DECIZIE nr. II din 31 martie 2003

Redacția Lex24
Publicat in ICCJ: DECIZII, 16/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 455 din 26 iunie 2003
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 53 24/01/2003
ActulREFERIRE LALEGE 53 24/01/2003 ART. 248
ActulREFERIRE LALEGE 53 24/01/2003 ART. 249
ActulREFERIRE LACODUL MUNCII 24/01/2003 ART. 248
ActulREFERIRE LACODUL MUNCII 24/01/2003 ART. 249
ActulREFERIRE LALEGE 118 29/03/2001
ActulREFERIRE LAOUG 138 14/09/2000
ActulREFERIRE LAOUG 179 11/11/1999
ActulREFERIRE LAOUG 179 11/11/1999 ART. 4
ActulREFERIRE LALEGE 168 12/11/1999
ActulREFERIRE LALEGE 168 12/11/1999 ART. 56
ActulREFERIRE LALEGE 168 12/11/1999 ART. 58
ActulREFERIRE LALEGE 168 12/11/1999 ART. 59
ActulREFERIRE LALEGE 168 12/11/1999 ART. 60
ActulREFERIRE LALEGE 168 12/11/1999 ART. 61
ActulREFERIRE LALEGE (R) 56 09/07/1993 ART. 26
ActulREFERIRE LALEGE (R) 92 04/08/1992
 Nu exista acte care fac referire la acest act

cu privire la aplicarea dispoziţiilor art. 2 pct. 1 lit. b^1) din Codul de procedură civilă, referitoare la competenţa materială de soluţionare a conflictelor de muncă



