Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: +
Articolul 1Decretul nr. 233/1974 privind unele drepturi și obligații ale cetățenilor români care realizează venituri în valută se modifica și se completează, avînd următorul cuprins:DECRETprivind unele drepturi și obligații ale cetățenilor români care realizează venituri în valută +
Capitolul 1Drepturi și obligații ale cetățenilor români angajați în străinătate +
Secţiunea IDispoziții generale +
Articolul 1Ministerele, celelalte organe centrale, Institutul român de consulting "Romconsult", întreprinderile de comerț exterior și alte unități autorizate de la care provin cetățenii români angajați la organizații internaționale, la societăți mixte de producție, de desfacere, bancare sau de alta natura, la instituții, organizații sau alți parteneri din străinătate, pentru desfășurarea unor activități tehnice, științifice, didactice, sanitare, juridice, economice, culturale, artistice, sportive și alte activități, în baza unor acorduri încheiate între statul român și alte state sau a înțelegerilor și contractelor între organizații ale Republicii Socialiste România cu organizații sau alți parteneri din străinătate, vor lua măsuri ca acțiunile privind trimiterile de specialiști în străinătate să se realizeze în condiții de eficienta economică ridicată.În scopul arătat, se va urmări ca, prin înțelegerile ce se încheie cu partenerii externi, să se asigure:a)tarife sau retribuții corespunzătoare, indemnizații pentru membrii de familie, precum și alte drepturi la nivelul practicii internaționale în materie de angajari de specialiști străini; … b)sporuri uzuale pentru condiții deosebite de clima, de muncă și munca prestată suplimentar, după caz; … c)locuinta dotată corespunzător funcției, răspunderii și atribuțiilor, precum și transportul zilnic, gratuit, de la și pînă la locul de muncă; … d)transport gratuit pentru specialiști, membrii lor de familie și bagajele personale, atît la plecarea la post, cît și la înapoierea de la post, precum și pentru efectuarea concediului de odihnă în țara; … e)concedii de odihnă și refacere plătite, drepturi de asigurări sociale, precum și asistența medicală gratuita pentru specialiști și membrii lor de familie; … f)indemnizații sau prime cu prilejul prezentării la post, precum și la înapoierea definitivă în țara; … g)plata integrală, în devize convertibile sau la nivelul maxim prevăzut de legislația țărilor respective, a tarifelor convenite, precum și transferul în Republica Socialistă România, în devize convertibile, al sumelor în valută cuvenite unităților trimitatoare și al economiilor realizate de către specialiști; … h)posibilitatea revizuirii periodice a nivelului tarifelor, retributiilor și a celorlalte drepturi bănești, în funcție de evoluția cursurilor valutare, de modificările intervenite în nivelul salariilor și prețurilor pe plan local și altele asemenea; … i)suportarea de către partenerii externi a tuturor cheltuielilor ocazionate de decesul în străinătate, aducerea în țara a celor decedati, precum și acordarea de despăgubiri în caz de accident, pentru specialiști și membrii lor de familie. … +
Secţiunea a II-aDrepturile și obligațiile cetățenilor români trimiși în străinătate pentru a lucra ca angajați la organizații internaționale +
Articolul 2Ministerele și celelalte organe centrale nu vor suporta, pentru cetățenii români angajați în străinătate în condițiile art. 1, nici un fel de cheltuieli în lei sau în valută, aceștia fiind obligați ca din veniturile realizate să-și asigure întreținerea familiilor și acoperirea celorlalte obligații din țara.Unitățile socialiste de la care provin specialiștii angajați în străinătate sînt obligate să asigure, în termen de 30 de zile de la data revenirii lor în țara, locuri de muncă corespunzătoare pregătirii acestora.Perioada lucrata în străinătate se ia în calcul la stabilirea vechimii neîntrerupte în munca, în aceeași unitate, precum și ca vechime în funcție și în specialitate.De drepturile prevăzute la alin. 2 și 3 beneficiază și persoana care își urmează soțul angajat în străinătate, dacă se încadrează în munca în termen de 90 de zile de la întoarcerea definitivă în țara. +
