DECIZIE nr. 934 din 24 septembrie 2019

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 11/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AUTORITATEA NATIONALA PENTRU ADMINISTRARE SI REGLEMENTARE ÎN COMUNICATII
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 797 din 2 octombrie 2019
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 19ABROGA PEDECIZIE 541 19/08/2013
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 641 10/07/2019
ActulREFERIRE LADOCUMENT 10/07/2019
ActulREFERIRE LALEGE 187 25/06/2013
ActulREFERIRE LAOUG 13 06/03/2013 ART. 9
ActulREFERIRE LAOUG 13 06/03/2013 ART. 10
ActulREFERIRE LALEGE 113 16/06/2010
ActulREFERIRE LAOUG 22 11/03/2009 ART. 6
ActulREFERIRE LAOUG 22 11/03/2009 ART. 10
ART. 1REFERIRE LADECIZIE 313 13/04/2017 ANEXA 0
ART. 1REFERIRE LALEGE 187 25/06/2013
ART. 1REFERIRE LAOUG 13 06/03/2013
ART. 1REFERIRE LAOUG 13 06/03/2013 ART. 2
ART. 2REFERIRE LAOUG 13 06/03/2013
ART. 3REFERIRE LAOUG 13 06/03/2013
ART. 3REFERIRE LAOUG 13 06/03/2013 ART. 48
ART. 6REFERIRE LAOUG 13 06/03/2013
ART. 7REFERIRE LAOUG 13 06/03/2013
ART. 12REFERIRE LAOUG 13 06/03/2013 ART. 49
ART. 13REFERIRE LAOUG 13 06/03/2013 ART. 8
ART. 13REFERIRE LAOUG 13 06/03/2013 ART. 19
ART. 14REFERIRE LAOUG 13 06/03/2013 ART. 16
ART. 15REFERIRE LADECIZIE 314 13/04/2017
ART. 15REFERIRE LAOUG 13 06/03/2013 ART. 23
ART. 17REFERIRE LALEGE 85 25/06/2014
ART. 19ABROGA PEDECIZIE 541 19/08/2013
 Nu exista acte care fac referire la acest act





În temeiul prevederilor art. 6 alin. (2) lit. d),art. 10 alin. (2) pct. 25 și 26,art. 11 alin. (1) și art. 12 alin. (1) și (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 22/2009 privind înființarea Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, aprobată prin Legea nr. 113/2010, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale art. 9 alin. (3), (4) și (5), art. 10 alin. (1), (2), (3) și (5), art. 11, art. 12 alin. (1) și (4), art. 13 alin. (1), art. 14, art. 16 alin. (1), (3), (4) și (6), art. 17-20, art. 22, 23, art. 24 alin. (1), art. 29, art. 30 alin. (3), art. 31 alin. (1) și (2), art. 33 alin. (4) și ale art. 37 alin. (2)-(4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 13/2013 privind serviciile poștale, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 187/2013, cu modificările și completările ulterioare,având în vedere Ordinul ministrului comunicațiilor și societății informaționale nr. 641/2019 pentru aprobarea Documentului de politică și strategie privind implementarea serviciului universal în sectorul serviciilor poștale,președintele Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații emite prezenta decizie. + 
Capitolul IDispoziții generale + 
Articolul 1(1)Prezenta decizie reglementează condițiile și procedura de desemnare a furnizorilor de servicii poștale ca furnizori de serviciu universal, astfel cum aceștia sunt definiți la art. 2 pct. 24 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 13/2013 privind serviciile poștale, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 187/2013, cu modificările și completările ulterioare (Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 13/2013), precum și modalitățile de finanțare a costului net determinat de furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal.(2)În cuprinsul prezentei decizii sunt aplicabile definițiile relevante prevăzute la art. 2 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 13/2013 și la pct. 1 subpct. 1.1 din anexa nr. 1 la Decizia președintelui Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații nr. 313/2017 privind regimul de autorizare generală pentru furnizarea serviciilor poștale.
 + 
Articolul 2Pot fi desemnați ca furnizori de serviciu universal numai furnizorii de servicii poștale autorizați să furnizeze serviciile incluse în sfera serviciului universal pentru care urmează a fi desemnați, în condițiile regimului de autorizare generală, și care asigură îndeplinirea condițiilor prevăzute în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 13/2013 pentru prestarea serviciilor poștale din sfera serviciului universal. + 
Articolul 3(1)Desemnarea unui furnizor de servicii poștale ca furnizor de serviciu universal în domeniul serviciilor poștale se realizează de către Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, denumită în continuare ANCOM, la cerere sau din oficiu, pentru prestarea unuia sau mai multor servicii incluse în sfera serviciului universal, așa cum acestea sunt definite în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 13/2013 și în legislația adoptată de ANCOM, pe întreg teritoriul național sau doar pe o parte a acestuia, astfel încât să se asigure acoperirea întregului teritoriu.(2)Furnizorii de serviciu universal se desemnează pentru o perioadă suficientă care să asigure viabilitatea economică a serviciilor furnizate, dar nu mai mult de 10 ani.(3)În cazuri bine justificate, ANCOM poate dispune prelungirea cu cel mult 1 an a perioadei pentru care a fost desemnat furnizorul de serviciu universal, fără însă a depăși perioada maximă de 10 ani prevăzută la alin. (2).(4)Desemnarea de către ANCOM a doi sau mai mulți furnizori de serviciu universal care concurează pe aceleași piețe din domeniul serviciilor poștale se va realiza astfel încât să nu se creeze niciunuia dintre furnizori un dezavantaj concurențial, respectându-se principiul păstrării unui echilibru din punctul de vedere al rentabilității prestării serviciilor poștale între zona în care fiecare dintre aceștia urmează să presteze serviciile pentru care a fost desemnat și zona sau zonele ce au fost stabilite pentru ceilalți furnizori de serviciu universal concurenți și luânduse în considerare avantajele de ordin competitiv de care beneficiază fiecare dintre furnizorii de serviciu universal.(5)În aplicarea prevederilor prezentei decizii, ANCOM va urmări atingerea obiectivelor prevăzute la art. 48 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 13/2013 și va acționa în vederea limitării posibilelor efecte negative determinate de furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal asupra concurenței, precum și a protecției intereselor utilizatorilor.
