DECIZIE nr. 91 din 10 februarie 2005

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 19/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 284 din 5 aprilie 2005
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 577 22/12/2003
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEARECTIFICARE 577 22/12/2003
ActulREFERIRE LAOUG 9 27/02/2003
ActulREFERIRE LALEGE (R) 24 27/03/2000 ART. 69
ActulREFERIRE LALEGE 19 17/03/2000
ActulREFERIRE LALEGE 19 17/03/2000 ART. 99
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 17
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 78
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
 Nu exista acte care fac referire la acest act

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a "rectificării" Legii nr. 577/2003 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 9/2003 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale



Ioan Vida – preşedinteAspazia Cojocaru – judecătorConstantin Doldur – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorKozsokar Gabor – judecătorPetre Ninosu – judecătorIon Predescu – judecătorŞerban Viorel Stănoiu – judecătorDana Titian – procurorPatricia Marilena Ionea – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a "rectificării" Legii nr. 577/2003 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 9/2003 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, excepţie ridicată de Sevastiţa Ştefan în Dosarul nr. 2.190/2004 al Tribunalului Vâlcea – Secţia civilă – Conflicte de muncă şi asigurări sociale.La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiată, întrucât textul de lege criticat nu face decât să precizeze data până la care se aplică metoda de calcul a indemnizaţiei pentru creşterea copilului.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:Prin Încheierea din 20 octombrie 2004, pronunţată în Dosarul nr. 2.190/2004, Tribunalul Vâlcea – Secţia civilă – Conflicte de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a "rectificării" Legii nr. 577/2003 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 9/2003 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale. Excepţia a fost ridicată de Sevastiţa Ştefan într-o cauză civilă ce are ca obiect pretenţii privind drepturi de asigurări sociale.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că rectificarea adusă Legii nr. 577/2003 este contrară prevederilor art. 15 alin. (2) şi ale art. 78 din Constituţie, întrucât produce efecte retroactive.Tribunalul Vâlcea – Secţia civilă – Conflicte de muncă şi asigurări sociale apreciază că excepţia de neconstituţionalitate ridicată nu este întemeiată. Astfel, consideră că prin rectificarea criticată s-a precizat doar data până la care se aplică metoda de calcul a indemnizaţiei pentru creşterea copilului, conform art. 99 din Legea nr. 19/2000. În acest sens face trimitere la dispoziţiile pct. 8 al articolului unic din Legea nr. 577/2003.Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.Guvernul consideră că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă pentru două motive. Pe de o parte, în virtutea dispoziţiilor art. 69 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, rectificarea constituie o corectare a erorilor materiale din cuprinsul actelor normative publicate, iar rectificarea criticată face o precizare referitoare la aplicarea în timp a prevederilor legale menţionate în rectificarea Legii nr. 577/2003. Pe de altă parte, prevederile legale la care se referă rectificarea au avut o aplicabilitate temporară, ele nemaifiind în vigoare după 31 decembrie 2003, fapt ce ridică doar problema aplicării sub raportul acţiunii lor în timp. Acest aspect nu intră însă în competenţa Curţii Constituţionale.Avocatul Poporului consideră, de asemenea, că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă. În acest sens arată că rectificarea este, conform art. 69 din Legea nr. 24/2000, o operaţiune de tehnică legislativă de corectare a eventualelor erori materiale apărute în cuprinsul unui act normativ publicat, or, potrivit art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, competenţa Curţii Constituţionale este aceea de a decide asupra excepţiilor privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe în vigoare.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie "rectificarea" Legii nr. 577/2003 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 9/2003 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, rectificare publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 50 din 21 ianuarie 2004.Dispoziţiile legale criticate au următoarea redactare:«În Legea nr. 577/2003 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 9/2003 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie 2004, se face următoarea rectificare:– la punctul 15, alineatele (4), (5) şi (6) ale articolului III vor fi însoţite de un asterisc căruia îi va corespunde o notă de subsol cu următorul cuprins:"*) Prevederile alineatelor (4), (5) şi (6) ale articolului III se aplică până la 31 decembrie 2003, inclusiv."»În susţinerea neconstituţionalităţii acestui text de lege autorul excepţiei invocă încălcarea prevederilor art. 15 alin. (2) şi ale art. 78 din Constituţie, potrivit cărora:– Art. 15 alin. (2): "Legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale sau contravenţionale mai favorabile.";– Art. 78: "Legea se publică în Monitorul Oficial al României şi intră în vigoare la 3 zile de la data publicării sau la o dată ulterioară prevăzută în textul ei."Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că rectificarea unui act normativ publicat are ca scop, conform normelor de tehnică legislativă, corectarea eventualelor erori materiale strecurate în cuprinsul actului normativ respectiv, fără a modifica intenţia legiuitorului.Un text rectificativ care adaugă la actul normativ şi precizează perioada de aplicare a unor prevederi ale acestuia se răsfrânge asupra fondului reglementării. Chiar dacă o asemenea completare se face în forma unei note de subsol, ea face parte integrantă din actul normativ vizat şi poate face obiectul controlului de constituţionalitate.Cu toate acestea, Curtea observă că dispoziţiile legale criticate au avut un caracter temporar, ele încetându-şi aplicarea la data de 31 decembrie 2003, or, potrivit dispoziţiilor art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, Curtea Constituţională nu se poate pronunţa decât asupra constituţionalităţii unor prevederi dintr-o lege sau ordonanţă în vigoare. Aşa fiind, excepţia de neconstituţionalitate urmează să fie respinsă ca inadmisibilă.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge ca fiind inadmisibilă excepţia de neconstituţionalitate a "rectificării" Legii nr. 577/2003 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 9/2003 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, excepţie ridicată de Sevastiţa Ştefan în Dosarul nr. 2.190/2004 al Tribunalului Vâlcea – Secţia civilă – Conflicte de muncă şi asigurări sociale.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 10 februarie 2005.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Patricia Marilena Ionea––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x