Articolul 3Cetățenii români angajați la organizații internaționale cu sediul în străinătate sînt obligați ca, din veniturile nete realizate în valută pentru munca prestată, sa transfere, lunar, în țara, o cota calculată în dolari S.U.A., cu titlu de contribuție la fondul pentru pregătirea și perfecționarea personalului necesar activității de cooperare internationala, potrivit anexei nr. 1* lit. A. Din suma în valută rămasă după scăderea acestei contribuții, o parte se transfera în țara, contra plata în lei, în vederea asigurării cheltuielilor de întreținere a familiei și a altor obligații, potrivit anexei nr. 1 lit. B.*) Anexa a fost comunicată instituțiilor interesate.Venitul net asupra căruia se calculează sumele reprezentind obligația de transfer se determina prin scăderea din venitul brut, realizat în valută pentru munca prestată, a impozitelor, taxelor, reținerilor pentru fondul de pensii, asigurări sociale și medicale, cheltuielilor reprezentind chiria și întreținerea locuinței din străinătate și a indemnizației de instalare. De asemenea, se scad din venitul brut realizat indemnizațiile pentru sotie și copii, în cuantumul acordat potrivit normelor tarii sau organizației internaționale, ori convenit prin contract, dar nu mai mult de 70 $ lunar pentru sotie și 50 $ lunar pentru fiecare copil aflat în întreținere.În situația în care cetățenii români angajați în străinătate, în condițiile art. 1, primesc indemnizații de instalare, sumele în valută supuse obligației de transfer prevăzute în alin. 1 se datorează după o luna de la data începerii activității.Angajații care nu primesc indemnizații de instalare sînt scutiți de obligația de transfer timp de 2 luni de la data începerii activității. +
Articolul 4În cazul în care nevoile de cheltuieli în țara depășesc echivalentul în lei al sumelor în valută prevăzute în acest scop, angajații sînt obligați sa transfere suplimentar valuta necesară pentru care vor primi contravaloarea în lei. +
Articolul 5Cetățenii români angajați în străinătate sînt obligați sa declare la misiunile diplomatice sau la oficiile consulare ale Republicii Socialiste România, în termen de 30 de zile de la data încasării, veniturile realizate în valută, pentru munca prestată, inclusiv gratificatii, sporuri, indemnizații și orice alte venituri în valută, precum și retinerile, contribuțiile și cheltuielile prevăzute la art. 3, și sa anexeze la declarație actele doveditoare privind aceste venituri, rețineri, contribuții și cheltuieli.Actele doveditoare se prezintă odată cu prima declarație și ori de cîte ori intervin modificări în nivelul veniturilor, reținerilor, contribuțiilor sau cheltuielilor avute în vedere la determinarea venitului net.Pentru cazurile în care nu se pot obține acte doveditoare, cheltuielile efectuate se considera justificate pe bază de declarație scrisă, data pe proprie răspundere de către persoanele respective.În termen de 30 de zile de la data încasării veniturilor în valută se depun la misiunile diplomatice sau la oficiile consulare sumele care se transfera.Termenele prevăzute la alineatele precedente pot fi prelungite cu pînă la 30 de zile, în cazul angajaților care realizează o parte din veniturile pe teritoriul altei tari decît cea în care își desfășoară activitatea. +
Articolul 6Calculul și urmărirea încasării sumelor supuse obligației de transfer se fac de către misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale Republicii Socialiste România din țările respective. Sumele încasate se comunică trimestrial ministerelor de care aparține personalul trimis în străinătate, precum și Ministerului Finanțelor.Sumele supuse obligației de transfer ale cetățenilor români angajați la organizații internaționale, remunerați parțial în devize convertibile și parțial în alte valute, se stabilesc prin transformarea în dolari S.U.A. a venitului net la cursul oficial corespunzător. Transferul se face cu prioritate în devize convertibile. +