 + 
Capitolul IIDesemnarea la cerere + 
Articolul 4(1)Orice furnizor de servicii poștale incluse în sfera serviciului universal, care intenționează să fie desemnat ca furnizor de serviciu universal, va transmite la sediul central al ANCOM o cerere cu privire la această intenție, având formatul prevăzut în anexa nr. 1 la prezenta decizie.(2)Termenul în care furnizorii de servicii poștale pot transmite cererea prevăzută la alin. (1) este de 30 de zile de la data la care ANCOM publică un anunț, pe propria pagină de internet, cu privire la intenția de a desemna unul sau mai mulți furnizori de servicii poștale incluse în sfera serviciului universal ca furnizori de serviciu universal.(3)Anunțul prevăzut la alin. (2) va cuprinde, cel puțin, serviciile incluse în sfera serviciului universal pentru care se intenționează desemnarea furnizorilor de serviciu universal și perioada de desemnare. În cazul în care ANCOM intenționează să desemneze mai mulți furnizori de serviciu universal pentru diferite zone geografice, anunțul prevăzut la alin. (2) va cuprinde și zonele geografice definite.(4)Cererea se transmite împreună cu celelalte documente necesare numai în unul dintre următoarele moduri:a)prin depunere, personal sau de către un reprezentant al solicitantului, sub luare de semnătură;b)printr-un serviciu poștal;c)ca înscris în formă electronică, căruia i s-a încorporat, atașat sau i s-a asociat logic o semnătură electronică extinsă, bazată pe un certificat calificat nesuspendat ori nerevocat la momentul respectiv și generată cu ajutorul unui dispozitiv securizat de creare a semnăturii electronice.(5)Este considerată dată a transmiterii, după caz, data înscrierii în registrul general de intrare-ieșire a corespondenței al ANCOM, data confirmării primirii documentelor la sediul central al ANCOM printr-un serviciu poștal cu confirmare de primire sau data confirmării primirii înscrisului în formă electronică.(6)Un solicitant poate depune o cerere de desemnare în condițiile prezentului articol dacă îndeplinește următoarele condiții de participare:a)este furnizor de servicii poștale autorizat în condițiile regimului de autorizare generală;b)este autorizat pentru serviciile din sfera serviciului universal pentru care solicită desemnarea. + 
Articolul 5(1)Cererea de desemnare ca furnizor de serviciu universal va cuprinde următoarele informații:a)datele de identificare ale solicitantului;b)serviciile incluse în sfera serviciului universal pentru care se solicită desemnarea;c)zona geografică pentru care se solicită desemnarea, în cazul în care ANCOM intenționează să desemneze mai mulți furnizori de serviciu universal pentru diferite zone geografice.(2)La cererea de desemnare ca furnizor de serviciu universal vor fi anexate următoarele informații și documente, care fac parte integrantă din aceasta:a)certificat constatator emis de oficiul registrului comerțului privind inexistența unei proceduri de dizolvare voluntară, judiciară sau ca urmare a aplicării procedurilor de insolvență;b)copii ale situațiilor financiare anuale pentru ultimii 3 ani depuse la organele competente la care se înregistrează, potrivit legislației în vigoare sau pentru toată perioada scursă de la înființare, în cazul în care are mai puțin de 3 situații financiare anuale depuse la organele competente;c)o descriere detaliată a cerințelor de calitate a căror îndeplinire este garantată de solicitant și a măsurilor necesare pentru îndeplinirea acestor cerințe;d)o propunere financiară în care solicitantul va prezenta detaliat estimarea valorii maxime anuale a costului net aferent furnizării serviciilor poștale incluse în sfera serviciului universal pentru care solicită desemnarea, pentru fiecare an din perioada de desemnare;e)o listă cu amplasamentul tuturor punctelor fixe de acces și de contact deservite de personal, precum și o listă cu amplasamentul punctelor de acces nedeservite de personal ale rețelei poștale, operate de solicitant sau de alți furnizori de servicii poștale cu care solicitantul a încheiat contracte în acest scop, pentru care acesta garantează că vor fi utilizate în vederea furnizării serviciilor poștale incluse în sfera serviciului universal pentru care solicită desemnarea;f)tabelele prevăzute în anexele nr. 2 și 3 la prezenta decizie, completate în mod corespunzător.(3)Informațiile prevăzute la alin. (2) lit. c) vor cuprinde, cel puțin, normele de distribuire a trimiterilor de corespondență interne din sfera serviciului universal din cea mai rapidă categorie standard, obiectivele de calitate stabilite pentru normele de distribuire, procentul anual de reclamații întemeiate privind prestarea serviciilor calculat pentru fiecare an din ultimii 3 ani anteriori derulării procedurii de desemnare, respectiv pentru fiecare an din toată perioada scursă de la înființare, în cazul în care solicitantul are o experiență în furnizarea serviciilor poștale pentru care se solicită desemnarea mai mică de 3 ani. Procentul anual de reclamații se calculează prin raportarea volumului trimiterilor poștale reclamate ca nepredate, distruse sau predate deteriorate, care fac obiectul furnizării serviciilor poștale incluse în sfera serviciului universal pentru care se solicită desemnarea, la volumul total de trimiteri care fac obiectul furnizării serviciilor poștale incluse în sfera serviciului universal.
