DECIZIE nr. 98 din 20 ianuarie 2009

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 24/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 119 din 26 februarie 2009
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAOUG 20 27/02/2008 ART. 3
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE (R) 215 23/04/2001 ART. 31
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 11
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 16
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 20
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 37
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
ActulREFERIRE LAPROTOCOL 20/03/1952 ART. 3
 Nu exista acte care fac referire la acest act

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 31 alin. (4) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001



Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorPetre Lăzăroiu – judecătorIon Predescu – judecătorPuskas Valentin Zoltan – judecătorTudorel Toader – judecătorAugustin Zegrean – judecătorIon Tiucă – procurorClaudia-Margareta Krupenschi – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 31 alin. (4) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, excepţie ridicată de Călin Valeriu în Dosarul nr. 2.818/104/2008 al Tribunalului Olt – Secţia comercială şi de contencios administrativ.La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care solicită respingerea ca inadmisibilă a excepţiei de neconstituţionalitate. Arată, în acest sens, că prin critica de neconstituţionalitate nu este vizată relaţia de contrarietate dintre textul de lege criticat şi norme ale Legii fundamentale, ci că, în realitate, autorul excepţiei critică interpretarea acestui text, astfel cum transpare dintr-o hotărâre a Biroului Electoral Central, ceea ce nu poate constitui, însă, obiect al controlului de constituţionalitate.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:Prin Încheierea din 13 august 2008, pronunţată în Dosarul nr. 2.818/104/2008, Tribunalul Olt – Secţia comercială şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 31 alin. (4) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001.Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de Călin Valeriu într-o acţiune de contencios administrativ având ca obiect anularea unui act administrativ.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 31 alin. (4) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 123 din 20 februarie 2007, astfel cum au fost modificate prin art. III pct. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 20/2008 privind unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru autorităţile administraţiei publice locale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 177 din 7 martie 2008. Textul legal criticat are următorul conţinut:– Art. 31 alin. (4): "Comisia de validare va propune invalidarea alegerii unui consilier numai în cazul în care se constată încălcarea condiţiilor de eligibilitate sau dacă alegerea consilierului s-a făcut prin fraudă electorală, constatată în condiţiile Legii privind alegerea autorităţilor administraţiei publice locale."În opinia autorului excepţiei, textul de lege menţionat contravine prevederilor constituţionale ale art. 37 alin. (1) privind dreptul de a fi ales, art. 3 din Primul Protocol adiţional la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, referitoare la dreptul la alegeri libere, direct aplicabile în condiţiile art. 11 şi ale al art. 20 alin. (2) din Constituţie, precum şi art. 16 alin. (1) şi (2) din aceasta, privind egalitatea cetăţenilor în faţa legii.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul excepţiei susţine că printr-o hotărâre a Biroului Electoral Central s-a stabilit că "apartenenţa candidaţilor la partidul politic, alianţa politică sau alianţa electorală pe a cărei listă au fost aleşi, în momentul validării candidaturii, constituie o condiţie de eligibilitate în sensul art. 31 alin. (4) din Legea nr. 215/2001. Validarea mandatului candidatului ales se va face numai după ce partidul politic sau, după caz, alianţa politică ori alianţa electorală pe lista căreia a candidat confirmă în scris, sub semnătura conducerii organizaţiei judeţene a partidului politic, respectiv a acelor partide politice care au constituit alianţe politice sau alianţe electorale, că respectivul candidat face parte din partidul politic respectiv, respectiv din unul din partidele politice care au constituit alianţele politice sau alianţele electorale, după caz”. Autorul excepţiei consideră că, într-o atare interpretare, textele de lege atacate contravin dreptului de a fi ales şi dreptului la alegeri libere, precum şi principiului egalităţii şi nediscriminării, deoarece candidatul ales în funcţia de consilier local este supus arbitrariului, cât timp se permite partidului politic pe lista căruia candidează să-l excludă discreţionar din consiliul local, ca urmare a neconfirmării în scris, sub semnătura conducerii organizaţiei judeţene a partidului politic, a apartenenţei acestuia la respectivul partid politic. În plus, candidatului ales trebuie să i se asigure toate condiţiile pentru exercitarea mandatului ce i-a fost încredinţat de electorat, fără ca validarea mandatului să depindă de un fapt ulterior procesului de vot, respectiv confirmarea în scris a apartenenţei sale politice.Tribunalul Olt – Secţia comercială şi de contencios administrativ nu îşi exprimă opinia cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile art. 31 alin. (4) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 sunt constituţionale.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţională constată că aceasta urmează să fie respinsă ca inadmisibilă.Critica de neconstituţionalitate formulată vizează interpretarea dispoziţiilor art. 31 alin. (4) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, astfel cum rezultă dintr-o hotărâre a Biroului Electoral Central, prin care se arată că „apartenenţa candidaţilor la partidul politic, alianţa politică sau alianţa electorală pe a cărei listă au fost aleşi, în momentul validării candidaturii, constituie o condiţie de eligibilitate în sensul art. 31 alin. (4) din Legea nr. 215/2001. Validarea mandatului candidatului ales se va face numai după ce partidul politic sau, după caz, alianţa politică ori alianţa electorală pe lista căreia a candidat confirmă în scris, sub semnătura conducerii organizaţiei judeţene a partidului politic, respectiv a acelor partide politice care au constituit alianţe politice sau alianţe electorale, că respectivul candidat face parte din partidul politic respectiv, respectiv din unul din partidele politice care au constituit alianţele politice sau alianţele electorale, după caz”. Or, Curtea constată că neconstituţionalitatea unui text de lege constituie o stare intrinsecă a acestuia şi nu poate fi dedusă pe calea unei anumite interpretări. Totodată, exercitarea controlului de constituţionalitate pe calea excepţiei de neconstituţionalitate presupune verificarea conformităţii conţinutului juridic al unor dispoziţii legale cu norme sau principii fundamentale, fără să implice şi cenzurarea interpretărilor pe care diferite autorităţi sau instituţii publice le oferă în îndeplinirea atribuţiilor lor specifice.Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 31 alin. (4) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, excepţie ridicată de Călin Valeriu în Dosarul nr. 2.818/104/2008 al Tribunalului Olt – Secţia comercială şi de contencios administrativ.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 20 ianuarie 2009.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Claudia-Margareta Krupenschi___________

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x