Articolul 7Angajații români sînt obligați sa transfere în țara, la bugetul asigurărilor sociale de stat, sumele în valută reprezentind contribuțiile la fondul de pensii, restituite de către organizațiile la care au lucrat, în vederea calculării, potrivit legii, a vechimii în munca la pensie.În cazul în care, în conformitate cu legislația locală sau statutul organizațiilor, nu li se rețin sau nu li se restituie astfel de sume, angajații români sînt obligați sa transfere lunar, în țara, contribuția de asigurări sociale de stat în valută, echivalentul acestei contribuții, în cuantum de 10% din venitul net, se scade din suma în valută supusă obligației de transfer prevăzută în anexa nr. 1 lit. A. +
Articolul 8Dispozițiile art. 2 alin. 1 și ale art. 3, 4, 5, 6 și 7 nu se aplică cetățenilor români care își desfășoară activitatea în țările socialiste. +
Secţiunea a III-aDrepturile și obligațiile cetățenilor români trimiși în străinătate pentru a lucra ca angajați la societățile mixte +
Articolul 9Cetățenii români angajați la societățile mixte cu sediul în străinătate sînt obligați ca, din veniturile nete realizate în valută pentru munca prestată, sa transfere, lunar, în țara, o cota calculată în dolari S.U.A., cu titlu de contribuție la fondul pentru pregătirea și perfecționarea personalului necesar activității de cooperare internationala, potrivit anexei nr. 2* lit. A.*) Anexa a fost comunicată instituțiilor interesate.Din suma în valută rămasă după scăderea acestei contribuții, o parte se transfera în țara, contra plata în lei, în vederea asigurării cheltuielilor de întreținere a familiei și a altor obligații, potrivit anexei nr. 2 lit. B. +
Articolul 10Dispozițiile art. 2, art. 3 alin. 2, 3 și 4, art. 4, 5, 6 și 7 se aplică și cetățenilor români angajați la societățile mixte cu sediul în străinătate. +
Articolul 11Dispozițiile art. 2 alin. 1 și ale art. 3, 4, 5, 6 și 7 nu se aplică cetățenilor români angajați la societățile mixte cu sediul în țările socialiste. +
Secţiunea a IV-aDrepturile și obligațiile specialiștilor români trimiși în străinătate pentru a acorda asistența de specialitate nelegata de livrări +
Articolul 12Ministerele și celelalte organe centrale, Institutul român de consulting "Romconsult", întreprinderile de comerț exterior sau alte unități autorizate, denumite, în continuare, unități trimitatoare, organizează, în condițiile prevăzute de prezentul decret, acțiunile privind trimiterea de specialiști în străinătate pentru a acorda asistența de specialitate nelegata de livrări de proiecte, mașini, instalații, utilaje și lucrări de construcții-montaj, în domeniile tehnic, științific, didactic, sanitar, juridic, economic, cultural, artistic, sportiv și altele asemenea, denumita, în continuare, asistența de specialitate.Acțiunile privind trimiterile de specialiști în străinătate se aproba de către organele competente, potrivit legii. +
Articolul 13Trimiterile de specialiști în străinătate pentru a acorda asistența de specialitate se fac pe bază de contracte colective ori alte înțelegeri încheiate cu partenerii externi de către Institutul român de consulting "Romconsult" sau de alte unități autorizate.Recrutarea și selecționarea specialiștilor în vederea trimiterii lor în străinătate pentru a acorda asistența de specialitate se fac de către ministere și celelalte organe centrale.Unitățile trimitatoare vor urmări antrenarea în astfel de activități și a specialiștilor pensionari.Evidenta trimiterilor de specialiști în străinătate pentru a acorda asistența de specialitate, precum și a condițiilor și facilităților ce li se acordă, se tine de către Ministerul Comerțului Exterior și Cooperării Economice Internaționale. +
Articolul 14Pe timpul cît lucrează în străinătate, specialiștii se considera detasati la unitățile trimitatoare.Unitățile trimitatoare vor comunică unităților din țara de la care provin specialiștii, cu cel puțin 30 de zile înainte, data terminării misiunii lor în străinătate.Unitățile trimitatoare, misiunile diplomatice și agențiile economice vor urmări ca sotiile sau sotii care îi însoțesc pe specialiști în străinătate sa desfășoare activități retribuite. +
