DECRET-LEGE nr. 2.651 din 8 august 1940

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 15/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: REGELE CAROL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 183 din 9 august 1940
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 27/02/1938 ART. 46
ART. 1REFERIRE LADECRET-LEGE 2650 08/08/1940 ART. 2
 Nu exista acte care fac referire la acest act

pentru oprirea căsătoriilor între români de sânge şi evrei



CAROL al II-leaPrin gratia lui Dumnezeu şi voinţa naţionala, Rege al României,La toţi de faţa şi viitori, sănătate:Asupra raportului Preşedintelui Consiliului Nostru de Miniştri şi al ministrului Nostru secretar de Stat la Departamentul Justiţiei Nr. 108.671/1940;Vazand şi jurnalul Consiliului de Miniştri Nr. 1.954/1940;Vazand avizul Consiliului legislativ Nr. 284/1940;În temeiul art. 46 din Constitutiune,Am decretat şi decretam: + 
Articolul 1Căsătoriile între evrei şi românii de sânge sînt oprite. Prin evrei în sensul acestei legi se înţeleg persoanele aparţinînd religiei mozaice şi cele arătate în art. 2 din decretul-lege Nr. 2.650 din 1940.
 + 
Articolul 2Căsătoriile între evrei şi românii de sânge sînt oprite chiar dacă se vor încheia dincolo de granitele tarii.
 + 
Articolul 3Căsătoriile între evrei şi românii de sânge încheiate împotriva acestor reguli sînt nule.
 + 
Articolul 4Constatarea nulităţii unei asemenea căsătorii se va face la cererea Ministerului public al tribunalului locului unde s-a încheiat căsătoria; cererile de anulare, a căsătoriilor încheiate dincolo de limitele teritoriale ale tarii se vor indrepta la Tribunalul Ilfov.Cererile de sesizare pot fi făcute şi de conducătorii organizaţiilor judeţene ale Partidului Naţiunii.
 + 
Articolul 5Nulitatea căsătoriei poate fi cerută şi constatată oricînd.Declaraţiunea de căsătorie cerută de art. 71 din legea privitoare la actele de stare civilă, trebuie să arate dacă cei ce vor să se căsătorească sînt sau nu evrei.
 + 
Articolul 6Ofiţerul de stare civilă este indatorat sa cerceteze, înainte de oficierea căsătoriei, religia celor ce vor să se căsătorească. Ofiţerul de stare civilă are obligaţia sa refuze oficiul sau în caz de împiedicare legală.El are îndatorirea sa intrebe martorii asupra religiei celor ce vor să se căsătorească şi aceştia au îndatorirea sa răspundă.Ofiţerul de stare civilă, care cu ştiinţa, încheie o căsătorie oprită de acest decret cu putere de lege, se pedepseşte cu destituirea de drept din funcţiune şi cu închisoare corecţională dela 2 la 5 ani.
 + 
Articolul 7Martorii care asista la oficierea căsătoriei, inlesnind prin afirmatiuni nereale şi de rea credinţa, încheierea unei căsătorii împiedicată de acest decret cu putere de lege, se pedepsesc cu închisoare corecţională dela 1 la 3 ani şi cu amendă dela 5.000 la 100.000 lei.
 + 
Articolul 8Cei care se vor căsători sau vor incerca să se căsătorească împotriva prevederilor art. 1, se vor pedepsi cu închisoare corecţională dela 2 la 5 ani.Pedepsele se aplică de tribunalul care constata nulitatea căsătoriei potrivit codului de procedura penală Regele Carol al II-lea.În caz de tentativa, pedepsele se aplică de tribunalul corectional.
 + 
Articolul 9Hotărîrile tribunalului sînt pronunţate cu apel şi recurs în condiţiunile şi formele statornice de codul de procedura penală Carol al II-lea.
 + 
Articolul 10Prin regulament se vor desvolta normele cuprinse în acest decret cu putere de lege.
