DECIZIE nr. 91 din 13 februarie 2007

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 21/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 190 din 20 martie 2007
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LADECIZIE 158 22/03/2005
ActulREFERIRE LAOUG (R) 16 26/01/2001
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOUG (R) 16 26/01/2001 ART. 7
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOUG (R) 16 26/01/2001 ART. 15
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 44
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 45
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 57
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 135
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEDECIZIE 139 13/03/2019

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 7 alin. (4) şi (5) şi art. 15 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile



Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorKozsokar Gabor – judecătorPetre Ninosu – judecătorIon Predescu – judecătorTudorel Toader – judecătorAntonia Constantin – procurorValentina Bărbăţeanu – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 7 alin. (4) şi (5) şi ale art. 15 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Danseta 2004” – S.R.L. din Constanţa în Dosarul nr. 4.043/2006 al Judecătoriei Ploieşti.La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 alin. (4) şi (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001, arătând că sunt în deplin acord cu prevederile din Legea fundamentală invocate de autorul excepţiei. În ceea ce priveşte excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 15 alin. (3) din aceeaşi ordonanţă, apreciază că este inadmisibilă, întrucât textul de lege criticat nu are legătură cu soluţionarea cauzei în cadrul căreia a fost invocată excepţia.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constat următoarele:Prin Încheierea din 21 iunie 2006, pronunţată în Dosarul nr. 4.043/2006, Judecătoria Ploieşti a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 7 alin. (4) şi (5) şi ale art. 15 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Danseta 2004” – S.R.L. din Constanţa într-o cauză civilă având ca obiect soluţionarea plângerii formulate împotriva unui proces-verbal de contravenţie întocmit de agentul constatator al Inspectoratului Judeţean de Poliţie Prahova.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţă, că dispoziţiile de lege criticate limitează, în mod indirect, dreptul de proprietate. În acest sens, se arată că obligativitatea completării tuturor datelor de identificare a vânzătorului de către cel care achiziţionează deşeuri industriale reciclabile – impusă de dispoziţiile art. 7 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 – instituie anumite limitări care conduc la imposibilitatea exercitării prerogativelor dreptului de proprietate. Aceasta deoarece pentru ipoteza amintită se prevede sancţiunea confiscării bunurilor achiziţionate, cu toate că nu se face dovada dobândirii ilicite a acestora. În continuare, arată că textele de lege criticate înfrâng principiile constituţionale care garantează libertatea comerţului şi dreptul de liber acces la o activitate economică, la liberă iniţiativă şi la exercitarea acestora.Judecătoria Ploieşti apreciază că prevederile art. 7 alin. (4) şi (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 nu încalcă prevederile constituţionale la care autorul excepţiei îşi raportează critica. Precizează că instituirea prin textele de lege criticate a anumitor obligaţii este de natură să permită instituţiilor statului să controleze provenienţa şi circulaţia deşeurilor industriale reciclabile, fără să se opereze vreun transfer de proprietate sau să se prevadă vreo sancţiune. În ceea ce priveşte dispoziţiile art. 15 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001, menţionează că acestea nu au relevanţă în speţă, întrucât prin procesul-verbal nu s-a dispus şi confiscarea vreunor bunuri.Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstitu-ţionalitate.Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Precizează că legiuitorul a înţeles să limiteze şi să controleze derularea deşeurilor industriale reciclabile, sancţiunile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 fiind reglementate în considerarea interesului public general cu privire la circuitul acestor deşeuri, conform normelor de protecţie a mediului şi a sănătăţii populaţiei. Arată că activitatea de dobândire a deşeurilor reciclabile nu se poate desfăşura într-o libertate absolută, fără niciun control din partea societăţii, liberul acces la o activitate economică fiind garantat de Constituţie în condiţiile legii. Menţionează că, în sensul celor arătate, Curtea Constituţională s-a pronunţat prin Decizia nr. 158 din 22 martie 2005.Avocatul Poporului consideră că prevederile art. 7 alin. (4) şi (5) şi cele ale art. 15 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 sunt constituţionale. În opinia sa, textele de lege criticate sunt în deplină concordanţă cu prevederile art. 44 alin. (2) şi (8), art. 45 şi ale art. 135 alin. (1) şi alin. (2) lit. a) din Legea fundamentală. Referitor la dispoziţiile art. 57 din Constituţie, invocate de autorul excepţiei, apreciază că nu sunt incidente în cauză.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 7 alin. (4) şi (5) şi art. 15 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 104 din 7 februarie 2002. Textele de lege criticate au următorul cuprins:– Art. 7 alin. (4) şi (5): "(4) Agenţii economici prevăzuţi la alin. (1) sunt obligaţi să reintroducă în circuitul productiv deşeurile industriale reciclabile colectate prin predarea către agenţii economici specializaţi, autorizaţi pentru activitatea de valorificare a acestora, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă.(5) Agenţii economici care colectează deşeuri industriale reciclabile de la persoane fizice sunt obligaţi să elibereze deţinătorilor adeverinţa de primire şi plată, care va conţine în mod obligatoriu următoarele elemente:a) denumirea agentului economic colector;b) datele de identificare a deţinătorului:– numele şi prenumele;– actul de identitate, seria şi numărul, codul numeric personal;– domiciliul;c) deşeul reciclabil predat şi definirea naturii acestuia;d) cantitatea, preţul, valoarea;e) provenienţa deşeului, declarată de deţinător pe propria răspundere;f) semnătura agentului colector şi a persoanei fizice deţinătoare.";– Art. 15 alin. (3): "(3) Deşeurile industriale reciclabile a căror provenienţă nu poate fi dovedită ca fiind legală sau care fac obiectul valorificării ori al unor acte sau fapte de comerţ neconforme cu prevederile legale se confiscă şi se valorifică în condiţiile legii, contravaloarea acestora făcându-se venit la bugetul local al localităţii în a cărei rază teritorială s-a făcut constatarea faptică, dacă acestea nu au fost returnate celor în drept."În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, textele de lege criticate contravin următoarelor dispoziţii din Legea fundamentală: art. 44 alin. (2) fraza întâi, potrivit căreia proprietatea privată este garantată şi ocrotită de lege indiferent de titular, art. 44 alin. (8), privind prezumţia dobândirii licite a averii, art. 45 care consacră libertatea economică, art. 57, privind exercitarea cu bună-credinţă a drepturilor şi a libertăţilor, şi art. 135 alin. (1) şi alin. (2) lit. a), referitoare la economia României şi la obligaţia statului de a asigura libertatea comerţului, protecţia concurenţei loiale şi crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producţie.Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată, Curtea constată că instituirea în sarcina agenţilor economici care realizează activităţi de colectare a deşeurilor industriale reciclabile de la persoane fizice a obligaţiei de a le reintroduce în circuitul productiv, prin predarea către agenţii economici specializaţi, nu contravine principiului constituţional conform căruia economia României este economie de piaţă, bazată pe libera iniţiativă şi concurenţă.De asemenea, nu se poate susţine nici că, prin edictarea textului de lege criticat, legiuitorul ar fi nesocotit obligaţia statului de a asigura libertatea comerţului, protecţia concurenţei loiale şi crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producţie, statuată la art. 135 alin. (2) lit. a) din Legea fundamentală. Dimpotrivă, stabilirea unor reguli care disciplinează desfăşurarea activităţii de colectare a deşeurilor industriale dă expresie obligaţiei statului prevăzute de textul constituţional amintit.Aşa cum s-a reţinut în Decizia Curţii Constituţionale nr. 158 din 22 martie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 379 din 5 mai 2005, din întreaga economie a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 rezultă că, în interesul general al unei circulaţii controlate a deşeurilor industriale reciclabile, atât pentru evitarea poluării mediului, cât şi pentru prevenirea săvârşirii infracţiunilor de sustragere care au ca obiect deşeuri industriale, legiuitorul a stabilit în sarcina agenţilor economici ce desfăşoară activităţi specifice în domeniul reglementat de ordonanţă unele obligaţii, printre care şi cea prevăzută de art. 7 alin. (4).În ceea ce priveşte dispoziţiile art. 7 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001, se observă că, prin decizia anterior menţionată, Curtea Constituţională a respins excepţia de neconstituţionalitate, reţinând că textul criticat nu încalcă, prin el însuşi, nici principiul protecţiei dreptului de proprietate privată, prevăzut de art. 44 alin. (1) şi (2) din Constituţie, nici prezumţia dobândirii licite a averii, prevăzută de art. 44 alin. (8) din aceasta, ci instituie obligaţia întocmirii de către agentul economic a unui document pentru deţinătorul deşeurilor, persoană fizică, document de natură să permită instituţiilor statului să controleze provenienţa şi circulaţia deşeurilor industriale reciclabile. S-a mai reţinut, prin aceeaşi decizie, că, reglementând o astfel de obligaţie, textul respectiv nu operează însă niciun transfer de proprietate şi nici nu prevede vreo sancţiune.Cu acelaşi prilej, Curtea a constatat că invocarea prevederilor art. 57 din Constituţie referitoare la buna-credinţă nu sunt incidente în cauză, concluzie a cărei valabilitate se păstrează şi în prezenta speţă.În fine, Curtea constată că din conţinutul dosarului de fond şi, în special, al procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei rezultă că prevederile art. 15 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 nu au legătură cu soluţionarea cauzei. Or, potrivit art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, „Curtea Constituţională decide asupra excepţiilor […] care are legătură cu soluţionarea cauzei […]”.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:I. Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 7 alin. (4) şi (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Danseta 2004” – S.R.L. din Constanţa în Dosarul nr. 4.043/2006 al Judecătoriei Ploieşti.II. Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 15 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile, excepţie ridicată de acelaşi autor în dosarul aceleiaşi instanţe.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 13 februarie 2007.PREŞEDINTELE CURŢIICONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Valentina Bărbăţeanu––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x