Articolul 15Veniturile în valută ale specialiștilor români trimiși în străinătate pentru a acorda asistența de specialitate se calculează, pe categorii de profesii și specialități, în raport cu tarifele convenite de către unitățile trimitatoare cu partenerii externi. Nivelul minim al acestor tarife este prevăzut în anexa nr. 3*.*) Anexa a fost comunicată instituțiilor interesate. +
Articolul 16Dispozițiile art. 3 alin. 2, art. 4 și art. 6 alin. 2 se aplică și specialiștilor români trimiși în străinătate pentru a acorda asistența de specialitate.Calculul sumelor supuse obligației de transfer cu titlu de contribuție la fondul pentru pregătirea și perfecționarea personalului necesar activității de cooperare internationala, precum și al sumelor pentru acoperirea cheltuielilor de întreținere a familiei și a altor obligații în țara, se fac potrivit prevederilor anexei nr. 2 lit. A și B. +
Articolul 17Specialiștii români trimiși în străinătate pentru a acorda asistența de specialitate beneficiază de următoarele drepturi:A.În țara:a)contravaloarea în lei a sumelor în valută transferate în țara, în vederea acoperirii cheltuielilor de întreținere a familiei și a altor obligații; … b)alocația de stat pentru copii, potrivit legii. … … B.În străinătate:– suma în valută calculată în raport de venitul lunar net în valută, conform anexei nr. 2. … … +
Articolul 18După încheierea activității în străinătate și reintoarcerea lor la locurile de muncă din țara, specialiștii români trimiși în străinătate pentru a acorda asistența de specialitate beneficiază de retribuții în lei, inclusiv de majorările generale ale retributiei tarifare din ramura din care provin, precum și de trecerea, în condițiile legii, într-o transa superioară de vechime neîntreruptă în aceeași unitate. +
Articolul 19În perioada concediului de odihnă, specialiștii români beneficiază de drepturi în lei, calculate potrivit legii, pe baza retributiei medii realizate în ultimele 12 luni premergătoare plecării în străinătate.Pe timpul cît specialiștii se afla în incapacitate temporară de muncă, din cauza de boala sau accident, precum și în caz de carantina, beneficiază de următoarele drepturi:a)sumele în valută și în lei, în condițiile stabilite prin prezentul decret, dacă în perioada respectiva se afla în străinătate; … b)indemnizațiile în lei, calculate în conformitate cu normele legale aplicabile persoanelor încadrate în munca în Republica Socialistă România, dacă, în perioada incapacității temporare de muncă, specialiștii se afla în țara. … Pe perioada deplasarii în interesul serviciului în interiorul tarii în care își desfășoară activitatea sau în alta țara străină, specialiștii beneficiază, pe lîngă drepturile în valută și în lei prevăzute de prezentul decret, și de sumele în valută primite de la partenerul extern pentru acoperirea cheltuielilor de masa, cazare sau a celorlalte obligații. +
Articolul 20Specialiștii și membrii lor de familie beneficiază, pe lîngă drepturile de mai sus, și de sumele în valută acordate de către partenerii externi pentru chirie, dotare, întreținere locuinta, tratament medical, spitalizare și transport internațional.Dacă, potrivit contractelor sau înțelegerilor încheiate cu partenerii externi, cheltuielile menționate la alin. 1 revin părții române, acestea se suporta de către unitățile trimitatoare, astfel:a)chiria, dotarea și întreținerea locuinței, tratamentul medical și spitalizarea în străinătate, precum și costul transportului internațional pentru specialiști, membrii lor de familie și bagajele personale ale acestora, în condițiile stabilite de lege pentru personalul muncitor trimis la reprezentantele Republicii Socialiste România din străinătate, prin asimilare cu acest personal; … b)în cazul specialiștilor care își desfășoară activitatea în tari cu care Republica Socialistă România are încheiate acorduri în domeniul asigurărilor sociale și medicale, cheltuielile se suporta în condițiile stabilite prin aceste acorduri. … +
Articolul 21Drepturile în valută cuvenite specialiștilor se acordă ținînd seama de valuta în care unitățile trimitatoare încasează tarifele de la partenerii externi.Dacă tarifele cuvenite unităților trimitatoare se încasează parțial în valută convertibilă și parțial în moneda locală neconvertibila, drepturile specialiștilor se plătesc potrivit anexei nr. 2 lit. C alin. 2. +