 + 
Articolul 6(1)În termen de 15 zile de la data publicării anunțului prevăzut la art. 4 alin. (2), președintele ANCOM va stabili, prin decizie, o comisie de evaluare a cererilor de desemnare ca furnizor de serviciu universal.(2)Comisia de evaluare prevăzută la alin. (1) va fi formată din specialiști în domeniile economic, tehnic și juridic și va avea ca atribuții:a)verificarea îndeplinirii condițiilor de formă ale cererilor de desemnare ca furnizor de serviciu universal, prevăzute la art. 5;b)verificarea îndeplinirii condițiilor de participare prevăzute la art. 4 alin. (6), a capacității solicitantului de a respecta obligațiile privind furnizarea serviciilor incluse în sfera serviciului universal, prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 13/2013, precum și a propunerii financiare a solicitantului;c)redactarea proiectului deciziei de desemnare a furnizorului de serviciu universal.(3)Comisia de evaluare poate cere solicitanților orice documente, informații sau clarificări, necesare pentru soluționarea cererilor, indicând gradul de detaliu și termenul în care acestea trebuie depuse.
 + 
Articolul 7(1)În vederea stabilirii cererii sau, după caz, a cererilor câștigătoare, comisia de evaluare analizează capacitatea solicitanților de a respecta obligațiile privind furnizarea serviciilor incluse în sfera serviciului universal, prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 13/2013, precum și propunerea financiară a solicitanților, luând în considerare următoarele:a)gradul de acoperire a teritoriului național sau, după caz, a zonei geografice pentru care se solicită desemnarea, garantat de solicitanți;b)capacitatea tehnică și economică a solicitanților;c)costul net maxim estimat aferent furnizării serviciilor poștale incluse în sfera serviciului universal pentru care a fost solicitată desemnarea, conform propunerilor financiare depuse de solicitanți.(2)În vederea evaluării criteriului prevăzut la alin. (1) lit. a), comisia de evaluare va lua în considerare, punctând corespunzător, următoarele elemente:a)numărul de unități administrativ-teritoriale de bază (comune sau orașe) la nivel național sau, după caz, din zona geografică pentru care se solicită desemnarea, acoperite de cel puțin un punct fix de acces și de contact deservit de personal în care se pot prezenta, respectiv livra trimiterile poștale care fac obiectul serviciilor poștale incluse în sfera serviciului universal pentru care se solicită desemnarea. Pentru acest element, modalitatea de calcul al punctajului este următoarea:– grad de acoperire de până la 50% din UAT-uri de bază (comune sau orașe) = 0 puncte;– grad de acoperire între 50% și 75% din UAT-uri de bază (comune sau orașe) = 10 puncte;– grad de acoperire de peste 75% din UAT-uri de bază (comune sau orașe) = 15 puncte;b)numărul de localități la nivel național sau, după caz, din zona geografică pentru care se solicită desemnarea, acoperite de cel puțin un punct de acces nedeservit de personal. Pentru acest element, modalitatea de calcul al punctajului este următoarea:– grad de acoperire de până la 50% din localități = 0 puncte;– grad de acoperire între 50% și 75% din localități = 10 puncte;– grad de acoperire de peste 75% din localități = 15 puncte.(3)În vederea evaluării criteriului prevăzut la alin. (1) lit. (b), comisia de evaluare va lua în considerare, punctând corespunzător, următoarele elemente:a)experiența în furnizarea serviciilor poștale pentru care se solicită desemnarea:– experiență de maximum 3 ani în furnizarea serviciilor poștale pentru care se solicită desemnarea = 0 puncte;– experiență între 3 și 5 ani în furnizarea serviciilor poștale pentru care se solicită desemnarea = 10 puncte;– experiență de minimum 5 ani în furnizarea serviciilor poștale pentru care se solicită desemnarea = 15 puncte;b)numărul total de trimiteri care au făcut obiectul serviciilor poștale prestate în ultimii 3 ani anteriori derulării procedurii de desemnare sau pentru toată perioada scursă de la înființare, în cazul în care solicitantul are o experiență în furnizarea serviciilor poștale pentru care se solicită desemnarea mai mică de 3 ani:– cel mai mare număr total de trimiteri poștale = 15 puncte;– un alt număr total de trimiteri poștale = numărul total de trimiteri poștale prestate de ofertantul n/cel mai mare număr total de trimiteri poștale x 15 puncte;c)media procentelor anuale de reclamații întemeiate privind prestarea serviciilor înregistrate în ultimii 3 ani anteriori derulării procedurii de desemnare, respectiv pentru toată perioada scursă de la înființare, în cazul în care solicitantul are o experiență în furnizarea serviciilor poștale pentru care se solicită desemnarea mai mică de 3 ani. Procentele anuale de reclamații se calculează prin raportarea volumului trimiterilor poștale reclamate ca nepredate, distruse sau predate deteriorate, care fac obiectul furnizării serviciilor poștale incluse în sfera serviciului universal pentru care se solicită desemnarea, la volumul total de trimiteri care fac obiectul furnizării serviciilor poștale incluse în sfera serviciului universal:– cea mai mică medie a procentelor anuale de reclamații întemeiate = 10 puncte;– o altă medie a procentelor anuale de reclamații întemeiate = cea mai mică medie a procentelor anuale de reclamații întemeiate/media procentelor anuale de reclamații întemeiate înregistrate de ofertantul n x 10 puncte;d)cifra de afaceri aferentă furnizării serviciilor poștale:– cifra de afaceri aferentă furnizării serviciilor poștale înregistrată în ultimul exercițiu financiar pentru care a depus situații financiare la organele competente de până la 1.000.000 EUR = 0 puncte;– cifra de afaceri aferentă furnizării serviciilor poștale înregistrată în ultimul exercițiu financiar pentru care a depus situații financiare la organele competente între 1.000.001 EUR și 5.000.000 EUR = 10 puncte;– cifra