Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 872 din 20 decembrie 2007
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Acte care fac referire la acest act: | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 5 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 18/1998 cu privire la modificarea şi completarea unor reglementări referitoare la accize şi la taxa pe valoarea adăugată
Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorPetre Ninosu – judecătorIon Predescu – judecătorPuskas Valentin Zoltan – judecătorTudorel Toader – judecătorAugustin Zegrean – judecătorIon Tiucă – procurorIoana Marilena Chiorean – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 5 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 18/1998 cu privire la modificarea şi completarea unor reglementări referitoare la accize şi la taxa pe valoarea adăugată, excepţie ridicată de Societatea Comercială „GFS Investments România” – S.R.L. din Bucureşti în Dosarul nr. 1.058/2/2006 al Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.La apelul nominal răspunde, pentru autorul excepţiei, avocatul Liliana Apostolescu, cu împuternicire avocaţială depusă în şedinţă, şi pentru Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, consilierul juridic Oana Scrobotă, cu delegaţie depusă în şedinţă, lipsind cealaltă parte, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Având cuvântul, apărătorul autorului excepţiei solicită admiterea acesteia astfel cum a fost formulată, arătând că, deşi textul criticat nu mai este în vigoare în prezent, acesta a produs efecte, fiind neconstituţional faţă de prevederile art. 16 şi 45 din Constituţie. Totodată, depune acte doveditoare privind schimbarea denumirii autorului excepţiei din "GFS Duty Free România" – S.R.L. în "GFS Investments România" – S.R.L.Consilierul juridic al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind inadmisibilă, faţă de prevederile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, potrivit cărora Curtea se pronunţă numai asupra dispoziţiilor de lege în vigoare. În subsidiar, solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiată. Depune, în acest sens, concluzii scrise.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind inadmisibilă, întrucât priveşte o dispoziţie de lege care nu mai este în vigoare.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:Prin Încheierea din 9 mai 2007, pronunţată în Dosarul nr. 1.058/2/2006, Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. I pct. 5 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 18/1998 cu privire la modificarea şi completarea unor reglementări referitoare la accize şi la taxa pe valoarea adăugată. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de Societatea Comercială „GFS Investments România” – S.R.L. din Bucureşti într-o acţiune în contencios administrativ.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile criticate, contrar prevederilor constituţionale invocate, au supus unei taxe mărfurile importate şi comercializate în regim de duty free, mărfuri care anterior erau scutite de taxe vamale.Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal opinează că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă, actul normativ atacat fiind abrogat.Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă, întrucât ordonanţa care formează obiectul excepţiei a fost abrogată.Avocatul Poporului consideră că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă, faţă de dispoziţiile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat Curţii Constituţionale punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţilor prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. I pct. 5 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 18/1998 cu privire la modificarea şi completarea unor reglementări referitoare la accize şi la taxa pe valoarea adăugată, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 370 din 30 septembrie 1998.Articolul I din Ordonanţa de urgenţă Guvernului nr. 18/1998 a fost abrogat prin art. IV^1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/1998 pentru modificarea şi completarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 148/1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 360 din 29 iulie 1999.Excepţia de neconstituţionalitate se raportează la prevederile constituţionale ale art. 16 referitoare la egalitatea în drepturi, ale art. 53 privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi şi ale art. 135 privind economia.Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine că textul reprezentând obiectul controlului de constituţionalitate a fost abrogat prin Legea nr. 148/1999, or, potrivit art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, Curtea se pronunţă numai asupra unor legi sau ordonanţe ori asupra unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţă în vigoare.Având în vedere că momentul la care se raportează expresia "în vigoare" este acela al pronunţării Curţii asupra excepţiei de neconstituţionalitate, Curtea urmează a respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 5 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 18/1998 cu privire la modificarea şi completarea unor reglementări referitoare la accize şi la taxa pe valoarea adăugată, ca inadmisibilă.Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 5 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 18/1998 cu privire la modificarea şi completarea unor reglementări referitoare la accize şi la taxa pe valoarea adăugată, excepţie ridicată de Societatea Comercială „GFS Investments România” – S.R.L. din Bucureşti în Dosarul nr. 1.058/2/2006 al Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 6 noiembrie 2007.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Ioana Marilena Chiorean___________