Articolul 22Unitățile trimitatoare suporta, din sumele încasate în valută, impozitele, taxele, asigurările sociale și alte rețineri sau plati prevăzute de legislația locală și plătesc specialiștilor drepturile în valută, în cuantumul și în condițiile stabilite de prezentul decret. +
Articolul 23Sumele în valută care depășesc nivelul drepturilor cuvenite specialiștilor, precum și sumele primite de la partenerii externi sub forma de premii, indemnizații de repatriere, restituiri de contribuții la fondul de asigurări sociale, pensii și altele asemenea, în timpul sau la expirarea perioadei de lucru în străinătate, se depun, în termen de 30 de zile de la data încasării lor, la misiunile diplomatice, oficiile consulare sau agențiile economice ale Republicii Socialiste România din țările în care specialiștii își desfășoară activitatea sau se transfera în țara, în cadrul aceluiași termen, în contul unităților trimitatoare.În cazuri justificate, termenul prevăzut la alin. 1 poate fi prelungit pînă la 60 de zile de către șeful misiunii diplomatice, oficiului consular sau agenției economice, după caz.Dacă, potrivit legislației din țara în care lucrează specialiștii, sumele menționate la alin. 1 se acordă după plecarea specialiștilor de la post, aceștia vor declara sumele respective la unitățile trimitatoare, în termen de 30 de zile de la sosirea lor în țara, și se vor îngriji de efectuarea formalităților necesare în vederea transferării sumelor respective în contul unităților trimitatoare. +
Articolul 24Sumele în valută ce se încasează de la partenerii externi pentru munca prestată de către specialiștii care acorda asistența de specialitate se prevăd în planul valutar al unității trimitatoare.Din sumele în valută încasate de la partenerii externi, unitățile trimitatoare suporta indemnizațiile și celelalte drepturi în valută cuvenite specialiștilor, în cuantumul și în condițiile stabilite prin prezentul decret.Sumele în valută rămase după plata drepturilor specialiștilor se utilizează sau se valorifica în mod operativ de către unitățile trimitatoare și ministerele ierarhic superioare, cu sprijinul Băncii Române de Comerț Exterior, Ministerului Comerțului Exterior și Cooperării Economice Internaționale, Ministerului Finanțelor și Ministerului Afacerilor Externe.Banca Română de Comerț Exterior va deconta în lei, unităților trimitatoare, contravaloarea sumelor în valută transferate în țara, utilizate ori rezultate din valorificarea în străinătate, la cursul efectiv obținut. +
Articolul 25Unitățile trimitatoare plătesc, la termenele stabilite, potrivit reglementărilor în vigoare;a)sumele în valută și în lei cuvenite specialiștilor, în condițiile prevăzute prin prezentul decret; … b)contribuția de asigurări sociale de stat, în cuantum de 15%, calculată în lei potrivit legii, la drepturile realizate de către specialiști în ultima luna premergătoare plecării în străinătate; contravaloarea acesteia în valută, la cursul pentru operațiuni necomerciale, se scade din venitul brut; … c)contribuția de 2% sau 4% pentru pensia suplimentară, calculată, în condițiile prevăzute de lege, la drepturile realizate de către specialiști în ultima luna premergătoare plecării în străinătate și care se retine din sumele ce li se cuvin, în lei, în țara; … d)impozitul pe fondul total de retribuire, după caz; … e)cheltuielile efectuate cu selecționarea și pregătirea specialiștilor; … f)adaosul întreprinderilor de comerț exterior. … Sumele în lei rămase după efectuarea plăților menționate la alin. 1 se utilizează astfel:– în cazul unităților trimitatoare economice, se constituie ca beneficiu și urmează destinația prevăzută de lege; … – în cazul celorlalte unități trimitatoare, se vărsa cu titlu de contribuție la fondul pentru pregătirea și perfecționarea personalului necesar activității de cooperare internationala. … +
Articolul 26Drepturile prevăzute la art. 17-19 se acordă și personalului român trimis ca angajat la parteneri străini pentru specializare sau stagii în producție, urmînd ca unitățile trimitatoare să aplice în mod corespunzător prevederile art. 20-25, dacă nu s-a convenit altfel în contractul încheiat cu partenerul extern. +