de afaceri aferentă furnizării serviciilor poștale înregistrată în ultimul exercițiu financiar pentru care a depus situații financiare la organele competente de cel puțin 5.000.001 EUR = 15 puncte;e)solvabilitatea generală:– solvabilitatea generală înregistrată în ultimul exercițiu financiar pentru care a depus situații financiare la organele competente sub 100% (raport active/datorii) = 0 puncte;– solvabilitatea generală înregistrată în ultimul exercițiu financiar pentru care a depus situații financiare la organele competente între 100% și 150% (raport active/datorii) = 5 puncte;– solvabilitatea generală înregistrată în ultimul exercițiu financiar pentru care a depus situații financiare la organele competente între 151% și 200% (raport active/datorii) = 10 puncte;– solvabilitatea generală înregistrată în ultimul exercițiu financiar pentru care a depus situații financiare la organele competente de minimum 201% (raport active/datorii) = 15 puncte.(4)Pentru evaluarea criteriului prevăzut la alin. (1) lit. c), comisia de evaluare va acorda următoarele punctaje:– cel mai mic cost net total estimat = 100 puncte;– un alt cost net total estimat = cel mai mic cost net total estimat/costul net total estimat de ofertantul n x 100.(5)Punctajul tehnico-economic total rezultă din însumarea punctajului total calculat potrivit alin. (2) și, respectiv, alin. (3).(6)Nu pot fi desemnați câștigători solicitanții ale căror cereri acumulează un punctaj tehnico-economic total de până la 40 puncte inclusiv.(7)Punctajul total acordat pentru fiecare cerere de desemnare se calculează utilizând următoarea formulă:P_total = P_financiar x 50% + P_tehnico-economic x 50%, unde:P_financiar = punctajul financiar calculat potrivit alin. (4);P_tehnico-economic = punctajul tehnico-economic calculat potrivit alin. (5).(8)În vederea stabilirii cererii sau, după caz, a cererilor câștigătoare, comisia de evaluare va calcula punctajul luând în considerare, atunci când este cazul, cererile depuse pentru aceeași zonă geografică și/sau pentru aceleași servicii poștale.(9)Furnizorul de servicii poștale declarat câștigător de către comisia de evaluare va fi cel a cărui cerere respectă condiția prevăzută la alin. (6) și, în același timp, întrunește cel mai mare punctaj rezultat în urma aplicării formulei prevăzute la alin. (7).
 + 
Articolul 8Comisia de evaluare poate respinge o cerere de desemnare ca furnizor de serviciu universal în următoarele cazuri:a)cererea de desemnare ca furnizor de serviciu universal nu îndeplinește condițiile de formă prevăzute la art. 5;b)cererea de desemnare ca furnizor de serviciu universal nu a fost depusă în termenul prevăzut la art. 4 alin. (2);c)solicitantul nu îndeplinește cel puțin una dintre condițiile de participare prevăzute la art. 4 alin. (6);d)documentele, informațiile sau clarificările solicitate de comisia de evaluare în scopul soluționării cererilor de desemnare ca furnizor de serviciu universal nu au fost depuse în termen sau nu respectă cerințele ori gradul de detaliu indicate potrivit art. 6 alin. (3). + 
Articolul 9(1)Termenul de soluționare a cererilor de desemnare ca furnizor de serviciu universal este de 90 de zile de la data publicării anunțului prevăzut la art. 4 alin. (2).(2)În cazul în care, potrivit dispozițiilor art. 6 alin. (3), unui solicitant îi sunt cerute documente, informații sau clarificări, termenul prevăzut la alin. (1) se suspendă până la primirea acestora sau până la expirarea termenului de depunere stabilit de comisia de evaluare.(3)ANCOM va transmite simultan tuturor ofertanților o înștiințare privind rezultatul procedurii de desemnare.(4)Solicitanții a căror ofertă nu a fost declarată câștigătoare vor fi informați cu privire la motivele care au stat la baza respingerii propriei oferte sau cu privire la motivele care au determinat desemnarea unei alte oferte ca fiind câștigătoare.
 + 
Articolul 10(1)Persoanele interesate pot depune contestație privind rezultatul procedurii de desemnare, în termen de două zile lucrătoare de la primirea înștiințării prevăzute la art. 9 alin. (3). Contestația trebuie întocmită în scris și depusă la sediul central al ANCOM de către un reprezentant al solicitantului, sub luare de semnătură, sau transmisă prin serviciul de trimitere recomandată cu confirmare de primire.(2)În termen de 10 zile lucrătoare de la data depunerii contestațiilor, o comisie desemnată de președintele ANCOM prin decizie, cu respectarea condițiilor prevăzute la art. 6, formată din alte persoane decât cele care au făcut parte din comisia inițială, soluționează contestațiile și încheie un proces-verbal, aprobat de președintele ANCOM. Rezultatul se comunică în scris contestatarilor.(3)Pe baza rezultatelor procedurii de desemnare, comisia de evaluare sau, respectiv, comisia de soluționare a contestațiilor elaborează proiectul deciziei de desemnare a furnizorului de serviciu universal, pe care îl supune spre aprobare președintelui ANCOM.
 + 
Capitolul III Desemnarea din oficiu + 
Articolul 11ANCOM va putea desemna din oficiu furnizorii de serviciu universal în următoarele cazuri:a)dacă niciun furnizor de servicii poștale incluse în sfera serviciului universal nu a depus cerere de desemnare ca furnizor de serviciu universal în termenul prevăzut la art. 4 alin. (2);b)dacă niciunul dintre furnizorii de servicii poștale incluse în sfera serviciului universal care au depus cerere de desemnare ca furnizor de serviciu universal în termenul prevăzut la art. 4 alin. (2) nu a fost desemnat ca furnizor de serviciu universal după parcurgerea procedurii prevăzute la cap. II;c)dacă, după parcurgerea procedurii prevăzute la cap. II, nu au fost desemnați furnizori de serviciu universal pentru toate serviciile poștale incluse în sfera serviciului universal pentru care ANCOM intenționa să desemneze furnizori de serviciu universal sau pentru întreg teritoriul țării.
