DECIZIE nr. 948 din 23 septembrie 2008

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 24/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 706 din 17 octombrie 2008
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAOUG 50 21/04/2008
ActulREFERIRE LAOUG 50 21/04/2008 ART. 15
ActulREFERIRE LALEGE 343 17/07/2006
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 571 22/12/2003 ART. 214
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEACODUL FISCAL 22/12/2003 ART. 214
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 11
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 148
 Nu exista acte care fac referire la acest act

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 214^1-214^3 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal



Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorPetre Lăzăroiu – judecătorIon Predescu – judecătorTudorel Toader – judecătorPuskas Valentin Zoltan – judecătorAugustin Zegrean – judecătorIon Tiucă – procurorIoana Marilena Chiorean – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 214^1-214^3 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, excepţie ridicată de Dragoş Topală în Dosarul nr. 1.219/302/2008 al Judecătoriei Sectorului 5 Bucureşti – Secţia a II-a civilă.La apelul nominal răspunde avocatul Gheorghe Piperea, cu împuternicire avocaţială depusă în şedinţă, pentru autorul excepţiei de neconstituţionalitate, lipsă fiind cealaltă parte, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Având cuvântul, apărătorul autorului excepţiei de neconstituţionalitate solicită admiterea acesteia astfel cum a fost formulată, chiar dacă aparent dispoziţiile de lege criticate au fost abrogate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008. Arată că această abrogare nu s-a făcut potrivit dispoziţiilor Codului fiscal, adică prin lege şi începând cu noul an bugetar, şi, ca atare, dispoziţiile art. 214^1-214^3 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal sunt în vigoare. Cu privire la fondul excepţiei de neconstituţionalitate, susţine că dispoziţiile de lege criticate contravin prevederilor art. 11 şi ale art. 148 din Constituţie, precum şi celor ale art. 90 din Tratatul de la Roma instituind Comunitatea Economică Europeană. În acest sens, arată că legiuitorul nu poate adopta dispoziţii cu caracter fiscal discriminatoriu şi că, în acest moment, există în paralel două tipuri de taxe, cea de primă înmatriculare şi cea de poluare.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilă, deoarece dispoziţiile de lege criticate au fost abrogate expres prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:Prin Încheierea din 9 mai 2008, pronunţată în Dosarul nr. 1.219/302/2008, Judecătoria Sectorului 5 Bucureşti – Secţia a II-a civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 214^1- 214^3 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de Dragoş Topală în dosarul cu numărul de mai sus, având ca obiect soluţionarea unei acţiuni în pretenţii.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile de lege criticate sunt neconstituţionale deoarece taxa de primă înmatriculare a autovehiculelor pe care o instituie contravine normelor comunitare în materie.Judecătoria Sectorului 5 Bucureşti – Secţia a II-a civilă şi-a exprimat opinia în sensul că excepţia de neconstituţionalitate este admisibilă.Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.Avocatul Poporului consideră că dispoziţiile de lege criticate nu încalcă prevederile art. 11 din Constituţie. Cât priveşte critica de neconstituţionalitate referitoare la art. 148 din Legea fundamentală, apreciază că legislaţia internă în domeniul taxei auto urmează a fi analizată din punctul de vedere al compatibilităţii acesteia cu legislaţia Uniunii Europene în domeniu.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat Curţii Constituţionale punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 214^1-214^3 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003. Aceste dispoziţii, care formau Capitolul III-„Taxe speciale pentru autoturisme şi autovehicule”, au fost introduse prin Legea nr. 343/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 662 din 1 august 2006.Prin art. 14 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 327 din 25 aprilie 2008, ordonanţă ce a intrat în vigoare la 1 iulie 2008, dispoziţiile art. 214^1-214^3 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal au fost abrogate în mod expres.Excepţia de neconstituţionalitate se raportează la prevederile constituţionale ale art. 11 privind dreptul internaţional şi dreptul intern şi ale art. 148 alin. (2) privind integrarea în Uniunea Europeană.Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată următoarele:Dispoziţiile criticate din Codul fiscal au fost abrogate expres între data sesizării Curţii Constituţionale prin Încheierea Judecătoriei Sectorului 5 Bucureşti – Secţia a II-a civilă din 9 mai 2008 şi data pronunţării Curţii Constituţionale asupra excepţiei de neconstituţionalitate.Având în vedere acestea şi ţinând cont de dispoziţiile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, potrivit cărora Curtea se pronunţă numai asupra unor dispoziţii din legi sau ordonanţe „în vigoare”, excepţia de neconstituţionalitate a devenit inadmisibilă, potrivit art. 29 alin. (6) din aceeaşi lege.Susţinerile autorului excepţiei, potrivit cărora această abrogare ar fi doar "aparentă", întrucât nu a fost făcută prin "lege", nu pot fi primite deoarece abrogarea dispoziţiilor de lege criticate a fost făcută în mod expres prin dispoziţiile art. 14 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008, act normativ cu putere de lege, potrivit art. 115 din Constituţie.Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 214^1-214^3 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, excepţie ridicată de Dragoş Topală în Dosarul nr. 1.219/302/2008 al Judecătoriei sectorului 5 Bucureşti – Secţia a II-a civilă.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 23 septembrie 2008.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Ioana Marilena Chiorean––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x