Articolul 27Drepturile acordate specialistului potrivit art. 17, 18, 19, 20, 22 și 25 din prezentul decret nu pot depăși sumele în valută încasate de la partenerul extern. +
Articolul 28Dispozițiile art. 17-25 nu se aplică specialiștilor români trimiși în țările socialiste, prevăzute în anexa nr. 4*, pentru a acorda asistența de specialitate nelegata de livrări.* Anexa a fost comunicată instituțiilor interesate. +
Capitolul 2Drepturi și obligații ale cetățenilor români care realizează venituri intimplatoare în valută +
Articolul 29Cetățenii români care realizează venituri în valută sub forma de onorarii, drepturi de autor, premii sau alte drepturi similare, din activitatea lor publicistica, științifică, culturală, artistică, tehnica, economică, sportiva, medicală, juridică sau de alta natura, sînt obligați sa declare aceste venituri în termen de 10 zile de la data înapoierii din străinătate sau de la data încasării veniturilor în țara, la uniunile, asociațiile, organizațiile sau instituțiile prin intermediul cărora s-au încheiat contractele cu partenerii externi.Veniturile realizate în valută de cei care nu aparțin de nici o uniune, asociație, organizație sau instituție și care nu au la baza un contract se declara, în același termen, la Banca Română de Comerț Exterior sau la Banca Naționala a Republicii Socialiste România. +
Articolul 30Cetățenii români menționați la art. 29 sînt obligați sa transfere sau să depună, înăuntrul termenului prevăzut la același articol, o parte din veniturile realizate, potrivit anexei nr. 5* .* Anexa a fost comunicată instituțiilor interesate. +
Articolul 31Venitul asupra căruia se calculează partea ce se transfera sau se depune, potrivit art. 30, reprezintă suma rămasă după scăderea, pe bază de documente, a cheltuielilor suportate în străinătate de titularii venitului – impozite și taxe, chiria salilor de expoziție, costul transportului în trafic internațional, comisioane de impresariat potrivit contractelor încheiate și alte cheltuieli specifice strict necesare desfășurării activității, exclusiv cheltuielile de cazare, masa și cele marunte uzuale.Partea ce urmează a fi transferata sau depusa se calculează pe fiecare acțiune sau contract. Dacă suma prevăzută pe fiecare acțiune sau contract este cuvenită pentru o perioadă mai mare de 30 de zile, calculul se face pe baza venitului mediu lunar realizat. +
Articolul 32Cetățenii români care realizează venituri în valută în condițiile prevăzute la art. 29 sînt obligați sa plătească uniunilor, asociațiilor ori altor organizații sau instituții prin intermediul cărora s-au încheiat contractele un comision în valută de 5-15% pentru serviciile prestate. Comisionul se calculează asupra venitului net, determinat potrivit art. 31, diminuat cu suma transferata sau depusa cu titlu de contribuție la fondul pentru pregătirea și perfecționarea personalului necesar activității de cooperare internationala. Nivelul comisioanelor, pe categorii de venituri, se stabilește, în limitele de mai sus, de către ministerele sau alte organe centrale care coordonează activitatea asociațiilor, organizațiilor sau instituțiilor respective, precum și de către Consiliul Culturii și Educației Socialiste pentru uniunile de creație, cu avizul Ministerului Finanțelor. +
Articolul 33Organizațiile socialiste prevăzute la art. 32 pot sa acorde, din fondurile create din încasări de comisioane, sume în valută cu titlu de împrumut, pentru acoperirea integrală sau parțială a cheltuielilor necesitate de deplasarea în străinătate a celor de la care se încasează astfel de comisioane. Împrumutul se acordă în limitele și condițiile stabilite de organizațiile socialiste de resort, cu avizul Ministerul Finanțelor, și se retine din orice drepturi în valută ale celor care îl datorează. +
Capitolul 3Drepturi și obligații ale cetățenilor români care dobîndesc sume în valută cu titlu de succesiuni, pensii, donații și alte drepturi patrimoniale +