 + 
Articolul 12(1)Desemnarea din oficiu se realizează prin decizie a președintelui ANCOM, pe baza propunerilor comisiei de evaluare prevăzute la art. 6, cu respectarea procedurii de consultare prevăzute la art. 49 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 13/2013.(2)Comisia de evaluare propune desemnarea unui furnizor de serviciu universal pe baza unuia sau a mai multora dintre criteriile prevăzute la art. 7 alin. (1), precum și, dacă este cazul, pe baza altor criterii relevante, cu respectarea principiilor eficienței, obiectivității, transparenței și nediscriminării.(3)Propunerile comisiei de evaluare vor conține denumirea furnizorului de servicii poștale incluse în sfera serviciului universal propus a fi desemnat ca furnizor de serviciu universal, serviciile incluse în sfera serviciului universal pentru care se propune desemnarea, zonele geografice pentru care se propune desemnarea, motivele pentru care este necesară desemnarea din oficiu, precum și celelalte date ce urmează a fi incluse în decizia de desemnare.
 + 
Capitolul IV Decizia de desemnare ca furnizor de serviciu universal + 
Articolul 13(1)Decizia de desemnare ca furnizor de serviciu universal conferă furnizorului de servicii poștale drepturi și obligații specifice, suplimentare față de cele prevăzute în autorizația generală.(2)Decizia de desemnare a furnizorului de serviciu universal va conține cel puțin următoarele:a)serviciile pentru care a fost desemnat ca furnizor de serviciu universal;b)perioada de desemnare;c)zona geografică pentru care a fost desemnat ca furnizor de serviciu universal;d)dreptul de a acționa în relațiile internaționale în calitate de furnizor de serviciu universal și de a încheia acorduri operaționale în această calitate;e)dreptul de a utiliza formularele internaționale specifice, prevăzute în acordurile internaționale la care România este parte;f)dreptul de a beneficia de sumele sau de avantajele de orice altă natură care i se cuvin în temeiul mecanismului de compensare a costurilor implicate de prestarea serviciilor poștale din sfera serviciului universal, în condițiile cap. V;g)dreptul de a aplica tarife speciale pentru toți utilizatorii și integratorii în condiții transparente și nediscriminatorii, atât cu privire la tarifele propriu-zise, cât și cu privire la condițiile asociate acestora;h)dreptul de a înființa posturi și de a angaja salariați cu contracte individuale de muncă pe durată determinată, pe perioada concediilor de odihnă ale salariaților care ocupă posturi unice, în cazul localităților unde furnizorul nu are alți salariați cu aceeași calificare;i)obligația de a asigura cel puțin o colectare de la fiecare punct de acces și cel puțin o livrare la adresa indicată, în fiecare zi lucrătoare, dar nu mai puțin de 5 zile pe săptămână, în fiecare localitate în care prestează serviciile din sfera serviciului universal pe care are obligația să le furnizeze, cu excepția cazurilor sau a condițiilor geografice considerate excepționale de ANCOM ori a cazurilor în care ANCOM stabilește ca livrarea să se facă la anumite instalații corespunzătoare, în condiții determinate, inclusiv la propunerea furnizorului de serviciu universal;j)obligația de a asigura, în termen de maximum 6 luni de la data la care decizia de desemnare produce efecte, un singur punct fix de acces și de contact deservit de personal în care se pot prezenta, respectiv livra trimiterile poștale care fac obiectul serviciilor poștale incluse în sfera serviciului universal pe care are obligația să le furnizeze, în fiecare unitate administrativ-teritorială de bază (comune sau orașe) din zona geografică pentru care a fost desemnat;k)obligația de a asigura, în termen de maximum 6 luni de la data la care decizia de desemnare produce efecte, cel puțin un punct de acces nedeservit de personal în fiecare localitate din zona geografică pentru care a fost desemnat;l)obligația de a respecta condițiile specifice de livrare a trimiterilor poștale care fac obiectul unui serviciu inclus în sfera serviciului universal, stabilite de ANCOM;m)obligația de a respecta cerințele esențiale, inclusiv normele privind securitatea rețelei poștale publice pe care o operează;n)obligația de a oferi servicii identice utilizatorilor care se află în condiții comparabile;o)obligația de a oferi servicii disponibile pentru toți utilizatorii, fără niciun fel de discriminare, în special din rațiuni de ordin politic, religios sau ideologic;p)obligația de a oferi servicii neîntrerupt, cu excepția cazurilor de forță majoră;q)obligația de a asigura o evoluție continuă a serviciilor în funcție de cerințele tehnice, economice și sociale, precum și să urmărească adaptarea serviciilor la cerințele utilizatorilor;r)obligația de a asigura accesul persoanelor cu dizabilități la serviciile din sfera serviciului universal pe care are obligația să le presteze în condiții echivalente celor de care beneficiază ceilalți utilizatori, cu respectarea normelor adoptate de ANCOM;s)obligația de a pune la dispoziția utilizatorilor, integratorilor și a furnizorilor de servicii poștale, în mod regulat, informații detaliate și actualizate cu privire la caracteristicile serviciilor din sfera serviciului universal pe care le furnizează, în special informații referitoare la condițiile generale de acces la aceste servicii, precum și la tarifele și cerințele minime de calitate pentru aceste servicii;ș)obligația de a asigura accesul utilizatorilor, integratorilor și furnizorilor de servicii poștale la rețeaua poștală publică pe care o operează, în condiții de transparență, obiectivitate și nediscriminare;t)obligația de a asigura accesul altor furnizori de servicii poștale la serviciile poștale