DECIZIE nr. 980 din 30 septembrie 2008

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 24/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 738 din 31 octombrie 2008
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LADECIZIE 294 06/07/2004
ActulREFERIRE LALEGE 101 07/04/2004
ActulREFERIRE LAOUG 89 02/10/2003 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE 360 06/06/2002 ART. 72
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 360 06/06/2002 ART. 73
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 15
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
 Nu exista acte care fac referire la acest act

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 73 alin. (8) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului



Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorPetre Lăzăroiu – judecătorPuskas Valentin Zoltan – judecătorTudorel Toader – judecătorAugustin Zegrean – judecătorSimona Ricu – procurorClaudia Margareta Krupenschi – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 73 alin. (8) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, excepţie ridicată de Adrian Victor Cioară în Dosarul nr. 2/59/2008 al Curţii de Apel Timişoara – Secţia contencios administrativ şi fiscal.La apelul nominal răspunde personal autorul excepţiei, lipsind partea Ministerul Internelor şi Reformei Administrative, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă cuvântul autorului excepţiei de neconstituţionalitate. În esenţă, acesta arată că prevederile art. 73 alin. (8) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului afectează în mod retroactiv drepturile anterior câştigate, în condiţiile în care, pentru menţinerea statutului dobândit, acestea impun definitivarea studiilor universitare pe parcursul a 5 ani de la intrarea în vigoare a legii. Autorul excepţiei precizează că a absolvit o facultate abia după 6 ani, deoarece, fiind angajat în muncă, nu ar fi reuşit decât urmând cursurile fără frecvenţă de învăţământ universitar.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere, ca neîntemeiată, a excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:Prin Încheierea din 23 aprilie 2008, pronunţată în Dosarul nr. 2/59/2008, Curtea de Apel Timişoara – Secţia contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 73 alin. (8) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile art. 73 alin. (8) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului contravin prevederilor art. 73 alin. (1) şi art. 72 alin. (1) din aceeaşi lege, dar şi principiului constituţional al neretroactivităţii legii civile, statuat la art. 15 alin. (2). Potrivit textelor legale pretins încălcate, gradele militare ale poliţiştilor vor fi echivalate cu gradele profesionale, conform pregătirii şi studiilor fiecăruia, cu menţinerea drepturilor câştigate, poliţiştilor în funcţie nefiindu-le aplicabile dispoziţiile privind condiţiile de studii şi stagiu în grad, cu excepţia cazurilor în care aceştia fac obiectul unor avansări sau promovări. Cu toate aceste garanţii legale, autorul excepţiei susţine că degradarea sa după 17 ani în care a ocupat funcţia de ofiţer de poliţie este în contradicţie cu dispoziţiile constituţionale ale art. 15 alin. (2).Curtea de Apel Timişoara – Secţia contencios administrativ şi fiscal apreciază că textul de lege criticat nu încalcă principiul neretroactivităţii legii, garantat de art. 15 alin. (2) din Constituţie.Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile art. 73 alin. (8) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului sunt constituţionale.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 73 alin. (8) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 440 din 24 iunie 2002, astfel cum au fost modificate de art. I pct. 43 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 89/2003 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 715 din 14 octombrie 2003, aprobată prin Legea nr. 101/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 346 din 20 aprilie 2004. Textul legal criticat prevede următoarele:"Perioada acordată poliţiştilor pentru definitivarea studiilor necesare echivalării în gradele corespunzătoare funcţiei pe care o deţin, conform prevederilor alin. (1), este de 5 ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi. Dacă după expirarea perioadei de 5 ani poliţiştii nu şi-au definitivat studiile necesare echivalării în gradele profesionale pe care le au, ofiţerii de poliţie vor fi încadraţi în categorii şi grade profesionale corespunzătoare pregătirii, iar agenţilor de poliţie le vor înceta raporturile de serviciu."Autorul apreciază că textul de lege indicat contravine prevederilor art. 15 alin. (2) din Constituţie, referitor la principiul neretroactivităţii legii, cu excepţia legii penale sau contravenţionale mai favorabile.Examinând criticile de neconstituţionalitate formulate, Curtea Constituţională constată că acestea nu sunt întemeiate.Analizând conţinutul juridic al prevederilor art. 73 alin. (8) din Legea nr. 360/2002, Curtea observă că acestea prevăd o perioadă de 5 ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi, acordată poliţiştilor pentru definitivarea studiilor necesare echivalării în gradele profesionale corespunzătoare funcţiei pe care o deţin; în caz contrar şi după expirarea acestei perioade, ofiţerii de poliţie vor fi încadraţi în categorii şi grade profesionale corespunzătoare pregătirii, iar agenţilor de poliţie le vor înceta raporturile de serviciu.Curtea constată că aceste dispoziţii nu au caracter retroactiv, ci dau expresie principiului aplicării legii noi referitoare la schimbarea unei situaţii juridice pentru viitor. Textul de lege criticat se aplică de la data intrării sale în vigoare, legiuitorul instituind termenul de 5 ani înăuntrul căruia persoanele care intră sub incidenţa reglementării să poată să îşi definitiveze studiile necesare echivalării în gradele corespunzătoare funcţiei pe care o deţin.De altfel, prin Decizia nr. 294 din 6 iulie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 887 din 29 septembrie 2004, Curtea Constituţională a statuat că „o lege nu este retroactivă atunci când modifică pentru viitor o stare de drept născută anterior şi nici atunci când suprimă producerea în viitor a efectelor unei situaţii juridice constituite sub imperiul legii vechi, pentru că în aceste cazuri legea nouă nu face altceva decât să reglementeze modul de acţiune în timpul următor intrării ei în vigoare, adică în domeniul propriu de reglementare”.Cât priveşte raportarea criticilor de neconstituţionalitate formulate de autorul excepţiei la prevederile art. 72 alin. (1) şi ale art. 73 alin. (1) din Legea nr. 360/2002, Curtea reaminteşte că eventualele neconcordanţe între texte din aceeaşi reglementare nu pot forma obiect al controlului de constituţionalitate şi nici nu pot fi invocate drept argument în sprijinul susţinerii neconstituţionalităţii unei prevederi legale.Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 73 alin. (8) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, excepţie ridicată de Adrian Victor Cioară în Dosarul nr. 2/59/2008 al Curţii de Apel Timişoara – Secţia contencios administrativ şi fiscal.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 30 septembrie 2008.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Claudia Margareta Krupenschi–––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x