele internate în condiţiile art. 22 suporta cheltuielile de întreţinere potrivit anexei nr. 6, care se plătesc unităţii sanitare în care au fost internate aceste persoane.
 + 
Articolul 24Persoanele care doresc sa li se asigure asistenţa medicală într-o anumită unitate sanitară cu paturi, indiferent de apartenenţa lor teritorială, pot fi internate la cerere în aceste unităţi, în limita a circa 10% din totalul paturilor, suportînd cheltuielile de spitalizare la nivelul costului mediu pentru un pat din unitatea respectiva, stabilit în trimestrul precedent.Persoanele internate potrivit alineatului precedent beneficiază de drepturile de concediu medical prevăzute de lege.
 + 
Articolul 25Din sumele încasate de unităţile sanitare potrivit art. 3 alin. final, art. 23 şi art. 24, o cota de 90% se face venit la buget, în raport de subordonarea unităţii sanitare, iar o cota de 10% se retine la dispoziţia unităţii. Cota de 10% se foloseşte pentru stimularea personalului care a contribuit la realizarea venitului, în funcţie de aportul adus, şi se plăteşte trimestrial în afară fondului de retribuire planificat, a drepturilor de retribuire şi fără a se depăşi nivelul a trei retribuţii tarifare pe an.
 + 
Articolul 26Ministerul Sănătăţii, cu avizul Ministerului Finanţelor şi al Ministerului Muncii, va elabora, în termen de 30 de zile de la data prezentului decret, norme metodologice privind asistenţa medicală cu plata.
 + 
Articolul 27Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din prezentul decret.
 + 
Anexa 1LOCALITĂŢILE în care se organizează în prima etapa dispensare policlinici cu plata

       
  Nr. crt. Judetul Localitatile din judet
  1. ALBA Alba Iulia, Blaj
  2. ARAD Arad
  3. ARGES Pitesti, Cimpulung, Curtea de Arges
  4. BACAU Bacau, Gheorghe Gheorghiu-Dej
  5. BIHOR Oradea, Beius
  6. BISTRITA-NASAUD Bistrita, Nasaud
  7. BOTOSANI Botosani, Dorohoi
  8. BRASOV Brasov, Fagaras
  9. BRAILA Braila
  10. BUZAU Buzau, Rimnicu Sarat
  11. CARAS-SEVERIN Resita, Caransebes
  12. CALARASI Calarasi
  13. CLUJ Cluj-Napoca, Turda, Dej
  14. CONSTANTA Constanta, Medgidia
  15. COVASNA Sfintu Gheorghe, Tirgu Secuiesc
  16. DIMBOVITA Tirgoviste
  17. DOLJ Craiova, Calafat
  18. GALATI Galati, Tecuci
  19. GIURGIU Giurgiu
  20. GORJ Tirgu Jiu
  21. HARGHITA Miercurea-Ciuc, Odorheiu Secuiesc
  22. HUNEDOARA Deva, Hunedoara, Petrosani
  23. IALOMITA Slobozia
  24. IASI Iasi, Pascani
  25. MARAMURES Baia Mare, Sighetu Marmatiei
  26. MEHEDINTI Drobeta-Turnu Severin
  27. MURES Tirgu Mures, Sighisoara
  28. NEAMT Piatra-Neamt, Roman
  29. OLT Slatina, Caracal
  30. PRAHOVA Ploiesti, Cimpina
  31. SATU MARE Satu Mare
  32. SALAJ Zalau, Simleu Silvaniei
  33. SIBIU Sibiu, Medias
  34. SUCEAVA Suceava, Radauti
  35. TELEORMAN Alexandria, Turnu Magurele
  36. TIMIS Timisoara, Lugoj
  37. TULCEA Tulcea
  38. VASLUI Vaslui, Birlad
  39. VILCEA Rimnicu-Vilcea
  40. VRANCEA Focsani, Adjud
  41. MUNICIPIUL BUCURESTI In fiecare sector

 + 
Anexa 2COTEde impunere lunară, pe transe de venituri, pe locuri de realizare, a sumelor care se încasează de la dispensarele policlinici cu plata de către personalul sanitar retribuit în raport cu încasările realizate

                 
  Venitul lunar impozabil pe trase  – lei – Impozitul lunar pe transe
    1 – 100 Scutit de impozit
    101 – 200 6% pentru ceea ce depaseste 100 lei
    201 – 300 6 lei + 8% ''   '' 200 lei
    301 – 400 14 lei + 9% ''   '' 300 lei
    401 – 500 23 lei +10% ''   '' 400 lei
    501 – 600 33 lei +12% ''   '' 500 lei
    601 – 800 45 lei +14% ''   '' 600 lei
    801 – 1000 73 lei +17% ''   '' 800 lei
    1001 – 1200 107 lei +23% ''   '' 1000 lei
    1201 – 1400 153 lei +25% ''   '' 1200 lei
    1401 – 1700 203 lei +27% ''   '' 1400 lei
    1701 – 2000 284 lei +29% ''   '' 1700 lei
    2001 – 3000 371 lei +31% ''   '' 2000 lei
    3001 – 5000 681 lei +34% ''   '' 3000 lei
    5001 – 7000 1361 lei +38% ''   '' 5000 lei
    7001 – 9000 2121 lei +42% ''   '' 7000 lei
    9001 – 12000 2961 lei +46% ''   '' 9000 lei
    12001 – 15000 4341 lei +50% ''   '' 12000 lei
    Peste 15000 5841 lei +2% adaugat la 50% pentru  
        fiecare 2500 lei