care intră în sfera serviciului universal pe care are obligația să le presteze și la elementele de infrastructură a rețelei poștale publice pe care o operează, în măsura necesară furnizării propriilor servicii poștale, în condiții transparente, proporționale și nediscriminatorii;ț)obligația de a practica, pentru serviciile incluse în sfera serviciului universal pentru care a fost desemnat ca furnizor de serviciu universal, tarife accesibile, indiferent de localizarea geografică, transparente, nediscriminatorii și fundamentate în funcție de costuri, care să stimuleze furnizarea unui serviciu universal eficient, cu excepția cecogramelor interne și internaționale care sunt furnizate cu titlu gratuit, precum și a altor categorii de trimiteri poștale a căror gratuitate este prevăzută în acordurile internaționale la care România este parte sau este stabilită prin hotărâre a Guvernului;u)obligația stabilirii tarifelor pentru serviciile din sfera serviciului universal, pe care are obligația să le presteze, cu respectarea plafoanelor tarifare și formulelor de control al modificării tarifelor acestor servicii, în cazul în care ANCOM va impune această obligație;v)obligația stabilirii tarifelor pentru serviciile din sfera serviciului universal, pe care are obligația să le presteze, cu respectarea modalităților de stabilire sau de modificare a acestor tarife, ținând seama și de caracteristicile specifice ale acestor servicii, în cazul în care ANCOM va impune această obligație;w)obligația stabilirii tarifelor pentru serviciile din sfera serviciului universal, pe care are obligația să le presteze, cu respectarea principiilor de stabilire a unor tarife individuale pentru aceste servicii, în cazul în care ANCOM va impune această obligație;x)obligația de a supune aprobării ANCOM, până la data impunerii uneia sau mai multora dintre măsurile prevăzute la lit. u) și v), tarifele percepute pentru serviciile din sfera serviciului universal pe care are obligația să le presteze, precum și orice modificare a acestora;y)obligația de a aduce la cunoștința publicului tarifele practicate pentru furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal, pe care are obligația să le presteze, precum și orice modificări ale acestor tarife, cu cel puțin 30 de zile înainte de data intrării în vigoare a acestora, în condițiile stabilite de autoritatea de reglementare;z)obligația practicării, pe întregul teritoriu național sau în zona geografică pentru care a fost desemnat ca furnizor de serviciu universal, a unui nivel uniform al tarifelor percepute pentru serviciile din sfera serviciului universal pe care este obligat să le presteze;aa)obligația de a supune aprobării ANCOM criteriile și condițiile pe baza cărora aplică tarifele speciale menționate la lit. g), precum și orice modificări sau completări aduse acestora;ab)obligația respectării principiilor prevăzute la art. 19 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 13/2013 la încheierea acordurilor privind tarifele terminale pentru trimiterile poștale intracomunitare expediate de pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene către o adresă aflată pe teritoriul României;ac)obligația de a ține o evidență contabilă separată, în cadrul contabilității interne de gestiune, prin aplicarea, în mod unitar, a principiilor privind elaborarea sistemului de evidență contabilă separată și a cerințelor privind întocmirea și transmiterea situațiilor financiare separate conform condițiilor stabilite de ANCOM;ad)obligația de a stabili și supune spre aprobare autorității de reglementare regulile aplicabile serviciilor poștale din sfera serviciului universal pe care are obligația să le presteze, în termenul stabilit prin decizia de desemnare și cu respectarea eventualelor reguli minime obligatorii stabilite de ANCOM;ae)obligația de a respecta cumulativ următoarele condiții:– de a asigura livrarea la destinatari, în cel mult două zile lucrătoare de la data depunerii la punctele de acces a trimiterilor de corespondență interne din sfera serviciului universal din cea mai rapidă categorie standard, a 85% din numărul total al acestor trimiteri poștale;– de a asigura livrarea la destinatari, în cel mult patru zile lucrătoare de la data depunerii la punctele de acces a trimiterilor de corespondență interne din sfera serviciului universal din cea mai rapidă categorie standard, a 97% din numărul total al acestor trimiteri poștale;af)obligația referitoare la întocmirea și publicarea rapoartelor anuale privind respectarea cerințelor minime de calitate prevăzute la lit. ae), în condițiile stabilite de ANCOM prin decizia de desemnare și prin decizia privind condițiile și procedura de evaluare a respectării cerințelor în cauză;ag)obligația de a respecta cerințele minime de calitate, altele decât cele prevăzute la lit. ae) impuse furnizorului de serviciu universal, precum și obligația referitoare la întocmirea și transmiterea către ANCOM a rapoartelor anuale privind respectarea acestor cerințe;ah)obligația de a publica informații referitoare la statistica reclamațiilor adresate furnizorului de serviciu universal, precum și modul în care acestea au fost soluționate;ai)obligația de a supune aprobării ANCOM contractul-cadru în temeiul căruia se desfășoară relațiile furnizorului de serviciu universal cu utilizatorii;aj)alte drepturi și obligații relevante în ceea ce privește furnizarea serviciilor poștale incluse în sfera serviciului universal pentru care a fost desemnat ca furnizor de serviciu universal.(3)Dispozițiile alin. (2) lit. g), ț)-y), z) și aa) nu sunt aplicabile serviciului prevăzut la art. 8 alin. (3) lit. f^1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 13/2013.
