DECIZIE nr. 91 din 7 februarie 2006

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 20/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 166 din 21 februarie 2006
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 116 19/04/2004
ActulREFERIRE LAOUG (R) 28 25/03/1999 ART. 10
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOUG (R) 28 25/03/1999 ART. 14
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 45
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 53
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEDECIZIE 128 10/03/2016
ActulREFERIT DEDECIZIE 339 10/03/2011
ActulREFERIT DEDECIZIE 958 12/07/2011
ActulREFERIT DEDECIZIE 1222 20/09/2011
ActulREFERIT DEDECIZIE 655 11/05/2010
ActulREFERIT DEDECIZIE 506 27/04/2010
ActulREFERIT DEDECIZIE 1180 30/09/2010
ActulREFERIT DEDECIZIE 94 20/01/2009
ActulREFERIT DEDECIZIE 124 19/02/2008
ActulREFERIT DEDECIZIE 259 06/03/2008
ActulREFERIT DEDECIZIE 261 06/03/2008
ActulREFERIT DEDECIZIE 27 11/01/2007
ActulREFERIT DEDECIZIE 272 22/03/2007
ActulREFERIT DEDECIZIE 508 29/05/2007
ActulREFERIT DEDECIZIE 507 29/05/2007
ActulREFERIT DEDECIZIE 529 31/05/2007
ActulREFERIT DEDECIZIE 571 07/06/2007
ActulREFERIT DEDECIZIE 897 16/10/2007
ActulREFERIT DEDECIZIE 355 02/05/2006
ActulREFERIT DEDECIZIE 667 10/10/2006
ActulREFERIT DEDECIZIE 817 09/11/2006

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 14 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia agenţilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale



Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorConstantin Doldur – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorKozsokar Gabor – judecătorPetre Ninosu – judecătorIon Predescu – judecătorŞerban Viorel Stănoiu – judecătorIon Tiucă – procurorClaudia Margareta Niţă – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 14 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia agenţilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Europeinter Alex” – S.R.L. din Cluj-Napoca în Dosarul nr. 7.932/2005 al Judecătoriei Cluj-Napoca.La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:Prin Încheierea din 14 septembrie 2005, pronunţată în Dosarul nr. 7.932/2005, Judecătoria Cluj-Napoca a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor "art. 14 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia agenţilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, completată şi modificată prin Legea nr. 116/2004„. Excepţia a fost ridicată de Societatea Comercială „Europeinter Alex” – S.R.L. din Cluj-Napoca într-o cauză având ca obiect o plângere contravenţională.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, se susţine că dispoziţiile de lege criticate încalcă prevederile art. 45 şi ale art. 53 din Constituţie. În acest sens, se arată că măsura suspendării activităţii unei societăţi comerciale, prevăzută de art. 14 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999, contravine principiului libertăţii economice, deoarece sancţiunea nu poate fi aplicată în mod discreţionar şi este disproporţionată faţă de gravitatea faptei imputate agentului economic. Mai mult, se precizează că este „contrar principiilor de drept ca o persoană fizică sau juridică să răspundă pentru o faptă care nici nu-i este imputabilă”, întrucât în speţă nu s-a dovedit culpa agentului economic, răspunzător pentru fapta sancţionată fiind angajatul său, care nu a respectat normele legale şi nici regulamentul de ordine interioară, ambele referitoare la obligaţia utilizării aparatului de marcat electronic fiscal.Totodată, dispoziţiile de lege criticate contravin şi prevederilor art. 53 din Constituţie, întrucât sancţiunea aplicată afectează chiar existenţa unor drepturi sau a unor libertăţi, este disproporţionată în raport de situaţia care a determinat-o şi nu este necesară într-o societate democratică.Judecătoria Cluj-Napoca apreciază că dispoziţiile art. 14 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 nu contravin prevederilor art. 53 din Constituţie, întrucât norma fundamentală invocată enumeră tocmai acele situaţii de excepţie şi condiţionate care pot legitima restrângerea prin lege a exerciţiului unor drepturi şi al unor libertăţi cetăţeneşti. Or, măsura prevăzută de textul de lege criticat are ca scop protejarea ordinii de drept, respectiv protejarea societăţii împotriva fenomenului de evaziune fiscală.Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile art. 14 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 nu contravin prevederilor art. 53 din Constituţie, întrucât acestea privesc drepturile şi libertăţile cetăţenilor, iar nu şi drepturile persoanelor juridice.Totodată, se arată că stabilirea circumstanţelor săvârşirii unei contravenţii şi sancţionarea acesteia prin amendă reprezintă opţiunea legiuitorului, care dă expresie preocupării statului pentru asigurarea libertăţii comerţului, protecţiei concurenţei loiale şi creării cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producţie.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului şi dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 14 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia agenţilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 75 din 21 ianuarie 2005, cu modificările ulterioare. Textul de lege criticat are următorul conţinut:– Art. 14 alin. (2): "Nerespectarea de către agenţii economici a prevederilor art. 10 lit. b), referitoare la neutilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale, neemiterea bonurilor fiscale pentru toate bunurile livrate sau serviciile prestate, emiterea de bonuri cu o valoare inferioară celei reale şi nereintroducerea datelor înscrise pe rola-jurnal privind tranzacţiile efectuate de la ultima închidere zilnică până în momentul ştergerii memoriei operative, atrage şi suspendarea activităţii unităţii pe o perioadă de 3 luni."În motivarea excepţiei se invocă încălcarea dispoziţiilor constituţionale ale art. 45 "Libertatea economică" şi ale art. 53 "Restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi".Examinând excepţia de neconstituţionalitate şi dispoziţiile de lege criticate, Curtea constată următoarele:Dispoziţiile art. 14 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 prevăd faptele care, potrivit art. 10 din ordonanţă, constituie contravenţii, precum şi sancţiunea suspendării activităţii agentului economic pe o perioadă de 3 luni.Curtea constată că este neîntemeiată critica de neconstituţionalitate privind încălcarea prevederilor art. 45 din Constituţie, potrivit cărora accesul liber al persoanei la o activitate economică, libera iniţiativă şi exercitarea acestora sunt garantate în condiţiile legii. Agentul economic în activitatea căruia s-a constatat săvârşirea unei contravenţii nu poate invoca principiul libertăţii economice, în condiţiile în care acesta nu a respectat prevederile legale.În ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate a art. 14 alin. (2) din ordonanţă faţă de prevederile art. 53 din Constituţie, Curtea constată că nici aceasta nu poate fi reţinută. Măsura dispusă de textul de lege criticat este justificată de imperativul protejării interesului social şi al ordinii de drept prin adoptarea unor măsuri specifice de preîntâmpinare şi sancţionare a faptelor care generează sau ar putea genera fenomene economice negative, cum ar fi evaziunea fiscală.În sfârşit, Curtea constată că susţinerile autorului excepţiei referitoare la răspunderea juridică pe care agentul economic o poartă şi, implicit, sancţiunile contravenţionale pe care acesta trebuie să le suporte pentru faptele angajatului său, nu reprezintă critici de neconstituţionalitate, astfel că nu pot fi reţinute.Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 14 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia agenţilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Europeinter Alex” – S.R.L. din Cluj-Napoca în Dosarul nr. 7.932/2005 al Judecătoriei Cluj-Napoca.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 7 februarie 2006.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Claudia Margareta Niţă––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x