 + 
Anexa 3TARIFE pentru prestaţiile medicale acordate în dispensarele policlinici cu plata

         
    A. Consultatii Tarif – lei –
    1. Consultatia primara acordata de academicieni, profesori si conferentiari 90
    2. Consultatia acordata de sefi de sectie din spitale clinice, spitale din municipiile resedinta de judet si medici primari gradele I si II 70
    3. Consultatia acordata de alte cadre medicale 50
    4. Consultatia control pentru bolnavii ambulator acordata de academicieni, profesori, si conferentiari 70
    5. Consultatia control acordata de sefi de sectie din spitale clinice, spitale din municipiile resedinta de judet si medici primari gradele I si II pentru bolnavii ambulator 60
    6. Consultatia control acordata de alte cadre medicale pentru bolnavii ambulator 50
    7. Consultatia la domiciliul bolnavului acordata de academicieni, profesori si conferentiari – ziua 120
    8. Consultatia la domiciliul bolnavului acordata de sefi de sectie din spitale clinice, spitale din municipiile resedinta de judet si medici primari gradele I si II – ziua 90
    9. Consultatia la domiciliul bolnavului acordata de alte cadre medicale – ziua 70
    10. Consultatia la domiciliul bolnavului acordata de academicieni, profesori si conferentiari – noaptea 150
    11. Consultatia la domiciliul bolnavului acordata de sefi de sectie din spitale clinice, spitale din municipiile resedinta de judet si medici primari de gradele I si II  
      – noaptea 100
    12. Consultatia la domiciliul bolnavului acordata de alte cadre medicale – noaptea 80

B.Analize de laborator si investigatii

             
    1. Numaratoarea eritrocitelor 15
    2. Numaratoarea trombocitelor 15
    4. Viteza de sedimentare a hematiilor 12
    5. Timp de protrombina 25
    6. Determinarea grupelor sanguine in sistem ABO 10
    7. Dozarea glucozei in singe 25
    8. Determinarea hiperglicemiei provocate 125
    9. Test de imunofluorescenta 60
    10. Lipide totale 25
    11. Dozarea colesterolului 25
    12. Clor in urina 20
    13. Dozarea ureei 20
    14. Examen coproparazitologic pentru diagnosticul parazitozelor intestinale:  
        examen microscopic direct 15
        examen microscopic direct concentratii si coloranti 20
        culturi 25
    15. Examen histopatologic pe o piesa inclusa la parafina 60
    16. Radioscopie toraco-pleuro-mediastino-pulmonara 20
    17. Radiografia cardiopulmonara (exclusiv filmul) 30
    18. E.K.G 30
    19. Cistoscopie 60
    20. Expertiza medico-legala psihiatrica 300
    21. Expertiza medico-legala pe baza de documente medicale pentru stabilirea responsabilitatii medicale 400

C.Tratamente

         
    1. Injectie subcutanata, intradermica, intramusculara (la sediul dispensarului policlinic) 7
    2. Acupunctura – o sedinta 25
    3. Incizia unui flegmon 50
    4. Pansament plagi lineare, pina la 10 cm fiecare 15
    5. Infiltratii nervi Arnold facial, ramura trigemen, intercostali etc. 20
    6. Perfuzie intravenoasa 20
    7. Aparat gipsat toraco-branhiali 125
    8. Extractie dinte monoradicular 30
    9. Apendicectomie pentru apendicita cronica si apendicita acuta necomplicata 250
    10. Rezectie gastrica pentru ulcer sau tumori benigne 600
    11. Nefrectomie simpla 500
    12. Histerectomie pe cale abdominala 500
    13. Amputatie brat, antebrat 400
    14. Tenorafie 1-2 tendoane antebrat + neurorafie nerv median 600
    15. Lobectomie sau bilobectomie (pulmonara) 650
    16. Ablatia unei leziuni osoase craniene de baza 650

NOTĂ:1. În tarifele pentru prestaţiile medicale nu se includ medicamentele, filmele radiologice, substantele de contrast, plantele medicinale, aliajele de tip Palliag, Pallidor, aurul dentar etc., materialele protetice, cu excepţia izotopilor radioactivi.2. Pentru prestaţiile prevăzute grupat la aceeaşi poziţie din lista, tariful se aplică fiecărei prestaţii în parte.3. Tarifele pentru prestaţiile medicale efectuate la domiciliul solicitantului se majorează cu 50% cu excepţia tarifelor pentru consultaţii, pentru care sînt stabilite astfel de tarife.4. Transportul la domiciliu, în cazul în care acesta nu este asigurat de solicitant, se calculează la nivelul tarifului Getax.  + 
Anexa 6Cheltuielile de întreţinere care se suporta de bolnavii convalescenti sau în recuperare

             
  lei/pat/zi
    Cazare Hrana Total
       
    1. Rezerva cu 1-2 paturi 20 16,50 36,50
    2. Salon cu 3-4 paturi 9 16,50 25,50
    3. Salon cu 5-7 paturi 7 16,50 23,50
    4. Salon cu peste 7 paturi 5 16,50 21,50

–––––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x