 + 
Capitolul VMecanismul de finanțare a obligațiilor de serviciu universal + 
Articolul 14(1)Dacă, în urma calculării de către furnizorul de serviciu universal a costului net al furnizării serviciilor din sfera serviciului universal, ANCOM constată că furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal constituie o sarcină injustă pentru furnizorul de serviciu universal, autoritatea de reglementare va decide, la cererea acestuia, compensarea costului net determinat de furnizarea serviciilor pentru care a fost desemnat.(2)Costul net al obligațiilor de serviciu universal se calculează ca diferență dintre costul net suportat de furnizorul de serviciu universal ca urmare a îndeplinirii obligațiilor de serviciu universal și costul net al aceluiași furnizor de servicii poștale, în cazul în care și-ar desfășura activitatea fără a avea obligațiile de serviciu universal.(3)Costul net aferent furnizării serviciilor poștale din sfera serviciului universal constituie o sarcină injustă dacă nivelul rentabilității capitalului mediu angajat înregistrat din furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal ca urmare a îndeplinirii obligațiilor legale se află sub valoarea costului mediu ponderat al capitalului stabilit de ANCOM.(4)Calculul costului net va lua în considerare toți factorii relevanți, inclusiv beneficiile intangibile și avantajele comerciale de care furnizorul de servicii poștale se bucură ca urmare a desemnării ca furnizor de serviciu universal, existența unei marje rezonabile de profit și stimularea eficienței costurilor.(5)Pierderile datorate practicării unor tarife aferente serviciilor din sfera serviciului universal nefundamentate în funcție de costuri nu vor fi compensate, cu excepția pierderilor aferente următoarelor categorii de trimiteri poștale:a)trimiteri poștale pentru care autoritatea de reglementare a impus furnizorului de serviciu universal, potrivit art. 16 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 13/2013, practicarea unor tarife nefundamentate în funcție de costuri;b)cecograme interne și internaționale care sunt furnizate cu titlu gratuit;c)alte categorii de trimiteri poștale a căror gratuitate sau modalitate de tarifare este prevăzută în acordurile internaționale la care România este parte sau este stabilită prin hotărâre a Guvernului.(6)Determinarea costului net se bazează pe următoarele:a)elementele serviciilor din sfera serviciului universal care pot fi furnizate doar în pierdere sau în afara condițiilor comerciale normale;b)costuri determinate de anumiți utilizatori sau grupuri de utilizatori cărora, având în vedere costurile de furnizare ale unui anumit serviciu, veniturile generate și tarifele practicate de furnizorul de serviciu universal, nu le poate fi asigurat accesul la serviciile din sfera serviciului universal decât în pierdere sau în alte condiții decât practicile comerciale normale.(7)Furnizorul de serviciu universal calculează costul net aferent furnizării serviciilor din sfera serviciului universal conform unei metodologii stabilite prin decizia președintelui ANCOM de desemnare a furnizorului de serviciu universal.(8)Cererea prevăzută la alin. (1) se transmite anual, până la data de 14 august a exercițiului financiar ulterior celui pentru care se solicită compensarea, împreună cu situația privind costurile, veniturile și capitalul angajat aferente furnizării serviciilor din sfera serviciului universal, în condițiile stabilite de ANCOM.(9)ANCOM decide cu privire la compensarea costului net și, dacă este cazul, cu privire la suma ce urmează a fi compensată pentru fiecare furnizor de serviciu universal, în termen de 160 de zile de la primirea unei cereri de compensare a costului net corecte și complete, în condițiile prezentului articol.(10)În cazul în care furnizorul de serviciu universal nu transmite toate documentele și informațiile în condițiile prevăzute la alin. (8), ANCOM informează furnizorul de serviciu universal cu privire la acest aspect, termenul prevăzut la alin. (9) fiind suspendat de la data comunicării solicitării de completare către furnizorul de serviciu universal până la data primirii acestor completări de către ANCOM.(11)Furnizorul de serviciu universal are obligația de a răspunde solicitării de completare prevăzute la alin. (10) în termen de maximum 5 zile de la data comunicării acesteia.(12)În cazul desemnării furnizorului de serviciu universal la cerere, suma maximă ce poate fi compensată va fi stabilită ca minimul dintre valoarea costului net ce ar putea fi compensat până la atingerea nivelului rezonabil al rentabilității capitalului angajat (CMPC) înregistrat din furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal, suma solicitată de furnizorul de serviciu universal prin cererea de compensare și suma prezentată în propunerea financiară care a însoțit cererea de desemnare ca furnizor de serviciu universal.(13)În cazul desemnării furnizorului de serviciu universal din oficiu, suma maximă ce poate fi compensată va fi stabilită ca minimul dintre valoarea costului net ce ar putea fi compensat până la atingerea nivelului rezonabil al rentabilității capitalului angajat (CMPC) înregistrat din furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal și suma solicitată de furnizorul de serviciu universal prin cererea de compensare.
 + 
Articolul 15(1)Compensarea costului net al furnizării serviciilor din sfera serviciului universal se realizează din sursele și în condițiile stabilite de prevederile art. 23 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 13/2013, cu respectarea procedurii și termenelor stabilite de aceste dispoziții.(2)În cazul în care vor fi desemnați doi sau mai mulți furnizori de serviciu universal, necesarul total de finanțare a serviciului universal se stabilește anual prin însumarea valorilor ce urmează a fi compensate pentru toți furnizorii de serviciu universal, calculate conform dispozițiilor prezentei decizii.(3)Persoanele obligate la plata contribuției prevăzute la art. 23 alin. (6) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 13/2013 sunt cele care au avut calitatea de furnizor de servicii poștale în cursul anului pentru care se datorează contribuția, calitate care subzistă și la data stabilirii acesteia.(4)În vederea determinării cuantumului contribuțiilor individuale, ANCOM va utiliza informațiile din anexa nr. 2 „Date financiare corespunzătoare activității furnizorului de servicii poștale“ depusă de fiecare furnizor conform prevederilor Deciziei președintelui Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații nr. 314/2017 privind raportarea unor date statistice de către furnizorii de servicii poștale.(5)În situația în care furnizorii prevăzuți la alin. (3) nu transmit informațiile prevăzute la alin. (4), la determinarea cuantumului contribuțiilor individuale se va lua în calcul întreaga cifră de afaceri a acestora înregistrată în cursul anului pentru care se datorează contribuția.(6)În cazul furnizorilor cărora le-a încetat calitatea ca urmare a fuziunii, contribuția va fi stabilită în sarcina societăților absorbante sau nou-constituite, după caz.(7)În situația desemnării mai multor furnizori de serviciu universal, cuantumul contribuției pe care este obligat să o plătească fiecare furnizor de serviciu universal este calculat ca fiind diferența pozitivă dintre contravaloarea contribuției care îi revine fiecăruia în conformitate cu prevederile art. 23 alin. (6) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 13/2013 și contravaloarea sumei care urmează să fie compensată acestuia potrivit art. 14, aferentă aceleiași perioade. Dacă valoarea sumei care urmează să fie compensată este mai mare decât sau cel puțin egală cu valoarea contribuției care îi revine furnizorului de serviciu universal în conformitate cu prevederile art. 23 alin. (6) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 13/2013, contravaloarea sumei care urmează a fi compensată va fi diminuată cu valoarea contribuției datorate de furnizorul de serviciu universal.