 + 
Articolul 11Orice reguli cuprinse în legi şi regulamente contrarii acestui decret cu putere de lege, sînt abrogate.Dat în Bucureşti la 8 August 1940.CAROLPreşedintele Consiliului de Miniştri,Inginer Ion GigurtuMinistrul justiţiei,Ion V. Gruia
 + 
Referat către Consiliu de Miniştri,Domnilor Miniştri,Prin statutul din 9 August 1940, am reglementat starea juridică a evreilor din România. Am spus, în raportul făcut, cu acel prilej, ca Statul Naţional Roman nu este azi un Stat naţional, formal şi juridic, ci asa cum se desprinde din normele constituţionale în vigoare, este un Stat naţional, organic, în care conflictul existent, în democratiile formale, între politic şi drept nu apare, aceşti doi factori ai vieţii publice, gasindu-se într-o confuziune organică desavarsita, pe planul spiritului naţional al poporului român. Noi nu avem, în aceasta materie, sa respectam tradiţiile "pînă la superstitie". Noi avem sa cautam înţelegerea între o guvernare activa şi tare şi respectul principiilor juridice; şi aceasta înţelegere trebuie să rezulte, în primul rând, din grija permanenta şi vie, de a stabili indreptarele de apărare ale Natiei. Am definit, în economia Statului evreilor, conceptia organică a Natiei, care nu mai reprezintă un total numeric, o sumă de indivizi, ci o sinteza de funcţiuni pe de o parte, sprijinite pe indeletnicirile creatoare, care nu mai reprezintă o colectivitate de indivizi, statornicită pe criterii formale şi abstracte, ci o comunitate, strânsă şi unitară, sprijinita, fără indoiala "pe amintirea marilor lucruri făcute laolalta în trecut şi pe dorinţa de a le face în viitor", pe un "suflet comun", pe "rasa, limba, teritoriul, dinastia, trecutul, idealul comun"; dar, mai ales, pe o lege a sângelui românesc, pe ritul crestin, pe aceste doua forte care determina, în plin, conceptia biologica a Natiei, scuturata de zgura, greutatile teoriilor şi realizarilor pur fizice şi materiale. Am socotit sangele românesc, ca un element principal de aşezare a Natiei; dar dincolo de structura fizica a sângelui şi de posibilităţile inextricabile de determinare matematica a puritatii lui româneşti, am ajuns la formula proprie românească de a socoti sangele românesc ca un element etnic şi moral, a căruia determinare se face numai prin discriminarea, pe criteriile legale – de rit şi origine – a notiunii de "evreu", care capata, astfel, pe lîngă înţelesul juridic de pînă acum, un înţeles politic. Nu este, fără interes, sa arat, în câteva randuri, experienta marilor popoare premergătoare în acest domeniu.A) În Germania, ca sa nu relev decât realizarile juridice, poporul (Volk), nu este, atît, o notiune juridică cat una politica, este o notiune etnică sprijinita pe ideea de rasa.Poporul german este şi trebuie să fie o grupare rasista. În aceasta ordine de idei intalnim, în domeniul realizarilor juridice, doua concepţii, următoare în timp:a) Ideea unităţii de rasa, realizată prin legile din 1933 şib) Ideea pluralităţii de rase, realizată prin legile dela Nuremberg din 1935.Ideea unităţii de rasa, luat acest cuvânt în sens biologic, duce la unitatea etnică. Comunitatea de sânge constituie elementul comun, care determina unitatea de rasa. Unitatea de rasa presupune principiul inegalitatii raselor. Trebuie evitat amestecul de sânge între rasa inferioară şi superioară.Rasa ariana nordica este cea mai perfecta şi mai pura. Poporul german trebuie să ramae, esenţial constituit prin rasa ariana nordica.În a doua conceptie rasista a poporului, se pleacă dela ideea ca niciun popor nu e alcătuit dintr-o singura rasa, ci din amestecul de rase. Dar în acest amestec exista o anumită proporţie între rase. După preponderenta unei rase sau alteia, se poate stabili superioritatea poporului. Sangele poporului este un sânge amestecat. Superioritatea poporului este asigurata nu prin sangele pur, ci prin faptul ca este constituit din rase superioare, cu excluderea raselor inferioare.B) Revoluţia naţionala din Italia, – ale carei origini trebuiesc cautate de-a lungul literaturii italiene, în istoria Risorgimentului italian din secolul al XIX-lea, în gandirea lui Oriani, Gioberti, Mazini, mai departe încă şi pînă la Dante, inspiratorul şi creatorul redesteptarii traditiei milenare a Italiei, – a determinat, dela 1922 şi pînă astăzi, realizarea unui Stat naţional, întemeiat pe realitati organice, profunde în care elementele rasiale, intervin doar în mod accidental şi ideologic, în măsura just necesară pentru păstrarea puritatii natiei.Toate greutatile, ridicate în ştiinţa şi născute în aplicarea realizarilor legislative imi sînt cunoscute şi prezente în cadrul acestor preocupări. Dacă însă la sistemul politic al Naţiunii