Articolul 34Beneficiarii de sume în valută provenite din succesiuni și alte drepturi patrimoniale din străinătate pot sa utilizeze pentru plati în valută o cota de pînă la 15% din sumele primite, iar beneficiarii de sume cu titlu de pensii, donații sau ajutoare pot sa utilizeze, în același scop, o cota de pînă la 30% din sumele primite în valută.Pentru diferențele în valută primesc contravaloarea în lei la cursurile de schimb în vigoare. +
Articolul 35Sumele în valută aferente cotelor prevăzute la art. 34 pot fi utilizate în țara, pentru cumparaturi sau construiri de locuințe, cumpărări de autoturisme și alte mărfuri, pentru prestări de servicii, care au prețuri ori tarife stabilite în valută, precum și pentru plati de taxe vamale. În străinătate sumele în valută pot fi utilizate în condițiile și cu respectarea prevederilor legale.În cazul în care sumele în valută se folosesc pentru cumpărarea sau construirea de locuințe în țara ori pentru cumpărarea de autoturisme din producția interna, cotele utilizabile în valută pot fi majorate de către Ministerul Finanțelor pînă la nivelul prețului în valută al bunurilor respective. +
Articolul 36Sumele în valută primite cu titlu de donații sau ajutoare pot fi folosite integral în țara de către beneficiari, dacă s-a precizat în mod expres de către trimițător utilizarea lor pentru: cumpărări sau construiri de locuințe, cumpărări de autoturisme și alte mărfuri, pentru prestări de servicii, care au prețuri ori tarife stabilite în valută, precum și pentru plati de taxe vamale.În cazul în care sumele în valută primite cu titlu de donații sau ajutoare sînt destinate pentru plati privind tratamente medicale în străinătate, procurari de medicamente, efectuarea de studii, specializare sau documentare, achiziționarea de materiale documentare de specialitate, cotizatii la organizații internaționale, cît și pentru călătorii, pot fi utilizate integral pentru astfel de plati, cu respectarea dispozițiilor legale în vigoare.Sumele pînă la 100 $, primite din străinătate, fără precizarea destinației, se încadrează în categoria indicată de beneficiari, pe bază de declarație, fără a se cere justificarea cu acte a provenientei. +
Capitolul 4Regimul economiilor în valută realizate din diverse forme de retribuire a muncii, indemnizații, diurne sau burse +
Articolul 37Cetățenii români avînd o însărcinare de stat ori de interes obștesc în străinătate, precum și cei trimiși ca bursieri, care realizează economii în valută din salarii, onorarii, indemnizații sau alte forme de retribuire a muncii, premii, diurne sau burse, cît și cetățenii români angajați la organizații internaționale, la societăți mixte de producție, de desfacere, bancare și altele asemenea, la instituții sau alți parteneri din străinătate, care realizează economii din sumele în valută rămase la dispoziție în condițiile prezentului decret, pot sa dispună integral de aceste economii pentru plati în valută.Sumele în valută economisite și aduse în țara pot fi utilizate pentru construirea sau cumpărarea de locuințe, cumpărarea de mărfuri, inclusiv autoturisme și alte bunuri de folosință îndelungată, sau pentru plata unor servicii care au prețuri ori tarife stabilite în valută. De asemenea, economiile respective pot fi folosite în străinătate, cu respectarea dispozițiilor legale.Sumele economisite în valută pot fi preschimbate în lei, la cursurile de schimb în vigoare. +
Capitolul 5Drepturi și obligații ale cetățenilor români angajați la organizații internaționale cu sediul în Republica Socialistă România +
Articolul 38Cetățenii români angajați ai organizațiilor internaționale cu sediul în Republica Socialistă România, care au stabilită retributia în valută, vor primi drepturi în lei la nivelul funcțiilor asemănătoare din cadrul ministerului sau instituției cu profil de activitate similar. Diferența dintre drepturile primite de la organizația internationala, transformate în lei la cursurile în vigoare, și retributia funcției de asimilare din țara, majorată cu pînă la 25%, se vărsa, cu titlu de contribuție, la fondul pentru pregătirea și perfecționarea personalului necesar activității de cooperare internationala.Asimilarea se face de către Ministerul Muncii, la propunerea ministerului sau instituției respective în profilul căreia intra domeniul în care își desfășoară activitatea angajatul în cauza.De asemenea, angajații pot sa beneficieze, cu avizul Ministerului Finanțelor, de o cota de pînă la 15% în devize convertibile, calculată asupra drepturilor primite de la organizațiile internaționale respective, în măsura în care plata acestor drepturi se face parțial în devize convertibile. Sumele respective în valută pot fi folosite potrivit dispozițiilor legale. +