 + 
Capitolul VIDispoziții speciale + 
Articolul 16Calitatea de furnizor de serviciu universal poate fi retrasă, prin decizie a președintelui ANCOM, dacă furnizorului de serviciu universal i s-a retras sau suspendat dreptul de a furniza servicii poștale incluse în sfera serviciului universal în condițiile prevăzute de autorizația generală.  + 
Articolul 17(1)Calitatea de furnizor de serviciu universal încetează în următoarele cazuri: a)ca urmare a încetării existenței furnizorului de serviciu universal, cu excepția cazurilor de fuziune sau divizare în care activitatea de furnizare de servicii poștale incluse în sfera serviciului universal, pentru care furnizorul de serviciu universal a fost desemnat, se transmite altor persoane; b)ca urmare a declanșării împotriva furnizorului de serviciu universal a procedurii insolvenței, în condițiile Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență; c)la expirarea perioadei pentru care a fost desemnat;d)ca urmare a retragerii acestei calități de către ANCOM în condițiile prevăzute la art. 16.(2)În cazurile de fuziune sau divizare, prevăzute la alin. (1) lit. a), persoana care preia activitatea de furnizare de servicii poștale incluse în sfera serviciului universal pentru care furnizorul de serviciu universal a fost desemnat va fi ținută de obligațiile și va avea drepturile stabilite prin decizia de desemnare a furnizorului de serviciu universal.
 + 
Articolul 18Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezenta decizie. + 
Articolul 19(1)Prezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și intră în vigoare la data publicării. (2)La data intrării în vigoare a prezentei decizii, Decizia președintelui Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații nr. 541/2013 privind condițiile și procedura de desemnare a furnizorilor de serviciu universal în domeniul serviciilor poștale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 554 din 2 septembrie 2013, cu modificările și completările ulterioare, se abrogă.

Președintele Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații,
Sorin Mihai Grindeanu
București, 24 septembrie 2019.Nr. 934. + 
Anexa nr. 1*)*) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
CERERE
de desemnare ca furnizor de serviciu universal
 + 
Anexa nr. 2
VALOAREA
maximă anuală a costului net aferent furnizării serviciilor din sfera serviciului universal,
așa cum rezultă din propunerea financiară detaliată

Anul Cost net maxim estimat (lei)
Anul 1
Anul 2
Anul 3
Anul n [unde n = perioada de desemnare cuprinsă în anunțul prevăzut la art. 4 alin. (2)]
TOTAL = anul 1 – anul n

 + 
Anexa nr. 3
INFORMAȚII
necesare stabilirii punctajului corespunzător criteriilor privind gradul de acoperire a teritoriului, respectiv capacitatea tehnică și economică

Nr. crt. Criterii Informații solicitate
1. Numărul de unități administrativ-teritoriale de bază (comune sau orașe) la nivel național sau, după caz, din zona geografică pentru care se solicită desemnarea, acoperite de cel puțin un punct fix de acces și de contact deservit de personal, în care se pot prezenta, respectiv livra trimiterile poștale care fac obiectul serviciilor poștale incluse în sfera serviciului universal pentru care se solicită desemnarea Număr UAT-uri de bază (comune sau orașe)
2. Numărul de localități la nivel național sau, după caz, din zona geografică pentru care se solicită desemnarea, acoperite de cel puțin un punct de acces nedeservit de personal Număr localități
3. Experiența anterioară în furnizarea serviciilor pentru care se solicită desemnarea Număr ani
4. Numărul total de trimiteri poștale care au făcut obiectul serviciilor poștale prestate în ultimii 3 ani anteriori derulării procedurii de desemnare sau pentru toată perioada scursă de la înființare, în cazul în care solicitantul are o experiență în furnizarea serviciilor poștale pentru care se solicită desemnarea mai mică de 3 ani Număr trimiteri
5. Procentul anual de reclamații întemeiate privind prestarea serviciilor calculat pentru fiecare an din ultimii 3 ani anteriori derulării procedurii de desemnare, respectiv pentru fiecare an din toată perioada scursă de la înființare, în cazul în care solicitantul are o experiență în furnizarea serviciilor poștale pentru care se solicită desemnarea mai mică de 3 ani (procentul anual de reclamații se calculează prin raportarea volumului trimiterilor poștale reclamate ca nepredate, distruse sau predate deteriorate, care fac obiectul furnizării serviciilor poștale incluse în sfera serviciului universal pentru care se solicită desemnarea, la volumul total de trimiteri care fac obiectul furnizării serviciilor poștale incluse în sfera serviciului universal) Procent anual de reclamații An 1…… An 2…… An 3……
6. Cifra de afaceri aferentă furnizării serviciilor poștale … EUR
7. Solvabilitatea generală în ultimul exercițiu financiar pentru care a depus situații financiare la organele competente (raport active/datorii) … %

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x