sprijinita pe rasa, am căutat o rectificare născută din realitatile româneşti, rectificare intemeiata pe criteriul ritului şi pe etnicitatea în funcţie de criteriul moral şi juridic al sângelui – care în fond este tot un element biologic – aceasta am făcut-o pentru a inlatura dificultăţile de aplicatiune a legii.Tipul naţional cere însă legi protectoare, Comunitatea organică şi spirituală a natiei, impune o serie de măsuri pentru apărarea ei. Dacă statutul evreilor din România este alcătuit pe legea sângelui, din această lege rezultând erarhia însăşi a drepturilor, cu aceeaşi necesitate se impun anumite reguli, care să înlăture în mod absolut, influentele străine care ar slabi natia. S-a spus, cu dreptate ca în sânge se vad: "posibilităţi de suflet, de spirit, de etica". O natiune se încheagă pe acelaşi sânge, acelaşi sânge constituie baza morala a recunoaşterii drepturilor politice supreme. Sangele devine, un criteriu moral şi un criteriu juridic.Dar aceasta conceptie etnică sta la baza legii constituţionale însăşi.Art. 67 din Constituţie stabileşte că nu poate fi Ministru decât cel care este român de cel puţin 3 generaţii. Roman în sensul art. 67 nu înseamnă cetăţean român, ci român de sânge. Funcţiunea de Ministru nu este o demnitate publică obişnuită, ci o demnitate publică suprema. Destinul neamului, în drumul marilor biruinte, este de atâtea ori în cumpana judecaţii demnitarilor. Un străin de sangele românesc într-un asemenea post de comanda, înseamnă o primejdie pentru neam sau posibilitatea unei primejdii, născută din tainele nebanuite ale impulsurilor sângelui străin.Textul art. 67 aduce o restricţiune în domeniul drepturilor români, care sînt de altfel, egali în împlinirea datoriilor. Deci ca să fie cineva Ministru trebuie să justifice pe lîngă calitatea de cetăţean român, pe aceea de român de sânge, de cel puţin 3 generaţii.a) Art. 27 din legea constituţională aduce a doua precizare la drepturile cetăţenilor români; "numai cetăţenii români sînt admisibili în funcţiunile şi demnităţile publice civile şi militare, ţinându-se seama de caracterul majoritar şi creator de Stat al Naţiunii române". Faţa cu acest text observ:a) Art. 27 se ocupa de accesul la funcţiuni publice şi la funcţiuni civile;b) În ceea ce priveşte caracterul majoritar şi creator de Stat al Naţiunii române, am sa observ ca Naţiunea română, nu are în ceea ce priveşte creatiunea Statului Roman, un caracter majoritar, ci totalitar. În al doilea rând Naţiunea Română, în Stat nu reprezintă o majoritate faţă de o minoritate, ci o comunitate rezultând dintr-o unitate sufleteasca totalitara. Fără indoiala ca din aceasta cauza art. 27 din Constituţie nu fixează un procent majoritar. Legiuitorul ordinar poate merge, în aceasta privinta, pînă la un cuantum quasi-totalitar, fără putinta vatamarii drepturilor individuale.3. Drepturile naţionale, în sens totalitar, se desprind din mecanismul corporativ şi din distincţiunile constituţionale cuprinse dela art. 4-9 pe de o parte şi dela art. 10 înainte pe de altă parte; în aceste limite ele pot fi infaptuite prin legi ordinare.Reprezentarea intereselor profesionale în limitele constituţionale poate duce pînă la un corporatism totalitar. În acest caz, corporatia sau asociaţia profesională pe baza principiului autonomiei şi a dreptului de putere discretionara, va hotărî, fără control, cine trebuie să facă parte, din gruparea progesionala.În acest mod legea constituţională aplica naţionalismul organic: adică promovarea naţiunii în elementele ei organice şi creatoare şi purificarea natiei de elementele parazitare şi eterogene.De aceea calauziti de aceste norme constituţionale şi sub porunca necesităţilor de apărare a structurii etnice a poporului român, am alcătuit acest decret cu putere de lege pentru apărarea sângelui românesc, prin care am oprit, pe viitor, căsătoriile între evrei şi românii de sânge atît înlăuntrul graniţelor, cat şi dincolo de granitele tarii, declarand pe de o parte căsătoriile încheiate împotriva acestei interdictiuni, nule şi stabilind procedura juridică necesară pentru constatarea acestei nulităţi şi măsurile premergătoare pentru preîntâmpinarea unor asemenea calcari de lege, am reglementat şi sancţiunile penale de aplicat acelora care nesocotesc prevederile legii. Fără indoiala ca norme noui de drept vor trebui sa implineasca şi sa sanctioneze abaterile de fapt, dela aceste porunci ale legii.Dacă şi Domniile – Voastre impartasiti modul meu de a vedea, va rog a ma autoriza sa supun Înaltei semnături a Majestatii Sale Regelui, alăturatul proiect de decret cu putere de lege.Ministrul Justiţiei,IOAN V. GRUIA––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x