Sub preşedinţia preşedintelui Curţii Supreme de Justiţie, Paul Florea, s-a luat în examinare recursul în interesul legii, declarat de procurorul general al Parchetului de pe lângă Curtea Suprema de Justiţie, cu privire la aplicarea dispoziţiilor art. 2 pct. 1 lit. b^1) din Codul de procedură civilă, referitoare la competenţa materială de soluţionare a conflictelor de muncă.Ministerul Public a fost reprezentat de Gabriela Ghita, adjunct al procurorului general al Parchetului de pe lângă Curtea Suprema de Justiţie.Reprezentantul Ministerului Public a susţinut recursul în interesul legii, invederand ca dispoziţiile din actualul cod al muncii, adoptat prin Legea nr. 53/2003, impun reconsiderarea unor argumente invocate în sprijinul acestei cai extraordinare de atac. Ca urmare, a pus concluzii pentru admiterea recursului în interesul legii, în sensul de a se stabili ca tribunalului îi revine competenţa de a judeca, în fond, conflictele de muncă, cu excepţia celor date prin lege specială în competenţa altor instanţe.SECŢIILE UNITE,deliberând asupra recursului în interesul legii, constata următoarele:În aplicarea dispoziţiilor art. 2 pct. 1 lit. b^1) din Codul de procedură civilă, instanţele judecătoreşti nu au un punct de vedere unitar cu privire la competenţa materială de a judeca, în fond, conflictele de muncă.1. Astfel, unele instanţe au considerat ca judecătoriilor le revine competenţa de a soluţiona, în prima instanţa, conflictele de muncă.În sprijinul acestei soluţii au fost invocate dispoziţiile art. 1 pct. 1 din Codul de procedură civilă, potrivit cărora judecătoriile au plenitudine de jurisdicţie, solutionand în prima instanţa toate procesele şi cererile, în afară de cele date prin lege în competenţa altor instanţe.S-a relevat ca luarea anumitor cauze din competenţa judecătoriei, ca instanţa de drept comun, trebuie să fie expresă, ceea ce nu se poate considera ca se prevede prin art. 2 pct. 1 lit. b^1) din Codul de procedură civilă. Sub acest aspect, făcându-se referire la prevederile art. 58-61 din Legea nr. 168/1999, astfel cum au fost modificate prin Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 138/2000, s-a susţinut ca tribunalelor le revine numai competenţa de a soluţiona cererile formulate de unitate pentru încetarea grevei sau pentru obligarea la despăgubiri a persoanelor vinovate de declanşarea ilegala a grevei.Tot astfel, făcându-se referire la dispoziţiile art. IV alin. 1 şi 3 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 privind modificarea şi completarea Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească, aprobată cu modificări prin Legea nr. 118/2001, potrivit cărora soluţionarea în fond a litigiilor de muncă, aflate atunci pe rolul judecătoriilor, a revenit completelor specializate pentru judecarea conflictelor şi litigiilor de muncă, ce au luat fiinta în cadrul fiecărei judecătorii, s-a apreciat ca succesiunea de reglementare nu poate determina anularea priorităţii de aplicare dintre legea cu caracter general (Codul de procedură civilă) şi legile speciale (Legea nr. 168/1999 şi Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 179/1999), pentru a se ajunge la concluzia ca tribunalele ar fi instanţe de drept comun în materia conflictelor de muncă.2. Alte instanţe, invocand modificările aduse Codului de procedura civilă prin Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 138/2000, s-au pronunţat în sensul că tribunalului îi revine competenţa de a judeca, în fond, conflictele de muncă, cu excepţia celor date prin lege specială în competenţa altor instanţe.Aceste din urma instanţe au procedat corect.Într-adevăr, potrivit dispoziţiei din art. 2 pct. 1 lit. b^1) din Codul de procedură civilă, introdusă în acest cod prin Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 138/2000, tribunalele judeca, în prima instanţa, „conflictele de muncă, cu excepţia celor date prin lege în competenţa altor instanţe”.Pe de altă parte, prin art. 249 din Codul muncii, adoptat prin Legea nr. 53/2003, se prevede că „Procedura de soluţionare a conflictelor de muncă se stabileşte prin lege specială”.În aceasta privinta este de observat ca prin art. 248 din Codul muncii se face distincţie între conflictele de interese şi conflictele de drepturi.Astfel, în conformitate cu art. 248 alin. (2) din Codul muncii, "Conflictele de muncă ce au ca obiect stabilirea condiţiilor de muncă cu ocazia negocierii contractelor colective de muncă sunt conflicte referitoare la interesele cu caracter profesional, social sau economic ale salariaţilor, denumite conflicte de interese", iar potrivit alin. (3) al aceluiaşi articol, "Conflictele de muncă ce au ca obiect exercitarea unor drepturi sau îndeplinirea unor obligaţii decurgând din legi ori din alte acte normative, precum şi din contractele colective sau individuale de muncă sunt conflicte referitoare la drepturile salariaţilor, denumite conflicte de drepturi".O atare distincţie însă este lipsită de relevanta cat timp prin art. 249 din Codul muncii şi prin art. 2 pct. 1 lit. b^1) din Codul de procedură civilă, care se referă la competenţa de judecată în materia conflictelor de muncă, nu se face nici o distincţie în raport cu natura acestora.De altfel, reglementand competenţa instanţelor în materia conflictelor de drepturi, Legea nr. 168/1999 a prevăzut, prin art. 71, ca „Instanţele judecătoreşti competente sa judece cereri referitoare la soluţionarea conflictelor de drepturi se stabilesc prin lege”.Cum prin art. 82 din aceeaşi lege se prevede că dispoziţiile sale "referitoare la procedura de soluţionare a conflictelor de drepturi se completează în mod corespunzător cu prevederile Codului de procedura civilă", iar în art. 2 pct. 1 lit. b^1) din acest cod se prevede că tribunalul judeca, în prima instanţa, conflictele de muncă, cu excepţia celor date prin lege în competenţa altor instanţe, este evident ca tribunalului îi revine competenţa de a soluţiona, în fond, cererile privind conflicte de drepturi ori de câte ori prin lege specială nu se prevede altfel.Tot astfel, ca urmare a modificărilor aduse prin art. VII din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 138/2000 articolelor 58-61 din Legea nr. 168/1999, nici în cazul conflictelor de interese la care se referă aceste texte de lege, competenţa de a judeca nu mai revine judecătoriei, ci tribunalului.Rămâne însă exceptată de la competenţa generală a tribunalului de judecare a conflictelor de muncă, stabilită prin art. 2 pct. 1 lit. b^1) din Codul de procedură civilă, cererea de suspendare a grevei care, potrivit art. 56 din Legea nr. 168/1999 privind soluţionarea conflictelor de muncă, se adresează curţii de apel în a carei circumscripţie îşi are sediul unitatea.Dispoziţiile art. IV alin. 1 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 179/1999, potrivit cărora „Cauzele care au ca obiect judecarea în fond a unor litigii de muncă, aflate pe rolul judecătoriilor, vor fi trecute la completele care judeca conflictele de muncă şi litigiile de muncă din cadrul judecătoriei respective, imediat după înfiinţarea acestora”, nu pot avea decât semnificatia unor reglementări tranzitorii, necesare în acea perioada pentru trecerea cauzelor vizate la completele specializate prevăzute sa ia fiinta.O alta interpretare ar fi contrară atât spiritului ordonanţei de urgenta menţionate, cat şi dispoziţiilor art. 2 pct. 1 lit. b^1) din Codul de procedură civilă, corelate cu prevederile art. 248 şi 249 din Codul muncii recent adoptat şi cu cele ale art. 298 din acelaşi cod, referitoare la abrogarea unor legi şi a oricăror alte dispoziţii contrare.În consecinţa, în temeiul art. 26 lit. b) din Legea Curţii Supreme de Justiţie nr. 56/1993, republicată, şi al art. 329 din Codul de procedură civilă, urmează a se admite recursul în interesul legii şi a se stabili ca tribunalului îi revine competenţa de a judeca, în fond, conflictele de muncă, cu excepţia celor date prin lege specială în competenţa altor instanţe.PENTRU ACESTE MOTIVEÎn numele legiiDECIDE:Admite recursul în interesul legii, declarat de procurorul general al Parchetului de pe lângă Curtea Suprema de Justiţie.În aplicarea dispoziţiilor art. 2 pct. 1 lit. b^1) din Codul de procedură civilă, stabileşte ca tribunalului îi revine competenţa de a judeca, în fond, conflictele de muncă, cu excepţia celor date prin lege specială în competenţa altor instanţe.Pronunţată în şedinţa publică azi, 31 martie 2003.PREŞEDINTELE CURŢII SUPREME DE JUSTIŢIE,PAUL FLOREAPrim-magistrat asistent,Ioan Raileanu──────────────

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x