Capitolul 6Dispoziții comune și finale +
Articolul 39Sumele în valută dobîndite de către beneficiarii menționați în prezentul decret se păstrează pe teritoriul Republicii Socialiste România numai în conturi personale deschise la Banca Română de Comerț Exterior sau la Banca Naționala a Republicii Socialiste România.Modalitatea de deschidere a conturilor personale, efectuarea de plati din aceste conturi, categoriile de valute din care pot efectua plati, precum și modul de echivalare în valută convertibilă a celorlalte valute prevăzute în lista de cursuri a Băncii Naționale a Republicii Socialiste România, cînd valuta respectiva este utilizata pentru plati în țara, se stabilesc prin instrucțiuni ale Băncii Naționale a Republicii Socialiste România și Băncii Române de Comerț Exterior, cu avizul Ministerului Finanțelor.Utilizarea sumelor în valută se poate face fie în interesul titularilor, fie în interesul membrilor familiilor lor: soți, copii, părinții soților.Dreptul titularului contului de a utiliza și dispune de sumele în valută trece, în caz de deces, asupra moștenitorilor. +
Articolul 40Nedeclararea, nedepunerea sau netransferarea la termenele stabilite a sumelor prevăzute la art. 3, 5, 7, 9, 23, 29, 30, 32 și 38 se penalizeaza cu 0,05% pentru fiecare zi de întîrziere.Actul de constatare și aplicare a penalizarii prevăzute la alineatul precedent constituie titlu executoriu. Ministerul Finanțelor poate aproba, în cazuri justificate, reduceri sau scutiri de penalizări. +
Articolul 41Unitățile și organizațiile din care provin cetățenii români prevăzuți la art. 1 vor încheia cu aceștia angajamente scrise din care să rezulte drepturile și obligațiile ce le revin potrivit prezentului decret. Aceste angajamente constituie titlu executoriu. +
Articolul 42Banca Naționala a Republicii Socialiste România și Banca Română de Comerț Exterior acorda dobinzi în lei la disponibilitățile din conturile personale în valută, deschise pe numele cetățenilor români, posesori de valuta în condițiile prevăzute în prezentul decret.Nivelul dobinzii este egal cu cel stabilit pentru depunatorii pe librete C.E.C. și se aplică asupra contravalorii în lei a disponibilităților în valută, calculate pe baza cursului de schimb în vigoare. +
Articolul 43Persoanele care își stabilesc domiciliul în Republica Socialistă România, cu păstrarea sau fără păstrarea cetateniei străine, pot să-și deschidă conturi personale în valută la banca, în care să-și păstreze disponibilitățile valutare pe care le au, să le utilizeze integral pentru plati în valută în țara și în străinătate sau să le transforme în lei, la cursul de schimb în vigoare. +
Articolul 44Se autoriza Ministerul Finanțelor, Ministerul Comerțului Exterior și Cooperării Economice Internaționale, Ministerul Afacerilor Externe, Banca Naționala a Republicii Socialiste România și Banca Română de Comerț Exterior sa elaboreze norme tehnice cu privire la încasarea sumelor în valută, plata drepturilor cuvenite specialiștilor, gestionarea, evidenta, utilizarea și valorificarea valutei rezultate din aplicarea prezentului decret. +
Articolul 45Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din prezentul decret. +
Articolul 46Prezentul decret intră în vigoare la data de 1 februarie 1975.Pe aceeași dată se abroga Decretul nr. 785/1969, Hotărîrea Consiliului de Miniștri nr. 2162/1969, art. 2 din Hotărîrea Consiliului de Miniștri nr. 1250/1971, Hotărîrea Consiliului de Miniștri nr. 67/1970, cît și dispozițiile din Hotărîrea Consiliului de Miniștri nr. 574/1964 privind personalul la care se aplică prevederile prezentului decret. +
Articolul 2Prevederile prezentului decret intră în vigoare la data de 1 iunie 1984.